Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

منتدى ماكس سكريبت(MaxScript) ما هو .تطبيقاته.أمثله عربيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• منتدى ماكس سكريبت(MaxScript) ما هو .تطبيقاته.أمثله عربيه

اولا: منذ فترة وكان نفسى اتكلم فى هذا الموضوع فأضفت هذا الموضوع حتى يكون منتدى كامل لطرح الموضوع ومحاوله لحل المشاكل التى تقابلنا فيه سواء كان ذلك من قبلى أو من قبل اى من الأشخاص الأخريين

وأحب ان أقول انه بالفعل يوجد دروس مرفوعه من قبل صبرى فى هذا المجال ولكن هنا احب ان يكون الأمر طرح أكبر لموضوع الماكس سكريبت ومحاوله لعرض اهم مميزاته وتطبيقاته بشكل أفضل وتوسع حيث اننى اود هنا ان يكون الموضوع كمنتدى داخل منتدى لعرض التطبيقات وطرح الأسئله وحل المشكلات التى تنتمى الى هذا الموضوع

بالنسبه الى اللينك نفسه الذى رفع فيديوهات عن الماكس سكريبت هو
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=61525

اود ان يحمله كل شخص هو قد يكون بالفغل بلغه غير مفهومه للغالبيه ولكن لا بأس سوف أساعد هنا بما يوفقنى الله عز وجل

بسم الله الرحمن الرحيم

الماكس سكريبت هو اداة من أقوى الأدوات التى تمكنك من فعل أشياء كثيره لا يمكنك عملها بيدك بدونه والسكريبت عموما هو شئ موجود فى ماكس وفى مايا وفى برامج أخرى كثيره...وهذة الأداه تم أختراعها لتفتح المجال امام كل المستخدمين لعمل أشياء وحل مشاكل لا يمكن حلها بسهوله بدون تعلم السكريبت فهو مثله مثل البرمجه ولكن الأختلاف هو انه اسهل منها ونتائجه سريعه ومحدده وكمان مختصرة

انا لا أطلب منك سوى الأطلاع لمجرد الأطلاع على هذا الموضوع كل حين قد يبدو لك مملا فى الأول ولكنى أقسم لك بالله انه قوى لدرجه ان كل من يرى فوائده يشعر برغبه أكيده فى تعلمه وسوف أشرح ذلك لاحقا

بعض التطبيقات
    ========
    يكفى هنا ان أقول أن نظام layer معموله بالماكس اسكريبت وال bake معموله بالماكس اسكريبت
    وعلى المستوى الشخصى قابلنى فى شغلى مشكله وهى اتى لنا فايل كان معمول بالأتو كاد وكان يرمز للشجره فى الأتو كاد بدائرة وكان مفروض علينا ان نضع بدلا من كل دائرة شجرة قد يكون هذا الأمر ليس سئ اذا كانوا هناك 10 دوائر ولكن ما بالك اذا كان هناك 10000 شجرة تخيل ان تقوم بعمل copy لعشرة الاق شجرة وتضعهم مكان 10000 دائرة بنفس المكان .. تخيل لو طلب منك هذا ماذا ستفعل يكاد الأمر يأخذ أسبوع من العمل المتواصل او أكثر ولكنى قمت بعمل أسكريبت كل ما ستفعله هو ان تقوم بعمل Select (تحديد) للشجرة وتقوم بأختيار جميع الدوائر التى تريدها حتى لو كانت مليون دائرة وتضغط على زر واحد فيقوم الجهاز بعمل copy وحده لنفس عدد الدوائر ويضعهم فى نفس مكان الدوائر ويمسح الدوائر بعدها كل هذا يقوم به الكمبيوتر وحده تخيل ان يحدث كل هذا فى دقيقه واحده بالأسكريبت مقابل اسبوع على الأقل بدون الأسكريبت انها لمعجزه تستحق النظر

مثال اخر توجد هنا شركه كبيرة كان لديها مشروع كبير مع احد المؤسسات الكبرى فمصر ومرت بمشكله فى سرعه التسليم وذلك على برنامج حديث متصل مع ماكس عن طريق مقبص ولكن الأمر كان يأخذ منهم ما بين الساعه والنصف ساعه للفيل الواحد وكان لديهم العديد من الفايلات كما ان المقبص الذى نزل مع البرنامج مشكله فقمت بعمل أسكريبت يقوم بنفس عمل المقبص ويحل مشكلته ويسرع من العمل المستلزم لأنجازة مع وضع اللوجو على الأسكريبت وأخذت فى هذا الأسكريبت (وقد كان كبير وقوى للغايه) 3000 جنيه وقد قامت الشركه الأخرى بعد ذلك بحل مشكلتهم فى المقبص ولكن بالرغم من هذا لايزالون يستخدمون الأسكريبت بتاعى

هذه فقط بعض الأمور ولكن لا تعتقدوا ان الأمر كله فقط حل لمشاكل ولكنه ممتع وأكبر من كونه يختصر وقت فقط وسوف أشرح تباعا وهرفع أمثله لكل شئ فيما بعد ذلك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

البدايه فى حاجات مهمه لازم نتفق عليها قبل الشرح
      1- هناك بعض المصطلحات وهى كثيرة مش محتاجه للترجمه
      2- لازم يكون عندك معلومات كافيه عن الماكس عموما
      3- الصبر والدقه فأن كل من أستخدم الماكس أسكريبت عانه من الدقه فممكن حرف واحد مكتوب خطأ لايجدى شئ
      4- استعمل ال MaxScript Reference بكثرة فلسوف تحتاجه دائما
      5- عمل دون لوود للفيديوهات اللى على النت والمنتدى حتى وان كانت بلغات أخرى فأن النتائج ستراها بعينك
      6- لجعل هذة الصفحه للشرح فقط والموضوع الأخر بتاع صبرى لرفع الدرووس
      ===========================================
      اول تجربه هى بسيطه للتوضيح

أذهب الى القائمه الرئيسيه وأختار maxscript ثم أختار new script ستظهر لك نافذه مثل بتاعه النوت باد لتكتب فيها ... ثم أكتب ما يلى
      كود:
      box()
      اذهب الى القائمه الخاصه بالnew script اللى اتفتحت ثم اختار file ثم أختار evaluate All او كشورت كت crtl+e سيظر لك مكعب فى وسط الشاشه وبذلك تكون قد بدأت أستخدام الماكس اسكريبت ... ولأقد سألت نفسى سؤال فد يمر بخاطرك الأن ما فائده ذلك ولكن مهلا أصبر حتى ترى كل شئ فهذا مثال بسيط لما سوف ترى
      اننا فى هذا المثال قمنا بجعل البرنامج يقزم بعمل بوكس وحده بدون اى قراثات

حسنا ماذا اذا اردنا ان نجعل الكومبيوتر يقوم بعمل 20 كرة لهم نفس الحجم وتتماس كل واحده منهم مع الأخرى وتكون الوانهم متدرجه فى اللون الأحمر لترى هذا المثال فهو سيقربك أكثر من فؤائد الماكس أسكربت (ملحوظه كل مرة نتكلم عن اسكربت جديد لابد من فتح newscript جديد وعمل ctrl+e عنما ننتهى منه لتجربته)

كود:
      a = sphere radius:50 wirecolor:(color 255 255 255)
      for i = 1 to 19 do
      (
          a_copy = copy a
          a_copy.position = [(100*i),0,0]
          a_copy.wirecolor = (color 255 (255-(10*i)) (255-(10*i)))
      )
      بعد ما سوف ترى النتجه سوف تعرف ما أقصد المهم الشرح هنا
      اولا نحن عرفنا a للبرنامج على انها كرة نصف قطرها 50 ولونها ابيض
      ثم قلنا له اعمل لنا متواليه(loop) من 1 الى 19 حيث اننا لدينا واحده بالفعل
      وداخل المتواليه التى سيظل يقوم بها 19 مره كل مرة سيقوم ب:
      عمل نسخه من الكرة a
      جعل مكان النسخه الجديدة يساوى نفس مكان الأولى ولكن بزياده نفس الحجم حتى تتماس الكور مع بعضها
      جعل الكرة الجديده تقل فى الوان الأزرق والأخضر فتقترب اكثر واكثر من الأحمر
      وهكذا حتى تنتهى ال19 متواليه

جرب ذلك ولسوف أشرح بعد ذلك بأستفاضه فى مواضيع أخرى وأنتظر أسئلتكم وأستفسارتكم

ما شاء الله عليك يا غالى
        الصراحة ابدعت
        مشكور يا غالى على الدرس
        وننتظر المزيد

جميل جدا التطرق لهذا المجال
          شكرا لك وإحنا متابعين معك

لو حد جرب حاجه مما سبق ياريت يقولنا ايه الأخبار وماذا وجدت ولو فى حاجه مش فاهمها برضوا يقول لنا
            احنا عايزين الموضوع يعرض تجاربنا كلنا انا مش هقول انى هشرح كل حاجه عن المكس سكريبت انا هنا هناقش بعض الأمور ونناقش سويا النتائج التى سوف نصل لها ولو حد جرب حاجهقبل كده يقول عليها ولو عنده استفسار يسأل واحنا نجيب عليه

وشكرا لكل من مر على الموضوع واتمنى ان يصل الى ما انشده واصبروا عليه وسوف ترون اسكريبتات ممتعه قمت بها بالفعل وسوف ارفعها لنتناقش فيها ولكن اطلب منكم جميعا ان تقرأو جيدا فى هذا الموضوع ولو فيه اى توتريالات فيها جربوها وانا معاكم

الله يجزاك كل خير علي المجهود والشرح
              وانا طبقت الدرس ممتع رغم جهلى بالماكس سكربت وكنت اعتقد انه غير مهم ابداً الابالنسبه للمبرمجين كسائر البرامج الاخري
              والله من وراء القصد
              ربي إجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء

بارك الله فيك ... موضوع مهم جدا
                بس يمكن انا و أمثالي ( الجهلة في البرمجة )
                لن يستفيدو من هذه الدروس .....
                انا حجرب وان شاء الله نستفيد ...
                بس على كل حال سلمت يداك على الموضوع يا غالي....

ما شاء الله جميل جدا تابع اخى
                  الحبيب ونحن معك ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة قناص 3 دي مشاهدة المشاركة
                    الله يجزاك كل خير علي المجهود والشرح
                    وانا طبقت الدرس ممتع رغم جهلى بالماكس سكربت وكنت اعتقد انه غير مهم ابداً الابالنسبه للمبرمجين كسائر البرامج الاخري
                    والله من وراء القصد
                    المشاركة الأصلية بواسطة Romeo2 مشاهدة المشاركة
                    بارك الله فيك ... موضوع مهم جدا
                    بس يمكن انا و أمثالي ( الجهلة في البرمجة )
                    لن يستفيدو من هذه الدروس .....
                    انا حجرب وان شاء الله نستفيد ...
                    بس على كل حال سلمت يداك على الموضوع يا غالي....

شكرا ليكم جميعا على الردود السريعه دى بس تعقيبا عما تقولوا احب ان أقول لكم ان تعلم الماكس اسكريبت لا يشطرط تعلم البرمجه لأن البرمجه اصعب بكثير فالأسكريبت مثله مثل الموديلنج والأكساء والتحريك يحتاج منك ان تكون لديك ملكه الأسكريبت وكمان قوة تحليل الموقف فهو كما قلت فى السابق اداه يمكنك منها زياده تفاعلك مع الماكس ولا يحتاج منك تعلم اى لغه برمجه

وهو كأأنك مثلا تخاطب البرنامج بلغه يفهمها البرنامج وكمان تكون بدقه الكومبيوتر زى ما احنا قولنا فى المثال الثانى ... اعرف يا برنامج انى انا عندى حاجه اسمها a وهى عبارة عن كرة وكمان نصف قطرها 50 ولونها ابيض وعايزك تعمل حاجه 19 مرة فى كل مرة تعمل نسخه من الكرة بس يكون موقعها فى كل مرة يساوى محيطها مضروب فى رقم المرة دى ثم اجعل لونها يختلف بحيث نقترب أكثر من الأحمر ... هذا بالضبط نص المحادثه التى بينى وبين الكونبيوتر ولكن تمت ترجمه ذلك بطريقه يفهمها البرنامج وكل ما علينا هو ان نفهم هذة الطريقه وما يجعل الكثير يقدم على تعلمها هو كميه الفوائد التى سوف تعود علينا من تعلمه وصدقنى العمل الأحترافى سوف يجعلك تحتاجه يعنى سوف تحتاجه .. بينما لو كان ذلك فى برنامج برمجه ك ++c فلسوف يكون الأمر كالتالى لابد من تعريف برنامج الماكس بشكل عام وكمان لابد من أختيار نوع البرمجه وفبن هتنزل فى البرنامج ثم نعرفه يعنى ايه الكره دى أصلا وما هى خصائصها بالتفصيل ثم نطلب منها ان يختار نوعيه معينه من تلك الخصائص ثم نعرفه ماذا يعنى كامه موقع للكرة اساسا فى البعد الثالث ونوضح له ما هى خاصيه اللون وكيف يمكن التغيير فيها كل هذا يتم مثلا فى حوالى اربع صفحات مكتوبه كاملا فى حين ان الأسكريبت اختصر علينا كل ذلك ويكفى ان أقول مثلا انك يمكنك من عمل مقابص (بلاجنز) عن طريق الأسكريبت

ولكن مهلا كيف اذا تعمل المقابص مثل الفيراى او المنتل راى او غيرها تتم عملها فعلا عن طريق البرمجه وذلك لان صحيح ان البرمجه أصعب ولكنها أقوى فقط فى حاله أختراع أشياء ليست موجوده فى البرنامج فالأسكريبت فقط فائدته هو انك بتستعمل الأشياء الموجوده فعليا فى البرنامج ولكن بطرقتك الخاصه

الخطه بالنسبه لى الأن اننى لن أشرح الأسكريبت كاملا ولكنى هاحاول ان أجرى ريقكم عليه لتعرفوا مدى فوائده وكمان هاشرح بعض المشاكل التى سوف تواجهوها فى البرنامج وكيف أستطاع الأسكريبت حلها

ده مثال من البرنامج فى ال help بتاعه ده هيعملك اعاده تسميه بشكل سريع لكل المجسمات التى انت مختارة بشكل مرتب جرب وقولى بس حاول تكتب بأيدك مش تعمل نسخ ولصق وطبعا لو فى خطأ فى الجمل ارجع وبص عليها كويس كمان انا قلت قبل كده ازاى نفتح صفحه جديده للأسكريبت

كود:
                    rollout rename_rollout "Enter New Base Name For MaxForums"
                    (
                        edittext base_name "" text:"MaxForums Object"
                        button rename_them "RENAME SELECTED OBJECTS..." 
                        on rename_them pressed do
                        (
                            if base_name.text != "" then
                            for i in selection do i.name = uniquename base_name.text
                        )--end on
                    )--end rollout
                    createDialog rename_rollout 350 50

غير الأسم اللى انت عايزه وجرب ... طبعا انا عارف ان ماكس نازل معاه حاجه أكبر من تلك بس دى هتكون من تصميمك أنت ... فحاول تغيير فى الأسكريبت وتشوف النتيجه وحاول تكتب أسمك على رأس الموضوع بدلا من maxforums زتشوف وارجع دائما للأصل لو قابلت مشكله أو ارجع لى فى النهايه مع كتابه الكود اللى فى خطأ وندرسه معا

يلا يا شباب احنا عايزين نغلب الأجانب

ليه النهاردة مش لاقى حد ... حاجه من أثنين اما لم تجربوا أو ان الموضوع غير جيد
                      اذا الأمر اتكم لم تجربوا فأرجوا سرعه المحاولات انا لسه عايز أرفع أسكربتات كتير .. أنا رفعتها على منتديات أجنبيه ولاقت أستحسان شديد
                      أما ان كنتم تظنوا أن الأمر ليس جيدا فلما لا تجرب لن تحسر شئ يذكر

أنا لا أريد ما هو أقوى من ذلك حتى تفهموا ما سبق وكمان لو فى واحد عارف حاجه عن الماكس أسكريبت يا ريت نشوف شغله ويشاركنا به

طبعا الموضوع جميل وكويس انك مديه الوقت ده كله الف شكر وتسلم ايدك.
                        لكن انا عندي سؤال هو انت يا تري ليك في الماتريكس والفيكتورز؟ لان عندي اسئله بخصوصهم
                        Rigging reel 2012

character Tools reel 2012

اخب الخبيب موضوعك رائع حقا ارجو ان تستمر فيه وساتابعك بشغف فه>ه من اصعب المجالات التي يصعب دراستها بمراجع انجليزية وصدقني انا تركة الماكس وانتقلت لدراسة المال سكريبت بسبب ندرت المراجع عن الماكس سكريبت وكثرتها بنسبة للمايا لكن رغم >الك ساتابعك لأن البرنامجين متشابهين كثيرا
                          بالمناسبة سترى كيف سينجح الموضوع عندما يبداء العضاء في فهم فوئده الحقيقية والأعاجيب التي يعملها
                          دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
                          دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

جزاك الله كل خير
                            الله ينور عليك على الموضوع ده انا معاك انشاء الله كمل ربنا يوفقك

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed_shal مشاهدة المشاركة
                              طبعا الموضوع جميل وكويس انك مديه الوقت ده كله الف شكر وتسلم ايدك.
                              لكن انا عندي سؤال هو انت يا تري ليك في الماتريكس والفيكتورز؟ لان عندي اسئله بخصوصهم

واضح من سؤالك كده انك فاهم فيه طيب كويس يا ريت تسأل وانا احاول ان شاء الله أجوبك وان كان على العموم انا عارفهم ولكن مجربتش أستعملهم قبل كده بس قول وربنا يوفقنى وأقولك على اللى انت عايزه

وشكرا امرورك

يعمل...
                              X