PDA

معاينة النسخة الكاملة : كيف تمتلك 20 الف دولار في شهرين ؟

فلاشــــــــــاوي
05 / 07 / 2008, 08:55 PM
بفرض أن معك 7 الاف دولار .. وتريد ان تجعلهم 20 الف دولار في مدة قدرها شهرين ..

كيف تفعل هذا ... حقا أنا أسأل .. لا مزاح هنالك ؟!!

إبن يس
05 / 07 / 2008, 08:56 PM
أعمل مشروع ^_^

إبن يس
05 / 07 / 2008, 08:58 PM
لا اضيف أحد على الماسينجر ولا أستخدمه .. لا أعطي كورسات فلاش أو أكشن سكريبت .. أفضل العمل التجاري مع الشركات لا الأفراد ..

ضيف أفراد على الماسينجر و أتفق معاهم على دروة فى الفلاش و الأكشن سكريبت و مبادئ ثرى دى ^_^
و جهز بال 7 آلاف دولار مركز خفيف كده تحت بير السلم :D
و شوف هتلم كام يا زعيم :p

chako
05 / 07 / 2008, 08:59 PM
ابحث عن خبير فى البورصه و خليه يشغلهملك ربما يصبحو 30 و ليس 20

kareem50
05 / 07 / 2008, 09:01 PM
ممكن يا اما عن طريق النصب :d
او البورصة !!

فلاشــــــــــاوي
05 / 07 / 2008, 09:08 PM
بن يس ... هذا مشروع يحتاج عامين يا شريف .. دعك من أني شخص نافد الصبر ولا أصبر على تعليم أحد .. أفترض دائما أن عليهم ان يستوعبوا كل ما أقول بمجرد قوله .. !!

شاكو .. المبلغ اصغر من أعطيه لخبير .. وأنا نفسي لا أستطيع الدخول في البورصة لأني لا أملك اي خبرة .. افهم النظام نعم .. ولكنه فهم سطحي .. كمعرفتنا جميعا كيف تعمل القنبلة الذرية .. كلنا عنده معلومات عن الحجم الحرج والكتلة الحرجة والتفاعل التسلسلي .. لكن لا احدي يستطيع ان يصنع قنبلة !! ... والدخول للبرصة بدون فهم كامل .. هو مقامرة صريحة وبالتالي الفلوس ستكون حرام ..

كريم .. بالنسبة للنصب ... صدقني عندي افكار مضمونة تأتي بالمبلغ في شهر .. لكني لم اصل لهذه المرحلة بعد !.. ما زلت أهتم بان يكون المال حلال !! :)

مهلـ بي ة
05 / 07 / 2008, 09:11 PM
ادهمولي
وانا اعمل فيلم قصير 3 دقائق ( احترافي طبعا )
واروح بايعاه ب 20 الف دولار

وكده حشتغل واديك نصيبك من الربح
ايه رأيك ؟
^_^

فلاشــــــــــاوي
05 / 07 / 2008, 09:13 PM
ادهمولي
وانا اعمل فيلم قصير 3 دقائق ( احترافي طبعا )
واروح بايعاه ب 20 الف دولار

وكده حشتغل واديك نصيبك من الربح
ايه رأيك ؟
^_^

كده يبقى هنشحت .. ومش بعيد يبقى علينا فلوس ونتسجن .. !!

MAXIOS
05 / 07 / 2008, 09:15 PM
لا أعرف والله لكن طريقه أعتقد أنها لن تعجبك
بما إنك خبير بناء مواقع بالفلوس اللي معاك احجز دومين وابني موقع
وبعد لما الناس تدخل فيه كتير بيعه :D

طبعاً فكره مش حلوه :wink
أصل اللي عايز يزود الفلوس في الزمن ده يبقي لازم ينصب علي الناس :(

مهلـ بي ة
05 / 07 / 2008, 09:37 PM

انت مشتحشت ولا حاجة
بيس فلوسك
ممكن تروح ماترجعش

تبت عليهم كويس

رغدوو
05 / 07 / 2008, 10:02 PM
تعاقد مع شركة تعليمية واعمل كورس لمدة شهر بس 15 طالب حيجيبولك المبلغ ده وبالذات دحين في الصيف..

y@sser
05 / 07 / 2008, 11:02 PM
اشتري بيهم بترول وبيعه بعد حرب ايران :)

al m3tasem
05 / 07 / 2008, 11:13 PM
أخى العزيز / على
لا أدرى ما هو المشروع ( الموافق للشرع ) الذى يحقق عائد يساوى 3 أمثال المال المستثمر تقريباً فى شهرين

بالنسبة لموضوع البورصة اللى أعرفه إن المستثمر بيروح للسمسار ( مسجل فى سوق الأوراق المالية ) ويقوله أنا عايز أستثمر فى نوع معين من الشركات وما إلى ذلك ويقوم السمسار بالشراء وحين إرتفاع سعر الأسهم/السندات يقوم السمسار بالبيع وفقاً لشروط التعاقد ( فورى / بالأمر / فى وقت محدد / ..... )

وعموماً الإستثمار فى البورصة لفترة قصيرة ( شهرين ) يعتبر نوع من المضاربة الخطيرة اللى ممكن تتضيع فلوسك وممكن نفسك كمان

ولكن أقدم لك نصيحه
أدعوا الله أن يوفقك ويهديك لما به من مصلحة لك

كمان إن شاء الله إذا وجدت ضالتك ( تحويل 7000 إلى 20000 ) فى شهرين ياريت تقولنا على الطريقة لذلك
بالتوفيق إن شاء الله

diaaking
05 / 07 / 2008, 11:28 PM
مكنش اتعذر ولا باع جزر ...
لو حد عارف طريقه حلال ... اكيد يعني هيكون جربه بنفسه ... وادام جربه بنفسه وقدر يظبت 20 الف ..
اكيد يقدر يكترهم .. واكيد قدر يكترهم ... ايه الي هيخليه قاعد هنا في المنابر ....
يا زعيم انا عندي انسب حل ...
تعاله اعمالك عقد احتراف في مسجد السيدة زينب والسيدة نفيسه والسيدة عيشه ..
هفضيلك مكان للشحاته ... وارهنك لو مجبتش المبلغ ده في اقل من شهرين ..
واذا احتجت مساعد تعاله اندهلي ... :dd:
وممكن كمان تشتري ارض وتظبطه ملعب كوره .. وافتحه للتاجير ..
بس قلل السعر شويه ... وانا اجي بالفرقه بتعتي وناجر عندك :dd:

Libya82
05 / 07 / 2008, 11:41 PM

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

ضحكتني حتى إنهالت دموعي ...

ولم أقدر إلا أن أجاوبك بكام فكرة ... غير عادية ..

(( فكرة غير عادية ثلاثة نجوم *** ))

بالــ 7 الاف دولار إشتري رصيد موبايل و أدمن على قنوات المسابقات ...
من محطة لمحطة .. ومن مسابقة لمسابقة .. أكيد راح تكسب ...

(( فكرة غير عادية أربع نجوم **** ))

إشتري موبايلات من بلد قريب من بلدك وتكون موديلات مطلوبة وبيعها ...
أكيد راح تطلع بفرق سعر مناسب جدا .. وإحتمال تصل للعشرين في أسبوعين وليس شهرين ..

(( فكرة غير عادية خمس نجوم ***** ))

يبدو أنك مصمم مواقع وعندك خبرة جيدة ... ولهذا أقترح عليك بناء موقع خدمات إفتراضية
كتصميم مواقع أو بانرات أو سكربتات معينة ... والدفع بواسطة PayPal لكن المشكلة تكمن في
بطاقفة الإئتمان .. وهنا يأتي دور الــ 7 الاف دولار أو بعض منها في انها تكون مصاريف
سفرك لبلد أوروبي مثلا .. لفتح حساب بنكي هناك و عمل بطاقة إئتمان ...

سلام ..

عمرو
06 / 07 / 2008, 02:40 AM
كيف تسأل عن الطريقة وأنت واضع هذا الموضوع ؟
http://www.maxforums.net/showthread.php?t=114274

ALSOODY
06 / 07 / 2008, 02:50 AM
تدري ويش الحل الأفضل ...اشتري لك سرفر واجره ...

casanegra
06 / 07 / 2008, 03:00 AM
القول بأن الإنسان كان قردا ثم تطور قول خاطيء ويحتوي على كثير من المغالطات .. فهناك الكثير من الشواهد والأدلة العلمية التي تثبت أن الإنسان قرد لم يتطور بعد ..!!

فال الله تعالى { ولقد كرمنا بنى آدم وحملناهم فى البر والبحر وفضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلأ }
أرجو أن تغير توقيعك احتراما للاٌية الكريمة , و احتراما لنفسك و لنا....و الله المستعان على ما تصف.

sa9r
06 / 07 / 2008, 04:10 AM
القول بأن الإنسان كان قردا ثم تطور قول خاطيء ويحتوي على كثير من المغالطات .. فهناك الكثير من الشواهد والأدلة العلمية التي تثبت أن الإنسان قرد لم يتطور بعد ..!!

فال الله تعالى { ولقد كرمنا بنى آدم وحملناهم فى البر والبحر وفضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلأ }
أرجو أن تغير توقيعك احتراما للاٌية الكريمة , و احتراما لنفسك و لنا....و الله المستعان على ما تصف.

لست أدري هل قصدت ما قلت - اللون الأزرق - أم أنك أخطأت في التعبير .

علي : ليست لدي فكرة و إلا لكنت أول من يطبقها ... :)

المهم التجارة 9 أعشار الرزق ... لذا أنصحك بها .

مجنون rigging
06 / 07 / 2008, 04:10 AM
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

ضحكتني حتى إنهالت دموعي ...

ولم أقدر إلا أن أجاوبك بكام فكرة ... غير عادية ..

أكيد راح تطلع بفرق سعر مناسب جدا .. وإحتمال تصل للعشرين في أسبوعين وليس شهرين ..

يبدو أنك مصمم مواقع وعندك خبرة جيدة ... ولهذا أقترح عليك بناء موقع خدمات إفتراضية
كتصميم مواقع أو بانرات أو سكربتات معينة ... والدفع بواسطة paypal لكن المشكلة تكمن في
بطاقفة الإئتمان .. وهنا يأتي دور الــ 7 الاف دولار أو بعض منها في انها تكون مصاريف

سلام ..

واوووو ليبيا اشتقن اليك يا رجل لم ارى كتاباتك منذ مدة هل اعتزلت النت

فلاشاوي
انا اعتقد ان هناك طرق عديدة للكسب السريع ولكن مشكلتها انها ايضا طرق للخسارة السريعة انت وحضك مثلا شراء وبيع السيارات وربما تكون محضوضا وتعثر على شخص يحتاج الى مال ومستعجل ومستعد لأن يبيع باي ثمن
لكن ان ضللت تنتضر الأجابة هنا اتقد ان الشهرين سيمضيان والحوار لم ينتهي بعد

rekapidesign
06 / 07 / 2008, 05:18 AM
شوف يا عم علي حلك الوحيد في المخدرات ال 7 الاف علي الاقل 7 مليون وبعدين شهرين كتير قوي :p
بص يا معلم انت تشتري توربة حشيش ب 3الاف جنيه حلو التوربة دي تقسمها نصيين نص تقطعو قروش صغيرة
ونص تقطعوا لحد لما تخلي اكبر حته فيه قد عقلة الصباع
التوربة تعمل حوالي من 30 الي 40 قرش انت وميزانك بقي ...
يعني النص توربة حوالي 18 قرش مثلا ... تبيع القرش الواحد ب 50 جنيه علشان تضرب السوق يبقي 50 * 18 = 900 جنيه
فاضل معاك الحتت الصغيرة هنقول ان الحتت دي هتعمل حوالي 72 حته من زنة الربع قرش
تبيع الربع ب 15 جنيه برضه علشان تضرب السوق يبقي 15 * 72 = 1080 جنيه
يبقي المجموع كله 1080 + 900 = 1980 جنيه
وانت معاك 7 الاف يعني هتشتري توربتين ويبقي معاك الف
يبقي المجموع الكلي = 1980 * 2 + 1000 = 4960 جنيه
يتم تكرار العملية 5 مرات متوالية مع الاخذ في الاعتبار خصم 15 % للاولاد السريحة اللي هيبيعو الحاجة و رشوة اللي ما يتسموش يبقي المجموع بعد 5 مرات وبعد خصم 15 % من كل مرة = 4216 * 5 = 21080 جنيه
يبقي الفارق علي ما طلبته سعادتك حوالي 1080 جنيه يتم ارسالهم الي حضرتي علي سبيل الرشوة لكي لا ابلغ عنك وكمان علشان انا صاحب الفكرة
لمزيد من المعلومات والاستفسارات علي الموقع التالي : المستشمر الصغير دوت كوم
توقيع حشاش سابق ربنا تاب عليه :p
البرامج المستخدمة في عمل الحسبة microsoft calculator
ملحوظة :
اي حد من السادة الزملاء ابناء الكار عنده اسعار جديدة ياريت يمدنا بيها للاستفادة الجماعيه واي خطأ في الحساب او زيادة في النسب يتحملها صاحب الموضوع مليش دعوه ولو الحكومة طبت علينا انا مش موجود :p

نور العمر
06 / 07 / 2008, 06:06 AM
شوف يا عم علي حلك الوحيد في المخدرات ال 7 الاف علي الاقل 7 مليون وبعدين شهرين كتير قوي :p
بص يا معلم انت تشتري توربة حشيش ب 3الاف جنيه حلو التوربة دي تقسمها نصيين نص تقطعو قروش صغيرة
يعني النص توربة حوالي 18 قرش مثلا ... تبيع القرش الواحد ب 50 جنيه علشان تضرب السوق يبقي 50 * 18 = 900 جنيه
يتم تكرار العملية 5 مرات متوالية مع الاخذ في الاعتبار خصم 15 % للاولاد السريحة اللي هيبيعو الحاجة و رشوة اللي ما يتسموش يبقي المجموع بعد 5 مرات وبعد خصم 15 % من كل مرة = 4216 * 5 = 21080 جنيه
يبقي الفارق علي ما طلبته سعادتك حوالي 1080 جنيه يتم ارسالهم الي حضرتي علي سبيل الرشوة لكي لا ابلغ عنك وكمان علشان انا صاحب الفكرة
ملحوظة :
اي حد من السادة الزملاء ابناء الكار عنده اسعار جديدة ياريت يمدنا بيها للاستفادة الجماعيه واي خطأ في الحساب او زيادة في النسب يتحملها صاحب الموضوع مليش دعوه ولو الحكومة طبت علينا انا مش موجود :p

بلا شك مضمون 100%

وانا معاك على بركه الله بس يقالون الحشيش قليل بالسوق من واين راح نشترى...
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علشان المشروع يكمل

لى معرفه مش بيشرب غير الحشيش...:eek2:

انا بقى بشرب كابت بس...:p

aktoom
06 / 07 / 2008, 10:00 AM
يا أخي الموضوع بسيط جدا

أعطيها لحاكم عربي ( دائما أقصد البعض حتى أضمن خط العودة ) بيشغلك اياها وبيكسب منها بلاوي وبيعطيك الفتات اللي هوه 20 ألف ... لا حظ 20 ألف فتات لأنه يمكن يكسب 20 مليون منها .

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 10:40 AM
لا أعرف والله لكن طريقه أعتقد أنها لن تعجبك
بما إنك خبير بناء مواقع بالفلوس اللي معاك احجز دومين وابني موقع
وبعد لما الناس تدخل فيه كتير بيعه

طبعاً فكره مش حلوه
أصل اللي عايز يزود الفلوس في الزمن ده يبقي لازم ينصب علي الناس

موضوع بناء موقع .. مثل هذا لا يأتي بالمبلغ قبل عام على الاقل هذا إن نجح الموقع .. قد استطيع تصميم وتطوير المواقع لكن هذا ليس معناه أن يكون محتوى الموقع نفسه جيد .. وغالبا لن يحدث ..

تعاقد مع شركة تعليمية واعمل كورس لمدة شهر بس 15 طالب حيجيبولك المبلغ ده وبالذات دحين في الصيف..
ده عندكم في السعودية ... لكن في مصر هذا مستحيل .. أن تأتي بهذا المبلغ صعب من 15 طالب .. ثم أني لا املك الوقت فعلا .. أنا اعمل في شركة من الــ 9 صباحا إلى الـــ 5 مساءا .. متى بالظبط سأعطي الكورس !!.. هي فكرة جيدة إن كانت الظروف تسمح خاصة وأنا لن أخاطر باي مال من عندي .. لكن وكما قلت من قبل .. أنا أكره أي عامل فيه تعامل مباشر مع الناس .. بتخنق بسرعة !!

اشتري بيهم بترول وبيعه بعد حرب ايران :)

أفهم من كده إن إيران فاضلها شهرين ؟!!.. مش هينفع يا ياسر .. كلنا عارفين إن إيران مش هتنضرب .. وبعدين حتى لو إتخيلنا إنها أنضربت .. السعودية هتعوض العجز اللي هيحصل ولو بالخسارة عليها .. أنا لسه فاكر قبل العراق ما تنضرب .. أما صدام هدد أن يحرق كل ابار البترول .. السعودية طمنت العالم أنها هتعوض لحين حل الأزمة .. أروح أنا فين بين ايران وأمريكا والسعودية .. !!

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 10:49 AM

زمان وانا صغير .. كان بيبقى فيه مسابقات لبان .. ألبوم صور وكل باكو لبان فيه جزء من صورة كمل اي صورة.. تكسبها .. وكان فيه من ضمن الصور عجلة - دراجة - كنت همووت وأكسبها .. كنت بشتري بالعلبة الكاملة .. وافك الأكياس أرمي اللبان في الزبالة لان محدش هيقدر ياكل اللبان ده كله واشوف الصورة .. المهم .. ضيعت فلوس بالهبل وعمري ما كسبت العجلة ... ولا اي حاجة تانية .. !!

ثانيا أنا مش بتفرج على التليفيزيون خالص .. أنا طول اليوم قدام الكمبيوتر بطبيعة شغلي وهوايتي .. النت تغني عن اي شيء !! .. أخر مرة كنت قدام التليفيزيون جه إعلان ثري دي جامد جدا .. مسكت الريموت وحاولت أعيد الإعلان معرفتش .. وبعدين أختي قالتلي بتعمل إيه ؟.. قالتلها عاوز أعيد الإعلان اللي فات .. قالتلي مينفعش.. !!

لا أفهم في مجال الموبايل .. ثم أن هذا يحتاج شخص يسافر ثم يتفرغ ليوزع هذه الأجهزة .. وأنا اسوأ من يفعل هذا .. دعك من اني لا أتخيل نفسي ابدا ممسكا بشنطة وادور على المحالات !!

كتصميم مواقع أو بانرات أو سكربتات معينة ... والدفع بواسطة paypal لكن المشكلة تكمن في

بالنسبة للوطن العربي .. انت تعرف أن أحدا لن يشتري شيئا .ز أما غذا كنت تتحدث عن أن أبيع للأجانب .. فالهنود دمروا السوق تماما !!
سلام ..

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 10:54 AM
كيف تسأل عن الطريقة وأنت واضع هذا الموضوع ؟
http://www.maxforums.net/showthread.php?t=114274

ههههههههههههههه .... حذفوا الموضوع الان !! :) ... جرب الضغط على الرابط ..

شكرا يا دكتور ... إذن أنت تعتقد أن المصريين سيشترون كتاب عن قصة حياة لاعب الجمباز البلغاري !!

تدري ويش الحل الأفضل ...اشتري لك سرفر واجره ...
:) .. صدقني الأمر ليس بهذه السهولة .. !!

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 10:57 AM
علي : ليست لدي فكرة و إلا لكنت أول من يطبقها ...

المهم التجارة 9 أعشار الرزق ... لذا أنصحك بها .

التجارة فعلا 9 أعشار الرزق .. فقط إن كنت تعرفها :)

فلاشاوي
انا اعتقد ان هناك طرق عديدة للكسب السريع ولكن مشكلتها انها ايضا طرق للخسارة السريعة انت وحضك مثلا شراء وبيع السيارات وربما تكون محضوضا وتعثر على شخص يحتاج الى مال ومستعجل ومستعد لأن يبيع باي ثمن
لكن ان ضللت تنتضر الأجابة هنا اتقد ان الشهرين سيمضيان والحوار لم ينتهي بعد

أنا لا أفهم شيئا في السيارات أيضا - ما اكثر الأشياء التي لا أفهم فيها - والبحث عن شخص مستعجل أليس فيه نوع من الإستغلال لظروف الرجل !!
أنا لا أنتظر الإجابة من هنا .. هنا هو إحدى أدوات البحث .. ربما يلقي أحدهم بكلمة وسط كلامه توحي لي بالفكرة :)

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 11:08 AM
ملحوظة :

ما رأيك في التبليغ عنك وأخذ المكافأة .. سأكون ندل نعم .. ولكن الفلوس ستكون حلال !! :)

وبعدين أنت بتقول "تشتري تربة حشيش " .. بالسهولة دي ؟.. أفهم من كده إني ممكن أروح اشتريه من السوبر ماركت ؟!!

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 11:11 AM
يا أخي الموضوع بسيط جدا

أعطيها لحاكم عربي ( دائما أقصد البعض حتى أضمن خط العودة ) بيشغلك اياها وبيكسب منها بلاوي وبيعطيك الفتات اللي هوه 20 ألف ... لا حظ 20 ألف فتات لأنه يمكن يكسب 20 مليون منها .

لا أظن أن حكامنا الأفاضل يجيدون التجارة .. لا يمكن لواحد منهم أن يجعل الــ 7 الاف 20 الف ولا في سنة .. لكن من الممكن ان يسرق مني المبلغ - بالقانون - وبذلك يكون مكسبه 7 الاف في يوم واحد !!

ehabrashad
06 / 07 / 2008, 11:17 AM
ملحوظة :

شكلك خبير أخي في هذا الموضوع
طيب متيجي اتفق معاك إتفاق إني امولك أنا وفلاشاوي وإنت اللي تقوم بالمهمة وليك 30% من الأرباح :p

WALEEDSS
06 / 07 / 2008, 01:37 PM
عمليا ليس هناك حل غير البورصه العالميه سواء الاسهم او الاوراق الماليه ( ابتعد عن مقبرة الغزاه البورصه المصريه)
انا اعرف واحد شخصيا حول 500 دولار الى 13 الف دولار في ثلاثة اشهر ورصيده الان حوالي نص مليون دولار من المضاربه فقط ورايت الاستيتمنت بتاعت حسابه بام عيني
هناك جون ميرفي من اشهر مضاربين البورصه حول 10000 دولار الى 12 مليون دولار في تسعة اشهر
وهناك دان زنجر صاحب الرقم القياسي في المضاربه
الموضوع يلزمه تدريب مكثف عدة اشهر وربنا سنوات وبحث فقهي مفصل لان الاسهم نصفها تقريبا يشوبها تعاملات ربويه وهناك فلاتر فقهيه حتى يكون التعامل بها حلال وكذلك المارجن هناك شبه كبيره حول التجارة به.

rekapidesign
06 / 07 / 2008, 02:01 PM
شكلك خبير أخي في هذا الموضوع
طيب متيجي اتفق معاك إتفاق إني امولك أنا وفلاشاوي وإنت اللي تقوم بالمهمة وليك 30% من الأرباح :p
يا عم ايهاب ... الحيطان ليها ودان ... :p
30 % قليلين جدا هزهم شوية وانا اظبطكوا
الحقيقة انا لا اعرف شيئا عن هذا الهباب لكن لي اصدقاء يتعاملون معه ربنا يتوب عليهم منهم من تاب ومنهم من لازال يتعاطاه اللهم تب علي كل الشباب المسلم واعدهم الي الطريق الصحيح و اغفرلهم خطاياهم

مجنون rigging
06 / 07 / 2008, 05:20 PM
توقيع حشاش سابق ربنا تاب عليه
هههههههههههه يارجل من اين تاتي بهذا الكلام

فلاشــــــــــاوي
06 / 07 / 2008, 05:22 PM
عمليا ليس هناك حل غير البورصه العالميه سواء الاسهم او الاوراق الماليه ( ابتعد عن مقبرة الغزاه البورصه المصريه)
انا اعرف واحد شخصيا حول 500 دولار الى 13 الف دولار في ثلاثة اشهر ورصيده الان حوالي نص مليون دولار من المضاربه فقط ورايت الاستيتمنت بتاعت حسابه بام عيني
هناك جون ميرفي من اشهر مضاربين البورصه حول 10000 دولار الى 12 مليون دولار في تسعة اشهر
وهناك دان زنجر صاحب الرقم القياسي في المضاربه
الموضوع يلزمه تدريب مكثف عدة اشهر وربنا سنوات وبحث فقهي مفصل لان الاسهم نصفها تقريبا يشوبها تعاملات ربويه وهناك فلاتر فقهيه حتى يكون التعامل بها حلال وكذلك المارجن هناك شبه كبيره حول التجارة به.

هل هناك كتاب معين مشهور لتعلم التداول في البورصة ؟

lugia 50
06 / 07 / 2008, 07:05 PM
بفرض أن معك 7 الاف دولار .. وتريد ان تجعلهم 20 الف دولار في مدة قدرها شهرين ..

كيف تفعل هذا ... حقا أنا أسأل .. لا مزاح هنالك

الخيار الاول

بــــ10 دولارات او اقل

صمم ستايلالت جاهزة و روح بيعهم و هذا متأكد انه سيجلب لك المالا الكثير و بدون خسارة لأنك لن تخسر شيء فقط للكهرباء و الأكل^^ و اذا تريد دليل لدي صاحب في المسن بيقولي

أنا اصمم في الشهر 5 او 6 ستايلات تقريبا فيها الإحترافية و فيها غير الإحتراف و لكني ابيعها بسعل واتحد و هو 700 ريال

لو ضربت 700 في 5 بيكون 3500 ريال

--------------------------------------------------------

الخيار الثاني

استأجر محل او غرفة صغيرة بتعمل فيها دروس للبرامج اللي انت فاهم فيها و تحس أن غيرك ضعيف فيها مثل الفلاش و برامج اخرى و الغرفة لن تكلفك الكثير في الشهر الا اذا وضعت مكان استراتيجي مثلا انا رحت لمعهد لمدة شهر اخذ مني 1400 ريال مبلغ ممتاز جدا و انت لن تدرس واحد فقط قد تدرس العشرات لو قلنا انك درست 10 طلاب فقط لمدة شهر واحد

اضرب 1400 في 10 بيجي 14000 ريال

-----------------------------------------------------

الخيار الثالث و لا اتوقع انه يناسب غير الخليجين^^

و هي تجارة الماعز و هذة التجارة مربحة جدا جدا جدا راح اقولك تجرتي

فمثلا انا اخذت عنز بـــ450 ريال و تركته معي شهر و جبتله اكل بمقدار 20 ريال طبعا كان كثير عليه فقط فالكيس الواحد بيكفي 4 لمدة شهر مع توافر المياه المهم لما بعته جاب لي 700 درهم و على فكرة اذا انت فاهم في انواع الماعز هو نجدي مهجن (تقليد)^^

هذي اقتراحاتي الثلاث اذا ما تناسبك قولي لان عندي اقتراحات اكثر ^^

mmnoor
07 / 07 / 2008, 11:30 AM
بن يس ... هذا مشروع يحتاج عامين يا شريف .. دعك من أني شخص نافد الصبر ولا أصبر على تعليم أحد .. أفترض دائما أن عليهم ان يستوعبوا كل ما أقول بمجرد قوله .. !!

شاكو .. المبلغ اصغر من أعطيه لخبير .. وأنا نفسي لا أستطيع الدخول في البورصة لأني لا أملك اي خبرة .. افهم النظام نعم .. ولكنه فهم سطحي .. كمعرفتنا جميعا كيف تعمل القنبلة الذرية .. كلنا عنده معلومات عن الحجم الحرج والكتلة الحرجة والتفاعل التسلسلي .. لكن لا احدي يستطيع ان يصنع قنبلة !! ... والدخول للبرصة بدون فهم كامل .. هو مقامرة صريحة وبالتالي الفلوس ستكون حرام ..

كريم .. بالنسبة للنصب ... صدقني عندي افكار مضمونة تأتي بالمبلغ في شهر .. لكني لم اصل لهذه المرحلة بعد !.. ما زلت أهتم بان يكون المال حلال !! :)

البورصة مش محتاجة خبرة مالية - إيه الكلام ده !!! - أيوه البورصة في مصر مش عايزة خبرة في التحليل المالي، البورصة في مصر ماشية بأسلوب القطيع، وتسريب الشائعات، أنا عن نفسي لو مكان حضرتك، وفي مجالي كمحاسبة آخد شهادة وظيفية أو على الأقل أبداً فيها زي مثلاً cma أو cpa وعلى فكرة cmt دي شهادة في الإدارة المالية اللي هي متعلقة بالبورصة - اللي طبعاً ما بيطبقش حرف منها في مصر -

فلاشــــــــــاوي
07 / 07 / 2008, 11:32 AM
البورصة مش محتاجة خبرة مالية - إيه الكلام ده !!! - أيوه البورصة في مصر مش عايزة خبرة في التحليل المالي، البورصة في مصر ماشية بأسلوب القطيع، وتسريب الشائعات، أنا عن نفسي لو مكان حضرتك، وفي مجالي كمحاسبة آخد شهادة وظيفية أو على الأقل أبداً فيها زي مثلاً cma أو cpa وعلى فكرة cmt دي شهادة في الإدارة المالية اللي هي متعلقة بالبورصة - اللي طبعاً ما بيطبقش حرف منها في مصر -

صحيح جدا للأسف .. على رأي وليد .. مقبرة الغزاة !!

mmnoor
07 / 07 / 2008, 11:37 AM
هل هناك كتاب معين مشهور لتعلم التداول في البورصة ؟

للأسف الخبرة النظرية في مصر ما تنفعش، ممكن حضرتك بالإحتكاك بالناس اللي بتتعامل في البورصة، تعرف الأخبار بتتسرب إزاي البورصة في مصر اللي ماسكها أصلاً رجال الأعمال الكبار، يعني الإنهيار الأخير اللي كان وراه أحمد عز بتاع الحديد - طبعاً الكلام ده من ناس في البورصة ومتداولين وناس شغالة في شركات سمسرة زي هيرمس - بس نصيحة لو حضرتك عايز تخش البورصة ابعد عن هيرمس إذا كنت هتبقى من صغار المتداولين أما لو ناوي تخش السوق على واسع يبقى خش على هيرمس لإن هيرمس بتلعب لصالح كبار المستثمرين على حساب صغار المستثمرين بس ده ما ينفيش إنها أحسن شركة سمسرة في مصر - من ناحية إنها بتعرف تجيب فلوس طبعاً -

فلاشــــــــــاوي
07 / 07 / 2008, 11:45 AM
هبوط شديد للبورصة المصرية بعد تراجع الأسهم الكبرى والقائدة بالسوق 7/6/2008 4:31:00 pm

هبوط شديد للبورصة المصرية بعد تراجع الأسهم الكبرى والقائدة بالسوق
اضغط هنا لتكبير الصورةاضغط هنا لتكبير الصورة
البورصة المصرية -رويترز

القاهرة-محرر مصراوي- شهدت البورصة المصرية هبوطا شديدا فى مؤشراتها الرئيسية مع إغلاق تعاملات الأحد "بداية تداولات الأسبوع" متأثرة بتراجعات الأسهم الكبرى والقائدة بالسوق أدت إلى خلق عمليات بيع عشوائية من قبل المستثمرين الأفراد المصريين على بقية أسهم السوق.

وسجل مؤشر البورصة الرئيسي "كاس 30" الذي يقيس أداء أنشط 30 شركة متداولة بالسوق تراجعا بنسبة 2ر4 % بما يعادل 02ر423 نقطة وهو أكبر هبوط له خلال عام 2008 مسجلا أدنى مستوياته منذ 22 يناير الماضي ليغلق على 91ر9526 نقطة.

وقال وسطاء بالسوق إن حالة التراجع التى إنتابت السوق إنعكست على أحجام التداول التى تقلصت متوسطاتها مقابل الايام الماضية ليصل إجمالى حجم التداول الكلى إلى نحو 08ر1 مليار جنيه.

ولفتوا إلى أن تراجع أحجام التداول يؤكد عدم وجود رغبة لدى المستثمرين للبيع ، مشيرين الى أن تراجع عمليات الشراء أدى الى تراجع مؤشرات الاسعار.

وأضافوا أن تراجع أسواق المال العالمية خلال تعاملات الاسبوع الماضي أنعكس سلبا على أداء شهادات إيداع الشركات المصرية المتداولة ببورصة لندن مما دفعها لحالة من الهبوط الملحوظ والتى أثرت بدورها على أسعار أسهمها فى البورصة المصرية.

الخبر ده إمبارح ... ده بمجرد ما فكرت أدخل .. أمال لو دخلت هيحصل إيه ..؟؟!!

esso70
07 / 07 / 2008, 12:23 PM
لو بتتكلم جد
وأنت ملكش طاقه لأنك تفهم الناس
خلييها ديفيديهات وطور نفسك فى كل المجالات
وأختار مثلا من الناس هنا الىل شغله مميز في أي مجال وخلييه يعملك ديفيديهايه وهكذا
لحد اما تعمل خزين قوي من الإسطوانات اعتمد على التعليم عن طريق البروجيكت وريح دماغك
وأعتقد هتلاقي ناس خبره هنا
واطلب من الناس قبل التعاقد لعمل الديفيدي عمل بروجيكت أولا لرؤيته وتحديد مدي جاذبيته للعميل

والله المستعان

؟المجهول؟
07 / 07 / 2008, 02:02 PM
سهلة يافلاشاوي

فلاشــــــــــاوي
07 / 07 / 2008, 02:06 PM
سهلة يافلاشاوي

منكم نستفيد ... إزاي يا ناصح ؟!

YAZEN
07 / 07 / 2008, 02:49 PM
ذكرتني بحالي قبل 4 سنين لما صار بين يدي مبلغ محترم بوجهة نظري
و فكرت انو بقدر اشتري الدنيا بهذا المبلغ
و ما خليت سؤال الا و سالتو عن مثلا سيارات الشحن او المبايلات او شراء الاثاث بعد انتهاء المعارض
و ما خليت كتاب وقع بين يدي عن البورصة و شو الحلا ل و الحرام و الفرق بين السهم و السند..... الا و قراته
يعني كان بدي مشروع يربح 10000 بالمية و نسبة الخسارة فيه 0
و كنت اتمنى انو كل ما انام و اقوم الاقي انو المبلغ تضاعف
و طبعا هذا المشروع ما لقيتو غير بخيالي
و بالاخر ريحت راسي من هذه التخاريف و قلت انو الرزق على الله و اشتريت قطعة ارض و تركتها
و الحمدلله سعرها تضاعف و حتى ما مفكر ابيعها
يعني برايي احسن استثمار هو العقار و بين قوسين الارض يعني شو ما صرار ما راح تخسر فيها
و اذا المبلغ قليل شوي حاول تشتيها بمكان بعيد و مع الايام البعيد راح يصير قريب
و طبعا الرزق الحلال بدو صبر
و كلو بامر الله
الله يرزقك و يرزقنا جميعا

MegaZX
08 / 07 / 2008, 04:54 AM
انت فمصر صح ظبطلك عربيتين فول و ا سرح بيهم هتكسب حلو بس متقولش كمبيوتر تانى
او بص بقى حل من الاخر بس عايز ايمان جامد
اسرفهم فى سبيل الله و ربنا هيجزيك فى الدنيا و الاخره
نصححيتى اعمل حاجة خاصه بيك و اشتغل بما يرضى الله و اصبر و انا الله مع الصابرين
و خلى بالك لا يضيعو منك