PDA

معاينة النسخة الكاملة : مناورات الجيش المصري في عمق سيناء تثير هلع الإسرائيليين



al m3tasem
27 / 02 / 2009, 02:51 PM
بعد إذن جميع الأعضاء إقرأ الموضوع ولا تترك رد لكى لا يصبح الموضوع فى الصفحة الأولى
و أتمنى أن يتوقف ما يحدث من تطاولات بين الأعضاء


http://www.moheet.com/image/64/225-300/640761.jpg

محيط: أثارت المناورات العسكرية الضخمة التي أجرتها القوات المسلحة المصرية خلال الأيام الماضية في عمق سيناء، القلق والذعر داخل دولة الاحتلال الإسرائيلي والتي اعتبرت، كعادتها، ان تلك المناورات موجهة لها وأنها تمس أمنها القومي، وكأن المفروض والواجب من الجيش المصري عدم تدريب جنوده أو تسليح قواته حتى يرضى عنه مجرمو الدولة العبرية.
وزعمت مصادر عسكرية إسرائيلية ان مناورات الجيش المصري الأخيرة جاءت في الأساس للتدريب على صد هجوم محتمل لجيش الاحتلال بالدخول لشبه جزيرة سيناء بهدف السيطرة على قناة السويس.
وأشارت المصادر إلى أن التدريبات جرت في المنطقة الواقعة بين جبل الليباني الواقع وسط سيناء حتى بئر جفجفه الواقع جنوبي العريش.
وأضافت المصادر أن القيادة العسكرية المصرية توصلت في تقيمها للتدريبات بأنه وبعد مرور يومين نجحت القوات المصرية بإجبار الجيش الإسرائيلي للتقهقر للخلف وسحب قواته من سيناء حتى الحدود الدولية بين إسرائيل ومصر.
أما النتيجة الثانية حسب تقيمات القادة المصريين فقد تبين خلال التدريبات للجيش المصري حرية الحركة بسرعة فائقة بما يتعلق بتحركات القوات المشاركة في التدريب حيث أن هذه النتيجة لم تكن في تدريبات سابقه للجيش المصري.
وكان الجيش المصري انهى امس تدريبات عسكرية واسعة النطاق شاركت فيها قوات من سلاح الجو المصري وسلاح المدفعية واستخدم خلال التدريبات طائرات مقاتلة من نوع اف 16 ومن نوع ميراج ومروحيات مقاتلة من نوع أباتشي


تحذيرات مبارك لإسرائيل
وتأتي مناورات الجيش المصري والتي أطلق عليها اسم " بدوي- 3 " ، بعد أقل من اسبوعين على تصريحات نارية غير مسبوقة للرئيس المصري حسني مبارك والتي وجه فيها تحذيراً ضمنيا شديد اللهجة إلى إسرائيل، وأكد أن جيش مصر قادر على رد الصاع صاعين في حال حدوث أي عدوان على أراضيها أو النيل من سيادتها.
وقال مبارك في خطاب بمناسبة الاحتفال بعيد الشرطة المصرية في الاسبوع الاول من الشهر الحالي، إن لمصر جيشا قويا وقادرا‏,‏ وإننا نواصل تعزيز قدرات جيشنا‏,‏ مؤمنين بأن السلام تحميه القوة‏.‏
ونبه الرئيس إلي أن الأزمة التي شهدتها المنطقة بسبب الحرب علي غزة‏,‏ كشفت عن محاولة استغلال العدوان الإسرائيلي لفرض واقع جديد علي الوضع الفلسطيني والعربي‏,‏ يتم من خلاله إعادة ترتيب الأوراق‏,‏ وتغيير المعادلات لمصلحة قوي إقليمية معروفة‏,‏ ولخدمة أجندتها ومخططاتها‏.
وشدد مبارك على أن لمصر جيشا قويا قادرا لن ينجرف إلى ما يقامر بأرواح أبنائه إلا دفاعاً عن أرض مصر وسيادتها ومصالحها العليا.
وبالنسبة لما روجته إسرائيل عن موضوع التهريب والأنفاق على الحدود وتركيزها على هذا الموضوع بعد عدوانها على غزة، قال مبارك إن تهريب البضائع هو نتيجة للحصار، وان الاتفاق الإسرائيلى ـ الأميركى لمراقبة تهريب السلاح لا يلزمنا في شيء، وكأي دولة مسؤولة قادرون على تأمين حدودونا ولن نقبل بأي تواجد لمراقبين أجانب على الجانب المصري من الحدود، ونتمسك بأن تبتعد أية ترتيبات إسرائيلية دولية عن أرض مصر وسمائها ومياهها الإقليمية".

الاستعداد للحرب
من جانبه، قال الكاتب الصحفي محمد علي إبراهيم رئيس تحرير صحيفة "الجمهورية" المصرية الحكومية تعقيبا على تلك المناورات: ان القوات المسلحة المصرية تحمل دائما شعار "الاستعداد للحرب اليوم يمنع وقوعها غداً"، وهذا يعني ان رجالنا الابطال مستعدون دائماً تحت أي ظرف وفي أي وضع للدفاع عن مصر".
وقال : ليس سراً ان الجيش المصري هو مبعث فخر الأمة وصمام أمنها وأمانها رغم ما نتعرض له من ازمات اقتصادية طاحنة تنوء بحملها الجبال، ورغم كل طيور الظلام المحيطة بنا فاننا عندما يغلقون دوننا أبواب الأمل لا نجد الا واحة ظليلة نستظل بها من حرارة مفتعلة وسخونة الاجواء المحيطة بالمنطقة دون استثناء، وأعني بها القوات المسلحة المصرية".
وتطرق ابراهيم في مقالته إلى المناورة، فقال: إلي جانب دلالتها العسكرية فانها تحمل عدة رسائل أهمها موجه إلي الذين يقولون ان سيناء منزوعة السلاح وان مصر حكمت عليها اتفاقية كامب ديفيد بالسلام الدائم الذي لن تستطيع منه فكاكاً ولا عنه حولاً.".
اضاف: إن مصر مستعدة.. وانها أقوي بمراحل من حرب ...1973 وأنها استفادت من كل الحروب الاقليمية والعمليات العسكرية التي جرت طوال 35 عاما في منطقتنا.. وان هذه العمليات تم تدريسها والتدريب عليها وخلق ظروف مشابهة للتصرف حيالها بل واستنباط ظروف ومواقف أخري لتحصين قواتنا ضدها".
وتابع، "بعد مضي كل هذه المدة من آخر حرب خاضتها مصر، فان إسرائيل بكل جبروتها واسلحتها النووية وقدراتها التسليحية والتأييد العالمي الذي تتمتع به. فانها لا تخشي إلا مصر".
وقال: "بعد مناورة بدوي- 3 أستطيع القول بقلب مطمئن أنه لو كانت اسرائيل تستطيع الاحتفاظ بما تبقي تحت سيطرتها من سيناء بعد وقف اطلاق النار وبدء مفاوضات فك الاشتباك والكيلو 101. ما كانت اعادته إلي مصر بمفاوضات كامب ديفيد، وبصراحة أكثر لو لم تكن مصر قادرة علي استعادة باقي سيناء بالسلاح. لما كانت تل أبيب قد فاوضت أو انسحبت".
واضاف: الأهم من ذلك كله، ان اسرائيل المتقدمة عسكريا بأقمارها الصناعية وخبراتها القتالية وتكنولوجيتها الأمريكية لو عرفت ان مصر "استرخت" بعد كامب ديفيد ونامت في العسل وأهملت بناء قدراتها، لكانت تل أبيب أول من نقض اتفاقية السلام واستباحت أرضنا ومياهنا وسماءنا.. فمنذ متي تحترم اسرائيل الاتفاقيات والمعاهدات؟!".

وقال رئيس تحرير الجمهورية: انني لن أتكلم عن الطائرات الحديثة لسلاحنا الجوي من طراز إف- 16 والاباتشي وهي أحدث صيحة في الهليكوبتر صائدة الدبابات ولكني أقول ان المعجزة ان القديم يعمل مع الحديث.. الميج يخدم مع الفانتوم.. عبقرية القيادة العسكرية المصرية انها نوعت مصادر السلاح فصرنا نستخدم الدبابة إم-1 إلي جانب المدرعة إم-113 ولم نخجل من ان تكون لدينا شقيقتها "فهد" المصرية التي أثبتت كفاءة ومقدرة وتفوقا وسرعة.
واضاف: "انني أتجاسر وأقول ان مصر تملك من وسائل الردع ما يجعلها درعا عصية علي الاختراق.. "ردع" و"درع" اختلاف في ترتيب الحروف يعطي كلمتين مختلفتين بمعنيين. لكنهما في النهاية يقدمان هدفاً واحداً وهو أنك تملك ما يجعل عدوك يتراجع عندما يفكر- مجرد تفكير- في العدوان عليك".
وختم ابراهيم مقاله بالقول: " صحيح اننا ربما لا نكون أكبر الجيوش عدداً ولا أفضلها تسليحاً أو امتلاكاً للقدرات التكنولوجية لكننا نملك الجندي والضابط والمجند وهم أفضل اجناد الأرض كما وصفهم الرسول عليه الصلاة والسلام عندما قال في حديث شريف "اذا فتح الله عليكم مصر. فاتخذوا من أهلها جنوداً فهم خير أجناد الأرض وهم في رباط إلي يوم الدين".
الجندي والضابط والقائد في مختلف أفرع القوات المسلحة اكتسب ثقته في نفسه وفي سلاحه من قسوة التدريب الذي يخوضه وهو يدرك تماما من هو العدو الحقيقي ومن هو مصدر الخطر وتهديد الأمن.

المصدر (http://us.moheet.com/show_files.aspx?fid=224308)


اللهم إجعل مصر بلداً آمناً وكافة الدول الإسلامية
اللهم آمين

al m3tasem
27 / 02 / 2009, 02:54 PM
سبب نقلى للموضوع هو إرسال رسالة للمُشككين فى إمكانيات الجيش المصر لصد أى عدوان خارجى عليه

mmnoor
27 / 02 / 2009, 02:54 PM
مناورات الجيش المصري في عمق سيناء تثير هلع الإسرائيليين


الحقوني ركبي بتخبط على الجيران، يا عم جيش مصري مين والناس نايمين


أقولك حاجة؟؟؟ لو مصر ليها نية تحارب أنا مستعد أتطوع في الجيش مهما عملوا في شوف بس مجرد نية

dr_marwa
27 / 02 / 2009, 04:41 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يااخى الله يكرمك هو فين الجيش دا اصلا علشان يعمل مناورات
والله دى اخر نكته اسمعها
حلو مناورات دى
فكرتنى بقصه الفيل والنمله

ISSA_4D
27 / 02 / 2009, 04:50 PM
الحقوني ركبي بتخبط على الجيران، يا عم جيش مصري مين والناس نايمين


أقولك حاجة؟؟؟ لو مصر ليها نية تحارب أنا مستعد أتطوع في الجيش مهما عملوا في شوف بس مجرد نية



مع احترامى ليك لو قامت الحرب اشكالك اول ناس هايهربوا ويختبئون فى الخنادق والانفاق

وعيب عليك اواى تقول كدا على جيش بلدك لى هو حاميك لحد الان لكى تجلس انت الان من وراء شاشة الكمبيوتر لتسب وتلعن فية ربنا قال فى القران افضل الجنود الجندى المصرى

المشكلة الاساسية فى حسنى مبارك + امكانيات البلد نفسها

هل لو قامت حرب دلوقتى الدول العربية هاتوقف جانب مصر بل بالعكس هما هايصدورا البترول الى امريكا واسرئيل زاى ماعملوا فى حرب العراق

فلاشــــــــــاوي
27 / 02 / 2009, 05:36 PM
ربنا قال فى القران افضل الجنود الجندى المصرى

فين دي ؟ في اي سورة ؟؟؟

اتمنى يكون جيش مصر بخير .. لكن معلش .. مش مبارك اللي يقدر يرفع عينه في اسرائيل لان هو خلاهم اسياده من زمان ..

يوسف فلسطين
27 / 02 / 2009, 05:48 PM
اخي لما يكون عندك مصنع ما وتريد تروج لصناعتك فاول شيء بتفكر في الدعايه

وهذا ما يجري الان دعايه اعلاميه
اسرائيل مش قادرة على احتلال غزة ولا جنوب لبنان اسرائيل انتهت
فمش بحاجه تعمل دعايات
غزة بينت لنا كل الحقائق عندنا جيوش عربيه اي نعم لكن هذه الجيوش قياداتها فاسدة ولا يسعها تحرير بعوضه فما بالك بالارض

خلينا واعين ونزين الامور كما ينبغي

مصر بحرب غزة خسرت الكثير
الشعوب العربيه والاسلاميه والمتعاطفين مع غزة شاهدو ان مصر والدول العربيه الرسميه سقطت بحرب غزة
ولم تعد لهذه الدول الرسميه اي اهميه بالنسبه للعربي او المسلم الحر بل هي مجرد عبئ ثقيل


فلما تكون هذه القوات تحت قيادة حكيمه مؤمنه حينها جوابي بيختلف

al m3tasem
27 / 02 / 2009, 06:05 PM
الحقوني ركبي بتخبط على الجيران، يا عم جيش مصري مين والناس نايمين


أقولك حاجة؟؟؟ لو مصر ليها نية تحارب أنا مستعد أتطوع في الجيش مهما عملوا في شوف بس مجرد نية

1 » الجيش المصر الحمد لله من أفضل الجيوش العربية فى المنطقة
2 » طبعاً الجيش المصر مش هيحارب لأنه ذو مهام محددة وهى


حماية السيادة الدستورية للبلد
الدفاع عن حدود الوطن ذد أى عدوان خارجى

ولا تنس أننى وضحت الأتى

سبب نقلى للموضوع هو إرسال رسالة للمُشككين فى إمكانيات الجيش المصر لصد أى عدوان خارجى عليه

al m3tasem
27 / 02 / 2009, 06:14 PM
مع احترامى ليك لو قامت الحرب اشكالك اول ناس هايهربوا ويختبئون فى الخنادق والانفاق

وعيب عليك اواى تقول كدا على جيش بلدك لى هو حاميك لحد الان لكى تجلس انت الان من وراء شاشة الكمبيوتر لتسب وتلعن فية ربنا قال فى القران افضل الجنود الجندى المصرى

المشكلة الاساسية فى حسنى مبارك + امكانيات البلد نفسها

هل لو قامت حرب دلوقتى الدول العربية هاتوقف جانب مصر بل بالعكس هما هايصدورا البترول الى امريكا واسرئيل زاى ماعملوا فى حرب العراق

بعد إذنك ممنوع نغلط فى بعض هو عبّر عن رأيه وخلاص

الحاجة التانية بخصوص خير أجناد الأرض بحثت فى النت عن مدى صحة الحديث الخاص بأن الجسش المصرى هو خير أجناد الأرض وما وجدته هو عدم صحتة الحديث
راجع هذا الرابط (http://www.islamonline.net/livefatwa/arabic/Browse.asp?hGuestID=k7uFdU)



طرح هذا السؤال على مركز الفتوى بإشراف د.عبدالله الفقيه

وهذا نص السؤال
ما صحة حديث: " إن جند مصر من خير أجناد الأرض لأنهم وأهلهم في رباط إلى يوم القيامة؟

والجواب

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

فالحديث المسئول عنه ذكره العجلوني في كشف الخفاء غير معزوٍ ولا محكوم عليه، ولم نره في غيره من المراجع التي بين أيدينا، ونصه ( نص الحديث موضع التساؤل ): عن عمرو بن العاص قال: حدثني عمر أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "إذا فتح الله عليكم مصر بعدي، فاتخذوا فيها جنداً كثيفاً، فذلك الجند خير أجناد الأرض" قال أبو بكر: ولم ذاك يا رسول الله؟ قال: " إنهم في رباط إلى يوم القيامة" .

ومما ورد في فضل مصر ما أخرجه مسلم في صحيحه عن أبي ذر مرفوعاً: "إنكم ستفتحون أرضاً يذكر فيها القيراط، فاستوصوا بأهلها خيراً، فإن لهم ذمة ورحماً" قال الزهري: الرحم باعتبار هاجر، والذمة باعتبار إبراهيم عليه الصلاة والسلام، والذمة هنا بمعنى: الحرمة والحق.
والله أعلم. اهـ



فالحديث الذي سالت عنه أخي الفاضل ضعيف

al m3tasem
27 / 02 / 2009, 06:19 PM
فين دي ؟ في اي سورة ؟؟؟

اتمنى يكون جيش مصر بخير .. لكن معلش .. مش مبارك اللي يقدر يرفع عينه في اسرائيل لان هو خلاهم اسياده من زمان ..

بإذن الله يكون الجيش بخير ومستعد دائماً

dtr
27 / 02 / 2009, 06:38 PM
خير أجناد الأرض هم حسب الروايات جند الشام
ابحث عن ذلك فى النت للتأكد

أبو عبد الكريم
27 / 02 / 2009, 06:43 PM
بسم الله


الحقوني ركبي بتخبط على الجيران

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه حلوه

الحمد لله


.

mmnoor
27 / 02 / 2009, 06:55 PM
1 » الجيش المصر الحمد لله من أفضل الجيوش العربية فى المنطقة
2 » طبعاً الجيش المصر مش هيحارب لأنه ذو مهام محددة وهى


حماية السيادة الدستورية للبلد
الدفاع عن حدود الوطن ذد أى عدوان خارجى

ولا تنس أننى وضحت الأتى


بص أقولك على حاجة أنا مش بشكك في إمكانيات الجيش وماحدش شكك في إمكانيات الجيش أساساً، جيشنا المصري حلو لكن دفاعياً وحط تحت دفاعياً ألف خط، هتقولي التسليح وما التسليح وكاني وماني، أضربلك مثل، دلوقتي لو إسرائيل استوردت طائرات إف 16 من أمريكا الجيل الثالث مثلاً ومصر استوردت هي كمان نفس الطائرات بنفس المواصفات والجيل الثالث كمان، لكن في فرق بين الطائرة الإسرائيلية والمصرية إيه هو؟؟، إنها بتتطور في إسرائيل نفسها، في حين أمريكا مثلاً بيكون عندها الجيل السادس اللي مش هتديه لحد إلا لما تطور اللي أعلى منه بمراحل، انت تعرف إن المشير أبو غزالة الله يرحمه كان بيعمل كده لما كان في الجيش؟؟ ما هو عشان كده اتنفى، طيب يبقى المشكلة في إنك كويس دفاعياً مش هجومياً حتى المشكك في إن مصر قوية دفاعياً، في قاعدة عسكرية بتقول إنك عشان تهجم على أي عدو لازم تكون قدرتك أقوى منه 3 مرات لكن ده مستحيل لو اتكلمت عن مصر لإنك مش بتتكلم عن جيش بس إنت بتتكلم عن ناس ممكن تتحول لجنود مدربة في أقل وقت على عكس الأمريكان وغيرهم

mmnoor
27 / 02 / 2009, 06:57 PM
بسم الله



ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه حلوه

الحمد لله


.


انت الأحلى

mohamy
27 / 02 / 2009, 07:09 PM
بعد إذنك ممنوع نغلط فى بعض هو عبّر عن رأيه وخلاص

الحاجة التانية بخصوص خير أجناد الأرض بحثت فى النت عن مدى صحة الحديث الخاص بأن الجسش المصرى هو خير أجناد الأرض وما وجدته هو عدم صحتة الحديث
راجع هذا الرابط (http://www.islamonline.net/livefatwa/arabic/browse.asp?hguestid=k7ufdu)


فى حديث عن الرسول انا فاكر انى درستة وهحاول اجيب مصادرة
فيما معناة
استوصوا باهل مصر خيرا فانهم خير جنود الارض
وحديث اخر
فانهم واهليهم فى رباط الى يوم القيامة
وجدت هذة الاحاديث الان

" استوصوا باهل مصر خيرا فانهم و اهليهم في رباط الى يوم القيامه "

" مصر كنانه الله في ارضه من اعتدى عليها قصم الله ظهره "

" استوصوا باهل مصر خيرا فان لي فيهم نسبا و صهرا "

" انكم ستفتحون بلدا يسمى فيها القيراط فاتخذوا منها جندا كثيرا فانهم خير اجناد الارض "
انتظر قليلا عندى كتاب عن مصر فى القران والسنة
هجيبلك المصادر ان شاء الله

mohamy
27 / 02 / 2009, 07:39 PM
اخرج مسلم فى صحيحة عن ابى ذر
قال رسول الله صلى الله علية وسلم
ستفتحون مصر وهى ارض يسمى فيها القيراط فاستوصوا باهلها خيرا
فان لهم ذمة ورحما
اخرج بن عبد الحكم عن عمر بن الخطاب قال سمعت رسول الله
صلى الله علية وسلم
يقول: اذا فتح الله عليكم مصر فاتخذوا فيها جندا كثيفا
فذلك خير اجناد الارض فقال ولم يارسول الله
قال : لانهم وازواجهم فى رباط الى يوم القيامة

نور العمر
27 / 02 / 2009, 07:40 PM
ههههههههههه
يا أخوانى الحرب مش سلاح..بس



الجنود اليهود لما كانوا بيسمعوا كلمه الله اكبر فى 73 ..كانوا بيعاملهوا على نفسهم..

غير كمان .. ان اللى بيحارب علشان أرضه... غير اللى بيحارب على ارض مش ارضه..

وبعدين لما اسرائيل دوله عظمى اوى كده ..كان اخرها 33 يوم بس فى لبنان..
و22 يوم فى غزه..!!!!

اللى يشك فى ان الجيش المصرى ضعيف...يبقى غلطان..واللى مش يقف جنب بلده مش يستحق انه يعيش فيها..

واذا كان عمو حسنى ليه عيوب.. فهو برده ليه ميزات كتير...

ولا انتو مش بتشوفوا غير النقط السوداء بس..

مساء الفل ..

mohamy
27 / 02 / 2009, 07:44 PM
واذا كان عمو حسنى ليه عيوب.. فهو برده ليه ميزات كتير...



انت غير الشعب بتقول عمو حسنى
والشعب بيقول بابا حسنى وحاجات تانية
يبقى انت عميل
ههههههههه

احنا شايفين عيوب اكتر من مميزات للاسف

mmnoor
27 / 02 / 2009, 07:52 PM
انت غير الشعب بتقول عمو حسنى
والشعب بيقول بابا حسنى وحاجات تانية
يبقى انت عميل
ههههههههه

احنا شايفين عيوب اكتر من مميزات للاسف

انت فهمت الراجل غلط على فكرة هو يقصد عمو حسني بتاع السندويتشات

يوسف فلسطين
27 / 02 / 2009, 08:08 PM
يا اخي حتكلم عن نفسي اولا على شان محدش يزعل مني
عندك حماس والجهاد وباقي فصائل المقاومه كانت تقاوم بحق فنصرهم الله ومعندهمش لا دبابات ولا طائرات ولا رادارات

وعندك جنود عباس ومعهم افضل الاسلحه ومعملوش حاجه اثناء الاجتاحات كنا نشوفهم بسلمو نفسهم لليهود

طبعا لفتح كان لها حسنات لما كانت فتح لما كانت تكافح وتحارب من الاردن او من لبنان وبعدين انتهى دور فتح مع استفحال العملاء فيها وتناقل السلطه لهم

الان مصر
الجنود لما بكونو يخافو ربنا وعارفين الدين صح مش بالمقاهي وبالليالي الصفر حينها حينتصر معاه دبابه معاه طيارة حينتصر

بعدين في شيء ثاني لو اسرائيل ما سمحت للجيش المصري بالتدريب بوسط سيناء كان ما اتدربو
بقى مصر الرئاسه ومش مصر الشعب وقفت وقفه محترمه مع اسرائيل اثناء الحرب وبعد الحرب وقبل الحرب وعلى مصر تجمل صورتها بالدعايه ولا حننى انو مصر تغلق المعابر ومصر كانت تعرف بالضربه وطمنت المسؤولين بحماس انو ليله السبت ما في ضربه وفي وساطه مصريه

يعني كان دور مصر مفاجئ بقدر ما هو فاجعة بالنسبه للحماس
فعلى اسرائيل ان تعزز دور مصر وتعطيها مجال انو ترفع راسها بالدعايه

هو يعني التدريب حيخسر اسرائيل حاجه
وبعدين مشفتش حاله ذعر باسرائيل ولم يعلنو حالة تاهب
ولا حتى الصحف والاخبار اعطت اي اهميه للموضوع الا بشكل جانبي مر الكرام

نحن مش ضد مصر ولا ضد حد بس مبنحبش حد يضحك علينا بالدعايه
اطفالنا تقطعت شقف ومشفناش موقف رسمي من مصر حاول يوقف الحرب لا بتهديد دبلوماسي ولا بتهديد سياسي ولا بتهديد فعلي

الغاز خلاص اسرائيل ما عاد يلزمها لانه اكتشفت غاز بالبحر الابيض يكفيها وتصدر منه
ومع انه المحكمه العليا والقضاء رفض اعطاء الغاز لاسرائيل واعطت قرارها الا انه عطل

وبالنسبه للمعابر اسرائيل على الاسلكي تقرر لمصر افتح اغلق مثل الريبوت

والانفاق عم بنشوف خبراء امريكين على شان يدمرو الانفاق
وسيدو حسني بقول نحن بنتعامل مع احتلال وفي منتور ونحن مبنقدرش نتدخل

فالهبل الدعائي ما عاد يركب على دماغنا لانو اتوضح لينا كل شيء

ورد اعتبار لمصر
مش حيكون على يد سيدو حسني بل سيكون على يد قائد بخاف ربنا حينها بتقدر تتحدث عن جيش مصر
اما هذه الصور مبتحركش شعرة من الشعر الشايب براسي

نور العمر
27 / 02 / 2009, 08:55 PM
انت فهمت الراجل غلط على فكرة هو يقصد عمو حسني بتاع السندويتشات

^_^ ^_^ ^_^ ^_^:0m:

anime.van
27 / 02 / 2009, 08:56 PM
أتمنى أن لا يكون هذا مجرد دعاية لتحسين صورتهم
فلقد فقدت ثقتي بهم بعد أحداث غزة
ولو كان الجيش المصري ينوي الوقوف فعلاً ضد أسرائيل
فصدقني جميع المسلمين سيوقفون معهم
ولكن لا أدري لماذا لا يدخل عقلي هذا الكلام أصلاً
وخاصة بعد التخاذل يقوم هكذا فجئة دون سابق إنذار ويهدد إسرائيل
يعني ما تحسون أنها غريبه عليهم شوي
و إلى المسئلة بس تحسين الصورة المشوهه

فهذا الكلام وتدريب الجيش والإستعدادات والقوى دائماً نسمعها عندنا في دول الخليج وما شفنا منهم شيء
يدخل الواحد الجيش ويعيش كل عمره فيه ويموت وهو لم يخض معركة واحد
هذا إذا كان محضوضاً ولم يستخدم في قتال وحصار المسلمين
لدرجة أنني شلت من بالي من زمان أن في جيش أسمه جيش عربي
ودائماً ما أقول لنفسي الجيوش العربية ليست للقتال إنما للأستعراض
وهذا رأئيي الشخصي والله أعلم

mohamy
27 / 02 / 2009, 09:15 PM
اخى للاسف العرب منتظرين مصر دايما تدخل الحروب
ولية ميكونش العرب كلهم مع بعض
يعنى لبنان مدخلش لية لنصرة غزة متمثلا فى حزب الله
وايران اللى دايما مستعدة تدمر اسرائيل مدخلتش الحرب لية ولا هوة كلام وخلاص
وسوريا اللى اسرائيل واخدة منها هضبة الجولان وضربتها من سنتين تقريبا فى اراضيها
بالطائرات الحربية والموقع اللى بتقال علية دلوقتى ان فية نووى والكلام دة


على فكرة ممكن يتفهم الكلام دة غلط
بس ما دام تكون فى حرب على اسرائيل والكل عارف اسلحة متطورة وقنابل نووية
وامريكا هتساندها
فيبقى كل الدول العربية تدخل الحرب بما فيها دول الخليج
مهو لا منطقى ولا دينى
ان دولة واحدة تدخل الحرب ونتفرج عليها
الكل يكون فى وقت واحد بضربة واحدة
ينعيش كلنا وننتصر عليهم ينموت كلنا ونستشهد فى سبيل الله
لكن ان مصر بس تدافع عن المسلمين كلهم والعرب كلهم
يبقى مش هتلاقوا فى مصر مواطن واحد بعد كدة هتبقى صحراء

وكمان ربنا سبحانة بيقول واعدوا لهم ما استطعتم
بيخاطب المسلمين كلهم
مخاطبش دولة معينة ولا شعب معين

ولكن دخول الدول العربية لحرب مجتمعة دة من الصعب جدا
الكل مشغول بالحياة ومتاعها والفلوس اللى بتغير النفوس
وتتحرق فلسطين
تصدقوا ان مصر والسعودية من اكثر دول العالم فى استيراد الاسلحة
بس منظرة طبعا زى ما قلت


إذا تبايعتم بالعينة وأخذتم أذناب البقر ورضيتم بالزرع وتركتم الجهاد في سبيل الله سلط الله
عليكم ذلا لا ينزعه عنكم حتى ترجعوا إلى دينكم
وفى قول اخر
سلط الله عليكم ذلا لا ينزعه حتى ترجعوا إلى دينكم

anime.van
27 / 02 / 2009, 09:29 PM
اخى للاسف العرب منتظرين مصر دايما تدخل الحروب
ولية ميكونش العرب كلهم مع بعض
يعنى لبنان مدخلش لية لنصرة غزة متمثلا فى حزب الله
وايران اللى دايما مستعدة تدمر اسرائيل مدخلتش الحرب لية ولا هوة كلام وخلاص
وسوريا اللى اسرائيل واخدة منها هضبة الجولان وضربتها من سنتين تقريبا فى اراضيها
بالطائرات الحربية والموقع اللى بتقال علية دلوقتى ان فية نووى والكلام دة


على فكرة ممكن يتفهم الكلام دة غلط
بس ما دام تكون فى حرب على اسرائيل والكل عارف اسلحة متطورة وقنابل نووية
وامريكا هتساندها
فيبقى كل الدول العربية تدخل الحرب بما فيها دول الخليج
مهو لا منطقى ولا دينى
ان دولة واحدة تدخل الحرب ونتفرج عليها
الكل يكون فى وقت واحد بضربة واحدة
ينعيش كلنا وننتصر عليهم ينموت كلنا ونستشهد فى سبيل الله
لكن ان مصر بس تدافع عن المسلمين كلهم والعرب كلهم
يبقى مش هتلاقوا فى مصر مواطن واحد بعد كدة هتبقى صحراء

وكمان ربنا سبحانة بيقول واعدوا لهم ما استطعتم
بيخاطب المسلمين كلهم
مخاطبش دولة معينة ولا شعب معين


يا أخي لا منتظرين من مصر تحارب ولامن غيرها
قلت لك سابقاً أنا مغسل يدي منهم من زمان
وقابلني لو كان هذا الكلام صحيح أصلاً
أنا لا أتوقع من الحكومات وجيوشها التي تقوم بحصار المسلمين والمساعدة في أرتكاب المجازر و أعتقال الناس بأن تدعم أصلاً أو تحارب
كنت من زمان في السابق أتمنى بأن أدخل الجيش ولكن عندما رأيت الحال الذي وصلوا إليه
شعرت بأن فأئدة الجيوش العربية تكمن في الإستعراض والحصار وحفاظ أمن أمريكيا و إسرائيل
و نحن نتمنى بأن نخرج للجهاد بس من الواضح بأن الحكومات ضد هذه الفكرة
أرجوا أن لا يغضب أحد من كلامي ولكن هذا هو الواقع المر الذي يجب أن تعترف فيه
وصدقني لو فكرت جيوشنا أنها توقف ضد الإحتلال فإننا أول من ينضم إليها
ولكن للأسف كل هذا مجرد كلام لتحسين صورتهم التي شوهوهها هم بأنفسهم
وكلامي هذا ليس على مصر فقط إنما على جميع الدول العربية فلقد أثبتو تخاذلهم وعجزهم أثناء قصف غزة
الخير ليس في الحكومات والجيوش التي أثبتت خورها
الخير في الشعوب الإسلامية و إلى الرجوع والإعتزاز بالدين و إبعاد الشعارات القومية و إبدالها بشعار الإسلام والوحدة الإسلامية
كلمة وحدة عربية أصبحت دائماً لا تأتي إلى بالإكتائاب المصحوب بالذل
لذلك أن أقول الوحد الإسلامية هي أشمل فلم تنفعنا العروبة بشيء فالعروبة بدون الإفتخار بالإسلام الصحيح والتمسك به لا تساوي شيء
ولم يرفعنا إلى الإسلام
ولن يخرج اليهود والصليبيين من أرض المسلمين إلى بالجهاد
ولا ينكر ذلك إلى المشكك الذي به خلل في دينه

3D Hero
27 / 02 / 2009, 10:28 PM
نصرة المسلم واجب على كل المسلمين وليس ناس معينين لأننا سوف نسأل عن ذلك..

يا راجل إذا كان في حد عيان ولم تزره راح تنسأل عند ربنا كما ورد في الحديث القدسي فكيف في نجدة المسلمين؟

الجيوش العربية مستعدة لمسح إسرائيل من التاريخ ولا يوجد جيش في المنطقة غير مهيأ لكن المعضلة ليست في الجيوش ولا في التسليح....المشكلة في..........انتم أدرى!

anime.van
27 / 02 / 2009, 10:50 PM
العيب ليس في التسليح والقوة والعدد
العيب في النفسية المنهزمة البعيدة كل البعد عن الدين الصحيح
النفسية التي أعتادة بأن تنفذ ما يأمر به الغرب الكافر وعملائه حتى لو كان على حساب دماء إخوانه
ويبعد عن تفكير إنما أن عبد مأمور يجب أن يحرر الإنسان نفسه قبل أن يحرر غيره
ويعلم بأنه عبد لله قبل كل شيء و أنا لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق
يجب أن يكون الإنسان مهيءً نفسياً قبل العدة
ومستعد أن يضحي بنفسه لا لأجل القومية أو العروبة بل من أجل الإسلام
و أن يزيل فكرة بأن أمريكيا و إسرائيل لا يمكن هزيمتها
وتذكروا نحن المسلمين لم ننتصر أبداً لأسلحتنا أو عدتنا
إنما بالإيمان والثقة إنما النصر من عند الله
وما حدث في غزوة حنين أكبر دليل على ذلك
فاالإعجاب بالعدد والعدة داء عضال وحذر الله منه في كتابه
قال سبحانه
(( لقد نصركم الله في مواطن كثيرة ويوم حنين
إذ أعجبتكم كثرتكم فلم تغن عنكم شيئا وضاقت
عليكم الأرض بما رحبتم ثم وليتم مدبرين
ثم أنزل الله سكينته على رسوله وعلى المؤمنين وأنزل
جنودا لم تروها وعذب الذين كفروا
وذلك جزاء الكافرين ))

فيجب علينا أن نأخذ بالأسباب ولكن لا نتعلق بها ويجب أن يرسخ في تفكيرنا إنما النصر إلى من عند الله

eslamafify
27 / 02 / 2009, 11:12 PM
فى معنى الاية
الله لا يغير ما فى قوم حتى يغيروا ما بانفسهم

لو كل واحد عمل الى عليه والتزم بدينه مفيش ولا قادة عرب ولا اجانب هيقدروا يتخذوا قرارت بدالنا بس احنا الى عاملين كده فى نفسنا وعمالين نقول القادة والحكام ونسينا اننا الى سيبناهم يعملوا كده
وربنا دايما بيدى الناس الحاكم الى هما يستاهلوا
المشكلة اكبر من كده المشكلة فى الشعوب والى بيقول انا مستعد للجهاد والكلام ده يا ريت يصحى (مقصدش حد معين)
وياريت يسال نفسه ليه ربنا خلى الشهادة فى المقام العلى ده اكيد لانها اصعب حاجة فقولى بقى ازاى ربنا هيثبتك وانت مش بتعمل الحاجات السهلة الاول تلاقى الواحد مبيصليش وبيحشش وماشى مع واحدة فى الجامعة فى اى حته مش باينة وتكلمه على الحرب والجهاد يقولك انا مستعد فى اى لحظة
طب هو ينفع ربنا يثبتك وانت مبتصليش
يعنى انت مستعد للجهاد والشهادة عشان تقابل ربنا وهو اساسا مديلك تصريح تقابله كل يوم 5 مرات وانت مبتروحش جاى تروح فى الحرب!!!!!
وحاجات كتير مش الصلاة بس معاملة الناس والضمير الى مات خالص والالفاظ وسب الدين الى انتشر والتعرى بتاع البنات وما شاء الله الرجل الديوس بقى حاجة عادية اليومين دول و و و و وانتوا عارفين الباقى منتوا عايشين معايا ولا انا على كوكب تانى
والله احنا عمرنا ما هيبقى لينا كرامة ولا هننتصر الى لمى نصلح علاقتنا مع الى خلقنا وبدل منعد ندور على اسباب ونرميها على الحكام نعمل حاجة مفيدة ونصلح من نفسنا وده مش معناه انى شايف ولا ربع قائد صح فى المنطقة العربية كلها لحسن حد يفتكرنى بدافع عنهم

New-Ideas
27 / 02 / 2009, 11:20 PM
كما قال الأخ إسلام التغيير يأتي فقط كم الداخل أي من ذات وروح الشخص .

maya-max
27 / 02 / 2009, 11:54 PM
انا ما كنت ناوى اشارك فى اى شىء سياسى فى هذا المنتدى لاكن انا بصراحه متغاظ جدا
يا اخوانى عشان تستريحوا مصر وجيش مصر اسوء شىء فى الحياه ثانيا مصر لم تذكر فى القرآن ولا الحديث وان ذكرت يبقى حديث ليس له سند استريحتم
وكمان سوريا ولبيا والسعوديه وفلسطين خير اجناد الارض وذكروا جميع فى القرآن
ياريت تكونوا استريحتم وقلوبكم استريحت
استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
الصبر ثم الصبر ثم الصبر

eslamafify
28 / 02 / 2009, 12:03 AM
انا ما كنت ناوى اشارك فى اى شىء سياسى فى هذا المنتدى
يا ريتك ما شاركت

مصر وجيش مصر اسوء شىء فى الحياه
انا هعتبر انك بتقول كده بقلب جامد عشان انت مصرى
ولو فكرة ارد عليك هاخد بسببك زنوب كتير اوى بس هقولك كلمة صغيرة
لو انت شايف ان مصر اسوء شيئ فى الحياة انت عندك حق لانك بتتكلم عن الى انت شايفه فى نفسك يا ريت بقى متكلمش عن غيرك وتسمعنى سكوتك....وربنا يسامحك
اما لو انت مش مصرى هقولك ربنا يسامح بس

وكمان سوريا ولبيا والسعوديه وفلسطين خير اجناد الارض وذكروا جميع فى القرآن
ومين قال اننا لما بنذكى الجيش المصرى ده معناه اننا بنقلل من الجيوش العربية ولا انت متبرمج على انك تقارن بس

ثانيا مصر لم تذكر فى القرآن ولا الحديث وان ذكرت يبقى حديث ليس له سند استريحتم
وانت تبقى مين ان شاء الله عشان تتخذ الكلام ده سبب اكبر المشايخ واهل العلم لما بيقولوا على حديث انه ضعيف محدش فيهم بيقدر ينكره لان ضعيف غير خاطيئ
بالاضافة ان الاحاديث الضعيفة دى فى اوقات بتبقى مرجع لما ملابسات الامر تكتر وتقل الادلة

ياريت تكونوا استريحتم وقلوبكم استريحت
انا شخصيا كنت هستريح اكتر لو انت مردتش من اساسه
الله يسامحك ويهديك

maya-max
28 / 02 / 2009, 12:16 AM
eslamafify انتا عندك كام سنه
ده اسلوب اسمه اسلوب القرف فى اللغه العربيه يعنى كل كلمه كلتها عكسها هو اللى صح لاكن بريح القلوب البيضه بس
الصبر يارب الصبر

eslamafify
28 / 02 / 2009, 12:25 AM
ومن امتى السن هو الى بيحكم على الكلام لاحول ولا قوة الا بالله مش عارف الواحد فيكوا لما ميلاقيش حاجة يقولها يخترع حاجات غريبة عشان ميردش
عموما عشان اريحك انا 25 سنة يعنى مفيش بزازة فى بقى وانا بكتب


ده اسلوب اسمه اسلوب القرف فى اللغه العربيه

الله يسامحك انا مش هرد عليك لانى اكبر من كده


كلمه كلتها عكسها

افهم كلامك الاول وبعد كده ابقى اخترع مصطلحات جديدة للغة العربية

maya-max
28 / 02 / 2009, 12:36 AM
اسمه اسلوب تهكمى
وانا ما غلط فيك انت متسرع جدا وعلى كلا حصل خير
انا عايز أقول كلمه أخيرة كل الشعوب بدافع عن شعبها الا مصر ما بلاقى غير البلاده فى التعبير
اللى مش عاجبه مصر يروح اى دوله تانيه عشان يعرف قيمتها
واقول احنا مسلمين ومن يفرق فى تعامله حسب القبيله او الدم انا بقوله انتا مش مسلم لان النبى كان لا يفرق بين القبائل ومن أعرض عن احكام الله وسنته رسوله ليس من الاسلام
وارحمونا شويه العمليه مش ناقصه

maya-max
28 / 02 / 2009, 12:42 AM
شرح
وكمان سوريا ولبيا والسعوديه وفلسطين خير اجناد الارض وذكروا جميع فى القرآن
هل هذه الدول ذكروا انهم خير أجناد الارض طبعا لا هذا هو اسمه اسلوب تهكمى وهو وصف الشىء بعكسه

eslamafify
28 / 02 / 2009, 12:52 AM
شرح
وكمان سوريا ولبيا والسعوديه وفلسطين خير اجناد الارض وذكروا جميع فى القرآن
هل هذه الدول ذكروا انهم خير أجناد الارض طبعا لا هذا هو اسمه اسلوب تهكمى وهو وصف الشىء بعكسه
والله ضحكتنى هو عشان انت عايز تشرح تخترع الى انت عايزه ولما حد يرد عليك تقول انا اقصد عكسه وكمان الكلام ده لو ينفع فهل ينفع مع القران انا مرديتش على النقطة دى لانى معرفش صحتها بس انت الى بتقول...
يا اخى ربنا يباركلك الا القران
وعموما حصل خير

alaabasit
28 / 02 / 2009, 12:54 AM
اربط عندك أنتا وهوه وهوه

هدو اللعب شويا يا جدعان هههههههه:)فيه ايه بتتخانقو ليه الموضوع مش مستاهل كما أنى اشك فى صحه الخبر أصلا

لان فى أتفقيات بين مصر وأسرائيل بعدد محدود من الجنود على الحدود .

أنا سمعت موضوع خير أجناد الأرض ده بس فى الحقيقه مش متأكد من صحته وبعدين ما أحنا طوب الأرض أحتلونا زمان من أول الهكسوس لغايه الفرنساوين والأنجليز والأتراك و شويه هتلر على موسلينى وكلهم زهقم مننا وغارو فى ستين داهيه محدش بيعمر معانا هههههههه:). والله كويس أن بابا حسنى مستحملنا كده ههههههه:)

يا جدعان العزيمه والأراده والتخطيط السليم نكسب أى قوه بأذن الله

وبعدين معتقدش أن مصر كانت أقوى من أسرائيل ب3 مرات فى 73 :) !مين الى قالقك على موضوع أقوى 3 مرات ده ههه:) شوف الأسلحه الى كانت معانا والى كانت معاهم وقتها !

بس أحنا بدعنا ساعتها ليه زى ما قلت عزيمه وايمان وتخطيط نكسب ان شاء الله والمصرين مش محتاجين مساعده من ناس مش عارفه اصلا تساعد نفسها .

maya-max
28 / 02 / 2009, 01:05 AM
والله ضحكتنى هو عشان انت عايز تشرح تخترع الى انت عايزه
ممكن تقولى اخترعت ايه عشان اضحك معاك

eslamafify
28 / 02 / 2009, 01:12 AM
لا لا لا لا انا بحب اضحك لوحدى اضحكك معايا بتاع ايه
وعموما قلتلك حصل خير انا مبحبش النقاشات لما تقلب بحدة كده دايما التاثير بيبقى سلبى

alaabasit
والله ضحكتنى وانا مليش نفس خصوصا دى


كويس أن بابا حسنى مستحملنا كده ههههههه
ربنا يقويه علينا اصل احنا وحشين اوى :):):):):)

maya-max
28 / 02 / 2009, 01:12 AM
alaabasit أخى الموضوع مش موضع خير اجناد
الموضوع انهم معندهمشى جيشوش اساسا فى بلادهم وجيوشهم هزيله وبيحاولوا يهينوا اكبر قوة عسكريه اسلاميه فى المنطقه لهزيمه الشباب نفسياً لاكن بعدهم
ولو جيش مصر ضعيف منقولشى ضعيف نقول قوى ونبس روح النصر لان النصر من عند الله مش بالعدد ولا العده راجعوا غزة بدر


ولا يخفى عليك يوجد فى المنتدى من كل الملل من علمانى لاسلامى لشيوعى لمسيحى لعقول أطفال وكل واحد يحاول أن ينفذ ما يؤمن به والتأثير على الاخر به

alaabasit
28 / 02 / 2009, 01:13 AM
خلاص فهم يا احمد تقصد أيه .

maya-max
28 / 02 / 2009, 01:13 AM
طب عشان خطرى ضحكنى ههههههههههههه
ماشى يا اسلام

alaabasit
28 / 02 / 2009, 01:15 AM
لا لا لا لا انا بحب اضحك لوحدى اضحكك معايا بتاع ايه
وعموما قلتلك حصل خير انا مبحبش النقاشات لما تقلب بحدة كده دايما التاثير بيبقى سلبى

alaabasit
والله ضحكتنى وانا مليش نفس خصوصا دى


ربنا يقويه علينا اصل احنا وحشين اوى :):):):):)


alaabasit أخى الموضوع مش موضع خير اجناد
الموضوع انهم معندهمشى جيشوش اساسا فى بلادهم وجيوشهم هزيله وبيحاولوا يهينوا اكبر قوة عسكريه اسلاميه فى المنطقه لهزيمه الشباب نفسياً لاكن بعدهم
ولو جيش مصر ضعيف منقولشى ضعيف نقول قوى ونبس روح النصر لان النصر من عند الله مش بالعدد ولا العده راجعوا غزة بدر


ولا يخفى عليك يوجد فى المنتدى من كل الملل من علمانى لاسلامى لشيوعى لمسيحى لعقول أطفال وكل واحد يحاول أن ينفذ ما يؤمن به والتأثير على الاخر به


ايوه كده يا جماعه متزعلوش وصلو على النبى:)

maya-max
28 / 02 / 2009, 01:19 AM
أقصد ان فى ناس هنا ضد اى شىء متعلق مصر وضد اى شىء اسلامى
ولما بيصدقوا موضوع عن مصر ويتكلموا فيه ويصورا مصر انها الحكومه المتخاذله
عايز تعرف الحقيقة سافر اى دوله عربيه وانتا هتعرف الحب اللى بينا والمعامله الحسنه وعدم العنصريه اللى هتشوفها
وفى ناس مصريين للاسف ويمتلكوا فكر علمانى ضد اى قوة للمسلمين وهم يهولوا من قدرة اسرائيل الضعيفه ويقللوا من شأن الجيوش العربيه
هيجى يوم هيتغير الحكام وهنحارب وننتصر كما وعدنا الله قريبا ان شاء الله وليعلم الجميع ان الاسلام ليس هويه بل افعال وأقوال

alaabasit
28 / 02 / 2009, 01:21 AM
كلام سليم جدا يا احمد معاك 100%

eslamafify
28 / 02 / 2009, 01:30 AM
ايه دا بقى هو الموضوع اتقلب ولا ايه على فكرة انا كنت بدافع عن الجيش المصرى فى الاول شكلك كده عايز تطلعنى انا ال..............ز والكلام الكتير الى انت قلته ده

وكمان يا اخى بالله عليك ابقى وضح كلامك شوية الواحد مش ناقص خنقة لانك لو بتقول الكلام ده (الى كتبته فى الاول خالص ) على اساس السخرية انا افرق ازاى الكلام ده لو الناس عاقلة اما دلوتى فى ناس بتقول الكلام ده عادى خالص ومفيش فى دماغهم اى حاجة وهما مقتنعين كده ومش عايزين حد يكلمهم عايزين يتكلموا وخلاص فهمتنى بقى يعنى ابقى وضح بعد كده
ولا اقولك ابقى اكتب تنويه فى اخر الرد زى كده
..................
الرجاء من القاريئ ان يضرب كلامى كله فى علامة السالب ...................= ....................... * (-)
معليش اصل الرياضة لسه معششة فى دماغى
..........................................................................

طب عشان خطرى ضحكنى ههههههههههههه
طيب
بيقولك مرة واحد مصريى ......................................
قيس عليها انت بقى وانت تعد تضحك للصبح بس ممكن تقلب بعياط انا مليش دعوة

إبن يس
28 / 02 / 2009, 01:35 AM
عظيم جيش مصر بفضل الله تعالى
لما بننزل فى شوراع مصر و تشوف مراكز البحث العلمى و التقنى و المصانع الحربية التابعة للقوات المسلحة .. الصدر ينشرح فرحا بها .. الجيش فى مصر ده نعمة كبيرة من عند ربنا ..
بنقول بلدنا لسه بخير
بنقول للجزيرة و أشباهاها .. أحنا ورا جيش مصر ..
بهدلتونا الأيام إللى فاتت و طلعتوا مصر خربانه من كل شئ ..
بس أغلب شعب مصر بعد وقت قصير هيدرك إن إللى علموه مبارك ده هو الصح ... الموضوع مش همجية ..
و التاريخ هيذكر و المحللين فى المستقبل هيعرفوا مين كان صح و مين كان غلط ..
يا جماعة لو تشوفوا تدريبات الجيش و الله ما هتصدقوا .. دول بيتدربوا تدريبات عجب عجب ..
تدريبات موووووت .. أجسام جنود الصاعقة ... أحمر فى أزرق .. مش لون جلد البشر الطبيعى .. من كتر البهدلة ..
تخيلوا إن الجيش السنة ديه أخذ كل طلاب كليات العلوم من كل التخصصات تقريبا ؟؟ كلهم ظباط ثلاث سنوات و الخدمة ممتدة لمن يريد .. و كل تخصص ليبدع فى زيادة قوة الجيش المصرى ..

على فكرة الجيش غير الشرطة ... الشرطة ديه صفر على الشمال بجوار الجيش .. صفر فى كل حاجة من تدريبات و سلطة سياسية .. فى الأزمات الشرطة بتروح بيوتها و الجيش ينزل يشوف شغله ..

و رئيس مصر القادم غالبا هيكون من الجيش و أكيد مش من مصلحة أى دولة معادية أن الرئيس يكون من الجيش ..


ربنا يباركلنا فى جيش مصر العظيم ... آمن الأمة الإسلامية على مدار التاريخ

eslamafify
28 / 02 / 2009, 01:41 AM
وده ايه ده بقى ده احنا لسه يدوب بنحاول نخلص من الموضوع الاولانى نعمل ايه بقى فى الكلام ده

anime.van
28 / 02 / 2009, 04:05 AM
أنا إلى الآن لا أدري ماسبب الحماس الزائد عن حده و كأن جيش مصر فعلاً سيذهب ليحرر فلسطين
طيب أحنا عارفين الجيش المصري عنده أمكانيات ولم نقل شيءً
بس المشكلة نحن كمسلمين وش أستفدنا من جيوش مصر والدول العربية الذي أعرفه بأنهم شاركوا في حصار غزة
وجلسوا يتفرجوا على المجازر الحاصلة و تذكروا أنا لم أقل الحكومة المصرية فقط بل جميع الدول العربية التي لم نسمع منها صوت أو أستنكار إلى بعد أن قتل العديد من النساء والأطفال وثارت الشعوب عليهم في الشوارع
وتكلمت في عدة مواضع وقلت لكم بأن الشخصية إذا كانت نفسيته أنهزامية فلن تنتصر في أي معركة
وهذه الأسلحة لن تفيدنا إذا لم نرجع للدين الصحيح ونصحح من أنفسنا
المشكلة أنا أخاف بأن يتحمس بعض الناس وبعدين يخيب ظنهم ويصابو بإحباط كما هي العادة
وأنا أخذت سابقاً من الحكومات والجيش ما يكفي من الإحباط لأغسل يدي منهم تماماً
وكنت دائماً أردد لا نريد منهم شيءً فقط ليكفوا شرهم عن المسلمين وخاصة بعد الحصار
وعلى العموم خلونا لا نستعجل ونسبق الأمور وسوف تثبت الأيام صحة أو خطاء ما سمعناه

ISSA_4D
28 / 02 / 2009, 04:59 AM
اكثر مايثير دهشتى فى بعض الرود من اعضاء منتدى المنابر الاعزاء

هو القاء جميع لوم على مصر والمصرين والويل كل الويل لو حد جاب سيرة السعودية او الكويت او دول الخليج لى مصنفين من اغنى دول العالم لى كانت الطائرات الطائرات الامريكية تطلع من القواعد الموجودة فى ارضهم لضرب وقتل العراقين

وكفاية لحد كدا واعتذر لعدم الدخول فى تفصيل

anime.van
28 / 02 / 2009, 05:09 AM
اكثر مايثير دهشتى فى بعض الرود من اعضاء منتدى المنابر الاعزاء

هو القاء جميع لوم على مصر والمصرين والويل كل الويل لو حد جاب سيرة السعودية او الكويت او دول الخليج لى مصنفين من اغنى دول العالم لى كانت الطائرات الطائرات الامريكية تطلع من القواعد الموجودة فى ارضهم لضرب وقتل العراقين

وكفاية لحد كدا واعتذر لعدم الدخول فى تفصيل

يا أخي لا أحد يلوم مصر والمصرين فشعب مصر أثبت ولائه ونصرته لإخوانه المسلمين في غزة ولولا موقف الحكومات العربية المتخاذلة لكنت رأئيت شعب مصر وجميع الشعوب العربية هبت لنصرة إخواننا في فلسطين
نحن نلوم الحكومة المصرية بالذات لأنها شاركت بشكل فعال ومباشر في حصار غزة
وعرقلت وصول المساعدات التي أتت من شتى الدول العربية الأخرى
غير مبالية بمشاعر المسلمين في مصر وغيرها
وللأسف لم تكن الحكومات العربية الأخرى أفضل منها فصمتها عن المجازر أثبت ضعفها وعجزها عن إتخاذ أي قرار
ولولا تواطء بعظهم لم تمكن الإحتلال الأمريكي من دخول العراق
فهذه الأنظمة لا تمثل شعوبها
لذلك أتمنى منك أن لا تضع اللوم على الشعوب والدولة فمن يقوم بمثل هذه الأمور هي السلطة أما الجيش فهو دائماً ما يكون تابع لقرارات هذه السلطات لذلك لأتوقع منهم شيء

al m3tasem
28 / 02 / 2009, 07:18 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

معلش مش هينفع أرد على كل واحد رد لوحده

الأخ العزيز / anime.van
» بالنسبة لموضوع الجيوش تدخل تحارب إسرائيل أو أمريكا فى العراق فأعتقد أن هذا أمر يحدث فقط فى التخيلات السعيده فقط لكن فى الواقع فلايوجد شئ من ذلك ليس لضعف الجيوش العربية مقارنة بالقوات الإسرائيلية والأمريكية ولكن لإعتبارات خاصة بالحكام فقط
و أرجو أن تلاحظ أن آى جندى مسلم حين يُقاتل فيكون ذلك لإحراز النصر أو الإستشهاد بينما الجندى الإسرائيلى / الأمريكى فيقاتل لكى يعيش وهم فى الأصل جُبناء جداً

----

» هناك سؤال أرغب فى أن يجيبنى أحد عليه
متى آخر مرة إتفق العرب فى قرار معين ؟ ... لا أدرى متى كان ذلك
فإذا كانوا لا يستطيعون الإتفاق على مجرد قرار فما بالكم بإتخاذ قرار مثل قرار إعلان الحرب ( مش مرة واحدة كده)

» أرجو آلا ينسى الجميع ما حدث فى حرب 1948 كان هناك خمسة دول مشاركة فى الحرب ضد إسرائيل ( مصر / لبنان / سوريا / العراق / الأردن ) وماذا كانت النتيجة هُزمنا لأننا ( الخمسة جيوش ) لم نُخطط للمعركة بشكل جيد من جيث التعاون فكلاً كان يُقاتل بمفرده بالإضافة لأسباب الهزيمة أننا خُدعنا من قبل اليهود


فى النهاية أحب أن أوضح أن الموضوع قمت بنشره من أجل أن أوضح أن الجيش المصرى ليس ضعيفاً كما يظن البعض فلو كان ضعيفاً لكانت مصر إتضربت من زماااااان
لمن يُشكك فى مقدرة القوات المسلحة المصرية فلينظر فى الكوارث و المصائب من هى الجهة التى تكون مُستعدة دائماً سيجد أنه القةات المسلحة ( حادث العبّارة / حادث الدويقة / )

ولمن يشك فى القوات المسلحة لوطنه فلمن يطمئن بعد ذلك

الحمد لله على كل شئ

يوسف فلسطين
28 / 02 / 2009, 09:03 AM
كتبت 3 ردود ومر 3 صفحات دون ان يرفع رد واحد على الاقل ليه مع انه كل الاعضاء ماخذين حريتهم بالتعبير
وبعدين متى سيرفع عني التصديق ما في محاكمه عسكريه ولا المنابر اصبحت جوانتانامو جديد

المهم الله يحفض كل جيوشنا العربيه تحت ايدي امينه ويطهرها من ما هي عليه من النكبات اللي الحقت بنا كمسلمين

ثم يا اخي حد بيقدر يتكلم عن بيبيرز ولا قطرز ودور الجيش المصري والعربي بشكل عام في تصديه للطاطار
طبع لا فكان موقف شهم ونبيل من هذه الجيوش وكذلك الامر ايضا في زمن صلاح الدين كانت هذه الجيوش تمثل امالنا واحلامنا

اليوم الجيش العربي كله من اوله لاخره ما بساوي مثقال بعوضه
طز بالجيش العربي كله اللي ما قدر يحمي العراق من الخون والامريكان
طز بالجيش العربي اللي سمح للخونه يركبو العرش
طز بالجيش العربي كله اللي كان يتفرج على غزة وهي تذبح وهو ما فكر يعطي ولو تهديد

جاي تقول لي اسرائيل ارتعبت وخافت يا اخي اسرائيل لا تعمل حساب للجيوش العربيه كلها اسرائيل تخاف من الاسلام ومن الجندي اللي ما بترك القران اللي ما بفوت فرض ولو كانو قله

خلونا واقعين
حتى حرب اكتوبر اللي اخذت دعايه اكثر من الفعل على ارض المعركه
بالبدايه كان نصر ومن ثم تحولت لنكسه كانت سوريا ومصر شقيقتان وتحولو لاعداء نقضت الاتفاقيات فيما بينهم
سيناء ما عادت ملك رسمي لمصر اصبحت ملك للامم المتحده تقرر فيه عدد السلاح والعناصر ونوعيتهم
لو توقفت الحرب من دون اتفاقيات مع اسرائيل كان افضل لمصر من ان تسترد سيناء بهذه السخريه

على الاقل بتضل اسرائيل عدوة وبضل في حس للمقاومه وحس اسلامي

اليوم المعابر اللي بالجانب المصري اسرائيل اللي بتتحكم فيها كما قال حسونه انا بدلعه على شان محدش يزعل
ومن خلال منتور وعلى الاسلكي اسرائيل بتقول افتح اغلق

الانفاق بالجانب المصري اسرائيل جابتلهم خبراء امريكين مع العلم ارضي وانا حر فيها واسرائيل شو دخلها بدي ادخل حشيش قنابل اسرائيل مدخلهاش

القمح اه مصر كدوله عندها استعداد ان تزرع قمح يكفيها وتصدر منه للعالم
الا ان القمح موضوع سياسي لا يمكن التباحث فيه ليه هو مصر ارضي ولا ارض امريكا تتحكم فينا وقف ياشعب مصر على الطابور

الغاز كام قرار وقرار طلع بمنع الغاز عن اسرائيل
شوفو ربنا كشف الغاز لاسرائيل بالبحر المتوسط يعني اسرائيل مش محتاجه للغاز المصري
وبكره بطلعلنا حسونه امرت بوقف الغاز عن اسرائيل لانها لم تلتزم بالاتفاقيات
وحيطلع الدراويش هي هي حسونه حسونه وهم اصلا ميعرفوش حاجه

بقى قول لي انت يا عربي مهما كانت دولتك لما كنت تشوف اولاد ونساء وشيوخ غزة مقطعين اثر العدوان الهمجي ومحملين بشوالات مقلتش بنفسك طز بالعرب وطز بالجيوش العربيه

الشعب المصري على العين والراس ومعاه كل الشعوب العربيه
لكن الحكم بالدول العربيه اشبه بالخنزير المحرم نقرب عليه تعرفو ليه لانه نجس وكل شيء تابع له هو نجس

بحرب غزة محدش طلب قوات عربيه لانه عارفين شو حيجيب الغراب غير النعق
لكن كان المطلب واضح تفتح المعابر ويصير فيها تفتيش على الحشيش والممنوعات وليس على السلاح
ومش بالمجان بالمال ولو الفلسطينين مش قادرين يدفعو ثمن السلاح حتيجي الشعوب العربيه تدفع ثمنه وانا واثق من هذا الشي

من الاخر محدش يربط كلامي بالشعب المصري لانو بيرتفع ضغطي
دائما نفرق بين الشعوب والحكام

anas talat
28 / 02 / 2009, 10:18 AM
خير أجناد الأرض هم حسب الروايات جند الشام
ابحث عن ذلك فى النت للتأكد

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( إذا فتح الله عليكم مصر فاقتنوا منها جنودا فإن خير أجناد الأرض المصريون)
وتاريخيا (جند مصر هم من كانوا في طليعة من حرروا القدس تحت قيادة صلاح الدين الذي كان من اكراد سوريا وجند مصر هم من هزم التتار في عين جالوت بعد ان كانت وجود الامة متوقفا على هذه المعركة وغيرها ..... طبعا من البلاء الذي ابتلينا به التقسيمات وتقسيم العالم الاسلامي لدويلات لكن بكل صراحه بدون مصر فالتاريخ العربي الاسلامي سيبتر نصفه على الأقل ... طبعا باهمال الفترة الحالية التي هي انتكاسة رهيبة لم يسبق لها مثيل في دور مصر التاريخي والريادي في امتنا فحسبنا الله ونعم الوكيل

anas talat
28 / 02 / 2009, 10:21 AM
قال العجلوني في كشف الخفاء(2/1306): (
وعن عمر بن العاص حدثني عمر أنه سمع رسول الله يقول: (إذا
فتح الله عليكم مصر بعدي فاتخذوا فيها جنداً كثيفاً، فذلك الجند خير أجناد الأرض) قال أبو بكر: ولم ذاك يا رسول الله؟ قال: (إنهم في رباط إلى يوم القيامة).
وعن عمر بن الحمق قال مرفوعاً: (تكون فتنة أسلم الناس - أو خير الناس فيها الجند الغربي، فلذلك قدمت عليكم مصر.
وعن أبي بصرة الغفاري أنه قال: مصر خزائن الأرض كلها، وسلطانها سلطان الأرض كلها، ألا ترى إلى قول يوسف: اجعلني على خزائن الأرض ، ففعل فأغيث بمصر وخزائنها يومئذ كل حاضر وباد من جميع الأرض. إلى غير ذلك مما أودعه ابن عساكر في مقدمة تاريخه.
وقال في اللآلئ: (وأما "مصر خزائن الله في أرضه، والجيزة روضة من رياض الجنة فكذب").
وورد بلفظ: (من أحب المكاسب فعليه بمصر) الحديث. ورواه ابن عساكر عن ابن عمرو بلفظ: (من أعيته المكاسب فعليه بمصر وعليه بالجانب الغربي).
وفي صحيح مسلم عن أبي ذر رفعه: (إنكم ستفتحون أرضاً يذكر فيها القيراط فاستوصوا بأهلها خيراً، فإن لهم ذمة ورحماً).
قال حرملة في رواية يعني بالقيراط أن قبط مصر يسمون أعيادهم وكل مجمع لهم القيراط يقولون نشهد القيراط
وفي الطبراني وتاريخ مصر لابن يونس واللفظ له عن كعب بن مالك رفعه: (إذا دخلتم مصر فاستوصوا بالأقباط خيراً فإن لهم ذمة ورحماً).
ولابن يونس وحده عن عمرو بن العاص حدثني عمر أنه سمع رسول الله يقول: (إن الله سيفتح عليكم بعدي مصر، فاستوصوا بقبطها خيراً، فإن لهم منكم صهراً وذمة)
وجاء عن ابن عيينة أنه قال: من الناس من يقول هاجر أم إسماعيل كانت قبطية، ومنهم من يقول مارية أم إبراهيم بن النبي قبطية.

وروى الزهري أن عبد الرحمن بن عبد الله بن كعب الأنصاري حدثه أن رسول الله قال: (إذا افتتحتم مصر فاستوصوا بأهلها خيراً فإن لهم ذمة ورحماً).قال الزهري: الرحم باعتبار هاجر، والذمة باعتبار إبراهيم، ويحتمل أن يراد بالذمة العهد الذي أخذوه أيام عمر فإن مصر فتحت زمنه صلحاً، وفي الحديث علم من أعلام نبوته .
__________________
(وكونوا عباد الله إخواناً)

منقول
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=96685

3D Hero
28 / 02 / 2009, 12:25 PM
مصر والمصريين فيهم خير كبير، والحجر يلي ما بيعجبك........

أخوننا بلاش ننزل في بعض ، كلي شيء في الدنيا له نظير والخير والشر موجودين في كل الأرض! عيزين أيه بأه؟

anime.van
28 / 02 / 2009, 12:44 PM
مصر والمصريين فيهم خير كبير، والحجر يلي ما بيعجبك........

أخوننا بلاش ننزل في بعض ، كلي شيء في الدنيا له نظير والخير والشر موجودين في كل الأرض! عيزين أيه بأه؟

يا أخي نحن معك وضد أي شخص يقول غير هذا الكلام
فالمصريون إخواننا في الإسلام ومن يسيء إليهم يسيء إلينا
والأعضاء لم يتكلمو عن مصر أو المصريين إنما تحدثوا عن الجيش المصري والجيوش العربية بشكل عام
و طبعاً أكيد هناك أختلاف للأراء منها من تأييد ومنها من تعارض
ونحن نتمنى لمصر كل خير
و أختلاف الرأي لا يفسد للود قضية

Le_Lawsh
28 / 02 / 2009, 03:58 PM
الكلام ده له جانبان , واحد كويس والتاني مستفز .
الأول أن مصر واقفه قدام إسرائيل وبتعاديها علناً وبتدحداها .
لكن الشيء المستفز هو أن المسؤلين مش هاممهم غير أمن وسلامة مصر , طيب وباقي الوطنالعربي .. غزة وفلسطين ! مفيش ليهم أهمية عند مصر ؟؟
صحيح أن مصر عامله اتفاقية من زمن عبد الناصر مع السعودية , بحيث لو حصل أي إعتداء من أي جانب على المقدسات يدخل الجيش المصري للدافاع .
طيب ليه مبيكنش في حاجة زي كده لفلسطين .. مهي برضه أرض مقدسة , وقبلة المسلمين الأولى وغيره ..
الحقيقة أن آوان الافتخار لم يحن بعد .. أحنا هنفتخر بقدراتنا لما نقدر نطرد اليهود من فلسطين لا أكتر ولا أقل

maya-max
28 / 02 / 2009, 04:10 PM
انا غير مؤيد حكومتى ولا اى حكومة عربيه رسميه
ولا ايضا من مؤيدى عشان نحارب نستنى العرب يتجمعوا او يدعمونا ماديا أو يتم معاملتنا معامله خاصه
لاننا لانحارب للعرب بشكل مجرد من الدين نحن نحارب لله واوامر الله بنصرة المسلمين ورد بأس المشركين ربنا لما يسألنا ليه مانصرتش اخونك مينفعش نقوله اصل فلان مساعدنيش احنا ملناش دعوة كل واحد هيتحاسب على عمله والدنيا دى كلها ولا تسوى شىء وهى اختبار من الله لتمحيص قلوب عباده
لو عاوزين تقولوا عن الحكومة المصريه او اى حكومة اى شىء انا معنديش مشاكل لاكن لا تقللوا من الجيش حتى لو هو ضعيف
لان هذا التقليل سيصب فى جانب واحد وهو الجانب المشرك المعتدى الذى يسعى لتطبيق ما فى كتابه (اقتلوا الطفل والشيخ والعزراء اقتلوا للهلاك)
وحياكم الله جميعا

youssef_23
28 / 02 / 2009, 05:50 PM
مناورات جيش مصر للرد على تهديد اسرائيل للسياحة فى مصر بعد حادث الحسين

كانت مصر مهددة فى الحرب الاخير ة عن طريق ضرب الساحة وعن طريق وقف انشطة قناة السويس عن طريق قراصنة موجودين فى بحر الصومال وسبق لهم ان اختطفوا بعض السفن السعودية

وبعد ان فشلت مفاوضات التهدئة وفتحت مصر المعبر بالعند فى اسرائيل

قامات الموساد الاسرائيلى بتفجيرات الحسين لتهديد السياحة

وقام الجيش المصرى بالرد بمناورات فى سيناء

big-ah
28 / 02 / 2009, 05:59 PM
و ما الجيش العراقي ببعيد, أمسى ببذلة عسكرية و أصبح ببيجامة نوم... و بقي وزير الاتصال وحده يكرر علوج علوج علوج بنما هو واقف في مستنقع.

للأسف الشديد, معظم جنود الجيوش العربية تتخد من انظمامها للجيش وظيفة لكسب الرزق و اعالة الاسر. ولو اقتضى الأمر كل هذه التدريبات و الجهود الجبارة و الغياب عن مائدة الأسرة. فالصبر جميل فعلا.

كان الجيش العراقي من اقوى الجيوش العربية, كنت أقف له احتراما عندما ارى تفاعل الجنود مع قائدهم و تريباتهم التي توحي بانه جيش سيحتل اروبا و امريكا و روسيا مجتمعة. لكن... في صباح ما... لم بعد هناك جندي واحد خلف كيس رملي في زاوية من شوارع بغداد و كأن الحرب لم تكن ابدا.

أنا لا اشكك بوطنية الجنود. لكن اشكك بنية قادتهم و حكامهم بأن الجيش هو فقط للاستعداد لحماية الوطن و عزته و كرامته و ليس لحماية الحكام من شعوبهم.

maya-max
28 / 02 / 2009, 07:21 PM
big-ah اختلف معاك الشخصيه المصريه مختلفه والوضع مختلف
اولا الوضع مختلف مصر كلها مسلمين والمسيحين لا يتعدوا واحد فى الميه على اقصى تقدير
اما العراق يشترك معاهم شيعه ومسيحين واكراد بنسبه كبيرة جدا

اما الشخصيه المصريه فى الحرب مختلفه حتى لو الشخص تاجر مخدرات ومصر حاربت هينضم للجيش وهيحارب بدون خوف لان الاسلام فى القلوب حتى لو الجسد والعقل بعيد
وعايزين نشوف همه جيش المغرب
احنا لسه مفوقنائش من خيانه المغرب فى حرب 73 وابلاغ اسرائيل بنيه سوريا ومصر الهجوم على اسرائيل
ياله همتكم معانا

maya-max
28 / 02 / 2009, 07:23 PM
وفال الله ولا فالك انشاله ياخد اى حد بيكرة مصر
ومحديش بيتمنى لمصر الشر الا العجزة المخنثين لانهم يروا مصر افضل واطهر منهم وبدل ما يساعدوها بيحاولوا ينزلوا من شأنها عشان النقص اللى عندهم

big-ah
28 / 02 / 2009, 07:59 PM
عفوا يا سيد العرب... يا أسياد الناس جميعا... عفوا,
و لا حول و لا قوة الا بالله
:)
لا تنسى فقط ان المغرب شارك في جل الحروب العربية ضد اسرائيل و لازال رفات الجنود المغاربة يرقد في أراضي الشرق.
لا تنسى كذلك عداء مصر لوحدة المغرب الترابية و مساندتها للانفصاليين و ارسالها لجنودها و على رأسهم اللواء اول طيار حسني مبارك بطائرة مروحية لتدريب الجنود الجزائريين و اعتقاله هو و ظباطه في مدينة فيكيك المغربية و اعادتهم لمصر في سرية تامة قبل ان يتم كشف العملية من طرف المخابرات المغربية.
المغرب لا يكن العداء لمصر و لشعب مصر, و لا يتمنى ان يتم تقسيمها كما تتمنى مصر للمغرب. لا تنسى ان مصر تدعم الكيان السرطاني الانفصالي للبروليساريو.
ولا تتحدث عن تاريخ المغرب ما دمت لا تعلم عنه شيئا.

خلاصة الموضوع: نحن لسنا سوى بيادق في رقعة شطرنج الحكام و مشاكلهم السياسية. فانت لست اشتراكيا و انا لست ملكيا. نحن لسنا سوى شعب عربي تجمعنا القومية و تفرقنا السياسة و التاريخ "المفبرك".

شكرا لك

عاشق تجارب
28 / 02 / 2009, 08:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اسأل الله ان يعز المسلمين اينما كانوا ، وان يخذل الكافرين اينما كانوا ...

اسأل الله ان يُذل الكفر والكافرين ،، هذا فقط تمرين وارتعدوا ، اذاً ما بالك بالحرب ..

اللهم انصر المسلمين والمجاهدين في سبيلك ،،

jabyr_PSD
28 / 02 / 2009, 08:33 PM
أظنه موضوع فكاهي في المنتدى.... مناورات مصر تخيف إسرائيل؟ بعدما شبعت إسرائيل من إذلالنا جميعا؟ شر البلية ما يضحك....

maya-max
28 / 02 / 2009, 08:44 PM
big-ah
كده الامور وضحت بعد ذكرك دعم الانفصاليين عن المغرب وعرفنا ليه انتا مش عجبك الجيش المصرى
بس الغريب انك بتقول انك مش ملكى .
انا لم ادخل فى المغرب عشان تقولى منتش عارف حاجه عنها انا قولت واقعه تسريب معلومات الحرب وهذه واقعه معلومه للجميع ارجوا ان يكون تبرئك من الملكيه على اساس متين ومش عشان ذكرى لتلك الواقعه
التى بينت مين مع بين
اما بالنسبه لمصر ودعمها لاسرائيل هذا لا اوافق عاليه هل تحمل الشعب والجيش ضريبه حكومه اذا فعلت فجزائك عند الله

وبالنسبه لحروب المغرب ممكن تعرفنا هى ايه عشان نتعلم منك

maya-max
28 / 02 / 2009, 08:46 PM
jabyr_PSD نفسى اسمع للجزائر صوت فى اى حاجه مش فالحين غير فى تحريم الحجاب وكل شىء دينى خليك فى بلدك وجيشك واتكلم عنهم

maya-max
28 / 02 / 2009, 08:59 PM
هذا هو الجيش المصرى
http://www.youtube.com/watch?v=Hl2N5GSJyys

هذا اعتراف الامركان بقدرة الطيار المصرى

http://www.youtube.com/watch?v=4RQUkUv37rg

وحسبى الله ونعم الوكيل قى المتخاذلين الذين يبثوا روح الهزيمه

big-ah
28 / 02 / 2009, 09:00 PM
من قال ان مصر تدعم اسرائيل ؟ انا لم أقل كذلك.
لم اقل كذلك بأنني أكره الجيش المصري. عيب عليك عيب... أنا أكن كل الاحترام للجبش مصري الذي ضحى بالغالي و النفيس من أجل مصر اولا و من أجل فلسطين من قبل, الجيش المصري لم يشارك في حرب ضد المغرب كي أكرهه او احبه. بل انا تحدثت عن السياسة الذي أرسلت خيرة رجال مصر "آنذاك" لــــ"تدريب" الجيش الجار الشقيق الذي كان في حرب فعلية ضد تراب المغرب.
انا لست ملكيا بل مغربيا, المغربي من الشعب و الأمة العربية و الاسلامية, أبكي لبكاء شعبي و أمتي و أفرح لفرحتها, سياستي هي الرغيف الحافي و تقديم يد العون لمن يحتاجها و نكران الذات.

انت لا تحتاج لي لأعلمك تاريخ المغرب, فالحاج جوجل في خدمتك متى احتجت الى التعلم.

ربما لم تعرف بأن المغرب كان مشاركا في حروب الامة العربية ضد اسرائيل, لأن حينها لم نكن نقول الجيش المغربي او الاردني او السوري... بل كنا نقول "الجيش العربي" ربما لأن اعداد الجنود لم تكن بالشكل الكافي لتطغى على أعداد الجنود العرب او حتى على أعداد جنود مصر الطين سخروا بالكامل في هذه الحرب.

لن أزيد كلمة.
:)

maya-max
28 / 02 / 2009, 09:10 PM
المغرب لا يكن العداء لمصر و لشعب مصر, و لا يتمنى ان يتم تقسيمها كما تتمنى مصر للمغرب. لا تنسى ان مصر تدعم الكيان السرطاني الانفصالي للبروليساريو.
ولا تتحدث عن تاريخ المغرب ما دمت لا تعلم عنه شيئا.

شكرا لك

لا تعليق
لاكن بقولك انا معنديش مشاكل معاك او اى حد هنا وكلمه واحده بتتقال بهدى وبنسى اى شىء لاننا اخوة فى الاول والاخر وربنا يجمعنا على خير ان شاء الله

smoke_klx
28 / 02 / 2009, 09:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتمنى ان كل الاخوة يكونوا بخير
بجد الموضوع دة مهم اوى ناس كتير بتشكك فى قدرات الجيش المصرى وناس كتير بردة ماتعرفش ايه هى القوات المسلحه المصريه وواضح من الكلام والدردود ان ناس كتير بتتكلم وخلاص عموما انا واحد من الناس عشت فترة كبيرة كفرد من افراد القوات المسلحه والكلام دة مش من بعيد انا لسه مخلص جيش من يومين عموما انا بئا شوفت وعيشت فى الجيش بجد وشوفت قدراته ومسؤلياته انما اى حد بيتكلم يقول هو بيتكلم على اساس معروف عن مصر من زمان جدا ان مافيش تهاون فى الجيش بالذات واى حد دخل الجيش بس راح مكان ليه لازمه يعنى مايروحش مكان ملوش دعوة بالقتال هيعرف كلامى كويس لان فى اماكن فىالجيش عاديه وهاديه جدا وفى اسلحه ناريه زى مابيقولو زى المشاه والدفاع الجوى والمدرعات وغيرة ومعروف كمان عن مصر قوتها الرهيبه فى الدفاع الجوى وعلى فكره اذا كانت اسرائيل بتطور فى السلاح فاحنا كمان بنطور فيه طبعا ناس هتتريق وتقول مصر تطور اة بتطور وفى عدة مصانع ومش لازم ان اى حاجة تحصل الناس تعرفها وروحو شوفو مشاريع الحرب وانتو تعرفو بردة اما المناورة دى اللى الموضوع اتفتح علشانها فهى تحذير واضح وصريح لاسرائيل وهى فاهمه كويس بعد اللى حصل فى غزة واننا كاشفين حيلها كلها واننا عارفين هى كانت عاوزة ايه اسرائيل لو كانت قادرة على سحق مصر ماكنتش سكتت لكن اسرائيل مابتخشاش غير مصر وجيش مصر تعالو عيشو مشاريع الحرب وانتو تعرفو زى بدر او النجم الساطع ودى مشاريع بتتنفذ سنويا فى اراضى الجيش الثالث الميدانى واهم الجيوش عموما اللى مش مصدق هو حر ومش معنى اننا بنعدى لاسرائيل اننا خايفين منهم او مش قادرين عليهم لا الموضوع حكمه مش اكتر لان اسرائيل مش عاوزة تحاربنا هى عاوزة تخلينا احنا السبب فى الحرب علشان تقوم الدنيا كلها علينا ودة ان شاء الله مش هيحصل واستفذاذها مش هيجدى انما احنا فعلا قادرين على رد الصاع صاعين زى ماقال الرئيس محمد حسنى مبارك وحفظ الله جيش مصر وشعب مصر والامه العربيه
اسف لو كنت طولت .

mood82
28 / 02 / 2009, 10:10 PM
كنت أعتقد أنه وفق كامب دايفيد الجيش المصري لا يمكنه تجاوز قناة السويس ..

mood82
28 / 02 / 2009, 10:17 PM
jabyr_psd نفسى اسمع للجزائر صوت فى اى حاجه مش فالحين غير فى تحريم الحجاب وكل شىء دينى خليك فى بلدك وجيشك واتكلم عنهم
تحريم الحجاب و كل شيء ديني !! .. و ين شفتها هاذي ؟

نور العمر
28 / 02 / 2009, 10:27 PM
jabyr_psd نفسى اسمع للجزائر صوت فى اى حاجه مش فالحين غير فى تحريم الحجاب وكل شىء دينى خليك فى بلدك وجيشك واتكلم عنهم
ها الكلام يحدث فى تونس...للعلم فقط..

تحياتى

maya-max
28 / 02 / 2009, 10:37 PM
انتا كمان منتش عارف دولتك فيها ايه اقرى يا اخى ربنا يهديك

الجزائر: جدل بشأن قرار تحريم الحجاب واللحية في الصور







الجزائر: رفضت جمعية العلماء المسلمين الجزائريين قرار الحكومة الجزائرية بنزع الخمار واللحية للراغبين في استصدار جواز سفر أو بطاقة تعريف، ووصفته بأنه باطل وغير القانوني ويحد من الحريات الشخصية لعامة الجزائريين.

وفي بيان صادر عن الجمعية أشبه بفتوى في القضية التي أثارها سكان مدينتي جديوية وغليزان بولاية غليزان قالت: إن القرار باطل؛ لأن الشرع الإسلامي يحرم على المرأة كشف أجزاء من جسمها ما عدا كفيها ووجهها، كما أن اللحية سنة ولا يحق لأي كان أن يمنع آخرين من إطلاقها إلا لضرورة.

وأضافت الجمعية ، بحسب جريدة " القدس " ، أن قرار وزارة الداخلية في هذا الشأن باطل؛ لأنه لا يقع في حكم الضرورة.

واضطر عبد الرحمن شيبان رئيس الجمعية إلى إصدار هذه الفتوى بعد أن تهاطلت عليه الأسئلة والاستفسارات من سكان المدينتين حول شرعية القرار الإداري. وكانت وزارة الداخلية قد أصدرت هذا القرار منتصف تسعينات القرن الماضي وفرض على كل شخص يريد استخراج بطاقة الهوية أو جواز السفر إحضار صور بدون لحية أو بدون غطاء رأس بالنسبة للنساء.

وأثار القرار سخطًا واسعًا في أوساط عامة الجزائريين وخاصة الملتزمين منهم، والذين رفضوا الإذعان لشرط الإدارة العمومية ولكنهم في المقابل وجدوا أنفسهم في مأزق حقيقي بعد أن رفضت صورهم باللحي أو بالخمار الشرعي.

وليست هذه أول مرة تثار فيها هذه القضية في الجزائر، وكانت قبل أكثر من شهرين محل سؤال شفوي طرحه أحد نواب المجلس الشعبي الوطني على وزير الداخلية يزيد زرهوني طالب فيه بإلغاء العمل بالقانون.

al m3tasem
28 / 02 / 2009, 10:55 PM
أخى / maya-max شكراً على الفيديو
أكثر ما أعجبنى فى الفيديو الثانى هو
1 » قدرة الطيار المصرى من الإلتفاف حول طائرة الخصم وذلك بالهبوط حتى 3000 قدم وهو ما لم يقدر عليه الطيار الامريكى
2 » الطيار الأمريكى ذو البصر الحاد !! لم يتمكن من التعرف على أن الطيار المصرى يصعد بشكل رأسى كصاروخ تجاه إلا بعد عدة ثوانى ( وفى الحرب الثانية تغير مسار العملية )
3 » البسمة على وجه الطيار الأمريكى وهو يصف عملية الصعود الرأسى للطائرة المصرية
4 » الطيار الأمريكى يقول
He Did Things ... It Is Hard To Believe This MiG 21 Can Do
He is doing loops , He is doing Breaks , He is doing every thing in the

ومش عارف الناس هنا زاعلنين من الجيش المصى ليه
هنقول كمان مره لابد من الفصل بين الحكام و شعوبهم وكذلك الفصل بين قرارات الحكام وقدرات القوات المسلحة

وكل اللى بيقول إذا كان الجيش المصرى قوى كده ليه مدخلش وساعد حماس آثناء قصف غزه ؟
الإجابة لأن قصف غزة كان عبارة عن حيلة لشد مصر إلى إتخاذ قرار خاطئ يُتخذ ذريعة ضدها دى حاجة الحاجة التانية قولناها أكثر من مرة الجيش لا يستطيع التحرك بدون أمر عسكرى من القيادة العليا فما بالكم إذا كان القائد الأعلى للقوات المسلحة هو رئيس الدولة / محمد حسنى مبارك يعنى أقول إيه أكتر من كده

اللهم إهدى الحكام المسلمين لما فيه الخير للأمة الإسلامية
اللهم آمين

mmnoor
01 / 03 / 2009, 11:28 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتمنى ان كل الاخوة يكونوا بخير
بجد الموضوع دة مهم اوى ناس كتير بتشكك فى قدرات الجيش المصرى وناس كتير بردة ماتعرفش ايه هى القوات المسلحه المصريه وواضح من الكلام والدردود ان ناس كتير بتتكلم وخلاص عموما انا واحد من الناس عشت فترة كبيرة كفرد من افراد القوات المسلحه والكلام دة مش من بعيد انا لسه مخلص جيش من يومين عموما انا بئا شوفت وعيشت فى الجيش بجد وشوفت قدراته ومسؤلياته انما اى حد بيتكلم يقول هو بيتكلم على اساس معروف عن مصر من زمان جدا ان مافيش تهاون فى الجيش بالذات واى حد دخل الجيش بس راح مكان ليه لازمه يعنى مايروحش مكان ملوش دعوة بالقتال هيعرف كلامى كويس لان فى اماكن فىالجيش عاديه وهاديه جدا وفى اسلحه ناريه زى مابيقولو زى المشاه والدفاع الجوى والمدرعات وغيرة ومعروف كمان عن مصر قوتها الرهيبه فى الدفاع الجوى وعلى فكره اذا كانت اسرائيل بتطور فى السلاح فاحنا كمان بنطور فيه طبعا ناس هتتريق وتقول مصر تطور اة بتطور وفى عدة مصانع ومش لازم ان اى حاجة تحصل الناس تعرفها وروحو شوفو مشاريع الحرب وانتو تعرفو بردة اما المناورة دى اللى الموضوع اتفتح علشانها فهى تحذير واضح وصريح لاسرائيل وهى فاهمه كويس بعد اللى حصل فى غزة واننا كاشفين حيلها كلها واننا عارفين هى كانت عاوزة ايه اسرائيل لو كانت قادرة على سحق مصر ماكنتش سكتت لكن اسرائيل مابتخشاش غير مصر وجيش مصر تعالو عيشو مشاريع الحرب وانتو تعرفو زى بدر او النجم الساطع ودى مشاريع بتتنفذ سنويا فى اراضى الجيش الثالث الميدانى واهم الجيوش عموما اللى مش مصدق هو حر ومش معنى اننا بنعدى لاسرائيل اننا خايفين منهم او مش قادرين عليهم لا الموضوع حكمه مش اكتر لان اسرائيل مش عاوزة تحاربنا هى عاوزة تخلينا احنا السبب فى الحرب علشان تقوم الدنيا كلها علينا ودة ان شاء الله مش هيحصل واستفذاذها مش هيجدى انما احنا فعلا قادرين على رد الصاع صاعين زى ماقال الرئيس محمد حسنى مبارك وحفظ الله جيش مصر وشعب مصر والامه العربيه
اسف لو كنت طولت .



لو الجيش المصري بيطور زي الجيش الإسرائيلي كان اتنفخ من زمان، الكلام اللي أنا قلته ومش عاجبك جايبه من مقدم في الدفاع الجوي، أنا بقول كان اتنفخ لأسباب كتير هيئة الطاقة الأمريكية ومجلس الأمن الأمريكي ما بيسبوش حد في حاله، دي سياسية قبل ما تكون قدرات جيش

al m3tasem
01 / 03 / 2009, 12:58 PM
لو الجيش المصري بيطور زي الجيش الإسرائيلي كان اتنفخ من زمان، الكلام اللي أنا قلته ومش عاجبك جايبه من مقدم في الدفاع الجوي، أنا بقول كان اتنفخ لأسباب كتير هيئة الطاقة الأمريكية ومجلس الأمن الأمريكي ما بيسبوش حد في حاله، دي سياسية قبل ما تكون قدرات جيش

يا عم إنت بتقلل من قدرات جيش بلدك كده ليه
هو طبعاً حجم التطوير فى الجيش الإسرائيلى مش زى حجم التطوير فى الجيش المصرى ( بصراحة هو محدش يعرف مين بيصرف أكتر من التانى على التطوير ) لكن مش ديه المشكلة
المشكلة إنك بتقلل من إمكانيات القوات المسلحة

يا جماعة هو إحنا لازم نخش نحارب عشان نعمل إختبار لإمكانيات الجيش المصرى !!

mmnoor
01 / 03 / 2009, 01:35 PM
كنت أعتقد أنه وفق كامب دايفيد الجيش المصري لا يمكنه تجاوز قناة السويس ..

لا طبعاً لإن اللي بعد قناة السويس أراضي مصرية بالعقل كده الجيش مش هيتحرك في أرضه إزاي؟؟

mmnoor
01 / 03 / 2009, 01:37 PM
يا عم إنت بتقلل من قدرات جيش بلدك كده ليه
هو طبعاً حجم التطوير فى الجيش الإسرائيلى مش زى حجم التطوير فى الجيش المصرى ( بصراحة هو محدش يعرف مين بيصرف أكتر من التانى على التطوير ) لكن مش ديه المشكلة
المشكلة إنك بتقلل من إمكانيات القوات المسلحة

يا جماعة هو إحنا لازم نخش نحارب عشان نعمل إختبار لإمكانيات الجيش المصرى !!

مش بقلل، بس في اعتبارات تانية ما ينفعش أقولها لا على العام ولا على الخاص بتراعيها القوات المسلحة وزي ما قلت دي سياسة قبل ما تكون مين اللي يقدر يصرف أكتر على التطوير، وللعلم ميزانية الجيش سرية

يوسف فلسطين
01 / 03 / 2009, 01:54 PM
طز بالجيوش العربيه كلها اللي كانت غطاء لامريكا واسرائيل

youssef_23
01 / 03 / 2009, 02:31 PM
جيش مصر قادر على دحر اليهود كما دحر الصليبيين والتتار

فقط قل للجنود رايحيين نحارب اسرائيل وخلى الباقى عليهم

big-ah
01 / 03 / 2009, 03:30 PM
بس لو تشوفو الجيش المغربي و قدراته العسكرية و التكتيكية... و المناورات التي لا تكاد تتوقف. و الملايين من الجنود اللي انا لا افهم ما فائدتهم؟؟؟
أعتقد انكم سمعتم عن سباق التسلح في منطقة شمال افريقيا ما بين المغرب و الجزائر ؟ طيب, لماذا ؟ لمحاربة العدو الصهيوني ؟؟ لا, بالنسبة للمغرب... بصراحة... استعداد لجبهتين, الأولى في الصحراء ضد البوليساريو و الثانية بعيدة المنال ضد تدخل جزائري لدعم الانفصاليين.
من جهة أخرى أنا لا أعرف لماذا "القاعدة" لاتتخذ من المغرب مقرا لها... مع ان للمغرب جبال و غابات و صحاري لا يوجد مثيل لها في كل الدول العربية الأخرى... أنا لا أفهم, هل المغرب خالي من أسباب تواجد القاعدة في دول أخرى ؟؟ ام ان للوضع الأمني دور في الموضوع ؟
أنا اقيم في منطقة عسكرية, فيها حوالي 8 قواعد عسكرية و 4 تحت الانشاء و مطار عسكري... فيما كل أسبوع او اسبوعين تقيم القوات المسلحة الملكية مناورات عسكرية و غالبا ما تكون مشتركة مع القوات الامريكية او الاسبانية او الفرنسية... مرة أقامتها مع موريطانيا و السينغال...
صراحة مما ألاحظ, أعتقد بأن الجيش المغربي أقوى جيش في العالم والجنود المغاربة المعروفين بشراستهم في القتال مستعدين لأي تدخل... مع انهم يفظلون السلام و الرجوع لعائلاتهم لتناول وجبات العشاء على الاقل.

الانسان المغربي معروف من القديم بقوته و بسالته و حبه لوطنه, لاننسى بأن المغرب هو المنطقة الوحيدة في العالم العربي التي استطاعت دحر الجيش العثماني, حيث ان الدولة العثمانية توقفت عند الجزائر. فتصوروا حسرت العثمانيين لعدم تمكنهم من السباحة في المحيط الاطلسي,
كذلك لا ننسى بأن المغرب و قوات المرابطين و الموحدين أطالو من عمر الاندلس 100 سنة اخرى و هم الوحيدين الذين اخذو بزمام الامور في الاندلس عندما تخلة العالم العربي عنها فصدو هجمات الصليبيين عليها... هذا بالنسبة للانسان المغربي القديم.
بالنسبة للجيش المغربي الغير نظامي قبيل سنوات قليلة من الاستقلال:
الجيش المغربي شارك في تحرير فرنسا من الاحتلال الالماني حوالي 300 الف جندي رحلو الى اوربا و الى الجبهات الامامية للقتال ولا زال بعضهم حيا الى يومنا هذا شاهد على تلك الوقائع
الجيش المغربي شارك في اطفاء لهيب الحرب الأهلية الاسبانية التي اعادت اسبانيا الى ما قبل العصور الحجرية...
الجيش المغربي حرر الصحراء "المغربية" من براثين الاستعمار الاسباني, و فرض عليه الانسحاب مذلولا من الشمال المغربي...
الجيش المغربي فرض على فرنسا الاستعمارية انسحابا غير مشروط من الاراضي المغربية و بأقصى سرعة ممكنة. فيما الجزائر لازالت تحت نار الاحتلال.
الجيش المغربي قدم مساعدات للمقاومة الجزائرية من اجل نيل استقلالها و الى ان تم ذلك.
الجيش المغربي شارك في جبهتي الجولان و سيناء سنة 1973 و رفات الجنود لازالت ترقد تحت ترابه و بعضهم عاد حيا و لازال يحكي ما عايشه هناك.
الجيش المغربي أيضا دافع عن وحدته الترابية في حرب الرمال ضد انفصاليي البوليساريو التي كانت كل من ليبيا و الجزائر تدعمها بالمال و السلاح و الجنود من جهة و من جهة أخرى كوبا و روسيا و مصر و كل الدول الاشتراكية حينها. و مع ان المغرب حقق النتيجة التي كان يطمح اليها و هي الحفاظ على وحدة ترابه الا انه لا ينكر الخسائر الضخمة التي تكبدها.
لن أطيل عليكم الحديث عن المغرب و منجزاته. لان الموضوع عن مصر و منجزاتها و قوة قواتها المسلحة. فلا احد ينكر بسالة الجنود المصريين في حروبها ضد الكيان الغاصب الذي لا يزال متجدرا في أرض فلسطين.
هنا اردت فقط ان اقول بأن كل واحد لديه ما يقوله عن قوات بلاده. و ان قوات بلاده هي أقوى قوة في العالم.
لولا المشاكل التي تفرق الدول العربية لكان لدينا اقوى جيش في التاريخ المعاصر. فقوة مصر على قوة المغرب و قوة الجزائر و العراق و سوريا و الاردن و باقي الدول العربية كانت لترهب امريكا و روسيا و العالم.
لكن العالم لن يسمح لمشاكلنا بان تحل, و لن يسمح حتى لقواتنا بالدفاع عن نفسها, لاننا و كما نعلم فان العالم ليس بالحكم المنصف و ان انحيازه لا يكون الا نحو مصالحه. و وحدة الدول العربية ليست في صالحه.
بالتوفيق للجيش المصري و للجيش المغربي و الجزائري...

smoke_klx
01 / 03 / 2009, 05:37 PM
لو الجيش المصري بيطور زي الجيش الإسرائيلي كان اتنفخ من زمان، الكلام اللي أنا قلته ومش عاجبك جايبه من مقدم في الدفاع الجوي، أنا بقول كان اتنفخ لأسباب كتير هيئة الطاقة الأمريكية ومجلس الأمن الأمريكي ما بيسبوش حد في حاله، دي سياسية قبل ما تكون قدرات جيش
بجد انت ضحكتنى عاوز تفهمنى يعنى ان اسرائيل او امريكا مش عاوزة تنفخنا دانت طيب اوى وبعدين تعالى هنا مقدم ايه اللى انت بتقول عليه انا بئا كنت بشوف بيعنى ولو انت فالح اوى كده اسال المقدم بتاعك دة يعرف ايه عن مصنع قادر مثلا والحاجات اللى بتحصل فيه وواضح ان انت مصمم كمان تقلل من شأن القوات المسلحه اللى حاربت وانتصرت بإذن الله وانا عارف انت تفكيرك ازاى لان فى زيك كتير فعلا اللى بيعيش فى حاجة مش زى اللى بيسمع عنها بس هقلك ايه مانت كنت بتبئا فى بيتك نايم واحنا كان بيبئا طالع عنينا فى التدريب والمشاريع وتيجى تتكلم وخلاص وتقلى مقدم وسياسة ايه من امتى امريكا بتراعى سياسه مع اى دوله دى عامله زى البلطجيه لا بتراعى دستور دوله ولا حريتها قال امريكا قال
عموما دة رابط لموقع بيتكلم عن الجيوش العربيه وهو عجبنى جدا وعلى فكره انا ليا ابن خالتى نقيب مهندس وليه ابتكارات وتطويرات مهمه فى سلاح الطيران وعارف انا بقول ايه ودة الرابط بتاع الموقع اللى بيتكلم عن الجيوش العربيه
http://army.montadarabi.com/montada-f3/
وعموما فى ناس عارفه قدرات الجيش كويس واحنا اساسا ميزة موجوده عندنا هى اننا لو هنحارب بايدينا هنحارب .

Dimension
01 / 03 / 2009, 06:07 PM
http://www.globalfirepower.com/
~sion

big-ah
01 / 03 / 2009, 06:18 PM
http://www.globalfirepower.com/
~sion

أضحكني الترتيب أكثر من أي نكتة مضحكة أخرى...
أفغانستان و العراق و ولبنان اللي لا يكاد يسمى جيشا... و النيبال... ههههههه أين هو جيش الجزائر ؟ و المغرب ؟ خخخخخ
نكتة مهما كانت المعايير التي اتخدوها لاختلاق هذا الترتيب البذيء.

maya-max
01 / 03 / 2009, 06:31 PM
Dimension انا كنت سألتك قبل كده عن معنى نهايه توقيعك وانتا مأجباش لاكن بسأل تانى ~sion

big-ah احنا دخلنا فى قوة الجيش المغربى انا لا اشكك فى الجيوش العربيه ولا الشعوب المغرب بها ناس ماشاء الله مسلمين درجه اولى واس محترمه جدا والسعوديه كذلك وكلهم علامات فى الجهاد لاكن مش موضوعنا موضوعنا عدم الاستهزاء بالجيش المصرى

youssef_23 :) احنا ممكن نعمل غزو لهم بالصاعيده بس :)

Dimension
01 / 03 / 2009, 06:34 PM
http://www.strategypage.com/fyeo/howtomakewar/databases/armies/m.asp
~sion

maya-max
01 / 03 / 2009, 06:43 PM
Dimension ههههههههههههههه خلى اسرائيل تنفعك
وارجع بذاكرتك وشوف جولد مائير وهى بصوت لامريكا وتتوصل لهم لكى يرسلوا مساعدات للفرار من يد جيش مصر الجرار ههههههه
وافتكر كان جيش اسرائيل مسلح احسن تسليح ومصر ساعتها كانت تعانى اقتصاديا
لاكن الله أكبر الله أكبر جاء النصر وكسرنا رقبه اسرائيل

المرة الجايه مش هتبقى مصر هيبقى المسلمين مائه مليون مسلم يكتسحوا اوربا :)
واذكرك بالتوراه والانجيل (اقتلو الطقل والشيخ والعزراء اقتلوا للهلاك)
واذكرك بالاسلام ( لاتقتلوا طفلا ولا شيخا ولا امرآة)

big-ah
01 / 03 / 2009, 06:53 PM
http://www.strategypage.com/fyeo/howtomakewar/databases/armies/m.asp
~sion

حجم الانفاق العسكري ليس هو معيار قوة الجيوش. هناك جيوش تنفق ملايير الدولارات سنويا من اجل التسلح. لكنا لا تكاد تسمى جيشا. فقط لانها تسبح في بحر من الأموال.
الامارات العربية المتحدة لازالت تستورد الجنود و رجال الشرطة من المغرب و من عدة دولة أخرى.

اللي معندوش أم, يشتريله وحدة :)
آسف

mmnoor
01 / 03 / 2009, 07:15 PM
مالكم طايحين في الأخ دايمنشن كده ليه ؟؟ عيب يا شباب هو ما يقصدش حاجة، وبعدين في حاجة الأرقام اللي في الرابط ده غير صحيحة، مع إني لا أختلف معاك إن إسرائيل أكثر الدول إنفاقاً على التسليح العسكري، بتأكيدات من ناس أثق فيها، حتى نجيبها بالعقل إنت محتل وكل اللي حواليك بيعادوك بيعملوا معاك علاقات لكن مش طايقينك، يبقى لازم تظبط نفسك دفاعياً كويس عشان تضمن مكانك ده عشان كده إسرائيل إسمها قوات دفاع (دا الإسم اللي هوا حاطينه لهم لكن ده لا يعني إن أنا بعترف بيه) ممكن تكون الأرقام دي من قبل 82 لإن أنا ما لقيتش ولا رقم من بعد السنة دي نهائي يخص الإنفاق العسكري لمصر، بالنسبة للإمارات أو دول الخليج عموماً مش عايز أتكلم في الموضوع،

mmnoor
01 / 03 / 2009, 07:20 PM
بجد انت ضحكتنى عاوز تفهمنى يعنى ان اسرائيل او امريكا مش عاوزة تنفخنا دانت طيب اوى وبعدين تعالى هنا مقدم ايه اللى انت بتقول عليه انا بئا كنت بشوف بيعنى ولو انت فالح اوى كده اسال المقدم بتاعك دة يعرف ايه عن مصنع قادر مثلا والحاجات اللى بتحصل فيه وواضح ان انت مصمم كمان تقلل من شأن القوات المسلحه اللى حاربت وانتصرت بإذن الله وانا عارف انت تفكيرك ازاى لان فى زيك كتير فعلا اللى بيعيش فى حاجة مش زى اللى بيسمع عنها بس هقلك ايه مانت كنت بتبئا فى بيتك نايم واحنا كان بيبئا طالع عنينا فى التدريب والمشاريع وتيجى تتكلم وخلاص وتقلى مقدم وسياسة ايه من امتى امريكا بتراعى سياسه مع اى دوله دى عامله زى البلطجيه لا بتراعى دستور دوله ولا حريتها قال امريكا قال
عموما دة رابط لموقع بيتكلم عن الجيوش العربيه وهو عجبنى جدا وعلى فكره انا ليا ابن خالتى نقيب مهندس وليه ابتكارات وتطويرات مهمه فى سلاح الطيران وعارف انا بقول ايه ودة الرابط بتاع الموقع اللى بيتكلم عن الجيوش العربيه
http://army.montadarabi.com/montada-f3/
وعموما فى ناس عارفه قدرات الجيش كويس واحنا اساسا ميزة موجوده عندنا هى اننا لو هنحارب بايدينا هنحارب .



المشكلة لو نتكلم بشوية أدب كانت كل حاجة انحلت إتكلم بأدب يا سفيه، وبعدين الإعتبارات السياسية اللي بتكلم فيها مش مراعاة شعور لما تفهم يعني إيه سياسة إبقى تعالى اتكلم واتكلم بأدب عشان أعرف أرد عليك بأدب أنا ما جبتش سيرة أمريكا قرأت إتفاقية كامب ديفيد؟؟ ولا جاي تألف وخلاص دي حاجة، ثانياً مين اللي مضى على اتفاقية كامب ديفيد؟؟ ثالثاً أنا أصلاً جبت سيرة أمريكا في حاجة ولا انت بتقتبس بدون ما تقرأ، ثالثاً: أنا لا مصمم ولا نيلة الجرافيك ده هواية صح اشتغلت فترة بيه لكن أنا أصلاً مش مصمم وبعد كده يا تتكلم بأدب يا تحط لسانك في بقك وبطل تعمل عضويات كتير كفاية عليك عضوية واحدة يا سفيه

big-ah
01 / 03 / 2009, 07:20 PM
لالا انا لا اقصد الاخ دايمنشن ابدا, أنا أقصد المعلومات التي جائت في تلك الروابط الغريبة...

قوة الجيوش تقاس بمدى فاعليتها علي الميدان. و بالنسبة لي... حماس لها جيش قوي. حزب الله له جيش قوي. هذه هي القوة التي تجبر العدو على الانسحاب أمام جيش آخر لا يمتلك لا عدد و لا عدة. لكنه يكتسب قوة و عزيمة و ايمان بعدالة قضية.

mmnoor
01 / 03 / 2009, 07:25 PM
لالا انا لا اقصد الاخ دايمنشن ابدا, أنا أقصد المعلومات التي جائت في تلك الروابط الغريبة...

قوة الجيوش تقاس بمدى فاعليتها علي الميدان. و بالنسبة لي... حماس لها جيش قوي. حزب الله له جيش قوي. هذه هي القوة التي تجبر العدو على الانسحاب أمام جيش آخر لا يمتلك لا عدد و لا عدة. لكنه يكتسب قوة و عزيمة و ايمان بعدالة قضية.

لا أقصدك أنت يا أخ أمين فأنت أكبر من ذلك وأنا أعرفك جيداً

maya-max
01 / 03 / 2009, 07:37 PM
mmnoor انا مكنتش عايز ارد عاليك من الاول لتخبط كلامك وبقول جايز يرجع لعقله
بالنسبه Dimension اللى انتا المحامى بتاعه بيكتب صهيون للابد فى توقيعه واسمه حارس صهيون وكل شويه بقوله معناها ايه ما بيردش وجابلى صفحه بتبين ان اسرائيل اقوى عشان كده رديت عاليه فهمت
ياريت كل واحد يتكلم عن نفسه ويفهم الاول قبل ما يغلط فى ناس هو ميعرفهمشى
رد يا محامى
كل ده عشان شىء واحد انى معلقتش على تعليقك انا عارف

mmnoor
01 / 03 / 2009, 07:51 PM
mmnoor انا مكنتش عايز ارد عاليك من الاول لتخبط كلامك وبقول جايز يرجع لعقله
بالنسبه Dimension اللى انتا المحامى بتاعه بيكتب صهيون للابد فى توقيعه واسمه حارس صهيون وكل شويه بقوله معناها ايه ما بيردش وجابلى صفحه بتبين ان اسرائيل اقوى عشان كده رديت عاليه فهمت
ياريت كل واحد يتكلم عن نفسه ويفهم الاول قبل ما يغلط فى ناس هو ميعرفهمشى
رد يا محامى
كل ده عشان شىء واحد انى معلقتش على تعليقك انا عارف

دايمنشن كتب معنى إسمه قبل كده Dimensional Dude وهو بيختصرها كده هو حر دي حاجة، ثانياً سيبك من الصفحة اللي جابها دايمنشن هاتلي إنت صفحة أو كتاب يبين الإنفاق العسكري المصري؟؟ ، مشكلتك إنك ما قرأتش تعليقي أساساً دي حاجة والأخ أمين قال حاجة الإنفاق العسكري مش دليل قوة، ممكن مثلاً قنبلة كيماوية، تتحضر في مختبر صغير يكون تأثيرها أقوى من دبابة M- 1 وبعدين أنا مش محامي عن حد يا ريت نحترم بعض في الكلام شوية

maya-max
01 / 03 / 2009, 08:04 PM
mmnoor يعنى منسوب الى المدنيين او تغير حرف يبقى حارس صهيون وتوقيعه sion~ صهيون للابد وانا سألته ومرديش
وبعدين حوارنا مش انفاق ولا كلام فارغ موضوعنا هو قوة الجيش المصرى ومنع اى حد يقلل منه لان التقليل منه يصب فى جانب واحد وهو العدو
وعيب عاليك ترد وتقول لبيج انتا اكبر من كده وتقصدنى انا عيب اوى عايز تحاور يبقى التحاور اساسه الاحترام
وانا مغلطش فى حد واتحداك تجيب كلمه غلط فى شخص حد بالرغم ان الموضوع صعب
وانا لما اتكلمت اتكلمت ان مصر علمت على اسرائيل
ممكن تجبلى اسأتى لاى حد
او تحديد للعضو الذى تدافع عنه ووقفت فى الجانب الاخر منا

mmnoor
01 / 03 / 2009, 08:08 PM
mmnoor يعنى منسوب الى المدنيين او تغير حرف يبقى حارس صهيون وتوقيعه sion~ صهيون للابد وانا سألته ومرديش
وبعدين حوارنا مش انفاق ولا كلام فارغ موضوعنا هو قوة الجيش المصرى ومنع اى حد يقلل منه لان التقليل منه يصب فى جانب واحد وهو العدو
وعيب عاليك ترد وتقول لبيج انتا اكبر من كده وتقصدنى انا عيب اوى عايز تحاور يبقى التحاور اساسه الاحترام
وانا مغلطش فى حد واتحداك تجيب كلمه غلط فى شخص حد بالرغم ان الموضوع صعب
وانا لما اتكلمت اتكلمت ان مصر علمت على اسرائيل
ممكن تجبلى اسأتى لاى حد
او تحديد للعضو الذى تدافع عنه ووقفت فى الجانب الاخر منا

أنا جبت سيرتك في حاجة، " كده " الضمير عائد على الإساءة مش عليك، انت اللي خدت الكلام على نفسك ، وبعدين من قالك إن دايمنشن بيدافع عن إسرائيل، مش معنى إن إسرائيل إنفاقها العسكري أكتر يبقى هي أقوى دي حاجة، ثانياً مش معنى إن بنقول جيش قوي يبقى هو أقوى جيش في العالم

maya-max
01 / 03 / 2009, 08:11 PM
ياحبيبى انتا متكلمشى على حد بالنيابه عنه وتعرف هو يقصد ولا ميقصدشى كل واحد له لسان فاهم
2- يا حبيبى محديش كلم العضو اللى انتا بتقول عاليه الا انا وبج وعيب اوى انك لا تعترف بالحقيقة لمجرد نصره شخصيه
وربنا يهديك ويهدينى

mmnoor
01 / 03 / 2009, 08:18 PM
ياحبيبى انتا متكلمشى على حد بالنيابه عنه وتعرف هو يقصد ولا ميقصدشى كل واحد له لسان فاهم
2- يا حبيبى محديش كلم العضو اللى انتا بتقول عاليه الا انا وبج وعيب اوى انك لا تعترف بالحقيقة لمجرد نصره شخصيه
وربنا يهديك ويهدينى

أولاً: دايمنشن مصري، ومسلم

ثانياً: لو تقصد الكلام اللي في أول إقتباس، يبقى ما برضه ما فيهوش إساءة

ثالثاً: لو المنتدى كله بيدافع عن إسرائيل دا مش هيضيف جنود في رصيد إسرائيل ولا هيحولهم الكلام أسلحة عشان يستخدموها

maya-max
01 / 03 / 2009, 08:22 PM
لا أقصدك أنت يا أخ أمين فأنت أكبر من ذلك وأنا أعرفك جيداً


لا تعليق ولا حوار

big-ah
01 / 03 / 2009, 08:53 PM
اغلقو الموضوع يا اخوان او احذفو الردود و لا اعملو حاجة الجو متوتر و كفاية علينا فاتورة الكهربا اللي نزلت علينا زي قنابل الهاون ههههه
أحبتي, رجاءا خففوا الضغط لان السما رح تمطر بعد شوي :)
Dimension = البعد زي البعد الثالث و الرابع و الاختصار هو D زي 3D مثلا
sion~ = يعني.. يعني اييييه ؟ :) أبعاد بلا نهاية يعني ؟ ربما
Dimensional Dude = رجل الأبعاد

لا تسئ فهم الاخ دايمونشن ارجوك و لا اسمه, ان بعد الضن اثم. و لا داعي لأن تكون جد متوتر لهذه الدرجة فهذا شيء ليس في صالحك و لا صالح أحد آخر, سيسوء الموضوع أكثر اذا استمرينا في لعبة شد الحبل هذه. :)

اذا انتقدنا فنحن ننتقد لاننا نرى الواقع, نرى بان جيوشنا مقيدة من طرف حكامنا الذين يستعملونها ضد شعوبهم لحماية كراسيهم و لتوريثها لأجيال من بعدهم من صلبهم. الحيوش العربية فقدت دورها التاريخي. فمن هذه الدولة العربية التي نذكر انها حركت جنديا واحدا من اجل حمايتها ضد تدخل الاجانب ؟
الم يتم قصف اليمن من طرف أمريكا و لم تحرك اليمن طرفة عين ؟
ألم يتم قصف سوريا و لم تتحرك ؟
الا يتم اختراق اجواء لبنان كل يوم من طرف الطائرات الاسرائيلية ؟
الم تقم اسبانيا باعتقال جنود مغاربة من على ارض جزيرة ليلى المغربية و لم يتحرك المغرب قيد انملة ؟؟
أليس دور الجيش هو قيادة الانقلابات كما يحدث في موريطانيا ؟
أليس الجيش المصري هو من يحمي الحدود المصرية من تهريب المساعدات الانسانية لغزة و يمنع أكياس الدقيق و السكر و الاسمنت و الزجاج من الدخول الى غزة ؟
...
أكرر الجيوش العربية فقدت دورها التاريخي و هي الان لعبة في يد الرؤساء و الملوك لحماية مصالحهم فقط.
هناك ما يقال أكثر, لكن ما دام الحوار يرتكز على عدم الاستهزاء بالجيش المصري و معنى اسم دايمونشن... فلن نصل لنتيجة. :)

maya-max
01 / 03 / 2009, 09:52 PM
يا أخى بج انا سألته 3 مرات عن معنى اسمه وتعليقه مش هنا بس لا فى موضوع اخر ولما مرديش يبقى من حقى انى اقول اللى انا شايفه وده فى الدين مش حرام لانى سألته
تانى شىء ايه داعى انه يجيب سايت يبين ان اسرائيل اقوى ماذا يقصد فى موضوع يتكلم عن الجيش المصرى غير انه بيقول ان اسرائيل أقوى من مصر انا مش صغير عشان معرفشى هو يقصد ايه

ثالثا اذا مكنتش ابقى متورتر فى حاجه تمس الاسلام بذمتك ابقى متوتر امتى الموضوع ده مافيش فيه هزاااااااااااااااااار

كلامك الاخر لا يتعلق بالموضوع الموجود هنا الموضوع الموجود هو رعب اسرائيل من الجيش المصرى

رابعا الموضوع انتا طلبت بحذفه او مسح ردود ايه السبب . يا اخى لازم نتعلم الحوار بس يكون مؤدب وده لازم يمر بمراحل من التخبط فى الحوار الى ان يصل الى حوار راقى وحذف الموضوع ده اسلوب هروب من النقاش وانا اكره الضعف احب مواجهه المشاكل وان أخطأت فى شىء لا اتوانى فى الاعتزار لمن اسأت اليه وهذا قوة ايضا

خامسا الموضوع ممكن ينظر له نظرة سطحيه وممكن ينظر اليه نظرة عميقه اخير الجيش المصرى يقهر حتى امريكا بقوتها وأسلحتها الجيش المصرى مرغب لكل الاعدااء الجيش المصرى فخر لكل مسلم عربى

the end

mood82
01 / 03 / 2009, 10:04 PM
انتا كمان منتش عارف دولتك فيها ايه اقرى يا اخى ربنا يهديك


و يهديك يا أخي .. لا ألومك على كلامك الباطل .. ولكن ألوم صاحب الموضوع - اللي كان من المفروض على الأعضاء تجاهله -و الاخ jabyr و المشرفين كذلك ..

Dimension
01 / 03 / 2009, 10:17 PM
-انا لست مصريا.
-الجيش المصري هو اقوى (الاقدر على ربح معركة دفاعية على ارضه و الانتشار في ارض معادية لجيش اضعف منه) جيش عربي, للأسف لاتوجد لائحة تحوي تراتيب قوى الجيوش العربية, هناك الليست العالمية و الليست الشرق اوسطية و في الاثنتين اسرائيل موجودة, اما اذا ترك الامر للمواطنين العرب الذين على الرغم من رغبتهم في اقامة خلافة اسلامية الحس الوطني العالي و الواصل لمرحلة متطورة غير موجودة حتى عند الالمان, سيجعلون جيش دولتهم الاقوى بدون معطيات غير قومية.
-عند كتابة موضوع "الجيش المصري....الاسرائيلين" لا اجده شيئا مثيرا للاستغراب, مقارنة الجيش المصري بالجيش الاسرائيلي.
-عند كتابة اي موضوع, فالكاتب له هدف, من عنوان الموضوع يبدر الى الذهن سؤال, لماذا مناورات الجيش المصري تثير هلع الاسرائيليين, اذا كانت هناك معاهدة سلام بين البلدين, و قد عبرت الحكومة مؤخرا عن احترامها لهذه المعاهدة مؤخرا في اكثر من مناسبة, بالاضافة للتفوق العسكري الاسرائيلي الموثق من مصادر عسكرية غير مصرية و غير اسرائيلية, بالاضافة الى التجارب السابقة.
-البنود السابقة التي قد تجعل بعض ان لم يكن معظم المصريين (وهذا شيء انا اعرفه تماما من اصدقائي المصريين هنا) بسبب حسهم الوطني الذي وصفه عزمي بشارة بال Hyper Nationalism, ليس الهدف منها الاستفزاز او "المؤامرة", انما فقط محاولة التذكير بان التفوق العسكري ليس قائما على حب الوطن, و انما على فاعلية الجندي و السلاح في ارض المعركة بالاضافة الى عوامل عسكرية مختلفة.
مع التحية للجميع
~sion

mmnoor
01 / 03 / 2009, 10:19 PM
لا تعليق ولا حوار

لو معتبر إن دي إساءة يبقى ما تغلطش في الناس لما أقولك عيب وانت شايف إنها إساءة يبقى ما تغلطش في الناس، انت عملت اللي أكبر منها لما اتهمت الراجل واتهمتني إن إحنا حراس بني صهيون من غير لا تعرفني ولا تعرفه

maya-max
01 / 03 / 2009, 11:32 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ليس غريب عليكم لوى الحقائق ولوى المواضيع
لكم يوم اسود ان شاء الله
sion end soon
هههههههههههههههه

maya-max
01 / 03 / 2009, 11:37 PM
أولاً: دايمنشن مصري، ومسلم



-انا لست مصريا.


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
sion end soon

mmnoor
01 / 03 / 2009, 11:40 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
sion end soon

ربنا يشفيك


اليوزر نيم ده إختصار لإسم أبوي ما أسمحلكش تغلط فيه فاهم ولا لأ، جعجع زي ما تحب وبعدين أنا قلت إنه مصري بناء على أحد ردوده، وبالنسبة لتفسير الإسم كان بناء على أحد ردوده واكتب كده في البحث شوف هيطلع لك ولا لأ والله صدقت أهلا وسهلاً ما صدقتش:((((

maya-max
01 / 03 / 2009, 11:43 PM
:) the end is soon

maya-max
01 / 03 / 2009, 11:45 PM
ياعم انا من موزنبيق تصدق ولا متصدقشى هه؟
لازم دليل يا محترم كل شىء بدليل وبرهان
وانا مش زعلان برده بدام انتا مسلم ليك منى كل الحب مهما فعلت فى شخصى الا دينى لا اسامح فيه
وياعم انا اتكلمت عاليك انتا اللى داخل تتكلم فى حوار انتا ملكشى دعوة بيه حوار بين عضو وعضو وايخ جعجع دى
انتا مش ناوى ترجع لعقلك وتسيب العصبيه العمياء ولا اجهز الفلكه هه؟

Dimension
01 / 03 / 2009, 11:46 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ليس غريب عليكم لوى الحقائق ولوى المواضيع
لكم يوم اسود ان شاء الله
sion end soon
هههههههههههههههه
http://img339.imageshack.us/img339/4671/iwanttobelieveel4.jpg
~sion

maya-max
01 / 03 / 2009, 11:52 PM
i want to believe that ,sion is end soon
:)

big-ah
02 / 03 / 2009, 01:06 AM
What is the relationship between Zion and Sion?

الله يهديك يا أخي, صهيون بحرف الZ و ليس S و هناك كلمات كثيرة تنتهي بعبارة sion فلا داعي لفهم الامور بهذا الشكل.
Dimension اماراتي على ما اعتقد و هو عضة قديم في الموقع و أكن له كل الاحترام لانه لم يطل لسانه على اي عضو من قبل لا بطريقة مباشرة و لا غير مباشرة و هنا الاختلاف ما بين الانسان الذكي المحاور الحقيقي و المحاور العصبي.

هنا أقول فعلا, The END طفي النور

maya-max
02 / 03 / 2009, 01:43 AM
لو سمحت يا بج لا تتكلم عن حد انا عارف انا بقول ايه متحتيش نفسك فى موقف سىء عشان حد
هو له لسان ويعرف يرد وانا قبل لما قولت سألته 3 مرات مرتين هنا ومرة فى موضوع اخر
ولوعندك قاموس اعرف ان كتابتها S او z واحد
وهو بكتبها كده sion~ صهيون للابد
وانا لغايه دلوقتى بسأله ولو هو يهودى انا ما عندى مشكله لاكن يبعد عن اى كلام عن مصر

maya-max
02 / 03 / 2009, 02:17 AM
هو ده الجيش الاسرائيلى
تم حذف الفديو عشان فيه بنات عشان الجيش الاسرائيلى كله بنات عمرهم 18 سنه

mmnoor
02 / 03 / 2009, 02:32 AM
هو ده الجيش الاسرائيلى
تم حذف الفديو عشان فيه بنات عشان الجيش الاسرائيلى كله بنات عمرهم 18 سنه

يا عم الجيش الإسرائيلي جيش خبق من غير حاجة بس بيصرف كتير أما كجنود رايحين فيها تقنيات وبس شيل التقنيات هيبكوا بدل الدموع دم وهيلبسوا حفاضات، الجيش المصري مكفي نفسه بنفسه حتى مقولة الجيش المشهورة "الجيش بيقولك اتصرف"، المقدم اللي كنت بقولك عليه والناس عيبت عليه بيقول إن في المناورات الأخيرة، شاف جنود شايلين دبابة على كتافهم " طبعاً كانت كتيبة صاعقة عشان ما حدش يقولي شالوها إزاي" سألهم إنتوا بتعملوا إيه قالوا ده بس على ما الورشة تيجي، ورابطين الدبابات بإيه ؟؟ برباط البيادة " الحذاء أكرم الله القارئين والسامعين" مع إني المفروض ما كنتش أقول حاجة زي ، ده من ناحية القدرات الجسمانية؟؟ فما بالك في الجوانب التانية ؟؟ ممكن ما تكونش الجوانب الخيالية اللي ممكن البعض يتوقعها لكن يكفي إن مصر عاملة رعب لأي دولة تفكر أو تلمح بحل عسكري لها وما حدش يجي يتريق دلوقت، لإن كل ده هتشوفوه قدام



على الجانب الآخر في نفس المناورات الجيش الأمريكي مش الدبابة بقى المكيف في أحد الدبابات عطل عارف عملوا إيه ؟؟ رفعوا راية بيضاء، وجات أوامر من القيادة لما لقوا العملية هتبوظ إن المصريين يسيبوا العملية للأمريكان


بس الحق يقال هم عندهم تقنيات عالية جداً بس ممكن بسهولة تحويلها ضدهم صح؟؟

أبو عبد الكريم
02 / 03 / 2009, 02:54 AM
بسم الله

أيه الي وصل الحوار للشكل ده يا شباب , عيب كده و الله

يا أحمد انت راجل محترم و متدين و انت يا منور راجل محترم و متدين

ليه الي حصل ده ؟؟ غلط جدا و الله اننا نتفرق و ن

يا أخوان المفروض نكون يد واحده عشان نساعد بعض

انتم اتسرعتم في الرد على بعض بالشكل ده

جبهة الحقد أول ما شفتكم بتتخنقوا سابتكم تولعوا في بعض .... الله يهديكم

بالله عليكم يا أخوه كفاية كده و الي عنده حقيقه يقولها بدون تجريح

والي حاسس ان اخوه ظلمه او تعدى عليه يدخرها ليوم القيامه في ميزان حسناته و من عفا عن أخيه فهو خير له



الحمد لله

.

maya-max
02 / 03 / 2009, 02:58 AM
ازيك يا عاطف تم التصالح من ساعتين قبل ما تتكلم ومافش مشاكل ولا حاجه

أبو عبد الكريم
02 / 03 / 2009, 03:05 AM
بسم الله

طيب الحمد لله ربنا يبارك فيكم يا أخى

انت فين من زمان وحشنى . انا كتبت رساله من فتره بسأل عليك قريتها


الحمد لله

.

mmnoor
02 / 03 / 2009, 03:16 AM
بسم الله

طيب الحمد لله ربنا يبارك فيكم يا أخى

انت فين من زمان وحشنى . انا كتبت رساله من فتره بسأل عليك قريتها


الحمد لله

.



كنا هنمسك القزايز لبعض إنت داخل تحوش بعد ما الخناقة اتفضت؟؟:):)

maya-max
02 / 03 / 2009, 03:19 AM
مش فاكر والله يا عاطف انا دماغى ملحوس اليومين دول
انتا عرف انى بحضر للسفر بقالى فترة وبيتأجل ان شاء الله قريب ربنا يسهل وحاليا بظبط كل حاجه لغه على اوتوكاد على فلاش على مايا :(
ادعيلى

mood82
02 / 03 / 2009, 11:24 AM
بس لو تشوفو الجيش المغربي و قدراته العسكرية و التكتيكية... و المناورات التي لا تكاد تتوقف. و الملايين من الجنود اللي انا لا افهم ما فائدتهم؟؟؟
أعتقد انكم سمعتم عن سباق التسلح في منطقة شمال افريقيا ما بين المغرب و الجزائر ؟ طيب, لماذا ؟ لمحاربة العدو الصهيوني ؟؟ لا, بالنسبة للمغرب... بصراحة... استعداد لجبهتين, الأولى في الصحراء ضد البوليساريو و الثانية بعيدة المنال ضد تدخل جزائري لدعم الانفصاليين.
من جهة أخرى أنا لا أعرف لماذا "القاعدة" لاتتخذ من المغرب مقرا لها... مع ان للمغرب جبال و غابات و صحاري لا يوجد مثيل لها في كل الدول العربية الأخرى... أنا لا أفهم, هل المغرب خالي من أسباب تواجد القاعدة في دول أخرى ؟؟ ام ان للوضع الأمني دور في الموضوع ؟
أنا اقيم في منطقة عسكرية, فيها حوالي 8 قواعد عسكرية و 4 تحت الانشاء و مطار عسكري... فيما كل أسبوع او اسبوعين تقيم القوات المسلحة الملكية مناورات عسكرية و غالبا ما تكون مشتركة مع القوات الامريكية او الاسبانية او الفرنسية... مرة أقامتها مع موريطانيا و السينغال...
صراحة مما ألاحظ, أعتقد بأن الجيش المغربي أقوى جيش في العالم والجنود المغاربة المعروفين بشراستهم في القتال مستعدين لأي تدخل... مع انهم يفظلون السلام و الرجوع لعائلاتهم لتناول وجبات العشاء على الاقل.

الانسان المغربي معروف من القديم بقوته و بسالته و حبه لوطنه, لاننسى بأن المغرب هو المنطقة الوحيدة في العالم العربي التي استطاعت دحر الجيش العثماني, حيث ان الدولة العثمانية توقفت عند الجزائر. فتصوروا حسرت العثمانيين لعدم تمكنهم من السباحة في المحيط الاطلسي,
كذلك لا ننسى بأن المغرب و قوات المرابطين و الموحدين أطالو من عمر الاندلس 100 سنة اخرى و هم الوحيدين الذين اخذو بزمام الامور في الاندلس عندما تخلة العالم العربي عنها فصدو هجمات الصليبيين عليها... هذا بالنسبة للانسان المغربي القديم.
بالنسبة للجيش المغربي الغير نظامي قبيل سنوات قليلة من الاستقلال:
الجيش المغربي شارك في تحرير فرنسا من الاحتلال الالماني حوالي 300 الف جندي رحلو الى اوربا و الى الجبهات الامامية للقتال ولا زال بعضهم حيا الى يومنا هذا شاهد على تلك الوقائع
الجيش المغربي شارك في اطفاء لهيب الحرب الأهلية الاسبانية التي اعادت اسبانيا الى ما قبل العصور الحجرية...
الجيش المغربي حرر الصحراء "المغربية" من براثين الاستعمار الاسباني, و فرض عليه الانسحاب مذلولا من الشمال المغربي...
الجيش المغربي فرض على فرنسا الاستعمارية انسحابا غير مشروط من الاراضي المغربية و بأقصى سرعة ممكنة. فيما الجزائر لازالت تحت نار الاحتلال.
الجيش المغربي قدم مساعدات للمقاومة الجزائرية من اجل نيل استقلالها و الى ان تم ذلك.
الجيش المغربي شارك في جبهتي الجولان و سيناء سنة 1973 و رفات الجنود لازالت ترقد تحت ترابه و بعضهم عاد حيا و لازال يحكي ما عايشه هناك.
الجيش المغربي أيضا دافع عن وحدته الترابية في حرب الرمال ضد انفصاليي البوليساريو التي كانت كل من ليبيا و الجزائر تدعمها بالمال و السلاح و الجنود من جهة و من جهة أخرى كوبا و روسيا و مصر و كل الدول الاشتراكية حينها. و مع ان المغرب حقق النتيجة التي كان يطمح اليها و هي الحفاظ على وحدة ترابه الا انه لا ينكر الخسائر الضخمة التي تكبدها.
لن أطيل عليكم الحديث عن المغرب و منجزاته. لان الموضوع عن مصر و منجزاتها و قوة قواتها المسلحة. فلا احد ينكر بسالة الجنود المصريين في حروبها ضد الكيان الغاصب الذي لا يزال متجدرا في أرض فلسطين.
هنا اردت فقط ان اقول بأن كل واحد لديه ما يقوله عن قوات بلاده. و ان قوات بلاده هي أقوى قوة في العالم.
لولا المشاكل التي تفرق الدول العربية لكان لدينا اقوى جيش في التاريخ المعاصر. فقوة مصر على قوة المغرب و قوة الجزائر و العراق و سوريا و الاردن و باقي الدول العربية كانت لترهب امريكا و روسيا و العالم.
لكن العالم لن يسمح لمشاكلنا بان تحل, و لن يسمح حتى لقواتنا بالدفاع عن نفسها, لاننا و كما نعلم فان العالم ليس بالحكم المنصف و ان انحيازه لا يكون الا نحو مصالحه. و وحدة الدول العربية ليست في صالحه.
بالتوفيق للجيش المصري و للجيش المغربي و الجزائري...

أعجبتني عبارة " فرض على فرنسا إنسحابا غير مشروط " يا أخ big-ah ... أتساءل إن كان كلامك صحيح أو على الأكثر جزء منه كيف تم فرض هذا الإنسحاب ؟ .. بالمقاومة المسلحة أم بالكلام ؟ .. و إن كان كذلك متى "سيفرض" المغرب "الإنسحاب الغير المشروط " على إسبانيا من سبتة و مليلية و الجزر ؟ .. هذا من جهة و من جهة اخرى أتساءل كذلك عن حرب الرمال الي قلت أن المغرب خاضها ضذ" الإنفصاليين " في حين أنو كنت أعتقد أنو خاضها في 1963 ضد الجزائر سبعة أشهر بعد إستقلالها - لدواعي أتمنى ان تذكرها لي - و أنو كذلك البوليساريو ظهر في 1975.. و أتساءل كذلك عن من يدعم القاعدة في الجزائر ؟ ..... الصراحة حاسس في كلامك تهجم على الجزائر رغم انو الموضوع و الردود بعيدة كل البعد .... و الله يلعن جيوش النفاق العربية كلها ....

mmnoor
02 / 03 / 2009, 04:55 PM
صلحوا سياراتكم يا اخوان


http://i158.photobucket.com/albums/t103/brighte_angel/funny-pictures-your-hamster-mechani.jpg?t=1236005745




الله يلعن الشيطان اللي دخل بينا

big-ah
02 / 03 / 2009, 05:15 PM
أتساءل إن كان كلامك صحيح أو على الأكثر جزء منه كيف تم فرض هذا الإنسحاب ؟ .. بالمقاومة المسلحة أم بالكلام ؟ .. و إن كان كذلك متى "سيفرض" المغرب "الإنسحاب الغير المشروط " على إسبانيا من سبتة و مليلية و الجزر ؟ ..

اولا مسألة تحرير المدينتين و الجزر الجعفرية من الاحتلال الاسباني هو مسألة وقت فقط و بما ان المغرب لديه ما يكفيه من الخلافات مع اخوته الجزائريين فهو ليس في حاجة لفتح جبهة ضد الاتحاد الاوربي في شخص اسبانيا...
و من الافظل للاخوة الجزائريين ان يدعموا مطالبة المغرب لاسبانيا بتحرير الثغور المحتلة و ليس السخرية من اخوتهم المغاربة في جل المحافل الدولية بسبب هاتين المدينتين.

ثانيا, الانسحاب فرض فرضا بالمقاومة و ان لم تقرأ تاريخا غير تاريخ الجزائر فأنا ادعوك لقراءة تاريخ المغرب و بالذات خريطة المغرب قبل الاحتلال الفرنسي الاسباني لترى لماذا المغرب يطالب بصحرائه و بمناطقه الحدودية الشرقية التي ضمتها فرنسا للجزائر بعد الاحتلال و لماذا انسحب الحسن الثاني من تندوف بعد استعادتها من الجزائر و مقابل ماذا و لماذا لم يقبل محمد الخامس بترسيم الحدود مع انها كانت لصالحه... و من أين جاءت الطعنة القاتلة في الظهر و لماذا تم اغتيال بوضياف.



هذا من جهة و من جهة اخرى أتساءل كذلك عن حرب الرمال الي قلت أن المغرب خاضها ضذ" الإنفصاليين " في حين أنو كنت أعتقد أنو خاضها في 1963 ضد الجزائر سبعة أشهر بعد إستقلالها - لدواعي أتمنى ان تذكرها لي - و أنو كذلك البوليساريو ظهر في 1975...

حرب الرمال لم تتوقف نهائيا منذ 63 و جبهة البوليساريو هي نتاج هذه الحرب التي نشبت بسبب خيانة بن بلا لعهد محمد الخامس.



و أتساءل كذلك عن من يدعم القاعدة في الجزائر ؟ .....

اتفق معك كثيرا في هذه النفطة, لا خلاف, المغرب يرحب بابن لادن و اعوانه و يقدم لهم الدعم المالي و المادي بتزكية من امريكا و فرنسا و جزر القمر من اجل تدمير الجزائر, بل أنا استظيف الظاهري لدي بالبيت. :eek2:


الصراحة حاسس في كلامك تهجم على الجزائر رغم انو الموضوع و الردود بعيدة كل البعد .... و الله يلعن جيوش النفاق العربية كلها ...

ماذا تقصد بالجزائر ؟ الشعب ام الحكومات ؟ لأنني اذا تحدثت فأنا أتحدث عن الحكومات الجزائرية و الأيديولوجية الجزائرية في حقدها على المغرب...

mmnoor
02 / 03 / 2009, 05:26 PM
http://farm1.static.flickr.com/106/301826063_f150f298ab.jpg


هبخر المنتدى مش هينفع كده

يوسف فلسطين
02 / 03 / 2009, 05:48 PM
والله شيء يضحك اكتب الرد وبعد ما يشرف التصديق ينحط الرد بعد مرور كذا صفحه وفايدته ايه يعني
مهو معروف الناس بترد على الرد الاخير ومش هترجع للردود من اول

big-ah
02 / 03 / 2009, 07:14 PM
ههههههههههه بخر بخر يا منور هههههههه
وحدوووووه

jabyr_PSD
02 / 03 / 2009, 09:05 PM
الموضوع أخذ أبعادا أخرى لابتعاده عن تخصص المنتدى أصلا... عفوا على الرد الساخر في البداية...

mmnoor
02 / 03 / 2009, 09:07 PM
الموضوع أخذ أبعادا أخرى لابتعاده عن تخصص المنتدى أصلا... عفوا على الرد الساخر في البداية...

أنا ببخر المكان اطلع دلوقت

big-ah
02 / 03 / 2009, 10:03 PM
الموضوع أخذ أبعادا أخرى لابتعاده عن تخصص المنتدى أصلا... عفوا على الرد الساخر في البداية...

جابر, انا آسف لتحويل مجرى الموضوع, بس ريحة البخور حلو كثير, منين جبتها يا منوور ؟؟ :)

mmnoor
02 / 03 / 2009, 10:35 PM
جابر, انا آسف لتحويل مجرى الموضوع, بس ريحة البخور حلو كثير, منين جبتها يا منوور ؟؟ :)

من آية النت العظمى جوجل

mood82
03 / 03 / 2009, 11:11 AM
هدئ من روعك أخ big-ah فإني
ألاحظ أن كلامك عاطفي و يفتقر إلى الواقعية و المنطقية و أنك تناقض نفسك في كثير كلامك .. فمن جهة تقول " الجيش المغربي حرر الصحراء "المغربية" من براثين الاستعمار الاسباني, و فرض عليه الانسحاب مذلولا من الشمال المغربي..." ... و أقف أمام كلمة "مذلولا "و من ثم تقول "مطالبة المغرب لاسبانيا بتحرير الثغور المحتلة " ...فلماذا لم يتم هذا الجيش "إذلاله" للإسبان في المدينتين و الجزر أم أن الأمر يتعلق بقريتين ساحليتين وبضعة "صخور بحرية" لا فائدة منها و ليس بمناجم حديد و فوسفات و فحم و زنك كتلك التي في بشار و تندوف التي حررها الجيش المغربي "العظيم" و أذل فرنسا فيها ثم جاءت جحافل "البرابرة" الجزائريين " الجيران الأعداء" لتنتزعها من ملاكها الأصليين ...
أتساءل أخي عن الذي يدخل للمنتدى من الاعضاء و الزوار و يقرأ موضوع يتكلم عن ' مناورات الجيش المصري في عمق سيناء تثير هلع الإسرائيليين ' ثم يجد ردك الأول ماذا يقول ؟ .. و من الذي يحقد على من ؟

yaa_7oob
03 / 03 / 2009, 12:03 PM
http://www.globalfirepower.com/aircraft-total.asp
داخلو هنا وانتم تعرفو مصر هتقدر تدخل حرب ولا ايه

Umar55
03 / 03 / 2009, 12:48 PM
سبحان الله تم حذف موضوعي " طرد مدرب الهلال " مع انه ليس مخالف ابدا لشروط المنتدى

ولم يتم حذف هذا الموضوع مع انه مخالف لشروط المنتدى

big-ah
03 / 03 / 2009, 12:58 PM
يا أخي أنا لا أحقد على أحد من أخبرك بهذا ؟؟ كلنا عاطفيين و كلنا وظنيين و كلنا نحب لبلادنا ان تكون افظل من أي بلاد أخرى, هذا هو القصد.
أنتهى... ليس لأنني لا أريد أن اناقشك بل لأنني في مكان يحترمني فيه الكثيرون و لا اريد ان افقد هذا الاحترام من خلال هذا النقاش العقيم :)

المنتدى مبخر بس بخورك يا مننوور مفيش فايدة منها :)

mmnoor
03 / 03 / 2009, 04:17 PM
يا أخي أنا لا أحقد على أحد من أخبرك بهذا ؟؟ كلنا عاطفيين و كلنا وظنيين و كلنا نحب لبلادنا ان تكون افظل من أي بلاد أخرى, هذا هو القصد.
أنتهى... ليس لأنني لا أريد أن اناقشك بل لأنني في مكان يحترمني فيه الكثيرون و لا اريد ان افقد هذا الاحترام من خلال هذا النقاش العقيم :)

المنتدى مبخر بس بخورك يا مننوور مفيش فايدة منها :)

مفيش حل غير إن أنا أجيب فحم وكبريت وشوية جاز

mood82
03 / 03 / 2009, 07:25 PM
لأنني في مكان يحترمني فيه الكثيرون

و أنا منهم و سأظل كذلك بعد هذا الموضوع ...

شوفلك كاش مسك و لا عود صندل يا ممنور ..

Y@bous
03 / 03 / 2009, 10:59 PM
ياجماعة الخير إليكم مني هذه الهدية المتواضعة للم الشمل... رغم أنني جئت متأخرا لكن هذا هو رأي... ياشباب كل واحد يقيم دولة الإسلام في نفسه وبعد ذلك سترون كيف سيهلع اليهود من مناوراتنا.... تحياتي....
http://www.maxforums.net/attachment.php?attachmentid=38439&stc=1&d=1236113766

maya-max
03 / 03 / 2009, 11:11 PM
نعم الاخ mood82 والاخ بيج ياريت يسامحوا بعض وخيركم من بدأ بالسلام واعلموا انه لا يجوز أن يتخاصم مسلم مع مسلم ثلاث ايام والا الجزاء هو النار
وبكده الحوار يكون كمل وكل واحد عبر عن ما يؤمن به مع احترام الاخر وكل هذا بدون حذف رد واحد ونبقى تقدمنا فى حوارنا وفكرنا باسلوب اسلامى راقى
انا منتظر مين اللى هيبدا بالسلام

maya-max
03 / 03 / 2009, 11:14 PM
وأن هبدأ مع الاخ mood82
انا اسف لانى عبرت عن حقيقة بصورة جامده كان يجب قول يوجد قانون فى بلادكم ونصه كذلك وتأكد بنفسك فقط بدون ان اتعرض لعدم معرفتك

Y@bous
03 / 03 / 2009, 11:26 PM
رائع.... وكما يقال... اعقل الناس أعذرهم للناس... مناورة رائعة وستأتي اكلها بإذن ربها... تحياتي شباب لكن لا تنسوا دعاء المجلس... اللهم لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين فهو كفارة... تصبحون على خير

Umar55
03 / 03 / 2009, 11:43 PM
الموضوع صار شات !

mmnoor
03 / 03 / 2009, 11:59 PM
و أنا منهم و سأظل كذلك بعد هذا الموضوع ...

شوفلك كاش مسك و لا عود صندل يا ممنور ..

http://www.almedan.net/Uploaded/1110097385_2.jpg

أحلى بخور ملكي لأحلى صلح

maya-max
04 / 03 / 2009, 12:15 AM
Umar55 هنا اطراف الحديث مكان للشات فى فوق على اليمين أقسام من اللى بتحبها مليانه معلومات ومفهاش شات:)

mood82
04 / 03 / 2009, 12:38 PM
الحمد لله أني واضع السلام في التوقيع ... لأني متأكد أني دائما سأنساه و خاصة في هكذا مواضيع ..
يا أخ أحمد أنت كتبت رد متسرع جدا .. فالقانون الذي تتحدث عنه كان واحد من عدة قوانين سنها النظام في منتصف التسعينيات عند بداية الأزمة و منها تحريم اللحى و النقاب - و ليس الحجاب - و إلغاء الأذان في التلفزيون و الإذاعة و بعض المظاهر الدينية و أنت تعرف السبب ... و لكن الأن الحمد لله تم إرجاع الأذان و الملايين يرتدين الحجاب و عشرات الألاف النقاب و مئات الألاف من الملتحين و القانون الأن بعد مجيء بوتفليقة - مع أني شخصيا لا أحبه - صار موجودا أغلبه على الورق و لا تلتزم جل الدوائر به .. وجمعية العلماء و الفعاليات تريد إلغائه كلية حتى لا يتحجج به بعض رؤساء الدوائر العلمانيين و خاصة فيما يخص جواز السفر ... أقله يا أخي أنو جمعية العلماء لا تفتي بعدم وجوب الحجاب في بلاد الغرب و لا تدعو للتطبيع مع الصهاينة مثل ما يفعل البعض من المحسوبين على الهيئات الدينية في بعض البلدان العربية .......

pro.style
04 / 03 / 2009, 04:54 PM
السلام عليكم
اخي pop_issa

عطني في ايه جزء واي ه اي سوره ذكر انه الجيش المصري اقوى جيش
اول مره اسمع حاجه كده

maya-max
04 / 03 / 2009, 05:46 PM
عن ابي موسى الاشعري (اهل مصر الجند الضعاف ما كادهم احد الا كفاهم الله مؤونته)
الجند الضعاف:)

mmnoor
04 / 03 / 2009, 05:51 PM
عن ابي موسى الاشعري (اهل مصر الجند الضعاف ما كادهم احد الا كفاهم الله مؤونته)
الجند الضعاف:)

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=2664

maya-max
04 / 03 / 2009, 05:54 PM
انا جايبه من نفس الموضوع هههههههههههه
اعمل ايه بس الموضوع دخل فى قوميات وعشان الناس تستريح الحديث الموضوع ده يحل المشكله ويصفى النفوس
والموضوع يخلص

mmnoor
04 / 03 / 2009, 05:58 PM
انا جايبه من نفس الموضوع هههههههههههه
اعمل ايه بس الموضوع دخل فى قوميات وعشان الناس تستريح الحديث الموضوع ده يحل المشكله ويصفى النفوس
والموضوع يخلص

أنا فاهم بس السؤال اللي هيجي بعد كده سند الحديث فعشان أريح جميع الأطراف حطيت الرابط وبعدين قلنا أضعف ولا أقوى دا لن يغير من الواقع شيء صح ؟؟

maya-max
04 / 03 / 2009, 06:04 PM
لا لان يغير فى الواقع لاكن سيغير فى النفسيه
فى بعض الاحيان الخطأ يكون هو عين الصواب وفى بعض الاحيان الصواب هو عين الخطأ
وفي بعض الأحيان تترك مصالح عظام لدرء مفاسد أعظم

jabyr_PSD
05 / 03 / 2009, 08:55 PM
http://www.maxforums.net/showthread.php?p=1310645&posted=1#post1310645

هذا رأيي بصراحة............ والسلام