PDA

معاينة النسخة الكاملة : كيفية تصميم ألعاب بمستوى Crysis و Meatl Gear Solid 4



SuperMedo
24 / 03 / 2009, 07:16 PM
سلام عليكم
نخش في موضوع على طول لأني معنديش وقت كافي ((أخ بيودع ))
مهم أنا لقيت عدد لا بأس به من أعضاء عايزيين يعملوا لعب بس لأسف كل فكرهم غلط 100%
و حمدالله أنا دلوقتي أضميت لفريق أحترافي بقالي شهر فأعتقد من حقي أني أرمي كلمتين مهم
أكبر عيوب أنا لاحظتها هنا :-
1-كل عايز يعمل لعبة لوحده
2- ولا واحد فاهم تخصص في صناعة ألعاب أيه و قلت لناس كتير قبل كده ضفتني على ميل أنهم يقرأو ويكي
بس يا حسرتاه أخ موافق أن يقعد سنتين يطور في لعبة و مش قادر يفضي في وقته دقتيتن يقرأ Wiki عن تخصص لعب و أخ ده لخصها بطريقة جميل جدا
http://www.youtube.com/watch?v=0YLW9OKZmu8
خد بالك دا مخرج من EA بس ما علينا

أنا هلخص أدوار + مصادر تعلمها :-
1-Game Engine Leader
ده وظيفته أنه يسمك محرك بتاع لعبة و يسمك Documation بتاعته ظي شاطر و يذاكرها
يعرف محرك يبقل أي نوع من فورمات مصادر + زاي يدخل موديلات 3دي جوة لعبة + أزاي يدخل أكواد برمجة لObject معين بأختصار هو كأنه ولد بيجمع قطع ((لوجو أو مكعبات )) و مكعبات دي هي موديلات أو سكريبتات أو غيره و يركبها قطعة واحدة متماسكة أه صح و كمان مفروض يعني مفروض يعرف يعمل مشاهد Cinematic أو Cut-Scenes جوة لعبة عن طريقة تحكم بEvents و كاميرات بتاعت لعبة

مصدر تعلم :-
موقع أصلي للمحرك و ملفات مساعدة بتاعته و منتدى رسمي أو غير رسمي للمحرك .

2-Artist
دا نقدر نأسمه لتبسيط لنوعين و هو 3D Artist أو Conecpt Artist

رسام 3دي يقدر يعمل موديلات و ممكن يتخصص أو يكون عام يعنل يعمل موديل و بعدين يعمله أكساء و بعدها يعمله Rigging و بعدين Animation

مصادر تعلم :-
http://en.wikipedia.org/wiki/3D_modeler
لازم تقرأها عشان تفهم بظبت أي برنامج عايز تختاره عشان تشتغل بيه
و ده موقع في دروس فيديو جرافيكس
http://www.gfxtoday.org/

نوع ثاني هو Concept Artist و ده رسام 2دي و هو بيعمل مرجع أو refrences للرسام 3دي أو
ما يسمى بأصح Blue prints و يعمل زي بظبط بس 3دي
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Concept-design-2.jpg
دا بيرسم عن طريق Photoshop و كمان عن طريقة حاجة تاني أسمها Tablet
http://www.photoshopsupport.com/photoshop-blog/07/10/photoshop-blog/bamboo-pen-tablet.jpg
دي موجود منها أنواع كتير رخيص و غالي و موجود منها بالعبيط في مصر
و ممكن من غيرها يعني تجيب ورقة بيضة و ترسم بألم لاصاص و بعدين تعملها بScanner
مصدر تعلم :-
http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_art
قرآه كويس و بعدها أدخل على موقع جرافيكس مذكور سابقة و تعلم مبادئ فوتشوب و باقي بقى أنك ترسم بالهبل

3-Programmer
دي سهلة هو مبرمج و هو بيرمج بلغات معروفة زي C++ , Java , python
و كمان لغة Script بتاعت محرك دا بقى مش محتاجة فهم
http://www.booktraining.net/
حتلاقي كتب و دروس فيديو كمان و نقي أي لغة نفسك تتعلمها
يفضل Python لأنها لغة سهلة و قوية جدا جدا جدا

مهم
4-Designer
http://www.youtube.com/watch?v=mxIbF4LS3U8
مش هتكلم عنه لأن كل جواه أفكار للعب بس لخصها كويس


أعتقد أن أول تالتة مهمين جدا أما عنصر رابع فده للشركات كبيرة
لأننا احنا هواة فلازم نعرف قدرتنى و نقولهى لمخرج لعبة عشان يعرف قدرات فريق

بعد كده أنت أخترت تخصص و عايز تشوف فريق تنضم أليه أدخل موقع MoDDb.com
و تقدر تحط CV أو أعمالك بأحرى و تشوف أي فريق شغال في لعبة تنضم معاه
و هكذا بطريقة دي لما تشتغل مع فريق هتكون عملت لنفسك Portfilo

أي أستفسار بخصوص Game Development Pipline أنا جاهز
آه صح أنا أسمي محمد و أنا 3D Modeller و بشتغل عن طريق برنامج Maya و Zbrush أنا مع فريق أسمه Crystal Wolf Studio و شغالين بنعمل Total Conversion Mod للعبة Crysis عن طريق محرك جديد و الذي نزل من كم يوم SandBox خاص بWarhead

حبيت أقول أن شغالنة تصميم ألعاب بسيطة جدا
لأن في ألعاب كثيرة و مشهورة صممت عن طريق 7 أشخاص و في أقل من سنة Half Life و كمان DOOM 3

أهم حاجة صبر و صبر و صبر و صبر و حبك ليها

طبعا أهم حاجة عندي حبك لأنت تعمله و هو ليخليك شغال
لأن دي تعتبر هواية للعالم عربي و من يعلم ممكن تعمل في وظيفة في عالم ألعاب
و صبر لأن أحتراف يأخذ و قت و لكن خبر سار لو أنت عندك كل مواد تعلم ((خصوصا بعض موقع أنا جبتهلوك)) أحتراف ياخد كم شهر بالعدد يعني أقل من سنة و بالتوفيق للكل

المتيوتي
24 / 03 / 2009, 08:08 PM
ماشاء الله وين كنت مخبي كل هذا
معلومات جميلة جدا
بارك الله بك

معضم الاخوان يطلبون منا ان نشترك معهم في تصميم الالعاب
فنقول لهم لا نعرف التكنك للتصميم الخاص بالالعاب
فممكن تتكرم علينا وتقولنا كيف نخرج العمل للألعاب
وكيف نحرك الشخصية على اساس انها للعبة, هل نحرك الشخصية تحريك طبيعي مثل ما نخرجه في الافلام ام هناك خطوات محددة يجب اتباعها

بارك الله بك وجزاك الله خير

SuperMedo
24 / 03 / 2009, 08:48 PM
معضم الاخوان يطلبون منا ان نشترك معهم في تصميم الالعاب
فنقول لهم لا نعرف التكنك للتصميم الخاص بالالعاب
فممكن تتكرم علينا وتقولنا كيف نخرج العمل للألعاب
وكيف نحرك الشخصية على اساس انها للعبة, هل نحرك الشخصية تحريك طبيعي مثل ما نخرجه في الافلام ام هناك خطوات محددة يجب اتباعها

بارك الله بك وجزاك الله خير
أهلا بيك يا أخي
سأقوم أنا بوضع شرح كامل للخطوات كرسمي 3دي في موضوع منفصل
بالنسبة للتحريك فأنا أستنتج من صورة أنك تستعمل LightWave
مهم أنت تعمل تحريك عادي جدا زي أفلام بس لما تيجي تصدر ملفات تصدرها على هيئة X format
مفروض أن X Format تيجبها عن طريق Plugin Manager بعد تحميل Direct X SDK ده لو مع MAYA أما
LightWave جرب و حمل ده
http://www.dstorm.co.jp/english/plugin/object.htm

أن جاهز لأي أستفسار تاني

oms
24 / 03 / 2009, 11:02 PM
موضوع جميل جداً ... وفعلاً يا ريت كل واحد هاوي يشوف هالموضوع على شان يعرف ما معنى هذا العلم !!!

المتيوتي
25 / 03 / 2009, 06:18 PM
طيب اخي
بالنسبة للتصدير نصدر بالصيغة التي ذكرتها
ولكن عند التحريك كيف
يعني مثلا نخلي الشخصية في وضعية محددة من الفرم 1-50 مثلا
ونخلي الشخصية مثلا تحرك يدها من الفرم 60-150 مثلا
كي يتم استيرد التحريك من المبرمج ويضعها في المكان المناسب
هل هكذا يتم الاخراج

طيب بالنسبة للرندرة والاضاءة هل من داخل البرنامج ام عن طريق البرمجة؟

SuperMedo
26 / 03 / 2009, 04:42 PM
طيب اخي
بالنسبة للتصدير نصدر بالصيغة التي ذكرتها
ولكن عند التحريك كيف
يعني مثلا نخلي الشخصية في وضعية محددة من الفرم 1-50 مثلا
ونخلي الشخصية مثلا تحرك يدها من الفرم 60-150 مثلا
كي يتم استيرد التحريك من المبرمج ويضعها في المكان المناسب
هل هكذا يتم الاخراج
صح و لكن يجب تسميتها فهذا ما أفعله مع مايا
و يفضل أن كل حركة و حركة في 24 أطار لأنها Real Time
أما

طيب بالنسبة للرندرة والاضاءة هل من داخل البرنامج ام عن طريق البرمجة؟
هذه شغلانة مبرمج أو محرك لعبة

محمد الج
03 / 04 / 2009, 09:40 PM
السلام عليكم
والله انتم اشاء الله عباقره
واني اريد ان استفيد منكم
اريد ان اتعلم منكم كيف اصمم
واجهات بلغة سي بلص بلص
والرسم عليها وشكرا

محمد الج
03 / 04 / 2009, 09:51 PM
السلام عليكم
والله انتم اشاء الله عباقره
واني اريد ان استفيد منكم
اريد ان اتعلم منكم كيف اصمم
واجهات بلغة سي بلص بلص
والرسم عليها وشكرا

SuperMedo
07 / 04 / 2009, 06:43 PM
^
و الله أخي هذه يتخصص بها مبرمجين خاصة و أنت تقول من غير محرك
فلا أعرف كيف أساعدك فيها

oms
11 / 06 / 2009, 08:02 PM
للرفع .....

ahmadsaeed
11 / 06 / 2009, 11:55 PM
السلام عليكم

بما اني جديد هنا فأنا اتجول بالمنتدى ,, اعجبني موضوع .



اما ما اريد كتابته او السؤال عنه:

اخي الكريم supermedo
كلامك جميل اخي ,, وأنا افكر في هذا من زمن ,, بعد عدد محاولات بالعمل في مجال الكرتون ولكن في شركات بدها خريج بيكسر , او واحد (ملتيفنكشن),والكل بعرف انه في اي تخصص بالعالم الواحد مابكتسب خبره ويطور نفسه الا عندما يعمل فيه ومع ناس كتير حتى لو كان عنده قابليه وموهبه.
وكمان وانا دراستي مختلفه تماما _يعني لامبرمج ولا رسام _ ويمكن اذا حد فكر يعمل لعبه لحاله ,كثير من الناس ستقول هذا ضرب من الجنون.

السؤال ::
هل كل هذه المجموعات التى تنضمولها تشترط ان الواحد يكون معه خبره مليون سنه او مجال تخصصه مبرمج ,, واذا الواحد ما نضمش لأحد هذه المجموعات (مثل حضرتك) يرمي حاله في البحر؟!
ويحكي مابدي احاول اعمل لعبه حتى لو اخذة 3 سنين لأنو انا لحالي,, ويرمي شغل وخبره وهوايه في البحر.

انا بدي نصيحتك ياأخي ,, انا الان اعمل بالمجال الإداري والمحاسبي , وانا خريج إدارة اعمال , بس انا مبلي بشي اسمه 3d ,, بس مش زابطه معي ,, شو اسوي؟؟

طبعا إذا صار وعملت في هذا المجال هذا لايعني إني انا وصلت قمة العالم ,, (لأنه في ناس بتشوف تصميم الالعاب وشغل التلاثي الابعاد لعب,مش شغل ,وكمان حكي فاضي ) والهوايات مختلفه!

SuperMedo
12 / 06 / 2009, 02:52 PM
آسف على تأخر في رد لأني بقالي شهرين في ما دخلت منتدى و كمان في مشكلة في أنترنت تجعل ping عالي
أولا أشكر أخ OMS على رفع
ثانيا الى سؤال أخ أحمد :-

أجابة سريعة على سؤال و هي لا
لا تحتاج أن يكون لديك خبرة أو تعرف أستخدام عدة برامج
حبيت أكلمك عن نفسي و أقولك أنا كمان أدارة أعمال في سنة ثالثة
و جرافيكس عندي هواية
مشكلة أننا نبحث من يهتمون برمجة أو جرافيكس في نفس منطقة عربية و صراحة هذا خطأ فادح
و نحمد الله على وجود منتديات
أخي عزيز معظم فرق التي تريد أن تنضم أليها تتطلب ناس يعرفون ولا يشترط خبرة و هي :-
programmer ما محتاج شرح
level Desginer و هو الذي يصمم مراحل داخل محرك
مصمم جرافكيس 3دي :- بأي برنامج أي كان مهم تصدر ملف بصيغة معينة و هنا يأتي تخصص فيها و أنك تكون مصمم جرافيكس في :-
1- modeller :- تصمم موديل عادي و تعمله UV map و أيضا هنا ينقسم الى :-
ا-props modller :-يقوم بتصميم أشياء جانبية مثل كراسي و طاولات و غيرها
ب-character modler :-يقوم بتصميم شخصييات
ج-و مصمم بيوت و أشجار و غيرها
2-Texture :- يقوم بالكساء و غالبا يكون بphotoshop
3-Rigger & animator :- هو من يقوم بعمل rigging و عمل أنيميشن للشخصية
4-character Detailer ((شغلانتي هذه في فريق )) :- هو عمل تفاصيل للشخصيات عن طريق zbrush أو Mud
غير هناك مصمم موسيقى و كاتب قصة و غيره

فقط سجل في moddb و أرهم موديل صممته و رسال صاحب فريق أي كان
معظم يعطونك أختبار بسيط مثل تصميم موديل أو مرحلة أو أي شئ حسب تخصص


صدقني نسبة قبولك ختى أن لم يكن لك خبرة عالية جدا جدا
فقط أنظر الى عدد مشروعات التي يتم أعلنها كل يوم في موقع
و أنت لا تحتاج أن تلقى نفسك في بحر ما دام عندك حب لها حتى لو ترفضت
تدرب أكثر و جرب أنضمام مرة أخرى ((رغم أن نسبة معدومة عى ما أعتقد ))


انا بدي نصيحتك ياأخي ,, انا الان اعمل بالمجال الإداري والمحاسبي , وانا خريج إدارة اعمال , بس انا مبلي بشي اسمه 3d ,, بس مش زابطه معي ,, شو اسوي؟؟

سأحكي لك ما فعلته
أنا من سنين و أانا مهتم بالجرافيكس و لكن كانت كل محاولاتي فاشلة و ضيعت سنين على فاضي
و ما بدات شغل الا سوى صيف ماضي
كل بساطة كنت أتجول في أنترنت و وجدت هناك Audiobook من أكبر مدربي تنمية ذاتية
نزلت برنامج خاص به و هو كان على 10 أيام و أسمه Time of your life
صراحة لما بدأت و سأل بعض أسئلة و التي كانت في صميم بالنسبة لي و أكتشفت مدى غبائي و أني كنت أضيع وقتي على فاضي و أكملت دورة خاصة به و كنت أسمعه ساعتين يوميا على مدار 10 أيام هنا قررت وضع هدف أني أشتغل في مجال ألعاب مهما تتطلب أمر
كان في نصيحة في برنامج تقول أعرف ما فعله نناس ناجحين و أفعل مثلهم

فقمت دخلت مواقع مثل CG arena و غيره و دخلت الى قسم مقابلات interviews مع ناس ناجحين في مجال جرافيكس
فقعت ضالتي على حوار مع leader Artist لمشروع Assisans creed
تخيل أنه لم يدخل أي مراكز أو دورات متخصص في جرافيكس !!
تخيل أنه أصلا تخصصه عملي هو محاسب !!
قال بأنه self learner و علم نفسه من كتب و دروس موجودة على أنترنت و غيرها
و بدأ يصمم و عمل له portofilo مذهل و عمل في عدة مشاريع صغيرة الى أن وصل الى رتبته هذه

فققرت أني أحمل دروس digital tutors و gnomone
و قمت بعمل جدول و حدد dead line لنفسي أني أتعلم كذا في حلول يوم معين
فأتى صيف و أصبحت أستيقظ ساعة 8 صباحا أسمع دروس و اطبقها
و ققرت أن أجعل تطبيق مختلف حتى لا يكون موديل نسخة طبق أصل من موديل درس
مهم قعدت من ساعة 8 الى ساعة 1 كل يوم طوال أسبوعين
صدقني ستفاجئ بل ستصعق من نتيجة
ما في أسهل أصلا من تصميم 3دي
بل أنا قرأت أن هناك كثيرين من أحترف Maya في شهرين من ناحية تصميم 3دي

و أنضممت مع مجموعة و كل شئ شغال و حمدالله


طبعا إذا صار وعملت في هذا المجال هذا لايعني إني انا وصلت قمة العالم ,, (لأنه في ناس بتشوف تصميم الالعاب وشغل التلاثي الابعاد لعب,مش شغل ,وكمان حكي فاضي ) والهوايات مختلفه!

دعك من هؤلاء ناس
أذا كان راتب سنوي لمصمم 3دي في مجال ألعاب من 65 ألف دولار الى 120 دولار في سنة
و من يجدوها تفاهات قل لهم أن صناعة ألعاب تفوقت على صناعة أفلام Hollywood بفارق رأس مال 60 بليون دولار
و مازالت في نمو

أعتقد أن تفريغ 3 ساعات أو ساعتين في يوم من أجل هواية لم يأكل شئ يومك هو عملك أصلي أو دراستك
حبيت أقولك في أنا في دراسة أثبت أن في عالم متحضر ناس تضيع في متوسط 7 ساعات أمام تلفاز أو يتصفحون أنترنت بلا هدف
فلو أخذ ساعتين من 7 في هواية فعلا ستشعر بتميز

أتمنى ما أكون ثقلت عليك بكلام كثير و أتمنى أني أكون أفدتك

ahmadsaeed
12 / 06 / 2009, 03:55 PM
آسف على تأخر في رد لأني بقالي شهرين في ما دخلت منتدى و كمان في مشكلة في أنترنت تجعل ping عالي
أولا أشكر أخ OMS على رفع
ثانيا الى سؤال أخ أحمد :-

أجابة سريعة على سؤال و هي لا
لا تحتاج أن يكون لديك خبرة أو تعرف أستخدام عدة برامج
حبيت أكلمك عن نفسي و أقولك أنا كمان أدارة أعمال في سنة ثالثة
و جرافيكس عندي هواية
مشكلة أننا نبحث من يهتمون برمجة أو جرافيكس في نفس منطقة عربية و صراحة هذا خطأ فادح
و نحمد الله على وجود منتديات
أخي عزيز معظم فرق التي تريد أن تنضم أليها تتطلب ناس يعرفون ولا يشترط خبرة و هي :-
programmer ما محتاج شرح
level Desginer و هو الذي يصمم مراحل داخل محرك
مصمم جرافكيس 3دي :- بأي برنامج أي كان مهم تصدر ملف بصيغة معينة و هنا يأتي تخصص فيها و أنك تكون مصمم جرافيكس في :-
1- modeller :- تصمم موديل عادي و تعمله UV map و أيضا هنا ينقسم الى :-
ا-props modller :-يقوم بتصميم أشياء جانبية مثل كراسي و طاولات و غيرها
ب-character modler :-يقوم بتصميم شخصييات
ج-و مصمم بيوت و أشجار و غيرها
2-Texture :- يقوم بالكساء و غالبا يكون بphotoshop
3-Rigger & animator :- هو من يقوم بعمل rigging و عمل أنيميشن للشخصية
4-character Detailer ((شغلانتي هذه في فريق )) :- هو عمل تفاصيل للشخصيات عن طريق zbrush أو Mud
غير هناك مصمم موسيقى و كاتب قصة و غيره

فقط سجل في moddb و أرهم موديل صممته و رسال صاحب فريق أي كان
معظم يعطونك أختبار بسيط مثل تصميم موديل أو مرحلة أو أي شئ حسب تخصص


صدقني نسبة قبولك ختى أن لم يكن لك خبرة عالية جدا جدا
فقط أنظر الى عدد مشروعات التي يتم أعلنها كل يوم في موقع
و أنت لا تحتاج أن تلقى نفسك في بحر ما دام عندك حب لها حتى لو ترفضت
تدرب أكثر و جرب أنضمام مرة أخرى ((رغم أن نسبة معدومة عى ما أعتقد ))


سأحكي لك ما فعلته
أنا من سنين و أانا مهتم بالجرافيكس و لكن كانت كل محاولاتي فاشلة و ضيعت سنين على فاضي
و ما بدات شغل الا سوى صيف ماضي
كل بساطة كنت أتجول في أنترنت و وجدت هناك Audiobook من أكبر مدربي تنمية ذاتية
نزلت برنامج خاص به و هو كان على 10 أيام و أسمه Time of your life
صراحة لما بدأت و سأل بعض أسئلة و التي كانت في صميم بالنسبة لي و أكتشفت مدى غبائي و أني كنت أضيع وقتي على فاضي و أكملت دورة خاصة به و كنت أسمعه ساعتين يوميا على مدار 10 أيام هنا قررت وضع هدف أني أشتغل في مجال ألعاب مهما تتطلب أمر
كان في نصيحة في برنامج تقول أعرف ما فعله نناس ناجحين و أفعل مثلهم

فقمت دخلت مواقع مثل CG arena و غيره و دخلت الى قسم مقابلات interviews مع ناس ناجحين في مجال جرافيكس
فقعت ضالتي على حوار مع leader Artist لمشروع Assisans creed
تخيل أنه لم يدخل أي مراكز أو دورات متخصص في جرافيكس !!
تخيل أنه أصلا تخصصه عملي هو محاسب !!
قال بأنه self learner و علم نفسه من كتب و دروس موجودة على أنترنت و غيرها
و بدأ يصمم و عمل له portofilo مذهل و عمل في عدة مشاريع صغيرة الى أن وصل الى رتبته هذه

فققرت أني أحمل دروس digital tutors و gnomone
و قمت بعمل جدول و حدد dead line لنفسي أني أتعلم كذا في حلول يوم معين
فأتى صيف و أصبحت أستيقظ ساعة 8 صباحا أسمع دروس و اطبقها
و ققرت أن أجعل تطبيق مختلف حتى لا يكون موديل نسخة طبق أصل من موديل درس
مهم قعدت من ساعة 8 الى ساعة 1 كل يوم طوال أسبوعين
صدقني ستفاجئ بل ستصعق من نتيجة
ما في أسهل أصلا من تصميم 3دي
بل أنا قرأت أن هناك كثيرين من أحترف Maya في شهرين من ناحية تصميم 3دي

و أنضممت مع مجموعة و كل شئ شغال و حمدالله


دعك من هؤلاء ناس
أذا كان راتب سنوي لمصمم 3دي في مجال ألعاب من 65 ألف دولار الى 120 دولار في سنة
و من يجدوها تفاهات قل لهم أن صناعة ألعاب تفوقت على صناعة أفلام Hollywood بفارق رأس مال 60 بليون دولار
و مازالت في نمو

أعتقد أن تفريغ 3 ساعات أو ساعتين في يوم من أجل هواية لم يأكل شئ يومك هو عملك أصلي أو دراستك
حبيت أقولك في أنا في دراسة أثبت أن في عالم متحضر ناس تضيع في متوسط 7 ساعات أمام تلفاز أو يتصفحون أنترنت بلا هدف
فلو أخذ ساعتين من 7 في هواية فعلا ستشعر بتميز

أتمنى ما أكون ثقلت عليك بكلام كثير و أتمنى أني أكون أفدتك
السلام عليكم اخي
بشكرك كثر الشكر على النصائح الجميله التي يمكن ان تجعلني اعيد النظر في كثير من الأمور.
اخي انا لما حكيت على الناس الي ما تعطي اهتمام للصانعين الالعاب,,هذه الناس مابتحكي عن الموضوع بشكل مادي .
يعني في ناس كتير طول نهاره شعاله زي الساعه ماتوقف وبس تشوف واحد قاعد على الكمبيوتر وعلى مكتب وفوقه 4 وحد تكيف تحكيلك هذا بلعب مش بشتغل (ارجو ان الفكره وصلت)
وبعدين انا عندي إيمان ان اي شخص راح يأخذ اللي مكتبله,,اكيد الجهد والسعي مطلوب بس في النهايه اللي مكتبلك راح تأخذه (يعني صاحب الشركه اللي بشتغل فيها , شركته دخلها فوق 100 مليونه دولار بالسنه , ومابعرف الخمسه من الطمسه ,بس مكتباله ,والزلمه نيته صافيه ,وبخاف الله).
نرجع على الموضوع:
(((صدقني نسبة قبولك ختى أن لم يكن لك خبرة عالية جدا جدا
فقط أنظر الى عدد مشروعات التي يتم أعلنها كل يوم في موقع
و أنت لا تحتاج أن تلقى نفسك في بحر ما دام عندك حب لها حتى لو ترفضت
تدرب أكثر و جرب أنضمام مرة أخرى ((رغم أن نسبة معدومة عى ما أعتقد ))

اخي والله حيرتني في البدايه تحكيلي نسبة قبولك عاليه,, وفي الأخر تحكيلي معدومه انا:confused: ومش فاهم شي ممكن توضح . إذا عندك وقت وكثر الله من أمثالك

وشكرا

SuperMedo
12 / 06 / 2009, 04:09 PM
أهلا أخي :-

انا عندي إيمان ان اي شخص راح يأخذ اللي مكتبله,,اكيد الجهد والسعي مطلوب بس في النهايه اللي مكتبلك راح تأخذه (يعني صاحب الشركه اللي بشتغل فيها , شركته دخلها فوق 100 مليونه دولار بالسنه , ومابعرف الخمسه من الطمسه ,بس مكتباله ,والزلمه نيته صافيه ,وبخاف الله).

ذكرتني عندما قرات كتاب لفتاوي شيخ شعراوي حينها سأل أحد أذا كان كل شئ مكتوب لماذا الله يأتي و يحاسبنى
رد عليه أن هناك عديد من أختيارات أمام ناس و هو يختار نهايته و كيف حياة هتكون ((أمر أشبه بالقصة التي فيها نهايات متعددة كل نهاية على حسب أختيارات شخص في حياته ))
يعني لو صاحب شركة هذه حتى مهما كانت نيته صافية و هو ما يعرف شئ في شغله هيكون مصيره فشل عاجلا أم آجلا
غير مدير الذي عارف كل شئ .

(((صدقني نسبة قبولك ختى أن لم يكن لك خبرة عالية جدا جدا
فقط أنظر الى عدد مشروعات التي يتم أعلنها كل يوم في موقع
و أنت لا تحتاج أن تلقى نفسك في بحر ما دام عندك حب لها حتى لو ترفضت
تدرب أكثر و جرب أنضمام مرة أخرى ((رغم أن نسبة معدومة عى ما أعتقد ))

أقصد نسبة رفض معدومة
لأنهم في بداية مشروع يريدون أي شخص في أي تخصص
يعني لو رحت قدمت لمشروع لسة بادئ ستقبل و لكن لو كان مشروع و أنتهوا من 50% هتكون صعبة جدا لأنهم تعبوا في مشروع و ياتي واحد لينضم في نص عشان يكون أسمه متكوب في credits و يحطها في portofilo خاص به

ahmadsaeed
12 / 06 / 2009, 04:19 PM
أهلا أخي :-

ذكرتني عندما قرات كتاب لفتاوي شيخ شعراوي حينها سأل أحد أذا كان كل شئ مكتوب لماذا الله يأتي و يحاسبنى
رد عليه أن هناك عديد من أختيارات أمام ناس و هو يختار نهايته و كيف حياة هتكون ((أمر أشبه بالقصة التي فيها نهايات متعددة كل نهاية على حسب أختيارات شخص في حياته ))
يعني لو صاحب شركة هذه حتى مهما كانت نيته صافية و هو ما يعرف شئ في شغله هيكون مصيره فشل عاجلا أم آجلا
غير مدير الذي عارف كل شئ .

أقصد نسبة رفض معدومة
لأنهم في بداية مشروع يريدون أي شخص في أي تخصص
يعني لو رحت قدمت لمشروع لسة بادئ ستقبل و لكن لو كان مشروع و أنتهوا من 50% هتكون صعبة جدا لأنهم تعبوا في مشروع و ياتي واحد لينضم في نص عشان يكون أسمه متكوب في credits و يحطها في portofilo خاص به

شكرا اخي .
لو اني قريب منك في نفس البلد . يشرفني مقابلتك والتعرف عليك,وإنشاء الله لما تكون فاضي ابقي اتواصل معك على المسنجر.

ألبتشينو
12 / 06 / 2009, 05:18 PM
تحياتي ياغالي وبصراحة أنا بفوت على موقعكن كتيييييييييير وبسحب معلومات أكتر بس بصراحة لقيت أنو أنا قليل ذوق لأنو لازم لما يسحب الشخص شيء مهم ونافع يعطي رأيو بالموضوع ويقدم شكر لصاحب المشاركة ولذلك اشتركت بالموقع بشكل رسمي ...
والأهم أنو كلامك مظبوط تمام وأنا حلمي صمم لعبة بمستوى gta ولكن بمواقع وخرائط عربية وبدقة عالية ولا تتطلب مواصفات أجهزة عالية
وحاولت أعمل فريق عمل ولكن المشكلة في إيجاد فريق عمل ووقت كافي للعمل حتى أنني سألت مرة عن المجسات التي تستخدم للقيام بالحركات الصعبة وعرفت أنو التكلفة عالية
المهم قررت أنو حاول فوت بالمجال وحدي إلا إذا ساق القدر لي من يشاركني
والآن أنا أتعلم بشكل قوي النمذجة والتحريك وقد بدأت فعلا بتعلم اللغة البرمجية c++
إذا عندكن أي شي ممكن يفيدني إخواني ياريت تراسلوني عالخاص
تحياتي للجميع

SuperMedo
12 / 06 / 2009, 09:47 PM
^
الله يوفقك في مشروع
و أزا كنت تريد مساعدة يريت أن تقول ما هي رامج التي تستعملها

NucleuSoft
13 / 06 / 2009, 09:18 AM
مهم أنا لقيت عدد لا بأس به من أعضاء عايزيين يعملوا لعب بس لأسف كل فكرهم غلط 100%
واضح أنه فكرتك هي الصح!


و حمدالله أنا دلوقتي أضميت لفريق أحترافي بقالي شهر فأعتقد من حقي أني أرمي كلمتين مهم
شهر بس؟ شو سويتو؟


Game Engine Leader
أول مرة بسمع بالتسمية هاي!
ممكن قصدك "Programming team leader" واللي هو يقود فريق البرمجة؟


دا نقدر نأسمه لتبسيط لنوعين و هو 3D Artist أو Conecpt Artist
نقسيم خاطيء
الصحيح هو 3D Artist و 2D Artist
الـ concept artist هو فرع من الـ 2D Artist
الـ Concept Artist يصمم (بالرسم) شخصيات أو أماكن و يعطيهم لباقي الفريق عشان يشتغلو عليهم


دا بيرسم عن طريق Photoshop و كمان عن طريقة حاجة تاني أسمها Tablet
الـ Tablet هي أداة تستخدمها للرسم في الفوتوشوب أو أي برنامج غيره و هي عبارة عن قلم رقمي
يحول حركات القلم الى حركات الماوس مع بعض الاضافات.


دي موجود منها أنواع كتير رخيص و غالي و موجود منها بالعبيط في مصر
لا هي شركة واحدة اللي تسويها "wacom" و في منها (غالي) و أغلى
و تجي عدة موديلات مع اخلافات بالدقة و الحجم و الاضافات


-Programmer
دي سهلة
ياااا شيييييييييييييييخ!!!! البرمجة سهلة؟؟؟؟
و برمجة الألعاب كمان؟؟؟؟
لعلمك برمجة الألعاب هي من أصعب أنواع البرمجة و تحتاج منك لو كنت عبقري على الأقل سنة
حتى تحترف برمجة الألعاب مع طلوع الروح
أنا ضليت اتعلم 5 سنوات حتى قدرت أوصل لمستوى يكفي لأن اعمل شي ممكن تسميه لعبة


يفضل Python لأنها لغة سهلة و قوية جدا جدا جدا
أخالفك الرئي!!
الـ python قليلين اللي يستخدموها
اذا كنت ناوي الاحتراف الـ C++ و هاي للجديين بس اللي ينوو يروحو لشركات كبيرة
بس صعبة كتير و تحتاج صبر و مثابرة ... و بعطيكم ضمان لو قدرتو تحترفوا برمجة الألعاب
عن طريق السي بلس بلس ... أي شركة عالمية توظفكم و تعطيكم راتب خيالي
لانه فعلا البرمجة أصعب شيء بصناعة الألعاب و المبرمجين نادرين .. مو مثل الفنانين متوفرين بكثرة

أما اذا كنت ناوي تسوي العاب تقدر تبيعها بسعر رخيص (Indie Games)
و ما بدك تسلك طريق الـ C++ الوعر
تقدر تتعلم الـ Csharp أو إنجن مثل 3D Game Studio أو الـ Xna واللي هو إنجن من مايكروسوف
يستخدم الـ Csharp و يشتغل على الـ xbox 360
غيرهم:
Unity 3D
Dark Basic Pro
Quest 3D
أيضا هاد الطريق مو سهل أبدا و لازم تتعب حتى تسوي شي حلو...

أما اذا كنت ناوي تسوي العاب كهواية ... و هو سهل نسبيا
RPG Maker
Game Maker
FPS Creator
بس ما حد رح يشتريهم منك !!!


حبيت أقول أن شغالنة تصميم ألعاب بسيطة جدا
لأن في ألعاب كثيرة و مشهورة صممت عن طريق 7 أشخاص و في أقل من سنة Half Life و كمان DOOM 3

أهاهاهاهاهاااااااااااااه
يااااااا شيييييييييييييييييييييييييييييييييخ!!!
7 أشخاص و أقل من سنة؟؟؟؟؟؟؟ و Half life و Doom 3؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لمعلوماتك الألعاب العالمية اللي تشوفها مثل هدول من أكثر المشاريع المكلفة ... و تكلفة اللعبة الواحدة
توصل لملايين الدولارات ليش؟
لعبة مثل دوم 3 تحتاج لفريق منظم عدده تقريبا 50 واحد و ممكن يزيد أكثر بكتير كتييير!!
و الفريق بيتكون من فطاحلة المبرمجين و الفنانين و المصممين .. الخ
و اللعبة تاخد بين السنتين و الخمس سنوات!!!
ميتال جير 4 استغرقت من كونامي 4 سنوات مع فريق خرافي!!!


أهم حاجة صبر و صبر و صبر و صبر و حبك ليها
هاد الشي الوحيد اللي أوافقك فيه!


أنا اشتغلت مبرمج العاب لمدة 3 سنوات في دبي و حاليا أقوم بتأسيس شركة خاصة
و بتمنى أنّي ما ازعل حد, أنا بس صححت المعلومات اللي شفتها من أجل الفائدة.


معلومة: اذا كنت مصمم ثري دي و ناوي تفوت بعالم الألعاب
اتعلم الـ low poly modeling دور عليها بالجوجل
و اتعلم الحيل تبعها وقتها انا بدبرلكم وظيفة :a

أكبر مشكلة كنا نواجهها هي مصممين الثري دي المحترفين اللي يجونا ما بيعرفوا شو هو الـ Low poly models

يسوو شخصية فيها أصلا شي 30000 بوليجون و يعطوها Mesh Smooth تصير 100000
علما أن العدد المناسب هو حوالي 5000 بوليجون للألعاب الحديثة !!!


و شكرا

oms
13 / 06 / 2009, 09:56 AM
NucleuSoft
ما شاء الله عليك .. معلوماتك قيمة .
ممكن تعريف بحضرتك ؟
وأكيد نورت القسم كله .

SuperMedo
13 / 06 / 2009, 01:01 PM
ههههههههه
ما داخل سخن كده ليه عليا يا أخي NucleuSoft
أولا :- أهلا بك في منتدى
مهم

واضح أنه فكرتك هي الصح!
قولي لما يجي واحد يقولك أنا عايز أعمل لعبة Metal Gear 4 شوفلي محرك Cryengine 2 متهكير و يجبلك كم موديل بتوع Poser و يقولك شفلي مبرمج محترف c++ و Oracle ((معرفش أيه لجابه ))

شهر بس؟ شو سويتو؟


بقالي شهر منضم مش شهر طورنا لعبة !!

أول مرة بسمع بالتسمية هاي!
ممكن قصدك "Programming team leader" واللي هو يقود فريق البرمجة؟
لأ Game engine Leader
هو مثلا له خبرة متكاملة مثلا في CryEngine 2
بيجمع مراحل لعملها level Desinger و أكواد لكتبت من مبرمج و موديلات
و يزبطها و يرتبها كلها داخل محرك ((شبيه بمخرج فلم بالكامل ))

نقسيم خاطيء
الصحيح هو 3D Artist و 2D Artist
الـ concept artist هو فرع من الـ 2D Artist
الـ Concept Artist يصمم (بالرسم) شخصيات أو أماكن و يعطيهم لباقي الفريق عشان يشتغلو عليهم


كلامك صح
فممكن من 2D arist يكون في pixel Artist
بس أنا كنت بتكلم عن فريق منضم ليه لأنا بنعمل لعبة 3D فمفيش عندنا Pixel artist
أنا محتاجين فقط رسام Concept

الـ Tablet هي أداة تستخدمها للرسم في الفوتوشوب أو أي برنامج غيره و هي عبارة عن قلم رقمي
يحول حركات القلم الى حركات الماوس مع بعض الاضافات.


طب أنا عارف هو أنا قلت Tablet بيشتغل على فوتوشوب بس بيشتغل على برامج تانية زي CorelDraw

[QUOTE]لا هي شركة واحدة اللي تسويها "wacom" و في منها (غالي) و أغلى
و تجي عدة موديلات مع اخلافات بالدقة و الحجم و الاضافات


ونبي افهمني صح
صورة Tablet موجودة دي في موضوع كان مثال عشان يعرف شكل عام
و في شركات كتيرة بتعمل Tablet منها Genius و Bamboo و غيرهم
بتعمل Tablet مختلف أنواع و أحجام


ياااا شيييييييييييييييخ!!!! البرمجة سهلة؟؟؟؟
و برمجة الألعاب كمان؟؟؟؟
لعلمك برمجة الألعاب هي من أصعب أنواع البرمجة و تحتاج منك لو كنت عبقري على الأقل سنة
حتى تحترف برمجة الألعاب مع طلوع الروح
أنا ضليت اتعلم 5 سنوات حتى قدرت أوصل لمستوى يكفي لأن اعمل شي ممكن تسميه لعبة


أنا قصدي بان معانها سهل مش محتاج أشرح وظيفة Programmer
مقلتش أن برمجة سهلة

أخالفك الرئي!!
الـ python قليلين اللي يستخدموها
اذا كنت ناوي الاحتراف الـ C++ و هاي للجديين بس اللي ينوو يروحو لشركات كبيرة
بس صعبة كتير و تحتاج صبر و مثابرة ... و بعطيكم ضمان لو قدرتو تحترفوا برمجة الألعاب
عن طريق السي بلس بلس ... أي شركة عالمية توظفكم و تعطيكم راتب خيالي
لانه فعلا البرمجة أصعب شيء بصناعة الألعاب و المبرمجين نادرين .. مو مثل الفنانين متوفرين بكثرة

أما اذا كنت ناوي تسوي العاب تقدر تبيعها بسعر رخيص (Indie Games)
و ما بدك تسلك طريق الـ C++ الوعر
تقدر تتعلم الـ Csharp أو إنجن مثل 3D Game Studio أو الـ Xna واللي هو إنجن من مايكروسوف
يستخدم الـ Csharp و يشتغل على الـ xbox 360
غيرهم:
Unity 3D
Dark Basic Pro
Quest 3D
أيضا هاد الطريق مو سهل أبدا و لازم تتعب حتى تسوي شي حلو...

أما اذا كنت ناوي تسوي العاب كهواية ... و هو سهل نسبيا
RPG Maker
Game Maker
FPS Creator
بس ما حد رح يشتريهم منك !!!


كلامك صح ولكن حكاية شراء
شوف Bigfishgames شوف ألعاب Casual مصصمة BlitzBasic و بتبيع بكميات جيدة



أهاهاهاهاهاااااااااااااه
يااااااا شيييييييييييييييييييييييييييييييييخ!!!
7 أشخاص و أقل من سنة؟؟؟؟؟؟؟ و Half life و Doom 3؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دي بقى أنت شطحت خالص بخيالك
أولا Half life 1 طورت من Valve و كانوا حينها 7 أشخاص و كانت مطور على محرك goldsrc و هو معدل من محرك Quake
Doom3 كانوا مطورين مش في ستوديو واحد بل كان كل تعامل عن طريق أنترنت و كانوا ستوديو عدده قليل فعلا
و أنا أتفرجت على فيديو Making of للعبة Dark Sector و عدد مطورين كانوا 11 و طوروا لعبة في 4 سنوات


لمعلوماتك الألعاب العالمية اللي تشوفها مثل هدول من أكثر المشاريع المكلفة ... و تكلفة اللعبة الواحدة
توصل لملايين الدولارات ليش؟
لعبة مثل دوم 3 تحتاج لفريق منظم عدده تقريبا 50 واحد و ممكن يزيد أكثر بكتير كتييير!!
و الفريق بيتكون من فطاحلة المبرمجين و الفنانين و المصممين .. الخ
و اللعبة تاخد بين السنتين و الخمس سنوات!!!
ميتال جير 4 استغرقت من كونامي 4 سنوات مع فريق خرافي!!!

دي يا أستاذ أسمها AAA Title Game Production
و أريحك أن Assians Creed 2 موطرين فيها 420 ولحد حتى الآن و تكلفتها فوق 50 مليون




أنا اشتغلت مبرمج العاب لمدة 3 سنوات في دبي و حاليا أقوم بتأسيس شركة خاصة
و بتمنى أنّي ما ازعل حد, أنا بس صححت المعلومات اللي شفتها من أجل الفائدة.

ممكن غلط مني لأني لو أضح نقاط أو أتكلمت بعامية مصرية
و لكن مش مشكلة
مهم كل يستفيد
بس يا أخي لو كنت محترف كما تدعي كان يجب أن يكون ردك أحترافي لتعديل خطأ آخرين
و لكن ردك كان فيه كثير من سخرية



معلومة: اذا كنت مصمم ثري دي و ناوي تفوت بعالم الألعاب
اتعلم الـ low poly modeling دور عليها بالجوجل
و اتعلم الحيل تبعها وقتها انا بدبرلكم وظيفة

أكبر مشكلة كنا نواجهها هي مصممين الثري دي المحترفين اللي يجونا ما بيعرفوا شو هو الـ Low poly models

يسوو شخصية فيها أصلا شي 30000 بوليجون و يعطوها Mesh Smooth تصير 100000
علما أن العدد المناسب هو حوالي 5000 بوليجون للألعاب الحديثة !!!

نسيت تقول انهم أصلا ما يعرفون كيف يسوون Normal mapping و لا ما هي أصلا Bump mapping

و شكرا

NucleuSoft
13 / 06 / 2009, 05:48 PM
ما شاء الله عليك .. معلوماتك قيمة .
ممكن تعريف بحضرتك ؟
وأكيد نورت القسم كله .
أوووه انت مشرف هون؟! طبعا شي متوقع منك الأخ اسامة
لطالما كنت انت منألق بالـ 3D Max و الـ Virtools
أنا صاحب ألعاب: كهف الموت (http://www.caiman.us/scripts/fw/f2497.html) و School Madness و pack the aliens (http://www.caiman.us/scripts/fw/f2747.html)
عرفتني؟


ما داخل سخن كده ليه عليا يا أخي NucleuSoft
أتمنى أني كون ما زعلتك أنا عرضت وجهة نظري بطريقة سخرية و أعتذر منك
و اللي دفعني كان موضوع سهولة البرمجة بشكل رئيسي!
و ربما لم أفهم على اللهجة المصرية.
و سأنهي النقاش هنا.
اعتبرني أضفت معلومات :)

بس رح علق على شوية أشياء ...

بس يا أخي لو كنت محترف كما تدعي كان يجب أن يكون ردك أحترافي لتعديل خطأ آخرين
و لكن ردك كان فيه كثير من سخرية
أكرر اعتذاري
أنا ما بعتبر نفسي محترف ... بقول أني محترف لم كون اشتغل مع epic games أو EA أو ما شابه!!


نسيت تقول انهم أصلا ما يعرفون كيف يسوون Normal mapping و لا ما هي أصلا Bump mapping

ههههههههه اذا كانو ما بفرقوا بين الـ high و الـ lowpoly شو بتتوقع يقولوا اذا طلبت Normal Map!!

SuperMedo
13 / 06 / 2009, 06:58 PM
^
لأ عادي ولا يهمك
موضوع عاد فيه معلومات زيادة غفلت عن طرحها
و لكن لأكد قصة سهولة برمجة
هو أن "تعريف" وظيفة مبرمج معروفة و كل يعفرها ان يبرمج أكواد

ahmadsaeed
13 / 06 / 2009, 08:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

يبدو انو الموضوع انفتح عن جد.
اهلا يا اخ NucleuSoft

انا كل شخص يعرف الاخ اسامه انا احترمه , مش لأنو اسامه أستاذ او انو له كتب ببرامج معينه أو انه اشتغل في شركات كبيره , لأنو اسامه متواضع وانا اخترمه لهذا السبب قبل كل شيء.

انا من احد الاشخاص المتابعين لممنابر من زمن طويل وحتى في فتره اشتركت باسم وبعدين نسيت الباسوورد وحتى لوما نسيته كان حتناساه,والسبب ان في مجموعه من الأعضاء لابأس بها شافين حالهم.
كيف يعني؟؟!!
يعني المصممين بالأخص إلا من رحم ربي إذا عمله شغله حلوه او إشتغل بشركه كبيره ختى لو مراسل مع إحترامي !!
بسير يحكي (إهتزي ياأرض إهتزي ماعليكي قدي).
كأنه حرر القدس.

اخ SuperMedo
انا بصراحة ربنا
لما حبيت احكي في موضوك انا حكيت مش علشان النصيحه انا حبيت اخلك شوي تبين متواضع لأنه حسيت ان كلامك في شوية تكبر ونحن بنأدميين ,,يعني نحكم على طريقة الكلام مش على النوايا .



وبعدين حسيت ان انا ظلمتك( بس انا مابحب احكي من ضهرك) حكيت جمله لإتحسس شيء معين بس للأسف
الباين انو انا ما ظلمتك .,وسامحني لقول الحقيقه.

وشكرا@

SuperMedo
13 / 06 / 2009, 08:39 PM
أخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
أنا آسف لو كان كلامي كان في تكبر بل و أعتذر و بشدة و أتمنى أن يسامحني كل لو كان في لهجتي أي تكبر
و اتمنى منك أخ عزيز أحمد ذكر جملة التي حاولت أن تتحسسني بها
لأني صراحة أكره تكبر لأني وجدت و قابلت ناس مكتبرين على فاضي و هتكون مصيبة لو أنا صنفت منهم
لو كان قصدك في هذه جملة

شكرا اخي .
لو اني قريب منك في نفس البلد . يشرفني مقابلتك والتعرف عليك,وإنشاء الله لما تكون فاضي ابقي اتواصل معك على المسنجر.
__________________

فأنا لم ألحاظها حيث أنا أنظر على آخر كل رد و تأسف و أقولك تآنس و تشرف و لو ما زلت تريد محادثتي
ممكن تراسلني على خاص لأعطيك أيميلي و لكن لو كنت خيبت ظنك فآنا آسف مرة أخرى

بخصوص NucleuSoft أنا أعرفه شخصيا و هو معروف بأسم Snakex8
و هو عارفني كمان بس أنا بطلت أشارك في منتدى منتدى من مدة طويلة
هو مبرمج معروف في منتدى خصوصا بDarkBasic pro
بالعكس أنا فرحت برده لما عرفت مين هو بس أنا زعلت منه في بداية فقط لأن رد كان فيه بعض سخرية لي
ولكن أخ محترم و أنا مازعلت لما عرفت أن هو Snake


على فكرة و لا واحد منى محترف أحتراف Epic Games ولا Valve ولا CryTek
على أي سبب نتكبر
عموما
هذه كانت First Bad impression و أنا امتاحناتي في كلية هتخلص يوم ثلاثاء و ستجيديوني أشارك أكثر في منتدى
و ستتعرف على أكثر و الله يسهل يتغير رأيك في.

احلى حياة
13 / 06 / 2009, 08:46 PM
ابداع حقيقى الله يعطيك العافية
مششششششششششششششششششكور

ahmadsaeed
13 / 06 / 2009, 09:03 PM
أخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
أنا آسف لو كان كلامي كان في تكبر بل و أعتذر و بشدة و أتمنى أن يسامحني كل لو كان في لهجتي أي تكبر
و اتمنى منك أخ عزيز أحمد ذكر جملة التي حاولت أن تتحسسني بها
لأني صراحة أكره تكبر لأني وجدت و قابلت ناس مكتبرين على فاضي و هتكون مصيبة لو أنا صنفت منهم
لو كان قصدك في هذه جملة

فأنا لم ألحاظها حيث أنا أنظر على آخر كل رد و تأسف و أقولك تآنس و تشرف و لو ما زلت تريد محادثتي
ممكن تراسلني على خاص لأعطيك أيميلي و لكن لو كنت خيبت ظنك فآنا آسف مرة أخرى

بخصوص nucleusoft أنا أعرفه شخصيا و هو معروف بأسم snakex8
و هو عارفني كمان بس أنا بطلت أشارك في منتدى منتدى من مدة طويلة
هو مبرمج معروف في منتدى خصوصا بdarkbasic pro
بالعكس أنا فرحت برده لما عرفت مين هو بس أنا زعلت منه في بداية فقط لأن رد كان فيه بعض سخرية لي
ولكن أخ محترم و أنا مازعلت لما عرفت أن هو snake


على فكرة و لا واحد منى محترف أحتراف epic games ولا valve ولا crytek
على أي سبب نتكبر
عموما
هذه كانت first bad impression و أنا امتاحناتي في كلية هتخلص يوم ثلاثاء و ستجيديوني أشارك أكثر في منتدى
و ستتعرف على أكثر و الله يسهل يتغير رأيك في.
أخي انسى الأمر تماما ,, ولكني اقول لك ان كل شخص يجب ان يدرس الجمل التي سوف يكتبها 1000000 مره علشان ماحد يخذها كأنها تكبر.
وسامحني اخي فأنا بعض المرات شرش الفلاحين يضرب عندي _مش عارف شو بوازيها عندكم بمصر.

وشكراّ

ahmadsaeed
13 / 06 / 2009, 09:17 PM
انا يمكن اغير الموضوع شوي !!
انا بعثت اكتر من رساله على الخاص ! بس في صندوق الصادر لايوجد ولا رساله, هل هذا صحيح.؟ واسف عن الخروج من الموضوع.

يلا كملو هههه ...

SuperMedo
13 / 06 / 2009, 09:35 PM
^
وصلتني رسالتك أخي احمد و ساكون على نت بأذن الله 24 ساعة يوم ثلاثاء
و نقدر نتكلم برحاتنى في أي شئ تريد أخي

oms
13 / 06 / 2009, 11:06 PM
NucleuSoft
أهلاً بك ، أكيد عرفتك .. وهل يخفى القمر :) ، بس والله ما توقعت تكون وصلت لهالغنى بالمعلومات ، فأنا فكرتي عن أعضاء المنتدى فكرة سطحية فقط . على كل حال أهلاً وسهلاً بك هنا معنا ، وأتمنى أن تتابع بشكل دائم .

يا شباب ، أنا أنصحكم بعصير البطاطا .. لأنوا شايف دكطم صار يغلي ، والبطاطا مفيدة جداً جداً .

striker_h
14 / 06 / 2009, 01:32 PM
يااااه
الموضوع سخن جدا
و في السخونية الواحد عرف معلومات كتييييير ...
لا محبة الا بعد عداوة
و ربنا يوقف الجميع ان شاء الله :)

bostawe
17 / 06 / 2009, 04:30 AM
دا بيرسم عن طريق photoshop و كمان عن طريقة حاجة تاني أسمها tablet
http://www.photoshopsupport.com/photoshop-blog/07/10/photoshop-blog/bamboo-pen-tablet.jpg
دي موجود منها أنواع كتير رخيص و غالي و موجود منها بالعبيط في مصر
و ممكن من غيرها يعني تجيب ورقة بيضة و ترسم بألم لاصاص و بعدين تعملها بscanner
مصدر تعلم :-
http://en.wikipedia.org/wiki/concept_art
قرآه كويس و بعدها أدخل على موقع جرافيكس مذكور سابقة و تعلم مبادئ فوتشوب و باقي بقى أنك ترسم بالهبل

انت مصرى وانا مصرى بس انا ملاقيتش الجهاز وكمان انت قلت فى غالى وا رخيص انا ارخص حاجه شوفتها كانت 3000$
ممكن تدلنى على النوع والسعر والمكان

SuperMedo
17 / 06 / 2009, 01:47 PM
^
بص يا باشا
دا انت تلقيه في سوق عصر الي موجود في روكسي
قولوه أنا عايز Tablet و تكون صغيرة و نوع Genius مش Wacom لأنها غالية
أنا لسة ما جبتش Tablet لأني مش محتاجها حاليا في حاجة
لأني بحب أرسم بايدي و بعدها أصورها بكاميرا و أنقلها للكمبيوتر
دي تجبها لو كت عايز ترسم و تلون على فوتوشوب بس لو كنت عايز تكون رسام 3دي معتقدش انها مهمة قوي

مصـ@ـفى
17 / 06 / 2009, 08:18 PM
اولا شكرا جزيلا SuperMedo على هذا الموضوع المفيد

وشكرا جزيلا للاخ NucleuSoft على المعلومات الاضافية

اتمنى ان تبقوا بيننا وتفيدونا من تجاربكم فنحن بحاجة ماسة اليكم

SuperMedo
17 / 06 / 2009, 11:11 PM
^
ههههههههههههههههههههه
Super Mario

sparta
18 / 06 / 2009, 01:02 AM
انت مصرى وانا مصرى بس انا ملاقيتش الجهاز وكمان انت قلت فى غالى وا رخيص انا ارخص حاجه شوفتها كانت 3000$
ممكن تدلنى على النوع والسعر والمكان
انا شفت 950فى كومبيو مى سيتى ستارز

محمد طو...
18 / 06 / 2009, 02:04 AM
موضوع رائع جداا جداا واستمتعت .. بنقاشكم ... سؤال حيرني منذوو بدايتي في البرمجه من فيجوال بيسك انطلاقاا لدراك بيسك .. طبعا على الانترنت والكتب بس عندي سؤال انا نويت تخصص برمجة الالعاب بس ضروري عششان تقبلي شركة عملاقه ادرس C++ ... !! ذي اللغه الوحيده اللي محبتهاش
والسؤالل حولا تابلت طبعااا اداة هائله وروعه الجمال في نتائجهاا ... وافضل من الماوس مائات المرات ... ذاا شرح بسيط شرحتوه في موضوع لي في قسم رسم وتلوين .. طبعا موشرح هائل .. لان الموضوع بش لتابلت
..................................................
هو لوح االأكتروني مرفق بقلم راسه بلاستيك ... والى ذالك
يستخدم لرسم ولاغراض الكتابه المدرجه وتواقيع المدرجه اقصد بمدرجه الى تشبه نمط توقيعك بقلم الرصاص والحبر ... ولاكن بطريقه عرض رقميه على الشاشه
طبعا التابلت شيئ جميل جداااا .... خاصة في الرسم يعطيك ذقه وجمال وسهوله في الرسم افضل من الماوس مليون مره
هذي صورة التابلت واكوم انتوس 4
http://regmedia.co.uk/2009/04/27/wacom_intuos4_2.jpg

ولا ينصح الا تابلت من شركه (wacom) وهاذي انواع لفئتين من شركة wacom
1 Centiq ولا اروع من كذاا صاحبة الاحجام الخياليه والاحترافيه وفيه شاشة عرض ( هذا النوع غالي الثمن) من 1000$ تقريبا فما فوق
2 intuos وهيا رائعه جداا يستخدمها المحترفين والمبتدئين ولاكن يجب توجيه رئسك الى شاشة الكبيوتر في الرسم ..( سعره تقدر تقول اوكي مناسب ) والافضل 300$ فما فوق تصل حتى 1000$ نضرا للاحجام وينصح من 4 اكس 6
http://farm4.static.flickr.com/3190/2572750934_1d1466cfd9.jpg
اسعار الموضوعه من سوق الامريكي وليست من دول العربيه ... وتجد كلمة تقريباا .. لاحظ مثلا نوع Centiq تجد حتى بسعره 800$ نظر لاحجام ...
وانشاء الله شرحت شرح وافي ونصيحه wacom ولاغير ذالك
وايضا كل فلس في تابلت جدير بيه وليس خساره فبعض الناس يقولون غالي جدا وبشعارف ايش ... صحيح غالي بس يستاهل ... ولي موعنده علم ينحت ببرنامج الزي براش ....

مصـ@ـفى
18 / 06 / 2009, 03:31 AM
^
ههههههههههههههههههههه
super mario
هههههههههههههههههههههـ
اسف اكتشفت الخطأ للتو ومت من الضحك "^^

مصـ@ـفى
18 / 06 / 2009, 03:36 AM
بالنسبة للتابلت الكل يثني على wacom حتى المحترفين
فقط يجب الا تكون كبيرة جدا حتى لا تتعب يديك
ولا تكون صغيرة جدا حتى لا تفقد الدقة عند الحركات الصغيرة جدا

MEGA.K
18 / 06 / 2009, 02:39 PM
مرحبا يا أعضاء المنتدى

والله موضوع مفيد وشيق جدا :) حتى الردود رائعة وتشجع النقاش
طيب كام سؤال :
ما معنى Portfilo ?
ممكن تشرحلى وظائف ال 2D Artist ؟ وتخصصاته في صناعة الالعاب
بتفصيل اذا ممكن ؟ مدعوم بمواقع ... والله ما بدي اتقل عليك :)
ومواقع او شبكات عربية تهتم بتصميم الالعاب ؟ ليس ضروري يعني
تحياتي

SuperMedo
18 / 06 / 2009, 04:17 PM
أشكر جميع للتفاعل
و محمد طو أشكرك و لكني أنصح بGenius أولا ليرى أذا كان فعلا يريد أن يكون 2D Artist أم لا بدل أن يصرف فلوس على Wacom
عموما سعر Wacom بحجم 7*4 حوالي 60$ دولار
مهم نأتي لسؤال أخ ميجا كا
م
ما معنى Portfilo ?
جرافيكس أو فن رقمي
ليس له شهادات رسمية في كل دول عالم أنما كلها دبلومات
على حسب معهد فهي تعتبر غير فعالة أبدا للبحث عن وظائف للمحترفين
فشركات ما تهما أين تعلمت و لكن ما هي مهاراتك
هنا يأتي portfilo و هو عرض أعمالك
مثال porfilo لأحد رسمي concept artist
http://raphael-lacoste.cgsociety.org/gallery/
ولا ينطبق على جرافيكس فقط بل أيضا على برمجة و غيرها

ممكن تشرحلى وظائف ال 2D Artist ؟ وتخصصاته في صناعة الالعاب
بتفصيل اذا ممكن ؟ مدعوم بمواقع ... والله ما بدي اتقل عليك
تقسمات 2D artist كما اعرف ألى آتي :-
1-Concept artist
مثل porfilo الذي عرضته
فهو يرسم بيئات لعبة أو شخصيات أو أسلحة وفقا لتوجيهات مخرج و أعطائها لرسمي 3دي فيما بعد
2-Texturing Artist
هو الذي يقوم بأكساء شخصيات
حيث كما ترى فهي وظيفة مهمة فهو الذي يقوم بصنع أكساءات و أستخلاصها من صور و غيره
http://www.colinsenner.com/images/oldman_diffuse.jpg
3- رسام بيكسل
تعرف بيكسلات التي صنعت منها ألعاب Sega و SNES
http://www.xgouchet.fr/blog/public/images/pixelart.jpg
و بيكسل هي أصغر وحدة في رسم و تكون مثل مربعات صغيرة
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Dithering_example_undithered.png
مصادر معلومات بانجليزية :-
http://en.wikipedia.org/wiki/Texture_artist
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_artist

http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_art
http://www.conceptart.org/

ومواقع او شبكات عربية تهتم بتصميم الالعاب ؟ ليس ضروري يعني
لأسف لا أعرف عربي سوى منتدى منتدى و هذا منتدى فقط

أتمنى أني أكون أفدتك

bostawe
18 / 06 / 2009, 04:36 PM
Genius ممكن يكون سعره كام ؟

SuperMedo
18 / 06 / 2009, 04:43 PM
^
على حسب لوحة
يعني لما سألت عن لوحة 7*6 ((كبيرة)) كانت ب300 جنيه

bostawe
18 / 06 / 2009, 07:32 PM
والله كويس :)
شكرا حبيبى على المعلومات و اتمنى انى افيدك فى اى شىء
بصراحه مشكوووووووووووووووور

MEGA.K
19 / 06 / 2009, 11:59 AM
أشكر جميع للتفاعل
و محمد طو أشكرك و لكني أنصح بGenius أولا ليرى أذا كان فعلا يريد أن يكون 2D Artist أم لا بدل أن يصرف فلوس على Wacom
عموما سعر Wacom بحجم 7*4 حوالي 60$ دولار
مهم نأتي لسؤال أخ ميجا كا
م
جرافيكس أو فن رقمي
ليس له شهادات رسمية في كل دول عالم أنما كلها دبلومات
على حسب معهد فهي تعتبر غير فعالة أبدا للبحث عن وظائف للمحترفين
فشركات ما تهما أين تعلمت و لكن ما هي مهاراتك
هنا يأتي portfilo و هو عرض أعمالك
مثال porfilo لأحد رسمي concept artist
http://raphael-lacoste.cgsociety.org/gallery/
ولا ينطبق على جرافيكس فقط بل أيضا على برمجة و غيرها

تقسمات 2D artist كما اعرف ألى آتي :-
1-Concept artist
مثل porfilo الذي عرضته
فهو يرسم بيئات لعبة أو شخصيات أو أسلحة وفقا لتوجيهات مخرج و أعطائها لرسمي 3دي فيما بعد
2-Texturing Artist
هو الذي يقوم بأكساء شخصيات
حيث كما ترى فهي وظيفة مهمة فهو الذي يقوم بصنع أكساءات و أستخلاصها من صور و غيره
http://www.colinsenner.com/images/oldman_diffuse.jpg
3- رسام بيكسل
تعرف بيكسلات التي صنعت منها ألعاب Sega و SNES
http://www.xgouchet.fr/blog/public/images/pixelart.jpg
و بيكسل هي أصغر وحدة في رسم و تكون مثل مربعات صغيرة
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Dithering_example_undithered.png
مصادر معلومات بانجليزية :-
http://en.wikipedia.org/wiki/Texture_artist
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_artist

http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_art
http://www.conceptart.org/

لأسف لا أعرف عربي سوى منتدى منتدى و هذا منتدى فقط

أتمنى أني أكون أفدتك


مشكوووووووووووور جدا للتوضيح
يعني ملخص الكلام porfilo هو بديل عن شهادة رسمية في مجال ما ؟؟؟
بالنسبة لل concept art ... انا فتحت الجاليري الاول ووجدت صورة لمدينة وقطار وتصاميم اخرى كيف يستفيد منها مصممين اللعبة ؟؟؟ ارجوك توضيح اكثر للاكساء مثل صورة الرجل المفلطح في الاعلى
وال concept artist ؟؟؟ مع مواقع للتوضيح اذا امكن او امثلة حتى :)
سامحنى انا كثرت اسئلة

SuperMedo
20 / 06 / 2009, 07:16 PM
يعني ملخص الكلام porfilo هو بديل عن شهادة رسمية في مجال ما ؟؟؟
بالنسبة لل concept art ... انا فتحت الجاليري الاول ووجدت صورة لمدينة وقطار وتصاميم اخرى كيف يستفيد منها مصممين اللعبة ؟؟؟
مصمم 3دي يأخذها كدليل له في صنع موديلات و مراحل

ارجوك توضيح اكثر للاكساء مثل صورة الرجل المفلطح في الاعلى
وال concept artist ؟؟؟ مع مواقع للتوضيح اذا امكن او امثلة حتى

يعني مصمم أكساء يوصولوا ملف بهذه صورة
http://www.daz3d.com/sections/tutorial/images/11/2-2.jpg
و هو الذي يخرجها مصمم 3دي
فيقوم مصمم أكساء باضلفة ألوان اليها و هكذا
أما عن مواقع فعندك Digital Tutors و gnomone و و ستجد قائمة بدروس texture

MEGA.K
20 / 06 / 2009, 09:04 PM
مرحبا يا أعضاء المنتدى

يعطيك الف عافية ... تسلم ايدك للشرح الوافي :)
الان وصلت المعلومة ... اها يعني ال concept art فقط لاعطاء نبذة لمصمم الثري دي
حتى يفهم طبيعة التصميم وليس لها علاقة بادخالها لبرنامج تصميم ثلاثي الابعاد ؟؟؟
تحياتي

SuperMedo
20 / 06 / 2009, 09:18 PM
يعطيك الف عافية ... تسلم ايدك للشرح الوافي
الان وصلت المعلومة ... اها يعني ال concept art فقط لاعطاء نبذة لمصمم الثري دي
حتى يفهم طبيعة التصميم وليس لها علاقة بادخالها لبرنامج تصميم ثلاثي الابعاد ؟؟؟

بالظبط يا أخي عزيز

محمد طو...
22 / 06 / 2009, 08:24 PM
اخي SuperMedoانا شرحت على فئتين وموجب اسعارهم ... ولم لاشرح على النوع الاول ... الذي لاتزيد اسعاره عللى 100 و200 دولار .. واعذروني نسيت اقولكم شيئ .... الاسعار المذرجه بالاعلى على الاحجام المتوسطه شوي ...8 اكس 12 في حدود هي ... .
ويااخي الكريم معى احترامي ليك ... انتا عنيد جداا اشلون تنصح ناس يشترون Genius التي كول ا الرسامين والمستخدميين يشتكون منهاا نظراا ... لاستخدامهاا الممل ولا يوجد من يصينهاا في اللوطن العربي ... ودائماا انصح الناس باارخص واسهل ولانظف من حيث الصناعه ... وشكراا لك على المعلومات المفيده وبارك الله فيك والسلام عليكم ...

SuperMedo
23 / 06 / 2009, 11:32 PM
^
أولا من سيشترون Tablets كلهم مبتدئين بمعنى كلمة و Genius فعالة 100% مع Photoshop أما مشاكل التي تتكلم عنها فهي مع Corel draw و أنا أنصح و لست بعنيد فاذا أردت أتشتري (((محليا))) دون طلب على أنترنت
ستجد أن Wacom 4*7 ثمنها 850 جنيه
يعني تصرف 100 أو 85 جنيه كمبتدأ و تتعلم و ان لم تجده مناسب لك فليس بخسارة
و لكن أني ألبس قارء في جهاز سعره 1000 جنيه فلا
عموما لم لا تضع وصلة لموضوعك هنا و تدع قارئ يرى ما يناسبه فهو الذي سيتعمل و يشتري بفلوسه

محمد طو...
25 / 06 / 2009, 06:57 PM
.... اخي انا ماموضوعي يخذم على درو ولاعلى الفوتشوب .... انا اتكلم عن اشيئ الافضل ... والاسعار كما قلت بيذ المشترى فما نحن الااا ننصح .... وبارك الله فيك وانا لماا وضعت الرذ المصحوب بمعلومات حولاا التابلت كان جزء بسيط ولايساا شرح وافيااا ... وذكرت لأريذ الغوص فيه لاناااا الموضوع ليساا لتابلت ... واعذرني لو ازعجيتك . فانا اعتبرك اخ ... ولا تزعل مني ... . موفق في طريقك ...
حسستني كاني منذوب مبيعات ... ههههه

SuperMedo
26 / 06 / 2009, 09:46 PM
أعذرني أخي انا ما كان قصدي شئ ولا أنا زعلان و لاحاجة
ممكن لو كلمت وجه لوجه ستجد أني أتكلم عادي جدا
و ما كان قصدي شئ

A.H.M
06 / 07 / 2009, 04:30 AM
الصراحة ما شاء الله الجميع هم من ذوي الخبرات في هذا المجال من الاخ SuperMedo و الاخ oms والاخ NucleuSoft وغيرهم الكثير
ولاكن اود ان اوجه سآل للاخ oms
هل تنصحني بتعلم ال #c السي شارب وهل هي محرك قوي للالعاب

SuperMedo
06 / 07 / 2009, 02:31 PM
^
أنا أعرف أن سؤال موجه لأخ اسامة و لكن حبيت أن أوضح أن c# هي لغة برمجة و ليس محرك ألعاب
ألا أذا كان قصدك هناك محرك ألعاب يدعم c#
فنصيحتي لك هو أنك تبحث عن محرك الذي تجد في أمكانياته يناسب أحتياجاتك و تعرف أي لغات برمجة التي يدعمها محرك
و ترجع تسأل أخ اسامة اي لغة تتعلم

oms
06 / 07 / 2009, 03:50 PM
نعم قم بتعلم السي شارب ، وبعدها تعرف على محرك ال xna ,, ستجد فيه طلبك .

قبل ما تبدأ ، يا ريت تعمل عنه دراسة . ماذا يقبل وماذا لا يقبل .. ما ميزاته وما سلبياته ..

A.H.M
09 / 07 / 2009, 06:49 PM
شكراً للرد اخي oms واخي SuperMedo وانا املك كتاب بيسهل العملية إن شاء الله و لاكن الدراسة التي ساجريها عن المحرك ولا عن اللغة وهل يمكن صنع العاب استاتجية على هادا المحرك
وشكراً

SuperMedo
10 / 07 / 2009, 05:13 PM
^
أخي مادام تيجد برمجة تقدر تصمم أي لعبة ما محرك ألا أداة تعمل Render للجرافيكس
و أذا كنت هتتعلم C# فيوجد محرك XNA و موقع رسمي به دروس أيضا

مصـ@ـفى
11 / 07 / 2009, 03:18 AM
شكراً للرد اخي oms واخي supermedo وانا املك كتاب بيسهل العملية إن شاء الله و لاكن الدراسة التي ساجريها عن المحرك ولا عن اللغة وهل يمكن صنع العاب استاتجية على هادا المحرك
وشكراً

عن المحرك طبعا.
نعم بامكانك ان تصنع به العاب استراتيجية.

A.H.M
11 / 07 / 2009, 09:40 AM
شكراً جزيلاً اخي SuperMedo و اخي مصطفى

wolfe
15 / 08 / 2009, 04:06 AM
السلام عليكم اخي super medo وكاولا اشكرك انت والاخوان على الشرح الوافي

و غير كذا عندي سؤال

طيب لو اتقنت لغة البرمجة C++ هل اكون كافي كمبرمج للفريق

و اعذرني اذا كان بسؤالي غباوة

wolfe
15 / 08 / 2009, 04:11 AM
و سؤال اخر اذا اتقنت لغة البرمجة c++ ايش لازملي ادرسه عشان انتج العاب بجودة عادية

general1
15 / 08 / 2009, 02:26 PM
و سؤال اخر اذا اتقنت لغة البرمجة c++ ايش لازملي ادرسه عشان انتج العاب بجودة عادية

يلزمك بعدها دراسة اى محرك ألعاب يعمل مع الC++ او دراسة الDirectX و تقدر بعدها تبرمج لعبة بدرجة عالية

omarzonex
16 / 08 / 2009, 09:27 AM
السلام عليكم :
يا أخواني ان أهم شئ هو بناء حجر الأساس من البداية يكون صلب قوي جامد لا يهزه اية هواء او ضربة في المعصم ....

صحيح كما قالوا الجميع ( ان البرمجة من أصعب الأشياء الذي تواجهك في بناء لعبة ولو بسيطة )
ذلك تحتاج الى تأني وصبر وعدم العصبية على أخطاء قمت ببناءها ....

بما أنني متوسط في البرمجة فأنني واجهت الكثير من الأخطاء في البرمجة حتى ماريت عليهم الف مرة للتأكد من خلوها من الأخطاء البرمجية العصيبة (( لأن ذلك هو التحدي )) بعينه

اذا ما كان عندك صبر واعصاب هادئة ما تنفع لصنع لعبة متواضعة .....

قم أولاً : بكتابة المقدمة على ورقة خارجية
ثانياً : بداية المشوار بطل اللعبة (( لأن كل لعبة لها بطل يجتاح الصعاب ليصل للقمة ))
كيفية أختراق العوائق الذي تواجهك .
التفكير بعمل اللعبة بشكل منطقي وعقلاني يحتاج الى مفكر مبدع في الأخراج والسيناريو كما في الأفلام بالضبط ...............

بعد الأنتهاء من كتابة مسلسل اللعبة بالكامل من البداية الى النهاية
تقوم بعمل المودل والأكساء على جميع الموديلات الذي تناسب اللعبة او المراحل .
وتقوم بعمل الطبيعة الخلابة للعبة وذلك بأضافة الجو المناسب والشمس والقمر وتسلسل الحياة في اللعبة
وتقوم بالتكتيت على ذكاء الأعداء لأحتيال على اللاعب لوقوع في الفخ ....
ويجب ان تكون النهاية مناسبة ورائعة تتناسب مع قوة اللعبة المراد أختراعها .
وبعد ذلك تقوم بكتابة من ساعد في الأخراج والأضاءة والموديلات والحركات الفيزيائية المعقدة والأنتاج البيئة وأسماء المبرمجين وسيناريو والحوار وتأليف القصة والأشخاص الذين جربوا اللعبة ووضعوا أفكار أفضل لتناسب اللعبة في الأداء والأنتاج السلس ................