Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

|[أم محمد]|:: الفصل 2 التمرين 5

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• |[أم محمد]|:: الفصل 2 التمرين 5

السلام عليكم
    أعتذر عن التأخير في هذا التطبيق لعدم التفرغ
    هنا التطبيق الرابع أجتزته بباس إلا حته
    وهنا سيكون التطبيق الخامس
    حاولت مع هذا التطبيق الصعب مرارا وتكرارا عملت 3 مخططات ومسحتهم وأخيرا قررت العمل على تجربة صغيرة تيسر لي استيعاب القوانين الخاصة بهذا التطبيق
    فأعذروني على قصر العمل وعلى عدم استطاعتي رفع التخطيط لإن ولا واحد قدرت أنفذه وماكنتش عايزة أعمل حاجة من شغل أنيميشن منتور

[mov]http://www.maxforums.net/uploaded/53/1240159505.mov[/mov]

هذه تجربة أخرى
    [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/53/1240213954.mov[/mov]

جميل اختي ام محمد .. لكن أين الاستعداد في كل قفزة و خاصة الأولى و الثانية ..

أعجبتني القفزة الاخيرة .. ولكن اعتقد انها بحاجة إلى فلوثرو بعد الارتطام بالأرض ..

شكرا أخي عمر على مرورك
        بالنسبة للقفزة الثانية فالإستعداد تبعها من 47 ل52 والقفزة الثالثة في 73والرابعة لا تحتاج لإنها قريبة من المشي
        لصغر المسافة والخامسة في 96 والفلو ثرو تبع الاخيرة تبع الإصطدام للأسف ماعنديش مرجع لكن حاولت أعمل بعض ردود الفعل المتأخر للسيقان والرأس لكن على خفيف أما القفزةالاولى فلم أشعر انها ضرورية لإن الشوت متاخد من نصف القفزة مش من بدايتها

اختي بالنسبة للاستعداد .. لو تراجعي الامثلة من الواقع او حتى تطبيقات انيميشن منتور. . لتري شكله و مقداره و اتجاهه ..

حسب ما أعلم المفروض يكون بعكس اتجاه القفز .. يعني إلى اسفل اليسار .. اي يجب على الكركتر ان ينزل .. ومن ثم يصعد بتسارع ..

و المفروض انه يتحقق الاوفرلاب في السقوط اي لا تصل كل الأعضاء مرة واحدة إلى الأرض ,,

أيضا في النهاية الفلوثرو متأخر جدا و بطئ ..
          ايضا الفلوثرو من السقوط للأرجل المفروض يكون للأعلى و ليس للأمام .. يعني عكس اتجاه السقوطو تكون أسرع من هيك

ايضا منطقة الوسط و الخصر ليس فيها فلوثرو إطلاقا ً ..

هذا رأيي اختي .. وانتظري المشرفين ..

أخ عمر أشكرك على المتابعة و بخصوص رأيك في الفلو ثرو فقد إستفدت منه كثيرا وأيضا في الإستعداد
            وإن شاء الله أعدل الملاحظات

هذا تعديل للأنتيسبيشن والفلو ثرو
              [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/53/1240240050.mov[/mov]

نقد الوزن و التايمينج

القفزه من 60 ل 68 مفهياش احساس بالويت اعملى تسارع و تباطئ اكتر زى ما فى الكره النطاطه و قللى التايمينج فريمين مثلا جربى
                بس انتى عمله الكركتر خفيف اوى فلازم تسرعى الحركه عشان نحس بالوزن
                و بردو الختوتين الى بعدهم مش حاسس انوا خفيف بس احسن من القفزه الى قبلها حاولى تظبتيها سنه

اخر قفزه بقى الى مفيهاش اى وزن : بطيئه اوى ده بقى مش اختلاف فى راى التايمينج يعنى خلى حد يقفز امامك هتلاقى انك بتحسى بوزنوا و القفزه بتبقى سريعه سرعيها شويه و بينى التسارع و التباطئ بردو

و هو بيقع فى رائى تنقصى زمن وقوعه فريمين 3 مثلا و زودى التسارع و هو نازل عشان نحس بالوزن

الرجل و هى بتنزل على الارض من فريم 167 ل 176 بطيئه اوى اكن ملهاش وزن بردو قللى التايمينج
                و اهتمى بالتسارع بردو

---------------
                اول وضعيه خالص فريم 10
                اولا الرجل اليمنى يستحسن تبقى مائله شويه ناحيه الشاشه و الجسم بردو يبقى مايل سنه ناحيه الشاشه سنه صغيره

و ممكن تحركى الجسم للامام عشان يبقى ساند على الرجلين
                يبقى احسن

فريم -4 وضعيه الاستعداد الوزن مش مظبوط خالص بعنى اعمل خط مستقيم لفوق بين القدمين هتلاقى ان تقريبا الوزن كلوا ورا الرجل فحركى الجسم للامام شويه

فريم - 3 الى بعد -4 خلى الجسم يبدا يطلع بعد الرجل بفريم يعنى الجسم موطى و الظهر متنى و الجسم متنى مش مريحه خالص خلى الرجل تبدا تطلع من فريم -2 بس

فريم 2 الى هو الانطلاق اعمل اوفرلابينج لصوابع القدم اليسرى و اثنى الظهر سنه عشان ميبقاش مستقيم

فى هزه غريبه فى الرجل اليمنى من فريم 10 ل 17 لو قصدك انها خبطت فى الارض ممكن تعمل تسارع اكنها خبطت و ترجع لورا اكتر و هكذا

فريم 26 الوزن بايظ خالص
                كلو ورا القدم

و كمان و الشخصيه بترفع رجلها خلى الجسم يسند على الرجل الثانيه اكتر و يعمل دوران ناحيتها
                من فريم 28 ل 50 بينزل و يطلع من غير سبب
                لوقصدك انوا يستعد عشان القفزه بعيده مزنش انها كده حلوه

استعدادت فريم 50 بردو وزن مش مظبوط طلعى الجسم للامام شويه

اوفرلابينج فريم 64 بتاعه الظهر مبالغ فيها اوى مع انالقفزه مش بعيده قلليها شويه

فريم 68 الرجل على الارض احسن تكون مفروده فخليها تبدا تتفرد من فريم 65 عشان تبقى مظبوطه

لاحظى القدم اليسرى من فريم 64 ل 68 مبتتحركش خالص خليها فى 68 تترفع فوق شويه

اعملى فلو ثرو فى فريم 70 من القفزه ان الجسم ينزل لتحت شويه اكتر من كده عشان يمتص الصدمه

فريم 71 القدم اليسرى عاليه اوىىى زى متكون خبطه فى الجسم

فريم 85 اظن احسن القدم اليمنى تنزل بكعبها هنا

فريم 90 حاولى تعملى فلو ثرو بسيط للجسم قبل الاستعداد نتيجه القفز و الجرى الى ورا بعدو

فريم 95 اظن تنزلى الجسم اكتر فى الاستعدا شويه صغيره

فريم 112 الرجل اليسرى
                ارفعيها اكتر فوق خليه شبه حرف ال v بس اقل شويه

لاحظى من فريم 106 لفريم 115 ان الجسم ماشى و بيقف و يرجع لورا فجاه و لاحظطى ان العامود بيتحرك فى فريم 119
                فخلى من فريم 115 ل فريم 119 الجسم بيمشى لقدام مكمل عادى فلو ثرو و نتيجه للوزن و الفلو ثرو العامود بيقع فالكركتر بيبدا يبفقد التوازن من 119

من فريم 120 ل 130 خلى الجسم مايل لوره زى فريم 140 اكنوا اوفرلابينج

وقوف العامود و رجوعه ملوش اى سبب حت لو الكركتر حاول يرجعه عشان ميله جامد اوى فى فريم 140 و دوران الكركتر بردو ممكن يبقى احسن لاحظى انك عامله دوران ثابت انظرى من فريم 139 ل 145 مفيش اى تغير لاى جزئ فى الجسم اكنوا حجر

لاحظى حركه الركبه من فريم 145 ل 150 حركتها غريبه غير حركه القدم

ذنى الارجل اثناء الوقوع مش حلو ممكن تعمليها متجه لفوق اكنها اوفرلابينج

القدمين بعد ما يخبطوا فى الارض اعمللهم ارتداده بسيطه هما و الراس

وضعيه القدم فى فريم 200 مستحيله
                خليها زى مهيا فى فريم 176 بس ميليها لجنب شويه فى فريم 200 عشان اكنها مرخيه

كلها اراء طبعا
                بالتوفيق
                http://heilschwingung.at/188e0

ههههههههههههههههههههههههههه

يا ابنى ايه ده كله انا قلتلك اتوصى بيها مش تجبلها سكته قلبية

الله يكون فى العون يا ام محمد عايز رد صارم منك

انا بهدى النفوس بس

ههههههههههههههههه
                    بالمره نسيت
                    فى بعض المناطق عندك اهتمى فيها باوفرلابينج الاصابع عشان مش متظبطه و القدم احيانا بردو

بالتوفيق
                    http://heilschwingung.at/188e0

أولا شكرا ليك ياياسر علىملاحظاتك أنا عدلت مااتفقت معك فيه
                      ثانيا إسلام كل ده يطلع منك ماشي مردودة
                      هذاالتعديل
                      [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/53/1240296304.mov[/mov]

سلام الله عليك أختي ام محمد
                        تنقيحات جيدة أختي أم محمد
                        بعض الملاحظات
                        عند الفريم 10 تبدو الرجل اليمنى وكأنها مشدودة خليها تكمل طريقها حتى تستقر على الاسطوانة وهنا أنصحك بتعقب مسار الحركة عن طريق التراجيكتوار الموجود في المايا

تايمينج القفزة ابتداءا من الفريم 56 حتى الفريم 73 بالمناسبة قفزة الرجل اليمنى جميلة هناك : )

التايمنج ايضا عند الفريم 99 الى الفريم 116 يحتاج تسريع أكثر
                        هناك ملاحظات أخرى لكن تبقى هذه أبرز الملاحظات : )
                        سبحان الله.. والحمد لله.. ولا اله الا الله.. والله اكبر.
                        ........
                        يمكنك الإبداع ... شريطة أن لا تركب الباص كل يوم

وعليك السلام أستاذ طارق فينك من زمان ماشفنا ردودك المفيدة
                          عدلت سرعة القفزتين ولو إني كنت أراها أفضل وغيرت الإستعداد في البداية لجري بسيط
                          أشكرك على المتابعة
                          [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/53/1240323666.mov[/mov]

هذا تعديل جديد على الأقواس وباقي الملاحظات
                            [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/53/1240435485.mov[/mov]

ششششششششششششششششششششششششششششش هي المدرسة قفلت ياجماعة ولا إيه؟؟؟؟؟ فين النقد

يعمل...
                              X