Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن حد يقولي ازاي اقدر استخدم النود الخاصة ب normal map

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ممكن حد يقولي ازاي اقدر استخدم النود الخاصة ب normal map

السلام عليكم يا شباب السوفت اميج

ممكن حد يقولي ازاي اقدر استخدم النود الخاص بالنورمال ماب لاني حاولت كتير جدا علشان اقدر استخدمة ولكن للاسف مقدرتش استخدمة خالص

انا حاليا باستخدم البامب في وضع النورمال ماب ولكن بصراحة باحس انها ليست جيدة فيا ريت لو حد يوقلي ازاي اقدر استخدم النود الخاص بالنورمال ماب يمكن تظهر الخامة بشكل افضل واكون مشكور
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

أخي دنجوان اعتذر على التاخير و الغياب لهذه الفترة

طريقة استخدام النورمال ماب كالاتي :

اختر الموديل .. إذهب إلى render >> property >> tangent

الخطوة 2 كما في الصورة

الصورة للجسم مع النورمال

مشكور جدا استاذ عمر على الرد بس اللي انا لاحظتة ان هي هي نفس امكانيات البامب مفيش اي اختلافق طيب ممكن بعد ازنك تحطلي اعدادات النومرال ماب اللي بتخرجها من الزي بروش يمكن تكون المشكلة في الاعدادت واكون مشكور

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اخي دنجوان .. بالنسبة للنورمال ماب و اختلافها عن البامب ..

النورمال ماب تعتبر بامب ثلاثي أبعاد ..
        البامب العادي يحتوي على قيم luminance و بناء ً على قيمة ال RGB ألتي تكون متساوية لأن الخارطة grayscale
        يتم الإيهام بوجود ارتفاع او انخفاض في المجسم عن طريق تعديل النورمالز و زوايا سقوط الضوء و ارتداه عن المجسم

أما النورمال فتعتبر نوع من أنواع البامب إلا أنها تحتوي على ثلاثة channels تستخدم كلها لتحديد طبيعة النفور في الجسم

فقيمة ال blue هي بمثابة ارتفاع توازي ال RGB مجتمعة في البامب

أما ال RG فتعتبر كفكتور تحدد اتجاه البروز ..

هذا شرح بسيط في حدود ما أعلم في الموضوع >> و إذا كان هناك خطاً ارجو تصحيحي

بالنسبة للإعدادات النورمال ماب في الزيبراش .. انا صراحة مش منزله على الجهاز لأني مفرمت جدبد ..

ولكن اجمالا اختار بريست المايا في حال التعامل مع السوفت امج او المايا .. و بريست الماكس في حال التعامل مع الماكس ..

و اقوم بتعديلات بسيطة و هي

على يمين القائمة اختيار tangent space normals
        في الوسط هناك مؤشر مكون من أريع خانات اسمه sample او subdiv و هو يتحكم بدقة الخارطة

و هناك خيارت من القوائم السفلى تقوم بتنعيم ال seams للنورمال ماب .

هناك درس لمحمد رمضان عن الموضوع سيساعدك

المشكلة اخي عمر انا عندي درس اخونا محمد رمضان ولكن لما بانفذ الدرس بالاقي ان الوجة خامة البامب بتعته بتكون مشوهة وفيها اخطاء كثيرة مع ان النحت سليم ومفيهوش اخطاء خالص وغير كدة كمان التبولوجي سليم ومفيهوش اخطاء خالص

ومش عارف اية الحل بالظبط

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

اخي دنجوان مشاكل النورمال ماب عادة تكون في السيمز .. .. غير ذلك عادة ما يكون الخلل إما في استخراجها أو الاعدادات في البرنامج او احيانا ً لا يخرج اليوفي من برنامج النحت ( مثل المادبوكس لما يتغابى )

لو ترفع لي الموديل مع المابة ممكن اساعدك ..

اوك استاذ عمر وان شاء اله هارفع الملف بتاع الزي روش نفسة وهتلاقي معاه اليوفي ماب وحضرتك حاول تخرج خامة النورمال ماب من الزي بروش يمكن فعلا الاعدادات عندي فيها خطأ

ومشكور مقدما على المساعدة

جاري الرفع وارسالة على الخاص

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
              X