Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مساعدة بتدوير جسم مائل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مساعدة بتدوير جسم مائل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مرفق صورة عن مسننين, المسنن العلوي هو المسنن القائد و المسنن السفلي هو المسنن المقود

عندما كانا في الوضع الشاقولي تماما كان ربطهما سهلا من خلال معادلة لحركة الدوران حول المحور المعين

أو بإستخدام
    Reactions manager
    لكن في الحالة المائلة ما هي الطريقة الأنسب للربط؟ و هل الطريقة المقترحة مجربة؟

جزاكم الله خيراً
    عربي و افتخر...

قب بتسجيل الحركة بالوضع الطبيعي ثم قم بتدويرهاكما تريد بعد تسجيل الحركة
    تحياتي
    أحمد نبيل

أصغر حبة بندورة بالعالم من تصويري

سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

تحلل الحركة على المحاور

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد نبيل1 مشاهدة المشاركة
      قب بتسجيل الحركة بالوضع الطبيعي ثم قم بتدويرهاكما تريد بعد تسجيل الحركة
      أخي العزيز شكراً لك على المساعدة لكن بطريقتك هذه لا تحل المشكلة و إنما تتحل الحركة الدورانية على باقي المحاور و عندها يدور المسنن بشكل فراغي بدلاً من الدوران في مستوي، يمكنك تجريبها.

نرجو من الأخوة الخبراء المساعدة في هذا الموضوع، جزاكم الله خيراً
      عربي و افتخر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شوف اخي الكريم فيه طريقه أليه لتحريك الاجسام ديه يعني كانك تحرك ماتور وتروس حركه أليه عن
        طريق الرياكتور راجع دروس الباشمهندس احمد في الرياكتور

والدرس اللى فيه الخاصيه اللى انت عايزها هو رقم 15 (Reactor_Lesson15)

فيه طريقه أليه انك تحدد جسم اساسي علي انه ماتور وجسم فرعي علي انه الترس وتحدد السرعه والقوه وبتبقي واقعيه جدا الشرح في الدرس رقم 15 من دروس الرياكتور للباشمهندس احمد ابحث عنها اخي

ده الرابط http://www.boosla.com/download.php?f=rtor15.rar

حاول مع الرابط كذا مره الموقع ساعات بيبقي مهنج

ده الدرس اللى خاص بالخاصيه اللى انت عايزها وعلي فكره ممكن تعملها بطريقه يدويه زي ما قالك الاخ احمد لكن مش هتبقي واقعيه وهتبقي صعبه شويه انما بالرياكتور روعه جرب واخبرني بالنتيجه
        التعديل الأخير تم بواسطة hanysalah; 26 / 04 / 2010, 11:09 PM. سبب آخر: إضافة الروابط
        اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله وان المسيح عيسي بن مريم عبد الله ورسوله وان الجنة حق وان النار حق والله يبعث من في القبور

تجربة بسيطة نرجو القيام بها.

أخي الكريم هاني صالح جزاك الله خيراً و بارك فيك ما شاء الله أنا كسبت يكون أول رد الك بالمنتدى على سؤالي

أما بالنسبة للرابط فقد قمت بتحمليه على الجهاز لكن للأسف لم يعمل، هنا أود أن أشير إلى نقطة مهمة و هي أن مشكلتي لا تنحصر بالربط بين المسننات بقدر ما هي مشكلة تدوير جسم مائل حوله محوره و هو في الوضع المائل في الماكس بالدرجة الأولى، لكن المشكلة تتضاعف عند الحاجة لربط هذه الحركة الدورانية مع أي جسم باستخدام أي طريقة من طرق الربط و التحريك!

نرجو من الإخوة القيام بعمل تجربة بسيطة و هي رسم جسم مائل في الماكس ثم محاولة تسجيل حركته الدورانية حول محوره و أخبروني ما النتيجة؟

نرجو من باقي الإخوة التكرم علينا بإقتراحاتهم، قد يكون الموضوع أكثر من سهل و بسيط بالنسبة لكم لكن هو مشكلة بالنسبة لي و لبعض الأخوة الذين سألوني عن حلها أيضاً.

جزاكم الله خيراً
          عربي و افتخر...

صدقني اخي مش هيفيدك غير الرياكتور حاول تحمل الدرس 15 من دروس الباشمهندس احمد وانا هحاول ارفعلك اللى عندي
            اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله وان المسيح عيسي بن مريم عبد الله ورسوله وان الجنة حق وان النار حق والله يبعث من في القبور

السلام عليكم اولا
              شوف اخي اولا هتظهر قائمة الرياكتور من التول البال اللى فوق وتدوس كلك يمين بعدين تدوس علي رياكتور هيظهر
              معاك
              بعدين هتختار الجسم اللى عايز تعمله الحركه وتختار العلامه اللى انا معلم عليها بالاصفر ديه اسمها ريجدبادي كولجن يعني هتحول المجسم لجسم صلب بعدين هتروح علي ايقونه الخصائص معلم عليها بالاحمر وهتحط الماس الكتله مثلا وليكن عشره بعدين تخليه كونكيف ميش كما بالصوره ديه

كده انت خليت الجسم واتعاملت معاه انه جسمه صلب فاضل حاجتين اتنين عشان تحركه هتضيفله مفصله وبعدين ماتور عشان يتحرك لوحده الاول نضيف المفصله
              هتدوس علي العلامه اللى في شريط الرياكتور اللى انا معلمها بالاحمر ديه بعدين هتروح علي المودفاي وتختار الشيلد اللى هو المجسم تقوله الشيلد بتاعك هو المجسم ده زي ما في الصوره ديه

كده لازم نضيف حاجه اسمها كونسترنت سولفر عشان نربط الاجسام ديه ببعض
              الصوره ديه توضح ازاي تضيفه

بعدين من خصائص الكونسترين سولفر هتخلي الدي اكتفيجن بصفر عشان الحركه تكون كامله

كده فاضل ايه ؟؟ الماتور طبعا هتضيف الماتور زي ما في الصور كده وهتحدد الجسم الصلب بتاعك من المودفاي

ملاحظه فيه في اعدادات الماتور السرعه انج سبيد والجين يعني قوة الماتور هتجرب انت اللي انت عايزه وبعدين بقا تقولي ازاي اسجل الحركه ديه اقولك يا سيدي في ايقونتن في شريط الرياكتور واحده لمعاينة المشهد وواحده لعمل كراييت للانميشن
              في الصوره ديه معاينة المشهد متعلمه بالاصفر وانشاء الحركه متعلمه بالاحمر

علي فكره هتستفيد اكتر لو راجعت دروس الرياكتور للباشمهندس احمد انا عملتلك الشرح الصور ده مخصوص عشان بتقول انه الفيديو بتاع الباشمهندس مش شغال بس روعه لو تابعت الدروس هما 21 درس

اي استفسار انا تحت امرك اخي

الحل هو اضافه نوع من انواع الكونترول علي محور الدوران ويوجد حل سريع وهو
                بعد انشاء المجسم وعمل ميل له اختاره واضغط علي ALT + right clickستظهر نافذه اختار منها Freeze Rotation
                بعد ذلك اختار محور الدوران Local وقم بعمل دوران للمجسم
                ================================================

https://www.facebook.com/adel.voo

الحل هو اضافه نوع من انواع الكونترول علي محور الدوران
                  هذا هو الحل الذي طرأ ببالي ... أقوم بعمل أنيميشن دوران للمجسم ، ثم أربطه بـ dummy وأقوم بعمل rotate للوضع المطلوب

جزاك الله خيراً أخي الكريم هاني صالح على هذا المجهود الكبير الذي بذلته في إيضاح طريقك التحريك باستخدام الريأكتور
                    أخي فانتوم جزاك الله خيراً بالفعل، حل عملي و هذا ما كنت أبحث عنه كما يوجد كنترولر آخر يمكن تطبيقه على متحكم الدوران للعنصر و هو Linear Rotation
                    حيث يصبح بإمكانك تحريك الجسم حول أي محور من محاوره باستخدام جملة الإحداثيات Local دون أي تغير بالحركة و يتم تسجيلها تماماً كما قمت بتحريكها.
                    فكرة الأخ العزيز ماكس سبايدر أعتقد أنها عملية أيضاً لكن ربما يجب استخدام جملة الإحداثيات Pick و اختيار الدميي أليس كذلك أخي العزيز؟
                    جزاكم الله خيراً و بارك بكم على المساعدة
                    عربي و افتخر...

يعمل...
                    X