Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حد واجه مشاكل فى ماكس 2011 ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حد واجه مشاكل فى ماكس 2011 ؟

السلام عليكم

أنا قابلت أكتر من مشكلة ياريت تقولولى انتم قابلتم المشاكل دى ولا لا علشان لو كدة أغير النسخة .
    المشكلة الكبيرة فى video post حد جرب يرندر أكثر من كاميرا بالفيديو بوست ؟ جهزت المشهد وبعد كده أعمل ريندر بيطلع رسالة ان الماكس هيقفل وهى دى الرسالة
    an error has eccurred and the application will now close
    Do you want to attemped to save a copy of the currnt scene

وبعد كدة الماكس بيقفل وأفتح الماكس أعمل box مثلا وأضيف موديفير edit poly ألاقى الاختصارات لا تعمل أبدا
    ودى المشكلة الثانية

الثالثة بعض الملفات المصنوعة باصدار قديم يفتح على 2011 تالف جدا
    أهم مشكله هى الفيديو بوست أنا عاوز الناس تجرب ترندر أكثر من كاميرا بالفيديو بوست وترد عليا .

ومتشكر أوى

وأسف على الاطالة

انا لم اواجه اي مشكلة حتى الان و الحمد لله

بالنسبة للفيديو بوست استعمالي قليل جدا ولم اجرب الرندر بأكثر من كاميرا
    صفحة تصاميمي على الفيسبوك
    سنعبر الجسر عندما نصله

للأسف نعم ............ واجهتني أكثر من مشكلة

وهي الأغلاق المفاجئ بدون سابق أنذار ..............

ملاحظة هامة جداً :
      يجب حفظ مشروعك كل دقيقة أو كل أمر يتطلب ذاكرة ممتلئة مثل الرندر .............لأنها تتطلب ذاكرة عالية ............. الرندر يأخذ من ذاكرة CPU & GPU

وبعد كدة الماكس بيقفل وأفتح الماكس أعمل box مثلا وأضيف موديفير edit poly ألاقى الاختصارات لا تعمل أبدا
      يجب غلق نافذة الماكس ثم أعادة تشغيلها ........... تعود تفتح الأختصارات بدون تعليق .........

الثالثة بعض الملفات المصنوعة باصدار قديم يفتح على 2011 تالف جدا
      أهم مشكله هى الفيديو بوست أنا عاوز الناس تجرب ترندر أكثر من كاميرا بالفيديو بوست وترد عليا .
      هو مش تالف أصلاً بل يتطلب تغيير الأعدادات كما كان المشروع في النسخ السابقة للماكس ....
      مثل
      Binrary
      او
      ASCII

وتغيير السنة .........

مثل هكذا .........

متشكر على ردك حاول تجرب ترندر أكثر من كاميرا بالفيديو بوست ورد عليا كده ولو رندر كويس اعطينى رابط نسخة الماكس وتبقى مشكور أوى
        وياريت الناس تجرب وتقولى هى مجرد دقيقة واحدة
        ممكن تعمل box وتعمل أكثر من كاميرا عليه ورندر بالفيديو بوست وقولولى النتيجة
        شكراااااااااااااا

للأسف سئ حتى الأن معي و أفكر للإنتقال لـــ 2009 في أقرب فرصة
          ----------------------------------------

متشكر أخ عمر بس قولى القائمة دى مكانها فين وهل انت حاولت ترندر بالفيديو بوست أكثر من كاميرا ؟
            أنا كده مش عارف أستفيد من امكانيات ماكس الجديده
            وبالنسبة للاختصارات مهما عملت الاختصارات خلاص مش بتشتغل ليها حل انى أنزل نسخة وندوز وبعد كده أنزل البرامج ولو حصل خطأ فى البرنامج ترجع الاختصارات لا تعمل وهكذا.

وبالنسبة للعضو sladin ياريت تقول المشاكل اللى قابلتها فى الماكس علشان لو كده نغير الاصدار أو النسخة اللى عندى مثلا
            وشكرا

لا مافيش اى مشاكل
              لا إله الا الله محمد رسول الله

أنت يا أمير جربت ترندر أكثر من كاميرا بالفيديو بوست وملقيتش مشاكل ؟
                لو كده مظبوط ياريت تعطينى رابط نسخة الماكس اللى عندك وشكرا
                وللعلم أنا محمل النسخة اللى مرفوعة على موقع طريق الجرافيك اللى رافعها المهندس عطية

يا جماعة هذه المشكلة تحدث على جميع إصدارات الماكس أنا تحدث معي على الماكس 8 وعلى الريل فلو وليس الفيديو بوست أيضاً

وقد راسلت أوتوديسك بشأن هذا الموضوع لأنه كل ما تحدث المشكلة أفقد العمل وكان الرد أن الاعدادات التي وضعتها أو الموجودة أصلاً لا يحتملها جهازك لأنها ثقيلة جداً وبالتالي جهازك رح يقفل النسخة
                  تحياتي
                  أحمد نبيل

أصغر حبة بندورة بالعالم من تصويري

سبحان الله وبحمده
                  سبحان الله العظيم

وقد راسلت أوتوديسك بشأن هذا الموضوع لأنه كل ما تحدث المشكلة أفقد العمل وكان الرد أن الاعدادات التي وضعتها أو الموجودة أصلاً لا يحتملها جهازك لأنها ثقيلة جداً وبالتالي جهازك رح يقفل النسخة
                    نفس ما كنت متوقع فعلا ...........

تحديث الجهاز او شراء جهاز سوبركمبيوتر او Workstation

هو الحل الأنسب للجميع أصدارات الماكس وخصوصاً الماكس 2011

مكرررررررر
                      ررررررررررررررررررررررر

السلام عليكم

السلام عليكم جميعا

علي ما يبدوا ان عندكم مشكله ....
                        فالنسخه الجديده اكثر من مممتازه عندي الحمد لله ..

واما بالنسيه للفيديو بوست ليس في جميع الاحوال يقوم بهذا وبالفعل راسلت اوتوديسك لهذا الامر وخاصه مع وندوز 7

واما بالنسبه لمحرر الخامات فايضا يعمل عادي ويمكن عمل ريست عادي!!!!
                        ولا تنسوا ال [Slate Material Editor الجديد كما يبدوا من الصورة انه يستوعب عدد اكبر بكثيير من الخامات ....

للاستعلام والالتحاق بالدورات
                        0169776226
                        http://www.moustafaazzazy.com/
                        **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
                        " منقول"
                        مصطفي عزازي

انا شغال معايا كويس جدا والحمد لله وحتى ريسيت الماتريال جربته وكله تمام وبلافعل استاذ مصطفى المحرر الجديد للخامات وهم وهو اللى بستخدمه حاليا لانه بيسهل خامات كتيره وخصوصا المالتى والماسكات والشغل الجامد ده ههههههه
                          النسخه اللى حملتها دخلت تانى ادور عليها مش لقيت الروابط بتاعتها بس فى نسخ تانيه اطلب من الاخ يقول مساحة النسخه اللى نزلها وهلى اصلية ولا ايه واصدار الوندوز ايه ونوعه

الفيديو بوست يا أستاذ مصطفى عزازى بيقفل البرنامج عند عمل ريندر لأكثر من كاميرا أما فى حالة التأثيرات فقط بالفيديو بوست الجهاز بيكمل عادى مفيش أى مشكلة

بس المشكلة ان الاختصارات بالنسبة لموديفير edit poly وبعض الاختصارات زى (6) بتاع البارتكل فلو خلاص مش بتشتغل خالص مهما عملت ده بعد مشكلة الفيديو بوست ما تحصل

على فكرة الفيديو بوست ممكن يطلع منه شغل جامد أوى بس كله بيرجع للمصمم احنا معانا برنامج غريب كبير
                            اللى يشغل دماغه هيوصل للى فى دماغه
                            الماكس الجديد فيه امكانية الرسم على المجسم ودى امكانية جبارة تخرج المصمم من قيود العمل داخل البرنامج
                            لما توصل للرسم بالخامة تحس انك حر وشغلك حلو وسريع
                            بس مشاكل الفيديو بوست خلتنى مش قادر أستفيد من ماكس الجديد

وللعلم أنا جهازى امكانياته عالية جدا مخصص للماكس والكاد 4 جيجا رام و1 كارت شاشة وبروسوسور مش فاكر نوعه بس عالى مناسب لهذه الامكانيات

يعمل...
                              X