Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة الحواف البيضاء حول الاوبجت - premultiplied alpha فديو

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة الحواف البيضاء حول الاوبجت - premultiplied alpha فديو

السلام عليكم

المشكلة كالتالي

الحل وتشخيص المشكلة

http://www.youtube.com/watch?v=-Rcf7g66hOo

واعتذر عن ردائة الصوت ولكن اتمنى انه يكون مفهوم

والله ما قصرت ........ وافدتنى حقا واتمنى للكل ان يستفيد واذا سمحت لى .........

فى البداية كانت بتواجهنى المشكلة دى وكانت الطريقة الافضل بالنسبة هو انه اخرج من الماكس *.rpf ودى الكواليتى بتاعها فى Alpha اعلى بكتير من *.tga وعن طريق 3D Channel كنت بتعامل من خلال Coverage وكان الحل الافضل بالنسبة لى .... وهو حل بدائى بسيط لظبط الحواف وانت عارف يادكتور فى Motion Graphics مفيش حاجة بتبان والحل التانى ده بس بحاول اساعد وافتح عيون الناس شوية وأنما طبعا لما عرفت Premultiplied Alpha لاحظتها كأوبشن فى الماكس وانا برندر *.rpf وكمان فى الافتر لقيتها موجودة كأوبشن دخلت عليها وجربتها وكانت النتائج ممتازة جدا كما ذكرت ......... وشكرا ليك جدا جدا جدا ...

My Vimeo

دروس الاخ العقرب77 رحمه الله

خيركم من تعلم العلم وعلمه
    " هذه الجملة حكمة خالصة وليس لها علاقة باى احاديث شريفة "

لو كان الرندر رجلا لقتلته

الله يبارك فيك واتمنى الجميع يستفيد

شكرا ليك يا دكتور
        بجد انت انسان محترم
        لا اله الا الله محمد رسول الله

وعليكم السلام .
          شكرا لك اخي على الدرس , وعلى مجهودك في تحضيره
          █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
          الايميل : attef_omer@hotmail.com

درس جميل أخي

و شكرا لك
            >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

إتق الله و اصبر

أكره الاقنعة
            عندما تكون في وجوه الناس

Baseera

دورة إحتراف Unity3D

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
              حقيقة أخي هشام لا أعرف كيف أشكرك، درس ممتاز أجابني عن إستفساري بشكل هائل، جزاك الله كل خير وأعتذر بشدة على التأخر في الرد
              لو تسمح لي أخي بعد تجربتي للخاصية نجحت بشكل مبهر عند إختياري للون الأبيض، ولكن عند محاولتي إستخدام اللون الأسود كخلفية ظهرت نفس المشكلة السابقة الخاصة بالحواف، رغم أنني حددت اللون الأسود من داخل الأفتر من قائمة إنتربرت فوتدج (القائمة التي تحوي خيار جيس guess)، أعلم أخي أن المشكلة قد حلت بالفعل ولكن رغبت فقط في معرفة السبب.
              بارك الله فيك أخي الكريم

ibra&zidan >>>A.Atef>>>فراس البرق >>> الله يبارك فيكم جميعا

المشاركة الأصلية بواسطة -islam- مشاهدة المشاركة
                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                حقيقة أخي هشام لا أعرف كيف أشكرك، درس ممتاز أجابني عن إستفساري بشكل هائل، جزاك الله كل خير وأعتذر بشدة على التأخر في الرد
                لو تسمح لي أخي بعد تجربتي للخاصية نجحت بشكل مبهر عند إختياري للون الأبيض، ولكن عند محاولتي إستخدام اللون الأسود كخلفية ظهرت نفس المشكلة السابقة الخاصة بالحواف، رغم أنني حددت اللون الأسود من داخل الأفتر من قائمة إنتربرت فوتدج (القائمة التي تحوي خيار جيس guess)، أعلم أخي أن المشكلة قد حلت بالفعل ولكن رغبت فقط في معرفة السبب.
                بارك الله فيك أخي الكريم
                صعب اخي الكريم انت يمكن اختلط عليك بالظل

بص .. جرب رندر بخلفيه سودا واستوردها مرة unmatted ومرة تانية premultipliied وحطهم فوق بعض وجرب تطفي وتشغل اللاير
                هتلاقي فعلا الحدود السودا بتتشال

يعمل...
                X