Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشاكل في البرنامج

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشاكل في البرنامج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بخلاف المشاكل اللي فيها مصر وظروف انقطاع النت والكلام ده كلة

قررت اني اعمل حاجة معبرة عن هذة الايام داخل مصر وقررت اني استخدم السوفت اميج ولكن للاسف وجدت ان السوفت اميج عقيم في الاضاءة والاخراج ايون عقيم وميت كمان وبالذات النسخ من 2010 الى 2011

اوتوديسك فعلا موتت البرنامج بدرجة كبيرة ومليان اخطاء ناهيكم عن الاخطاء البسيطة التي يمكن حلها اللي موجودة في النسخة 7.5

فعلا انا اتاكدت ان النسخ دي مليانه مشاكل في الاضاءة بشكل كبير جدا واضطريت اني انتقل الى اصدار قديم يا اما انتقل الى برنامج اخر

المهم انا فاتح الموضوع ده علشان يا ريت حد يراسل اوتودسيك او القائمين على البرنامج ويخبرهم عن المشاكل اللي موجودة في البرنامج وبالاخص في الاضاءة ويمكن ايجاد هذة المشاكل على النت وبسهوله جدا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

مشاكل زي شو ؟؟

انا كنت وضعت هنا مشكلة ووضعت الحل http://www.maxforums.net/showthread.php?t=191576

غير كدة الخصائص الخابصة ب ال volumic ليست فعاله كما يبدوا بمعنى اصح الاضائة مبتكنش ناعمة وهتلاقيها بتختلف من اصدار لاخر بداية من 7.5 وصولا الى 2011

غير كدة light fallof غير فعال اقصد ملوش تاثير لانه المفروض يبقى مهمته جعل الضوء يختفي تدريجيا من نقطة البداية اللي بتحددها الى نقطة النهاية ولكن للاسف غير فعال بالمرة

و ال initialize sky shader غير فعال ولا ينصح باستخدامه داخل النسخة 2011

غير كدة عند وضع اسبوت لايت عند حد معين من فنحه ما وفعلت الشادو كل شئ بيشتغل تمام ولكن لو قمت بابعاد الاسبوت لايت عند حد معين فستجدة غير فعال تمام حتى الاضائة مبتخرجش منه

فعلا الاضاءة مليانه مشاكل بشكل كبير داخل النسخة 2011

وممكن اوافيك بالصور لكل هذة المشاكل بالتفصيل

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اعتقد أن الكثير من المشاكل قد تكون خلل هنا وهناك في الاعداد و ليست مشاكل في النظام نفسه ..

مثلا ً ال volumic بحاجة إلى لعب بالاعدادات حتى يخرج بشكل صحيح ..

طريقة ال falloff في سوفت امج تعتمد على عدة متغيرات .. اعتقد لو فعلت exonent 2 حتحصل على تلاشي للضوء .. وانصحك باستخدم منتال راي اريا لايت إذا أردت نتائج جيدة من ناحية الظلال و التلاشي و الواقعية ..
        ايضا استخدام linear workflow يفيد كثيرا في الخروج بنتائج واقعية

انا لم استخدم اصدار 2011 و آخر اصدار استخدمه 2010 ولم أجد فيه مشاكل في هذا المجال..

بالنسبة ل volumic فالخلل مش في الاعدادات خالص لانه اصلا مش فعال مع initialize sky shade نهائيا هو فعلا في حل ولكن الحل مش من ال volumic نفسة حتى الحل ده لو استخدمته بيأثر على حاجات تانية لا يمكن حلها

يعني هترجع وتستخدم الطريقة اللي انا كنت شارحها داخل الموضوع اللي فوق

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

الف شكر استاذ عمر بجد هذة الملحوظة افادتني كتير قوي وفعلا اصبحت الواقعية افضل بشكل كبير ومعدش في اي مشكلة خالص مع falloff

طريقة ال falloff في سوفت امج تعتمد على عدة متغيرات .. اعتقد لو فعلت exonent 2 حتحصل على تلاشي للضوء .. وانصحك باستخدم منتال راي اريا لايت إذا أردت نتائج جيدة من ناحية الظلال و التلاشي و الواقعية ..
            ايضا استخدام linear workflow يفيد كثيرا في الخروج بنتائج واقعية

انا داخل مخصوص اشكرك لاني هارجع تاني اشتغل على 2011

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
            X