Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

معلومة اخذتها من اخ عالمنابر وان شاء الله صحيحه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• معلومة اخذتها من اخ عالمنابر وان شاء الله صحيحه

انا كلمت واحد واخ محترم عالمنابر وقولتله انا عايز اشتغل جرافيكس خصوصا فيجوال افيكتس vfx
    اي برنامج قوي بدون اي تفكير قالي houdiniماريكم في قوة هذا البرنامج والبرنامج حجمة houdini 11 x64
    215 mb
    بينما
    maya
    1.55gb
    بينما
    3ds max
    3.21 gb
    بينما
    cinema 4d
    5gb
    هل حجم هوديني 215 ميجا يعتبر ضعيف بالنسبه للبرامج العملاقه دي عشان حجمها كبير ولا الحجم مالهوش دعوة واهم حاجه طبعا هل بعد مادخل في مرحلة الوسط في هوديني ليه شغل في مصر
    واتمني يعملو قسم هوديني عالمنابر يعني انا دلوقتي راجل اقتنعت بالهوديني لما احب اتكلم ولااستفسر عن اي حاجه احطها فين

آول مرة اسمعها ههه
    ممكن الاعضاء الباقيين يفيدكـ،،
    w w w . MAXFORUMS . n e t

زى ما انت قلت بالضبط الحجم ما لوش دعوة زى مثلا ال Zbrush حجمه 500 ميجا وده علشان البرنامج بيلعب فى نقطة واحدة وهو الموديلنج
      نفس الكلام للهودينى حجمه صغير علشان هو متخصص فى ال VFX هو مافيش فى مصر حد بيشتغل هودينى ولو لقيت يبقى نادر جدا انما خارج مصر والشرق الاوسط بشكل عام بيشتغلوا بيه كثير جدا وبردوا مش هتلاقى ليه مصادر تعليم كثيرة ودى هتبقى مشكلة الا لو حبيت تاخذ فيه كورس انولاين ده هيبقى احسن حل
      Personal Website
      Twitter
      Youtube Channel

اولاً الاحجام هذه غير دقيقة, بمعنى ال Cinema4D بدون ملفات المساعدة و امثلة الفيديو و الدروس و الفايلات الاضافية والعلاك الاضافي لن يصل الى حجم مايا او ماكس.
        بالنسبة لحجم البرامج التي ذكرتها برمجياً فمايا- ماكس- هوديني- بعد ذلك سينما فور دي.
        بالنسبة للجودة, مايا, ماكس و سينما يدقمو نفس الشيء بالنسبة لاختصاص الفيجوال ايفكتس, ولن تحس بفرق بينهم الا بعد سنوات.
        لكن كملاحظة جانبية, مايا و ماكس مخضرمين و مسيطرين على السوق بشكل كامل اما السينما فهو برنامج جديد نسبياً و مازال لم يقتطع حصة من السوق مهمة كفاية.
        هوديني غير وضع, هوديني برنامج مختلف و معقد و الاستفادة منه الحقيقية هي في طريقة عمله كشجرة, و يستخدم بالدرجة الاولى لعمل التأثيرات المعقدة و المهولة, و لا انصحك به كبداية.
        ~sion
        هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

الهوديني برنامج جانبي ويستخدم كمساعد للبرامج العملاقة مثل

انا عايز اشتغل جرافيكس خصوصا فيجوال افيكتس vfx
            اخي هذه مهنتان منفصلتان عن بعض
            الجرافيكس هو عمل الفضائيات وشركات الاعلان .. فواصل تايتل اخبار الخ

فيجوال افيكتس . عمل المؤثرات البصرية .. يعني تهدم بناء نيران تشقق ارض تناثر دماء الخ

بالنسبة لحجم برنامج السينما فوردي الكبير فذلك بسبب المكتبات الملحقة معه والتي تغنيك في العمل ..

الهوديني اول بلا منازع في مجال الفيجوال افيكتس .. والمواضيع عنه كثيرة في المنتدى تستطيع مراجعتها ..
            وخلاصة هذه المواضيع انه مصمم للمحترفين .. طريقة العمل معقدة جدا وتحتاج الى حس برمجي ..

انا اعمل على السينما فوردي .. وكثير من الاخوة يظلم هذا المارد الالماني ..
            وحقهم في ذلك خصوصا ونحن نرى هنا محترفين كبار للماكس وللمايا ..
            اما السينما فوردي فالاغلب هم متوسطي الخبرة .. لذلك التعريف بالبرنامج ضعيف ..

بعد بحث طويل ومقارنة كبيرة وعشرات الاقراص التعليمية للهوديني .. اكتشفت حقيقة ..
            ان الهوديني والسينما فوردي توأمان .. وعلى نفس المقاس .. بفارق طول بسيط للهوديني .. وسهولة للسينما ..

نظرة عن السوق ... وفرص العمل .. كلمة واحدة فقط ..

الاعمال المحترفة تبيع نفسها ...

اخي الحجم ليس له اي علاقة شوف البلندر مثلا افضل برنامج من وجهة نظري وانا جربت الكثير وحجمه يتراوح (20 ميغا إلى 150 ميغا)فقط
              وشوف هذا من اعماله http://blenderartists.org/forum/show...233888-Leopard
              والبرنامج انا ما اعرقه
              لكن الحجم ما ياثر

اتوكل على الله اخي الهوديني خير اختيار .ولكن معقد شويا

دا كلام الاستاد حازم .رجل ونعم الرجل

احنا عاوزين نتكلم علي موضوع مهم جداااااااااا ناس كتيرة جدا فهماه غلط ... انا نفسي كنت فاهمه غلط ..!! :shamed::
                هو ايه مطلوب عشان ابقي effects artist ..؟؟

الكل بيحاول انه يعمل مؤثرات بأي برنامج هو شايفه مناسب ..!! بس عمرك ما فكرت تفهم هو ((العالم)) بيطلب ال effects artist يكون مهامه ايه ..؟؟

مش ممكن تكون انت عمال بتنفخ في اربه مخرومة "مثل مصري معناه انك تملئ كيس بالهواء بفمك ... وهو اصلا مقطوع...!!"
                عشان انا فكرت نعمل موضوع نفهم الناس هو ايه المفروض يكون ...

بس انا هاتكلم بمفهوم جديد تماما ..!! اننا نجيب application من digital domain..!!! ::blinking:: ونشوف هم طلبين ايه ..؟؟؟ ونبتدي نوجه نفسنا الي اللي هم طلبين ... عشان نبقي مشين علي الطريق الصحيح ...

صورة

Education, Experience, and Skills Required:
                ● 3+ years experience as an FX Artist creating photo-real effects elements for feature films.
                ● Degree in Animation, Arts, Fine Arts or equivalent production experience.
                ● Degree in Computer Science, Engineering or Mathematics a plus.
                ● Expert knowledge of any/all of the following; rigid body and particle dynamics, volume modeling and rendering, procedural geometry generation and fluid dynamics.
                ● Strong understanding of physical dynamics and natural phenomena.
                ● Production experience working in Houdini and/or Maya is required.
                ● Working experience with one or more other professional software packages such as 3D Studio Max or Real Flow is a plus.
                ● Requires strong technical and communication skills within a show structure.
                ● Firm understanding of effects production pipelines. Python scripting is a plus

هنكتشف شيء عجيب ..!!
                فالاصل في الموضوع هو ال houdini ... في ال effects .... اما الماكس والريل فلو ((بيعتبروه plus...!!)) مش الاصل ...!!

وحتي المايا ...!! مش اساسي اوي ...!! هم طالبينه هنا ... بس انا متأكد ان لو 2 قدمو للوظيفه دي ... والاتنين محترفين مووووووت واحد مايا والتاني هوديني ...!! هاياخدو الهوديبني ..!!!
                لاني وجدت شركات كتيرة اوي بتتكلم عن الهوديني is a MUST ...!! اما المايا is a plus ...!!
                شكرا استاد حازم على المساعدة

هل تعرف ان بلندر حجمه 20 ميجا
                  ويتفوق على اكثر برامج الثريدي في المودلينج

لا أعلم كثيراً عن الهوديني لكنني أعرف أن الحجم لا يؤثر على قوة البرنامج...:

المشاركة الأصلية بواسطة Kingof$peed مشاهدة المشاركة
                    هل تعرف ان بلندر حجمه 20 ميجا
                    Many are those who dream, but few are the achievers
                    ----
                    Like me on Facebook: watch me on dA (Deviant Art):M-JeeliDesign.DeviantArt.com

يعمل...
                    X