PDA

معاينة النسخة الكاملة : [Unity3D] - لعبة Online ؟

GameGun
22 / 09 / 2012, 05:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أستفسار بخصوص عمل لعبة Online بـاليونيتي
في البداية كنت اظن ان اليونتي يصدر اللعبة نسخة للاعب ونسخة لوضعها على الاستضافة وتكون هى حلقة الوصل بين اللاعبيين لكن اتضح ان اليونيتى يصدر اللعبة كلاعب(client) فقط

بحثت اكثر من مرة عن الموضوع الجميع يذكر المتطلبات دومين - سيرفر - اللعبة وفقط بدون تفاصيل
ما اريد معرفته ما هو المطلوب من السيرفر
هل مطلوب استضافة ويتم وضع عليها برمجة باحد لغات برمجة الويب (PHP) مثلا للتعامل مع قاعدة البيانات ...الخ
ام يجب تركيب برنامج على نظام السرفر نفسه لينكس او ويندوز

وفي الحالتين كيف يتم استقبال البيانات من اللعبة

ومن ناحية اليونيتى هل يتم الاتصال مع السيرفر بنفس اوامر عمل لعبة على الشبكة المحلية مع تغيير ip الشبكة الى ip السيرفر
http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/Network.html

UA07
22 / 09 / 2012, 06:31 PM
شوف عشان الحوار ده مش فهمه :) بس الي اعرفه انك ممكن تعمل لعبة اون لاين كاملة

المهم ديه لعبة اون لاين معمولة باليونتي عملاقة جداً ممكن تجربها

http://www.monkeyquest.com/en/index

وفهمنى قصدك عشان ممكن اسعدك في البحث ")

UA07
22 / 09 / 2012, 06:33 PM
وده موضوع شكله مهم جداً اسمه
Networking Example
ممكن تشوفه
http://unity3d.com/support/resources/example-projects/networking-example

انا لحظت لما فتحت المشروع ده فيه طريقة عمل لعبة اون لاين كاملة الشات وووو إلخ وفيها السكربتات الي تسعدك على كده يارب يعجبك

GameGun
22 / 09 / 2012, 07:38 PM
شكرا على المساعدة :--)<
لكن انا بسئل تحديدا عن السيرفر والمطلوب فيه

naoufal
22 / 09 / 2012, 08:33 PM
اخي يجب توضح المطلوب لان كلامك فيه شوية تشابكات

في البداية كنت اظن ان اليونتي يصدر اللعبة نسخة للاعب ونسخة لوضعها على الاستضافة وتكون هى حلقة الوصل بين اللاعبيين لكن اتضح ان اليونيتى يصدر اللعبة كلاعب(client) فقط
لا اخي من اين حصلت على هذ كلام اليونتي يعمل server/client
حسنا مادى تعني بالاستضافة هنى لخبتني

بحثت اكثر من مرة عن الموضوع الجميع يذكر المتطلبات دومين - سيرفر - اللعبة وفقط بدون تفاصيل
ما اريد معرفته ما هو المطلوب من السيرفر
اخي السيرفر server
هو الموزع وهو يقوم على ربط الحواسيب حسنا
اعطيك فكرة الان انت داخل على منابر اتعرف ان موقع على سيرفر خاص
كيف تصلك الصفحة انت ترسل طلب الصفحة الى 216.67.236.68 وهو ابي المنابر
وهو بضوره يرسل لك الصفحة المهم هذي فكرة عامة
الان السيرفر الالعاب يقوم على تنضيم العمل داخل العبة
حسنا في حالة ان هناك لاعبين فانت حقا لا تحتاج الى سيرفر لكن في حالة وجود 100 هل سيقوم العب 1 بالارسال لكل 99 الاخرين لا فهو يقوم بالارسال لسيرفر الدي يكون بنوعه حاسوب متميز وخاص تم يقوم السيرفر بالارسال لكل الحواسيب الاخرى
حسنا هذ كان تعريف سغير لسيرفر وتحتاج الى دراسة امور كتيرة لعمل لعبة Onl

هل مطلوب استضافة ويتم وضع عليها برمجة باحد لغات برمجة الويب (PHP) مثلا للتعامل مع قاعدة البيانات ...الخ
ام يجب تركيب برنامج على نظام السرفر نفسه لينكس او ويندوز
اخي الاستضافة لن تنفعك في العاب الانلين
حسنا ننتقل لقاعدة بيانات اخي لو انت ستعمل سيرفر فلماد تبحت عن استضافة
يمكن انشاء قاعدة بيانات في سيرفر
اسخدام الphp هو نوع معين من الامان حيت انه الاتصال المباشر بالقاعدة قد يعرض السيرفر للخطر حيت يمكن فك تشفير والحصول على كلمة السر لدلك يستحسنا جعل الphp كوسيط حيت هو من يتصل بالقاعدة اما العبة فترسل المعلومات فقط
يقوم هو بتنضيمها في حزمة تم يرسلها
وهكذى تحصل حماية لقاعدة بيانات الخاص بك لكن لو كان في تغرة sql inj في صفحة php التي برمجتها يمكن ختراق السيرفر
ههه في اي حالة فانت مهدد بالاختراق
وايضا الاتصال المباشر قد يطرك لفتح بورت 3306 وهو على ما اعتقد البورت Mysql وهكدى تجعل السيرفر مهدد بالهجوم اخر وهناك هجمات كتيرة ل 3306
يعني ال php هو مجرد وسيط لضمان الحماية

لم افهم ...

ومن ناحية اليونيتى هل يتم الاتصال مع السيرفر بنفس اوامر عمل لعبة على الشبكة المحلية مع تغيير ip الشبكة الى ip السيرفر
حسنا اخي اسمع لا اعرف كيف اشرح لك حسنا شوف لو كان الاتصال صالح داخل الشبكة المحلية فهو كذلك خارجها
لكن يجب تعرف كيف توفر الاتصال المناسب
اخي حاولت اصال فكرة اولية عن الامر
حسنا انت لا تملك خبرة في مجال Networking وتحتاج الى خبرة واسعة في المجال قبل ان تفكر في العاب الانلين
اضافة الى اني تبين لي انك عندما قلت ان اليونتي يبرمج فقط الكلينت فانت عتمدت على حوار الدي دار هنا في المنتدى مع الاخ NTSoft
او الاخوان :p حسنا هم قامو بعمل الكلينت ب يونتي وبرمجو السيرفر ب .net حسنا لقد فعلو ذلك لانه افضل خيار فهم برمجو سيرفرحقيقي لو صح التعبير لانك عندمى تبرمج سيرفر بيونتي اعني بنضام شبكات اذي يخصصه اليونتي لك فانت تكون مرهون بعدد الاعبين اضن 32 وايضا لا تستطيع برمجته للاشتغال من كونسل يعني مثل cmd
حسنا انصحك بدراسة نضام الشبكات بشكل عام تم دراسة برمجة تطبيقات لشبكات
تم مر الى كيفية عمل العاب الانلين
فلو فهمت ديناميكية فالتطبيق يصبح سهل

GameGun
22 / 09 / 2012, 08:49 PM
اهلا وسهلا اخى وشكرا على الرد المفيد جدا
وكما تفضلت ساحتاج لتعلم الكثير من الاشياء لفهم طريقة العمل
حاليا لتعرف مدي علمي بهذا المجال وتعطينى الطريقة التقنية على اساسها
انا مبرمج php مع قواعد بيانات mysql بخبرة 7 سنوات وابرمج فعليا مواقع وتطبيقات للويب
لدي خبرة جيدة فى ادارة السيرفرات لينكس وكل ما يخص الاستضافة والدومينات و ip السيرفر المحلي ....الخ
بناء عليه اتمنى توضح لى ما هى الخطوات المطلوبة لتهيئة السيرفر

ما هي البيانات اللتي يتم ارسالها ويجب ان استقبلها بـ php اما طريقة تخزينها فى قاعدة البيانات واسترجاعها وخلافه اعرفها تمام

naoufal
22 / 09 / 2012, 08:50 PM
حسنا حاولت تبين شيئ من هذ السؤل
حسنا من الناحية فكرة فانت لا تستقبل اي شيئ من العبة فانت تستقبل من السيرفر وترسل من الحاسوب والعبة تعطي الامر فقط ^^ يعني لو فهمت هذ يبقى الي حقولو في الاسفل سهل
الان انضر الاستقبال والارسال هو يقوم على بروتوكول
http://fr.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol
http://fr.wikipedia.org/wiki/TCP/IP
اخي تقوم العبة بالتنصت على بورت معين تحدده اتناء البرمجة وهو البورت الدي تستقبل فيه المعلومات حسنا
العبة على مضار الساعة تتنصة على بورت المعين عندمى تصلها المعلومات وهي تصل على شكل حزمة تاخد المعلومات وتضعها كقيم لمتغيرات المناسبة حسب الحزمة تم يتم تنفيد القيم
مثلا انا اطلقت عليك طلقة من مسدس لازم تنقص نقاطك حسنا انا ارسل الاصابة الى سيرفر وهو يرسلها الى كل الحواسيب لتنقص قيمة النقاط عندك

UA07
22 / 09 / 2012, 08:55 PM
اها .... لا معرفش ههههه

بس شوف الموضوع ده http://edu.arabsgate.com/showthread.php?t=469090

GameGun
22 / 09 / 2012, 08:56 PM
اضافة الى اني تبين لي انك عندما قلت ان اليونتي يبرمج فقط الكلينت فانت عتمدت على حوار الدي دار هنا في المنتدى مع الاخ NTSoft
او الاخوان حسنا هم قامو بعمل الكلينت ب يونتي وبرمجو السيرفر ب .net حسنا لقد فعلو ذلك لانه افضل خيار فهم برمجو سيرفر

لا لم اشاهد هذا الموضوع, ما قصدته هو ان اليونيتى لا يعطينى اسكربت مثلا للتركيب على الموقع وهو يقوم بعملية الارسال والاستقابل
كمثلا
لو قمت بعمل برنامج بـ c++ لحفظ بيانات طلبة ومطلوب التعديل على هذه البيانات من اى جهاز عليه البرنامج وتكون محدثه فى كل البرامج
ساقوم بعمل سكربت php على السيرفر يستقبل البيانات ويخزنها داخل قاعدة البيانات وفي البرنامج ساحدد البيانات التي يرسلها ويستقبلها وكذلك فى php

ما اريد معرفته كيف باستخدام اليونيتي ارسل واستقبل البيانات من السكربت الموجود على السيرفر

amineGS
22 / 09 / 2012, 09:23 PM
ما اريد معرفته كيف باستخدام اليونيتي ارسل واستقبل البيانات من السكربت الموجود على السيرفر

يمكن الارسال عن طريق commande line في يونيتي وامر الاستقبال في الphp هو $_POST

naoufal
22 / 09 / 2012, 09:23 PM
اهلا وسهلا اخى وشكرا على الرد المفيد جدا
وكما تفضلت ساحتاج لتعلم الكثير من الاشياء لفهم طريقة العمل
حاليا لتعرف مدي علمي بهذا المجال وتعطينى الطريقة التقنية على اساسها
انا مبرمج php مع قواعد بيانات mysql بخبرة 7 سنوات وابرمج فعليا مواقع وتطبيقات للويب
لدي خبرة جيدة فى ادارة السيرفرات لينكس وكل ما يخص الاستضافة والدومينات و ip السيرفر المحلي ....الخ
بناء عليه اتمنى توضح لى ما هى الخطوات المطلوبة لتهيئة السيرفر

ما هي البيانات اللتي يتم ارسالها ويجب ان استقبلها بـ php اما طريقة تخزينها فى قاعدة البيانات واسترجاعها وخلافه اعرفها تمام
ههه خبرة 7 سنوات لا املكها انا :p
حسنا اخي اضن اني فهمت طلبك الان انت تتكلم على تخزين في db وسحب منها بستعمال اليونتي و php
حسنا بما انك لك خبرة في الphp
ستتفاهم معي ^^ شوف انت تعرف ال get
حسنا برمج صفحة php تقوم بتخزين في قاعدة بيانات وجعل قيم التي ستخزن لمتغيرين get
حسنا من ناحية اليونتي سنستعمل www
http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/WWW.html
انضر الامر منطقي جدا
شوف تخيل معي
test.php?name=hack&score=100
حسنا هد هو الدي ستعمل في يونتي بامر www تدخل على رابط
وال php ياخد قيم ويخزنها

GameGun
22 / 09 / 2012, 09:38 PM
يمكن الارسال عن طريق commande line في يونيتي وامر الاستقبال في الphp هو $_POST
شكرا لك اخى العزيز
وجدت كلاسات مثل www و WWWForm لا اعرف هل هي نفس ما تقصده

ههه خبرة 7 سنوات لا املكها انا :p
حسنا اخي اضن اني فهمت طلبك الان انت تتكلم على تخزين في db وسحب منها بستعمال اليونتي و php
حسنا بما انك لك خبرة في الphp
ستتفاهم معي ^^ شوف انت تعرف ال get
حسنا برمج صفحة php تقوم بتخزين في قاعدة بيانات وجعل قيم التي ستخزن لمتغيرين get
حسنا من ناحية اليونتي سنستعمل www
http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/WWW.html
انضر الامر منطقي جدا
شوف تخيل معي
test.php?name=hack&score=100
حسنا هد هو الدي ستعمل في يونتي بامر www تدخل على رابط
وال php ياخد قيم ويخزنها

فعلا مع البحث عن طريقة لربط php و unity وجت دوال www لارسال get و WWWForm لارسال post

-----------------------------

السؤال الان هل هذا يفي بالغرض ويعمل بكفأة لعمل اللعبة online

naoufal
22 / 09 / 2012, 09:42 PM
يعني name و score هم المتغيرين الدين ستخزنهما في قاعدة وهم متاحون لادخال من طرف المستخدم عن طريق رابط يعني get
بطبع لا db فقط لتخزين معلومات مثل السكور او معلومات العضوية الاسم كلمة السر

amineGS
22 / 09 / 2012, 09:44 PM
شكرا لك اخى العزيز
وجدت كلاسات مثل www و WWWForm لا اعرف هل هي نفس ما تقصده

-----------------------------

انا لا افقه شيء في يونيتي لاكن انا حكيت لك عن طريقة الي ستعملت في أكنس لعمل لعبة اونلاين وهي طريقة جيدة لتبادل بيانات من محرك الى قاعدة بيانات عن طريق php

naoufal
22 / 09 / 2012, 09:45 PM
يعني اعطيني فكرة للعبة التي تريد عملها

GameGun
22 / 09 / 2012, 09:48 PM
انا لا افقه شيء في يونيتي لاكن انا حكيت لك عن طريقة الي ستعملت في أكنس لعمل لعبة اونلاين وهي طريقة جيدة لتبادل بيانات من محرك الى قاعدة بيانات عن طريق php
شكرا على المساعدة

بطبع لا db فقط لتخزين معلومات مثل السكور او معلومات العضوية الاسم كلمة السر
اذا نرجع للنقطة صفر :dd: ما هو المطلوب لعمل اللعبة اونلاين

naoufal
22 / 09 / 2012, 09:51 PM
اذا نرجع للنقطة صفر ما هو المطلوب لعمل اللعبة اونلاين

حسنا اخبرني على اي نوع تعني
لان لو كنت تريد عمل لعبة مثل لعبة مسجدي للاخ اسامة ف تعامل مع php يكفي

GameGun
22 / 09 / 2012, 10:06 PM
حسنا اخبرني على اي نوع تعني
لان لو كنت تريد عمل لعبة مثل لعبة مسجدي للاخ اسامة ف تعامل مع php يكفي
انا لم احدد فكرة معينة حاليا لكن بشكل عام ما هى الطريقة
كمثال لعبة fps
https://apps.facebook.com/uberstrike

لكن بتفاصيل اقل بكثييير

NTSoft
22 / 09 / 2012, 10:34 PM
اهلا بك اخى GameGun
اولا اريد ان ترى هذا الموضوع من الممكن ان يجيب على تسائلات كثيرة
RealSpace Online (http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212280)

اولا انا موش عارف ال PHP ايش دخلو فى الموضوع بدرى اوى كدا ال PHP لسة علية شوية موش لما نعرف نعمل اللعبة الاول نبقى نعملها نظام الداتا بيز وتسجيل الحسابات هذا الكلام سابق لاوانة وارجو ان تغلقة اذا كنت تريد ان تفهم بسرعة

لنرى انت تريد عمل لعبة MMORPG(Online) not Multi-Player Game لازم تفرق بين اتنين لءنو فية فرق كبير

النوع الاول Multi-Player
ودة زى لما بنلعب شبكة فى لعبة ميدل اوف هونور او سولدجر فى الكافى نت مع بعض الاصدقاء

الية عملها :
هو ان اللعبة نفسها بيبقى فيها السرفر والكلينت فى بعض فلما شخص يعمل الجيم يعنى يدخل ب Host بيبقى كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت+الجزء الخاص بالسرفر ايضا الى فى اللعبة نفسها ولما بيدخل شخص اخر بيجد ان في جيم معمول اسمو حسب الى عمل الجيم(Host) فبيدخل على الجيم وبيكون كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت فقط الى فى اللعبة

والنوع دة موجود فى اليونتى والى هو Networking الخاص بتاع اليونتى والى خلى العملية دى سهلة جدا فى التحكم ولكن يبقى انه لايسمح الى بعدد محدد تقريبا 32 او ما يقرب وحتى لو اليونتى محددش الرقم دة هيبقى من المستحيل ان الجيم يستمر فوق هذا العدد لأنو هيحتاج جهاز بأمكانيات عالية نسبيا

يتبع .....

naoufal
22 / 09 / 2012, 10:49 PM
حسنا انا فهمت قصدك تريد تعمل لعبة onl مثل fps
حسنا هناك طريقتين انضر ان كنت تريد عمل لعبة حيت واحد يفتح سيرفر والاخرين يتصلون
فيكمكن عمله باليونتي فقط حسنا يعني انضر معي يعني مثلا
انت تفتح سيرفر في جهازك واسدقائك يتصلون بسيرفر
مثل لعبة wolfenstein
حسنا يمكنك فعل دالك باليونتي فقط
وطريقة فتح السيرفر سهلة
http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/Network.InitializeServer.html
يعني هي بضعة اوامر ويصبح جهازك سيرفر يعني بطبع هده تستعمل في حالة عدم تعدي 32 لعب لان جهاز العادي من المفترض ان لا يتحمل عدد كبير من العبين
اتصال بسيرفر
http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/Network.Connect.html
هذا النوع الاول ستعتمد على بروتكول rpc وهو خاص بتطبيقات الشبكات حيت لا يقوم بفحص المعلومات كل مرة لكي يكون هناك سرعة في الاداء
المهم في مجموعة دروس لا ادكر من اين حملتها سابحت لك لاحقا
حسنا النوع التاني هي العاب الاجتماعية مثل dofus
ستحتاج الى ستعمال احد سرفرات الجاهزة مثل SmartFoxServer وهي توفر لك مكتبة لتعامل معها من اليونتي
وهو سيرفر جاهز تتعامل معه من خلال مكتبة جاهزة
او تقوم ببرمجة سيرفر كما فعل الاخوة NTSoft وهذى سياخدك الى تعلم ال .net وامور معقدة

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:01 PM
اهلا بك اخى GameGun
RealSpace Online

اولا انا موش عارف ال PHP ايش دخلو فى الموضوع بدرى اوى كدا ال PHP لسة علية شوية موش لما نعرف نعمل اللعبة الاول نبقى نعملها نظام الداتا بيز وتسجيل الحسابات هذا الكلام سابق لاوانة وارجو ان تغلقة اذا كنت تريد ان تفهم بسرعة

لنرى انت تريد عمل لعبة MMORPG(Online) not Multi-Player Game لازم تفرق بين اتنين لءنو فية فرق كبير

النوع الاول Multi-Player
ودة زى لما بنلعب شبكة فى لعبة ميدل اوف هونور او سولدجر فى الكافى نت مع بعض الاصدقاء

الية عملها :
هو ان اللعبة نفسها بيبقى فيها السرفر والكلينت فى بعض فلما شخص يعمل الجيم يعنى يدخل ب Host بيبقى كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت+الجزء الخاص بالسرفر ايضا الى فى اللعبة نفسها ولما بيدخل شخص اخر بيجد ان في جيم معمول اسمو حسب الى عمل الجيم(Host) فبيدخل على الجيم وبيكون كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت فقط الى فى اللعبة

والنوع دة موجود فى اليونتى والى هو Networking الخاص بتاع اليونتى والى خلى العملية دى سهلة جدا فى التحكم ولكن يبقى انه لايسمح الى بعدد محدد تقريبا 32 او ما يقرب وحتى لو اليونتى محددش الرقم دة هيبقى من المستحيل ان الجيم يستمر فوق هذا العدد لأنو هيحتاج جهاز بأمكانيات عالية نسبيا

يتبع .....
اهلا بامير online خخخ نعم دائما حاضر للاجابة
بطبع ف 32 هي حكمة من مبرمجي يونتي لان الجهاز الخاص لا يستطيع تحمل عدد كبير
لكن من ناحية التسميات فاضن ان فيه التباس
massively multiplayer online role-playing game : MMORPG
حسنا ال multiplayer فيها انواع كتيرة منها المحلية يعني انك تلعب محلي في حاسوب واحد
اضن ان massively و rpg
هي التي تميز العاب الاجتماعية عن العاب الاخرى
وكلها تجتمع في multiplayer game online

amineGS
22 / 09 / 2012, 11:07 PM
اهلا بك اخى GameGun
RealSpace Online (http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212280)

النوع الاول Multi-Player

الية عملها :

يتبع .....

بالصدفة قرات انك استعملت سيرفر ب xna هل حقا اشتغل ؟

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:07 PM
حسنا شيئ مهم في العاب الانلين مثل العاب الحرب حسنا وهي
لائحة السيرفرات يعني لما تدخل للعبة تفتحلك لائحة من سيرفرات المفتوحة الوتي يكون فاتحها شخص ما في نتضار لاعبين للعب معه او في نتضار اتصال اسدقائه
بطبع فهي مهمة في العاب fps ولابد ان ترغب في عملها مرة
هته التقنية تندرج تحت اسم master server
هدا الاخيرة تقوم لما تفتح سيرفر يتم ارسال معلومات الى سيرفر معين (اليونتي يوفر لك سيرفر عام لكل مستخدمين لتجربة الى حين توفرك على سيرفر خاص يعني لو كانة لعبتك ستصبح تجارية و يقدم لك سكريبت جاهز لتنصيبه في سيرفر خاص بك )
ومثال عن هته الوضيفة
http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/8720/gd/1207432497/Play-online-2.jpg
http://docs.unity3d.com/Documentation/Components/net-MasterServer.html

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:09 PM
لا حسب علمي السيرفر ب .net
لكن استعمل مكتبة ال xna لستعمال vector3D
والله اعلم

amineGS
22 / 09 / 2012, 11:17 PM
لا حسب علمي السيرفر ب .net
لكن استعمل مكتبة ال xna لستعمال vector3D
والله اعلم

لا اعتقد سيعمل . على حسب علمي الفيكتورز والسترينغ كلها تمت اعادة صياغتها حسب محرك يونيتي او لنقول كل المحركات :rolleyes3

كما يمكن صنع مكتبة اون لاين في حالة اردنا ارسال معلومة الى DB او PHP اما لصنع مكتبة ترسل بيانات المحرك متل سترينغ وكدا اعتقد لا يمكن

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:20 PM
النوع الثانى MMORPG - Online
ودة زى الالعاب الاون لاين المشهورة مثل Conquer / EVE / Star Trek / Cabal / SilkRoad وغيرهم الكثير

يوجد طريقتين

1 - ام بأستخدام ال Photon or Smartfoxserver بس لازم تشتريهم عشان تعرف تخلى عدد اللاعبين اكثر من 30
2 - بأستخدام Net. او ++C او باى لغة لا يهم

لازم يكون عندك خبرة كافية فى اللغة الى هتعمل بيها السرفر او حتى الكلينت فلازم تكون عارف فئة بالتحديد اسمها Sockets ودى على ما اعتقد موجودة فى معظم اللغات وهى المسأولة عن انشاء الارتباط بين السرفر والكلينت ال Connection

ودة نموزج بالسى شارب
Client-Server (http://www.............../?j5ugpit3uu7psx9)
Chat Client-Server (http://www.............../?t2wm7favz3qo2z6)

ودة نموذج مصغر عن النتورك بتاع الونتى - اقصد التعامل مع مكتبة الونتى المختصة فى هذا الشأن -
NetworkAuth (http://www.............../?zxe2t3njms2lovf)

حسنا انواع السرفرات

انا هشرح الشرح المبسط عن Asynchronus call back
فى نوعان من الكونكشن (دة الى اعرفو) وهما

synchornus call back وال Asynchronus call back

معنى الاول هو عدم تزامن السرفر مع الكلينت
المعنى الثانى هو عكس الاول (تزامن السرفر مع الكلينت)

نفترض مثلا لعبة عبارة عن شخص يتجول فى المدينة
فعند الضغط على زر التحرك يتصرف الكلينت وحدة بدون اخز الازن من السرفر هذا فى حالة عدم التذامن
اما فى حالة التزامن فعند الضغط عل زر التحرك يرسل الكلينت امر للسرفر بأنة يريد ان يتحرك من الحداثى كذا الى الاحداثى كذا
بعد زالك يرسل السرفر الازن بالتحرك فيبدأ الكلينت بالتحرك

كل نوع له فائدة وله عيب

كملخص للموضوع برمتة
السرفر بيفتح اتصال علنا بستطيع اى احد الوصول الية فقط لو عرف العنوان والمدخل (IP, Port) الخادم او الكلينت بيتصل بالسرفر عن طرقهم فقط وبعد كدا الكلينت اذا حدثت بة اى تعديلات ليس موجودة فى السرفر (من المفترض انت الى بتعمل حاجة ذى دى موش السرفر اى يعنى الاتصال موش هو الى بيعمل كدا دى لازم تبرمجها بنفسك) بيبعت الكلينت للسرفر اخر ما قام بة الكلينت ويعيد السرفر ارسالة للكلينتات الاخرى حتى يرو ماذا فعلت ودى بيندرج تحتها اشياء مثل الحركة / الانتقال ما بين المدن / الاهجوم / او اى معلومة ممكن تأثر على اتخاذ اللاعب الاخر لقرار ما فيتم وضعها فى السرفر وهنا فى اسلوبان
الاول انت تجعل الكلين لا يقوم بأى شىء حتى يأخز الازن من السرفر كما الموضح فى الاقتباص فوق ودة بيستخدم فى اشيا معينة فى السرفر من ضمنها الهجوم
الثانى ان تجعل السرفر يتنبأ بما سيفعلة الكلينت (المحاكة) ودى نقطة صعبة شوية ودى بتستخدم فى اشياء مثل الحركة

مع ان كثير من الالعاب مثل سلك رود وامل الشعوب تستخدم الاسلوب الاول فى الحركة وهذا من ضمن الاسباب التى حعلت الاشخاص لا يلعبوها
فهنا لازم يكون عندك خبرة كافية تعرف تستخدم الاسلوب الاول امتا والاسلوب الثانى امتا

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:23 PM
لا اعتقد سيعمل . على حسب علمي الفيكتورز والسترينغ كلها تمت اعادة صياغتها حسب محرك يونيتي او لنقول كل المحركات

كما يمكن صنع مكتبة اون لاين في حالة اردنا ارسال معلومة الى DB او PHP اما لصنع مكتبة ترسل بيانات المحرك متل سترينغ وكدا اعتقد لا يمكن
هم لم افهم جيدا لكن ان استعملت ال .net في server and client
يعني برمجة السيرفر ب .net وكلينت الدي برمج من داخل اليونتي استعملنا فيه .net يعني لو لاحضت معي
فلمرسل ومستقبل هو .net وليس ولا علاقة للمحرك بالامر فعند ستقبال المعلومة تنقل لادخالها

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:27 PM
اهلا بامير online خخخ نعم دائما حاضر للاجابة
بطبع ف 32 هي حكمة من مبرمجي يونتي لان الجهاز الخاص لا يستطيع تحمل عدد كبير
لكن من ناحية التسميات فاضن ان فيه التباس
massively multiplayer online role-playing game : MMORPG
حسنا ال multiplayer فيها انواع كتيرة منها المحلية يعني انك تلعب محلي في حاسوب واحد
اضن ان massively و rpg
هي التي تميز العاب الاجتماعية عن العاب الاخرى
وكلها تجتمع في multiplayer game online

ههههههههههه شكرا اخى

ولكنى اعرف ما هى ال MMORPG وانا لعبتى RealSpace Online تعتبر MMORPG - انتم لم ترو شىء بعد ما خفى كان اعظم - :p

اما المالتى بلير دائما ما لا يتجاوز عدد اللاعبين عن 40 - 50 شخص فى الجيم الواحد بالاضافة الى انها لا تحتو على نظم معينة فى سستم السرفر نظام التجارة وغيرة
فهى تعتبر العاب اللحظة الحالية فقط فلا يتم تسجيل اى معلومات لك على السرفر فهو يعتبر وسيط لا غير

اما الالعاب ال MMORPG السرفر يعتبر المدير لكل شىء وامر لا استطيع تفسيرة حتى الان وهو كيف يخدم جهاز واحد على اللاف اللاعبين فى لحظة - يا لها من تقنية - انا اعرف كيفية عملها ولكن فى فرق بين كيف تعرف وما هو تفسير

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:27 PM
http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/MonoCompatibility.html
http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212339&p=2042273#post2042273

amineGS
22 / 09 / 2012, 11:29 PM
يعني برمجة السيرفر ب .net وكلينت الدي برمج من داخل اليونتي استعملنا فيه .net يعني لو لاحضت معي
فلمرسل ومستقبل هو .net وليس ولا علاقة للمحرك بالامر فعند ستقبال المعلومة تنقل لادخالها

اعتقد انك فهمتني غلط فطريقة ارسال البيانات الفاريابل هدا يجوز اما ارسال بيانات المحرك فلا ( او يمكن انا غلطان )
المهم كمتال : لما متلا تبرمج لعبة اونلاين وتعمل سيرفر وكلينت لما تشغل سيرفر عند شخص اخر وانت دخلت بالكلين ادا لم يستطع كليننت ارسال معلومات لسيرفر هنا تقع مشكلة او تاخر فحتى لو دهبت بالاعب متلا 10 خطوات الى الامام بيبقى لما يعيد سيرفر الاتصال بكلينت سيرجع الى بداية الخطوة كانه لم يخطو ال 10 خطوات

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:30 PM

لا السرفر ليس مصنوع من ال xna انا فقط استخدمت مرجع من مراجع مكتبة ال xna فقط لا غير لعمل محاكاة فى السرفر

حيث استخدمت الدوال الجاهزة فى المرجع هذا لتسهيل العملية لا اكثر

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:35 PM

كلام صحيح ولكنة لم يكن مقصد الاخ amineGS

اعتقد ان كان قصدو ان الدوال تختلف فى طريقة عملها من برنامج لاخر حسب الشخص الزى صنع الدالة وهذا صحيح ولكن تختلف اختلافات بسيطة جدا

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:35 PM
اما الالعاب ال MMORPG السرفر يعتبر المدير لكل شىء وامر لا استطيع تفسيرة حتى الان وهو كيف يخدم جهاز واحد على اللاف اللاعبين فى لحظة - يا لها من تقنية - انا اعرف كيفية عملها ولكن فى فرق بين كيف تعرف وما هو تفسير
ههه RAM & processor هي قوة السيرفر حسنا نحن في الهكرز في ddos يعني هجوم حجب الخدمة يقوم هد الهجوم على ارسال حزم متتالية وباعداد كبيرة في اقل من جزء من التانية لتعطيل خدمة لان السيرفر لا يستطيع تحمل تلك القدر الكبير من الطلبات الي اريد اخبرك به هو ان المعالج و رام هي التي تقوم بارسال كل تلك الحزم يعني وقت الدي تعالج فيه كل تلك المعلومات هو سغير جدا فبطبع يكون هناك فرق زمني لكنه ضئيل وكلما كان المعالج اقوى كلما كان الاداء افضل

amineGS
22 / 09 / 2012, 11:40 PM
لا السرفر ليس مصنوع من ال xna انا فقط استخدمت مرجع من مراجع مكتبة ال xna فقط لا غير لعمل محاكاة فى السرفر

حيث استخدمت الدوال الجاهزة فى المرجع هذا لتسهيل العملية لا اكثر

صح هدا كان قصدي لاكن هل فعلا اشتغل وتعرف اليونيتي على هدا السيرفر ام انك وضعت روابط ليستطيع كلينت يونيتي تعرف على سيرفر

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:44 PM
اعتقد انك فهمتني غلط فطريقة ارسال البيانات الفاريابل هدا يجوز اما ارسال بيانات المحرك فلا ( او يمكن انا غلطان )
المهم كمتال : لما متلا تبرمج لعبة اونلاين وتعمل سيرفر وكلينت لما تشغل سيرفر عند شخص اخر وانت دخلت بالكلين ادا لم يستطع كليننت ارسال معلومات لسيرفر هنا تقع مشكلة او تاخر فحتى لو دهبت بالاعب متلا 10 خطوات الى الامام بيبقى لما يعيد سيرفر الاتصال بكلينت سيرجع الى بداية الخطوة كانه لم يخطو ال 10 خطوات

اااه فهم

كلامك صح وشوف الغباء هذا ان معظم الالعاب وقعت فى هذة الغلطة فأذا قلت سرعة النت عند الكلينت وهو يتحرك سيرى انهة يتحرك ويرجع ويتحرك ويرجع لانى الاتصال ابح بطىء جدا لدرجة ان الكلينت لا يرسل كل المعلومات معا

ودى حلها انك تعمل محاكاة فى السرفر فالسرفر هيحاكى الكلينت من وراء الكواليس

ودة الى انا عملتو لما استخدمت مرجع الاكس ان اية فى السرفر ودة انا شرحتو قبل كدا

وهو كمثال لما يتحرك لاعب فى الكلينت من النقطة أ الى النقطة ب بمسافة 10 نقاط فهنا لا يرسل الكلينت احداثيات تحركة فى كل نقطة لان السرفر يعلم بالفعل اين هو الاعب بطريقة المحاكة فيكتفى الكلينت فقط بارسال نقطة الانطلاق ونقطة الوصول والسرعة للسرفر لا غير والسرفر يتكفل بالباقى واذا وجد السرفر اى خلل من عملية المحاكة يتم نقل اللعاب الى الموقع الموجود فى السرفر وهو داءما بيكون الموقع الصحيح بالنسبة لك والاخرين الا اذا كونت عمل الحسابات خطأ منذ البداية فى السرفر فستجد المشاكل التى لا حصر لها

اسف على التعقيد

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:48 PM
صح هدا كان قصدي لاكن هل فعلا اشتغل وتعرف اليونيتي على هدا السيرفر ام انك وضعت روابط ليستطيع كلينت يونيتي تعرف على سيرفر

اخى انظر هذة فقط عملية حسابية فمن الممكن ان يتزبزب الناتج ما بين كسور على ما اعتقد

من يتكفل بأرسال المعلومات هو الاتصال المعمول بالدوت نت فى الكلينت من خلال system.sockets وليس ال unityengine.dll

ولكن العملية تعمل عندى 100%

NTSoft
22 / 09 / 2012, 11:51 PM
ههه RAM & processor هي قوة السيرفر حسنا نحن في الهكرز في ddos يعني هجوم حجب الخدمة يقوم هد الهجوم على ارسال حزم متتالية وباعداد كبيرة في اقل من جزء من التانية لتعطيل خدمة لان السيرفر لا يستطيع تحمل تلك القدر الكبير من الطلبات الي اريد اخبرك به هو ان المعالج و رام هي التي تقوم بارسال كل تلك الحزم يعني وقت الدي تعالج فيه كل تلك المعلومات هو سغير جدا فبطبع يكون هناك فرق زمني لكنه ضئيل وكلما كان المعالج اقوى كلما كان الاداء افضل

اعرف هذا مسبقا انا فقط اتعجب من قدرات البروسيسورز والرامات وما ذال التقدم مستمر اين نحن من هذا

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:52 PM
اخى انظر هذة فقط عملية حسابية فمن الممكن ان يتزبزب الناتج ما بين كسور على ما اعتقد

من يتكفل بأرسال المعلومات هو الاتصال المعمول بالدوت نت فى الكلينت من خلال system.sockets وليس ال unityengine.dll

ولكن العملية تعمل عندى 100%
نعم انا فهمت الان فxna يعمل داخل السيرفر وهو خاص بمحاكات التي يقوم بها السيرفر
ولا علاقت له في الارسال والاستقبال يعني xna لا يرتبط مع اليونتي في مشروعك بل هو محلي ويشتغل في سيرفر فقط

amineGS
22 / 09 / 2012, 11:52 PM
اااه فهم

كلامك صح وشوف الغباء هذا ان معظم الالعاب وقعت فى هذة الغلطة فأذا قلت سرعة النت عند الكلينت وهو يتحرك سيرى انهة يتحرك ويرجع ويتحرك ويرجع لانى الاتصال ابح بطىء جدا لدرجة ان الكلينت لا يرسل كل المعلومات معا

ودى حلها انك تعمل محاكاة فى السرفر فالسرفر هيحاكى الكلينت من وراء الكواليس

ودة الى انا عملتو لما استخدمت مرجع الاكس ان اية فى السرفر ودة انا شرحتو قبل كدا

وهو كمثال لما يتحرك لاعب فى الكلينت من النقطة أ الى النقطة ب بمسافة 10 نقاط فهنا لا يرسل الكلينت احداثيات تحركة فى كل نقطة لان السرفر يعلم بالفعل اين هو الاعب بطريقة المحاكة فيكتفى الكلينت فقط بارسال نقطة الانطلاق ونقطة الوصول والسرعة للسرفر لا غير والسرفر يتكفل بالباقى واذا وجد السرفر اى خلل من عملية المحاكة يتم نقل اللعاب الى الموقع الموجود فى السرفر وهو داءما بيكون الموقع الصحيح بالنسبة لك والاخرين الا اذا كونت عمل الحسابات خطأ منذ البداية فى السرفر فستجد المشاكل التى لا حصر لها

اسف على التعقيد

كلامك صح واعتقد اني تجاوزت مشكل التعليق بارسال كلمات بين سيرفر وكلنيت وطريقة كتالي:

اول شيء لما يخلق الاعب بيتحدد مكانه على الخارطة عند كل الكلينت وهدا هو الامر الصعب على النت ههه
بعدها تبرمج اللعبة على كلمات متلا move_forward = 1 لما ترسلها بتبقى مكتوبة لدى سيرفر بان الاعب المقصود فهو عامل move_forward =1 وبهده طريقة فطوال المدة الى انت فيها ف جميع كلينتات يرو انك تتحرك للامام ولن تضطر لارسال محاور xyz للاعب . وهكدا ...

naoufal
22 / 09 / 2012, 11:55 PM
كلامك صح وشوف الغباء هذا ان معظم الالعاب وقعت فى هذة الغلطة فأذا قلت سرعة النت عند الكلينت
انت تعني ال ping لانه هو المسئول في تعامل بين السيرفر وكلينت اليس كدالك
وهو يعتمد على بنية التحتية بشكل اساسي
فكلما كان السيرفر بعيد على دولتك كلما كان ping اقل مما يسبب مشاكل

amineGS
22 / 09 / 2012, 11:59 PM

فعلا ال Ping له دور اساسي في ارسال واستقبال البيانات

NTSoft
23 / 09 / 2012, 12:01 AM
نعم انا فهمت الان فxna يعمل داخل السيرفر وهو خاص بمحاكات التي يقوم بها السيرفر
ولا علاقت له في الارسال والاستقبال يعني xna لا يرتبط مع اليونتي في مشروعك بل هو محلي ويشتغل في سيرفر فقط

o.O هو انت مكونتش تعرف دى انا بحسب انت عارفها من زمان

NTSoft
23 / 09 / 2012, 12:04 AM
كلامك صح واعتقد اني تجاوزت مشكل التعليق بارسال كلمات بين سيرفر وكلنيت وطريقة كتالي:

اول شيء لما يخلق الاعب بيتحدد مكانه على الخارطة عند كل الكلينت وهدا هو الامر الصعب على النت ههه
بعدها تبرمج اللعبة على كلمات متلا move_forward = 1 لما ترسلها بتبقى مكتوبة لدى سيرفر بان الاعب المقصود فهو عامل move_forward =1 وبهده طريقة فطوال المدة الى انت فيها ف جميع كلينتات يرو انك تتحرك للامام ولن تضطر لارسال محاور xyz للاعب . وهكدا ...

::()::

صحيح انت كدا بتتكلم على موضوع البناء الحزمPackets ومستقبلاتها PacketsHandling فى كلا من السرفر والكلينت ودى مرحلة معقدة جدا

NTSoft
23 / 09 / 2012, 12:07 AM

صح هذا ما كنت اقصد ودة بيعتمد على تحليل جدي للنظام بأكملة قبل ان تبدأ فية

naoufal
23 / 09 / 2012, 12:08 AM
o.O هو انت مكونتش تعرف دى انا بحسب انت عارفها من زمان
ههه موضوع xna كان عندي فيه التباسات لاني ماكنت عارف انك تعمل محاكات كنت اضن انك تستخدمو لتمييز او تأكد من فكتر داخل السيرفر

amineGS
23 / 09 / 2012, 12:18 AM
::()::

صحيح انت كدا بتتكلم على موضوع البناء الحزمPackets ومستقبلاتها PacketsHandling فى كلا من السرفر والكلينت ودى مرحلة معقدة جدا

صح الامر شوي معقد لاكن مع الممارسة يمكن يسهل فنحن المبرمججين لما تكون تبرمج لعبة عادية فالطريقة تكون سهلة لاكن لما تريد برمجة لعبة اونلاين يبقى تفكر الف مرة للحصول على فكرة مبتكرة لتسهيل انتقال البيانات واعتقد هدا يعمل على انجاح اللعبة بنسبة 25 %

naoufal
23 / 09 / 2012, 12:18 AM

بعدها تبرمج اللعبة على كلمات متلا move_forward = 1 لما ترسلها بتبقى مكتوبة لدى سيرفر بان الاعب المقصود فهو عامل move_forward =1 وبهده طريقة فطوال المدة الى انت فيها ف جميع كلينتات يرو انك تتحرك للامام ولن تضطر لارسال محاور xyz للاعب . وهكدا
حسنا ادن لبد من وجود محاكات داخل السيرفر
لانه عند دخول شخص اخر فكيف يعرف مكانك وانت لمدة لم ترسل xyz

amineGS
23 / 09 / 2012, 12:26 AM
حسنا ادن لبد من وجود محاكات داخل السيرفر
لانه عند دخول شخص اخر فكيف يعرف مكانك وانت لمدة لم ترسل xyz

ارسال محاور xyz يكون في مناسبات :) بمعن يمكن لسيرفر ارسال محاور الا نادرا وهي عند خلق الاعب وتانيا عند دخول اي كلينت اخر وهدا طبعا سيخفض من تبادل بيانات xyz لانك لو عملته تبادل بطريقة العادية سيكون عليك ارسال xyz كل frame

NTSoft
23 / 09 / 2012, 12:27 AM
بعد الانتهاء من عملية الاتصال وارسال الحزم والامور المتعلقة بها

يأتى دو الافكار فى اللعبة
والاستراتيجيات المستخدمة فى ارسال الحزم

amineGS
23 / 09 / 2012, 12:27 AM
طبعا طريقتي هي من عشرات الطرق يمكن انت تفكر في طريقة اخرى احسن من طريقتي

GameGun
23 / 09 / 2012, 08:37 AM
شكرا على النقاش الطويل الممتع المفيد :dd:

وشكرا لك NTSoft
اذا الخلاصة اما استخدام سيرفر جاهز او استخدام لغة برمجة لبرمجة سيرفر ويجب تعلم التعامل بـ Sockets
ولغة php به هذه المكتبة لكن اعتقد انها ليست الاختيار الافضل لعمل هذه البرمجيات ويجب الاعتماد على لغة متخصصة اكثر مثل c++ او c#

GameGun
23 / 09 / 2012, 08:40 AM
ارسال محاور xyz يكون في مناسبات :) بمعن يمكن لسيرفر ارسال محاور الا نادرا وهي عند خلق الاعب وتانيا عند دخول اي كلينت اخر وهدا طبعا سيخفض من تبادل بيانات xyz لانك لو عملته تبادل بطريقة العادية سيكون عليك ارسال xyz كل frame

الفكرة جميلة وفعلا كنت افكر هل سيتم ارسال القيم xyz وينتظر باقى اللاعبين حتى ترسل لهم مرة اخرى
اما ان يتم ارسال الاتجاه الذى ذهب اليه اللاعب مع زيادة القيمة مثلا 1 عملية اكثر

NTSoft
23 / 09 / 2012, 04:25 PM
شكرا على النقاش الطويل الممتع المفيد :dd:

وشكرا لك NTSoft
اذا الخلاصة اما استخدام سيرفر جاهز او استخدام لغة برمجة لبرمجة سيرفر ويجب تعلم التعامل بـ Sockets
ولغة php به هذه المكتبة لكن اعتقد انها ليست الاختيار الافضل لعمل هذه البرمجيات ويجب الاعتماد على لغة متخصصة اكثر مثل c++ او c#

جميل ما كنت اعرف ان ال PHP فية فئة ال Sockets

انا مبرمج PHP فى الاساس ولكنى متوسط قليلا^^

GameGun
23 / 09 / 2012, 04:53 PM
http://php.net/manual/en/book.sockets.php

GameGun
23 / 09 / 2012, 05:00 PM
ودة نموذج مصغر عن النتورك بتاع الونتى - اقصد التعامل مع مكتبة الونتى المختصة فى هذا الشأن -
NetworkAuth (http://www.............../?zxe2t3njms2lovf)

هل استخدام network اليونيتى يعمل على الشبكة المحلية فقط
ارسلت اللعبة لصديق وارسلت له ip الراوتر ولكن لم يستطع اللعب معي
هل اللعبة تعمل على الشبكة المحلية فقط ام اى ايبي يتم وضعه ويكونلديه اللعبة وقام بعمل سيرفر

NTSoft
23 / 09 / 2012, 05:06 PM
http://php.net/manual/en/book.sockets.php

دى شبة الى فى الدوت نت اوى

بس انا مفهمتش السطر دة #!/usr/local/bin/php -q فى اول الصفحة

وانا عاوز اطور نفسى اكتر فى البى اتش بى اتعلم منيين ؟

NTSoft
23 / 09 / 2012, 05:14 PM
بس انا ممكن اعمل اية بالسوكتس فى البى اتش بى

يعنى انا هفتح صفحة من الموقع بتاعى علطول كسرفر وادى لنك الكلينت للاشخاص التنيا

موش فاهم!!!!:dejection:

GameGun
23 / 09 / 2012, 05:42 PM
دى شبة الى فى الدوت نت اوى
بس انا مفهمتش السطر دة #!/usr/local/bin/php -q فى اول الصفحة
وانا عاوز اطور نفسى اكتر فى البى اتش بى اتعلم منيين ؟

المقصود تنفيذه من سطر الاوامر

بس انا ممكن اعمل اية بالسوكتس فى البى اتش بى

يعنى انا هفتح صفحة من الموقع بتاعى علطول كسرفر وادى لنك الكلينت للاشخاص التنيا

موش فاهم!!!!:dejection:

ولا مرة احتجتها فى اى من التطبيقات ولا استخدامتها

---------------

منتظر ردك عل السؤال :dd:
www.maxforums.net/showthread.php?t=217012&p=2086457&viewfull=1#post2086457

naoufal
23 / 09 / 2012, 05:51 PM
بس انا مفهمتش السطر دة #!/usr/local/bin/php -q فى اول الصفحة. حسب علمي فهو يشير عل مسار المترجم في سيرفر
حسنا بنسبة في امر قد لا تعرفونه وهو ان php لا يبرمج للويب فقط بل حت للكنصول حيت تشغله مثلا من cmd ومثل لغة perl في الاستعمال في هكرز نستعمله كثيرا

amineGS
23 / 09 / 2012, 05:53 PM
هل استخدام network اليونيتى يعمل على الشبكة المحلية فقط
ارسلت اللعبة لصديق وارسلت له ip الراوتر ولكن لم يستطع اللعب معي
هل اللعبة تعمل على الشبكة المحلية فقط ام اى ايبي يتم وضعه ويكونلديه اللعبة وقام بعمل سيرفر

اعتقد لازم تفتح بورت في راوتر لان هدا المشكل صادفته من زمان ولما فتحت البورت على الراوتر اللعبة شتغلت جيدا

NTSoft
23 / 09 / 2012, 05:59 PM
بس انا مفهمتش السطر دة #!/usr/local/bin/php -q فى اول الصفحة. حسب علمي فهو يشير عل مسار المترجم في سيرفر
حسنا بنسبة في امر قد لا تعرفونه وهو ان php لا يبرمج للويب فقط بل حت للكنصول حيت تشغله مثلا من cmd ومثل لغة perl في الاستعمال في هكرز نستعمله كثيرا

مثير

انا كونت بقول كدا بردة بس انا مكنتش عارف الطريقة على العموم انا كونت بحسب الشطر دة معنا ان الويب سرفر بيعمل كومبيل للصفحة دى حتى لو مفيش حد فتحها

بمعنى ان الصفحة دى تعتبر سرفر بردو فمن المفترض مفيش حد يفتحا ويقفلها بمزاجو

تعديل :

اعتقد ان q- دى معناها انو يشغلو بهدوء يعنى من غير ميفتح البرنامج او الكومبيلر يعنى اعتقد بتدعم فكرتى
عموما انا هجربها والوكو

NTSoft
23 / 09 / 2012, 06:08 PM
حسن بالنسبة لنقطة النتورك بتاع اليونتى زى مقال الاخ amineGS

انت بتدى اللعبة لزميك وهو بيفاحها

بس لازم تعمل بورت فى الراوتر برقم البورت والاى بى الى انت عامل علية سرفر اللعبة والبورت دة انت هتعملو بأسم مفتاح اللعبة الى هو مثلا زى

RS_Online.exe

بس عامة النت ورك بتاع اليونتى سهل انك تعمل بية لعبة زى UberStrike بس دة هيخلى اللعبة عقيمة جدا عشان هيحتاج نت عالى عند اللاعبين زى مشرحنا ابل كدا فى موضوع الPing

ولكن لو عاوز تستخدم نت ورك اليونتى و عشان تحسن المشكلة دى لازم تستخدم الاستراتيجيات الى اولناها ابل كدا بس هتبقى صعبة شوية انك تطبقها على نظام لا يدعم الحرية فى هذا المال فهو بيقوم اساسا على مبدأ ال Authonicate فقط ولا يدعم نظام التنبؤ لانة لا يوجد بة نظام منفصل لبناء الحزم Packets

GameGun
23 / 09 / 2012, 06:34 PM
اعتقد لازم تفتح بورت في راوتر لان هدا المشكل صادفته من زمان ولما فتحت البورت على الراوتر اللعبة شتغلت جيدا

حسن بالنسبة لنقطة النتورك بتاع اليونتى زى مقال الاخ amineGS

انت بتدى اللعبة لزميك وهو بيفاحها

بس لازم تعمل بورت فى الراوتر برقم البورت والاى بى الى انت عامل علية سرفر اللعبة والبورت دة انت هتعملو بأسم مفتاح اللعبة الى هو مثلا زى

RS_Online.exe

بس عامة النت ورك بتاع اليونتى سهل انك تعمل بية لعبة زى UberStrike بس دة هيخلى اللعبة عقيمة جدا عشان هيحتاج نت عالى عند اللاعبين زى مشرحنا ابل كدا فى موضوع الPing

ولكن لو عاوز تستخدم نت ورك اليونتى و عشان تحسن المشكلة دى لازم تستخدم الاستراتيجيات الى اولناها ابل كدا بس هتبقى صعبة شوية انك تطبقها على نظام لا يدعم الحرية فى هذا المال فهو بيقوم اساسا على مبدأ ال Authonicate فقط ولا يدعم نظام التنبؤ لانة لا يوجد بة نظام منفصل لبناء الحزم Packets

هل يوجد طريقة اخرى بدون فتح البورت يدويا, فصعب ان اطلب من كل لاعب يريد عمل مجوعة للعب جماعيا فتح بورت

مثير
انا كونت بقول كدا بردة بس انا مكنتش عارف الطريقة على العموم انا كونت بحسب الشطر دة معنا ان الويب سرفر بيعمل كومبيل للصفحة دى حتى لو مفيش حد فتحها
بمعنى ان الصفحة دى تعتبر سرفر بردو فمن المفترض مفيش حد يفتحا ويقفلها بمزاجو

تعديل :

اعتقد ان q- دى معناها انو يشغلو بهدوء يعنى من غير ميفتح البرنامج او الكومبيلر يعنى اعتقد بتدعم فكرتى
عموما انا هجربها والوكو

باستخدام cron jobs يتسطيع جعل السكربت يعمل تلقائيا فى اوقات انت تحددها ايام معينه او كل يوم او شهر معين ... الخ

NTSoft
23 / 09 / 2012, 06:43 PM
هل يوجد طريقة اخرى بدون فتح البورت يدويا, فصعب ان اطلب من كل لاعب يريد عمل مجوعة للعب جماعيا فتح بورت

لا انت بتفتح البورت عنك انت بس يعنى فى السرفر بس

باستخدام cron jobs يتسطيع جعل السكربت يعمل تلقائيا فى اوقات انت تحددها ايام معينه او كل يوم او شهر معين ... الخ

ما علينا موش مهم ندخل فى تفاصيل اكتر من كدا انا لسا متوسط فى البى اتش بى

GameGun
23 / 09 / 2012, 06:59 PM
لا انت بتفتح البورت عنك انت بس يعنى فى السرفر بس
ما علينا موش مهم ندخل فى تفاصيل اكتر من كدا انا لسا متوسط فى البى اتش بى

نعم فهمت من التجربة انه على السيرفر, لكن اقصد لو كل لاعب يريد عمل سيرفر سيحتاجها مشكلة فاغلب اللاعبين لا يعرف طريقتها
ويوجد العاب كتير لعبتها بدون فتح بورت فهل يوجد طريقة لفتحه اليا او العمل بدون فتح بورت

amineGS
23 / 09 / 2012, 07:02 PM

لمعرفة الاجابة اعتقد عليك تحميل لعبة كونتر سترايك وتنشا بها سيرفر ادا اشتغل جيدا بدون فتح بورت فحتما هناك طريق وادا لم يشتغل بيبقى محتوم عليك انت الي تفتحه.

NTSoft
23 / 09 / 2012, 07:13 PM
نعم فهمت من التجربة انه على السيرفر, لكن اقصد لو كل لاعب يريد عمل سيرفر سيحتاجها مشكلة فاغلب اللاعبين لا يعرف طريقتها
ويوجد العاب كتير لعبتها بدون فتح بورت فهل يوجد طريقة لفتحه اليا او العمل بدون فتح بورت

لا انت كدا بتتكلم على لعبة زى UberStrike انا مان قصدى لعبة MMO

حسن اللاعبين موش هيفتحو بورتات ولا حتى انت هتفتح بورت لو هتستخدم الماستر سرفر بتاع اليونتى لانى انت يعتبر بتعمل جيم جديد فى الماستر سرفر والناس بتدخل عليك من خلالو

بمعنى ان الماستر سرفر دة هو سرفر زى الى انا عملو بس ضيفين فية خاصية ان ممكن لاعب يدخل يعمل جيم جديد بيوزر نيم وباصورد واللاعبين الاخرين يدخلو علية بنفس اليوزر نبم والباصورد

GameGun
23 / 09 / 2012, 07:17 PM
لا انت كدا بتتكلم على لعبة زى UberStrike انا مان قصدى لعبة MMO

حسن اللاعبين موش هيفتحو بورتات ولا حتى انت هتفتح بورت لو هتستخدم الماستر سرفر بتاع اليونتى لانى انت يعتبر بتعمل جيم جديد فى الماستر سرفر والناس بتدخل عليك من خلالو

بمعنى ان الماستر سرفر دة هو سرفر زى الى انا عملو بس ضيفين فية خاصية ان ممكن لاعب يدخل يعمل جيم جديد بيوزر نيم وباصورد واللاعبين الاخرين يدخلو علية بنفس اليوزر نبم والباصورد

المقصود السيرفر العادي من اليونيتى multiplayer iهل يوجد طريقة لعدم الحاجة لفتح البورت

NTSoft
23 / 09 / 2012, 07:24 PM
الاجابة بأختصار هى لا وانا جربت

بس موش عارف لية هو بيحتاج اى بى وبورت عشان تعمل سرفر على الماستر سرفر

NTSoft
23 / 09 / 2012, 07:49 PM
فى ملف فى الرد الى انا كتبتو والى بيشرح الجزء الثانى من الالعاب MMORPG
اسمو Network_Auth دة مثال على سرفر بدون الماستر سرفر افتحو وشوفو عامل ازاى على منا اشوف الماستر سرفر دة شغال ازاى وهرفعلك المثال والشرح لما اخلص

GameGun
23 / 09 / 2012, 08:43 PM
فى ملف فى الرد الى انا كتبتو والى بيشرح الجزء الثانى من الالعاب MMORPG
اسمو Network_Auth دة مثال على سرفر بدون الماستر سرفر افتحو وشوفو عامل ازاى على منا اشوف الماستر سرفر دة شغال ازاى وهرفعلك المثال والشرح لما اخلص

وهو الملف بتكلم عنه, جربته من على جهاز خارجى ويحتاج فتح بورت فى الروتر بدون البورت لا يعمل

GameGun
23 / 09 / 2012, 08:47 PM
المطلوب حاليا طريقة يعمل بها بدون فتح بورت او فتح البورت بدون تدخل اللاعب
اذا عمل بشكل جيد يمكن انشاء سكربت php وباستخدام كلاس WWW من يونيتى
عندما يقوم لاعب بانشاء سيرفر يتم ارسال اسمها والip الي السكربت على الموقع ويحفظه فى قاعدة البيانات
وعندما يدخل للاعب client تقوم اللعبة بالاستعلام من السكربت عن السيرفرات المتاحة ويقوم اللاعب باختيار السيرفر ويبدا اللاعب

لو عملت هذه الطريقة بشكل جيد لن احتاج لعمل سيرفر رئيسي فا لا اريد من السيبرفر الواحد ان يقبل اكثر من 10 او اقل

المشكلة في فتح البورت

NTSoft
23 / 09 / 2012, 09:45 PM
حسن انا معرفش انت هتستخدم البى اتش بى ازاى فى الموضوع دة

اقراء اللنكات دى وانت ممكن تفهم حاجات

http://docs.unity3d.com/Documentation/Components/NetworkReferenceGuide.html

اقرؤ بس كويس وهو هيجاوب على معظم اسئلتك

وانا لسة منتهتش من فهم الماستر سرفر هفهمو وهقلك

naoufal
23 / 09 / 2012, 10:05 PM
-اخي يجب ان تعلم كيف يتما لاتصال داخل الشبكة وخارجها
انت داخل الشبكة المحلية تحمل ابي محلي لا علاقت له بالشبكة العنكبوتية لكن الروتر هو الدي يحمل صنفين من الابي حيت يملك ابي محلي
داخل الشبكة وابي خارجي للاتصال بنت حسنا الحاسوب خارج شبكتك لا يعرف حاسوبك بل سيتعرف فقط على روتر لانه جهاز الوحيد المتصل بالنت ادن لو تريد اصال اتصال من الخارج الى حاسوب في داخل تحتاج الى توجيه الروتر الى انه ان ستقبل اتصال على بورت معين ان يحوله الى حاسوبك على بورت معين وهده هي طريقة ليصلك الاتصال بنجاح
يعني الروتر هو الدي يدير كل شيئ في شبكة الداخلية وهو المتصل الوحيد مع الشبكة الخارجية الانترنيت

NTSoft
23 / 09 / 2012, 10:37 PM
حسن الماستر سرفر هو يعتبر السرفر الى بيخدم على السرفرات الاخرى التى لا تعتبر سرفر هى فقط بمثابة عمل غرفة او بعد اخر داخل السرفر الاصلى (الماستر سرفر) ودة الوحيد الى بتعملو اى بى ثابت وبورت وتفتح بورتو فى الراوتر الى عليى الجهاز الى شغال علية الماستر سرفر

ولما اللاعب بيدخل كمضيف(Host) وفى الحالة دى هو موش محتاج اى بى وبورت عشان يعمل مضيف جديد فى الماستر سرفر لانو معملش سرفر جديد هو دخل كأنو لاعب زى اى لاعب لانو بيعتبر كلينت فى نظر السرفر فهو بالفعل يعرف الاى بى والبورت تبع الماستر سرفر فبيتصل بية عادى وبيعمل بعد جديد فى السرفر مستقل عن الابعاد الاخرى فبيظهر كأنو عمل سرفر جديد ودة موش بيحتاج من الى عمل هوست ان يكون الجهاز بتاعة عالى الامكانيات

بأختصار انت لو هتستخدم الماستر سرفر بتاع اليونتى موش هيحتاج اللاعب الى هيعمل الجيم الى هو الهوست انو يفتح بورت لانك موش هتعمل سرفر السرفر معمول اصلا عند شركة اليونتى انت بس بتتصل بية وهو بيدير العملية نيابة عنك

اما المثال الى انا بعتهولك فى الرد القديم Network_Auth فدة موش متصل بالماستر سرفر دة يعتبر سرفر مستقل زى الى انا عملو بالدوت نت بس بسيط جدا

وللعلم انت ممكن تعمل سرفر ذى الى انا عملو بس بدل ما هتبقى الواجهة كونسول ابلكيشن هتبقى عبارة عن لعبة كسرفر وتعمل مشروع تانى باليونتى وتبرمج الكلينت مستقلا عن السرفر

omarzonex
23 / 09 / 2012, 11:17 PM
موضوع مفيد جداً يا أخوان العرب

ارجو ان نستفيد منكم أكبر قدر ممكن في عمل العاب Online

NTSoft
23 / 09 / 2012, 11:24 PM
موضوع مفيد جداً يا أخوان العرب

ارجو ان نستفيد منكم أكبر قدر ممكن في عمل العاب Online

هههه شكرا

انت ممكن تعمل مشروع السيارات تبعك للعبة اون لاين بكل سهولة^^

naoufal
26 / 09 / 2012, 02:15 PM
وللعلم انت ممكن تعمل سرفر ذى الى انا عملو بس بدل ما هتبقى الواجهة كونسول ابلكيشن هتبقى عبارة عن لعبة كسرفر وتعمل مشروع تانى باليونتى وتبرمج الكلينت مستقلا عن السرفر
ههه نعم لكنها ليسة فكرة عملية

NTSoft
30 / 09 / 2012, 01:28 AM
اكتشفت ان UberStrike مصنوعة بال Photon وهذا يدعم ما قلت عن الماستر سرفر فهو لم يكن كما نظن

ههه نعم لكنها ليسة فكرة عملية

لول للاسف فكرة غاية فى الروعة انظر الى لعبة Formla 1 المصنوعة باليونتى هى تعتبر اللعبة الاولى من العاب السباق

وانظر الى لعبة Need For Speed World مزهلة

انا اعتقد ان كل الشركات الالعاب تتجة الى صناعة العاب MMORPG حتى السيارات

Check

amineGS
30 / 09 / 2012, 01:41 AM
احسن شيء انك تصمم سيرفر لوحده تم تصمم كلينت مستقل عن سيرفر تم بعد دالك تصمم برنامج مستقل عن الاتنين لتحكم في سيرفر ويكون عند مصمم اللعبة فقط لان اغلب العاب mmorpg يمكن يطرا بها مشاكل او بطء عند الدخول لسرفر الرئيسي والبدا في اعطاء الاوامر لهدا فتصميم كل شيء مستقل شيء جيد

NTSoft
30 / 09 / 2012, 02:18 AM
احسن شيء انك تصمم سيرفر لوحده تم تصمم كلينت مستقل عن سيرفر تم بعد دالك تصمم برنامج مستقل عن الاتنين لتحكم في سيرفر ويكون عند مصمم اللعبة فقط لان اغلب العاب mmorpg يمكن يطرا بها مشاكل او بطء عند الدخول لسرفر الرئيسي والبدا في اعطاء الاوامر لهدا فتصميم كل شيء مستقل شيء جيد

بالنسبة لليونتى فهو يعتمد اعتماد اساسى على البرامج مثل

Photon / SmartfoxServer

فال Networking بتاع اليونتى يستطيع فقط ان يصنع العاب MultiPlayer صغيرة حتى وليس كبيرة وغالبا ستكون خالية من اى نوع من انواع الداتا بيز

اما عن جزء ان تعمل الكلينت وحدة والسرفر وحدة فهذا شىء اساسى فى الالعاب ال MMORPG ولا توجد لعبة دامجة بينهم لان هذا - وببساطة - غباء بل لا يوجد من الاساس

ومع صناعة المطور لسرفر لعبة MMO فهو سيحتاج بكل تأكيد الى Control Panel ليتحكم فى سرفرة

وكنقطة اضافية ليصبح الموضوع كامل الى حدا ما فمن يخاف ان يتم صنع سرفر شخصى للعبتة فى المستقبل - اذا كانت اللعبة رائعة طبعا - فلن يوفر الهكر جهودهم فى استخدام البرامج ليعرفو مكونات السرفر ويبدأو ببناء سرفرهم الخاص - وليس سرقة السرفر الاصلى - فهناك طريقة - لا اعلم بها صراحة ولكنى اعتقد انهم يستخدمون ال Proxy موش متأكد - يستطيعون بها التجسس على الحزم ومعرفة مكونات كل خزمة ويبنوها من جديد داخل سرفرهم الخاص

فلا تقلق سيتم سرقة استنساخ سرفرك بكل تأكيد - فالنصيحة هى لا تشهر لعبتك ابدأ - لن يستمع احد الى هذة النصيحة بكل تأكيد !!!!!!

amineGS
30 / 09 / 2012, 02:23 AM
بالنسبة لليونتى فهو يعتمد اعتماد اساسى على البرامج مثل

Photon / SmartfoxServer

فال Networking بتاع اليونتى يستطيع فقط ان يصنع العاب MultiPlayer صغيرة حتى وليس كبيرة وغالبا ستكون خالية من اى نوع من انواع الداتا بيز

اما عن جزء ان تعمل الكلينت وحدة والسرفر وحدة فهذا شىء اساسى فى الالعاب ال MMORPG ولا توجد لعبة دامجة بينهم لان هذا - وببساطة - غباء بل لا يوجد من الاساس

ومع صناعة المطور لسرفر لعبة MMO فهو سيحتاج بكل تأكيد الى Control Panel ليتحكم فى سرفرة

وكنقطة اضافية ليصبح الموضوع كامل الى حدا ما فمن يخاف ان يتم صنع سرفر شخصى للعبتة فى المستقبل - اذا كانت اللعبة رائعة طبعا - فلن يوفر الهكر جهودهم فى استخدام البرامج ليعرفو مكونات السرفر ويبدأو ببناء سرفرهم الخاص - وليس سرقة السرفر الاصلى - فهناك طريقة - لا اعلم بها صراحة ولكنى اعتقد انهم يستخدمون ال Proxy موش متأكد - يستطيعون بها التجسس على الحزم ومعرفة مكونات كل خزمة ويبنوها من جديد داخل سرفرهم الخاص

فلا تقلق سيتم سرقة استنساخ سرفرك بكل تأكيد - فالنصيحة هى لا تشهر لعبتك ابدأ - لن يستمع احد الى هذة النصيحة بكل تأكيد !!!!!!

هه كلامك صح
واعتقد ان هناك خاصية لتشفير داتا التي ترسل وبهده طريقة تتفادى تجسس الهكرز

NTSoft
30 / 09 / 2012, 02:34 AM
هه كلامك صح
واعتقد ان هناك خاصية لتشفير داتا التي ترسل وبهده طريقة تتفادى تجسس الهكرز

_-_ وبما ان هذة الطريقة صعبة الى حد ..... او بما ان المقولة الشهيرة - لا شىء مستحيل على الهاكرز - ما ذال مفعولها سارى حتى الان^^

والدليل هو حتى لعبة wow لم تسلم من هذا

amineGS
30 / 09 / 2012, 02:58 AM
صح ومع دالك انا لدي بعض الشك في محاولة معرفة ما بداخل الحزمة وادا المبرمج فام بتشفير جميع السترينغ بالاضافة الى تشفير الداتا فهدا صعب جدا ولا اعتقد ان في احد يستطيع فك تشفيرها متل ارشيف الجيم ستوديو wrs فانا لم ارى لحد الان اي هكر استطاع رؤية ما بداخل الارشيف عكس شركة كابكوم التي تم فك تشفير جميع العابها

NTSoft
30 / 09 / 2012, 03:06 AM
صح ومع دالك انا لدي بعض الشك في محاولة معرفة ما بداخل الحزمة وادا المبرمج فام بتشفير جميع السترينغ بالاضافة الى تشفير الداتا فهدا صعب جدا ولا اعتقد ان في احد يستطيع فك تشفيرها متل ارشيف الجيم ستوديو wrs فانا لم ارى لحد الان اي هكر استطاع رؤية ما بداخل الارشيف عكس شركة كابكوم التي تم فك تشفير جميع العابها

اعلم ولكن نحن لا نتكلم على الاحتراف انا اتكلم عن اذا فعلها احد منا وقام بعمل لعبو mmo فلن يستطيع ان يحميها لان حماية اللعبة اصعب من عملها

naoufal
30 / 09 / 2012, 04:40 AM
لول للاسف فكرة غاية فى الروعة انظر الى لعبة Formla 1 المصنوعة باليونتى هى تعتبر اللعبة الاولى من العاب السباق
كيف لم افهم
ما عنيت انه غير عملي هو عمل نسخة سيرفر ك gui هو امر غير عملي لانك ستطر للاتصال بسيرفر واغلب الاتصالات بالكومنت فكيف ستدير سيرفر وكيف ستراقبه وهو guiapp !!! ههه يعني السيرفر لو كان GUI فهو غير عملي
==================================================

كنقطة اضافية ليصبح الموضوع كامل الى حدا ما فمن يخاف ان يتم صنع سرفر شخصى للعبتة فى المستقبل - اذا كانت اللعبة رائعة طبعا - فلن يوفر الهكر جهودهم فى استخدام البرامج ليعرفو مكونات السرفر ويبدأو ببناء سرفرهم الخاص - وليس سرقة السرفر الاصلى - فهناك طريقة - لا اعلم بها صراحة ولكنى اعتقد انهم يستخدمون ال Proxy موش متأكد - يستطيعون بها التجسس على الحزم ومعرفة مكونات كل خزمة ويبنوها من جديد داخل سرفرهم الخاص
حسنا اضن ان البروكسي نستعمله عادة لتخفي
لكن لتحليل الحزم ففي تتطبيقات خاصة وهي لتقاط للحزم الواردة والصادرة من الجهاز
بنسبة لتشفير فهو في حقيقته خورزمية يبنيها خبراء في تشفير لكن للاسف اغلب الخورزميات القوية قد تم فكها
فلكل طريقة تشفير طريقة لفك التشفير لكن ان بنيت خورزمية خاص بك فهد سيكون جديد لكن ان فكرت في الامر فمهندسين ودكاترة قد تم فك خورزمياتهم فمابالك فخورزمية هاوي
ادكر ان لعبة الاخ اسامة مسجدي في حالة تجريبية لم كانة في موقعه قد تمكنت من تغير على الحزمة و انتقال الى مستوى 9 :D
الخطأ الي وقع فيه انه كان واخد الفكرة من مشروع جاهز وهو كان يحتوي على الاسم وسكور وكان هناك نضام حماية نوعا ما :p
لكن لم كان اضاف ارسال مرحلة قد غفل على وضعها في تشفير مما قمت بتغير قيمة
لكن رغم دالك فتشفير الدي كان مستعملو قد كانة لي فكرة سابقة عنه وكان يمكنني ان اقوم بستعماله للحصول على باكيت مماتلة وبالعدادات الي اريدها :p

naoufal
30 / 09 / 2012, 04:47 AM
ولدالك انا اخبرتكم انه ستعمال الاتصال المباشر مع القاعدة هو شيئ خطر
لانه عند لتقاط البكت التي تحتوي على بيانات الاتصال بالقاعدة فهاد يشكل خطر على السيرفر وكل الحسابات العبة
يعني من الافضل تستعمل الاتصال بستعمال php كوسيط وهكدى تحصل حماية لقاعدة او شبه حماية
وحاول قدر الامكان التخلي على الاتصال الخارجي بالقاعدة لانه خطر
فلو تمكن الهكرز من حصول على معلوماة القاعدة فان لم يكن هناك اتصال خارجي فلن ينفعه دالك كتيرا الى ادا تمكن من ختراق الموقع ورفع سكريبت php للاتصال محلي بالقاعدة خههخخه في اي حال لا مفر
وكما يقولون لا توجد حماية كاملة لكن هناك حماية قوية

amineGS
30 / 09 / 2012, 01:02 PM
لمادا لا تهكرون اليونيتي وتستعملوه لنشر اعمالكم على جميع الاجهزة

NTSoft
30 / 09 / 2012, 04:01 PM
كيف لم افهم
ما عنيت انه غير عملي هو عمل نسخة سيرفر ك gui هو امر غير عملي لانك ستطر للاتصال بسيرفر واغلب الاتصالات بالكومنت فكيف ستدير سيرفر وكيف ستراقبه وهو guiapp !!! ههه يعني السيرفر لو كان gui فهو غير عملي
:p

لا انا كان ردى على ان ممكن تعمل لعبة mmo سيارات وبسرفر منفصل ولم ازكر ال gui !!!!!!!!!!!

NTSoft
30 / 09 / 2012, 04:07 PM
ولدالك انا اخبرتكم انه ستعمال الاتصال المباشر مع القاعدة هو شيئ خطر
لانه عند لتقاط البكت التي تحتوي على بيانات الاتصال بالقاعدة فهاد يشكل خطر على السيرفر وكل الحسابات العبة
يعني من الافضل تستعمل الاتصال بستعمال php كوسيط وهكدى تحصل حماية لقاعدة او شبه حماية
وحاول قدر الامكان التخلي على الاتصال الخارجي بالقاعدة لانه خطر
فلو تمكن الهكرز من حصول على معلوماة القاعدة فان لم يكن هناك اتصال خارجي فلن ينفعه دالك كتيرا الى ادا تمكن من ختراق الموقع ورفع سكريبت php للاتصال محلي بالقاعدة خههخخه في اي حال لا مفر
وكما يقولون لا توجد حماية كاملة لكن هناك حماية قوية

من خلال خبرتى فى صناعة السرفرات عندى خوارزمية خاصة للتشفير ولاكن هى لن تكون قوية انا اعلم ولاكنها ستكون افضل من الخوارزميات التى فك تشفيرها من قبل

وبالنسبة لحماية قاعدة البيانات فانا عندى طريقة خاصة لهذا الموضوع ولكن لا اعلم ايضا اذا ستكون الحماية جيدة ام لا

naoufal
30 / 09 / 2012, 04:41 PM
لمادا لا تهكرون اليونيتي وتستعملوه لنشر اعمالكم على جميع الاجهزة
كيف لم افهم ما تعنيه بضبط .....

لا انا كان ردى على ان ممكن تعمل لعبة mmo سيارات وبسرفر منفصل ولم ازكر ال gui !!!!!!!!!!!
حسنا انت قلت بالحرف

هذى الي علقت عليه راجع تعليقي .....

من خلال خبرتى فى صناعة السرفرات عندى خوارزمية خاصة للتشفير ولاكن هى لن تكون قوية انا اعلم ولاكنها ستكون افضل من الخوارزميات التى فك تشفيرها من قبل

وبالنسبة لحماية قاعدة البيانات فانا عندى طريقة خاصة لهذا الموضوع ولكن لا اعلم ايضا اذا ستكون الحماية جيدة ام لا
هم جميل بطبع فالخورزميات الجديدة هي فكرة جيدة لانه مادام العبة لم تحصل شهرة فالهكرز الدين سيستهدفونها سيكونون قلة او منعدمين
لان فك الشيفرة ليسة شيئ سهل حت لو كانة بسيطة

NTSoft
30 / 09 / 2012, 05:49 PM
هههههه سورى حدث سوء تفاهم من الطرفين انا كونت بتكلم على عمل لعبة سيارات mmo

وانت اتكلمت على عمل سرفر باليونتى كلعبة عبارة عن سرفر مستقل وعمل الكلينت كمشروع لعبة اخر مستقل ويظل السرفر لديك اما الكلينت فينشرة للباقين وهذا شىء صح غير عملى بالمرة

amineGS
30 / 09 / 2012, 06:54 PM
كيف لم افهم ما تعنيه بضبط .....

انا اعني ان اليونيتي لازمه انترنت ليتفعل حاولو اخد الحزم المرسلة من الموقع لليونيتي لكي تعلم ما نوعها بالضبط وعلى مادا تحتوي من ملفات وهدا سيمكنك من تهكير اليونيتي وجعله اصلي ام انا مخطا

naoufal
03 / 10 / 2012, 11:25 PM
انا اعني ان اليونيتي لازمه انترنت ليتفعل حاولو اخد الحزم المرسلة من الموقع لليونيتي لكي تعلم ما نوعها بالضبط وعلى مادا تحتوي من ملفات وهدا سيمكنك من تهكير اليونيتي وجعله اصلي ام انا مخطا
لا عندما نشغل الكراك فهو يعمل عادي بدون ان نقوم بقط الاتصال بالنت لدلك فلا علاقة لنسخة الاحترافية الكاملة بالانترنيت
الانترنيت عندما تختار نسخة الكاملة لفترة محدودة او النسخة التجريبية لطول العمر...والله بقالي سنين ما اعدت تنصيب اليونتي خخخ

amineGS
04 / 10 / 2012, 12:05 AM
لا عندما نشغل الكراك فهو يعمل عادي بدون ان نقوم بقط الاتصال بالنت لدلك فلا علاقة لنسخة الاحترافية الكاملة بالانترنيت
الانترنيت عندما تختار نسخة الكاملة لفترة محدودة او النسخة التجريبية لطول العمر...والله بقالي سنين ما اعدت تنصيب اليونتي خخخ

هل اليونيتي المكرك يصدر لجميع المنصات؟

UA07
04 / 10 / 2012, 12:13 AM
هل اليونيتي المكرك يصدر لجميع المنصات؟

نعم ios android ps3 wii xbox 360 flashPro
كل هذه المنصات مدعومة في اليونتي المكرك

NTSoft
04 / 10 / 2012, 12:34 AM
اليونتى المكرك يصدر الى الويندوز والاندرويد والويب والفلاش اذا كنت على تشتغل على الويندوز
اما الاى اس او لازم تكون شغال على الماك

اما باقى المنصات لازم تشترى لها رخصة خاصة

UA07
04 / 10 / 2012, 12:38 AM
اليونتى المكرك يصدر الى الويندوز والاندرويد والويب والفلاش اذا كنت على تشتغل على الويندوز

بس النسخه الي عندي اقدر اصدر على ps3 والxbo360 ؟

عفوا وجدت هذا الخيار مشفر اسف

amineGS
04 / 10 / 2012, 12:42 AM
جميل جدااااا لاكن ليش ما تجربو تصدير اعمالكم لاحد المنصات

UA07
04 / 10 / 2012, 12:47 AM

صحيح كان عندي سؤال الماك افضل من الويندوز من ناحية برنامج اليونتي صح ؟ بس للاسف هذه الاجهزة نادر جدا في مصر والوطن العربي بشكل عام

NTSoft
04 / 10 / 2012, 12:55 AM
لا يهم حتى نحن لم نتعمق فى المحرك بشكل كبير فقط اصنع لعبة وبعد ذالك يحلها حلال

اما لماذا لم نصدر العابنا الى منصات اخرى - ببساطة انا لم اصنع لعبة باليونتى قط حتى الان^_^ - انا اعمل على مشروع اللعبة الاون لاين وفور انتهاء العمل عليها ان شاء الله سوف اصدرها للويب اولا ثم الويندوز ثم اندرويد (يا مسهل)

M-E
03 / 11 / 2012, 12:50 AM
يا جدعان الكلام كتيييييييييير اوي بس مفيش حاجه تتفهم علي بعضها

omarzonex
03 / 11 / 2012, 08:59 PM
خير الكلام ما قل ودل

M-E
03 / 11 / 2012, 09:49 PM
خير الكلام ما قل ودل
++++++++++1

بس لو ينفع الكلام كتير وانا تهت الصراحه ياريت ملخص للي اتقال
لو ينفع.....................

naoufal
04 / 11 / 2012, 01:39 AM
صحيح كان عندي سؤال الماك افضل من الويندوز من ناحية برنامج اليونتي صح ؟ بس للاسف هذه الاجهزة نادر جدا في مصر والوطن العربي بشكل عام
ههه بطبع لان شركة ابل هي الصاحبة المحرك لدلك فلابد من بعض المتيازات لانضمتها

يا جدعان الكلام كتيييييييييير اوي بس مفيش حاجه تتفهم علي بعضها

خير الكلام ما قل ودل
++++++++++1

بس لو ينفع الكلام كتير وانا تهت الصراحه ياريت ملخص للي اتقال
لو ينفع.....................
ههه نعم بطبع لكن لو شفت حتلاحض ان ليسة كل الردود كانة موجه للعامة فقد دخلنا في حوار ومع مرور الوقت نتقلنى للحديت في امور اعمق اسف :p

M-E
08 / 11 / 2012, 05:23 PM
طيب والحل:speechles

amirouche
27 / 11 / 2012, 08:50 PM
???????????? ??????????????? ???????????

M-E
01 / 12 / 2012, 12:13 PM
ايو يعني مفيش اجابه كامله علي الموضوع الرئيسي