Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استفسار عن الاستوديوهات الموجوده فى مصر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استفسار عن الاستوديوهات الموجوده فى مصر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    محتاج استفسار من الناس الموجوده هنا فى مصر
    هل فيه استوديوهات بتستخدم بليندر !؟ سواء فى الاعلانات او فى الافلام القصيره ؟ ولا كله بيستخدم مايا و ماكس ؟
    انا بحب بليندر جدا ومستمر فيه باذن الله ,,, بس محتاج اضمن وظيفه فى استوديو كويس ! وانا حاليا بتعلم مايا ! مع ان بليندر افضل من وجهة نظري

مأظنش صراحه !
    يا راجل دا انا لما بقول لحد ملوش قوي في ال 3D اني شغال ببرنامج اسمه بلندر
    بيفكر علي طول اني تعبان واني شغال ببرنامج تعبان طالما هو مش 3Dmax
    غالبا عندنا ثقافه ( طالما مش ماكس او مايا يبقي تعبان ) ميعرفوش غيرهم
    بس متخليش الموضوع ده يدايقك يعني ... انت لما تدوس اكتر في المجال هتلاقي انو الفروق بين البرامج دي بسيطه .. ولو اتعلمت واحد .. بسهوله هتقدر تتعلم غيره
    اصلا انت هتضطر فعلا تتوسع في تعلم البرامج المختلفه لتحسين جوده شغلك

المشاركة الأصلية بواسطة AA3D مشاهدة المشاركة
      مأظنش صراحه !
      يا راجل دا انا لما بقول لحد ملوش قوي في ال 3D اني شغال ببرنامج اسمه بلندر
      بيفكر علي طول اني تعبان واني شغال ببرنامج تعبان طالما هو مش 3Dmax
      غالبا عندنا ثقافه ( طالما مش ماكس او مايا يبقي تعبان ) ميعرفوش غيرهم
      بس متخليش الموضوع ده يدايقك يعني ... انت لما تدوس اكتر في المجال هتلاقي انو الفروق بين البرامج دي بسيطه .. ولو اتعلمت واحد .. بسهوله هتقدر تتعلم غيره
      اصلا انت هتضطر فعلا تتوسع في تعلم البرامج المختلفه لتحسين جوده شغلك
      فعلا عندك حق ,,, هو السؤال جه فى بالى مش اكتر
      عموما بليندر برنامج قوي جدا ,, وبردو البرامج دى مجرد ادوات مش اكتر المهم المهاره والقوه فى التعامل

كما قلت بالضبط أخى . اعتقد إذا ذهبت لاستوديو لتعمل به سيقول لك أرينى أعمالك و لا اعتقد انه سيهتم بأى برنامج استخدمته مادام مستوى عملك متميز .

اا
        اا

المشاركة الأصلية بواسطة tefa el gn مشاهدة المشاركة
          كما قلت بالضبط أخى . اعتقد إذا ذهبت لاستوديو لتعمل به سيقول لك أرينى أعمالك و لا اعتقد انه سيهتم بأى برنامج استخدمته مادام مستوى عملك متميز .
          لا اوافقك الرأي ........
          في مصر ان لم تكن تعمل علي ماكس او مايا فلن تعمل في استوديو مهما كان العمل المخصص له ميديا او اعمال هندسيه او غيرها .....حتي العمل كفري لانسر يتطلب منك التصدير الي ماكس ومايا مما يؤدي الي قله جوده العمل او وجود مشاكل في الماتيريال او التكستشر ......لا يعترف حتي الان احد ببلندر وان كان في السنه الاخيره بدء اسمه ينتشر في مصر
          my page
          Deviant Art
          My Blog
          Twitter
          Tsَu

المشاركة الأصلية بواسطة النمر2011 مشاهدة المشاركة
            لا اوافقك الرأي ........
            في مصر ان لم تكن تعمل علي ماكس او مايا فلن تعمل في استوديو مهما كان العمل المخصص له ميديا او اعمال هندسيه او غيرها .....حتي العمل كفري لانسر يتطلب منك التصدير الي ماكس ومايا مما يؤدي الي قله جوده العمل او وجود مشاكل في الماتيريال او التكستشر ......لا يعترف حتي الان احد ببلندر وان كان في السنه الاخيره بدء اسمه ينتشر في مصر
            أخ .. صدمتنى بهذه المعلومه

اا
            اا

المشاركة الأصلية بواسطة النمر2011 مشاهدة المشاركة
              لا اوافقك الرأي ........

وانت شايف من وجهة نظرك ايه هو الحل لمشكلة ان البلندر غير مدعوم فى إستديوهات مصر ؟؟
              بالنسبة لشخص يطمح للعمل فى هذا المجال هل يجب ان يتعلم مايا أو ماكس لأن حتى البرامج التانية زى سينما فور دى وسوفت إماج مش مستخدمين أوى داخل مصر المايا والماكس مسيطرين بطريقة غريبة أوى مش فى مصر بس دول مسيطرين على العالم ههههههههههه
              [ سبحــان الله وبحمـده , سبحــان الله العظيــم ]‏

تقدر تقول انها احدي سلبيات جهل المجتمع
                زي بالظبط م الشركات الي تفضل عامل غير موهوب لانو معاه الشهادات المطلوبه
                علي عامل موهوب جدا لانو معهوش شهادات

الحل هو أن نقوم بأعمال قويه جدا وننشرها فى النت و نكتب عليها أنها بالبليندر ...... يعنى بمعنى أخر ( نصيت البرنامج ) .

اا
                  اا

المشاركة الأصلية بواسطة AA3D مشاهدة المشاركة
                    تقدر تقول انها احدي سلبيات جهل المجتمع
                    زي بالظبط م الشركات الي تفضل عامل غير موهوب لانو معاه الشهادات المطلوبه
                    علي عامل موهوب جدا لانو معهوش شهادات
                    نعم بالظبط ويبدو أن هو دة الواقع للأسف

المشاركة الأصلية بواسطة tefa el gn مشاهدة المشاركة
                    الحل هو أن نقوم بأعمال قويه جدا وننشرها فى النت و نكتب عليها أنها بالبليندر ...... يعنى بمعنى أخر ( نصيت البرنامج ) .
                    فكره كويسة وممكن تجيب نتيجة

بدء الشباب المهتمين بالبلندر ....خصوصاً مصر
                      التواصل لعمل فرق وورش عمل لأعمال بالبلندر وطبعاً الاعمال غير تجاريه لأنها مازالت مجرد تجارب لعمل افلام كرتونيه قصيره مما يساعد علي تطور ...لكن يتطلب عمل الورشه هو تواجد اعضاؤها من نفس المدينه ...ليسهل التجمع معاً .....ولكن ايضاً هذا لن تجده بأستمرار فتوجه الكثير الي مواقع التواصل الاجتماعي لجمع فريق عمل مثل هذا 3D Teacher
                      صفحه علي الفيس بوك لعمل ورشه لفيلم قصير ......
                      الامر حدث معي اكثر من مره ولكن كنت ارفض الفكره لقله التفرغ .....حتي في ورشات الانترنت انضمامي لها شرفي ومحدود
                      ان كنت تريد العمل بالبلندر في مجال الدعايه والاعلان مثلاً او الميديا عموماً يجب ان تعمل به في الاستوديو الخاص بك او شركتك الخاصه
                      او فري لانسر .....
                      ان كنت تريد اسقال مهارتك فعليك بفكره الورش الجماعيه سواء باللقاء المباشر او الانترنت
                      الحقيقه البلندر ينتشر بشكل سريع جداً في مصر وقريباً جداً سنري له اعمال احترافيه علي التلفيزيون او المهرجانات والاعلانات وقريباً ستتجه اليه الشركات خاصة الدعايه والاعلان .....لذلك كنظره مستقبليه فله مستقبل باهر وقد نري في يوم من الايام الشركات تبحث عن محترفي البلندر
                      my page
                      Deviant Art
                      My Blog
                      Twitter
                      Tsَu

هو البلندر فعلا بينتشر ونتمنى يوماً ما نشوف أعمال تلفزيونيه بالبلندر

يا شباب انا الموضوع دا محيرني فعلا ,,, يعني انا دلوقتى بحب بليندر جدااااااااااااا وبحب ال ui بتاعته وكل حاجه فيه وشايف انه سهل جدا جدا وتقدر تشتغل فيه فى كل حاجه ,انما مايا بحس انك لازم تتخصص فى حاجه واحده زى الموديلينج وبس بحس مايا صعب شويتين فى البدايه
                          انا محتار ما بين البرنامجين !!! وانا عارف ان الاتنين نفس الامكانيات وكل حاجه !
                          بس انا بقارن ما بين برنامج بحبه وبرنامج له شغل فى سوق العمل !
                          انا ممكن اتعلم الاتنين بس صعب يكون فى وقت واحد !

حد عنده اقتراحات ؟ او بيمر بنفس المشكله !؟

شوف يا صديقى
                            انت ان شاء الله ناوى تشتغل فى مكان ولا هتشتغل حر
                            كمان انت بتشتغل بالفعل بلندر ولا لسة هتتعلمه
                            لو هتشتغل فى مكان يجب ان تتعلم ماكس او مايا وبحسب التخصص لو هتتخصص معمارى انصحك بالماكس
                            ولو موشن جرافيكس او افكتس او انيميشن ينفع الاتنين ولكن يفضل مايا
                            وقتها ممكن تتعلم او تتابع العمل الشخصى ببلندر فى المنزل

اما ان كنت ستعمل حر فلك حرية الاختيار ولكن يجب فى النهاية ان يكون عملك متقن واحترافى ولا يهم وقتها ما هو البرنامج المستخدم ما دام الجودة والعمل جيدين بالنسبة للزبون

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                            اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
                            Freelancer

يعمل...
                            X