Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انسب ماكس لجهازى ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انسب ماكس لجهازى ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا :انا نويت دراسة برنامج الماكس من شهرين وكنت ناوى ابدا دراسته فى اجازة الصيف بسب دراستى وبسب الجهاز عندى مازربورد طار وطير معا البروسوسير ففكرت اول حاجة اجيب مازربورد حلوه وسعرها على أد جيبى ومعاها رامات 2جيجا Ddr3 واشتريت بروسوسير رخيص ومكنتش اعرف والله انو رخيص ومعفن وهاكتب نوعه تحت

المهم جبت الحاجة وافتكرت انى كدة عملت من الاخر والماكس هايشتغل عندى زى الفل وكانت الصدمة لاقيت ان الماكس العملاك بيحتاج اجهزة بمزانيات عالية جدا الصراحة انا كاطالب مقدرش عليها دلوقتى المهم عشان مطولش
    انا هاكتب امكانيات الجهاز عندى وطلبى هو تقييم من الحبراء اى النسخ احسن لجهازى الان

مازر بورد
    motherboard gigabyte g41 mt s2pt
    بروسوسير intel r pentium r 4 cpu 3.00ghz 3.00ghz
    رام kingston 2g _1333 وممكن اجيب عليها 4 جيجا
    كرت شاشة مدمج بالمازربورد
    Intel(R) G41 Express Chipset (Microsoft Corporation - WDDM 1.1) >>1gb

دى الحاجات الاساسية الى بيتطلبها الماكس

من فضل الاعضاء الكرام يقيمولى نسخة ابدا عليها وتكون مناسبه للجهاز

ثانيا:نظام التشغيل عندى 7 windows
    sys-bit 32 مع العلم ان الجهاز ممكن ينزل عليه 64 بس انا متردد عشان ميعملش ضغط على الجهاز

المطلب الثانى ما الافضل لامكنيات الجهاز والنظام برنامج الماكس 32 ولا 64

المطلب الثالث تنصحونى اعدل اى القطع الواجب تغيرها فورا فى حدود 400 ج الان

معلش انا عارف انى رغيت كتير بس عشان اقدر
    اوصل حاله جهازى للقارىء
    وشكرا

ايه يا خوانا 80 زائر ومحدش عايز يعبرنى وينصحنى اجيب انهى نسخة للجهاز
    دة قسم البلندر فى تعاون اكتر من كدة
    على العموم عادى

2009/2010/2011دول خفاف شويه على الاجهزه وابعد عن النسخ الى اعلى من كدا وكمان الافضل ليك 2009
      والفرق بينه وبين 2014 مش كتير
      وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ (42) مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء

انت ممكن بال400 جنيه تزود رامه 2 g وكمان تغير البروسيسور بس مستعملين الرامه 2gمستعمله فى مصر ب100 جنيه واستبدل البروسيسور بالباقى وخليك على نظام 32
        وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ (42) مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء

اولا انا متشكر على اهتمامك بالرد
          تانيا لماذا 2009 هو الافضل انا سمعت ان دروسوا كتتير >> طب انا لو نزلت 2011 هتسوح فى تطبيق الدروس وتعلمها ولا ممكن اتعلم من عليها
          ثالثا 64 ولا 32 الافضل من حيث السرعة والضغط على الجهاز

الاختلاف فى النسخ لا يعنى تغير البرنامج لا اماكن الادوات ولا طريقت عملها فقط لو فى اضافات فى النسخه الجديد بيضيفوها ولاكن لايقومو بغير اى شئ او نقل ادوات لن تشعر بالفرق سو فى واجهت البرنامج 2009 واجهه كلاسيك علشان كدا خفيف 2011 واجهه مودرن وشكلو احسن ولاكن الفرق لاشى اما بالنسبه ل32 او 64 اشتغل على 32 اصلا دى او دى ملهاش دخل فى سرعة الجهاز يمكنك تطبيق اى درس لاى نسخه على اى نسخه مختلفه ومش هتلاقى اختلاف

شكرا على الايضاح يا استاذ pmax
              يعنى اتكل على الله واشتغل على نسخة 2011 bit32 مش هاتتاثر بامكانيات الجهاز بتاعى

يعمل...
              X