Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

موضوع مهم جدا الى كل المحترفين

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• موضوع مهم جدا الى كل المحترفين

والله انا مش عارف اقول ايه
    بس فى الحقيقة بعد ما اقول هذا الكلام ممكن ناس كتير ما تحبينى ولا تحب مشاركتى لكن انا بصراحة لابد ان اقول

لماذا لا يتم الرد على مواضيع الاعضاء الجدد ويتم الرد بعنف على الاعضاء المشهورين ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

انا فى بداية اشتراكى فى المنتدى قلت انه لابد للواحد ان يتعرف على الناس علشان يبدأو يتكلموا معه ويتحاورو فى المفيد و الاصلح لكن اتضح غير ذلك فلان نزل موضوع حلو وحش ياسلام تلاقى التعاليق عليه مالهاش عدد والى الامام وممتاز ورائع وجبار ....الخ

وتلاقى فلان برده يا عينى نزل موضوع تلاقى بالكتير 1 او 2 جبران خاطر بداية موفقة ها , ولكن اين الكلام الكثير الهدف كما يقول الاعضاء هو الرقى بمستوى الوطن العربى فى كل شىء والله ما يحدث عكس ذلك ولكن انا لاحظت علشان تبقى مشهور ويعلق على مواضيعك ويبدوا رايهم ويرشيدوك الى فعل الاحسن لازم تبقى زى بتوع الانتخابات يعنى كل موضوع ينزل تجرى عليه وتعلق مع الشكر بدون حتى ما تنظر اليه ولو نظر اليه تكون نظرة عابرة الا طبعا مع الاخوة الافاضل

طبعا انا منكرش انا بعمل كده ساعات لكن انا الاستفادة الوحيدة التى تعلمتها من المنتدى هى النظر الى الصور ومحاولت عمل صور واقعية مثلها فى التكنيك

وانى بصراحة كان لازم اقول الشويه دول
    علشان انا دخلت على موضوع واحد جديد و والله صعب عليا يا جامعة اريد التعليق مرة وبعد كده فى نفس الموضوع ما فى حد عاجبة الموضوع تعليق اخر

وبعد كده اخر ما زهق عمل موضوع جديد وقال فيه يا ناس علقوا على موضوعى ولا الاعضاء الجدد ملهمش مكان هنا

يلى الحمد لله على كل شىء

يا اخي العزيز
    كلما كان عملك جميلا
    وكلما كانت فكرة موضوعك متميزة
    كان اقبال البشر عليك اكبر
    لا يوجد مكان للتعارف
    يوجد مكان لعرض البضاعة
    نعم انها سوق سوداء

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

( خيركم من تعلم القرآن وعلمه )

المشاركة الأصلية بواسطة arcmax2005
      والله انا مش عارف اقول ايه
      بس فى الحقيقة بعد ما اقول هذا الكلام ممكن ناس كتير ما تحبينى ولا تحب مشاركتى لكن انا بصراحة لابد ان اقول

لماذا لا يتم الرد على مواضيع الاعضاء الجدد ويتم الرد بعنف على الاعضاء المشهورين ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

انا فى بداية اشتراكى فى المنتدى قلت انه لابد للواحد ان يتعرف على الناس علشان يبدأو يتكلموا معه ويتحاورو فى المفيد و الاصلح لكن اتضح غير ذلك فلان نزل موضوع حلو وحش ياسلام تلاقى التعاليق عليه مالهاش عدد والى الامام وممتاز ورائع وجبار ....الخ

وتلاقى فلان برده يا عينى نزل موضوع تلاقى بالكتير 1 او 2 جبران خاطر بداية موفقة ها , ولكن اين الكلام الكثير الهدف كما يقول الاعضاء هو الرقى بمستوى الوطن العربى فى كل شىء والله ما يحدث عكس ذلك ولكن انا لاحظت علشان تبقى مشهور ويعلق على مواضيعك ويبدوا رايهم ويرشيدوك الى فعل الاحسن لازم تبقى زى بتوع الانتخابات يعنى كل موضوع ينزل تجرى عليه وتعلق مع الشكر بدون حتى ما تنظر اليه ولو نظر اليه تكون نظرة عابرة الا طبعا مع الاخوة الافاضل

طبعا انا منكرش انا بعمل كده ساعات لكن انا الاستفادة الوحيدة التى تعلمتها من المنتدى هى النظر الى الصور ومحاولت عمل صور واقعية مثلها فى التكنيك

وانى بصراحة كان لازم اقول الشويه دول
      علشان انا دخلت على موضوع واحد جديد و والله صعب عليا يا جامعة اريد التعليق مرة وبعد كده فى نفس الموضوع ما فى حد عاجبة الموضوع تعليق اخر

وبعد كده اخر ما زهق عمل موضوع جديد وقال فيه يا ناس علقوا على موضوعى ولا الاعضاء الجدد ملهمش مكان هنا

يلى الحمد لله على كل شىء
      انا اوافقك اخوي على الي كتبته بالمنتديات الاجنبيه حتى لو كان الموضوع بسيط تلقى لازم يشاركون فيه علشان يقدومن النصيحه لرقي بمستوى بس هم ما اقدر اعمم هني على كل الاعضاء في اعضاء يعطونك رايهم وينصحون

والله ولي التوفيق

يمكن معاك حق .. المحترفين عادة يعلقون على الأعمال الإحترافية ..
        اما الأعمال العادية .. فقط ستجد كلمات التشجيع ..
        و التعليقات الخفيفة ....
        ........ لكن هذا لا يمنع المبتدئين من التطور و إنتقادات المحترفين و اعمالهم هى الطريق الأمثل ..
        الباشمهندس أحمد

مركز الرباط للجرافيك
        مركز تعليمي معتمد لدي شركة Autodesk
        هاتف : 00201000151001

موقع و دورات مركز الرباط للجرافيك .. تفضل هنا

Facebook

YouTube

يا عم براحة علينا اهم حاجة للجدد هو التشجيع علشان يحبوا المنتدى و يفرحوا و مستواهم يرتقى
          M HAMMAD
          M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
          قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
          لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

انا معاك في اللي قلته .....متى نعمل بروح الاجانب ....لا اقول بمستواهم.....انشاء الله نصل مستواهم
            اهم مافي الامر ان ناخذ كل الامور مهما كانت صغيره و متواضعه بجديه......

جميل
              رااائع
              وفقك الله
              ايه الحلاوه دى
              ممتاز
              عظمه على عظمه ياست

ياجماعه مش كل نفس زي التانيه

ممكن واحد مبتدئ النقد يذيد عليه شويه .......... مايستحملش ويطفش

و ممكن واحد مبتدئ ... يتخنق .... تقلب معاه بتحدى

يعنى اسحبهم الاول جوا الدوامه بكلمتين يدوله ثقه بنفسه
              بعد كده تقدر تعدله أخطائه

وساعتها لو قلتله ( شغلك وحش ) مش هيزعل ولا هيحبط

وهيتحسن

ولا أيه يا فنكوشى

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد تاعب
                جميل
                رااائع
                وفقك الله
                ايه الحلاوه دى
                ممتاز
                عظمه على عظمه ياست

اخى العزيز فى حاجة اسمها زوق فى الحوار وعدم الريأه على اى رأى وعلى العموم الله يسامحك

السلام علسكم ورحمة الله وبركاته :
                  أخي arcmax2005
                  من المعروف ياأخي أن المشهور لا يصبح مشهوراً إلا في حالات , منها :
                  1- أن يكون الشخص مميزاً في مجال التصميم ( أعماله ممتازة أو جيدة ) .
                  2- أن تكون أعماله سيئة للغاية وكثيرة في نفس الوقت .
                  3- أن ينسب بعض الأعمال له ( كذاب) .
                  4- أن يقدم مساعدات بشكل ملحوظ .

وعلى ماأظن إتك تقصد بالمشهورين هم المميزين , فإذا كان كذلك , فأقول :

ليس بالغريب أن يتم الرد على الشباب المميزين كما تقول , ولكن هناك سؤالين :
                  كيف أصبحوا هؤلاء مميزين ؟
                  ألم يكونوا في يوم من الأيام مبتدئين ؟

أعمال المبتدين في أغلب الأحيان تكون فيها عيوب كثيرة مثل النمذجة والإكساء والإضاءة وزاوية الكاميرا والتصيير .
                  قد تقول أني لم أترك شيء لم أذكره , نعم فلقد ذكرت كل مايتعلق بالـ 3d وهذه النقاط هي المحور الأساسي للتصميم المتميز .
                  فأي تعليق تريد من المتميز أن يرد على المبتديء خصوصاً إذا كان عمله سيء .
                  تجد بعض المبتدئين قد تعلم الماكس من إسبوع ويأتي ليعرض عمله , ويطلب النقد فيه .
                  فإذا أدليت بدلوك وأعطيته رأيك بكل صراحة , لقيت منه ماتكره من الكلمات والإهانات .
                  لذلك تجد أن أكثر المتميزين في المنتدى يجتنبون هذه الامور , وأنا واحد من اللذين يجتـنبون هذه الأمور ولا أقول إني مميز .

تحياتي.......
                  لا تستحي من إعطاء القليل ، فالحرمان أقل منه.
                  أمير المؤمنين: علي بن أبي طالب .

قلة الرد على بعض الموضوعات بالنسبة للأعضاء الجدد يرجع الى عدة اسباب:

1-ان البعض قد يكون مشغولا ولا يجد وقتا للرد على الموضوع

2-البعض قد يأخذه الغرور ويظن نفسه احترف الماكس ولا يوجد منه اثنان فى مهارته ومثل ذلك الشخص ينظر الى اى عمل على انه تافه ويستطيع عمله وهو مغمض العينين مم يجعله يتكبر على ان يعطيه حد نصيحة فى التصميم وقد يصل الى حد ان يسخر منك اذا اعطيته رابطا لدرس على النت بدلا من ان يشكرك ولو كان ليس فى حاجة اليه وتراه لا يرد على الموضوع ظنا بأنه لايناسب مستواه.

3- الحقد ويمنع صاحبه من الرد حتى لايشجعك وتستمر فى نجاحك وتقدمك
                    4-الخوف من ان يلقى الرد اللذى وضعته نقدا وهجوما من الأعضاء الزوار للموضوع وصاحب الموضوع نفسه اللذى لايتمتع بروح رياضية ولا يقبل النقد ويظن نفسه مصيبا دائما المشكلة ان احيانا صاحب الموضوع بينسى نفسه وبيتجاوز حدوده وبيقل ادبه ويشتم فى بعض الأحيان وطبعا رأينا هذه الصور المخجلة كثيرا ولا داع لذكر امثلة ومثل هذا النوع لن يتقدم ابدا.
                    وان كان هذا لاينفى طبعا وجود اعضاء محترمين جدا وخدومين وبيساعدوك من غير ماتطلب منهم وانا عن نفسى تعاملت من العديد منهم وافادونى كثيرا بآرائهم المشجعة وانتقاداتهم ووجهات نظرهم الرائعة.

طبعا لن اذكر اسماء حتى لا انسى احدا لكن طبعا كل واحد عارف نفسه كويس.
                    اتمنى ان نأخذ الايجابيات من الغرب ونرمى السلبيات لكننا للأسف بنعمل العكس تماما.
                    متأسف على الاطالة

صديقى المايسترو .. انت تصف روح شخصيات شريرة للغاية .. اتمنى من الله الا تكون موجودة بيننا ..
                      الباشمهندس أحمد

مركز الرباط للجرافيك

Facebook

YouTube

أخوانى انا ما بقصدش ان اعيب اى تصرف ولكن الغرض من هذا الموضوع هو لفت النظر الى هذه النقطة ويا ريت احد يدخل اى منتدى غربى ويشوف بيتصرفوا ازاى والله ما بيسدؤا حد يطلب اى شىء وتلاقى كل الناس عليه اللى يعرف يفيدة واللى ما يعرفش يشجعه

ومفيش حجد يزعل منى على شدة فى الكلام والله اريد الاصلاح لا اكثر

صديقى انا اعتقد ان الكثير من المحترفون لا يرفضون المساعدة .. هل جربت ان تسأل أى منهم أى سؤال .. و رد طلبك ..
                          لا أعتقد .. انا ارى ان بإذن الله اغلبهم .. لديهم الروح المطلوبة للمساعدة ... و جرب بنفسك ..
                          الباشمهندس أحمد

مركز الرباط للجرافيك

Facebook

YouTube

المشاركة الأصلية بواسطة arcmax2005
                            اخى العزيز فى حاجة اسمها زوق فى الحوار وعدم الريأه على اى رأى وعلى العموم الله يسامحك
                            انا اسف انى تدخلت برئى فى موضوع زى ده
                            ولو انا محتاج استهزء بكلامك مش هدخل المنتدى بأسم ( أحمد تاعب )
                            علشان ده الاسم اللى أتعرفت بيه فى مجال عملى
                            انت مهندس وفاهم قصدى

أما بالنسبه للكلمات اللى مش عجباك دى

جميل
                            رااائع
                            وفقك الله
                            ايه الحلاوه دى
                            ممتاز
                            عظمه على عظمه ياست

أنا قريتها فعلا جوا المنتدى
                            وكنت قاصد اكتبها لانها الفكره الاساسيه لرئى

وعموما اقرأ الكلام الى انا كتبه كويس هتلاقيه اكثر الطرق المتبعه
                            فى تدريب المبتدئن فى الشركات المصريه
                            واكثرها نتيجه ايجابيه

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد تاعب
                            ياجماعه مش كل نفس زي التانيه

ممكن واحد مبتدئ النقد يذيد عليه شويه .......... مايستحملش ويطفش

و ممكن واحد مبتدئ ... يتخنق .... تقلب معاه بتحدى

يعنى اسحبهم الاول جوا الدوامه بكلمتين يدوله ثقه بنفسه
                            بعد كده تقدر تعدله أخطائه

وساعتها لو قلتله ( شغلك وحش ) مش هيزعل ولا هيحبط

وهيتحسن
                            واذا كانت ردودى مزعلاك
                            انا مش هعقب على الى موضوع انت تكتبه فى المنتدى

ومتزعلش ياسيدى

نعم ,,, كلام الأخ Ahmed_3d >>> صحيح
                              أيضا.
                              أنا أرى أن السبب الوحيد هو " الإنشغال عن الرد " إن شاء الله هو الوحيد بس ....

يعمل...
                              X