Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن مساعده لو سمحتم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ممكن مساعده لو سمحتم

السلام عليكم ورحمة الله
    ممكن تساعدوني في معرفة كيفية رسم المرتبة ومفرش سرير في الطرف الأخير من المرتبه أي لا يصل إلى نهاية المرتبه مع العلم أني أعمل على ماكس 7 وأوتوكد 2004
    ولدي سؤال أخير عند رسم ظهر السرير وهو به curve بالـpline في الاوتوكاد ثم عمل extrude له في الماكس لماذا يظهر الcurve سىء؟
    وهل هناك علاج لذلك من الماكس
    وشكرا جزيلا لكم وآسفه على الإطاله

هل من مجيب

??????????????????

يمكنك عمل ذلك أخي عن طريقBevel Profile
        ثم تحديد الكيرف المراد تطبيقه على طرف السرير عن طريق الزر Pick Profile
        رجو أن أكون أفدتك لأني لاأعرف الأوتوكاد جيدا
        وهذا ما فهمت من سؤالك
        أصعب مواقف الحياة
        الغدر والخيانة

شكرا لك على الرد
          لكن ماقصدته هو العمل بين الكاد والماكس يعني أنا برسم الcurve بال pline في الكاد ثم استورده في الماكس واعمله extrude فيظهر الcurve مش ناعم قوي فيه شوية تكسير

إذن إعملها Smoth العادي
            ليس (مش سموث) أو( تربو سموث)
            أصعب مواقف الحياة
            الغدر والخيانة

الحمد لله توصلت لتحسين الcurve فقمت بزيادة ال segmant في الاوتوكاد الى 1000 قبل رسم الpline فتحسنت مع زيادة segmant ال extrude فظهر بشكل معقول
              وبإذن الله حجرب اعمله smoth واشوف النتيجه جزاك الله كل خير

تفضل

اخي راجع هذا الرد المرحلة 1 - AUTOCAD
                http://www.maxforums.net/showthread.php?t=64234

ملحوظة; يمكنك تعديل الإعدادت في AUTOCAD حسب الإحتياج.

والله انا معرفش في الأتوكاد . بس أعرف حل لمشكلة الإكسترود بتاعتك . لأنها قابلتني لما كنت بعمل import من الـ illustrator كان بتحصل نفس المشكلة .
                  انته ممكن تحلها إنك تزود من الماكس لما تعمل الإمبورت بتاعك حاجه إسمها ( interpolation ) وهيه هتكون فوق الـ creation method المهم لما تفتحها . هتلاقي الـ steps على الديفولت بتاعه ( 6 ) هتوزده أنته لـ 10 أو لـ 12 ويستحسن متزودش قوي . لأن القيمة 10 هتخلي الـ curve بتاعك كويس وفي نفس الوقت مش هتقل الجهاز ولا تعمل مشاكل ليك . علشان القيمة دي بتعمل في الكرف بتزود عدد الفيرتكس اللي تكون في الكيرفات .
                  جرب الحل ده , وربنا يفوقك . انا عن نفسي بعمله بس مش عارف هيمشي مع الأتوكاد ولا لا .
                  اللهم أتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النا

www.ahmedelbadry.com

المشاركة الأصلية بواسطة فاديتوا مشاهدة المشاركة
                    اخي راجع هذا الرد المرحلة 1 - AUTOCAD
                    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=64234

ملحوظة; يمكنك تعديل الإعدادت في AUTOCAD حسب الإحتياج.
                    جزاك الله خيرا
                    هذا ما قمت به فعلا لكن بقيم مختلفه هي 1000 &1000 & 8 &1000 والكيرف تحسن بشكل ملحوظ عند عمل extrude له في الماكس والفايل فتح تاني عادي في الاوتوكاد واكيد حيظهر بشكل احسن بالقيم الكبيره المذكوره في اللينك اللي بعته مشكورا
                    بس لا اعلم هل سيفتح الفايل تاني ولا لأ كما ذكر الأخ pinter_age

المشاركة الأصلية بواسطة a_elbadry مشاهدة المشاركة
                      والله انا معرفش في الأتوكاد . بس أعرف حل لمشكلة الإكسترود بتاعتك . لأنها قابلتني لما كنت بعمل import من الـ illustrator كان بتحصل نفس المشكلة .
                      انته ممكن تحلها إنك تزود من الماكس لما تعمل الإمبورت بتاعك حاجه إسمها ( interpolation ) وهيه هتكون فوق الـ creation method المهم لما تفتحها . هتلاقي الـ steps على الديفولت بتاعه ( 6 ) هتوزده أنته لـ 10 أو لـ 12 ويستحسن متزودش قوي . لأن القيمة 10 هتخلي الـ curve بتاعك كويس وفي نفس الوقت مش هتقل الجهاز ولا تعمل مشاكل ليك . علشان القيمة دي بتعمل في الكرف بتزود عدد الفيرتكس اللي تكون في الكيرفات .
                      جرب الحل ده , وربنا يفوقك . انا عن نفسي بعمله بس مش عارف هيمشي مع الأتوكاد ولا لا .
                      جزاك الله كل خير حجرب الحل ده كمان واشوف النتيجه

يعمل...
                      X