Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال فى العمارة والمودلنج بشكل عام والرد هو درس فيديو باذن الله !!!!!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال فى العمارة والمودلنج بشكل عام والرد هو درس فيديو باذن الله !!!!!!

احب ان اضع هذا الموضوع كمساعدة لاخوانى فى مجال العمارة
    كثيرا من المصممين المبتدئين او حتى المحترفين لا يستطيعون تحديد الطريقه المثلى الاوفر للوقت والادق للحصول على ما يريدون

اضع هذا الموضوع للارتقاء بشكل عام فى مستوى المودلنج وخاصه العمارة

وخلق افاق جديدة وتصور جديدة للمودلنج على اساس ان الاوفر للوقت والاوفر فى عدد السجمنت مع المحافظه على الدقه

وارجو من الله التوفيق

لكن لا تستعجلوا الردود لانى اعمل فى اكثر من وظيفه ووقتى كله ملتهم لكنى ان شاء الله ساوفى على قدر المستطاع

النظام هيبقى كالتالى

تعرض مثلا شكل فورمه معينه او ستيل معين محدد وغير متوسع حتى لا ياخذ الدرس وقتا طويلا
    شكل معين للعرانيس مثلا
    شكل عمود او واجهه فيلا او عمارة
    شكل شباك او باب وا بلكونه او اى شىء تريدة فى العمارة
    وكذلك الداخلى
    اى شكل لاى موديل لكرسى او اى جزء من اجزاء الانتريور تحب ان تعرف افضل طريقه لعمله (الاوفر للوقت والاوفر للسجمنت مع المحافظه على الدقه )

واى شخص ممكن ان يشارك فى الموضوع

ارجوا ان يكون الطلب مرفق بصورة توضيحيه حتى يسهل عمل الدرس

وارجو منكم الدعاء بالزوجه الصالحه والذريه الصالحه وحسن الخاتمه

فى انتظار البدايه ان شاء الله
    !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

اخي يوسف انا لي طلب بتعلق بنفس الموضوع بس بشكل اوسع

ما اقصده بالضبط هو التالي:
    كيف يتم تصميم العمارات والبيوت والفلل على الماكس (بشكل اولي وبمقاسات دقيقه)

انا اعرف انو المودلنج للبيوت مش صعب ولكن اعرف انو الكثيرين بستخدمو الاوتوكاد حتى يرسمو عليه الواجهات وبعدين بنقلوها للماكس

صديق لي قال انهم يرسمو المسطح الارضي مثلا ومن ثم الجوانب (على اوتوكاد) وفي الماكس (((يسحبون))) الجوانب من الارضيه
    لما افهم بالضبط ما يقصد ولكن قال لي انهم يصممون المبنى بسرعه كبيره جدا
    ارجو الافاده
    وشكرا
    مسابقه فلسطين لمشاريع التخرج
    المركز الاول
    من هنا

وفيديو المشروع هنا

اخي يوسف انا لي طلب بتعلق بنفس الموضوع بس بشكل اوسع

ما اقصده بالضبط هو التالي:
      كيف يتم تصميم العمارات والبيوت والفلل على الماكس (بشكل اولي وبمقاسات دقيقه)

انا اعرف انو المودلنج للبيوت مش صعب ولكن اعرف انو الكثيرين بستخدمو الاوتوكاد حتى يرسمو عليه الواجهات وبعدين بنقلوها للماكس

صديق لي قال انهم يرسمو المسطح الارضي مثلا ومن ثم الجوانب (على اوتوكاد) وفي الماكس (((يسحبون))) الجوانب من الارضيه
      لما افهم بالضبط ما يقصد ولكن قال لي انهم يصممون المبنى بسرعه كبيره جدا
      ارجو الافاده
      وشكرا
      التصميم المعمارى مع وجود بلانات سهل وبسيط جدا
      هناك طريقتين لادراج البلانات
      1- الطريقه الاولى هو استخدام بلان الاوتوكاد وفى هذة الطريقه يتم ادراج البلان والعمل مباشره عليه ويكون مظبوط فى المقاسات لكن تبقى عقبه ان غالبا بلان الاوتوكاد بيجعل منفذ الرؤيه بطىء ولا اعرف لماذا ؟؟ حتى بعد محاوله ادماج بلان من الاوتوكاد مع المكس مقاربين فى الاصدار
      2- الطريقه الثانيه وهى مشروحه فى دروس الفيلا وهى عن طريق نقل البلانات صور jpeg وبذلك تتغلب على مشكله الاوتوكاد فى تهنيج الماكس لكن المقاسات مش هتبقى 100% بس هتبقى دقيقه بنسبه كبيرة ومرضيه
      يستحسن فى الطريقه الثانيه ان تعدل فى البلان فى الفوتوشوب بحيث يصبح لون الخلفيه اصفر مثلا او ازرق حتى يسهل الرسم عليه وكذلك زيادة سمك الخطوط قليلا

بالنسبه للعمارات :
      لو العمارة مثلا دور واحد وبيتكرر بعمل دور واحد وبخلصه بالخامات والرندر وبعمله تكرار
      ولو فى فورمه عامه للعمارة بعملها فى الاخر بعد انتهاء الادوار وبقفل السطح
      !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

إيه رأيك نبدأ بالمشربية لأنها بتشتمل على عددكبير من الأضلاع بالإضافة إلى التكرار
        abushahd

مشكور عالرد السريع اخي يوسف بس يبددو اني ما وضحت الصور تماما
          انا فاهم قصه البلانات هاي مش صعبه كتير عني بقدر اعمل البلان على الاوتوكاد واحضره عالماكس على شكل ثنائي الابعاد واعملو extrude
          بس ما قصدتو بالضبط هو انو احيانا المعماريين بالتحديد بتلاقيهم بسرعه بصممو المبنى يعني بس اعطيه الواجهات على الاوتوكاد بساعه زمان بكون كل المبنى جاهز

على كل حال راح اضيف صوره لاحدي اعمالي واسالك عنها اذا في مجال
          مسابقه فلسطين لمشاريع التخرج
          المركز الاول
          من هنا

وفيديو المشروع هنا

اخى العزيز د/محمد يوسف اولا اخبارك ايه عندى سؤال ولا يتعلق بالموضوع طبعا المعزره
            اولا اخى العزيز انت تقدم دورات فى المنصوره وعندما اتصل صديقى حتى يأخذ دوره لما يستجيب احد لااتصاله وقالو ليه احنا هنتصل بيك ولا حد دلوقتى مفيش اتصال هو يريد دوره عند حضرتك فى المونتجات الاعلانيه وشكرا ليك استاذى العزيز
            سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم........كم انت رحيم يارب

yaaaa_ah@yahoo.com

عاشق التصوير التلفزيونى والميكسر

بلجنز
            http://www.51render.com/article.asp?id=139

ممكن السرعة دي تكون بإستخدام برنامج Skich Up وهو خطير جدا للشغل المعماري وسريع جدا ونتايجه ممتازه مع إستخدام مصير خارجي إسمه أرتلندر
              abushahd

اخى العزيز د/محمد يوسف اولا اخبارك ايه عندى سؤال ولا يتعلق بالموضوع طبعا المعزره
                اولا اخى العزيز انت تقدم دورات فى المنصوره وعندما اتصل صديقى حتى يأخذ دوره لما يستجيب احد لااتصاله وقالو ليه احنا هنتصل بيك ولا حد دلوقتى مفيش اتصال هو يريد دوره عند حضرتك فى المونتجات الاعلانيه وشكرا ليك استاذى العزيز
                سارد عليك على الخاص ان شاء الله

مشكور عالرد السريع اخي يوسف بس يبددو اني ما وضحت الصور تماما
                  انا فاهم قصه البلانات هاي مش صعبه كتير عني بقدر اعمل البلان على الاوتوكاد واحضره عالماكس على شكل ثنائي الابعاد واعملو extrude
                  بس ما قصدتو بالضبط هو انو احيانا المعماريين بالتحديد بتلاقيهم بسرعه بصممو المبنى يعني بس اعطيه الواجهات على الاوتوكاد بساعه زمان بكون كل المبنى جاهز

على كل حال راح اضيف صوره لاحدي اعمالي واسالك عنها اذا في مجال
                  والله بالطريقه الى انا بعملها العمارة ما بتكمل 20 دقيقه مودلنج
                  كل ما الواحد خبرته بتزيد بيشتغل اسرع على الماكس
                  فرق خبرة فقط

إيه رأيك نبدأ بالمشربية لأنها بتشتمل على عددكبير من الأضلاع بالإضافة إلى التكرار
                    ممكن صورة للمشربيه المطلوبه؟؟

آسف لأن هذه الصورة مأخوذه من برنامج ال SKICH UP وغير مكتمله
                      abushahd

1- الطريقه الاولى هو استخدام بلان الاوتوكاد وفى هذة الطريقه يتم ادراج البلان والعمل مباشره عليه ويكون مظبوط فى المقاسات لكن تبقى عقبه ان غالبا بلان الاوتوكاد بيجعل منفذ الرؤيه بطىء ولا اعرف لماذا ؟؟ حتى بعد محاوله ادماج بلان من الاوتوكاد مع المكس مقاربين فى الاصدار
                        اولا اهلا بيك اخى محمد يوسف
                        حبيت بس اوضح حاجه مهمه ممكن تكون غايبه عن الكثير عن عمل Import من الاتوكاد الى الماكس وتصادفهم بطىء الماكس دعنى اوضح الاسباب
                        - ملف الاتوكاد بيكون فيه الكثير من الطبقات الى لا نحتاجها فى الماكس مثلا (خطوط التهشير والابعاد والفرش وممكن كمان يكون فيه بلاكات مجسمه وقطعات وممكن كمان توجد خطوط ملهاش علاقه بالموضع نفذت من قبل المستخدم)....
                        الحل فى حاله التصميم الداخلى او الخارجى لا نحتاج الى كل هذه الطبقات المفروض انه يتم تعديل داخل الاتوكاد وهو اخذ الطبقات الازمه فقط لعم المشروع ولا داعى ابدا اليها مثلا فى التصميم الداخلى يكفى طبقات التصميم مع طبقات الشبابيك والببان ولا داعى الى الباقى كذلك الحالى فى التصميم الخارجى يتم اخذ الشكل الخارجى للمبانى ويفضل سنجل لين اى ليس له سمك حتى تسهل عمليه الرفع داخل الماكس....وطبعا لا داعى للطبقات الداخليه ولا تهشير ولا فرش ممكن فقط طبقات البلاكانات والشبابيت او كل اماكن الفتحات الموجوده بالمبنى......انا اقول هذا لانى اعمل به من فتره بكيره جدا وعمرى ماصدفنى عمليه البطىء داخل الماكس عند استدعاء ملفا الاتوكاد

اخى عاطف الصوره الموضوعة بسيطه جدا جدا لو ركزت فيها كويس هتلاقى انها وحده صغيره ومتكرره فقط لاحظ وجود مربع ياخذ زاويه 45 درجه واضلاعه وخده كرف بسيط خارج منه قطع تتعمل بامر اليس ..ولو عاوز نصحتى فى شغل المشربيات والاربيسك لا يفضل استخدام وحدات مودلنج وذلك لثقل الملف فى الماكس
                          الحل هو استخدام صور للمشربيات والاربيسك واستخدام صور الالفا هتحصل على شكل طبيعى جدا وهتكون مجسمه وكمان ممكن تضيف انعكاسات على المانقط التى تريده فى الاربيسك كل هذا مع رمات قليله

المشاركة الأصلية بواسطة ehabhassan مشاهدة المشاركة
                            اخى عاطف الصوره الموضوعة بسيطه جدا جدا لو ركزت فيها كويس هتلاقى انها وحده صغيره ومتكرره فقط لاحظ وجود مربع ياخذ زاويه 45 درجه واضلاعه وخده كرف بسيط خارج منه قطع تتعمل بامر اليس ..ولو عاوز نصحتى فى شغل المشربيات والاربيسك لا يفضل استخدام وحدات مودلنج وذلك لثقل الملف فى الماكس
                            الحل هو استخدام صور للمشربيات والاربيسك واستخدام صور الالفا هتحصل على شكل طبيعى جدا وهتكون مجسمه وكمان ممكن تضيف انعكاسات على المانقط التى تريده فى الاربيسك كل هذا مع رمات قليله
                            الأخ إيهاب فعلا هذه طريقة الموديلنج اللي إتبعتها لكن كما قلت الملف تقيل وكان السؤال عن الطريقة لعملها بحيث يكون الملف خفيف .وشكرا على الطريقه سأجربها وإن شاء الله تطلع النتيجة المطلوبة مع الشكر
                            abushahd

اولا اهلا بيك اخى محمد يوسف
                              حبيت بس اوضح حاجه مهمه ممكن تكون غايبه عن الكثير عن عمل Import من الاتوكاد الى الماكس وتصادفهم بطىء الماكس دعنى اوضح الاسباب
                              - ملف الاتوكاد بيكون فيه الكثير من الطبقات الى لا نحتاجها فى الماكس مثلا (خطوط التهشير والابعاد والفرش وممكن كمان يكون فيه بلاكات مجسمه وقطعات وممكن كمان توجد خطوط ملهاش علاقه بالموضع نفذت من قبل المستخدم)....
                              الحل فى حاله التصميم الداخلى او الخارجى لا نحتاج الى كل هذه الطبقات المفروض انه يتم تعديل داخل الاتوكاد وهو اخذ الطبقات الازمه فقط لعم المشروع ولا داعى ابدا اليها مثلا فى التصميم الداخلى يكفى طبقات التصميم مع طبقات الشبابيك والببان ولا داعى الى الباقى كذلك الحالى فى التصميم الخارجى يتم اخذ الشكل الخارجى للمبانى ويفضل سنجل لين اى ليس له سمك حتى تسهل عمليه الرفع داخل الماكس....وطبعا لا داعى للطبقات الداخليه ولا تهشير ولا فرش ممكن فقط طبقات البلاكانات والشبابيت او كل اماكن الفتحات الموجوده بالمبنى......انا اقول هذا لانى اعمل به من فتره بكيره جدا وعمرى ماصدفنى عمليه البطىء داخل الماكس عند استدعاء ملفا الاتوكاد
                              شكرا اخى ايهاب على المداخله
                              لكن مع حذف الزيادات برضه بيقى الملف ثقيل مع العلم ان مستخدم direct 3d فى منفذ الرؤيه وليس open gl
                              انا على العموم مرتاح فى طريقه الصورة jpeg

يعمل...
                              X