Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اول مشروع موفي في حياتي اتمني الاستمتاع

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اول مشروع موفي في حياتي اتمني الاستمتاع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اسمي حسام من اسكندريه وده كان اول مشروع ليا في حياتي كان مشروع تخرجي من الكليه عملتو لوحدي بدون اي مسادعه من اي حد في التحريك الحاجه الوحيده الي عملتها هوه اني اخدت نصائح من بعض الافراد في التحريك الجزاء الصعبه في مشروعي . المشروع مدتو 4 دقائق انا رفعو علي موقع علشان الكل يشوفو منغير ما ينزلوه
    انا عارف ان فيه حتت المفروض انها كانت تتملي فيه لكن لضيق الوقت ملحقتش اعملها ولان الفايلات باظت مني اكتر من مره وده برضو خلي اني اعيد الانيميشن جزء كبير جدا من التاخير
    اترك لكم الحكم كمبتدئ ويارب يعجبكم
    ارجو المشاركه للاحتياج لرايكم

وهذا هو لينك المشروع

http://www.youtube.com/watch?v=TQ3H0BZkuUo

ممكن توضح أكثر

يا ريت تشرح الهدف من عرضك و توضح فكرتك أكثر ، قبل الحكم على العمل
    كما يا ريت تخبرنا عن رأي أساتذتك عن المشروع ، وهل حددوا لك المشروع أم تركوا لك الأمر مفتوح
    وحبذا توضح لي ما هو سبب أختيارك للأغاني بدل من الموسيقى والمؤثرات الصوتية
    أجعل يومك أفضل من أمسك و غدك أفضل من يومك

انشاء الله ياحسام ستكون من محترفين الما كس مشاء الله مشروعك جميل وكانميشين قوى
      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم........كم انت رحيم يارب

yaaaa_ah@yahoo.com

عاشق التصوير التلفزيونى والميكسر

بلجنز
      http://www.51render.com/article.asp?id=139

السلام عليكم
        الله ينور يا باشا
        انا شفت الفلم وعجبني الأخراج جداً
        بالنسبة للنمذجة ممتازة
        كان نفسي لو حركت الربوت وهو على البورد بمعنى تخليه يحرك اطراف رجله او يهز دماغة مع الأغنية
        كانت هتبقى جامدة جداً بس لحد كده الفلم ممتاااز
        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
        -----
        جزاه الله كل خير من يساعد أخوانه

اولا انا بشكرmsh3d علي ردو واتمني ردك في المواضيع الذي سوف اطرحها فيما بعد
          ثانيا: ايه يا عم aminalali الكلام الكبير الي انته بتقولو ده اولا فكرتي ان بقول ان مش البني ادمين همه بس الي بيعرفو يلعبو علي الاسكيت بورد لكن الروبوتات كمان وبعدين انا عامل الروبوتات طايره مش مشيه علي عجل وبعدين مؤثؤات صوتيه ايه هوه انا بعمل فيلم سنيمائي . انا مختار المزيكا دي لانها مشيه مع ريتم الحركه.
          ثالثا ده اول عمل ليا في الماكس

شكرا ليك اخ ddd علي ردك واتمني انه يكون فعلا عجبك المشروع . المشكله هيه ان المشروع ده كان ليه تايم محدد انه يتعمل فيه للكن زي ما كل الناس عرفه ان فيلات الماكس علطول بتضرب فاضريت اعمل المشروع ده يجي 4 او 5 مرات بسبب حجات بتبوظ فيه فطبها الوقت راح مني . كان نفسي اعمل فيه حركات كتير بس للاسف مكنش فيه وقت خالص
            علي العموم انا بحضر انا و 2 من اصحابي لفيلم مدتو من 10 الي ربع ساعه عن فلسطين بس ده لو اتعمل هيكون ضجه في الشرق الاوسط . ( انا بتكلم بجد مش بهظر) لاني مش ناوي اعملو بكولتي وحشه ولا بنايميشن عبيط ولا برندر وحش لا باذن اله هيبقي فيلم عالي جدا جدا جدا ومش بعيد تلاقيه معروض في دريم ولا دبي باذن الله ادعولنا احنا بس والله المستعان

ربنا معاكم
              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
              -----
              جزاه الله كل خير من يساعد أخوانه

غريبة ؟؟!!

كنت أضن يا اخ حسام أن دراستكم أكاديمية ممنهجة و منظمة ، حيث يحدد للطالب المجال و الهدف من المشروع .
                فمثلا كان مشروع تخرجي في الجامعة أن أصمم برنامج بالفيجوال بيسك لجمعية خيرية ( تضع صناديق تبرع في المراكز التجارية ) ونحن نقوم ببرنامج حسابي و إحصائي و الهدف الأساسي منه التعامل مع قواعد البيانات .
                فكنت أضن أن الهدف من مشروعك محدد ( مثلا تحريك الشخصيات ، وطبعا من يقيم العمل هو الأستاذ لأنه لديه خبرة عملية و علمية حول الموضوع ، وليس كلام عضو غير عملي أو معظمه مجاملة وتشجيع فقط دون نقد )
                على كل حال هذا تقيمي لعملك من وجهة نظري الخاصة و البسيطة في الماكس ( ولا ألزمك بها إطلاقا لأنها قد تكون خاطئة )
                أولا سأعتبر أن مجال مشروعك هو تحريك الشخصيات فقط
                1- الإخراج 5 من 5 ( على فكرة لديك خيال ممتاز في إخراج المشهد و عملية قطع المشاهد ممتازة و حركة الكاميرات و موضعها ممتاز)

2- النمذجة ( الربوتات جيدة في التصميم ولكن بقية النماذج بسيطة جدا ) 3 من 5

3- التحريك ( لم تهتم بالتفاصيل الصغيرة للتحريك فيبدوا الربوت الفضي جامد في بعض المشاهد يسقط من مرتفع دون أن يتحرك جسمه و يميل بالزلاجة دون أن يميل جذعه ) 4 من 5

4- البيئة و المؤثرات الخاصة ( لا أعلم لم تجاهلت أن توحي للمشاهد بأن هناك قوة نافثة في الزلاجة تجعلها تطير عن الأرض فلو وضعت نور متوهج يوحي بأن هناك توربينات نفاثة ترفع الزلاجة عن الأرض لكان ذلك أفضل ، كما في فلم كوكب الكنز من إنتاج ديزني ) ولقد جعلت الزلاجة من قطعتين منفصلتين وكان الأفضل عملها من قطعة واحدة ، لأنه من المستحيل أن تطير القطعتين بنفس الحركة تماما . وبقية البيئة غير جيدة حوائط لجدران غرفة وعدة قطع خشبية غير متناسقة ، مع أنه من المفترض أن تكون هذه القطع الخشبية في ساحة خارجية ) التقييم 3 من 5

و أكبر عيب قمت به في نظري هو تكرارك لنفس فكرة التزلج مع الربوت الثاني مما جعل العرض طويل و يحمل نفس اللطقات مما جعلني أنتظر نهاية المشهد .
                كما يجب أن تقوم بحفظ الملفات بأكثر من نسخة ، فهذا خطأ لا يغتفر أبدا في حال ألتزمت مع عميل و أخرت العمل أو قللت من جودته بحجة أنك فقدت الملفات ( حاول استخدام ذاكرة أكبر و لا تنسى بأن الماكس يحتفظ بنسخة إحتياطية للملف في حالة حدوث مشاكل في التشغيل )

ولكن لو أخذت في الإعتبار أن هذا أول عمل تقوم به في الماكس أقيمك ب 4.5 من 5 و اعتقد أن لديك مستقبل مشرق
                * ( خذ الوقت الكافي في التعلم قبل أن تنتج فلم قصير ( ولا تأخذك الحماسة )، فقد يستمر التعلم تقريبا أربع سنوات حتى تتقن الماكس ) .
                أجعل يومك أفضل من أمسك و غدك أفضل من يومك

أستاذ حسام تسلم أيدك المشروع جميل اوي اوي ما شاء الله
                  بعد أذنك كام سؤال
                  انتا بتدرس في فنون جميلة أسكندرية؟
                  كان تقديرك كام في المشروع ؟
                  ممكن أستأذنك في اي رابط لمشاريع تخرج زملائك ؟

شكرا جزيلا m07amed علي ردك واتمني انه يكون عجبك
                    انا مش خريج فنون جميله انا خريج نظم معلوامت اداريه وحاسبات انا اخدت جيد جدا في المشروع لان الدكتور عايرف اني مبشتريش الماشريع زي ما بيعملو البعض لاني وريتو خطواتو اول باول ولما شاف النهايه عجبو جدا انا مش بقول كده لانه مشروعي بس فعلان عجبو لاني اشتغلت فيه لوحدي
                    من مودلنج لانيميشن لكلو

بشكرك لتاني مره يا امين علي ردك بس انا حابب اعلق علي بعض الحجات الي قلتها
                      اولا انا مش زعلان من الي انت قلتو في اي حاجه انا بتقبل اي حاجه لانه هيكون في مصلحتي في الاخر
                      ثانيا : انا زي ما قلت اني خريج نظم معلومات اداريه وحاسب آلي والمشروع ملوش علاقه بالي اخدناه لانننا كنا بندرس برمجه ونتورك وحجات مندي . بس بتقديم مجموعه من الطلبه انهم يقومو بمشاريع جرافكس حمس العميد علي الموافقه . الي كان بيشرف علي مشروعي ناس من كليه هندسه قسم عماره . ودرسين ماكس. وعرفين مين الي اشرتي مشاريع ومين الي عملو.
                      ثالثا لما واحد فقط يقوم بعمل 4 داقئق لوحدو مع كل المشاكل الي حصلت ده يبقي كويس جدا حتي لول في حركات متكرره لان الحركات مبتعملهاش كوبي وبست لا الحركات بتعملها من اول وجديد تاني
                      بالنسبه للمشروع
                      1 - بالنسبه للروبوتات دي كانت اول نمذجه ليا لاني لا عمري عملت اشخاص ولا حتي عربيات
                      2- التحريك- مينفعش اعمل روبوت بيتهز اوي لاني كده هكون حاكيته بالبني ادمين ثانيا انا عامل في مشهاد وهوه بنزل علي ال الاسكيت بورد انه بيحرك اديه
                      3- البيئه والمؤثرات الخاصه: انا مدرستش اذاي اشتغل بالفي راي ومكنش فيه واقت اني اجرب . ثانيا ده مكنش الانفيرومنت الي كان هيتعمل فيه المشروع كان مكان مقفول وفيه حجات كتير مختلفه عن الي شفتو ولما جيت احض الاضائه لقيت ان الاضائه هتاخد وقت كتييييير جدا فاضطريت اني اغير اللوكيشن علشان مياخدش وقت في الريندر . الي ساعدني في الاضائه الاولي للكوشن الاولاني واحد في المانبر من اعزو اصدقائي اسمه dodo_cat .
                      كل الي حطيتو هوه اتش دي ار اي في المكان لكو لانه خفيف ومبيخدش وقت في الريندر وبيعمل thmoth
                      للابجيكت الي انت بتعملو لان انا كان عندي فوق 3000 وشيه فريم لازم يترندرو في اقل من شهر
                      بالنسبه للمؤثرات الخاصه : مكنتش اقدر اعمل بارتكلز سيستم لاني مكنتش اعرف حاجه عنها الا معلومات بسيطه الاسكيت بورد كان قطعه واحده مش قطعتين بس هوه متوصل بامبوب بس انت الي مركزتش كويس وانت بتشوفو ومينفعش اعمل ساحه خارجيه لان كده كنت هتضر احط انفيرومنتس كتير تتقل الجهاز جاد والرينر فقلت اني احط ابجيكت خفيفه وبسيطه.

جممميل يا سحس...على فكره ياجماعه انا مع حسام في كل اللي قاله لاني كنت متابع مشروعه وبججججد تعب فيه جدددددددددددددددددددددددددددددددددددددا...وشكرا
                        designer as nature
                        .....
                        can you catch me
                        -------
                        JUST TRAINING-
                        WOOOW-

شكرا يا دودو علي ردك . دود يا جماعه الي كان بينصحني بالاضائه قبل ما اغيرها لاتش دي ار اي بسبب وقت الريندر

يعمل...
                          X