Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لمن يريد أن يعلم و يتعلم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لمن يريد أن يعلم و يتعلم

بسم الله الرحمان الرحيم ، أصدقائي أحييكم على هته المجهودات في إحضار الدروس و الاجابة على الاسئلة و حل المشاكل و المشاركة في إعطاء الطاقة للإبداع و الإبتكار.
    بعدما فكرت بأن اتعلم هدا البرنامج العملاق، كانت العقبة أمامي هي كيف أصل من مبتدئ هاوي الى عملاق محترف - ليس بعد - فوجدت نفسي أتأرجح بين Modeling و Animation تارة و Rendering تارة أخرى.
    لدا أسأل ماهي المنهاجية ؟
    و كيف أبدأ؟ لدي زاد بسيط نتيجة متابعة بعض الدروس هنا. أريد معرفة الخطوة الاولى للتعلم .
    أريد معرفة متى أصير قادرا على إنجاز قصة مصورة ، و كيف أصل الى ما أبغي.
    شكرا على مساعدتكم لنا و جزاكم الله عنا خيرا

أولا: أشكرك على كلامك الرائع وفكرك العظيم

وبصراحه حالي حالك..

أنا توني مبتدئ لاعلم لي بهذا البرنامج الكبير....

حدي أسوي غرفه صغيره وتطلع مب ذاك الزود

أرجوا من المحترفين الرد عليك ومساعدتنا

والله يجزا كل من علم وتعلم كل خير

من أين تبدأ لتتعلم الماكس؟
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
      بدايه هذا موضوع للنقاش وطرح وجهات النظر لنستفيد جميعا
      إخوانى الكرام كلنا مبتدئين وما من مبتدئ منا إلا وسأل هذا السؤال ....... ففكرت أن نضع خبراتنا وإن كانت بسيطه فى هذا الموضوع لنستفيد جميعا لأن لكل منا وجهه نظره .......
      أسمحوا لى أن أبدأ بعرض طرف الخيط فى الماكس من وجهه نظرى
      أولا يجب أن نحدد أولا هدفنا من تعلم الماكس .....وهذا الهدف المفروض أن يكون له إرتباط وثيق بهوايتنا ..... بمعنى انه لا يصح أن يكون رغبتى فى تعلم الماكس أن أصنع مثلا كارتون وأنا ليست لدى هوايه أو حب لعمل الشخصيات الكرتونيه (وأقصد هوايه وليس خبره ).
      إذن ... عند تحديد الهدف سيتضح بأى نوع من المودلينج نبدأ هل المودلينج المعمارى خارجى أو داخلى أو الكراكترز أو ..........
      ثانيا ... ستتعلم الخامات لأكساء العمل بشكل واقعى
      ثالثا ... سنتعلم الإضاءه والريندر المناسبه للعمل على حسب قرارك فى إستخدام أى نوع من المقابس
      وأخيرا أرى لكى تتعلم المودلينج جيدا عليك بتطبيق الدروس وأقصد التطبيق وليس مجرد مشاهدتها لأنك عند التطبيق ستواجه مشاكل وعندما تحاول التغلب عليها تكتسب الخبره
      وأيضا عرض الأعمال للنقد غير أن النقد حقا أفادنى شخصيا كثيرا عندما حاولت تطوير العمل إلا أنه يكسبك ثقه بأعمالك ويدفعك على تقديم المزيد .....
      أخر حاجه ...... بجد أنا عندما أنقد عملا.. ليس لى لأى من الاخوه الاعضاء.. لكن حقا أنا أجدنى أستفيد بشكل غير مباشر فعلا ... كون أن تكون ناقدا جيدا يجعلك تنقد عملك أولا قبل أن تقدمه وتحاول الوصول به الى الافضل
      - لا تتجاهل أى نقد مهما كان صغير
      هذا مجرد وجهه نظرى ويسعدنى ويفيدنى أنا أيضا أن أستمع لأرئكم جميعا
      أتمنى أكون أجبت على السؤال المعتاد :: من أين نبدأ تعلم الماكس ؟؟ :: ومن لديه مزيد من الاستفسار فليضعه هنا بالموضوع وإن شاء الله نجيب عليه
      أشكركم واتمنى لى و لكم جميعا كل التوفيق

شاهدوا هذا الموضوع مفيد
      نصائح لكل المبتدئين لأخينا الكريم naza0222
      http://www.cgway.net/showthread.php?t=621
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مقتبس من http://www.cgway.net/showthread.php?t=2754

مهندسه هبه مواضيعك دائما فى الصميم
        وانا اود ان اشارك اختنا بطرح سوال مهم جدا لكل شخص يريد ان يتعلم برنامج ال 3دي ستوديو ماكس وخاصة الاخوة المعماريين وكل من ليدهم اختصاصات مهمة بمجال العمارة عندما تريد ان تتعلم برنامج ال 3دي ستوديو ماكس ماذا وما هو هدفكم اولا واخيرا من تعلمه هل هو للاخراج المعماري القيام بعمل المناظير للمشروع وعمل انيماشن ام للقيام بترفيه النفس بتعلم الكاركتر
        ستوديو وغيره من الدايناميك في هذا البرنامج الرائع سوال ارى انه من المهم طرحه

فطبعا اعتقد ان البداية الصحيحه انك من خلال الدروس الكتير اللي ف الماكس اللي منتشرة جدا على النت تتعلم ازاي تعمل مودلينج لاكبر عدد ممكن من المجسمات عشان تقدر تغطي اكبر قدر ممكن من المجسمات اللي ممكن تواجهك بعد كده ف مشريعك وممكن تواجهك فيها مشاكل لو انت معملتهاش قبل كده وانت ف الخطوه مجرد انك بتتبع الخطوات اللي مكتوبه ف الدرس اللي انت هتجيبه من ع النت وكل ما يزيد عدد المجسمات اللي انت هتعملها كل ما تعتبر انت غطيت جزء كبير من المودلينج على الماكس وكل مجسم جديد انت بتقلده من الدرس بيضيفلك مهاره جديده ف المودلينج على الماكس والل عايز اقولهولك انه مثلا لما تلاقي درس عن كيفية عمل زجاجة الكوكاكولا الكانز متقولش لا انا مليش دعوه بيها لانها ملهاش دعوه بالعماره _ لا طبعا _ لما انت النهارده تتعلم تعمل زجاجة الكوكاكولا بكرة لما يبقى المشروع بتاعك يبقى فيه حاجه اسطوانيه مش هتقف عقبه امامك لانك تعتبر عملتها قبل كده حتى لو كانت زجاجة كوكاكولا ....

لما تنتهي من الخطوه بتاعت تقليد المجسمات وده طبعا لما تحس انك دلوقت قادر انك تعمل اللي انت عايزه ع الماكس ...

ممكن بقى بعد كده الخطوة القادمه انك تتعلم الاكساء ومهاراته وبردو الخطوه دي من الدروس اللي اشرنا اليها قبل كده وبعد كده ممكن تتعلم الاضاءات المختلفه وازاي ممكن توظفها لخدمة اظهار المشروع بتاعك وبعد كده الكميرات وازاي ان الكاميرات ممكن تداري عيوب ف المشروع بتاعك وممكن تظهر مميزات على حسب مهارتك انت ف استخدمها ووضعها في مكانها الصحيح وبعد كده بقى ييجي الرندرنج واللي يعتبر خاتمة الموضوع كله لانه خلاص بقى يعتبر المشروع بتاعك خلص لما انت عملتله الرندرينج ...

انما في بقى ناس بتبقى نيتتها اصلا انهم يطلعوا ملهمش دعوه بالعماره انما هما ناويين يطلعوا يشتغلوه ف مكتب هندسي على جهاز كمبيوتر يشتغلوا ماكس بس ودول بقى اللي بيدوروا على الاحتراف ف الماكس عشان هيبقى هو مصدر رزقهم بعد كده وانت ليك يالحرية طبعا انك تختار السكه اللي تعجبك وتمشي فيها مع العلم ان الديزينر اللي بيشتغل ع الماكس ده بس ف المكتب الهندسي بيكسب مبالغ كويسه جدا فعشان كده الناس بتستسهل الموضوع ده
        فيه ملحوظه مهمه ( اوعى فى لحظه تقنع نفسك انك احترفت البرنامج حتى لا تتوقف عن التعلم خليك دائما تلميذ على طول لانه ليس له نهايه )
        اسف للاطاله

يارب اكون قدرت افيد
        شكرا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        مقتبس من http://www.cgway.net/

بارك الله فيك اضافات هامة
          (وما يلقاها إلا الذين صبروا وما يلقاها إلا
          ذو حظ عظيم

يعمل...
          X