Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة ... ارجو المساعدة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة ... ارجو المساعدة

السلام عليكم
    انا مبتدءة تقريبا في الماكس ولست ملمة به كليا وواجهتني مشكلة اثناء العمل لا استطيع فهمها او حلها
    لقد قمت بعمل اضاءة نهارية واخترت المينتال راي ولكن في الريندر بتظهر عندي اللقطة كلها بيضاء و المجسمات تبدو باهتة جدا واللون الابيض يغلب عليها كلها ...... على الرغم من اختياري mr sky , mr sun لم تظهر السماء او الشمس مجرد لقطة بيضاء ليس لها اي ملامح
    ارجو مساعدتي عاجلا في حل هذه المشكلة ..

قلل من قيمة الاضاءة . اختار الاضاءة واذهب لقائمة موديفاي ثم ملتي بلاير وقلل القيمة واعزرني على كتابة الانجليزية بالعربية
    سيد الإستغفار
    اللهم أنت ربي, لاإله الا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت, أعوذ بك من شر ما صنعت, أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فأغفر لي فأنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
    اللهم فرج هم المسلمين
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
    [CENTER]

السلام عليكم
      مشكلتك في ال Exposure Control
      نت هذا المسار
      Environment panel Exposure Control rollout Choose mr Photographic Exposure Control from the list. mr Photographic Exposure Control rollout
      ثم اضغطي علي Render Preview
      سيتجدي ال Exposure Contro اختاري mr Photographic Exposure Contro ومنها اختاري الاعدادات المناسبه واولها اختاري Photographic Exposureاجعلي قيمة ال Shutter Speed صفر ثم ارفعيها بالتدريج
      اليان تحصلي علي المستوي المطلوب..

هذا الدرس ستجدي فيه الاجابه

http://www.maxforums.net/showthread....09#post1198009
      للاستعلام والالتحاق بالدورات
      0169776226
      http://www.moustafaazzazy.com/
      **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
      " منقول"
      مصطفي عزازي

اعتقد كما قال الأستاذ مصطفى عزازي مشكلتك Exposure Control ,وعليكي التحكم فيه
        لكن في حال لم يفي ال Exposure Control بالغرض يعني ان هناك مشكلة اخرى ويفضل ان ترفعي الملف حتى اتاكد من الخطأ بشكل دقيق دون اي تنجيم

الاستاذ مصطفى عزازى كفى ووفى
          بس انا عاوز اقولك على حاجه تانيه ... مفيش حاجه اسمها انا فتحت الماكس واختارت المنتال راى وعملت الصن والسكاى والرندر مطلعش حلو ... هوا اكيد لازم ميطلعش حلو لان الموضوع مش مدروس كويس
          اللى عاوز اقوله انك لازم تشوفى دروس فى الموضوع ده وتفهميه وتفهمى الاعدادات وعلاقتها ببعض وعلاقة الاضاءه بالاكسبوجر وكل الكلام ده ... انا فى رايى الماكس وبالذات الرندر لا يعتمد على التجارب وانما يعتمد على التعلم ومشاهدة الدروس

يعمل...
          X