Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

[موضوع مميز] Arabian Game Developer Community AGDC

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• [موضوع مميز] Arabian Game Developer Community AGDC

Arabian Game Developer Community [AGDC]

أنا حطيت الموضوع ده عشان كل واحد يعرفنا عن نفسه أكتر ... اسمه و بلده وسنه و إيه أسباب دخوله فى مجال صناعة الألعاب وإيه تخصصه الوظيفى بالضبط ... وإيه طموحاته وأحلامه وإيه خبراته ^^... وإيه رأيه فى وضع العالم العربى بالنسبة للمجال ده و إيه إقتراحاته لتحسينه ... وكمان هنا لو عندك رابط لمقال أو لدرس أو لموضوع ممكن يفيد أعضاء المنتدى حطه هنا ...

يالله ... هبدا بنفسى ^^..:

الأسم : أحمد شحاته محمد عبد الحميد صقر
    البلد : مصر
    السن : 14 وداخل فى الـ 15 ^^
    أسباب تعرفى على المجال ده : بصراحة الفضول فقط كان السبب الوحيد اللى خلانى أدخل فى المجال ده ... من ايام ماكنت بلعب أتارى>< ... وانا نفسى أعمل لنفسى لعبه و أكون البطل فيها " كنت لسه صغير بقى .." .. وفضل الحلم ده لغايه مابقى عندى 12 سنه ... عندها وقعت فى إيدى مجله اسمها Online ... كان فيه مقاله للأستاذ ميشيل حنا عن الألعاب و كانت بتتكلم عن المراحل اللى الشركات الكبيرة بتعملها عشان تنتج الألعاب ... المقال كان سطحى جدا ومكون من صفحتين بس .. لكنه كان كافى انه يحرك جوايا الفضول ... وبعدها بدات أبحث بنهم عن أى حاجة خاصه بالمجال ده ... لغايه ماتعرفت على منتدى المنتدى وبدات معاهم هناك واستفدت وافدت ... وفى النهاية جيت على المنتدى ده ^^
    المسمى الوظيفى : مش معروف بالظبط لكن أساسا Game Designer لكن ده ميمنعش من شويه Art Skills على شويه Programming ^^
    ..
    الطموحات : طموحاتى لا نهائية لكن انا مقسمها مراحل ... أول أهدافى هو انى أشتغل فى اى شركة أجنبية خاصة بتطوير الألعاب وأكون يها ك Game Designer بحيث أنى أكتسب خبرة تقدر تعينى على بقية المراحل ^^&... أما بخصوص الأهداف على المدى القريب Short-term^^.. فهو ان أخلص لعبة OctWar

الخبرات : مستوايا تحت المتوسط فى 3D Max وفوق المتوسط فى ال PhotoShop و مبتدئ فى ال Virtools و فوق المتوسط فى ال Game Designing ... مع بعض الخبرات الأخرى ^^...

وضع العالم العربى : نوم وثبات عميق لا مبرر له ... المجال والطرق مفتوحه أمامنا لكن الكسل قاتل >< ...
    الإقتراحات : الكسل أعظم داء ممكن يصيب أى أمه ><... محتاجين شويه نشاط

بخصوص روابط المواضيع فبكرة ان شاء الله هجيبلكم دسته ^^

الأسم : أسامة محمد صادق ... OMS < -- . لقبي ^^
    البلد : الأردن
    السن : 23
    أسباب تعرفى على المجال ده : عندما كنت صغيراً كنت من عشاق وهواة الألعاب .. بحب أجيب كل لعبة وأختمها .. وبينما أنا في يوم من الأيام قاعد بلعب .. سألت نفسي سؤالأ !!!!! إلى متى سأبقى ألعب ؟ ولم لا أقوم بتصميم لعبة بنفسي ؟ هذه كانت البداية ... وبعد ما سألت حكولي بيلزمك برمجة وبرنامج ثري دي ... بدأت بالفيجوال بيسك .. وتطورت فيه إلى حد معقول .. ثم بالإنتقال إلى ال C#.NET إستقريت عليها .. فجاء الوقت للإنتقال إلى برنامج روسمي 3 دي وخيرت بين الماكس والمايا .. وبسبب ما وقع الماكس تحت يدي قبل المايا فكان الولاء له ^^ وها أنا اليوم هنا ...

المسمى الوظيفى : 3D Game Modeler
    الطموحات : تكمن في إنتاج جيل جديد وجدير أن يتابع هذا التخصص . من خلال الدروس والإستشارات .
    الخبرات : ليست بالكثيرة ... خبير برمجة بالفيجوال بيسك . ومتوسط بال C#.NET . مصمم ومطور مواقع بلغة PHP وتدعمها ال MySQL لقواعد البيانات .. في الثري دي ماكس أعتبر متوسط .. وفي الفيرتوولز أعتبر تقريباً مبتدأ . لي مهارات خارجية كال Video Editing و ال Cracking ... بخبرتي البرمجية والثري دي .. أتوقع أني Tester ناجح ^^

وضع العالم العربى : لا تعقيب .. كلامك يا أخوي صقر كفى ووفى .. يا ريت أشوف اليوم اللي ينضم مئات الأشخاص لهذا القسم .. كما في قسم الثري دي ماكس ..
    التعديل الأخير تم بواسطة oms; 10 / 07 / 2007, 10:52 AM.

الإسم:- مصطفى أكرم مصطفى بدر

البلد:- فلسطين

اسباب دخولي مجال الألعاب:- لم نشتري الكمبيوتر في البداية إلا للعب و لكن عندما بدأت استعمل برنامج
      وورد في الابحاث و ما الى ذلك بدأت أستكشف هناك و هناك و أنا لست جديدا على عالم الكمبيوتر فربما
      قد دخلته بشكل جدي عام 2002 او 2003 و بدأت أطور نفسي شيئا فشيئا و من جميع النواحي لكن تذكرت
      أن هدفي الأساسي هو الألعاب فلماذا لا أدخل هذا المجال الذي يجمع كل مجالات الكمبيوتر.

الطموحات و الأهداف:- كان نفسي دايما أجاهد في سبيل بلدي, لكن هاي حاجة صعبة و أنا لو مقدرتش أغير
      المنكر (الاحتلال ) بيدي فراح احاول اغيره بلساني ( اي من خلال عمل العاب ) لتشجيع الشباب على الجهاد
      و المقاومة و تعريف الناس بالحق و الباطل.
      و من ناحية مهنية فانا حابب أدخل جامعة UAT و الإلتحاق بتخصص برمجة الألعاب ثم العمل خارجا عدة
      سنوات حتى اجد عملا في الوطن العربي او اقوم بإنشاء مؤسسة صغير للالعاب.

المهارات و المؤهلات:- هناك الكثير و الكثير و لا استطيع ذكر كل شيء
      لكني محترف فجوال بيسيك
      محترف فلاش
      جيد جدا في البوسر
      جيد جدا في الجيم ميكر
      مقبول في البلندر
      مبتدئ في الفيرتولز
      محترف في صيانة الكمبيوتر
      مصمم العاب ممتاز
      مدبر نفسي في الفوتوشوب (الحمد لله)
      و غير البرامج الثانية و الله مش فاكرها من كثرها و معرفتي الكبيرة بالكمبيوتر من معلومات و مصطلحات
      هاردوير و سوفت وير

وضع العالم العربي:- (قيد الولادة )

الإقتراحات:- إنه كل المطورين يجتمعوا علشان يعملوا مجموعة ضخمة متتهزش في مؤسسة مساحتها
      = 138,000,000 كم مربع = مساحة الوطن العربي

للإتصال:-

misthebest4@hotmail.com
      === مع تحياتي ===

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلاً موضوع رائع ويستحق المشاركه

الأسم:محمد عقيل الزين.

السن:18.

البلد:السعوديه.

اسباب دخولي في هذا المجال:

تقريباً نفس اسبابكم كنت العب بأحدى العاب الاتاري

وكنت اتمنى ان اصمم لعبه مثلها

ومن ثم اتاني الكمبيوتر في المرحله الرابعه الابتدائي من دراستي يعني كان عمري(9) سنوات

ومن ثم بدأت في التعرف على هذا المجال والتقيت بمنتدى المنتدى وبدأت ادخل في هذا المجال

لاكني لم اطور نفسي لذلك لن اضع الوظيفه يمكنكم تسميتي هاوي

وسوف اطور من نفسي وحلمي ان اذهب الى شركة كبيره تخص هذا المجال اون اكتسب الخبره وانتج العاب عالميه

انا مبتديء في هذ المجال رغم اني دخلت فيه منذ زمن ولاكن لم اطور نفسي

والسبب اني لم ادرس برنامجاً في فترات كافيه بل اني استخدم البرنامج او اللغه ان صح التعبير فتره بسيطه ومن ثم انتقل الى اخرى دون ان اتعلم على الاولى فترة كافيه

لاكني قررت بين خيارين هما:الاول ان اتعلم الفيرتولز والثاني لم احدده بعد مع استخدام الثري دي ماكس

والفتوشوب مستواي فيه تقريباً متوسط

شكراً

ملاحظه:مواضيعك رائعه اخي احمد صقر وتحرك المنتدى.

الإسم : حاكم سعيد
          البلد : مصري مقيم في الإمارات
          المهنة : طالب
          أسباب دخولي في هذا المجال:
          أريد أن أصبح مبرمج /مصمم (قرأتها في أحد المواقع)
          أهدافي :
          أفكر في فتح شركة لتطوير الالعاب خاصة بي
          تعلم أحد الفنون القتالية وهو .......... لن أقول
          واعذروني لا أجيد التعبير
          شرح فيديو

الاسم: محمد (هل يهم كثيرا اسم الاب والعائله)
            البلد: فلسطين
            السن: 23

سبب دخولي المجال: منذ صغري في حوالي عام 89 تعرفت على الكمبيوتر اول مره في امريكا وبعد عامين مليت من كتر الالعاب وبدات افكر بعمل الالعاب، توقفت فتره طويله تقريبا من عام 92 وحتى عام 96 عندما نزل ويندوز 95 وبعدها دخلت مجال البرمجه بجد، واول لعبه عملتها هي Xo وعملتها في سن 12 سنه لاني كنت سمعت ان بيل جيتس عملها في نفس السن فحبيت اتحداه!!!!
            اما حاليا فبحمد الله تصبحت مهندس حاسوب واحاول بكل طاقتي ان ادخل الى مجال "برمجه الالعاب" وبالتحديد الشركات العالميه

المسمى الوظيفي: مبرمج (بشكل عام) والعاب بشكل خاص

الطموحات: من يوم ما برمجت Xo اي قبل تقريبا 11 عام من اليوم كان طموحي وما زال اني اعمل مثل تجمع للشباب المبرمجين والمصميين لانتاج الالعاب، وقد حاولت عملها عده مرات بصراحه ولكن لم تنجح الفكره هنا في فلسطين بسبب عدم وجود حقوق طبع وتوزيع على البرامج

الخبرات: قبل الهندسه (صممت وبرمجت) عده العاب بلغات مثل كيو بيسك (قديما) وفيجوال بيسك حديثا اما بعد الهندسه فاصبحت اتقن الجافا والفيجوال بيسك وبرمجت فيهما عده العاب وبرامج كثيره، بالاضافه الى عملي الحالي في شركه برمجه (مجال قواعد البيانات وليس الالعاب للاسف)

وضع العالم العربي: برايي لا تنقصنا خبره ولا كفاءه فقد تعاملت مع مبرمجين ومصممين العاب وبرامج كانو يعملو في شركات كبيره في امريكا، ولكن رجال الاعمال عندنا لا يشترون سمك في بحر، اي لا يدعمون شخص بمجرد ان يقول لنعمل لعبه (معاهم حق) لنريهم اولا بعض الالعاب الناجحه

الاقتراحات: عمل فريق تصميم وبرمجه العاب متكامل (فليكن تطوعيا بدايه) وانا اؤكد لكم اذا نجحت العاب الفريق (ولن تنجح من اول مره) فان هذا الفريق سوف يلاقي تشجيع ودعم لا محدود، بالمناسبه برايي الفريق يجب ان يكون في بلد واحد ويشتغل في مكان واحد، النت لا ينفع كوسيله اتصال بين فريق عمل لعبه

حاولت عده مرات جمع فريق هنا في فلسطين ولكن الوضع صعب، اما اذا سافرت للعمل في اي بلد عربي اخر ان شا الله احاول من جديد
            مسابقه فلسطين لمشاريع التخرج
            المركز الاول
            من هنا

وفيديو المشروع هنا

محجوز للمشاركة
              ولى رجعة بعد وضع بياناتى ؟
              بس خلونى افضى شويه

موافق
                الأسم : مكتوب على اليمين
                البلد : كمان مكتوب
                سبب معرفتي بهذا المجال : لدي هدف أريد تحقيقة
                المسمى الوظيفي : سمران
                هدفي :أريد صنع لعبة لتفجيير العالم العربي
                الخبرات : الحمد لله أكثر مما نستحق .
                وضع العالم العربي : مفجر
                الإقتراحات : سيبكم من هذا المجال لأن عمل فيلم 3d محترم أسهل بعشر مرات من عمل لعبة محترمة.

الاسم : مصطفى ايمن محمد نجيب
                  البد : مصر
                  السن : 12
                  سبب تعرفي بهذا المجال : انا في البداية عرفت البليندر بسبب محرك الالعاب به و لكن فيما بعد اصبح كل هدفي بهذا اللبرنامج اني اصل الى ريندر تحفة يعجب به الناس فعلا و اولهم انا ثم اسرتي (لأنهم دائما لا يشجعونني على الاستمرار به لأنهم لا يجدونه واقعيا...) , و الشيء الآخر خارج النت اساسا هو اني اتمنى ان احصل على بصولة جمهورية او حتى جيزة في هذه السنه للكاراتيه (ادعوا لي)
                  المسمى الوظيفي : هو انا طبعا لسه 12 سنه يعني لا اعمل و لكن اسمي المفضل جدا (افضله عن اسمي الحقيقي) هو سيكا Sika
                  طموحاتي : انا قلتها و لكني اضع في قمة كل عمل انه يرضي ابي و امي (كل سنه و هي طيبة ^_^ )
                  خبراتي : طبعا انا قبل ما ابدأ اعرف شئ اسمه 3D كنت يدوب على الفتوشوب و مستواي جيد فيه و كنت اتعلم لعض البرامج الاخرى مثل فلاش و برامج اخرى كثيرة (و الله ما افتكرهم الآن و لكنهم كانوا كثريين جدا - يبدو ان البليندر اكل مخي)
                  وضع العالم العربي بالنسبه لي : ضعيف جدا و ليسوا متماسكين بحبل الله - كما يقول لي مدرسي ^_^ -
                  اقتراحاتي : ليس لدي اقتراحات ><

و شكرا
                  If You Want To Be The Best

Do Your Best

الإسم : ياسر مصطفى لطفي محمد كمال الدين
                    البلد : مصر, 6 أكتوبر
                    السن : 18
                    سبب دخولي المجال : أنا زمان كنت قاعد بلعب لعب الفلاش فشدتني لبرنامج الفلاش فجيبته و قعدت أعمل بيه تصميمات و عروض فيديو و كده و قولت بعد كده ما أجرب أعمل نظام لعبة على خفيف قريب للفيديو و يوم ورا يوم عملت لعبة طيارات بتبقى راكب فيها طيارة على شكل كورة البوكيمون و بتضرب بيكاتشو كتيـــــــــر ^^ يلا أحلام الطفولة و بعديها بكام سنة دخلت على منتدى إسمه عاق الألعاب و عملت موضوع كبيــــــــــــــر لتكوين فريق عمل ألعاب عربية من حوالي 6 سنين ^^
                    و كله قال هيشارك و بتاع و ما حدش رضي يشارك لما قولت يلا نبتدي ههههههه هكذا هم العرب. المهم قعدت أجرب بالـGame Studio و عملت مكونات مرحلة واحدة و رفعتها و وريتها للناس الناس بدأت تتشجع و تشارك بملفات بسيطة و كده و برضه في الآخر ناموا.
                    و بعديها بسنتين أو تلاتة تقريباً سمعت طراطيش كلام عن محركات ألعاب جاهزة بتعمل اللعب بسهول فنزلت واحد منهم و كان FPS Creator أول ما طلع ما كانش حد يسمع عنه خالص بتاتاً ^^
                    و عملت لعبة و كريتها تبقى Exe و ديتها للناس و رفعتها و قعدت أعمل منها أجزاء كتيرة و مراحل جديدة و كده و خدت لقب أول لعبة مصرية ثلاثية الأبعاد .
                    ثم إستمرت الحياة على هذا الحال و كونت فرق كثيرة للمجال ده و فشلت كلها ما عدا فريق بكونه من زمان بس كل واحد بيقوم بدوره الأولاني في القصة و الكلام ده لسا ما بدأناش شغل فيها جدي يعني كنت بعلم أفراد الفريق برامج الثري دي و الجيم إنجين و كده و أهه ربنا يسهل مستني بس أفضى من كليتي علشان أفوق و أعمل حاجة إن شاء الله.
                    المسمى الوظيفي : Graphic Designer, Game Designer, Team Leader
                    الطموحات : نفسي أعمل شركة ألعاب مصرية و أعملها فروع في العالم العربي و أنافس EA Games و UBI Soft إن شاء الله.
                    الخبرات : برامج ثري دي و محركات ألعاب و لغات برمجة على خفيف أوي مجرد أفكار عامة و في كلية فنون جميلة أولى جرافيك السنة دي و ربنا يسهل ^^ .
                    وضع العالم العربي : سئ للغاية و ربنا يقوينا و نقدر نقوم تاني على رجلينا.

منتظر بقيت الناس للتعرف على بعض
                    Y@$$ER LOTFY
                    The SeZeR Back Again
                    Everyeone Care About Himself plz ^^

الأسم : عبدالرحمن عبدالحكيم غيث
                      البلد : ليبيا -طرابلس
                      السن: 15 سنة
                      سبب دخولي في هذا المجال: زمان عندما كنت صغير ما اهتميت ابدا ولكن عندما عرفت ان هناك اشخاص يستطيعون صناعة الالعاب ببرامج عل الكمبيوتر فأردت ان اصنع لعبة وكان من المستحيلات لانني لم اكن اعرف البرامج مثل المايا والسينما و.....
                      وعندما امتلكت جهاز كمبيوتر لأجل الالعاب والبرامج مثل الفوتوشوب والكريزي تالك والخخ وامتلكت جهاز adsl بحثت علي هذه البرامج فوجدت هذا المنتدي وكلما انظر الي صور اعمال بعض الاعضاء يزداد شوقي الي التعلم والمثابرة في هذا المجال والمشكلة انه ليس لدي برنامج مثل maya و cinema 4d و 3d max واطمح لصناعة العاب كprince of persia والعديد وصناعة افلام مثل شريك و ايس اج حتي لو اخذ ذلك مني حتي خمس سنوات
                      المسمي الوظيفي: ليس لدي لكن افضل abdo geet
                      طموحاتي :وضحتها بالاعلي

الخبرات : التصميم علي البرامج في هذا المجال أقل من مبتدئ
                      وضع العالم العربي :الله يساعدهم علي التفاهم فيما بينهم

- احمد البنا
                        - مصر - الأسكندرية
                        -السن 33 عاما
                        - موظف بنك
                        - أسباب تعرفى على هذا المجال من سنوات كثير تعود لاكثر من 15 عاما ، يوم ان كنت املك الكمبيوتر صخر ، وحيبت من وقتها الألعاب وخصوصا الألعاب العربية ، مع انها لم تكن موجوده وقتها الا اشياء نادرة منها ، بدأت من وقتها تعلم لغة البيسك التى كنت اضيع مصروفى عليها ، وخصوصا الكتب التى تبرمج الألعاب منها ، ثم تطورت لغة البيسك الى الكويك بيسك ثم الى الفجوال بيسك كل هذا وانا اشترى كتبا لهذه اللغة ، طبعا ممكن تقولولى اشمعنى البيسك يعنى مع ان ++C كانت موجوده برضه ، حقولكم عشان هى اللغة الأسهل والأشهر وقتها ، .... انا مش عاوز ازهقكم بتاريخى مع هذا المجال ، لكن حعطيكم بعض النبذات الصغيرة ، المهم فضلت ابرمج بعض البرامج الصغيرة بالبيسك ، الى ان جاء العام 1998 وشاهت لعبة BLOOD الثلاثة الأبعاد اللتى اعجبتنى ، قات ياليت لو كنا نعمل لعبة مشابهة لهذه الفكرة "بس متكنش دم برضه" ولكن مشابهة لها من حيث الفكرة ، المهم قعدت اخترق فى اللعبة ده لحد ما عربتها لو عاوزين تشوفوا الدم المعربة اضغط هنا ،، ،،، حتى لا اطيل عليكم ، طموحاتى ان اصبح مبرمج العاب GAME PROGRAMING وان اصنع اى فكرة انا اريدها
                        - طبعا لى عدة العاب سابقة اخرها العمل المشترك بينى وبين صديقى واللعبة هى لعبة ( مدينة الرعب )
                        - المهارات اللتى امتلكها حاليا (تحت متوسط بالمكس ، تحت المتوسط فوتوشوب وبينت شوب ، فوق متوسط بيسك وداركبيسك ايضا ، متوسط سى سكربت ، متوسط انميشن موديلز ) وهناك عدة برامج فرعية اخرى لكن ما ذكرته ابرزهم
                        - وضع العالم العربى ،، طبعا يرثى له وما زال يحبوا بهذا المجال ويفتقد التنسيق والربط ، وايضا فى بعض الأوقات يملئة بعض الحقد على الأخر وهذه لمستها فى عدة مواضيع سابقة لن اتطرق لها .
                        - بس خلاص .
                        -- تحياتى لكم

مع تحياتى
                        عميد المبرمجين العرب سابقا

جاري التعدييييل
                          التعديل الأخير تم بواسطة DOOM GHOST; 08 / 06 / 2009, 11:08 PM.

الأسم :. أحمد العربي
                            البلد :. الاردن
                            السن:. 16
                            العمل :. طالب للعلم
                            اسباب تعرفي على المجال :. كنت العب الالعاب ثم بدأت أفكر بصناعتها من الصغر صح انا ماكان عندي ادنى فكرة عن الكيفية بس كان عندي اصرار وبدات وانا في 12من عمري العمل في الجرافكس ثم تعلمت ال photo shop مع انو ابرنامج فنان و لاكن لم يعطني ما اريد فبدأت لتعم ال 3d s max وانا ممتلء بالاصرار و الامل

AGTW.07@gmail.com
                            ................................
                            إذا أردت أن تعصي الله
                            فاختبئ في مكان لا يراك الله فيه ..

إذا أردت أن تعصي الله ..
                            فلا تعصه فوق أرضه ..

إذا أردت أن تعصي الله ..
                            فلا تأكل من رزقه ..

الأسم : علي امين رزق
                              البلد : مصر طبعا
                              السن : 14
                              أسباب تعرفى على المجال ده :انا كنت قاعد بلعب في يوم من الايام الكتيرة فشوفت ان اللعبة فيها الفيديوهات الي بتبقي قبلها الي هيا بداية اللعبة الي هيا دايما بندوس Escape عشان نمشيها بس انا بتفرج عليها فلقيت اجهزة و حاجات شكلها متطور انا كنت فاكر ان اللعب الواحد بيكسب فيها مثلا 500 جنية بالكتير يعني بس سألت و عرفت ان بيتصرف عليها ملايين اساسا ؟ و لحسن الحظ والدي كان مبرمج زمان اوي فسألتوا و شرحلي ايه الي بيحصل كان عمري تقريبا 10 سنوات بعد سنة من الكلام ده يعني تقريبا 11 سنة بالحظ كدة جت في دماغي فكرة اني اتعلم تصميم الالعاب و بدأت بالماكس و انا بدور علي روابط للتحميل وقعت عنيا علي منتدي المنتدي بعدها روحت علي المنابر

الطموحات :ان اكونGame Programmer في احد الشركات لبرمجة الالعاب في الدول الغربية
                              بعدها افتح
                              شركة لبرمجة الالعاب و تكون تبعي بس هنا في مصر يعني مش عارف ليه و بفكر اني اتبني المبرمجين الي هما مش لاقيين حاجة
                              الخبرات :
                              مبتدىء في :
                              PhotoShop و 3D Max
                              متوسط في :
                              الفيرتوولزز PHP & MYSQL و Oracle و HTML
                              و محترف في :
                              السى شارب و الفيجوال بيسك.net و السى بلس بلس و XNA

بس مش عارف ايه الكلام ده كلوا الي انا كاتبوا
                              التعديل الأخير تم بواسطة general1; 10 / 09 / 2009, 04:15 AM.
                              Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
                              اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

يعمل...
                              X