Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مكتبه اطفال

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مكتبه اطفال

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

دي مكتبه اطفال كنت عاملها كمشروع في الكليه ارجو معرفه تعليقاتكم و انتقاداتكم

و شكرا
    التعديل الأخير تم بواسطة mansy1985; 22 / 04 / 2007, 07:05 PM.
    Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
    Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

التصميم جميل بس المفروض تكون المكتبة تبع ناس كبار
    يعني لو كانت للصغار المفروض تكون اقل رسمية بكثير من هذه يعني تحطلك كم دب ماسك كتاب
    أخوك محمد
    (إلي يبعنا ما نشتريه)

عمل رائع
      عجبتني حركة النوافير .. كيف عملتها .؟؟
      ليس كل ما يتمناه المرء يدركه .:. تجري الرياح بما لا تشتهي السفن

من القائمهcreate-geometry-particle system-spray

منmodifier للعنصرspray تحدد سرعه المياه و مساحتها و حجم الجزيئات الخ الخ

من القائمهcreate-spacewarp-gravity يتم عمل عنصر الجاذبيه الارضيه و تحديد اتجاهه و قوته

يتم ربط العنصرينsprayوgravity باستخدام الامرbind to space warp عشان الميه تندفع من النافوره و بعدين تنزل تحت تاثير الجاذبيه

لما تيجي تعمل render اعمله للكادر اوframe الاخير عشان يجيبلك المشهد الاخير للميه بعد اندفاعها و نزولها مع الجاذبيه مش من الاول و هيه لسه بتطلع من النافوره.

ارجو اني اكون وضحت لاني معرفش لينك لدرس عن عمل النوافير ممكن يفيدك اكتر
        Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

فيه مشكلة خطيرة بالنسبة للأطفال المكتبة مفتوحة على طريق سريع والسيارات مسرعة لازم تعمل مكان لصف السيارات داخل الحديقة بعدين تعمل البوابتين رئيسيتين وحدة لدخول السيارات والثانية لخروجها
          التعديل الأخير تم بواسطة MaxFighter; 27 / 07 / 2006, 12:14 PM.

فعلا maxfighter عندك حق بس المشروع كتصميم كنت عامله من 3 سنين و انا طالب في اولي عماره و كانت معلوماتي التصميميه مش اد كده بس الفكره ان انا جربت اظهره ببرنامج الماكس من يومين بالظبط علي اساس اني اشوف مستوايا في الاظهار المعماري اتحسن و لا لا.

, و برضه الاخ ابو القعقا عنده حق بس انا قولت اعمله فرعوني عشان الحضاره و الثقافه و الكلام ده و علاقته بالمكتبه بس موضوع الدببه و الكتب ده او اي شكل طفولي ممكن في التصميم الداخلي انما ما ينفعش في الخارجي علي اساس ان المبني ده موقعه علي مدخل قناه السويس الشمالي بجانب الميناء السياحي و عشان كده برضه عملته فرعوني

و شكرا علي الرد
            Mansy

ماشاء الله .. عمل رائع بالفعل ..
              فقط الأشجار لم تعجبني ( وجهة نظر )
              وبالتوفيق ..
              .. اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك ..

:: الله أكبر .. الله أكبر .. الله أكبر .. لا آله إلا الله .. الله أكبر .. الله أكبر.. ولله الحمد ::

فقط ساتكلم عن التصميم.

الهرم موضوع بشكل غير صحيح مع باقي الجسم.
                اما ان تبعد الهرم وتضع ممر له يربطه بالشكل.
                او ان تدخله اكثر للوسط.

وبالتوفيق

حلوووة ماشاءلله وافكارها مبتدعة

يعمل...
                  X