Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مناقشه هامه حول حجم الخامات ..

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مناقشه هامه حول حجم الخامات ..

كنت عاوز أعرف رأيكم يا شباب حوالين دقه وحجم الخامات يعنى معادله وقت الرندر ولا الكوالتى وأفضل الأقتراحات للحصول على أفضل كوالتى فى أقل وقت معنى مثلا تفضل أنو تكون جوده الخامات بنفس جوده المشهد مثلا موضوع مهم للنقاش يا شباب .. اتمنى التفاعل عشان نستفيد .

والله موضوعك جميل لكن لايوجد احد يعرف في ذلك إلا قلة.

انتظرهم.
    مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

والله موضوعك جميل لكن لايوجد احد يعرف في ذلك إلا قلة.

انتظرهم.
      ............انا مش باعرف اوي في النقطة دي
      بس كل اللي انا اعرفه ان كل ما زادت حجم الخامة زادت الجودة
      وخامات الالعاب بتكون مساحتها قليلة حوالي 512 كيلو بايت في الحدود دي
      يفضل انك تستخدم خامة متوسطة المساحة وكمان كل ما كان المجسم اقرب للكاميرا فيستحسن ان تزيد الحجم وكل ما بعد تقل .......في المتوسط بتكون من 1024 الى 2048
      ده كل اللي اعرفه
      اتمنى الاخوة يفيدونا برضو
      BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

شوف يا علاء ..

التكستيور TEXTURES انا بقسمها كذا نوع ..

النوع الأول tiles :-

و هذا النوع مثل ( السيراميك , الشطرنج , الخ... ) وهذا النوع يتميز بـ : امكانية مطه لو كان بدقه ضعيفه فيظهر بشكل متكرر بدون ان يؤثر على جودة الخامه ..

النوع الثاني color & gardint textures :-

هذا النوع هو ما تقصده انت .. فهو يجب ان يكون بحجم مناسب للموديل المراد تركيبه عليه ..

مثلا .. : لو نمذجت وحش معين .. وكان هذا الوحش له تكستيور معين انت عملته على الفوتوشوب ..

1- يجب ان تحفظ صورة التكستيور بمقاس كبير .. حتي يتسنى لك الفرد باليوفي بسهوله ويكون الالوان مظبوطه على المودل

2- لا يجب وضع صوره صغيره وتكبير حجمها بالفوتوشوب (ستجد نتيجه زي الزفت) .

3- احسن طريقه لعمل تكستيور ان تفرد اليو في وتصمم الخامه بالفوتوشوب .. ستعطيك ناتج رائع جدا ..

والان : بالنسبه لسؤالك : -

لو كنت تريد كوالتي كبيره فيجب عليك ان تضع خامه كبيره او مناسبه لحجم الموديل .. وستجد نتائج رائعه مع الفرد

بالنسبه للوقت : لكل مجتهد نصيب ( لن تجد كواليتي عاليه بدون تعب في الخامه )

مشكورين عل المعلومات >_<

بحسب معلوماتي كل بيكسل في التكستشر يجب أن يعادل بيكسل في الرندر النهائي..
            لذلك إذا كان حجم الصورة أصغر مما ستظهر عليه في الرندر حتلاحظ شد في التكستشر..

والجودة تعتمد على مدى قرب الكاميرا من الجسم.. لو كانت قريبة جداً ستحتاج تكستشر بحجم 4048 أما إذا كان بعيد نسبياً فهذا الحجم سيكون كبيراً بلافائدة حقيقية..

اتمنى ردي مفيد..
            Culture is your operating system

المشاركة الأصلية بواسطة black-wolf مشاهدة المشاركة
              ............انا مش باعرف اوي في النقطة دي
              بس كل اللي انا اعرفه ان كل ما زادت حجم الخامة زادت الجودة
              وخامات الالعاب بتكون مساحتها قليلة حوالي 512 كيلو بايت في الحدود دي
              يفضل انك تستخدم خامة متوسطة المساحة وكمان كل ما كان المجسم اقرب للكاميرا فيستحسن ان تزيد الحجم وكل ما بعد تقل .......في المتوسط بتكون من 1024 الى 2048
              ده كل اللي اعرفه
              اتمنى الاخوة يفيدونا برضو
              المشاركة الأصلية بواسطة نادر ندوره مشاهدة المشاركة
              شوف يا علاء ..

التكستيور textures انا بقسمها كذا نوع ..

النوع الأول tiles :-

و هذا النوع مثل ( السيراميك , الشطرنج , الخ... ) وهذا النوع يتميز بـ : امكانية مطه لو كان بدقه ضعيفه فيظهر بشكل متكرر بدون ان يؤثر على جودة الخامه ..

النوع الثاني color & gardint textures :-

هذا النوع هو ما تقصده انت .. فهو يجب ان يكون بحجم مناسب للموديل المراد تركيبه عليه ..

مثلا .. : لو نمذجت وحش معين .. وكان هذا الوحش له تكستيور معين انت عملته على الفوتوشوب ..

1- يجب ان تحفظ صورة التكستيور بمقاس كبير .. حتي يتسنى لك الفرد باليوفي بسهوله ويكون الالوان مظبوطه على المودل

2- لا يجب وضع صوره صغيره وتكبير حجمها بالفوتوشوب (ستجد نتيجه زي الزفت) .

3- احسن طريقه لعمل تكستيور ان تفرد اليو في وتصمم الخامه بالفوتوشوب .. ستعطيك ناتج رائع جدا ..

والان : بالنسبه لسؤالك : -

لو كنت تريد كوالتي كبيره فيجب عليك ان تضع خامه كبيره او مناسبه لحجم الموديل .. وستجد نتائج رائعه مع الفرد

بالنسبه للوقت : لكل مجتهد نصيب ( لن تجد كواليتي عاليه بدون تعب في الخامه )
              المشاركة الأصلية بواسطة dyf مشاهدة المشاركة
              بحسب معلوماتي كل بيكسل في التكستشر يجب أن يعادل بيكسل في الرندر النهائي..
              لذلك إذا كان حجم الصورة أصغر مما ستظهر عليه في الرندر حتلاحظ شد في التكستشر..

والجودة تعتمد على مدى قرب الكاميرا من الجسم.. لو كانت قريبة جداً ستحتاج تكستشر بحجم 4048 أما إذا كان بعيد نسبياً فهذا الحجم سيكون كبيراً بلافائدة حقيقية..

اتمنى ردي مفيد..

شباب أنا بشكركم جدااااااااااااا على المعلومات القيمه دى لما بصيت لاراكم لقيته كلها متقاربه جدا بل يمكن كمان تكون نفس وجهه نظرى فى موضوع التكستشر ده ... بس مفيش حد عنده تجربه عمليه على الموضوع ده يعنى أتعرض لمشكله وحلها أنا مش عاوز الموضوع يقف عند النقطه دى ونفسى كمان المحترفين ميبخلوش علينا بشئ انا عن نفسى عاوز اعرف مثلا وجه نظر استاذنا نجيب الفاتح فى الموضوع ده بكونه أحتك بالسى جى توك وأخد جوائز هناك ويعرف معايرهم بالنسبه للموضوع ده وطبعا غير نجيب ناس كتير ولتكن بدايه .

يعمل...
              X