Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اسئلة مهمة يا بلندريين^_^

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اسئلة مهمة يا بلندريين^_^

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

باختصار لدي 3 اسئلةوجزى الله خيرا كل من سيرد علي:

1- انا عندي الاصدار 2.47 ، ارى انه مناسب..هل هناك حاجه لتحميل الاصدار الاخير..ام انه مجرد تعديلات لاتؤثر على جودة الانتاج..اخاف احمله ثم تواجهني مشكلة الاختلاف في العمل بين الدروس وبين الاصدار الاخير ؟
    [2- عند نمذجة الرأس طبعا اقسم شاشة العمل إلى قسمين اماميه\ جانبية .. المشكلة ان البلوبرنت لدي صورة من الامام فقط ولاتوجد صورة جانبية لوجة هذا الرجل.. اكتفيت بالعمل في الشاشة الامامية يعني نمذجة الرأس من الامام ..لكن لاحظت ان النمذجة في الشاشة الجانبية ايضا اصبحت خطوط مستقيمة يعني لاترى بروز الانف ولا يتضح انه وجه كما يفترض ان يكون في الشاشة الجانبية؟؟
    3- اريد ان استخدم اداة الرسم من
    قائمه viewومنها grease pancil ..
    لاتظهر عندي في الاصدار 2.47 ... اين توجد ؟؟
    صلى الله عليك ياحبيب القلوب..
    ماأشرقت شمس أو حان الغروب

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    http://ftp.nluug.nl/pub/graphics/ble...8a-windows.exe
    توكل على الله وحمل البرنامج واى صعوبه تواجهك اتكلم فى هذا الموضوع وباذن الله هتلاقى المساعده
    ومفيش اختلافات كتيير على فكره بل الاصدار دا احسن بكتيير
    2- اول حاجه العمل عشان يبقى ثرى دى او تودى ...لازم ليه على الاقل جانين اساساين تتمكن منهم انك تحمن باقى الشكل ........... ومعنى البلوبرنت على النمذجه عشان تتطلع الوجهه صح او اى نموذج على الاقل يبقى عندكاولا الصوره الاولى امامى والصوره التانيه جانبى .......والكاميرا اللى انته بتعرف منها انته ماشى فى انهى جزء وبتعدل على انهى مرحله
    عشان انته زى ماقلت الكاميرا الاماميه والكاميرا الجانبيه ؟؟؟؟
    دول الفايده بتاعت المساقط تقدر تتحكم فى النقط عن طريق ذلك
    وبالتاكيد لما انته حبيت تعمل الوجهه فاكيد هيطله بمسقط واحد حتى لو انته حاطط كاميرا جانبيه وكاميرا اماميه
    عشان النمذجه تطلع صح لازم تلاحظ الاتى
    وجود كاميرتان الاماميه والجانبيه ...... وسعات بيديك مسقط خليك مابينهم
    وتانى حاجه اللى هيحصل فى كاميرا منهم لازم تخمن ازاى هيطبق فى الكاميرا الاخرى
    وباذن الله الكلام يكون واضح
    ولو مش واضح قول ليه النقطه اللى انته مش فاهمها وانا باذن الله اوضحها ليك
    We GoT ReadY ThiS MontH..We Hv ReadY To FunZ
    JusT NeeD
    GuiteR FoR DancE ..La MalaguenA Is OnE. LetS ShooT GunZ
    AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

JusT Press KeY . AnD NoW Go PlaY .

═════
    ═════

اخي نور..اسأل الله ان يجعل التوفيق والنجاح حليفك دائما.. لقد حملت البرنامج بحمدالله .. وظهرت اداة الرسم...
      لكن بعد التحميل نقلني لموقع البايثون وكأنه يطلب مني تحميل البايثون.. وجدت روابط كثيره ..لاأدري مالفرق بينها.. ماذا احمل ؟؟؟ مع العلم ان البرنامج شغال معي تمام..إلا انني اذا اردت ان اشغل لعبة بلندر من صنع اخونا ضياءالدين تظهر مشكلة:
      python24.dll was not found
      ماذا عن المكتبة التي ذكرها اخي ضياء..هل احملها ام ان هناك تطورات تغني عن ذلك.. تجدها هنا
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=140681

وجود كاميرتان الاماميه والجانبيه ......
      اها... انا لم اضع كاميرتين ولم اهتم بالكاميرا اصلا ..فهمت ان المهم الشاشتين امامية وجانبية.. لكن ماذا تقصد..يعني هل اعمل من شاشة الكاميرا الامامية .. اذا اخترت وضعية camera يصبح رسمي كبير جدا والبلوربرنت صغير.. هل ممكن توضح لي بالصور كيف اضبط الشاشة والكاميرا في بداية العمل يعني اين انمذج الوجه بالضبط..اريد ان اتأكد اني اسير في خطوات صحيحة ..
      للمعلومية.. انا ضبطت البلوبرنت من خاصية back ground image ثم filded ..ولا اعرف هل مقاس البلوبرنت مضبوط ام لا لأن درس (ضبط البلوبرنت في شاشة العمل) مايحمل معي!!!

وسعات بيديك مسقط خليك مابينهم
      ماذا تعني ..؟؟؟؟

طيب هل افهم من كلامك انه عادي بإمكاني تصميم رأس من الشاشة الامامية فقط..ثم اعمل mirror ؟ ام انه يجب ان انمذج مرة اخرى في الشاشة الجانبية حتى يكنمل الرأس..

جزاك الله كل الخير.. تعبتك معي كثيييييييييييييييييييييييييييير^_^

اخوتي من لديه اجابه ..فليساعد اخي نور..
      التعديل الأخير تم بواسطة 3D maaan; 02 / 03 / 2009, 12:06 PM.

حتى اريحك اكثر اخي نور.. هذه صورة .. لقد قمت بالعمل على نفس الصورة الموجودة بالدرس..
        لاحظت ان الصورة الجانبية كانها في القسم الجانبي والصورة الامامية في قسم اخر لأني اذا اردت تغيير موقع نمذجتي لليمين تختفي ؟؟؟ يعني كان الشاشة انتهت..!!! كيف تم حفظ الصورة بهذا الشكل

الامر الاخر.. انا عملت وجه واحد لكن بعد ان انتقلت لوضعية object ظهر عندي وجه اخر.. لايمكنني حذفه ..لأنه مرتبط مع الوجه الاول؟؟؟؟؟؟؟

اضفت كاميرا هذه التي تراها في الصورة.. اذا عملت رندر حتى اشوف الوضعية كيف لايظهر شي..وكذلك اذا انتقلت لوضعية camer يختفي الوجه!!!!!!.. مالحل اريد ان اكمل الوجه ..اشعر اني بطي لدرجة تحبطني.. لاتتأخر علي بارك الله فيك..

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
          اخي نور..اسأل الله ان يجعل التوفيق والنجاح حليفك دائما.. لقد حملت البرنامج بحمدالله .. وظهرت اداة الرسم...
          لكن بعد التحميل نقلني لموقع البايثون وكأنه يطلب مني تحميل البايثون.. وجدت روابط كثيره ..لاأدري مالفرق بينها.. ماذا احمل ؟؟؟ مع العلم ان البرنامج شغال معي تمام..إلا انني اذا اردت ان اشغل لعبة بلندر من صنع اخونا ضياءالدين تظهر مشكلة:
          ماذا عن المكتبة التي ذكرها اخي ضياء..هل احملها ام ان هناك تطورات تغني عن ذلك.. تجدها هنا
          http://www.maxforums.net/showthread.php?t=140681
          الحاجه اللى قال عليها ضياء c++....لو عايز تنزلها عادى على رحتك .... وزى ما انا قلت لك اتعامل معى البرنامج عادلى خالص
          اها... انا لم اضع كاميرتين ولم اهتم بالكاميرا اصلا ..فهمت ان المهم الشاشتين امامية وجانبية.. لكن ماذا تقصد..يعني هل اعمل من شاشة الكاميرا الامامية .. اذا اخترت وضعية camera يصبح رسمي كبير جدا والبلوربرنت صغير.. هل ممكن توضح لي بالصور كيف اضبط الشاشة والكاميرا في بداية العمل يعني اين انمذج الوجه بالضبط..اريد ان اتأكد اني اسير في خطوات صحيحة ..
          للمعلومية.. انا ضبطت البلوبرنت من خاصية back ground image ثم filded ..ولا اعرف هل مقاس البلوبرنت مضبوط ام لا لأن درس (ضبط البلوبرنت في شاشة العمل) مايحمل معي!!!
          انته كدا ماشى صح على فكره الحيز بتاع البلوبرنت اللى بتحطوا بيبقى بى الوضع الطبيعى عشان انته بتاخد الصوره من الback ground image وبشتغل عليها عادى
          وباذن الله راح اوريك بالصور بس عشان متاخرش عليك بالرد

الامر الاخر.. انا عملت وجه واحد لكن بعد ان انتقلت لوضعية object ظهر عندي وجه اخر.. لايمكنني حذفه ..لأنه مرتبط مع الوجه الاول؟؟؟؟؟؟؟

اضفت كاميرا هذه التي تراها في الصورة.. اذا عملت رندر حتى اشوف الوضعية كيف لايظهر شي..وكذلك اذا انتقلت لوضعية camer يختفي الوجه!!!!!!.. مالحل اريد ان اكمل الوجه ..اشعر اني بطي لدرجة تحبطني.. لاتتأخر علي بارك الله فيك..
          وضع شاشه العمل يتكون من جزئين زى ما انته عامل بس مسقط امامى الزر رقم (1) ومسقط جانبى الزر رقم (3)
          وباذن الله نبدا مع بعض
          JusT NeeD
          AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

═════
          ═════

بسم الله الرحمن الرحيم
            انا عارف ان انا بكتب اول درس من غير ما تبقى موجد بس لو قابلنك حاجه قول ليه
            اولا
            1- امسح المكعب الافتراضى
            2- اسم الشاشه اللى نصفيين
            3-اجعل النصف الشمال مسقط امامى ( زر 1 ). النصف الاخر مسقط جانبى ( زر 3 )
            نيجى بقى للمرحله الصعبه
            4- افتح من قائمه view الى background image وشوف الصوره انته حاططها فيين يعنى فى انهى مكان على الكمبيوتر
            وحطها فى كل من الجانبين

5- تغير مكان ال curser فى كل من الجانين كما فى الصوره يعتى حط ال curser دا هنا ودا هنا

6- بقى ودى انشا plane من add ----mesh----plane
            7- ادخل وضع ال edit mode وعلم عليها كولها ماعدا نقطه واحده فيها
            8- دو زر x وامسح النقط اللى انته معلم عليها او محددها ومنها على vertices
            9- مش باقى عنك عير نقطه واحده خليها طبف العمل دا ونكمل لما افتح تانى باذن الله

10- بالتوفيق واى حاجه قول عليها وربنا مع الجميع
            JusT NeeD

═════
            ═════

يعطيك العافية اخي نور... ماكان فيه داعي تعمل الخطوات كلها..تعب حالك.. كنت اقصد بالصور تحل مشكلتي بعد mirror يظهر نسختين من الوجه كامل..الثانية مرتبطه بالاولى..!! والباقي عملته خلاص الله يجزاك خير..
              على فكرة انا اكتشفت عندي خطأ ممكن بوضع المؤشر كنت اهتم بالواجهة الامامية فقط.. الامر الاخر .. هل ستنمذج في الجانبية..؟؟هذا معناه ان شغلي خطأ لاني انمذج في الامامية فقط..

اين بقية الاعضاء؟؟؟؟؟.....
                اذا اردت ان اشغل لعبة بلندر من صنع اخونا ضياءالدين تظهر مشكلة:

يعطيك العافية اخي نور... ماكان فيه داعي تعمل الخطوات كلها..تعب حالك.. كنت اقصد بالصور تحل مشكلتي بعد mirror يظهر نسختين من الوجه كامل..الثانية مرتبطه بالاولى..!! والباقي عملته خلاص الله يجزاك خير..
                  على فكرة انا اكتشفت عندي خطأ ممكن بوضع المؤشر كنت اهتم بالواجهة الامامية فقط.. الامر الاخر .. هل ستنمذج في الجانبية..؟؟هذا معناه ان شغلي خطأ لاني انمذج في الامامية فقط..
                  لاء مش هينفع .................. عشان الجزى اللى انته هتمزجوا هتبص الناحيه التانيه هتلاقيه مش مبوط ولا تزم بقدر الامكان تمشيه مع الجزء الاخر ...............ايه مشكله ال mirro بالظبط
                  مش هقدر اساعدك فى الحجات دى
                  التوفيق بالله واى سؤال انا فاتح
                  JusT NeeD

═════
                  ═════

دا توضيح عشان
                    تعرف التعديل اللى بيحصل فى كل من الجانبين

طبعا انا عدلت النقط على الجانبين مش على جانب واحد
                    JusT NeeD

═════
                    ═════

متى تنتهي المشاكل !!

الخط الاحمر فقط هو الذي اذا عدلت يتطابق في كلا الشاشتين..بعد ذلك اي يخط ارسمه لايمكن ان يتطابق مهما عدلت فيه مالحل!!!! شوف الصور

الخط الاحمر فقط هو الذي اذا عدلت يتطابق في كلا الشاشتين..بعد ذلك اي يخط ارسمه لايمكن ان يتطابق مهما عدلت فيه مالحل!!!! شوف الصور
                        يجب ان تعدل فى كل من الجانبين
                        عشان يطلع الكل صح كل النقط زى ماتعمل فى الواجهه الاماميه لازم تطبها وتشوفها فى الواجهه الجانبيه صح
                        طلب: كبر الصور شويه عشان مش بتبقى واضحه اوى
                        JusT NeeD

═════
                        ═════

وهذي الصور كيرتها...
                          عزيزي نور.. انا عارف انه لازم ان اعدل في كلا الشاشتين...انا عدلت..فلماذاااااا لا يتطابق عندي رغم اني اعدل..يعني اذا بغيت اضبطه في الجانبية يختلف عن الامامية اختلاف كبيييير...؟؟؟ هل تعتقد ان البرنامج ممكن يكون به خلل..؟؟ لأني لاحظت اني اذا حفظت اي ملف(عمل)بلندر..يظهر نسخه منه برمز غير معرف على الجهاز.. واثناء عملي كثيرا مايقابلني رسالة خطأ في البرنامج

سؤال.. يامن تنمذجون الرؤؤس هل واجهكم ماواجهني... اذا نعم..كيف حليتوه..واذا لا.. فالبرنامج عندي به خلل

لن تواجه هذه المشاكل لو شاهدت هذا الدرس المثبت
                              (ضبط البلوبرنت فى شاشة العرض ء ( اعداد ابن يس ))
                              http://www.ksaplanet.com/download/bl...e.mpeg.tar.bz2

بناء غطاء المحرك الأمامى 0 الجزء الأول
                              http://www.ksaplanet.com/download/bl...0front%201.rar

يعمل...
                              X