Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

يــــارب تردوا عليـــأ

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• يــــارب تردوا عليـــأ

السلام عليكم انا عضو جديد فى المنتدى والحمد للة شغلى مش بطال فى الماكس بس بشوف شغل ناس كتير هنا
    اكثر واقعية ***
    ولما دورت عرفت ان سبب ذلك انواع الرندر المختلفة مثل

(V-Ray - MentelRay - Barazel - FinalRender )

وانا شايف شباب زى الفل متطوعين وبيشرحوا للناس بالصوت والصورة مثل سبديفل والبشمهندس احمد
    وناس كتير افاضل
    وانا طالب التصويت على رايى ولو فى ناس كتير محتجين الشرح الوافى لانواع الرندر المختلفة
    للوصول الى اعلى جودة يكون جميل جدا

ويــــــــــاريت متكسفونيش فى اول طلب اطلبة

الواقعيه ليست فى الرندر وحدة هناك النمذجه والخامات والاضاءة
    انا فى اعمالى لم استخدم اى رندر حتى الان وهى على درجه لا بأس بها من الواقعيه
    هذا بالاضافه ان الرندر العالى لايصلح للقطات الحركيه لانها تحتاج الى وقت كبير جدا
    فمن الافضل عند القيام بعمل ما ان تحاول ان تصل الى اقصى استخدام للخامات والنمذجه ممكنه للوصول الى اقصى درجه من الواقعيه قبل استخدام الرندروعدم الاسراف فى استخدام اوامر التنعيم
    الاحتراف يكون بعمل مشروع واقعى جدا وفى نفس الوقت خفيف قدر الامكان حتى يمكن استخدامه او دمجه مع اى مشروع اخر
    والله الموفق
    !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

كلامك صحيح بس مفيش مانع ان الواحد يتعلم الجديد وانا شايف ان انواع الرندر دى ليها تاثير قوى

اعتمد على نفسك فى البداية ثم على الاخرين
        الvray هايل لكن مش هايوصلك للتميز
        muslim_man

انـــــــــا الحمد للة بعتمد على نفسى ومش بعتمد على حد وعلى العموم شكرا
          وانا غلطان انى طلبت منكوا حاجة

السلام عليكم
            أنا معاك في أنه يجب على الللأخوة الكرام مساعدة الجميع في أي تساؤل عن أي موضوع
            اللأخوة الكرام لم يكن قصدهم الاالمساعدة لكن بطريقة أخرى
            على أي لا تقنط قالرد قادم لا محالة
            أخوك بدر
            لإحياء السنة .. في كل يوم سنة

مش كده يا دريم ماكس انا زي ظروفك بالظبط بالنسبه لل plugins دي اكيد الواحد للزم يعتمد على نفسه بس برده لازماخوانا اللي عندهم خبره ميبخلوش عن اخوانهم مش كده برده واعتقد ان نا في المنابر مفيش اي حد بيبخل بحاجه واكيد اي حد من الاسامي اللي انت قولتها هيساعدك ويساعدنا معاك
              ومتزعلش كده ع طول
              GM

شكرا يا جماعة انا مش زعلان ولا انا مش الناس اللى بتحب الpliugin عشان اسهل الشغل على نفسى بس انا احب اعرف الجديد ونفسى اكون محترف وربنا يسهل وعلى العموم انا مش زعلان من حد
                والمنتدى هنا زى الفل والناس تمام

أخي دريم لا تزعل وأريد أن أنوه أن المنابر كنز لدروس الماكس ومنها الريندر بالفلاتر لو أعطيك طريقة تسهل عليك الموضوع لأني ليس لدي روابط تحت يدي اللآن أعمل بحث في المنابر عن كلمة في راي أو vray مثال أو برازيل أو brazil وغيرها تجد ألاف المواضيع تعطيك دروس أو روابط لها ...
                  بالتوفيق إنشاء الله وإذا إحتجت مساعدة أنا جاهز أخوك محمد سالم ....
                  My Gallery Work
                  www.cgway.net

..........
                    لا تستحي من إعطاء القليل ، فالحرمان أقل منه.
                    أمير المؤمنين: علي بن أبي طالب .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

نصيحة :

أخي الكريم أقترح عليك أولا أن تحدد نوع الرندر الذي تريده وبالتالي تقوم بتعلمه , ستسألني كيف ؟
                      قم بعمل بحث على جميع الرندرات التي ذكرتهم أنت , ومن البحث إن شاءالله ستجد مواقع الشركات المصنعة لكل رندر وبالتالي ادخل على الجالري ثم انظر إلى الصور والمشاهد التي صممت بالرندر واعمل مقارنة بين رندر وآخر ثم اختر الرندر الذي يعجبك , وبعد ذلك قم بالدخول على الhelp الموجود في الرندر واقرأ قدر الإمكان وقم بتطبيق التمارين (tutorials) إن وجدت وإن لم تجد قم بعمل بحث في الإنترنت وستصل لمستوى أفضل من المستويات الموجودة في المنابر إن شاءالله .

أنا شخصياً عندما أحتاج إلى شيء يخص ال3d أو أي شيء أقوم بالبحث ونادرا ما أسأل .

---------------------------------------------------

الناس في تطور ملحوظ والفضل في ذلك يعود إلى الإنترنت في السابق كان الشخص منا عندما يريد البحث عن معلومة معينة تجده يبحث في المكتبات لأيام وبعض المرات يستغرق البحث شهور وبلا جدوى , أما الآن فماعليك إلا أن تدخل لمحرك من محركات البحث وتقوم بكتابة ماتريد .

تحياتي.......
                      لا تستحي من إعطاء القليل ، فالحرمان أقل منه.
                      أمير المؤمنين: علي بن أبي طالب .

عندما قلت لك اعتمد على نفسك قصدت انك تتعلم البداية بنفسك والبداية دائما تكون فى ابو بدر
                        وبعد كدا هاتلاقى الف واحد يعلمك ازاى تبقى محترف ماكس والفيراى جميل اوي بس ال فيراى لوحدة مش كفاية لازم معاة التصميم اولا بعد كدا الخامات ودى مهمة جــــدا وفى الاخر الرندر وعندك برامج رندر اختار منهم الى انتا عاوزو
                        يعنى عندك الlight tracer مثل الفيراى فى راى
                        لو عاوز تتعلم ماكس صاح ابدء بلماكس بعد كدا plugins
                        وشكرا.......
                        muslim_man

أنا شاكر جدا لكل الناس الناس اللى بتنصحنى وانا انشاء اللة هقوم بعمل النصيحة اما بالنسبة muslim_man
                          انا لما طلبت انى اقوى نفسى فى الرندر دة معناة انى وصلت الى حد كويس من المودلينج واخامات
                          وعلى فكرة انا اعتقد ان ال light tracer دة advanced light يعنى حسابات الاضاءة وليس نوع من انزاع الرندر واللة اعلم وشكرا على جميع اراء الناس وانا بحترم اراء كل الناس وربنا يوفقنا جميعا

يعمل...
                          X