Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لو انت معماري....ادخل انا عايزك في كلمتين يمكن يفرقوا معاك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لو انت معماري....ادخل انا عايزك في كلمتين يمكن يفرقوا معاك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا عامة مش هاطول عليك لان المعمارين بعد ما اتخرجوا من الكلية والقراءة بالنسبة ليهم بقت صعبة ......وبيحبوا خلاصة الكلام.......انا عامة عاوز اريحك من التفكير................هو انا ليه بدرس جرافيك ....او ايه اللي انا عايزه منه......او عايز اوصل لأيه ........دي اسئلة اكيد بتسالها لنفسك كتيييير......وساعات مبتلاقيش ليها جواب........ساعات كنت بتلاقي نفسك بتدخل في تفاصيل ممكن تكون مش مفيدة وبتقول في نفسك ممكن تفيدني في حاجات تانية كتييير........كلامك معقول الي حد كبير..........ممكن تكون بتدرس جرافيك عشان العائد المادي اللي مش لاقيه في شغلك كمعماري ودا شيئ وارد.......طيب وبعدييييين........انت درست 5 سنين هندسة علشان ترسم جرافيك اللي انت اساسا مدرستهوش في الكلية....طيب انت راضي عن نفسك.............هتقول في نفسك اي شاب اكيد مر بالمرحلة دي في البداية احنا لازم نتعب في الأول..........كلمتين بنضحك بيهم علي نفسنا......لحد ما العمر هيعدي وتجد نفسك سيبت العمارة بالكلية ........تلاقيك دلوقتي بتقول في نفسك زهقتنا انتا عايز مننا ايه............انا هاقولك كلمة خليها قدامك عينيك علي طول...........الجرافيك ده وسيلة مش غاية..........ولا تنس انك مهندس معماري.... يعني بتفكر...وتصمم.....وبترسم الجرافيك عشان توضح فكرتك....وتكون عارف ازاي تنفذ فكرتك دي علي ارض الواقع.....لكن انت دلوقتي بترسم بس....وسيبت باقي الاركان...........والسلام.......واسف للأطالة

كلام سليم

بس علي ما اعتقد لو دراسه متوازنه حتصنع معماري كويس

نزول مواقع بناء+مشاهده و متابعه الاعمال المعماريه+متابعه النظريات المعماريه

بس الفكره ان معظم المكاتب شغاله بنظام السرح علي الزبون
    وريله منظور حلو و الوان و افلام و هوه حيتبسط اوي و يوافق علي المشروع بغض النظر عن العك الي جواه

حتي في المكاتب النضيفه المهندس الي مالوش في الجرافيك بيتم اهماله-يترمي في قسم الووركينج و خلاص-
    Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
    Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

صح يا منسي زيد ارفلاكشن على البلاط الزبون بنهبل واعطيه الوان فاقعه حيتبسط على الاخر
      ... ...
      الحرية هي التوحيد ..
      عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
      تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
      وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
      ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

هههههههههههههههههههههههه

واضح انك معماري خبير
        Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

كلام جميل اخي العزيز .........انا لا اقصد انك تترك مجال الجرافيك ولو ركزت في كلامي ستجدني لم اذكر ذلك لانك يجب مواكبة التطور وانا نفسي في شغلي كمعماري ومهندس ديكور وجرافيك .......درست فترة كبيرة الجرافيك وحاولت العمل علي برامج عديدة مثل المايا والسينما فور دي واللايت ويف والأسكيتش أب وبرامج كثيرة الي ان وصلت الي الماكس ......واصدقك القول ساعات موضوع الجرافيك معايا كان بياخذ اكتر من حجمه وتطرقت الي مواضيع لا تهمني من ناحية التخصص ولكني كنت اتطرق ليها من باب العلم بالشيئ وكل ما ادخل في البرنامج اكثر تظهر لي اقسام اوسع........وادركت هذه العملية ليست لها نهاية ولن تنتهي لدرجة اني حسيت بقيت جرافيك بس وكنت انذاك اعمل في مكتب استشاري وساعتها قال لي المهندس الاستشاري انا مش عايزك تنسي التصميم ومتخليش موضوع الجرافيك يسيطر عليك انت مش رسام انت مهندس معماري وضرب لي امثلة لاشخاص فعلا انا رايتهم بنفسي تركوا التخصص واصبحوا رسامين فقط وانا رايت بعيني اشخاص دخلوا في تخصصات لا تمت لهم بصلة وهم الآن يبدون الندم كثيرا لدرجة ان واحد فيهم قالي انا خلاص بقيت سباك ....وقالي شوية نصايح.......خلاصتها (((((اوعي تنسي انك مهندس معماري )))))..............وان لا تعطي موضوع الجرافيك اكبر من حجمه.....والسلام

شكرا علي النصيحه و التنبيه اخ محمود
            Mansy

يعمل...
            X