Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الاستاذ الكبير حازم صبرى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الاستاذ الكبير حازم صبرى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    اخوتى الكرام انا مبتدأ فى الزى بروش و لكنى اشعر اننى لا افهم الادوات بشكل جيد فهل ابدا قبل الزى بروش ببرنامج مثل المايا ثم اتعلم الزى بروش مثل الاستاذ الكبير حازم صبرى تعلم المايا ثم الافترافكت
    ارجو افادتى يا اهل الخبرة

انا ايضا كنت مبتدأ على الزيبروش
    بس مو شهر واحد او 15 يوم تتعلموا مثل المحترفين
    الزيبروش لازموا كثيير وقت تقريبا كثيير سنوات للاحتراف
    بخصوص انا فاهم شوي اساسيات في النحت و Sculpting بواسطة اسطوانة Gnomon - Introducting To Zbrush Uptade
    بس للاسف شفت حالي مو مناسب اتخصص اكثر في الكاكتر
    موفق باذن الله

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

بصراحة الزي بروش انا باعتبرة برنامج لواحدة يعني مش لازم تتعلم المايا علشان تتعلمة انت ممكن تتعلمة من الاسطوانات التعليمية الموجودة على النت بسهولة وطبيعي انك في الاول تحس ان ادواته غريبة ولكن بعد كدة هتاخد على الادوات وهتلاقي الموضوع سهل معاك

على فكرة انا الاول كنت باكرة التعامل مع الزي بروش ولكن حاليا والحمد لله باتمنى اني اخلص الموديل علشان ابدأ عملية النحت من داخل الزي بروش لانها عملية ممتعة جدا
      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
      وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة aboze مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
        اخوتى الكرام انا مبتدأ فى الزى بروش و لكنى اشعر اننى لا افهم الادوات بشكل جيد فهل ابدا قبل الزى بروش ببرنامج مثل المايا ثم اتعلم الزى بروش مثل الاستاذ الكبير حازم صبرى تعلم المايا ثم الافترافكت
        ارجو افادتى يا اهل الخبرة

شوف يا صاحبي ...
        1) قبل ما تنحت التماثيل والتحف اللي هاتضعها في البيت ..!! ابني البيت ...!!!
        ازاي تبني نفسك بالتفاصيل قبل الاساسيات ...؟؟؟ ازاي من غير اساسات للعمارة تبني بلاكونة
        وتريد وضعها في الهواء....؟؟

لا تستعجل ... ابني نفسك واحدة واحدة ... ولا داعي للاستعجال ... كلما اديت نفسك فرصة
        لكسب الخبرة ولبناء اساسات فوية .... كلما كنت محترف اكتر ...

انت لازم تبقي generalist بتشتغل كل حاجة ((او بمعني ادق)) عندك خلفية كويسة عن كل
        حاجة ثم تتخصص ...

عمرك شوفت طالب دخل ابتدائي وتخصص ((طب)) او هندسة ...!! اكيد لا ...!!
        ادرس علوم ورياضة وفيزيا وكيميا .. وبعد ما تخلص "فترة التعليم الاساسي" اتخصص بقي
        زاي ما تحب.

لازم تدرس برنامج 3D ايا كان وتاخد خبرة كويسه جداااااااااا فيه ثم ابتدي تخصص بقي
        زاي مانت عاوز ...

وربنا معاك
        Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com
        Voxel Works - My Tutorials Page

وبعدين يا صاحبي بلاش استاذ والكلام الكبير ده
          لا مستر ولا استاذ ولا سيادة الوزير ههههههههه
          انت بتحسسيسني اني جدو
          قولي ... حازم
          Hazem M. Sabry
          VFX Artist
          MBC Creative Service
          ===========
          www.hmsabryworks.com
          Voxel Works - My Tutorials Page

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
            انت بتحسسيسني اني جدو
            قولي ... حازم

لالا احسن ان نقوول كينج المايا و صراحة تستاهل كثيير بس حياك الله دائما متواضع في كل شي و هذا الذي يعجبني فيك
            موفق باذن الله و شكرا لك على النصائح الذهبية

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
              انت بتحسسيسني اني جدو
              قولي ... حازم
              حقك يا فندك و اعطى كل زى حق حقه
              استاذ كبير كمان ضيف عليهم كمان كبير القاعده ليس بالسن ولكن بالعلم

أحب أضيف للأخوة الكرام... انو برامج ال 3D فكرة صائبة كتييييير بالفعل...
                بسسسس... لإحتراف برنامج متل هذا محتاج إنك تطالع على نفسك بمراّه و من دون مراّه...انت بتسأل نفسك حاليا...
                إيش فيه بيقولي هيك...ok...لما تطلع LIIIIVEE على إيدك مثلا كل يوم و بتدرس Anatomy
                musceles- inside w outside- proportions and so on
                تاعها... رح بتتعلق في إيدك كموديل و بعدين تحاول تدرس شكلها عامل كييييف...من هون في curve و من هون في wrinkles و مع ال Shadow عامله هيك و إلخ...
                و إذا عندك القدرة عل الرسم يكون كمللللللتتتت عل اّخر... تبدأ Sketching من دون تفاصيل بس forms & shapes حبة حبة تديها 3d application كلهم بكملو بعضهم... و بالاّخر رح تصير تقول خلاااااااص أنا لازم أعطيها Texure w Bumps w Displacement و إلخ...و هون ترجع للرسم و تعطيعها من قلبك تفاصيل و كأنك مهندس و بتصمم مكان هندسي بأكملو أعطيييههااا تفاصيللل و بعدين بيكون إجا دور زي برش.. بس لما تحترفو خلاااص علطول إذا حابب تعمل موديل ممكن تبدأ علطول على زي برش... و أهم شي لا تنط درجات لأنو ممكن تقع...لا قدر الله... خود وقتك و تسلّح علميا و معرفةٌ و أنشاء الله نشوفك على الرئيسية ...روح يا بطل موفق إنشاء الله...
                على فكرة أنا بدأت هيك و ما عندي غير موديل واحد و الحمد لله عندي قدرة على الرسم...الصراحة الموضوع بياخد وقت و عايز إدراكككك قوييي للتفاصيل و منطق الشكل و أكيدددد تعشقهاااا من قلبك و تكون عنيد على إتمام عملك...
                الصبر جميل...بالنسبة إلي عندي موديل واحد على الزبرش = واحد أفتر أفكت أنيمشن قصير و حلو بس برضو حاضر و بدرس كل يوم و ها أنا بعبي القنبلة الموقوتة
                سامحنا أخرناك بالقراءة و موفق إنشاء الله
                I do what I love & I love what I do
                Demoreel

السلام عليكم Aboze انا البارحة نصبت الزيبروش وشفت البرنامج الربنامج يحتاج احد عندة اساسيات في الثري دي علشان تسوي الشخصية تبعك وبتصدرها الى الزيبروش وبتعمل التفاصيل الدقيقة
                  هذه النصيحة لك ولي ولكل الناس انا مبتدا في الماكس لاكن راح اشد حيلي اريد اصير متوسط النصيحة هي
                  لازم نقراء كتاب مراد للماكس في برناء الشخصية وبناء الوجه وكساء الشخصية والوجه بعدين من تخلص قراءة نروح نطبق الدرس وبعدين نعمل نمذجة لشخص معين مثل صديقك او نفسك علشان تظبط نمذجة الشخصيات وبعدين تعلم الزيبروش وتفنن في التفاصيل الدقيقة للشخصية هذه النصية لي ولكل مبتدا في الماكس والزيبروش

يعمل...
                  X