Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

يا جماعة لازم ننصر دينا ... لازم نعمل حاجة!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• يا جماعة لازم ننصر دينا ... لازم نعمل حاجة!!

السلام عليكم
    بصراحة يا جماعة بعد كلام بابا الفاتيكان و التصريحات المسئية للاسلام لازم نعمل حاجة فانا فكرت اننا مجموعة كبيرة من الفنانين لو اجتمعنا اننا نعمل حاجة جرافيكس فيلم صغير مثلا يعرف ان الاسلام لم ينتشر بالسيف او التعريف بالاسلام و كدة حنبقى عملنا حاجة نقابل بيها ربنا يوم القيامة و رسولنا على الحوض ان شاء الله انا مقدرش اعمل عمل بالضخامة دى لوحدى فايه رايكوا لو نشارك كلنا انا بشتغل فوتوشوب و فلاش طبعا بس معظم شغلى افتر افكت اكتر و لسه بداه شوية فى المايا
    فايه رايكوا ؟؟ الى عنده اقتراح لتطوير الفكرة يا ريت و المساهمة عشان نعمل بيه خلال رمضان و يكون بالانجليزى و انا عندى الى يترجم و انا ممكن اكتب الاسكريبت لانى اشتغلت اعداد فترة بس المهم نعمل حاجة تبين للغرب اننا عندنا القدرة على توضيح مفاهيم دينا بشكل لائق و مبهر مثلهم تماما
    فايه رايكم ؟؟
    لا إاله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

السلام عليكم ...يا أخت maya Girl ...
    انا بحترم جدا هذا الحماس لنصرة الدين ..و هذا الذي يجب علي كل الناس .....و لازم الغرب فعلا يحس بموقف المسلمين ....لكن .....لكن ....لكن ....

هي ايه الطريقة ....للأسف دلوقتي نصرة الدين بقي ليها شكل مختلف تماماً ...
    في من الناس يقلك احنا هنغي لفلسطين ....هو من امتى الغني بقي نصر .....
    و في يقول احنا لازم نعمل فلم عن حرب اسرائيل علي لبنان.....
    و في يقول مغني ...أو مغنية هيغني في بلد كذا و يتبرع لضحايا الحرب ...و لازم الكل يعرف ان الله طيب لا يقبل الا الطيب ....
    و بيقولوا ان فريق البرازيل-انا عارف ان هما مش مسلمين اصلا - هيلعب في لبنان علشان يساعد الضحايا ...

و يقول الله تعالي : " قل هل ننبئكم بالاخسرين أعملاً * الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا و هم يحسبون أنهم يحسنون صنعا "
    هل كل هذا من نصرة الدين ....

و سمحيني ...انت لو عايزة تنصري الدين .....و بمنتهي الاخصار ....و بمنتهي العامية في الكلام ...
    شوفي ربنا عايز منك ايه و اعمليه ...كل حاجة ....كل حاجة ....بمعني الكلمة ..... كل حاجه ....

و للاعضاء و منهم انا هي دي يا جماعة نصرة الدين الحقيقية ..... نعمل الي ربنا عايزة و الي الرسول أمر بيه
    اما نعمل فلم و نعمل اغنية و نعمل مسرحية ....كل دا تهريج و لعب .....

انا اسف للاطالة ....و جزاكم الله خيراً

الكلام ده مش صحيح لان الدعاية مهمة جدا و خاصة فى الوقت و العصر ده الحمد لله الواحد بيعمل قدر المستطاع و لو قدر يعمل اكتر يبقى لازم الدعوة مهمة جدا للدين مش بس انك انت تعمل لا لازم تعرف غيرك بالدين و للاسف دلوقتى فى هجوم شديد على دينا بالافلام و الاغانى و حتى القران الى عملوه كل ده لتشويه الدين على الرغم ان دينا لم يعرض على عقل و رفضه و الغرب ميعرفش ما لوش غير الى قدامه فلحد امتى حنفضل كدة لازم على الاقل نوضح دينا و نعرف الكل بانه مش ذى ما هما فهمين بصراحة انا شايفة ان ده واجب ذيه ذى اى حاجة تانية و لا نسيت قول الرسول بلغوا عنى و لو آية ده الى اقصده نعرف الناس ان الاسلام مش دين عنف و لم ينتشر بالسيف و ده مش كلام فاضى و لا لعب بالعكس ده استخدام نفس الوسائل الى بتستخدم ضدنا لصالحنا
      لا إاله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

بالنسبة لإنتشار الاسلام بالسيف و اعتبار أن ذلك تهمة تستدعى نفيها أو الدفاع عن الإسلام بقولنا أن الإسلام لم ينتشر بالسيف فهذا كلام باطل
        فالإسلام انتشر بالدعوة و بالسيف و بالتجار المسلمين و بكل ما اباحه الله في الكتاب و السنة فمرجعنا هو كتاب الله و سنة نبيه صلى الله عليه و سلم لمعرفة الحق من الباطل و ليس ما هو مذموم عند الكفار يلزم ان يكون مذموم أيضا عندنا و من رجع الى السيرة و تاريخ الدولة الإسلامية و قرأ الفتوحات الإسلامية لعلم ذلك و إلا فأين نذهب بأيات الجهاد في القرأن هل نحذفها لأنها لا ترضي كلب الفاتيكان أو غيره من الكفرة لا و الله و الا أصبحنا مثلهم و من أراد أن يستفسر عن أي شيء بخصوص هذا الموضوع فإيميلي هو islamspirit@hotmail.com

ارجو قراءة رد الأخ ياسر على هذا الرابط فكلامه صحيح
          http://www.maxforums.net/showthread.php?t=78533
          قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ( إذا تبايعتم بالعينة و رضيتم بالزرع و تبعتم أذناب البقر و تركتم الجهاد سلط الله عليكم ذلا لا ينزعه عنكم حتى تراجعوا دينكم )

يعمل...
          X