Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الشعر السريع

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الشعر السريع

السلام عليكم شباب انا اعمل الان علي كاركتر لمده دقيقه او اكثر انيميشن يعني ولان لازم الشعر يتعمل كويس وما يخدش وقت في الرندر فمش هينفع الشعر في الماكس علي فكره انا شغال ماكس 8 انا استخدمت طريقه الopacityلكن نتايجها مش مظبطه خالص فهل فيه حد عنده حل كويس؟
    Rigging reel 2012

character Tools reel 2012

إيه هي طريقة الـ opacity دي أساسا ؟
    و آسف للإطالة ؟

تجيب صوره شعر تبقي ال diffuse والابيض واسود يبقي الopacity ,وتحط نسخه في ال specular ويبقي عندك ما يشبه الشعر
      Rigging reel 2012

الله اعلم
        و لكن كان هناك موضوع هنا في منبر الماكس عن شعر الفي راي
        ابحث عنه ربما تجد ضالتك هناك
        و آسف على عدم معرفتي الكاملة بخصوص الشعر
        كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان الى الرحمن
        سبحان الله و بحمده ، سبحان الله العظيم

Mahmoud Fawzy

أظن ان أحسن حل للسرعة في الشعر هي استعمال خامات alpha ووضعها في opacitu map كما فعلت أخي لكن ما هي مشكلتك بالضبط ؟

أعوذ بالله من شر حاسد اذا حسد

اهلا رومانتكس هو الحقيقه ان القضيه ان ببقي عايز اغطي مساحه واسعه بالشعر بانتظام مثل الراس مثلا او اللحيه وعندما اقوم بذلك يعطي عيرات شفافه جدا شكلها مش ظريف ما هو الخطا مع اني مش اول مره استخدم الطريقه ديه
            Rigging reel 2012

لو عايز تخليه يرندر بسرعة احسن طريقة الopacity.... وتكون الجودة اقل..
              لو عايز جودة اعلي يبقي استخدم اي مقبس بيعمل شعر او الماكس ... بس سيكون بطئ في الرندر ..
              هذه المعدلة الصعبة ..... اختار انسبه ليك
              الحياة ألم يخفيه أمل
              أمل يحققه عمل
              وعمل ينهيه أجل
              ثم يجزى كل امرئ بما فعل

اخى انا استعملت الشعر فى ماكس 8 وشغال كويس جدا والرندر الى حد ما سريع فقط قلل الكثافه بقدر المستطاع ولا تقوم باظهار الشعر فى واجهه الماكس بل فى الرندر فقط ...انا جربت الشعر فى مساحات كبير وايضا عمل الحشائش فى مساحات كبير زمن الرندر كان لا ياعدلا الدقيقه..حول اخى فى فهم خصائص الشعر اولا ومعرفه البيانات الخاصه بالسرعه والبطىء فيه وبعد ذلك طبق هذا الشخصيه بتعتك
                التعديل الأخير تم بواسطة ehabhassan; 02 / 03 / 2006, 04:48 PM. سبب آخر: photo

أنا عندي سؤال يا جماعه بعد إذنكم ... ممكن حد يدلني على المكان اللي بعمل منه الشعر و الفرو في الماكس لأني مش فاهم حاجه ؟ ... و مش عارف بيتعمل إزاي ...

عليك ان تكثر من المساحات Planes التي تضع عليها الشعر و تكون خلف بعضها و هكذا تختفي المساحات الفارغة ، كما عليك في الرسم ان لا تكثر من المساحات السوداء او الخاصة بالـ alpha channel
                    بالتوفيق ان شاء الله

ممكن تعمل مثلى
                      انا ابعت الموديل على المايا obj ثم اعمل الشعر على المايا ثم ارجعه على الماكس

بسم اللة
                        السلام عليكم
                        اخي جرب ornatix لشركة Ephere اذا كنت لا تملكة اخبرني لا رسلة لك
                        hypocritic2002@yahoo.com
                        السلام عليكم

ردود جميله واهتمام رائع اخواني والله ما عارف اقول ايه بس اعتقد ان ايهاب حسن وserguineh
                          جابو من الاخر صح الكلا م كده لازم planes كتيره وصح الكلام الزم الواحد يجرب القيم في الشعر زيه زي البارتكل سيستم والريل فلو تجربه وخطا عشان يعرف ايه اللي يسرع وايهاللي يبطيء عموما ادي الشخصيه اللي انا شغال عليها
                          Rigging reel 2012

يعمل...
                          X