Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أرجو فك الاشتباك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• أرجو فك الاشتباك

الجرافيك شاغل دماغي جدا بس البرامج كتير أوي في هذا المجال والواحد حاسس انه عايز يبدع في كل هذه البرامج ....أنا محتار ومشتت....... البرامج كتير واستخداماتها مختلفة بس المشكلة الأولي اني مش عارف التصنيف الكامل لكل مجال ....نيجي مثلا علي مجال ال 3d هناك المايا والماكس والبوزر والسينما 4d و image xsi هم يعتبروا أسياد مجال التصميم الثلاثي الأبعاد ...........مش كده برده !

نيجي بعد كده لمجال تصميم ومعالجة الصور>>>>> هنلاقي الفوتوشوب وillustrator و فري هاند وcorel draw ودول برده تقريبا أسياد تصميم ومعالجة الصور الثابتة..حد يصلحلي لو غلطان

...كده بقي الواحد أكلم عن مجالين الي حد ما استخدامهما واضح ...واحد في عمل أفلام ال3d والتاني في تصميم الصور ومعالجتها والتأثير عليها وده ليه شغله المنفصل عن الأخر تماما >>>>>> خللي بالكم جاي في الحتة ده سؤال

................معلش أنا عارف اللي انا طولت عليكم...............

"نيجي للأسئلة"

1- فيه مجموعة من البرامج مش عارف أحطها تحت مجال عمل واحد مع ان كلها animation بس عايز اعرف مجال استخدام كل واحد في الحياة العملية وليس للهواية فقط .وهذه البرامج هي ( flash -swish-adobe premier-adobe after effect-toon boom-أسلوب المحاكاة.......إلخ) وكذلك مدي انفصال أو ارتباط العمل بين كل برنامج والأخر.

2- لو فيه واحد عبقري يقوللي علي تقسيمه كاملة لجميع برامج الجرافيك من حيث المجال المستخدم في الحياة العملية والمجال الذي ينتمي اليه...ده السؤال التاني

3- أنا بقالي شهر أو أكتر بحاول أجمع برامج الجرافيك المختلفة وأحاول تصنيفها لتحديد المجال اللي أنا حاسس اني هبدع فيه أكتشفت اني مايل لمجال التصميم ثلاثي الابعاد خصوصا maya ,3dmax .فهل لو أنا اشتغلت علي البرنامجين كلاهما أو احدهما هكون في حاجة اتعلم الفوتوشوب لانجاز اعمالي في التصميم ثلاثي الأبعاد ولا هما البرنامجين بينتجوا أعمالهم دون الحاجة الي استخدام برامج أخري ولو في البداية

4-السؤال ده مادي شوية أية أحسن مجال مضمون وشغله متوفر وفلوسة حلوة في المجالات السابقة $$$$.

وأنا اسف جدا علي التطويل علي حضراتكم واعذروني شوية في طريقة كتابة الموضوع ه والله أول موضوع أكتبه في أي منتدي مع اني غاوي نت ومنتديات من زمان!!!!.قراءة فقط.!!!! فأرجو انكم ما تبخلوش عليا بالرد في أول موضوع لية.

السلام عليكم....
    طبعا مش هقدر أرد على كل الكلام اللي أنت كتبته ده...بس أنا هقول وجهة نظري....

المفروض إنك بتحدد المجال اللي انت عاوز تشتغل فيه الاول و بعدين بتشوف البرامج اللي تساعدك في المجال ده...مش العكس....وبعدين مش لازم تتعلم كل البرامج اللي بتنتج شيء معين...بمعنى مثلا الافلام...عدد البرامج الي بيستخدم رهيب و لا تستطيع حصره...يعني مثلا هيستخدموا الماكس أو المايا في عمل اساسيات المشاهد...وبيستخدموا برامج الصور برضو في كثير من الامور...وبرامج الفيديو إيدتينج زي فاينل كات وما شابه...وبرامج دمج و تأثيرات الصوت و دول كتييير...ده غير حاجات تاني فنية كتيير...زي الاخراج و المونتاج ..ووووو...وهلم جرة...هل يعني هذا أنك تتعلم هذا كله...بالطبع لا...لأنك دائما ستكون عضو في فريق و ليس كل الفريق....فعليك التركيز في البرامج التي ستساعد في عمل ما تهدف إليه.....بالنسبة لنا هنا في الوطن العربي...التخصص شبه مفقود...وطبيعة الشركات لا..تكون قادرة على أن تأتي بمتخصص لكل برنامج...وبالتالي يتطلب الامر منك معرفة أكثر من برنامج..أحيانا تكون هذه البرامج في تخصصات مختلفة.....
    فأنا مثلا أعمل في شركتي أساسا كمبرمج ومصمم ويب وفلاش...وهذا يتطلب من معرفة بعض الادوات معرفة جيد جدا..وبعضها معرفة متوسطة و بعضها معرفة سطحية....فلابد من أكون متقن أو ذو مستوى عالي للــأكشن سكريبت - لغة البرمجة المستخدمة داخل فلاش - و الــPHP من ناحية البرمجة...وبالطبع أجيد أيضا التصميم بواسطة فلاش نفسه...وأن أكون على معرفة متوسطة بالفوتوشوب...وأن أكون على معرفة قليلة بالنسبة لبرامج تعديل الصوت كــ Adobe Audition مثلا...وهكذا بالنسبة للفيديو...وبدأت هذه الأيام في تعلم الماكس لعمل بعض التصاميم الثلاثية التي يمكنني إستخدامها في الالعاب البسيطة الدعائية للشركات و عمل بعض الانيميشنز البسيطة و إستخدامها في فلاش...وهكذا تراني لا أريد تعلم كل ما يخص الماكس...سأتعلم منه ما يفيدني في مجالي...وهكذا ترى أنه لابد لك من تحديد المجال الذي تود العمل به أولا قبل أن تحدد البرامج.....عموما هذه وجهة نظري التي قد يختلف معي فيها بعض إخواننا هنا...أنتظر ردودهم فستجدها مفيدة بحق...
    www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

-السؤال ده مادي شوية أية أحسن مجال مضمون وشغله متوفر وفلوسة حلوة في المجالات السابقة $$$$.
      تخيل ان الجميع تخصصوا في مجال معين مضمون وشغله متوفر وفلوسة
      مين بيتخصص في المجالات التانية ؟
      عالم الثلاثي الابعاد
      3ds max
      هو الافضل
      والسي بلس بلس
      هو الاقوي

المشاركة الأصلية بواسطة flashawy
        السلام عليكم....
        طبعا مش هقدر أرد على كل الكلام اللي أنت كتبته ده...بس أنا هقول وجهة نظري....

المفروض إنك بتحدد المجال اللي انت عاوز تشتغل فيه الاول و بعدين بتشوف البرامج اللي تساعدك في المجال ده...مش العكس....وبعدين مش لازم تتعلم كل البرامج اللي بتنتج شيء معين...بمعنى مثلا الافلام...عدد البرامج الي بيستخدم رهيب و لا تستطيع حصره...يعني مثلا هيستخدموا الماكس أو المايا في عمل اساسيات المشاهد...وبيستخدموا برامج الصور برضو في كثير من الامور...وبرامج الفيديو إيدتينج زي فاينل كات وما شابه...وبرامج دمج و تأثيرات الصوت و دول كتييير...ده غير حاجات تاني فنية كتيير...زي الاخراج و المونتاج ..ووووو...وهلم جرة...هل يعني هذا أنك تتعلم هذا كله...بالطبع لا...لأنك دائما ستكون عضو في فريق و ليس كل الفريق....فعليك التركيز في البرامج التي ستساعد في عمل ما تهدف إليه.....بالنسبة لنا هنا في الوطن العربي...التخصص شبه مفقود...وطبيعة الشركات لا..تكون قادرة على أن تأتي بمتخصص لكل برنامج...وبالتالي يتطلب الامر منك معرفة أكثر من برنامج..أحيانا تكون هذه البرامج في تخصصات مختلفة.....
        فأنا مثلا أعمل في شركتي أساسا كمبرمج ومصمم ويب وفلاش...وهذا يتطلب من معرفة بعض الادوات معرفة جيد جدا..وبعضها معرفة متوسطة و بعضها معرفة سطحية....فلابد من أكون متقن أو ذو مستوى عالي للــأكشن سكريبت - لغة البرمجة المستخدمة داخل فلاش - و الــPHP من ناحية البرمجة...وبالطبع أجيد أيضا التصميم بواسطة فلاش نفسه...وأن أكون على معرفة متوسطة بالفوتوشوب...وأن أكون على معرفة قليلة بالنسبة لبرامج تعديل الصوت كــ Adobe Audition مثلا...وهكذا بالنسبة للفيديو...وبدأت هذه الأيام في تعلم الماكس لعمل بعض التصاميم الثلاثية التي يمكنني إستخدامها في الالعاب البسيطة الدعائية للشركات و عمل بعض الانيميشنز البسيطة و إستخدامها في فلاش...وهكذا تراني لا أريد تعلم كل ما يخص الماكس...سأتعلم منه ما يفيدني في مجالي...وهكذا ترى أنه لابد لك من تحديد المجال الذي تود العمل به أولا قبل أن تحدد البرامج.....عموما هذه وجهة نظري التي قد يختلف معي فيها بعض إخواننا هنا...أنتظر ردودهم فستجدها مفيدة بحق...
        أشكرك أخي علي المرور والرد وفعلا كلامك منطقي ومعقول وأفدتني كثيرا بوجهة نظرك اذ يجب تحديد المجال أولا ثم تحديد البرامج المستخدمة .....فلنفرض مثلا انني سوف ادخل مجال التصميم ثلاثي الأبعاد فما هي أهم البرامج الأساسية لهذا المجال .وما هي البرامج المتوقع استخدامها بجانب البرنامج الاساسي لاتمام العمل المطلوب فكما قلت لايوجد تخصص عندنا في الوطن العربي بشكل ملموس

المشاركة الأصلية بواسطة AAGun
          تخيل ان الجميع تخصصوا في مجال معين مضمون وشغله متوفر وفلوسة
          مين بيتخصص في المجالات التانية ؟
          شكرا أخي علي مرورك والرد ...لكن دعني أطرح سؤالي بطريقة أخري أي مجالات الجرافيك اللي لو أتقنته واحترفته فعلا "عن حب طبعا" بغض النظر عن مقدار التعب في تعلمه أو صعوبته هيلاقي النتيجة المطلوبة من حيث الوظيفة والماديات

يعمل...
          X