Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

التحكم في أجسام ثلاثية الأبعاد على صفحات الواب بتقنية vrml

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• التحكم في أجسام ثلاثية الأبعاد على صفحات الواب بتقنية vrml

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته لي بسؤال ماهي تقنية vrml كيف نستيطع إستخدامها على الواب و كيف نخرج مشاريع نهائية من ستوديو ماكس و يمكننا التحكم بالفأرة.

ليس هناك من مجيب

والله يا اخي الموضوع ده دخلت فيه بس من فترة طويلة جدا لان كان في عميل طالب عرض للمنتجات ثري دي علي الموقع الشخصي ليه هي تكنولوجي بتعتمد علي الجافا في الاساس و بتظهر في الفلاش انت بتعمل موديل عادي خالص علي الماكس و ترجع تستورد الملف في برنامج معين انا مش فاكر اسمة صارحة و هو بيحول الشغل ده لجافا ثري دي انا اللي فاكرة كمان ان البرنامج ده كان بيعمل التحويل بتاعة عن طريق الانترنت يعني البرنامج نفسة مش بيحول لأ ده بيبعت الملف عن طريق النت لسيرفر فيه البرنامج هو اللي بيحول الشغل لجافا و غير كده كان في مشاكل في الماتريال بتظهر كتير
      ده كل اللي اتذكرة صراحة

في درس لاستاذ سدير بيشرح تلك التقنية بطريقة ممتازة...اظنه من طمن دروس تعلم الماكس من الصفر
        عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
        (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
        وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

شكرا لكم سأبحث في دروس الأخ ياسين سدير

اذهب الى قائمة هيلبر و اختار الفيرمل و اختار التج سنسور مثلا و انشأه في الفيوبورت و انشئ اي جسمين احدهما متحرك , اختر التج سنسور ومن خياراتة اختر الجسم الاول على انه تركر و المتحرك اختره على انه اكشن اوبجكت و صدر الملف بصيغة فيرمل سيكون عندك الان ملف غير معرف الايكونة عندها تحتاج ان تنزل فرمل بلاير (مجاني) وتنصبه من النت عندها سيكون شكل الايكونة معرف و سيعمل الملف ثري دي في صفحة ويب
            هذا بلاير مجاني:- http://www.cortona3d.com/Products/Co...3D-Viewer.aspx

nawres102@yahoo.com راسلني اذا احتجت اي شئ
            nawres102@yahoo.com
            9647801901756+

هل من مبارز

=

البرنامج المستعمل هو Wirefusion

يعمل...
              X