Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ماهي طريقة أيقاف وتشغيل فيلم عند توجيه الكاميرا ؟ رجاء الدخول

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ماهي طريقة أيقاف وتشغيل فيلم عند توجيه الكاميرا ؟ رجاء الدخول

لدي عرض لغرفه فيها عدة لوحات وأردت توجيه كاميرا واحدة تمر على
    جميع اللوحات بالترتيب واستخدمت كاميرا وقمت بعمل مسار للكاميرا
    تمر على لوحة لوحة لكن الطريقة سهلة لو كانت اللوحات تحوي صورا
    ثابتة لكن أنا هنا وضعت في كل لوحة فيلم خاص بكل لوحة وهنا المشكلة

كاميرتي تمشي في المسار ثم تمر على اللوحة الاولى وقد بدأ
    الفيلم عرضه من وقت تشغيل التايم لاين في الماكس بحيث أن
    أول ماتمر الكاميرا على اللوحة الأولى نجد الفيلم قد بدأ من قبل
    أن تمر عليه الكاميرا وبالتالي يظهر الفيلم من بعد البداية ونفس
    الطريقة للوحة الثانية قد بدأت من بداية تشغيل التايم لاين وهكذا

أتمنى أن شرحي واضحا ومفهوما لديكم وسؤال هو كيف أستطيع
    التحكم في تشغيل وإيقاف عرض الفيلم في الماكس؟؟

وشكرا ... انتظر ردكم سريعا فإلى الان لمن انتهي من عرضي
    المنتظر
    أختـــــكم ..
    E F F A T

جميل أن نحول الألم لساحة عمل

(اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك)

ههههههه انت لسه ... ده انا افتكرتك خلاص خلصتى من يوم الاربعاء ؟ .... على العموم ربنا معاكى ومتزعليش ده بيحصل معانا كلنا
    ... على العموم فى طريقتين لهذا

الطريقه الأولى ... أسهل ولكن التعامل معها أصعب
    انك تظبطى الفيديو من الأول بحيث يعرض صوره سوداء لغايه قبل ما تيجى عليها الكاميرا ثم يتحرك وده هيتطلب منك معرفه التوقيت الفعلى اللى هيظهر فيه الفيديو وكذلك ضبط التوقيت فى برنامج مونتاج بس الطريقه دى عيبها ان التعديل فيها سئ وكمان هتأخذ مساحه على الهارد لأنك هتعملى فيديو بحجم الأنيمشن كله

الطريقه الثانيه.... أفضلها أكثر هى ان تضبطى عرض الفيديو من الماكس نفسه
    وذلك عندما تفتحى مابه الفيديو (bitmap) هتلاقى رولأوت أسمه (Time) أفتحيه هتلاقى حاجه تحتيه أسمها (Start Frame) وجنبها رقم 0 غيرى الرقم ده لرقم الفريم اللى انت عايزه الفيديو يلعب فيه وكمان الأفضل انك تختارى (Hold) من على اليمين حتى يجعل الفيديو ثابت حتى يحين دورة فى الظهور ثم يقف مرة أخرى بعد انتهاءه

هذه هى أفضل طرق لذلك ان لم تفهمى منها شئ قولى لى

وربنا معاكى

المشاركة الأصلية بواسطة hogobingo مشاهدة المشاركة
      ههههههه انت لسه ... ده انا افتكرتك خلاص خلصتى من يوم الاربعاء ؟ .... على العموم ربنا معاكى ومتزعليش ده بيحصل معانا كلنا
      ... على العموم فى طريقتين لهذا

الطريقه الأولى ... أسهل ولكن التعامل معها أصعب
      انك تظبطى الفيديو من الأول بحيث يعرض صوره سوداء لغايه قبل ما تيجى عليها الكاميرا ثم يتحرك وده هيتطلب منك معرفه التوقيت الفعلى اللى هيظهر فيه الفيديو وكذلك ضبط التوقيت فى برنامج مونتاج بس الطريقه دى عيبها ان التعديل فيها سئ وكمان هتأخذ مساحه على الهارد لأنك هتعملى فيديو بحجم الأنيمشن كله

الطريقه الثانيه.... أفضلها أكثر هى ان تضبطى عرض الفيديو من الماكس نفسه
      وذلك عندما تفتحى مابه الفيديو (bitmap) هتلاقى رولأوت أسمه (Time) أفتحيه هتلاقى حاجه تحتيه أسمها (Start Frame) وجنبها رقم 0 غيرى الرقم ده لرقم الفريم اللى انت عايزه الفيديو يلعب فيه وكمان الأفضل انك تختارى (Hold) من على اليمين حتى يجعل الفيديو ثابت حتى يحين دورة فى الظهور ثم يقف مرة أخرى بعد انتهاءه

هذه هى أفضل طرق لذلك ان لم تفهمى منها شئ قولى لى

وربنا معاكى
      لا والله للآن ما سلمته والحمدلله تعالى أتأجل لأني عديت على مشاكل كثيرة
      لكن أغلبها حلت ومنها اللي حليتها لي واليوم كمان الله يبارك فيك ويوفقك يارب
      ويفرج همك ياكريم والطريقة الثانية طبعا هي اللي أنا أريدها (وكانت واضحة والحمدلله
      وعرفت مكانها) لأني سويت أول شيء بالطريقة الأولى وكانت جدا صعبة وأتعبتني
      وقلت أكيد في الماكس طريقة لهذه المشكلة وسهله كبرنامج كبير مثله ...

والله عاجزة عن شكرك أخي وأدعي لنا ربي ييسرلي العرض ويسهله لي.
      أختـــــكم ..
      E F F A T

صحيح اخي الفاضل

نسيت أسألك شي ثاني لاحظت بعد اختيار ال Hold صارت الشاشة سوداء لكن وقت ماتوصل الكاميرا
        للوحة ما تظهر اللوحة برضها مع حطيت في start frame رقم الفريم اللي المفروض تظهر فيه فيلم
        اللوحة .

وكمان في شيء ثاني عذرا على كثرة أسئلتي لكن منكم نستفيد أخي بارك الله فيك
        بالنسبة للوحة الفيلم لمن اجرب اعمل لها رندر القى الاضاءة منخفضة بالرغم انها
        اني حاطة في الغرفة اضاءات مليانة وكمان جربت زيادة اضاءة الخامة نفسها
        مو من شي اسمه color اللي بجنبه مستطيل في لون اسود وانا اعلي منه درجة
        اللون جربت كل الطرق اللي اعرفها لكن برضه مانفع تجي اللوحة كأنه النور مطفي

وشكرا لك .. الله يعينك على اسألتي
        أختـــــكم ..
        E F F A T

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

المشاركة الأصلية بواسطة maxET مشاهدة المشاركة
          صحيح اخي الفاضل

نسيت أسألك شي ثاني لاحظت بعد اختيار ال Hold صارت الشاشة سوداء لكن وقت ماتوصل الكاميرا
          للوحة ما تظهر اللوحة برضها مع حطيت في start frame رقم الفريم اللي المفروض تظهر فيه فيلم
          اللوحة .

وكمان في شيء ثاني عذرا على كثرة أسئلتي لكن منكم نستفيد أخي بارك الله فيك
          بالنسبة للوحة الفيلم لمن اجرب اعمل لها رندر القى الاضاءة منخفضة بالرغم انها
          اني حاطة في الغرفة اضاءات مليانة وكمان جربت زيادة اضاءة الخامة نفسها
          مو من شي اسمه color اللي بجنبه مستطيل في لون اسود وانا اعلي منه درجة
          اللون جربت كل الطرق اللي اعرفها لكن برضه مانفع تجي اللوحة كأنه النور مطفي

وشكرا لك .. الله يعينك على اسألتي

ال hold بيوقف الصورة على أول فريم لغايه ما يأتى بدايه تشغيله فلو كان أول فريم أسود هيبان أسود فى الأول وبعد كده يشتغل عادى ولما ينتهى الفيديو بيقف على أخر فريم أما لو كان الفيديو نفسه فى خطأ مثل ان الماكس مش عارف يفرأئ أو عدم وجود الكودك المناسب فهيطلع لكى أسود

الحاجه التانيه أجعلى ال self-illumination مش color وأجعلى قيمته 100 او خدى كوبى من مابه الفيديو وأجعليها فى مابه ال self-illumination بس الطريقه الأولى أفضل فى حالتك دى

وعلى العموم انا هفضل جنبك لغايه متخلصى الشغلانه دى ...

شكرا اخي لك على التوضيح
            فهمت الحكاية الاولى لكن المشكلة الثانية عدلت فيها برضها مظلمة بالنسبة للماب self-illumination
            اصلا هو مضبوط على 100 لكن بس حددت عليه باشارة صح فقط .ونفس المشكلة
            وكل شوي تجيني مشكلة جديدة الحمدلله على كل حال الان وانا اشتغل مدري ايش اللي ضغطته
            واتغير شكل الماوس وماصار الشكل اللي احدده يتحدد ولا لو اتحدد ما تظهر الاحداثيات xyx
            الله يعينك مشاكلي كثيرة ياليت تساعدني فيها الله يوفقك يارب
            أختـــــكم ..
            E F F A T

شكرا لك اخي على التوضيح لكن يبدو أنني كلما قمت بعمل معين أجد مشكلة أخرى
              ولا أعلم لماذا !! ربما لأتعلم من أخطائي الكثيرة ومنها نأخذ الخبرة ...

لدي مشكلة أخرى وهي أجد صعوبة في تحديد عدد الفريمات المختارة لعرض اللوحات في الماكس
              فكم عدد الفريمات في الثانية الواحدة حتى أقوم بحساب عدد الثواني والوقت لكل لوحة يتم عرض ما بها
              من الفيلم ؟؟ ماذا افعل بالضبط حتى أبد أ بتحديد عدد الفريمات هنا؟؟

المشكلة الاخرى بالنسبة للكاميرا أيضا أجد صعوبة في ايقاف الكاميرا عند اللوحة فأنا قمت بعمل مسار
              للكاميرا لكن المسار غير مستقيم بمعنى انه متعرج وكلما حركت شيئا من المسار أجد ان كل ما الذي
              قمت به من تحديد الكي فريم السابقة للوحات الأولى تحركت الكاميرا بشكل خاطي غير الذي قمت بضبطه؟؟

فكرت بأن اقوم بعمل 3 مسارات كل مسار يكمل المسار الذي بعده يعني مسار إلى اللوحة الأولى ومن ثم
              مسار أخر من اللوحة الأولى للثانية وهكذا ...... لكن هذه غير دقيقة ومتعبه ..

انتظر ردكم... واي من الاخوة يساعدوني اذا كان البقية مشغوولين وبارك الله فيكم

رجااااااااااء ردوووووا علي فأنا في ورطة ...
              أختـــــكم ..
              E F F A T

المشاركة الأصلية بواسطة maxET مشاهدة المشاركة
                شكرا لك اخي على التوضيح لكن يبدو أنني كلما قمت بعمل معين أجد مشكلة أخرى
                ولا أعلم لماذا !! ربما لأتعلم من أخطائي الكثيرة ومنها نأخذ الخبرة ...

لدي مشكلة أخرى وهي أجد صعوبة في تحديد عدد الفريمات المختارة لعرض اللوحات في الماكس
                فكم عدد الفريمات في الثانية الواحدة حتى أقوم بحساب عدد الثواني والوقت لكل لوحة يتم عرض ما بها
                من الفيلم ؟؟ ماذا افعل بالضبط حتى أبد أ بتحديد عدد الفريمات هنا؟؟

المشكلة الاخرى بالنسبة للكاميرا أيضا أجد صعوبة في ايقاف الكاميرا عند اللوحة فأنا قمت بعمل مسار
                للكاميرا لكن المسار غير مستقيم بمعنى انه متعرج وكلما حركت شيئا من المسار أجد ان كل ما الذي
                قمت به من تحديد الكي فريم السابقة للوحات الأولى تحركت الكاميرا بشكل خاطي غير الذي قمت بضبطه؟؟

فكرت بأن اقوم بعمل 3 مسارات كل مسار يكمل المسار الذي بعده يعني مسار إلى اللوحة الأولى ومن ثم
                مسار أخر من اللوحة الأولى للثانية وهكذا ...... لكن هذه غير دقيقة ومتعبه ..

انتظر ردكم... واي من الاخوة يساعدوني اذا كان البقية مشغوولين وبارك الله فيكم

رجااااااااااء ردوووووا علي فأنا في ورطة ...
                السلام عليكم

لكى تقومى بتحديد عدد الفريمات للوحة الفيديو المعروضه يجب اولا معرفة عد ثوانى العرض للمشهد الواحد وطبعا دا من الميدايا بلير عادى جدا المهم اعرفى عدد القوانى بعد كده قومى بعمليه حسبية بسيطة جدا...اضربى عدد الثوانى سرعة الكاميرا فى الثانية الواحدة بمعى ما على 15 فريم او 25 او 30 فريم والارجح انتى على 30 فريم فى الثانية...عدد ثوانى العرضX سرعة العرض فى الماكس (30 فريم فى الثانية) سوف يظهر عدد الفريمات المطلوبة لكل مشهد ....لو عوزه تسبتى الكاميرا على كل وحة فتره من الزمن حتى يتنهى عرض الوحة ما عليكى غير حل بسط اوى قومى بنسخ مفاتح الحركة المحدد فى مواجة المشهد وضعى الكوبى على عدد الفريمات المطلوبةللعرض عملية النسخ تتم كالتى (اضغطى زر shaft وقومى بسحب المفاتح من التيم لين فى الماكس وضعية فى الفريم المطلوب)..
                بالنسبة لصورة المشهد غامقة فكما كل اخى hogo هو تعديل السيلف اولومنيشن الى 100 فقط ...ولو عديلتى هذا ولا يوجد تغير يفضل وضوع صورة للمشكة وسوف نجد لها حل ان شاء الله

شكرا لك اخي فهمت ما قلته على عدد الفريمات في الثانية .. لكن المشكلة هنا ان عرضي تقريبا ياخذ
                  56 ثانية لكن العرض يمشي ببطيئ شديد ولا اعرف ما المشكلة لدي اعلم ان عدد الفريمات اصبحت
                  بعد حساب الثواني لدي 56 في 30 يساوي 1680 فريم لكن اجد العرض يمشي ببطئ جدا عند
                  بداية مدخل الغرفه التي تحوي على اللوحات فالكااميرا تمشي على مسار كما في الشكل التالي
                  فالكاميرا وصلت للفريم 200 ولم اصل للوحة الاولى على اليمين ..!!!

أختـــــكم ..
                  E F F A T

هعملك درس بسيط ازى تحركى الكاميرا على مسار وتتحكم فية فى القريب العاجل وارفع ملف الفيديو ان شاء الله

انا مستعجله على الحل اخي بارك الله فيك لو تقدر اشوف الدرس غدا لانه ماعندي وقت
                      الله يجزاك خيير ...
                      أختـــــكم ..
                      E F F A T

اتفضلى اخى الدرس على الرابط

http://www.2shared.com/file/2629574/.../1_online.html

او

http://www.2shared.com/fadmin/262957...5/1_online.rar

شكرا لك وبارك الله فيك على الدرررررس القيم لكن مقصدي انا كنت احرك الكاميرا على جهة
                          اللوحة اقتراب الكاميرا من اللوحة بال Rotate تدويرها فالتدوير يجعل الكاميرا تبدأ في الدوران
                          من قبل الكي الخاصة بالتدوير يعني من بداية المسار تبدأ في الدوران وبكذا تخبص كل الحركات للكاميرا

شاكرة لك جهودك في شرح الدرس من جد استفدت كثير الله يوفقك دنيا واخرة يارب
                          أختـــــكم ..
                          E F F A T

لما بتعملى rotate للكاميرا مثلا عند الفريم 100 هتلقى الكاميرا عملت كى فريم فى اول التيم لين صفر بقيمة اولية ل Rotate المفروض انك تسحبى الكى فريم الموجوده عند الصفر وتحطيها فى التيم المناسب مثلا عند الفريم 90 ايضا احتجتى تعملى rotate بعد الفريم 100 مثلا 150 يبقى لازم تعملى كوبى من الكى فريم 100 على مسافه قبل الكى 150 عشان الدوران المطلوب..
                            ارجو فهمت قصدك واكون حليت المشكلة

الأخ ehabhassan
                              حلت المشكلة والحمدلله وكل مشاكلي في العرض وذلك بفضلكم بعد الله ..........

بــــــــــــ الله ــار ك الله فيــــــــك أخي وجعله في ميزان حسناتك ووفقك لما يحبه الله ويرضى
                              ورزق الفردوس الأعلى وسدد خطاك ....
                              عاجزة عن شكرك أخي فقد علمتني دروسا وجزاك الله خيرا ,,,

وجزى كل من ساعدني في هذا المنتدى الشامخ الرائع المليء بالمبدعين والفطاحلة
                              الخيرين أمثالكم ......... وأخص الشكر لكل من ساعدني

hogobingo
                              ehabhassan

والشكر أولا وأخير لله رب العالمـــــــــــــــــين .
                              أختـــــكم ..
                              E F F A T

يعمل...
                              X