Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما هو ال uv wrapping

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما هو ال uv wrapping

ما هو ال uv wrapping ؟
    و ما اسم اسطوانات جنومون له؟
    قال رسول الله (صلى الله عليه و سلم) "من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت"

أنا لست من خلط المزاح بجده .:. فالجد جد والمزاح مزاح

إذا صح منك الود فالكل هين .:. و كل الذى فوق التراب تراب

Stop aspiring, start doing

السلام عليكم اخي ال uv unwrapping بأختصار هي احداثيات وضع الصور اوالخامات علي الموديل يعني مثلا لو صممت شخصية او سيارة مثلا بعد ما تخلص بتبقي لسي لونها رمادي مملة بدون texture عشان تضيف لها حياة و الوان فا بتركب عليها صورة طيب ازاي الموديل بتاعك يفهم الكلام ده, ابسط من كده هات ورقة بيضة وبعدين كرمشها وكورها وهات ورقة ثانية اختها نفس المقاس بس سبها سليمة متكرمشهاش و دلوقتي حاول تركب الورقتين علي بعض تبعا مينفعش لازم تفرد الورقة الاولي ! هو ده فرد ال UV الورقة الاولي هي مثلا شخصية انت عملتها و الورقة الثانية الصورة اللي عايز تركبها بس وuv معناها ولا حاجة u ثمثلا افقي و v مثلا طولي لان الصور عايشة في عالم ثنائي الابعاد.

بالنسبة لكورس uv بسيط و سريع ممكن ده
    Digital Tutors UV Mapping Workflow

الله يوفقك

outofend@hotmail.com

نصحك تبعد عن استخدام اي برنامج ثري دي لعمل الورب للموديل المعقد ولكن عوضا عن ذلك استخدم الزي برش يوفي ماستر وديجتل توتر عمله اسطوانه للموضوع ده برضه
      اّخر اعمالى
      مطعم بالماكس
      كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
      غرفتى بالماكس

اوتو فيند عندك فن في ايصال المعلومة ماشاء الله عليك

اعجبن اسلوبك ربنا يزيدك

تفكيرك ابداعي
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة outofend مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم اخي ال uv unwrapping بأختصار هي احداثيات وضع الصور اوالخامات علي الموديل يعني مثلا لو صممت شخصية او سيارة مثلا بعد ما تخلص بتبقي لسي لونها رمادي مملة بدون texture عشان تضيف لها حياة و الوان فا بتركب عليها صورة طيب ازاي الموديل بتاعك يفهم الكلام ده, ابسط من كده هات ورقة بيضة وبعدين كرمشها وكورها وهات ورقة ثانية اختها نفس المقاس بس سبها سليمة متكرمشهاش و دلوقتي حاول تركب الورقتين علي بعض تبعا مينفعش لازم تفرد الورقة الاولي ! هو ده فرد ال uv الورقة الاولي هي مثلا شخصية انت عملتها و الورقة الثانية الصورة اللي عايز تركبها بس وuv معناها ولا حاجة u ثمثلا افقي و v مثلا طولي لان الصور عايشة في عالم ثنائي الابعاد.

بالنسبة لكورس uv بسيط و سريع ممكن ده
          digital tutors uv mapping workflow

الله يوفقك

outofend@hotmail.com
          طب ايه الفرق بينه و بين التكستشرينج؟
          قال رسول الله (صلى الله عليه و سلم) "من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت"

السلام عليكم
            ال texturing هو المرحلة التالية بعد فرد الـ UV مجرد تلوين يعني تعطي للموديل خواصه من اللون و الملمس
            يعني مثلا انت عملت موديل لقطعة حديد قديمة ازاي نخلي منظرها فعلا كانها قديمة طبعا انت بعد خلصت موديل تفرد uv وبعدين تبدأ تجهز الصورة اللي حتركبها علي الموديل بس .

السلام عليكم
              ال texturing هو المرحلة التالية بعد فرد الـ uv مجرد تلوين يعني تعطي للموديل خواصه من اللون و الملمس
              يعني مثلا انت عملت موديل لقطعة حديد قديمة ازاي نخلي منظرها فعلا كانها قديمة طبعا انت بعد خلصت موديل تفرد uv وبعدين تبدأ تجهز الصورة اللي حتركبها علي الموديل بس .
              تمام
              طب ايه الفرق بينهم و skinning
              و ايه اول شئ ابدأ بيه بعد المودلنج؟
              جزاك الله خير

السلام عليكم
                بالنسبة للـ skinning هي مرحلة الحاق الموديل بالعظام وضبط الموديل بحيث لما تحب تقوم بعمل تحريك تحس ان الموديل حقيقي يعني مثلا لما شخصية تتني ايدها تحس ان ايد بتتني مش انبوبة كاوتش , المهم حاول تنسي مسئلة الاسماء لان بإذن الله كل ده حتعرفه مع الوقت اما بالنسبة لخط سير العمل :

- تخطيط الموديل علي الورق
                - مرحلة الموديلنج
                - فرد uv
                - Texturing
                - Rigging (مرحلة سكينينج او binding ) مش مهم الاسماء المهم ان ده مرحلة تركيب العظام
                - animation
                - lighting
                -compositing

بس المهم انت نفسك تكون ايه يعني بتحب الاخراج والتمثيل ولا بتحب النحت والتصميم و تعرف شوية عن تفاصيل جسم الانسان زي العضلات و خصائص الوجه مثلا , ده قرارك فمثلا لو قررت موديلنج يبقي 110% مودلينج 24 ساعة و20 %
                بقيت الاقسام عشان لازم تعدي علي كل المراحل حتما ولابد لو علي الخفيف يعني لازم تكون محترف عشان بعد كده تقدر تلاقي شغل محترم لان للأسف معظم الشركات بمصر بتعمل علي الهامش وان تعبوا شوية بتيقي حاجة سخيفة وممكن تكون قربت تبقي حرام ومضيعة للوقت بس بالنسبة ليهم مربحة زي اعمال القنوات الفضائية و المسلسلات ده معناه انك لازم تكون حاجة super عشان اما ربنا يوفقك و تشتغل في السعودية او الكويت او الامارات حيث الشغل الي حد ما مبدع ومعظمة انيماشن محترم او تشتغل في شركة بمصر بس بتعمل حاجات كويسة زي مثلا شركة TimeLineInteractive.com ده شركة العاب تخيل داخل مصر طبعا العاب رايحة لبرة مصر يعني ماشاء الله لازم تكون حاجة جامدة واجمل ما في المجال ده ان كل لحظة لصالحك .

معلش طولت عليك.

حقيقة لابد تقال

outofendعندك فن في ايصال المعلومة ماشاء الله عليك

اعجبن اسلوبك ربنا يزيدك

تفكيرك ابداعي
                  :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

http://www.thegnomonworkshop.com/sto...UV-Mapping-101

http://www.thegnomonworkshop.com/sto...for-Production

اظن اخي ان هذه الاسطوانات ستنفعك كثيرا بخصوص هذا المجال
                    VFX Artist & Houdini Student
                    https://vimeo.com/ahmedsaady

السلام عليكم
                      بالنسبة للـ skinning هي مرحلة الحاق الموديل بالعظام وضبط الموديل بحيث لما تحب تقوم بعمل تحريك تحس ان الموديل حقيقي يعني مثلا لما شخصية تتني ايدها تحس ان ايد بتتني مش انبوبة كاوتش , المهم حاول تنسي مسئلة الاسماء لان بإذن الله كل ده حتعرفه مع الوقت اما بالنسبة لخط سير العمل :

- تخطيط الموديل علي الورق
                      - مرحلة الموديلنج
                      - فرد uv
                      - Texturing
                      - Rigging (مرحلة سكينينج او binding ) مش مهم الاسماء المهم ان ده مرحلة تركيب العظام
                      - animation
                      - lighting
                      -compositing

بس المهم انت نفسك تكون ايه يعني بتحب الاخراج والتمثيل ولا بتحب النحت والتصميم و تعرف شوية عن تفاصيل جسم الانسان زي العضلات و خصائص الوجه مثلا , ده قرارك فمثلا لو قررت موديلنج يبقي 110% مودلينج 24 ساعة و20 %
                      بقيت الاقسام عشان لازم تعدي علي كل المراحل حتما ولابد لو علي الخفيف يعني لازم تكون محترف عشان بعد كده تقدر تلاقي شغل محترم لان للأسف معظم الشركات بمصر بتعمل علي الهامش وان تعبوا شوية بتيقي حاجة سخيفة وممكن تكون قربت تبقي حرام ومضيعة للوقت بس بالنسبة ليهم مربحة زي اعمال القنوات الفضائية و المسلسلات ده معناه انك لازم تكون حاجة super عشان اما ربنا يوفقك و تشتغل في السعودية او الكويت او الامارات حيث الشغل الي حد ما مبدع ومعظمة انيماشن محترم او تشتغل في شركة بمصر بس بتعمل حاجات كويسة زي مثلا شركة TimeLineInteractive.com ده شركة العاب تخيل داخل مصر طبعا العاب رايحة لبرة مصر يعني ماشاء الله لازم تكون حاجة جامدة واجمل ما في المجال ده ان كل لحظة لصالحك .

معلش طولت عليك.
                      الله عليك يا كبير
                      بس من غير ما تضحك عليا انا عايز ابئى جنرالست
                      بس انت افدتنى الصراحة يعنى كمان فى مشكلة معلش عالغلاسة
                      انا بعد النيربس مودلنج و البوليجون مودلنج ادخل على الuv ولا اكمل كراكتر مودلنج و كدة؟؟

السلام عليكم

outofend مرحبا بيك يا كبير بيننا

شكرا على التضويح ربنا يحعلة فى ميزان حسناتك

أن شاء الله نستفيد من بعض كتر

أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله

My Website
                        ....

My profile at the site of cg talk

My profile at the site of Cartoon Lab

Join to

CRAZY 3D TEAM
                        You'll find everything you want

السلام عليكم
                          uv ولا كراكتر مودلنج طبعا uv لان ده حاجة مش حتاجد يومين علي بعض واليوم الثالث حتكون اتقنتها بإذن الله اما الكراكتر مودلينج بيحتاج شوية وقت و تجارب لان الـ organic modeling يعني حاجة عضوية زي الانسان محتاجة شوية وقت .
                          القي نظرة سريعة علي بعض الـ tutorials الخفيفة
                          http://www.smashingmagazine.com/2009...-3d-tutorials/

السلام عليكم
                            uv ولا كراكتر مودلنج طبعا uv لان ده حاجة مش حتاجد يومين علي بعض واليوم الثالث حتكون اتقنتها بإذن الله اما الكراكتر مودلينج بيحتاج شوية وقت و تجارب لان الـ organic modeling يعني حاجة عضوية زي الانسان محتاجة شوية وقت .
                            القي نظرة سريعة علي بعض الـ tutorials الخفيفة
                            http://www.smashingmagazine.com/2009...-3d-tutorials/
                            يا مظبطنى
                            الكبير كبير
                            الف شكر
                            انت من اسكندرية زيي يعنى الرجولة يعنى الادب يعنى المفهومية يعنى يعنى يعنى يعنى الف سلامة

المشاركة الأصلية بواسطة @الحاكمٌ@ مشاهدة المشاركة

http://www.thegnomonworkshop.com/sto...uv-mapping-101

http://www.thegnomonworkshop.com/sto...for-production

اظن اخي ان هذه الاسطوانات ستنفعك كثيرا بخصوص هذا المجال
                              شكراً أخى
                              انا فعلا بحملهم
                              إن شاء الله خلصوا على خير

يعمل...
                              X