Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عمرو خالد ينتقص من نبوه محمد صلى الله عليه وسلم

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عمرو خالد ينتقص من نبوه محمد صلى الله عليه وسلم

شاهدو المقطع
    http://www.youtube.com/watch?v=QfskD...1&feature=fvwp

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
    Freelancer

هو ليس مجرم مضل و لم يقصد الاساءة لكن أخطأ في أختيار العبارات

وتقدر تقول عنه جهل وليس عن قصد
    تبكي الحنيفيةَ البيضاءُ من أسفٍ = = = كما بكى لفـراق الإلـفِ هيمـانُ
    على ديار مـن الإسـلام خاليـة = = = قد أقفرت ولهـا بالكفـر عُمـرانُ

مظنش انه غلط فى اى حاجه و الى عامل الفيديو شخص حقود و شوفت فيديوهات زى ديه قبل كده
      اولا التقطيع من الحلقات مينفعش عشان بيبقى فى جمل قبلها و جمل بعدها بتغير الممعنى و المقصود لاكن التقطيع يغير المعنى

و هو لا يقصد شئ هو يقصد ان حياه الرسولل مش كلها انتصارات زى ما المسلمين هزموا فى احد هو لا يقصد العيب فى قياده الرسول او تفكيره
      و قبل النقد شوف الحلقه كامله

و انا شوفت فيديوهات كتير بتشتم فى عمرو خالد و بتقطع فى كلامه و تركبه على مزاجها و مش اقدر اقول غير انهم اشخاص حقودين و انا لم ارى الى الخير من عمرو خالد
      و بكرر اى حد ممكن يغلط اى انسان مهما كان بطريقه تقطيع الجمل ديه فالجمله يوخذ معناها و المقصود بها بما قبلها و ما بعدها
      بالتوفيق
      http://heilschwingung.at/188e0

اللي ما فهمه بقول عنه غلط

مش عارف ليه احنا غاوين تضخيم الامور عمرو خالد لم يوفق فى اختيار بعض العبارات لكن الباشوات اللى مفيش وراهم غير صيد اى خطاء عن غير قصد و تكبيره و تضخيمه لمجرد انقاص قصد و غايه هذا الرجل
          اظن ان المعنى اللى هو يقصده واضح لى اى شخص قصد الراجل مفهوم لكن خانه التعبير
          لو هنمسك لكل صاحب فكره على خطء تعبير و تركنا قصده و غايته فلن نتبع اى صاحب فكره
          و على فكره انا شوفت الحلقات الكامله للمقاطع دى و هى اكثر من رائعه للعلم و قصدها ان لا يقول احد ان هذا رسول الله لا استطيع ان افعل مثله او هذا صاحبى انا لست مثله و كان الرسول ليس ببشر مثلنا يحس مثلنا و يتعرض لما نتعرض له و اكثر
          بسم الله الرحمن الرحيم
          (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
          صدق الله العظيم
          اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

اخوانى الافاضل
            السلام عليكم اولا
            ثانى شئ عاوز اقولهانى كنت زمان من مستمعى عمرو خالد اسأل الله له ولنا الهداية ولكن بدون تحيز او استعطاف
            هل كل شيوخ الاسلام حقودين خد بالك من شيوخ دعاة على الحق يقولون ويعلمون جيدا قيمة الكلمة وما ستؤدى اليه
            طيب هسألكم فى شئ
            هل تعلمو ان كل شيخ يدعو الى الله لازم يحضر درسه فى ورقه ويراجعها ويلقى محاضرته منها لانها سليمة لغويا ومراجعة فقهيا
            هل عمرو خالد يفعل هذا الامر
            انا لم اقل لكم ما رايكم بعمرو خالد انا وضعت فيديو فيه ما قاله على فكرة يا جماعة اخطائه بالجملة

طيب شوفه رايه فى الحجاب خصوصا لما بيقول انا مش عايزك تتحجبى النهاردة بس ارجوكى لازم تلبسى حلو النهاردة
            بالله عليكم هو فيه لباس حلو (زى اسلامى) غير لباس الحجاب يعنى ينفع واحدة تلبس حلو ومتكنش لابسة حجاب
            افتكر ان كل العقلاء هيقولو ان لباس الاسلام الشرعى هو الحجاب وفنفس الوقت لباس حلو ومحترم
            عاوز اسألكم سؤال من هم المتبرجات ومن هم الكاسيات العاريات عاوزين ردود بدون تحيز وبدون تذبذب امور الدين واضحة جدا
            طيب لو فيه واحدة لابسة حجاب الحجاب اللى بيلفوه على رقبتهم وشعرهم بيكون ظاهر والملابس الضيقة هل نسمى البنات دى محجبات

شوفو الفيديو ده
            http://www.youtube.com/watch?v=Sfbj3...eature=related

انا مش قصدى من عرض الملفات دى انى اظهر عمرو خالد بشكل سئ ولكن هدفى ان الناس تسمع من هم افضل منه لانهم اولى بذلك ولانهم يقولون الحق وهم ولله الحمد كتير

قولولى رايكم صحيح فى قول الله
            (( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)) ‏ هل معناها انى اكون داعى امام تجمعات كبيرة فيها عقلاء بيفهمو وفيها جهلاء مش عارفين ايه اللى بيتقال وفى الاخر هيقولو امين يعنى هيصقو وهيقتنعو وهيطبقو وبالتالى هتزيد الفتن بسبب الجهل الصريح من الداعى ومن المستمع

ولا الاولى ان الداعى يكون بيراجع ومضطلع على اراء الاخرين
            طيب بالله عليكم شيوخنا الافاضل امثال محمد حسان ومحمد حسين يعقوب وابى اسحاق ومحمود المصرى و ... الخ انتو عارفين انهم على اتصال ببعض على طول وبيعملو لقائات مع بعض يعنى فيه صلة
            عمرو خالد لم يحاول انو يقترب بشكل واضح ويطلب مساعدة واضحة من هؤلاء الشيوخ
            له اتجاه لوحدو فيه نسبة كبيرة من اضلال الناس قد يكون من غير قصد ولكن من يرى فى نفسه انه ليس على قدر هذا الامر فليتوقف حتى لا يكون سبب فتنة خصوصا ان اغلب الشيوخ المحترمين اذاعو انه مخطئ وهو ما زال لم يتوقف

My 3D Visualization Work

فيس بوك
            Freelancer

الرجاء من المشرفين اغلاق الموضوع لانه تم مناقشتة اكثر من مرة وقد ندخل في متاهت
              تبكي الحنيفيةَ البيضاءُ من أسفٍ = = = كما بكى لفـراق الإلـفِ هيمـانُ
              على ديار مـن الإسـلام خاليـة = = = قد أقفرت ولهـا بالكفـر عُمـرانُ

اخى 3d_player

هل احنا بنتكلم عن الثرى دى ولا التو دى ولا التاريخ والجغرافيا ولا بنتكلمعن علوم الاحياء والفلك
                اللى ممكن يكون فيه اخطاء ويمكن معالجتها وممكن يكون فيه تراجع واعادة وهكذا

يا جماعة احنا بنتكلم عن دين فيه اصول وفروع والاخ عمرو خالد بيتكلم فى اصول الدين وبيخطئ فيها
                يعنى النبى صللى الله عليه وسلم لا يجوز بأى حال انه يتكلم بهذا الشكل لانه المفترض يكون محضر محاضرته وكاتبها فى ورقة لانه بالنهاية دين وليس كتاب قرائة

ارجو ممن يريد الكتابة ان يتحقق ويكتب دون تعصب او ميل لاى احد
                لاننا محاسبين عن كل كلمة هنقولها او نكتبها
                اسأل الله لكم ولى الهدى
                السلام عليكم

My 3D Visualization Work

فيس بوك
                Freelancer

أخي المواضيع التي تخص اشخاص بعينهم ينبغي ان نبتعد عنها سلامة من التهام اعراض الناس.

الأمر الأخر الأخ عمرو ليس شيخا.

إنما هو شخص مطلع على التاريخ ويحاول ان يدعو الناس من حسن نية يراها هو.

بمعنى انه يدعوا هكذا مما يطلع عليه دون رجوع لأهل العلم.

وعلى ذلك هو ليس بعالم ولايأخذ من كلامه كل شئ.

فقط ارجوا اغلاق الموضوع .
                  مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

اخى انا لا اتهم احد ولا ارمى احد بالباطل لانه ليس بباطل وانما حدث بالفعل
                    انا ادعو الى الخير علشان الناس لا تقع فى الخطأ
                    لكن واضح ان الناس بتميل الى الخطأ بطبيعتها وحبهم للبشر اكبر من حبهم لله ورسوله
                    لا يجوز ان نلقى محاضرات فيه كميات كبيرة من الاخطاء خصوصا انها تبث على جموع كثيرة منها الذى يعلم ومنها من لا يعلم

على كل حال انا لم اقصد ان تمتنعو من سماع عمرو خالد فقط اريد ان يتم التحقق مما يقوله
                    اما هو يتحقق مما يقوله قبل قوله واما ان تتحقو عند سماعكم كل محاضرة
                    كمان عاوز اقول ان موضوع اذاعة اخطائه ليس بأمر غريب علشان الناس تفهم الصح ولا الافضل اننا نسمع الخطأ ونقوم بتنفيذه دون فهم الصح
                    مش عارف اقول لكم ايه بس النوايا بتكون على المستوى الشخصى انت نيتك ايه وانا نيتى ايه والله سبحانه وتعالى يحاسب على قدر النوايا
                    اما النية الخير والقول الخاطئ والتأثير على جموع كبيرة هذا الامر ليس بسهل وهين
                    ربنا يستر علينا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
                    Freelancer

يا حببنا انا من صناع الحياه من اول ما بدات و عارف منهج عمرو خالد و هو انه يوجه الناس براحه واحده واحده عشان يكونوا مقتنعين مش يفعلوا الصواب و شويه و يرجعوا للغطاء لانه فعل الصواب فقط لمجرد خوفه من عذاب النار و القبر و ليس لاقتناعه بان هذا الصح زى موضوع الحجاب
                      و بعدين عمرو خالد مش شيخ هو صاحب فكره هو ان الاسلام فى اسلوب مجتمعى مش فردى يعنى مش انا اصوم و اصلى و سايب البلد فى خراب و مش بحاول اعمل اللى على فى انى اصلح من البلد و لو بالقليل
                      و بعدين المشايخ الاخرين اللى انت بتكلم عنهم دول مين اللى طلعوا و شتموا عمرو خالد على التلفزيون مفيش شيخ بيشتم و يسب و اظن ان احلى حاجه فى عمرو انه بيتجاهلهم
                      لو هنتكلم عن المشايخ دول اظن انهم شتموا برضه الشيخ القرضاوى و شتموا العوا و كل دول
                      عايزنى اسمع لمين بقه لشيخ محضر على الورق شتايم ؟؟؟؟؟؟؟؟

و لو عايز تحكم على مقاطع الفيديو بتاعتك دى اسمع البرنامج بالكامل مش مقاطع و لا حلقه لكن البرنامج ك كل
                      و اظن ان قدر عمرو خالد عند المتفقين معاه و مقتنعين به 100% لن يتاثر بقولك او بقولى

و مره تانيه خالى بالك ان عمرو مش شيخ هو صاحب فكره فقط لا غير

و يا ريت نقفل الموضوع لان من قوانين المنتدى ان لا تكتب واضيع مثل هذه
                      عدم كتابة المواضيع ذات الطابع السياسي ، أو تناول أي زعيم وشخصية عامة بالطعن أو التشهير أو التجريح
                      و على العموم عشان اريحك برضه لو كنت تابعت برنامج عمرو خالد الاخير قصص القران الجزء التانى كنت هتعرف انه استعان بعلماء دين يعنى الراجل بيتعلم من اخطاءه اهو و لا تزعل نفسك
                      بسم الله الرحمن الرحيم
                      (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                      صدق الله العظيم
                      اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

يعمل...
                      X