Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

التعديلات الدستورية ... نعم او لا ؟ ولماذا ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• التعديلات الدستورية ... نعم او لا ؟ ولماذا ؟

السلام عليكم

موضوع الساعة التعديلات الدستورية

نعم او لا ؟

انا عن نفسي بقوﻻ ﻷ ﻷن صﻻيحيات الرئيس لسة زي ما هي
    و زائد ان في تعديﻻت معمولة عشان تستبعد ناس معينة من الترشح و تزكي ناس تانية
    إن كان الله معنا فمن علينا

نننننننننننننننننننننننننننعععععععععععععععععععععععممممممممممممممممممممممم

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.ALDO مشاهدة المشاركة
        انا عن نفسي بقوﻻ ﻷ ﻷن صﻻيحيات الرئيس لسة زي ما هي
        و زائد ان في تعديﻻت معمولة عشان تستبعد ناس معينة من الترشح و تزكي ناس تانية
        زى مين ؟؟
        انا شايف ان التعديلات اتعملت علشان كل الناس تترشح مافيش الشروط التعجيزية اللى كانت الاول

وكون انك تقول لا معناها انك بتقول ان الدستور القديم احسن

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
          زى مين ؟؟
          انا شايف ان التعديلات اتعملت علشان كل الناس تترشح مافيش الشروط التعجيزية اللى كانت الاول

وكون انك تقول لا معناها انك بتقول ان الدستور القديم احسن
          زي زويل مثﻻ عشان معاه جنسية تانية و البرادعي " " مثﻻ " "
          و القديم طبعا ازي يعني ده مكنش دستور ده كان كتاب ابلة نظيرة معدل
          إن كان الله معنا فمن علينا

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.ALDO مشاهدة المشاركة
            زي زويل مثﻻ عشان معاه جنسية تانية و البرادعي " " مثﻻ " "
            و القديم طبعا ازي يعني ده مكنش دستور ده كان كتاب ابلة نظيرة معدل
            انا اتفق معك مبدأيا وحاليا انا مستقر على لا للتعديلات

لكن انا متفق كليا مع المواد اللي بتمنع صاحب الجنسية الاخرى او المتزوج بأجنبية انه يمسك رئيس جمهورية

يمسك وزير يمسك غفير مش مشكلة لكن رئيس الدولة ده منصب حساااااااااااااس جدااااااا مينفعش طبعا .

وعلى فكرة البرادعي معاهوش جنسية تانية وغير متزوج بأجنبية .

لماذا سأصوت بلا ؟
              لان النظام الذي يحكمنا اهم من الشخص الذي يحكمنا
              مش مهم مين يحكم المهم يحكمني ازاي وفي آليات لمحاسبته ولا لأ ومحدش يقول التحرير مين فاضي يخرب البلد كل شوية لو طلع مش كويس آليات المحاسبة الشعبية والبرلمانية وسحب الثقة وتوزيع جيد للسلطات لكيلا ينمو فرعون جديد

قرأت امبارح عن الثورة الفرنسية وخفت ولقيت التاريخ ممكن يتكرر
              ...الثورة تسرق من قبل انتهازيين ربما يكون شاركوا في الثورة نفسها ويرجعوها للظلام وده اللي حصل للثورة الفرنسية قعدت مائة عام او اكثر تسرق بين الانتهازيين وثورات وتخبطات الى ان اقيم نظام ديموقراطي ودستور للبلاد
              النظام والدستور اهم من الشخص الذي يحكم بمراااااااااااحل

ده رأيي وحرام بعد الخراب ده كله يجي واحد فرعون تاني وكأننا معملناش حاجة

ميدو

طبعا رأيك مقبول لكن ياريت تدينا اسباب
                انا متشكك صراحة في نية الرئيس القادم لاني لا اعرف من هو

انا شاكك في الشعب اصلا يجيبلنا عمرو موسى مثلا وناس كتير لسه بتصقفله
                او واحد يعمل البحر طحينة ويعمل فيها جمال عبد الناصر برده

يعني انا مش مطمن ايه اللي يحصل ومين اللي يجي ؟ اذا كان شفيق له مؤيدين وممكن يترشح اطمن ازاي ؟ والدستور بيدي صلاحيات لا معقولة للرئيس والشعب غلبان وممكن الاغلبية العوام تجيبلنا اي حد ؟

بالنسبة للفيس بوك
                  ائتلاف الثورة و6 ابريل قالوا لأ
                  الاخوان وحزب الوسط قالوا نعم

ومازال هناك جدال كبير

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                    ميدو

طبعا رأيك مقبول لكن ياريت تدينا اسباب
                    انا متشكك صراحة في نية الرئيس القادم لاني لا اعرف من هو

انا شاكك في الشعب اصلا يجيبلنا عمرو موسى مثلا وناس كتير لسه بتصقفله
                    او واحد يعمل البحر طحينة ويعمل فيها جمال عبد الناصر برده

يعني انا مش مطمن ايه اللي يحصل ومين اللي يجي ؟ اذا كان شفيق له مؤيدين وممكن يترشح اطمن ازاي ؟ والدستور بيدي صلاحيات لا معقولة للرئيس والشعب غلبان وممكن الاغلبية العوام تجيبلنا اي حد ؟
                    يعني شعبولا نصير المكوجية غنّاله ومش عاجب كمان ؟؟

لا وغناله في إيه ؟؟ في أحد الملاحم الوطنية

يا عم عمرو موسى مين بس صلي على النبي، انت اعمل اللي عليك وودي صوتك في مطرحه واللي يحصل بعد كده يحصل كله بأمر الله
                    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

انا من رأيي نعم لسبب بسيط .. ان المناهضين للتعديلات سببهم الرئيسي الشك في عدم تغيير الدستور بعد الاتخابات .. والشك ده سراب لان الماده 189 مكرر بعد التعديلات بتقول :
                      لمادة (189) مكرر، يجتمع الأعضاء غير المعينين لأول مجلسي شعب وشورى تاليين لإعلان نتيجة الاستفتاء على تعديل الدستور لاختيار الجمعية التأسيسية المنوط بها إعداد مشروع الدستور الجديد خلال ستة أشهر من انتخابهم، وذلك كله وفقا لأحكام الفقرة الأخيرة من المادة 189.
                      معنى كده ان الدستور الجديد شيئ الزامي بعد انتخابات مجلس الشعب القادمه ويتم اعداده في خلال 6 اشهر كحد اقصى

بالنسبه لطريقة الحكم فعلا هو في سلطات كتير حاليا لكن كل ده هيتغير مع تغيير الدستور

ADD : كمان مبحبش الرئيس يكون شخص .. بمعنى بلاش نقول عمرو موسى,زويل ,البرادعي ..الخ

كتير من المثقفين اشارو ان الناس تدي صوتها لافضل برنامج انتخابي وده بكل المقاييس افضل من اننا ننتخب "شخصيه"

يعني لو مبارك اترشح وقال هيعمل في برنامجه الحد الادنى للمرتبات 1000 دولار هنتخبه

لماذا سأصوت بلا ؟
                        لان النظام الذي يحكمنا اهم من الشخص الذي يحكمنا
                        مش مهم مين يحكم المهم يحكمني ازاي وفي آليات لمحاسبته ولا لأ ومحدش يقول التحرير مين فاضي يخرب البلد كل شوية لو طلع مش كويس آليات المحاسبة الشعبية والبرلمانية وسحب الثقة وتوزيع جيد للسلطات لكيلا ينمو فرعون جديد

قرأت امبارح عن الثورة الفرنسية وخفت ولقيت التاريخ ممكن يتكرر
                        ...الثورة تسرق من قبل انتهازيين ربما يكون شاركوا في الثورة نفسها ويرجعوها للظلام وده اللي حصل للثورة الفرنسية قعدت مائة عام او اكثر تسرق بين الانتهازيين وثورات وتخبطات الى ان اقيم نظام ديموقراطي ودستور للبلاد
                        النظام والدستور اهم من الشخص الذي يحكم بمراااااااااااحل

ده رأيي وحرام بعد الخراب ده كله يجي واحد فرعون تاني وكأننا معملناش حاجة
                        في اشياء انا معك اخي الكريم وفي اشياء انا مش متفق معاك خالص ...

النظام مهم والشخص ايضا مهم ... فلا فائدة بشخص بدون نظام فعال وصحيح .. ولا فائدة بنظام رائع واخر حلاوة والشخص يلعب وفاسد ودلوع

يمكن تقول .. انك قلت ان الامرين مهمين .. ولكن هناك شيء اهم من شيء ؟؟؟ لا والف لا .. لان هذه النسبة لا يحددها احد .. النظام الفاسد وعديم الجدوى ، لا ينفع شخص ممتاز معه .. بل هذا سخف كبير .. او نظام جيد وفعال وشخص ضعيف لا يصلح لرعي الغنم

فالامران مهمان ... ويجب حتى يكون النظام جيد وفعال ولا يتكرر الامر ... ان يكون هناك اجهزة رقابية واستشارية وتقارن الاداء بالاهداف والمصالح العامة للشعب وللبلد ... فالاجهزة الرقابية من علماء الدين والدنيا ورجال السياسة والقانون .. تقارن وتحلل اداء النظام بشكل عملي وتطبيقي واصلاح الخلل والامور المؤثرة بشكل سلبي ...

ويجب ان يكون لكل وزارة جهاز رقابي يحلل ايرادات ومصاريف وخزائن الوزارة ورواتب الموظفين والوزراء .. فلا يستطع شخص التفرعن ... ( يصبح فرعون ) ...

ويجب وضع اجهزة مختلفة من الرقابة وتحليل الاداء والمصاريف والداخل والخارج من خزائن البلد وموارد البلد المحلية من المواد الاساسية ... وحساب اللازم وكيفية تخفيض الديون وزيادة الصادر لزيادة اموال الدولة ... عن طريق انتاج المواد الاساسية محليا وتصدير الفائض الى الخارج ... وتطوير المناهج والبحوث العلمية ... ووضع الابحاث العلمية في استخراج وتحسين الامور البيئية والمائية والانتاجية للدولة .... فيحب الاهتمام بمياه النيل والسويس والبحر المتوسط والينابيع والترع الموجودة ... وزراعة الاراضي الغير مستصلحة وتحسين جودة المواشي بالمراقبة الدورية وتحسين جودة المزروعات والمواد الغذائية الصناعية ...

ويجب ان يكون هناك وزارة صناعة وانتاج مصري بالكامل ... يعني ان يكون لها ميزانية واجهزة رقابية واستشارية وتنفيذية ... لانشاء المصانع وتطوير قدرات الموجود منها سنويا .. لتوفير الانتاج المحلي لتصديره للخارج وتوفير فرص العمل للشباب المتخرج والعاطل

ويجب ان لا تمتد ولاية الرئيس والوزراء والمجالس الشعبية والبرلمانية وقيادات الجيش الى 4 سنوات مثلا

ويجب ان لا تكون هناك ولاية لرئيس لفترتين متتاليتين .. بل يجوز ولايته لنفس الرئيس مرتين ولكن ليس متتالي

لذلك يجب ان يشارك الشباب ويراقب ويحذر ... من الامور التي تحاول تضييع جهوده واذهاب عقله ... انتبهوا

معنى كده ان الدستور الجديد شيئ الزامي بعد انتخابات مجلس الشعب القادمه ويتم اعداده في خلال 6 اشهر كحد اقصى

بالنسبه لطريقة الحكم فعلا هو في سلطات كتير حاليا لكن كل ده هيتغير مع تغيير الدستور
                          مهو مجلس الشعب عندنا اختراع فاشل نصه عمال وفلاحين واصلا اللي بينجح بينجح بفلوسه انت عارف طبعا وفكر الناس ان عضو مجلس الشعب للي هيرصفلي طريق او يبنيلي جامع وكنيسة هو ده المظبوط واللي مية مية والناس تنتخب
                          مش فاهمين ان عضو مجلس الشعب ده لو وظيفة تانية اهم

مجلس الشعب بدون احزاب وقيادات صدقني اللي هيعوزوه هيعملوه وموااااااااااااااافقة !

الطبيعي ايه يتعمل دستور جديد الاول وينتخب على اساسه رئيس بصلاحيات محدودة ولا لما يجي الرئيس اللي ممكن يكون فرعون يقللوا صلاحياته ؟

انا مش مطمن

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
                            انا من رأيي نعم لسبب بسيط .. ان المناهضين للتعديلات سببهم الرئيسي الشك في عدم تغيير الدستور بعد الاتخابات .. والشك ده سراب لان الماده 189 مكرر بعد التعديلات بتقول :

ADD : كمان مبحبش الرئيس يكون شخص .. بمعنى بلاش نقول عمرو موسى,زويل ,البرادعي ..الخ

كتير من المثقفين اشارو ان الناس تدي صوتها لافضل برنامج انتخابي وده بكل المقاييس افضل من اننا ننتخب "شخصيه"

يعني لو مبارك اترشح وقال هيعمل في برنامجه الحد الادنى للمرتبات 1000 دولار هنتخبه
                            يعني أسن صباعي وأجهز الحبر ؟؟

ولا إيه ؟؟
                            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

مهو مجلس الشعب عندنا اختراع فاشل نصه عمال وفلاحين واصلا اللي بينجح بينجح بفلوسه انت عارف طبعا وفكر الناس ان عضو مجلس الشعب للي هيرصفلي طريق او يبنيلي جامع وكنيسة هو ده المظبوط واللي مية مية والناس تنتخب
                              مش فاهمين ان عضو مجلس الشعب ده لو وظيفة تانية اهم

مجلس الشعب بدون احزاب وقيادات صدقني اللي هيعوزوه هيعملوه وموااااااااااااااافقة !

الطبيعي ايه يتعمل دستور جديد الاول وينتخب على اساسه رئيس بصلاحيات محدودة ولا لما يجي الرئيس اللي ممكن يكون فرعون يقللوا صلاحياته ؟

انا مش مطمن
                              هو انت كلامك منطقي .. لكن الماده مدام اتضافت في الدستور يبقى ده شيئ الزامي مالوش علاقه بالاعضاء اللي في المجلس حتى لو كانو سلاحف النينجا .. المهم انهم يكونو موجودين عشان الموضوع يمشي رسمي باعلان التعديلات الدستوريه و اعلان البدئ في مشروع الدستور الجديد اللي هتعمله جمعيه تاسيسيه مكونه من 100 شخص يضع الدستور الجديد

بس طبعا الافضل انه يجي شخص بقدرات محدوده زي مانت قلت ..

يعني أسن صباعي وأجهز الحبر ؟؟

ولا إيه ؟؟
                              سن ياعم سن

يعمل...
                              X