Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Reference Object VS Unique Object

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Reference Object VS Unique Object

السلام عليكم
    فكرتي في هذا الموضوع هي مشاهدة آرائكم حول الريفيرنس في الأوبجكت ومتى إستيعابكم لها ..

نرى كثيراً عندما نقوم بعمل Clone أو Copy للمجسمات أن هناك نافذة صغيرة تظهر لنا وفيها 3 خيارات ..

- Copy
    - Instance
    - Reference

وأتوقع أنكم تعرفون ما هي الفروقات بينهم .. فالأول تقوم بعمل نسخة وتحتفظ ب Mesh جديد لها .. وهي لا تمد للأصل بأي صلة .. أي بمعنى أنك لو قمت بتغيير أي شيء في الأصل فإنها لا تتغير .
    والثانية ، عندما تعمل نسخة .. فإن أي واحدة من الإثنتين إن تم التعديل عليها .. فسيتم التعديل على الأخرى .. والعكس صحيح .
    والثالثة .. فهناك تقوم بعمل الأساس لها .. بمعنى أنني لو أريد أن أقوم بعمل سيارتين مختلفتين ( مختلفتين من ناحية الإطارات ) فأقوم بعمل ال Body لوحده . ومن ثم أقوم بنسخ على أساس ال reference ومن ثم في المجسم الجديد أقوم بإضافة عجلات ( كل المجسم واحد .. وليس العجلات مجسمات لوحدها ) فهنا .. عندما أقوم بعمل تعديل على ال Body في المجسم الأول فإنه ينعكس على الثاني ... بينما إن قمت بتعديل ال Body للثاني بعد زيادة العجلات .. فلن ينعكس على الأول ..

ليست الفكرة هنا من طرح موضوعي ... الفكرة كالتالي :
    - نحن نعلم أننا إذا أردنا أن ننسخ 10 نسخ ... ونريد أن تكون النسخة رقم 10 لوحدها .. أي أننا نريد تحويلها من صيغة ال Instance لل Copy فإننا نذهب لل Modify Panel ومن ثم نقوم بإختيار آخر Modifier عليها ونختار Unique فيصبح لا علاقة له بالأصل ...

يا هل ترى .. إن كنا نريد أن نرجع النسخة رقم 10 من حالة ال Copy إلى ال Reference هل نستطيع ذلك ؟؟؟ وإن كان الجواب نعم ... فمن هو العبقري الذي سيقول لي ما هي الطريقة ...؟؟!!

* سيتم عرض الطريقة بعد 5 أيام . فيا ريت ألاقي حد عارف الطريقة .

لا مش عارف صراحة

انا اعرف طريقه يمكننى بها ذلك ... ولكنها عن طريق الماكس اسكربت ولكن ان كان لديك طريقه عن طريق الماكس بدون استخدام الماكس اسكربت ... فأنا لا أعرفها واتمنى ان أعرفها منك

بالنسبه للأسكربت الذى اتحدث عنه يمكننى من الحصول على الرفرنس والإنستانس حسب المراد
      التعديل الأخير تم بواسطة hogobingo; 17 / 12 / 2007, 08:03 PM.

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الأن انا كتبت الإسكربت اللى بيه أقدر أحول أى عدد من المجسمات من كوبى الى انستنس او الى رفرنس اومن انستنس الى رفرنس او من رفرنس الى انستنس

كل ما عليك هو ان تختار المجسم اللى انت عايز النسخ شبهه وبعد ذلك تختار النسخ المراد تحويلها ثم تضغط زرار الانستنس فيتحولوا الى انستنس أو تضغط زرار الرفرنس فيتحولوا الى رفرنس وهكذا حسب المراد

وهذه هى صورة الإسكربت ... بس فعلا لو فى طريقه أسهل من دى ومش محتاجه ماكس إسكربت انا منتظرها على أحر من الجمر
        بس خمس ايام كتير قوى ده كده بعد العيد ... ليه التشويق ده
        على العموم كل عام وانتم بخير

.. ياه .. صرت عامل سكريبت لذلك ؟؟؟ ما شاء الله عليك ...

بالنسبة للطريقة فبإمكانك من غير ما تكتب سكريبت .. وعشانك حخليها 3 أيام ..

متااااااااااااااااابع
            اخي عبد السلام ماشاء الله عليك

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
              متااااااااااااااااابع
              اخي عبد السلام ماشاء الله عليك
              ياريت اخي عبدالسلام نناقش السكريبت ده في المنتدى بتاع السكريبت

المشاركة الأصلية بواسطة oms مشاهدة المشاركة
                .. ياه .. صرت عامل سكريبت لذلك ؟؟؟ ما شاء الله عليك ...

بالنسبة للطريقة فبإمكانك من غير ما تكتب سكريبت .. وعشانك حخليها 3 أيام ..

الله يباركلك ... حلو 3 ايام رضى اهو الواحد كده يعرف يعيد كويس هههههه .. انا متشكر ليك وان شاء الله انا هرفع الإسكربت بس بعد ما تقولى على الطريقه علشان ميتحرقش الموضوع ويسخن أكتر

وكل عام وانتم بخير

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
                  ياريت اخي عبدالسلام نناقش السكريبت ده في المنتدى بتاع السكريبت
                  ان شاء الله يا شادى بس زى ما قلت لأخينا oms بعد ما يقول لينا على الطريقه الأول وبعد كده أناقش الأسكربت ده وعلى العموم هو سهل جدا ..

ننتظرك يا اسامه على احر من الجمر

يالالا يا حماعه ليه ما فيش ردود

يبدوا أن الأعضاء يعلمون الإجابة .. ولكنهم متكاسلين يضعوا الحل

يا ريت الحل يكون بكرة وتكون هى دى هدية العيد
                          شــــــارك معـــــنا فـــــي

تكرم عيناك .... بكره ...

نحن في الإنتظار أخي oms

يعمل...
                              X