Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ماألعن من سيدى إلا ستى................

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ماألعن من سيدى إلا ستى................

هذا المثل الشعبى يقال حينما يتم تخييرك بين اثنيين اسؤ من بعضهم البعض وهذا ينطبق على حالنا وخصوصا فى التلك الظروف الراهنه بعدما انكوينا كأقباط من الجيش ايضا ليس فى تهميشه لنا من القيادات العليا فقط بل ايضا من جراء التعدى على الاقباط او الوقوف صامتيين حيال الاعتداءات الدمويه على الاقباط عقب نجاح الثوره
    وهذا المبداء ايضا وجدت التاريخ القبطى الدامى يؤيده واليكم الاتىا
    عدد القتلى -فقط -واقول -فقط- جراء احداث العنف الطائفى فى مصرايام الرئيس الراحل (محمد انور السادات)كان اجمالى ما استعطت بضعفى فقط ان احصره هو204 شخص قتيل فقط وهؤلاء القتلى جراء اعتداءات طائفيه اشهرهم احداث الزاويه الحمراء التى راح ضحيتها سته وثمانيين 86شخصا فى ساعات قليله

لتكملة باقى المقال
    زو موقعنا
    صوت مصرى ... من قلب مصر
    www.soutmasry.blogspot.com

جرا إيه يلا ؟؟

ما تنكن مش ناقصاك

هي ناقصة ولعة ؟؟

انت واللي زيك مش هترتاحوا إلا أما البلد تولع يعني ؟؟
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

الحقيقة مش بتستخبى يا يابن والدى ...
      وتفتكر انا واللى زى على حد تعبيرك ... هنستفاد اية لما بلدنا تولع ؟؟؟؟
      كل اتجاهى هو معرفة حقيقة ظلت غائبة لعقود
      حتى من ضمن اسماء الله " الحق "
      لكن لو الكﻻم اللى انا كاتبه مش حقيقة فدة موضوع تانى
      قولى الحقيقة باﻻثباتات طبعا وانا هصدقكك ...!!!
      وشكرا على اسلوبك الكريم ...

المشاركة الأصلية بواسطة ZEROxZOOM مشاهدة المشاركة
        وكل محاولات التهدئة دي مش عاجباك ؟؟

حقيقة إيه اللي عايز تعرفها من منتدى جرافيك ؟؟ لو عايز تعرف الحقيقة فعلاً تراسل الوزارة، تراسل المجلس الأعلى العسكري، مش تدور على مجندين عشان تشحنهم ويبقوا زيّك، أنا لما برد بأسلوب معين بيبقى وراه غرض، مش عشان استفزني، وانت كده بينت كل اللي جواك، نصيحة ما تلعبش علينا بالعواطف عشان احنا فينا مخ يفكر، ومش هننساق ورا الأبواق الكدّابة
        (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

- انا مع الحكومة الحالية فى البﻻد جدا
          ومع اى حكومة تعمل عدل ومساواة بين فئات الشعب جميعا ..
          - والحقيقة اللى اقصدها مش جاى اخدها من هنا انا بس بشارك اللى هنا راى ثم انا عضو هنا من فترة ...
          - واكيد انت لو مصرى صحيح هتعرف ان مش من السهل الوصول للهيئتين اللى ذكرتهم عشان اقولهم مشاكلى
          - وبالنسبة لموضوع مجندين فانا بجد ضحكت لما قريت كدة ﻻنى مش قائد عشان ادور على مجندين او صاحب حركة تبشيرية او تكفيرية او جهادية كل اللى اقصده اننا نتشارك فى الراى ﻻنى مسيحى وهﻻقى هنا مسلمين فهيكون مجال خصب ﻻننا نتشارك اراء ممكن لو شوفنا بعض على الحقيقة مش هنقدر نتقولها ﻻنها بكل اختصار بتخلق حساسية من نوع معين فبنتجنبها
          - وانا بكل الصدق مش هزعل من شخص خايف على بﻻدة عشان انا بجد خايف عليها زيك
          وانت وانا مش قدامنا غير اننا نتمسك بربنا وندعى بطلب الرحمة للبﻻد ولشعبها
          واتاكد انى مش بلعب بعواطف حد ... ﻻنى ماليش اى مصلحة فى كدة
          ولو حابب تتاكد كلمنى على الخاص وانا اقولك كل بيناتى عشان تتاكد انى مش تبع اى حزب او تيار
          وشكرا لوقتك اللى قريت فية تعليقى

كل اللي بيتقال مش عاجبك ..
            اسأل أتدرو في المنابر .. اسأله المسلمين بيعاملوه ازاي هنا ..
            ياعم عيب عليك .. أهو انتا واحد من الحطب اللي بيولعوا فيه الفتنة ..
            حرام عليكو بقى ..

أقسم بالله إن جاري مسيحي .. و الإحترام متبادل ومفيشأدنى حقد بيننا ..
            لا إله إلا الله محمد رسول الله

DreamPaint Flickr
            MY DeviantArt
            TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

EGYPT ------>████████████████ : 100% done

LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress

PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project

- انا مع الحكومة الحالية فى البﻻد جدا
              ومع اى حكومة تعمل عدل ومساواة بين فئات الشعب جميعا ..
              - والحقيقة اللى اقصدها مش جاى اخدها من هنا انا بس بشارك اللى هنا راى ثم انا عضو هنا من فترة ...
              - واكيد انت لو مصرى صحيح هتعرف ان مش من السهل الوصول للهيئتين اللى ذكرتهم عشان اقولهم مشاكلى
              - وبالنسبة لموضوع مجندين فانا بجد ضحكت لما قريت كدة ﻻنى مش قائد عشان ادور على مجندين او صاحب حركة تبشيرية او تكفيرية او جهادية كل اللى اقصده اننا نتشارك فى الراى ﻻنى مسيحى وهﻻقى هنا مسلمين فهيكون مجال خصب ﻻننا نتشارك اراء ممكن لو شوفنا بعض على الحقيقة مش هنقدر نتقولها ﻻنها بكل اختصار بتخلق حساسية من نوع معين فبنتجنبها
              - وانا بكل الصدق مش هزعل من شخص خايف على بﻻدة عشان انا بجد خايف عليها زيك
              وانت وانا مش قدامنا غير اننا نتمسك بربنا وندعى بطلب الرحمة للبﻻد ولشعبها
              واتاكد انى مش بلعب بعواطف حد ... ﻻنى ماليش اى مصلحة فى كدة
              ولو حابب تتاكد كلمنى على الخاص وانا اقولك كل بيناتى عشان تتاكد انى مش تبع اى حزب او تيار
              وشكرا لوقتك اللى قريت فية تعليقى
              الهيئتين اللي بتقولي صعب توصلهم متلقحين على الفيس بوك ليل نهار، اكتب الكومنت اللي انت عايزه، ولو عايز تبعت لهم رسايل خاصة ابعت ولو مش عاجبك ده ولا ده روح للمحافظة بشكوى رسمية وتلم كذا توقيع، يعني جبت لك كل الوسائل المتاحة من غير لا وسايط ولا بتنجان

وبرضه صعوبة الوصول لهم مش مبرر إنك تكتب موضوع زي ده في منتدى جرافيك أساساً

عجيبة ...؟؟؟؟!!!

الحقيقة بقي ان انتم كأقباط غلطنيين
                  يعني ايه شاب مسيحي يحب بنت مسلمة ويخليها تتعلق بيه في بلد فيها 70 مليون مسلم واقل من 15 مليون قبطي
                  يعني ايه تحصل مشاجرة بينكم وبين المسلمين يترتب عليها مقتل ابوا البنت المسلمة وواحد أخر مسلم ...ولما المسلميين يغضبوا تقولوا شوف المسلمين عملوا فينا ايه ...احنا مضهطين ....احنا غلابة ....احنا غلابة ....احنا احنا احنا احنا هلما جرا
                  بس يا استاذ الفاضل ان فعلا اسف ان المسلمين حرقوا الكنيسة لان المفروض دور العبادة تخرج من تلك الخلافات ...بس كمان زي ما مفروض يتحاسب المسلمين اللي حرقوا الكنيسة كمان المفروض يتحاسب الولد اللي وقع البنت في حبه وطبعا اللي قتل ابوها وواحد اخر من المسلميين
                  ثم بقي مع احترامي ليك انتوا كأقباط لازم تعرفوا انكم اقلية ....ايوة اقلية ومتستغربش....بحكم عددكم انتوا اقلية ...بحكم العقل والمنطق يقول ما تتطلعوش فيها اوي علشان ميحصلش مشاكل والشوف الاقلية المسلميين في اوربا وامريكا او اي اقلية اخري غير المسلمين كاكراد مثلا بيتعمل معاهم ايه وبيتعاملوا معاهم ازاي...يعني احنا ماجيبناش حاجة من نفسينا
                  واخيرا اقول لك لو الاقباط فطلوا علي ذلك النهج اتوقع خراب مصر قريبا وانتوا الاول كأقباط قبل المسلميين
                  ملحوظة اخيرة اخر سطر ده مقولة واحد صحبي مسيحي...ايوة قالي كده...قالي لو حصلت فتنة مصر هتخرب واحنا كاقباط هنخرب الاول
                  ملحوظة اخيرة عمرنا احنا كمسلميين سمعنا عن مسلمين مهجر انما اقباط مهجر ويرجعوا يقولوا احنا مصريين مش اقباط مهجر...وعلي فكرة انت ناقل عنوان الموضوع بالملي والحرف مني في موضوعي (ما يمنع الموساد من الاطلاع علي وثائق امن الدولة )اللي موجود في منبر اطراف الحديث اخر رد ....خلاص عجبك المثل اللي كتبته وحضرتك نقلته بالحرف؟؟؟؟؟ظ
                  عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
                  (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
                  وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

عجيبة ...؟؟؟؟!!!
                    والله انت اللي عجيب

شكرا امير اﻻيام على الحوار الحضارى جدا
                      انا ماقولتش ان احنا مظلومين
                      وانتو الظالمين
                      بل ازود على كﻻمك اننا بنقوم بافعال غبية فى بعض اﻻحيان ودة لعدم تنشاتنا سياسيا بطريقة سليمة
                      لكن مايمنعش ان فية شرزمة بسيطة من احبائى المسلمين وللاسف واخدين اسم مسلم لكنه غير مسلم بالمرة بيقوموبافعال غبية ايضا
                      وبالنسبة للولد اللى كان السبب فى حصل فانا لو كان ليا سلطة انا كنت عدمته فى ميدان عام
                      يا اخى الحبيب انا مش بنكر ان الغلط مشترك لكن اية دورنا كشباب عاقل متزن مثقف فى اللى بيحصل
                      ﻻزم نحاول يكون لينا دور ايجابى
                      انا كتبت فى المدونة موضوع
                      ليك انك تقول رايك
                      وتختلف
                      وتقول الحقيقة
                      عادى
                      لكن ما تسبنيش وتشتمنى وتهينى ... وﻻ اية ؟؟؟؟
                      والعنوان ... اؤكدلك انه من صميم صميم تفكيرى وان حدث تشابه فدة بالصدفة
                      وانا فى اﻻصل ماكنتش بدخل المنابر من فترة ومش عارف اية الموضوعات الجديدة اللى فيها
                      وتانى مرة شكرا ليك جدا وادعو الكل للمشاركة معانا بنفس الطريقة بعيدا عن العصبية

ارجو غلق الموضوع
                        MOSTAFA MAHMOUD
                        ................................

هتفضلوا تقولوا نفس الكلام ونفضل نرد عليكم نفس الردود خلاص الواحد اتخنق

بص يابنى
                          النصارى هما اللى رسموا الرسوم المسيئه للرسول
                          النصارى هما اللى احتلونا من فرنسا وانجلترا
                          النصارى هما اللى احتلوا بلاد المسلمين كلها
                          النصارى فى مصر هما اللى بيعملوا الفتنه دايما بتلكيكهم وعلى راسهم شنوده وتاريخه معروف
                          النصارى فى مصر احسن اقلية فى العالم والدليل المساحات الشاسعه من الحريات التى تتمتعون بها حتى ان منكم وزراء واغنى رجال اعمال فى مصر
                          النصارى فى مصر يمتلكون اكبر الاديره والكنائس على مستوى العالم رغم عددهم الذى لا يتجاوز 8 مليون نسمه "من موقع الفاتيكان الرسمى"
                          النصارى فى مصر هما اللى بيعملوا الفرقه ويستغربوا لما نقول اننا مسلمين رغم انهم هما اللى بيدقوا الصليب على ايدهم علشان يعرفوا الناس انهم مش مسلمين

هل بعد ده كله حد سب النصارى او قال ان ده معتقدات النصارى او قال اى حاجه ؟؟
                          كل اللى بنقوله ان دول افكار شاذه من النصارى ولا نحاكم الكل بما يفعله البعض

اما انتم اكثر من مرة نبين لكم تعاليم ديننا اوننا ضد تلك الحوادث ناقص نبوس ايدكم علشان تصدقوا
                          ماعنكم ماصدقتم ولعوا بجاز معفن كل اللى بيعاند وراكب دماغه

شوف احوال المسلمين فى نيجيريا وفى الصين وفى تايلاند واندونيسيا والمذا بح اللى حصلتلهم من النصارى وبعدين تعالى اتكملم
                          جاى تقول على ناس ماتوا من عصر السادات مامات مسلمين اكتير بكتيييييييييير فى المعتقلات بسبب النصارى

وفى الاخر مالنا احنا ان ستك العن من سيدك دى حاجه خاصه بعيلتكم

شكرا
                            انا فخور ان فية حد باﻻخﻻق دى فى مصر ...
                            والحدق يفهم مغزى الكﻻم ...

بعد اذنك هارد علي ردك
                              اولا هناك بالفعل ظالمين من المسلمين ومن الاقباط كما انه هناك ايضا مظلوميين من المسلمين والاقباط
                              ثانيا اذا كان هناك شرزمة من احبائك المسلميين يقومون فعلا بأفعال غبية فده مع احترامي ليك راجع لشرزمة اكبر من الاقباط لا يعلمون شيئا عن تعاليم وسماحة السيد المسيح بدليل انه فعلا اصبحت ظاهرة ان يقوم الشباب المسيحي بالدخول مع مسلمات في علاقات يعلمون جيدا ان اخرها دم وفتنة ورغم ذلك يمضون قدما في ذلك وهم بذلك فعلوا اغبي الافعال ...ده حقيقي....بالرغم ما حصل مع كامليا شحاتة ووفاء قسطنطين من تعنت من تسليمهما مع العلم كل العلم انها لم تحب مسلم ولم يجعلها مسلم تحبه وتسلم من اجله
                              ثالثا انت فعلا تملك سلطة بأنك تعلم الاقباط اللي هم اهلك وصحابك الشباب بأن خطورة ان يقوم شاب قبطي بايقاع بنت مسلمة في حبه لانه اساسا لايوجد حاجة اسمها حب بين ولد وفتاة(واللي متقبلوش علي نفسك متقبلوش علي غيرك)...يعني لو مسلم من عندنا حب بنت مسيحية نحن كمسلمين نقاطعه وغالبا ما يأخذها ويهرب خوفا من القتل
                              مع ان الاسلام سمح لنا بالزواج من غير المسلمين ولكن علي مضض ورجال فقد وليس النساء
                              رابعا لازم تفرق من الخطأ الاولي او رد الفعل (يعني لكل فعل رد فعل)فالذي ابتدئ بالخطا القبطي ثم اخطا ثانيتا لما قتلوا ابوا البنت وواحد اخر عايز ايه تاني غير انه يحصل رد فعل دوبل كيك زي مابيقولوا ماهو كمان ماينفعش كمسلميين نسكت....وعلي فكرة لو كانت الحكاية دي حصلت ما بين المسلميين وبعضهم البعض يعني الولد والبنت مسلمين كانت حصلت نفس النتيجة لان الارياف ليها عادات وتقاليد محافظة
                              خامسا متفق معاك ان منسبش ولا نشتم بس في فعلا خطوط حمراء عند مجرد الاقتراب منها وليس تخطيها تؤدي الي العصبية والحمية ويحدث السب والقذف بل الاقتتال والموت زي الاقباط ما عملوا وقتلوا ابوا البنت المسلمة وهو ده الي عمله الاقباط في موضوع كامليا ووفاء...قام الاقباط بالسب والشتيمة وغيرها من الاحداث الاخري(ولو عايزني افكرك اجيب الدفاتر تتقرأ)
                              سادسا اخطئ الاقباط مرة اخري عندما قطعوا الطريق ووقفوا حال البلد ومنعوا حد يعدي بعربيته ...هل ده طريقة لاظهار حقك او التظاهر بذلك الشكل مع العلم ان شباب التحرير اعتصموا ولكن دون ايذاء ووقف الطريق وكانوا يسيروا الطريق ولم يفعلوا ما فعله الاقباط
                              وياريت تقول رأيك في كنيسة العمرانية اللي اتبنت غصب بدون تصريح وحدث بعديها ان الاقباط قاموا بالتكسير ورشق المحافظة وافعال اخري يعاقب عليها القانون....بالرغم من ان المحافظ قال لهم خذوا رخصة وبعدين ابنوا الكنيسة... هل هذا تحضر ...مع العلم اننا لم نسمع عن مظاهرة للاخوان المسلمين او اي جهة اخري اسلامية بالتظاهر بذلك الشكل الذي فعله الاقباط
                              عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : إن من أحبكم إلي و أقربكم مني مجلسا يوم القيامة أحاسنكم أخلاقا و إن أبغضكم إلي و أبعدكم مني يوم القيامة الثرثارون* المتشدقون* و المتفيهقون *
                              (( الثرثارون : كثير الكلام تكلفا , المتشدق : المتطاول على الناس بكلامه و يتكلم يملئ فيه تفاصحا و تعظيما لكلامه , المتفيهق : الذي يملأ فمه بالكلام و يتوسع فيه و يغرب به تكبرا و ارتفاعا و إظهارا للفضيلة على غيره ))
                              وقال اجدادنا الادب فضلوه عن العلم يعني جاهل مؤدب افضل من عالم غير مؤدب

يعمل...
                              X