Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الى عباقره open CL gpu test

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الى عباقره open CL gpu test

انا نزلت الفى راى الجديد وحبيت اجرب الأكتف شيد
    vray rt
    المهم البروسيسور تمام انما مبيستخدمش مساعده كارت الشاشه خالص مع انه ati hd 4850

ومنزل كل السوفت وير المطلوبه من sdk و catalyst hotfix وحتى بعمل تست بالبرنامج الى الراجل ده شغال بيه وعندى نفس مشكلته بس الفرق بينا انه انا ati وهو nvida اى تست لل gpu مبيقبلوش ممكن حد عنده خبره يساعدنى اكون شاكر جداااااا

نفديا بس بس فالحه تصدعنا بالكودا وتوافقيتا والزفت وفى النهايه الراجل عنده مشكله زيه زى ههههه ما علينا

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=153847
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

انا عملت زى ما الكتاب بيقول وعلى فكره الكرت الى هو شغال بيه ده زى كرتى بالظبط
    http://www.geeks3d.com/20091221/how-...amd-platforms/
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

ATI غير مدعوم من Vray RT فقط Nvidia.
      ATI لايحوي CUDA.
      ~sion
      هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

معاك لكن هما قايلين انه بيدعم لغه open cl
        اظن انها تغنى عن الكودا ولا ايه
        الأهلى فوق الجميع
        alaaelmansy

Supported hardware and drivers
          V-Ray RT for GPU is based on OpenCL (see the references section below for more info on OpenCL), and as such should be able to run on any OpenCL-compatible hardware. However, as of the time of this writing (September 6th 2010), only the nVidia implementation of OpenCL is sufficiently advanced to run it properly. For best results, a Fermi-based card with at least 1 GB of video RAM is recommended. Older cards will work, but performance will be significantly worse. Rendering on multiple GPUs is supported and by default V-Ray RT for GPU will use all available OpenCL devices.
          V-Ray RT for GPU has been tested on the following graphics cards; it will likely work on many others.

nVidia GeForce 480 GTX;
          nVidia GeForce 295;
          nVidia GeForce 9700M;
          nVidia GeForce 325M

Versions 197 and 258 of the nVidia graphics drivers have been tested. The 258 drivers compile and load the OpenCL code significantly faster than the previous versions.

If V-Ray RT for GPU cannot find a supported OpenCL device on the system, it will silently fall back to CPU code. To see if the V-Ray render server is really rendering on the GPU, check out its console output
          هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

اه عارف قريتها قبل كده معلش تاعبك معايا لكن ماشى انا معاك للأخر نفرض انه مبيدعمش كروت الأيتى اى ده حتى مش كل كروت ان فديا كمان وانه تحت التجربه ولو ان معنا الكلام الى هما كاتبينه انه فيه احتمال ولو واحد فى المليون انه يدعم كرت ati طالما بيدعم لغه open cl وده شئ انا واثق منه ولكن المشكله فى التجربه لكن سيبك من الفى راى خالص انا متأكد انى لو حليت المشكله دى هيشتغل عادى انا عاوز بس حد يساعدنى على الأقل انى اشغل التست الى مش شغاله فى البرنامج ده GPU Caps Viewer 1.8.0 وان متأكد انه هيشتغل كلها فيها كلمه gpu انما الباقى شغالين كويس
            الأهلى فوق الجميع
            alaaelmansy

عاوز حد يكون بيعرف cpp يساعدنى عشا انا مليش فى البطيخ
              الأهلى فوق الجميع
              alaaelmansy

الموضوع ليس فقط دعم OpenCL, انفيديا تدعمه بشكل مختلف تماماً عن ATI و ان لم تكتب Chaos Group نسختها من Vray RT ليدعم ATI Stream كما يدعم ال CUDA فلن يعمل.
                اما بالنسبة لبرنامج ال Test فماهي المشكلة بالزبط؟
                ~sion

الله يباركلك معلش تاعبك معايا التست الى مش شغاله اههه

كل دول بس

OpenGL 3.x + OpenCL GPU - 4D Quaternion Julia Set.
                  OpenGL 3.x + OpenCL GPU - 1M Particles.
                  OpenGL 3.x + OpenCL GPU - Mesh Deformer
                  OpenGL 3.x + OpenCL GPU - Post FX

لو تلاحظ كلهم gpu
                  الأهلى فوق الجميع
                  alaaelmansy

GL 3.x يتطلب راديون 5000.
                    أعتقد انه يجب ان تبدأ ان تتقبل ان الكرت لن يدعم ماتحاول ان تفعله.
                    واعتقد حرام انه بكرت 8800 GTS تمكنت من عمل كل التستات المذكورة على ATI ان تطور الCores الخاصة بها.
                    ~sion

in the Illum Torus demo you’ve written that “This demo requires a NVIDIA Geforce 8+
                      or an ATI Radeon HD 5000+”. So if i’m owner of Radeon HD 4850 then I should kill myself with brick wall?
                      لما لا تجرب اذا نزلت Stream SDK 2.0 ان تنسخ الOpenCL.dll من ATI الى Caps Viewer folder?
                      طبعا اعد تسمية الاخير لاتبدله تبديل.
                      ~sion

عليك بالدخول الى موقع AMD و تحمل ادوات دعم الاوبن سي ال و ستعرف ماذا تفعل بالتفصيل ..

http://developer.amd.com/Pages/default.aspx

http://developer.amd.com/ZONES/OPENC...s/default.aspx
                        لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
                        لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
                        لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
                        http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

المشاركة الأصلية بواسطة Dimension مشاهدة المشاركة
                          GL 3.x يتطلب راديون 5000.
                          أعتقد انه يجب ان تبدأ ان تتقبل ان الكرت لن يدعم ماتحاول ان تفعله.
                          واعتقد حرام انه بكرت 8800 GTS تمكنت من عمل كل التستات المذكورة على ATI ان تطور الCores الخاصة بها.
                          ~sion
                          لا اعتقد فى صحه هذا الكلام لانه باقى open gl 3 test شغالين كويس ده غير ان ماكسون سنى بنش بيقول ان نسخه الجى ال عندى 3.2.9

بس انت لفت نظرى لشئ انا كنت ناسى وبعمل تست وانا حاطط الجهاز فى مود البور سيفنج دى غلطه كبيره انا عارف لكن بره بعد ما عملته هاى بريفورمنس نفس المشاكل

المشاركة الأصلية بواسطة Dimension مشاهدة المشاركة
                          لما لا تجرب اذا نزلت Stream SDK 2.0 ان تنسخ الOpenCL.dll من ATI الى Caps Viewer folder?
                          طبعا اعد تسمية الاخير لاتبدله تبديل.
                          ~sion
                          اه عملت كده وده فعلا حل جزء من المشكله وهى ان التستات الى فيها open cl cpu هي بس الى شغاله لكن الباقى الى قلتلك عليهم فوق مش شغالين

المشاركة الأصلية بواسطة HX6 مشاهدة المشاركة
                          عليك بالدخول الى موقع AMD و تحمل ادوات دعم الاوبن سي ال و ستعرف ماذا تفعل بالتفصيل ..

http://developer.amd.com/Pages/default.aspx

http://developer.amd.com/ZONES/OPENC...s/default.aspx
                          الف شكر يا شباب على المساعده
                          الأهلى فوق الجميع
                          alaaelmansy

يعمل...
                          X