Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

** مغامرة **

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ** مغامرة **

او بالأصح تجربة صغيرة ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

اليوم قمت بمغامرة او تجربة نحو تطوير نفسي في اللغة الانجليزية .. (بسبب مشورة احدى صديقاتي ) ..
    المغامرة جعلتني اشعر بتعب مو طبيعي .. ارهااااااااااااااااق شديد جدا جدا جدا .. وملل

وهي كالتالي :

دخلت لشات كتابي باللغة الانجليزية في احد المنتدات .. عملوا الشات دا بغرض التعليم فقط ..
    عموما .. قلت اجرب .. واشوف اوصل لوين !!
    انا على اساس بكتب لهم بالحروف العربيه مثل (هاو ار يو ؟) لاني بكتفي اني اكون اتلكم انجليزي امي هههههههه
    يعني يتلكم ولكن لايكتب ولا يقرأ (محادثة وبس )

اكتشفت ساعتها ان اللي يكتب بالعربي يتم طرده ... يــــــــــــــــــــــــا الله .. ايش دي الورطة .. ماعرف اكتب سبيلينق صح ابدا ابدا ..

شجعتني صحبتي وقالت لي جربي .. انا كنت مثلك وتطورت ..
    يلا بجرب ..
    ايش الحكاية !! ايش يقولوا الناس .. مافهمت غير hi ..bay..و ha ha ha
    والباقي الله اعلم
    حاولت الفت نظرهم اكلمهم افهمهم اني سيئه جدا في الانجلش ..قالولي بيساعدوني ..
    حاولت وحاولت ..
    شويه وجا الاستاذ حقهم قال ايش بيدينا قرامر انجلش (اكره ماعندي )
    قلت له اني ماتلكم غير العربي و(الافترنون لانجويج) ..طبعا اكيد مايعرفها الكثير .. ماعلينا ..
    المهم....
    هو قال انا ما افهم عليكي شي !! (طبعا الكلام دا كله كان بالانجليزي والله لايرويكم الاسبيلينج حقي)

جلسوا الناس يتناقشوا في القرامر ويسألهم ويجاوبوا .. وانا اشاهد فقط ..

حاولوا تشجيعي .. دون جدوى ..
    شي افهمه وشي مايمديني الفهمه ..
    لين حسيت بتعب ..وتعرق .. كأني كنت اجري في غابة موحشة..اتسلق جبل شاهق ..

فقلت لنفسي .. يابنتي لمي نفسك واخرجي من الشات دا ..الله يخليلك اللغة العربية ..

مرحبا يا أعضاء المنتدى
    هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها عنجد مغامرة
    بس والله اشجعك لتعلم الانجلش لانو ممكن يفيد في المستقبل او عند التوظيف
    انا في الجرامر 0% ولكن عندي مهارة الشات ممكن تديني رابط الشات التعليمي والله نفسي
    اشوفه يمكن نتعلمنا شي مفيد
    تحياتي

^ ^
    Limkokwing University of Creative Technology
    Bachelor in Creative Multimedia

انا ماحب الشات .. دخلت للتعلم فقط

تفضل اخوي ..

http://www.expenglish.com/vb/register.php?a=ver

ان شاء الله تستفيد ..
      التعديل الأخير تم بواسطة مس قص ولصق; 02 / 07 / 2009, 02:26 AM.

ثانك يو فيري ماتش
        موقع رائع جدا
        لا حول و لا قوة إلا بالله

ولكم
          اتمنالك التوفيق ..والفائدة ..

هههههههههههههه

احسن من مغامرات توم وجيري هههههههه

لكن لا تيأسي من الانجليزيه .. كل شيئ بالراحه

يجب ان تتعلميها بهدوء وتوازن .. مو تدخلي شات مره واحده هههههههه

احسن شيئ نزلي كتب الكترونيه عن تعلم الانجليزيه

على كل حال لو اردتي ان تكوني محترفة ماكس لازم تحترفي الانجلش

good bey

واكيــــــــــــــــــــــــــــد بتقولي السينما مايحتاج اتعلم انجلش لانه سهل جدا

ممكن ما ايأس من اي شي .. مهما كاااااااااااااااان الا الانجلش

حتى برنامج الرسام يحتاج لتعلم الانجلش

ههههههههه
                  انتي مرة مغامرة تصدقي أنا عكسك بفهم لما أقرأ وأعرف اكتب بس ماأعرف أتكلم ولا أفهم حاجة من السماع

ومن جد بحس نفسي أمية لما أختي في سن التاسعة ترطن انقليزي لا وبعد تتعلم فرنسي (الله يحفظها)وأنا مابفهم حاجة لما تتكلم >> قمة التحطيم
                  إذا لم تجد عدلاً في محكمة الدنيا .. فارفع ملفك لمحكمة الآخرة ..فإن الشهود ملائكة .. والدعوى محفوظة .. والقاضي أحكم الحاكمين
                  مسلمة ويكفيني فخراً

هههههههههه .. لازم تحاولى . وان شاء الله هتوصلى وهتتعملى
                    A BiG FaN OF

MAXFORUMS
                    Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
                    mohsen_3d

المشاركة الأصلية بواسطة رغدوو مشاهدة المشاركة
                      ومن جد بحس نفسي أمية لما أختي في سن التاسعة ترطن انقليزي لا وبعد تتعلم فرنسي (الله يحفظها)وأنا مابفهم حاجة لما تتكلم >> قمة التحطيم
                      8
                      8
                      8
                      8

وقمة الإحباط لما تكون أختهم الكبيرة بينهم زي الاطرش في الزفة

أما منجد أنتي فظيعة يامس .. أنا بصراحة مستحيل أحط نفسي فموقف زي كذا ..

صحيح أتمنى من قلبي تكون لغتي الانجليزية كويسة بس مو قادرة اتعلمها
                      قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه:

( إنكم لا تنصرون على عدوكم بقوتكم ولا عدتكم ولكن تنصرون عليه بطاعتكم لربكم ومعصيتهم له فإن تساويتم في المعصية كانت لهم الغلبة عليكم بقوة العدة والعتاد )

..{ لاتسمح لأحد أن يأخذ الأولوية في حياتك عندما تكون أنت خياراً ثانوياً في حياته }..

انا ادرس طب
                        في اول شهرين كنت احس نفسي ما ادرس طب
                        كنت احس نفسي مترجم في شركة لاني ترجمة كتاب الاحياء من اوله الى اخره
                        لكني
                        رغم هذا
                        نجحت بكل المواد وانا صفر بالانجليزي
                        الان ممكن اعرف ايه الي مكتوب قدامي
                        و افهم و اشرحوا بس لا تقولوا لي تكلم لاني راح اخترع قرمر جديد و لغة و لهجه جديده

تحياتي
                        لاتاسفن على غدر الرجــــــــــال لطالما..رقصت على جثث الاسود كلابُ
                        لا تحسبن برقصــــــــــها تعـلــــــو على ..اسيادها فالاسد اسدٌ والـكلابُ كلابُ

الخلاف شئ طبيعي بين البشريه
                        (((إذا نطق السفيه فلا تجبه *** فخير من إجابت به السكوت)))
                        يصلب الشعراء من اجل راي..........فلماذا لا يصلب الاذكياء

صديقني اختي مس على الطريق راح تواجهك الكثير ( جدا ) من الابواب المغلقة .....

الانجليزي هو المفتاح .... لهذه الابواب ...

ضروري جدا الانجليزي و خاصة في زمننا ...

لا تفكرين ابدا ان الانجليزي صعب ... حاولي دائما الاستماع الى الاجانب افلام مسلسلات اي كان فيها حكي .... لانه مهم جدا جدا في البداية ...

بالترتيب ..
                          استماع
                          محاولة التكلم او التواصل على قد المفردات الي عند ( اكيد مع بعض القواعد . ) ... ( على فكرة حاولي ما تفوتي اي مفرد ما تعرفيه و إلا و ترجميه ) لانه مهم جدا
                          و اخر شي الكتابة ... ^^

بعدين راح تنسين الجرمر لكن كلامك راح يكون كله صحيح يعني قواعدك كلها صحيحة .. ^^

بالتوفيق .... طبعا هذه النصائح كلها عن تجربة ان شاء الله لان اختصاصي انجليزي ... ^_^
                          التعديل الأخير تم بواسطة بــ3Dــدر; 02 / 07 / 2009, 04:45 PM.
                          اخوكم بــــــدر الســـــــعـــــدون ...

[/
                          دروس المرحوم احمد .. رحمه الله

facebook

عادى يا مس دا موقف بيتحط فيه ناس كتير مش مشكله المهم انك تحاولى تتعلمى ممكن لو مش عارفه الكلمه (او جمله )اللى انت عايزها ادخلى على ترجمه google و اكتبيها بالعربى و هو هيحولها لانجليزى و شويه شويه هتتعودى على الكلمات و تحفظى شكلها و ممكن تجيبى برنامج لاى قاموس ناطق لو عايزه تتعلمى نطق الانجليزى او تتفرجى على مسلسلات اجنبى الانجليزى فيها بيكون على رتم بطئ و اسمعى لافلام بريطانيه او تاريخيه لانهم بيتكلموا فصحه و بهدوء مش زى الامريكى سريع
                            بس الموقف مش محرج و لا حاجه عادى انا هقولك على حاجه جامده على الجرامر انا بشتغل ف انجلترا و عملت الماجيستير هناك برضه معروف عن انجلترا خصوصا المناطق الراقيه ف لندن انهم بيتكلموا انجليزى فصحه و انا بتكلم و بكتب انجليزى عاميه بتاع امريكا اللى كله اختصارات المصيبه ان المشرف على رسالتى دكتور من منطقه راقيه جداااا و كمان مراته استاذه ادب انجليزى ف اول لقاء ليا معاه اتكلمت انجليزى امريكا و كان الجرامر بتاعى واقع الراجل بص لى و رفع حاجبه و قالى هو انت اتعلم انجليزى ف مصر و لا ف حارات الزنوج ف امريكا قولت له لا من حارات انجلترا بس الحمد لله انه فهمها انها نكته مش تريقه عليه و عادى من يومها اتصاحبت على بريطانين عشان اتعود على الكلام زيهم و اتعود على نفس اللكنه بتاعتهم
                            فعادى اللى عايز يتعلم لازم يحرج كذا مره و لازم يجرب و يفشل لحد ما ينجح
                            بسم الله الرحمن الرحيم
                            (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                            صدق الله العظيم
                            اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

شكرا على الموقع ...
                              في انتظار الجزء الثاني من المغامرة

.
                              ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
                              إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
                              مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

يعمل...
                              X