Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

معلومة بسيطة لمن لا يعلم بخصوص الميقات الهجري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• معلومة بسيطة لمن لا يعلم بخصوص الميقات الهجري

السلام عليكم

كنت اتناقش انا واخ لي وزميلي ... ان الميقات القمري يختلف كلياً عن الميقات الميلادي الشمسي

ظن الناس ان اليوم القمري يبدأ مثل اليوم الميلادي منذ الساعة 12 صباحاً بعد منتصف الليل وهذا خطأ

اليوم الجديد في الميقات القمري يبدأ بعد ان تغيب الشمس وعليه لو ان اليوم 28 رمضان وغربت الشمس فانه يدخل يوم 29 رمضان وبذلك تكون ليلة القدر ..

اخواني .... يقول الله : ( ويسألونك عن الاهلة قل هي مواقيت للناس )

والاهلة من هلال بمعنى الشهور العربية

المفروض الناس يتبعوا ميقات رب السماء .. لا ان نتبع نحن مواقيت كفرة والهة واسماء سماها لهم الشيطان وعبدهم اياها مثل اغسطس وحزيران .. لمن لم يتأكد ليراجع على الانترنت في موسوعة ويكيبيديا ...

وانا اعجب لماذا نتبع هذا الميقات في اغلب دولنا الاسلامية ؟!

الناس يجهلون هذه الحقائق البسيطة وانا ايضاً كنت اجهلها وعرفتها واحببت ان تعرفونها

اعذرني ولكن بهذا الشكل لن يكون اليوم مضبوط مئه بالمئه كالتقسيم الميلادي

ان اردت ان تنتقد النظام الميلادي فانتقد آليته وليس اسماء شهوره .. انا عن نفسي استخدم لغه الارقام شهر 8 شهر 9 ..الخ وهذا اغلب المستخدم في اوساط الشعب المصري كمثال

لو نظرنا للاليه اللتي تقول انت عليها فالمواعيد ستنقلب راسا على عقب لو هي مرتبطه باشراق الشمس ومغربها ..

كمثال على مواعيد الصلاه فهي تؤخذ حسب شروق الشمس ومغربها وليس في توقيت محدد كساعه معينه مثلا .. فتجد اختلاف في اوقات الصلوات كل يوم

لكن هل يمكنك صياغة مواعيد مثل 7:30 بالنظام اللذي تقول عليه ؟

لذلك فالتوقيت اليومي الاكثر دقه هو النظام الموجود حاليا ..

ملاحظه : انا لا انتقد سوى اليه عمل التوقيت من وجهة نظري وارجو ان لا يسبب ذلك مشكله

اخي المسلمين المسلمين اول من اخترع الساعة ...

وهي ساعة دقيقة نعتها الغرب بالدقة ببرنامج عن سرقة الغرب لتكنولوجيا وحضارة المسلمين

سبق ان وضع احد الاخوة هذا الموضوع

والميقات القمري هو ميقات المسلمين وهو اساس ديننا به نقوم ونصلي ونصوم ونفطر ونعييد

لا اجد من استعمال المسلمين للميقات الميلادي سوى تتبع للغرب حذو النعل بالنعل وهم لا يشعرون

بغض النظر عن الالية .. وبغض النظر عن الاشهر او الاسماء

علينا اتباع ما امرنا الله ورسوله به

انا لا اصلي ولا اصوم بالميلادي ! من يفعل ذلك من المسلمين ؟

المشاركة الأصلية بواسطة n.nabil مشاهدة المشاركة
        اعذرني ولكن بهذا الشكل لن يكون اليوم مضبوط مئه بالمئه كالتقسيم الميلادي

ان اردت ان تنتقد النظام الميلادي فانتقد آليته وليس اسماء شهوره .. انا عن نفسي استخدم لغه الارقام شهر 8 شهر 9 ..الخ وهذا اغلب المستخدم في اوساط الشعب المصري كمثال

لو نظرنا للاليه اللتي تقول انت عليها فالمواعيد ستنقلب راسا على عقب لو هي مرتبطه باشراق الشمس ومغربها ..

كمثال على مواعيد الصلاه فهي تؤخذ حسب شروق الشمس ومغربها وليس في توقيت محدد كساعه معينه مثلا .. فتجد اختلاف في اوقات الصلوات كل يوم

لكن هل يمكنك صياغة مواعيد مثل 7:30 بالنظام اللذي تقول عليه ؟

لذلك فالتوقيت اليومي الاكثر دقه هو النظام الموجود حاليا ..

ملاحظه : انا لا انتقد سوى اليه عمل التوقيت من وجهة نظري وارجو ان لا يسبب ذلك مشكله
        المشكلة مش فى التوقيت .. المشكلة إن أحنا ماشينا نفسنا على توقيت معين و أتعودنا عليه ..

هقلك على مثال جااااااااااااااااااامد جدااا .. أنا لاحظته ..

القنوات بتمشى على أى نظام ؟؟
        أكيد على النظام الساعة كذا هنجيب كذا .. صح ؟؟
        يعنى المسلسل هيتعرض مثلا الساعة 8 مساءا ..
        فى رمضان بقه .. مسلسل همام بييجى الساعة كام ؟؟
        بييجى بعد المغرب مباشرة ^_^
        على الفطار يعنى ... و مواعيد القناة كلها متظبطة من شهر على المواعيد ديه .. لإن المغرب معاده بيتحرك كل يوم ..
        يعنى هم ظبطوها على المغرب و عرفوا يظبطوها اهوه ..
        فالمشكلة مش فى النظام .. المشكلة فينا نحن ...
        لو عايزين نمشى على نظام الجن الأزرق .. هنمشى عليه ..
        بس أحنا بنحب نستريح ..
        و على فكرة المسلمين هما إللى اخترعوا الساعة و مواعيدها عشان مواعيد الصلاة المرتبطة بالشروق و الغروب ..

انا فاهم انهم بيظبطوها انا قصدي على المواعيد العاديه

يعني لو انا بروح المدرسه مثلا قبل الظهر .. معنى كده ان انا مش هبقى ثابت في ميعاد ذهابي للمدرسه .. صح ؟؟

لان قبل الظهر ده ممكن يكون الساعه 12 الا ربع وبعد اسبوع يبقى 12 الا عشره ..الخ

فين الثبات في كده ؟؟

لكن لما يكون اليوم متحدد بـ 24 ساعه هتقدر تعمل كل حاجه مظبوطه بالملي

افرض ياسيدي ان مصر كانت مكان شمال كندا .. في ايام مبيطلعلهومش شمس اساسا هيحددوا الاوقات ازاي بقى ؟

اضافه : بالنسبه لمواعيد الصلاه فهي لا علاقه لها بالتوقيت ولكن اساسها على شروق الشمس ومغربها وكذلك القمر

اخي احنا قلنا ان المسلمين اول من اخترع الساعة

والوقت في كلا الميقاتان يختلف مع مرور الايام .. وهذا امر طبيعي النهار في الصيف اطول من الشتاء

المواعيد للدراسة وغيرها لو كانت بالقمري لن يختلف كثيرا ولن يفرق كثيراً

لكن كما قال ابن يس نحن رضينا بهذا الحال مع الاسف الشديد

شكرا لك أخي يوسف
              ولا شك في أن التوقيت القمري هو التوقيت الدقيق , لكن مع الأسف مشينا مع الغرب .

المشاركة الأصلية بواسطة jlmood مشاهدة المشاركة
                شكرا لك أخي يوسف
                ولا شك في أن التوقيت القمري هو التوقيت الدقيق , لكن مع الأسف مشينا مع الغرب .
                العفو اخي الحبيب وشكراً لمرورك ان شاء الله تكون استفدت يا رب

المشاركة الأصلية بواسطة n.nabil مشاهدة المشاركة
                  انا فاهم انهم بيظبطوها انا قصدي على المواعيد العاديه

يعني لو انا بروح المدرسه مثلا قبل الظهر .. معنى كده ان انا مش هبقى ثابت في ميعاد ذهابي للمدرسه .. صح ؟؟

لان قبل الظهر ده ممكن يكون الساعه 12 الا ربع وبعد اسبوع يبقى 12 الا عشره ..الخ

فين الثبات في كده ؟؟

لكن لما يكون اليوم متحدد بـ 24 ساعه هتقدر تعمل كل حاجه مظبوطه بالملي

افرض ياسيدي ان مصر كانت مكان شمال كندا .. في ايام مبيطلعلهومش شمس اساسا هيحددوا الاوقات ازاي بقى ؟

اضافه : بالنسبه لمواعيد الصلاه فهي لا علاقه لها بالتوقيت ولكن اساسها على شروق الشمس ومغربها وكذلك القمر
                  و أنت بتحسبها على الساعة ليه ؟؟
                  ما هو زمان ماكنتش متقسمة كده أصلا و التقسيمة ديه هى إللى مستجدة ..
                  بل إن مواعيد اليوم بالشروق و الغروب أفضل ..
                  ده حتى ساعة الجسم البايولوجية مرتبطة بالشروق و الغروب مش بالساعة المتقسمة يدوى ديه ..
                  الناس زمان الطبيعيين كانوا بيصحوا الساعة 7 ولا مع شروق الشمس ؟؟
                  و الناس العادية إللى كانت من غير ساعة خالص إللى بيشتغلوا كانوا بيخلصوا شغل بساعة معينة و لا لما الشمس تغرب ؟؟
                  و هى هتفرق أيه الساعة 6 من عند غروب الشمس ؟؟
                  و موضوع أن الشروق مش ثابت ده غلط .. الثابت هو الشمس و القمر.. الطارئ عليهم هى تقسيم الساعات بالطريقة البريطانية ..
                  يعنى يوم ما الدنيا تخرب و الناس تموت بعضها و يفنوا العلوم كلها .. سيظل بداية اليوم مع شروق الشمس و ليس مع الساعة 7 صباحا مثلا ..

و أزاى الصلاة مش مرتبطة بمواقيت لكنها مرتبطة أساسا بالشمس و القمر ؟؟
                  معنى كلامك إن الأصل فى المواقيت هو الثابت .. الشمس و القمر
                  و الإنجليز عمموا نظم كتيرة على العالم بقوة الإحتلال و رغم وجود أخطاء فيها ..

انا فاهم انت قصدك ايه يا شريف انا بتكلم على مشكله تحديد اوقات بعينها .. مش بغروب الشمس وشروقها

يعني لو هنقول انك هتقابل واحد ساعه الغروب

تقدر تقولي هتقابله امتى بالظبط .. اصل الغروب مش بيجي في لحظه ويختفي النهار ! .. فازاي انت هتظبط مواعيدك لو مفيش حاجه صارمه تديك مواعيد مضبوطه تماما .. هتلاقي نفسك يا اما متاخر يا اما جاي بدري

ولو كلامك صح والنظام بتاع الساعات بتاعنا فيه اخطاء .. كل الناس اللي بيشتغلوا في العلوم دول لزمتهم ايه ؟؟ ماتقوليش تبع الماسونيه وعلى راسهم ريشه .. ولو واحد ماسوني قدامه 100 عالم عادي

انا مش بعيب في نظام الكون اللي خالقه ربنا .. انا بتكلم على نقطه بخصوص ضبط المواعيد بالمللي بدون خطا

لما تكون دورة الارض حول نفسها بتخلص في 24 ساعه دي حاجه غلط في نظام الكون ؟؟ مهي فعلا دورتها كل 24 ساعه يبقى ايه الغلط في نظام التوقيت ده

انت بقى وراحتك عايز تصحى من الفجر وتنام بعد العشا مفيش مشكله المهم انك تكون مصدق ان اليوم فيه 24 ساعه وانت اظبط مواعيدك على الساعه عادي

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
                      انا فاهم انت قصدك ايه يا شريف انا بتكلم على مشكله تحديد اوقات بعينها .. مش بغروب الشمس وشروقها

يعني لو هنقول انك هتقابل واحد ساعه الغروب

تقدر تقولي هتقابله امتى بالظبط .. اصل الغروب مش بيجي في لحظه ويختفي النهار ! .. فازاي انت هتظبط مواعيدك لو مفيش حاجه صارمه تديك مواعيد مضبوطه تماما .. هتلاقي نفسك يا اما متاخر يا اما جاي بدري

ولو كلامك صح والنظام بتاع الساعات بتاعنا فيه اخطاء .. كل الناس اللي بيشتغلوا في العلوم دول لزمتهم ايه ؟؟ ماتقوليش تبع الماسونيه وعلى راسهم ريشه .. ولو واحد ماسوني قدامه 100 عالم عادي

انا مش بعيب في نظام الكون اللي خالقه ربنا .. انا بتكلم على نقطه بخصوص ضبط المواعيد بالمللي بدون خطا

لما تكون دورة الارض حول نفسها بتخلص في 24 ساعه دي حاجه غلط في نظام الكون ؟؟ مهي فعلا دورتها كل 24 ساعه يبقى ايه الغلط في نظام التوقيت ده

انت بقى وراحتك عايز تصحى من الفجر وتنام بعد العشا مفيش مشكله المهم انك تكون مصدق ان اليوم فيه 24 ساعه وانت اظبط مواعيدك على الساعه عادي

أنا مش معترض طبعا على إستخدام الساعة .. لإن هى ديه النظام إللى شغال .. مش هنمشى بظهرنا يعنى ..

شوف الحلقة اللذيذة ديه ^_^
                      http://www.youtube.com/watch?v=W_naD...layer_embedded

و على فكرة اليوم كان ممكن يتقسم لخمسين ساعة أو 100 ساعة
                        البريطانيين هم من وضعوا خطوط العرض و الطول و هم من قسموا الوقت بهذه الطريقة ...
                        و حتى بتقسيمتهم هذه لم يقسموا اليوم فعل لأربعة و عشرين جزء .. فهم قسموه و ضبطوه على ساعة بشرية ..
                        بالحسابات الحديثة الأرض تدور حول نفسها دورة واحدة كل 23 ساعة و 56 دقيقة و 4.1 ثانية!
                        يعنى هناك فرق حوالى 4 دقائق و هو فرق يبن خطين طول ..

http://wiki.answers.com/Q/How_often_...in_on_its_axis

The earth rotates on its axis a little more than once every 24 hours. It rotates exactly once every 23 hours, 56 minutes and 4.09054 seconds. This length of time is the sidereal period of the earth's rotation-- the earth's rotation relative to the distant stars. The earth has to rotate a little more than 100% each day to get from "high noon" at a given location to "high noon" at that same location the next day. This is because of the artifact of a rotating body orbiting its sun

ابن يس ... انا مش عارف ابكي ولا اضحك .. يسلمو على الفيديو بجد مؤثر

ولا ادري اجهلنا ام نسينا من نحن ام الاثنين معاً

المشاركة الأصلية بواسطة يوسُف مشاهدة المشاركة
                            ابن يس ... انا مش عارف ابكي ولا اضحك .. يسلمو على الفيديو بجد مؤثر

ولا ادري اجهلنا ام نسينا من نحن ام الاثنين معاً
                            كلاهما ..

يعمل...
                            X