Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن استشارة بخصوص مشروعي بتاع محل البلايستيشن ,,,,,,

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ممكن استشارة بخصوص مشروعي بتاع محل البلايستيشن ,,,,,,

اولا انا معرفش هل هذا مكان مناسب لوضع الموضوع ده ولا لأ
    عالعموم انا عايز استشيركم في حاجة
    انا ناوي ان شاء الله افتح محل بلايستيشن كده عالضيق يعني حوالي 5 اجهزة فكنت عايز اعرف
    اولا أيه رأيكم ف المشروع من حيث ارباحة
    ثانيا ممكن اعرف التكاليف حتكون كام تقريبا مع العلك ان كل اللي معايا بالظبط 10 الاف جنيه قياريت تحسبوا الحسبة من غير ما تحسبو الايجار بتاع المحل

ثالثا منين اجيب الاجهزة المستعملة لاني ناوي اتعامل بيها عشان اوفر

واخيرا لو المشروع شيفينوا كويس اعمل ايه عشان اخليه يكبر ويبقي علي المحل بتاعي رواج ومكسبي يكبر

واتمني مكونش تقلت عليكم ومتنسوش الرددود

منتظر الردوود

لازم يكون بالك طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هكــــونا متـــاتا

المشاركة الأصلية بواسطة max-x5 مشاهدة المشاركة
      لازم يكون بالك طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول
      طب ممكن اعرف السبب

أهلا أخي mohaworld
        أنا عندي اهتمام كبير في الريادة و انشاء الأعمال و أعتقد انه من الجميل أن تفكر في انشاء عمل خاص بك. لكن كما قال الأخ max-x5 بدك طول بال لأن حسب الاحصائيات ان 9 من اصل 10 Small businesses تفشل في سنواتها الاولى(أول سنين هي الأصعب).
        أما عن رأيي(الشخصي) بالنسبة لمشروعك فبصراحة لا أعتقد انه سيكون ناجح(بمعنى كلمة ناجح) اي لا تتوقع ارباح طائلة منه.
        لعدة أسباب, أولا انه أفاق المشروع قصيرة, فهو ليس فكرة جديدة وينافس على سوق غير مربح بشكل عام.وثانيا هنالك الكثير من المحلات المشابه(فالمنافسة عالية),ثالثا..المعظم حاليا لديهم Ps2(لأ أعرف عن مصر, لكن هنا في الاردن والكثير من الدول العربية عندهم)...يعني لو بدك تقدم خدمة تتميز فيها عن غيرك فهي بجهاز ال Ps3 او ممكن ال Xbox360 او ال Wii. بالنسبة للPs3 فليس فقط أنه باهض الثمن, لكن سعر أشرطتها(ال Blueray) مرتفع جدا.
        ونظرا أنه من عوامل نجاح مشاريع مشابهة تعتمد على خدمات كأسعار منخفضة, ساعات طويلة, عمل في العطل وغيرها من المعدات فبصراحة لأ اسطيع ان أرى فرصة كبيرة للنجاح.

لكن في النهاية أنت ادرى بالشعب المصري, هل هنالك اقبال على هذه المحلات....الخ

شكرا

"Knowing that you're going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking that you have something to lose."......Steve Jobs

"Creative people rarely need to be motivated, they have their own inner drive that refuses to be bored. they refuse to be complacent. they live on the edge, which is precisely what's needed to successful and remain successful."......Donald Trump

ممكن سيبر نت احسن يخدم قطاع ارض وخدمة الالعاب الجماعيه عن طريق الكمبيوتر وتجيب جهاز بلاي ستيشن او اتنين ولو الموضوع مجزي يكبر نفسه.
          لا تخف من انتشار النت لان سبب الذهاب للسيبر من الاطفال منع الاهل لها في المنزل
          السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
          علي ابن ابي طالب

يعمل...
          X