Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ســـــــؤال واحــــد

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
    وهل تأخذ بنفس مذهب الشّخص فيما يخص اللحى ؟؟

ستقول لي ابن حزم، وهل أخذت بقول ابن حزم في مسألة اللحية ؟؟

ولا الدين تنقاية ؟؟
    وهل تأخذ أنت برأي الألباني في موضوع النقاب

هل أنت تأخذ كل أحكامك الفقهية من مذهب معين أم تأخذ بالراجح؟ وإن كنت تأخذ بالراجح فمن تأخذ منه الراجح؟

ويا سيدي الدين مش نقاوة الدين أدلة وأحكام من علماء المسلمين
    كل اناء بما فيه ينضح
    إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad مشاهدة المشاركة
      وهل تأخذ أنت برأي الألباني في موضوع النقاب

هل أنت تأخذ كل أحكامك الفقهية من مذهب معين أم تأخذ بالراجح؟ وإن كنت تأخذ بالراجح فمن تأخذ منه الراجح؟

ويا سيدي الدين مش نقاوة الدين أدلة وأحكام من علماء المسلمين
      الراجح ده اللي يجي على مزاجي ولا اللي أدلته صحيحه ؟؟
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

الراجح ده اللي يجي على مزاجي ولا اللي أدلته صحيحه ؟؟
        واللي ادلته صحيحه تفسيره ودلالته إيه؟
        وأنت ترجح أي دلالة؟
        وهل العلماء الذين ذكروا بالأباحة ليسوا علماء ثقات؟
        كل اناء بما فيه ينضح

واللي ادلته صحيحه تفسيره ودلالته إيه؟
          وأنت ترجح أي دلالة؟
          وهل العلماء الذين ذكروا بالأباحة ليسوا علماء ثقات؟
          أنا دخلت الثقة في الموضوع ؟؟
          أنا ما دخلتش الثقة في الموضوع وبعدين مين اللي يقول ثقة احنا ؟؟
          ثانياً الدلالة القرآن وصحيح السنة
          ثالثاً: تتبع الرّخص ليس حجّة
          رابعاً: لماذا تأخذ بقول عالم في الإباحة ولا تأخذها في التحريم ؟؟
          خامساً:من يعتمدون على إباحة الموسيقى رد عليهم مليون مرّة، لكن ما دمت متمسك بقول ابن حزم، فاقرأ قوله في اللحية فتقع بين إباحة الموسيقى (وقد اعتبرها كثير من العلماء سقطة له ) وتحريم حلق اللحية (واقرأ ما قال ابن حزم فيها)
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

أنا دخلت الثقة في الموضوع ؟؟
            أنا ما دخلتش الثقة في الموضوع وبعدين مين اللي يقول ثقة احنا ؟؟
            ثانياً الدلالة القرآن وصحيح السنة
            ثالثاً: تتبع الرّخص ليس حجّة
            رابعاً: لماذا تأخذ بقول عالم في الإباحة ولا تأخذها في التحريم ؟؟
            خامساً:من يعتمدون على إباحة الموسيقى رد عليهم مليون مرّة، لكن ما دمت متمسك بقول ابن حزم، فاقرأ قوله في اللحية فتقع بين إباحة الموسيقى (وقد اعتبرها كثير من العلماء سقطة له ) وتحريم حلق اللحية (واقرأ ما قال ابن حزم فيها)
            أولاً ده مجرد سؤال في اطار فتح باب الأسئلة اللي حضرتك فتحته
            وهناك فرق بين الدليل ودلالة الدليل

ثانياً من قال أن في الأمر رخصة انا بقول اباحة وليس رخصة أو انك لا تعرف الفرق بين الرخصة والإباحة
            ثالثاً: الإباحة والتحريم في الدين الله سواء فمن يحرم ما احل الله كمن احل ما حرم الله (ولا تقولوا لما تصف السنتكم الكذب هذا حلال وهذا حرام) والأصل في الاشياء الإباحة ما لم يرد نص شرعي يخرجها من حكمها الأصلي إلى حكم أخر وهو الكراهية أو الحرمانية ومن قال بالإباحة ابطل دلائل من يرحمون إما ببطلان صحة الدليل أو ببطلان دلالته وبهذا يصبح الأمر على طبيعته وهي الإباحة
            رابعا من قال لك إني اخذ برأي بن حزم فهناك غير بن حزم الكثيرين من يقولن بإباحة المعازف
            خامساً: من أخذ منه هذا أمر خاص أنا لم انكر عليك أنك تأخذ من رجال وتترك ايضاً
            كل اناء بما فيه ينضح

انا شخصيا ارى الموضوع تفضيل شخصي من يميل الى الموسيقى يبحث عقله عن الأدلة التي تبيحها و من لا يميل لها او ليس طربياً يبحث عن الادلة التي تحرمها من مبدأ علي وعلى أعدائي.
              انا حاليا استمع لبعض الترانس من السيد Ferry Corsten و اشكر الله على الموهبة الذي اوضعها في هذا الصبي حيث ان موسيقاه تشحنني في عملي لاصبح مسلماً أفضل.

~sion
              هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

أولاً ده مجرد سؤال في اطار فتح باب الأسئلة اللي حضرتك فتحته
                وهناك فرق بين الدليل ودلالة الدليل

ثانياً من قال أن في الأمر رخصة انا بقول اباحة وليس رخصة أو انك لا تعرف الفرق بين الرخصة والإباحة
                ثالثاً: الإباحة والتحريم في الدين الله سواء فمن يحرم ما احل الله كمن احل ما حرم الله (ولا تقولوا لما تصف السنتكم الكذب هذا حلال وهذا حرام) والأصل في الاشياء الإباحة ما لم يرد نص شرعي يخرجها من حكمها الأصلي إلى حكم أخر وهو الكراهية أو الحرمانية ومن قال بالإباحة ابطل دلائل من يرحمون إما ببطلان صحة الدليل أو ببطلان دلالته وبهذا يصبح الأمر على طبيعته وهي الإباحة
                رابعا من قال لك إني اخذ برأي بن حزم فهناك غير بن حزم الكثيرين من يقولن بإباحة المعازف
                خامساً: من أخذ منه هذا أمر خاص أنا لم انكر عليك أنك تأخذ من رجال وتترك ايضاً
                كل الآراء اللي بتقول عليها مستندة على ابن حزمن بقية الآراء تم الرد عليها وتفنيدها أصلاً وأظن إنك شفت كتاب الرد على القرضاوي والجديع، لكن هل قرأته ؟؟ أرجو إنك تجاوب بأمانة، مش لازم أعرف الإجابة لإن في الآخر انت اللي هتتحاسب لوحدك، بس ما بحبش حد يجي يبرر لنفسه شيء بإنه يلزقه في الدين

المشاركة الأصلية بواسطة dimension مشاهدة المشاركة
                  انا شخصيا ارى الموضوع تفضيل شخصي من يميل الى الموسيقى يبحث عقله عن الأدلة التي تبيحها و من لا يميل لها او ليس طربياً يبحث عن الادلة التي تحرمها من مبدأ علي وعلى أعدائي.
                  انا حاليا استمع لبعض الترانس من السيد ferry corsten و اشكر الله على الموهبة الذي اوضعها في هذا الصبي حيث ان موسيقاه تشحنني في عملي لاصبح مسلماً أفضل.

~sion
                  دايمنشن اخلع انت من الحوارات دي، في ناس بتحب تحشر رأيها الشخصي في الدين وده أصلاً منبع الجدال في الموضوع، أما كونك تسمع ولا ما تسمعش ده شيء يخصك مش هنسد لك ودانك، بس هتتحاسب في الآخر سواء كان صح ولا غلط

كل الآراء اللي بتقول عليها مستندة على ابن حزمن بقية الآراء تم الرد عليها وتفنيدها أصلاً وأظن إنك شفت كتاب الرد على القرضاوي والجديع، لكن هل قرأته ؟؟ أرجو إنك تجاوب بأمانة، مش لازم أعرف الإجابة لإن في الآخر انت اللي هتتحاسب لوحدك، بس ما بحبش حد يجي يبرر لنفسه شيء بإنه يلزقه في الدين
                    لأ مقرأتوش ومش عايز اقرأه
                    زي بالضبط كونك مقرأتش كتاب الإمام الشوكاني وغيرهم
                    أولاً انا ملزقتش حاجه في الدين انا باخد برأي علماء فسروا وقالوا بالإباحة ولم انكر على من حرم
                    أما أنت فتريد أن تأخذ برأي التحريم وتنكر على من قال بالإباحة
                    وبالضبط كل واحد هيتحاسب في الأخرة لوحده يبقى إنت ليه عايز تحاسب الناس في الدنيا على فهمك أنت وتنكر اي فهم يعارض فهمك وواضع نفسك حكم وليس لي دخل بحبك للأشياء وكرهك لها

تحياتي
                    كل اناء بما فيه ينضح

كل عنزة معلقة من كرعوبها
                      كل هالادلة و بعدكوا بتجادلوا
                      يلي بدوا يسمع يسمع
                      الله لا يرد حدا

لاادري لكن اتوقع أن صاحب الموضوع يحاول تكميل النقص الذي يشعر به بمواضيع شاذة ..
                        وكما قال mmnoor يبدو أنه سامع محاظرة ولا قاري مقال ..
                        مــن كثــر كلامه كثــر خطــأه
                        ومـن كثــر خطـأه قــــل حيــاه
                        ومـن قــــل حياـه قـــل ورعــه
                        ومـن قـــل ورعه مات قلبـــــه

يا أهلا اخي الحبيب إبن ياسين

صدقني لن تقتنع ولن يقتنعوا بهذا الحوار فهو حوار متكرر فتح عشرات المرات ولم يكن من وراءه جدوا حتى عندنا هنا في الصين

اخر مرة كنت في فندق بمدينة هانزوا الصينية وكان معي مجموعة من الأصدقاء العرب وفي وقت الغداء بالمطعم بدأ عزف بيانوا لمقطوعات اعرفها (لموتزرت) فقلت ان اعرف تلك المقطوعة فقال احدهم (إيه ده يا شيخ عبدالوهاب هو إنت مبتحرمش الموسيقى) قولت له انا أخذ بالرأي الذي يقول انها مباحة فتدخل اخر فقال مفيش اراء في الموسيقى وبدأ في سرد الأدلة على أنها حرام ولا يوجد رأي أخر ومن قال بالرأي الأخر فهي زلة فتحدثنا كثيراً وفي النهاية وجدت هذا الشخص يقول لي (يبقى خلاص لما تبقى تقول إنها مباحة تقول إن في رأي بيقول بالتحريم) قولت له هذا الفرق بيني وبينك أنا من البداية قلت أن الأمر اباحة علماء وحرمه علماء وانا أخذ بالإباحة

صدقني لن يحتمل مدرسة رأيي صواب لا يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ لا يحتمل الصواب إعتبار الخلاف الفقهي في كثير من المسائل

وتحياتي لكل الإخوة
                          بالصيني (ويمنزا أه)
                          يا هلا يا هلا ^_^

أنا ماكنتش ناوى أرد فى الموضوع تانى ..
                          بس شوفت ردك قلت لازم أخش أسلم عليك

لكن عن نفسى زهقت من الحوار لإنه مستمر من اسبوع
                          لكن حسيت إن محى نفسه صاحب الموضوع الأول غير رأيه
                          و عندى إحساس إن نظرته للمسألة أختلفت .. طبعا هو هينكر الكلام ده
                          بس أنا عارف إن موقفه هيبقى زى موقف صاحبك فى المطعم ^_^

و سلملى على شعب الصين كله واحد واحد

المشاركة الأصلية بواسطة مزايا مشاهدة المشاركة
                            لاادري لكن اتوقع أن صاحب الموضوع يحاول تكميل النقص الذي يشعر به بمواضيع شاذة ..
                            وكما قال mmnoor يبدو أنه سامع محاظرة ولا قاري مقال ..
                            نقص أيه يا عم ؟؟
                            ما أحنا أيام زمان أيام ماكنت متفق معاك فى الرأى كنا حبايب ؟؟
                            و أول ما أختلفت معاك فى مسألة بقينا أعادى ؟؟

لا حول و لا قوة إلا بالله

و أنا لا سامع محاضرة و لا قارى مقال .. ديه من سنوات .. من أول ما الواحد عرف يعنى أيه دين .. أول ما علمونا علمونا إن اللحية فرض و النقاب فرض و الإسبال حرام و الموسيقى حرام و القرضاوى فاسد و الإخوان ضالين و التبليغ ضالين و الصوفية أقرب للكفر منهم للإيمان و أحمد عمر هاشم بتاع موالد و آلخ آلخ آلخ
                            هذا ما تعلمته أول ما ألتزمت .. هذا ما كنت أدعوا إليه ... هذا ماكنت مقتنع به ..
                            كنت دائما أردد كلمة الحوينى و مقتنع به تماما .. إنه ليس من الحكمة أن تخالف ما تدعوا إليه ..
                            ده على إساس إنه الداعى أصلا يقتنع بإنه يخالف ما يدعوا إليه ..
                            حاجات كتير الواحد أتعلمها من الخلافات بين الدعاة ..
                            مش مقال و لا شريط ..

لو ان كل شيخ ذو علم يتبع معز مسعود اولا اوعمر خالد ثانيا في طريقته

...... في الدعوة بالهداوة و السعي و ليس التكلم فقط على الفضائيات بدون الصياح ( العياط ) الذي يجيب لك الصداع و تغير المحطة فورا ............

لا اعلم من هو الافضل في العلم ...... لكني اعلم من هو يجذب و ترتاح في سماعه بسبب طريقته
                              اخوكم بــــــدر الســـــــعـــــدون ...

[/
                              دروس المرحوم احمد .. رحمه الله

facebook

ياجماعه كفايه بقى حرام عليكم هههههههه
                                بصوا ياجماعه واضح اصلا ان انتم ماتعرفوش الفرق بين انواع الخلاف المختلفه اسمع ياللى بتحب مصطفى حسنى اسمع حلقته فى خدعوك فقالوا عن الاختلاف انا سمعتها الراجل رغم ان كلامه بسيط جدا لا ي}هله حتى انه يكون طالب علم الا ان مجمله فيه صح وهو قال ان اللى الصحابه ماختلفوش غيه او العلماء الكبار زى الائمه الاربعه ماختلفوش فيه يبقى ماينفعشى نختلف احنا فيه
                                واجماع الالمه اللى نقله بن تيميه شيخ الاسلام وبن الفيم اعتقد ان ماينفعشى حد تانى مهما كان حجمه انع يخالف
                                هنيجى لنقطه تانيه لو العمليه كده ياسيدى قوللى ايه رأيك فى الحجاب انا ممكن اجيبلك ادله على انه مش فرض وكمان الختان اللى الناس بيبدعوه دلوقتى ويقوللك مافيش دليل عليه ولا العاده السريه ممكن اجيبلك ادله على ان صحابه كانوا بيعملوها تفتكر انها شطاره يغنى انى اجيب ادله اللى بيتبع هواه بيمشى وراه وخلاص بس كل الادله دى زى ادلة اباحة الموسيقى مرجوحه ومردود عليها الاف المرات ومعروف الكلام ده عن اهل العلم
                                بالنسبه للاخ اللى بيقول رأى صواب يحتمل الخطأ ورأى غبرى خطأ يحتمل الصواب ده ياسيدى فى مسائل الخلاف السائغ بس مش الغير سائغ واسمع كلام مصطفى حسنى يعنى الخلاف اللى ماجاش فيه نص صريح اللحيه والموسيقى وغيرها فيها نصوص صريحه من السنه واجماع من الصحابه ومن الائمه الاربعه لكن الهوى هو اللى بيودينا فى داهيه
                                فقه الخلاف مش فى قعده هنتكلم عليه فقه الخلاف الشيخ محمد اسماعيل المقدم اللى مدى للشيخ محمود المصرى الاجازه اه ياللى بتسمع مصطفى حسنى لما استضاف الشيخ محمود المصرى ولما وراله الاجازه فى الكتب السته ولما قالله الشيخ محمد اسماعيل شيخنا شوف مصطفى حسنى نفسه قال شيخنا واستاذنا كلنا
                                علشان لو ماكنتش تعرفه يعنى فده من اعلم علماء مصر شرح فقه الخلاغ غى اكتر من 10 محاضرات والشيخ ياسر برهامى ليه كتاب جميل جدا اسمه فقه الخلاف دعوه لعلاقه افضل بين الاتجاهات المعاصره
                                وبالنسبه للاخ ابو بدر بيقول انه مش بيحب اللى يزعق ويصرخ وبيحب اللى بيجذبه برده ده من الهوى ياأخى مش العيره بان العالم يجذبك الفنانين الساقطين ممكن يجذبوك لكن علم العالم هو المعيار وانت بتكره الصوت العالى دى حاجه بتاعتك ماتقولهاش للناس
                                والا الرسول نفسه كان بيصيح فى الصحابه ويخوفهم بذكر هادم اللذات فهل انت مش بتحب الرسول
                                وللمره المليون باقوللك جاوب على سؤالى هل الموسيقى طيبات ولا خبائث
                                ينفع نجتمع فى بيت الله او نجنكع على حفله موسيقيه وبعدين نقوم نقول سبحانك اللهم وبحمدك
                                ونبقى خدنا الثواب
                                انت ماسمعتش عن سوء الخاتمه للى ماتوا وهما بيسمعوا موسيقى او فى حغلات موسيقى صاخبه وغيره

اللهم ردنا الى ديننا ردا جميلا واهدنا الى سواء السبيل اخى لو انت عاوز تسمع الموسيقى اسمعها بس ماتقولشى كلام اولا يبرر موقفك ثانيا هتخلى ناس ممكن يقتنعوا بيه ويسمعوا ويبقى كله فى ميزانك يوم القيامه
                                زاخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين

يعمل...
                                X