Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بجد بجد اماااااانه جاوبوني انا مشتركه مخصوص

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• بجد بجد اماااااانه جاوبوني انا مشتركه مخصوص

السلام عليكم

انا اشتركت مخصوووص عشان اسالكم وكمان عجبتني المواضيع اوي و مساعدتكم لبعض
    اصلي قعدت اتفرج شويه قبل ما اسال

مش عارفه ده مكان سؤالي ولا ايه لو لا ياريت المشرفين ينقلوه للمكان الصح

دلوقتي انا خريجه حاسبات و معلومات دفعة السنادي

و حابه اكمل ف مجال الجرافيك لان مفيش غيره شدني طول فترة دراستي و لقيت نفسي فيه شويه و ممتع الى حد ما بالنسبالي

طيب دلوقتي انا الانيميشن داخل دماغي اكتر بس اشطه يعني المعماري مش هقول لا

االسؤااال بعد الرغي دا

عايزة اخد كورس مش عايزة اقرا ولا انزل حاجات لااا كوووووووورس عشان مش بفهم غير كدا و عشان التزم

اخد كورس مايا ولا ماكس؟؟؟؟ دا اول سؤال

ومين فيهم مطلوب اكتر في سوق العمل؟

و عايزة اعرف مين فيهم اصعب؟؟؟؟

و كمان لو فرضا قررت اخد الاتنين ابدا بمين فيهم؟؟

ومين فيهم اللي اشمل؟؟

و اهم سؤال اخد فييييييييين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟طبعا في القاهره
    وياريت يكون Autodesk Authorized Training center
    لو حد مجرب مكان كويس او سمع عنه يقولي و اللي يعرف مكان وحش يقولي برده عشان ابعد عنه

صاحبتي بتاخد في مركز الثقافي الروسي بتاخد مايا ولحد دلوقتي بتقولي عاجبها جداا
    بس انا عايزة خيارات اكتر يعني قولولي ايه تاني و هل هو فعلا كويس؟؟؟

اه و كمان عايزة المكان اللي هتقلولي عليه يكون بيخليني اعمل مشروع وانا في الكورس عشان اطبق مع العلم ان المركز الثقافي بيخليهم يعملوا كدا عشان كدا عاجبني بس عايزة اماكن اكتر و انا انقي

طولت عليكو بس معلش مرتبكه و مش عايزة اتدبس وياريت بليز الكل يجاوب و ينصحني

اه معلش كمان سؤال ههههههههه هو الشغل فيه مطلوب اووي؟يعني بسهوله هلاقي ولا صعب جدا؟؟وهل لازم خبره فظيعه ولا كم سنه ولا عادي اكون فريش لسه متخرجه؟

بس كدا

انطلقوا

ييييييييي ف كمان سؤال

مين فيهم اللي لو اخدته اقدر اشتغل على التاني كمان من غير ما اخد فيه كورس؟؟؟ولا مفيش الاوبشن دا

بصي لو انتي عاوزة تعملي مودل شخصيات وكاركتر انيميشن خليكي في المايا اما لو غاوية معماري فخليكي مع الماكس
      وعامة كل برامج الثري دي بتعمل ده وده بس نصحتي ليكي خليكي مع المايا لأنه أشمل وأعم وأسهل من الماكس وفيه حاجات رهيبة مش موجودة في الماكس .. بالنسبة لمكان الكورس فيه فيوجن في مدينة نصر عند مستشفى الوفاء والأمل بس معرفش فين بالزبط وفيه كمان كارتون لاب في مدية نصر برضو ورا مطعم توم آند بصل وده موقع كارتون لاب http://www.3dcartoonlab.com .. ونصيحتي ليكي تروحي فيوجن هناك بيدرس المايا واحد اسمه محمد راغب وده وحش في المايا وهو الي علمني وعلم ناس كتير اوي برنامج المايا ..

الكورس في فيوجن مدته 7 شهور بحوالي 5000 جنيه .. بس بجد يستاهل .. وممكن اسالك فين مكان المعهد بالزبط واجبلك نمرة التليفون ... بس اديني كام يوم كده ..

ومفيش داعي تتعلمي المايا والماكس .. لإن الاتنين بيأدو نفس العمل بس المايا اسهل ومنظم اكتر وفيه حاجات مش موجودة في الماكس ..
      بالنسبة للمطلوب اكتر في سوق العمل هم الاتنين مطلوبين جدا بس اعتقد المايا مطلوب اكتر ..
      وفي النهاية شغلك هو الي بيجبر الشركات انها تتنافس عليكي وتديكي اعلى مرتب ..
      والوقت الي حتضيعيه وانتي بتتعلمي الاتنين ممكن تضيعيه وانتي بتحترفي برنامج واحد ..

وممكن تشوفي الموضوع ده ممكن يفيدك
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=181636&page=2

حاجة اخيرة عايز أقولهالك .. المايا مع الأفتر افكتس بيعمل شغل رهييييييييييييييييييييييب جدا .. فحاولي تتعملي كمان الأفتر افكتس ..

أتمنى يا رب ردي يكون فيه فايدة ليكي ..

وتحياتي ليكي وبالتوفيق ..

قال الشاعر المصري الرائع سيد حجاب
      نقلا عن أستاذه " ليس العظيم من يشعر الناس بضئالتهم
      إنما العظيم من يفجر العظمة المدفونة
      في صدور الناس"
      وهذا ما يقوم به أعضاء المنتدى الكرام

امسح ذنوبك وإن كانت مثل زبد البحر
      اضغط على الرابط ولن تندم

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

http://The Best Site - I Recommend To Visit It

My Channel On Youtube :

http://www.youtube.com/user/guitariero5?feature=mhum

المشاركة الأصلية بواسطة mariam87 مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم
        وعليكم السلام

انا اشتركت مخصوووص عشان اسالكم وكمان عجبتني المواضيع اوي و مساعدتكم لبعض
        اصلي قعدت اتفرج شويه قبل ما اسال

مش عارفه ده مكان سؤالي ولا ايه لو لا ياريت المشرفين ينقلوه للمكان الصح

دلوقتي انا خريجه حاسبات و معلومات دفعة السنادي

و حابه اكمل ف مجال الجرافيك لان مفيش غيره شدني طول فترة دراستي و لقيت نفسي فيه شويه و ممتع الى حد ما بالنسبالي

طيب دلوقتي انا الانيميشن داخل دماغي اكتر بس اشطه يعني المعماري مش هقول لا

المايا يعمل انميشن و معماري
        والماكس يعمل معماري و انميشن

االسؤااال بعد الرغي دا

عايزة اخد كورس مش عايزة اقرا ولا انزل حاجات لااا كوووووووورس عشان مش بفهم غير كدا و عشان التزم

اخد كورس مايا ولا ماكس؟؟؟؟ دا اول سؤال

ومين فيهم مطلوب اكتر في سوق العمل؟

الاثنين مع افضلية للماكس

و عايزة اعرف مين فيهم اصعب؟؟؟؟

لاشيء صعب مع الممارسة كل شيء يسهل ان شاء الله

و كمان لو فرضا قررت اخد الاتنين ابدا بمين فيهم؟؟

لا انصحك يعني البرنامجين يقومان بنفس العمل .. الاصح التركيز في برنامج واحد والتمكن منه

ومين فيهم اللي اشمل؟؟

الاثنين برامج عملاقة

و اهم سؤال اخد فييييييييين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟طبعا في القاهره
        وياريت يكون Autodesk Authorized Training center

موقع اوتدسك فيه المعاهد المعتمدة
        ابحثي علك تجدين في بلدك
        http://usa.autodesk.com/adsk/servlet...12&id=14238514

لو حد مجرب مكان كويس او سمع عنه يقولي و اللي يعرف مكان وحش يقولي برده عشان ابعد عنه

صاحبتي بتاخد في مركز الثقافي الروسي بتاخد مايا ولحد دلوقتي بتقولي عاجبها جداا
        بس انا عايزة خيارات اكتر يعني قولولي ايه تاني و هل هو فعلا كويس؟؟؟

اه و كمان عايزة المكان اللي هتقلولي عليه يكون بيخليني اعمل مشروع وانا في الكورس عشان اطبق مع العلم ان المركز الثقافي بيخليهم يعملوا كدا عشان كدا عاجبني بس عايزة اماكن اكتر و انا انقي

طولت عليكو بس معلش مرتبكه و مش عايزة اتدبس وياريت بليز الكل يجاوب و ينصحني

اه معلش كمان سؤال ههههههههه هو الشغل فيه مطلوب اووي؟يعني بسهوله هلاقي ولا صعب جدا؟؟وهل لازم خبره فظيعه ولا كم سنه ولا عادي اكون فريش لسه متخرجه؟

على حسب
        1- الواسطة
        2- التمكن من البرنامج
        3- الخبرة

بس كدا

انطلقوا

ان شاء الله اكون افدتك ولو قليلا
        بالتوفيق
        سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
        Alias Wavefront MAYA

المشاركة الأصلية بواسطة M. Maya مشاهدة المشاركة
          بصي لو انتي عاوزة تعملي مودل شخصيات وكاركتر انيميشن خليكي في المايا اما لو غاوية معماري فخليكي مع الماكس
          وعامة كل برامج الثري دي بتعمل ده وده بس نصحتي ليكي خليكي مع المايا لأنه أشمل وأعم وأسهل من الماكس وفيه حاجات رهيبة مش موجودة في الماكس .. بالنسبة لمكان الكورس فيه فيوجن في مدينة نصر عند مستشفى الوفاء والأمل بس معرفش فين بالزبط وفيه كمان كارتون لاب في مدية نصر برضو ورا مطعم توم آند بصل وده موقع كارتون لاب http://www.3dcartoonlab.com .. ونصيحتي ليكي تروحي فيوجن هناك بيدرس المايا واحد اسمه محمد راغب وده وحش في المايا وهو الي علمني وعلم ناس كتير اوي برنامج المايا ..

الكورس في فيوجن مدته 7 شهور بحوالي 5000 جنيه .. بس بجد يستاهل .. وممكن اسالك فين مكان المعهد بالزبط واجبلك نمرة التليفون ... بس اديني كام يوم كده ..

ومفيش داعي تتعلمي المايا والماكس .. لإن الاتنين بيأدو نفس العمل بس المايا اسهل ومنظم اكتر وفيه حاجات مش موجودة في الماكس ..
          بالنسبة للمطلوب اكتر في سوق العمل هم الاتنين مطلوبين جدا بس اعتقد المايا مطلوب اكتر ..
          وفي النهاية شغلك هو الي بيجبر الشركات انها تتنافس عليكي وتديكي اعلى مرتب ..
          والوقت الي حتضيعيه وانتي بتتعلمي الاتنين ممكن تضيعيه وانتي بتحترفي برنامج واحد ..

وممكن تشوفي الموضوع ده ممكن يفيدك
          http://www.maxforums.net/showthread.php?t=181636&page=2

حاجة اخيرة عايز أقولهالك .. المايا مع الأفتر افكتس بيعمل شغل رهييييييييييييييييييييييب جدا .. فحاولي تتعملي كمان الأفتر افكتس ..

أتمنى يا رب ردي يكون فيه فايدة ليكي ..

وتحياتي ليكي وبالتوفيق ..

بجد بجد بجد اللللللللف شكر ليك مكنتش اتوقع هتردوا عليا النهارده و حد صاحي
          هخش في الاسئله
          دلوقتي فيوجن بما انك تقريبا شكلك خدت فيها
          الشهاده بقى معتمده من اوتوديسك؟؟؟؟
          انا نفسي اخد في مدينه نصر لاني من هناك مش عايزة مشوار علقه اكره فيه الكورس و ارجع مفرهده
          فالاوليه لمدينه نصر + يكون الشهاده معتمده من اوتوديسك

نيجي اني بحب معماري ولا انيميشن
          انا لا جربت دا ولا دا بس يعني بحب اتفرج على كرتون هههههههههه فمن هنا قولت اني عايزة ادوس في الانيميشن

ممممم الموضوع مشكور عليه هقراه ناو لحد ما تكملوا رد عليا

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.jokeR مشاهدة المشاركة

ان شاء الله اكون افدتك ولو قليلا
          بالتوفيق
          ثااااااااااااااانك يوووووووووو يا جووكر ربنا يخليييك

انا في الكامحه خدنا الماكس ومش عارفه كان مضايقني هههههه مش حبيته
          صاحبتي اللي حكيت عنها فوق بتقولي دا المايا طلع اصعب من الماكس مع ان م.مايا بيقول غير دا بس مش عارفه اكيد اراء
          بس انا مشدوده للمايا اكتر مش عارفه ليه

بقولك دخلت على السايت بتاع اوتو ديسك و شوفت
          كتبت مايا لقيت جابلي المركز الثقافي الروسي بسسسسسسسسسس تمام
          طيب كتبت ماكس جابلي كذا مكان ولكن جنب 4 منهم بس تقريبا محطوط ACC و الباقي لا
          يبقى بس اللي جنبه هو معتمد ؟؟طيب ليه طلعلي الباقي
          طيب روحت مختاره من برا ولا مايا ولا ماكس اخترت autodesk Certification center و اخترت مصر
          طلعلي 4 اماكن بسسسسسس جنبهم علامه acc
          المركز الثقافي الروسي و اي تي اي و و الرباط و قمت ده ولا اسمه ايه
          المهم دا معناه ان ال 3 الباقيين المايا فيهم معتمده من هناك؟؟لو اه ليه مش ظهروا اما اخترت تحديدا المايا؟؟؟

هريييييييييييتك اسئله معللللللشمليش غيركم
          هو ال اي تي اي الكورس بيبقى في الهرم ولا مصر الجديده؟؟

لاني اللي رسيت عليه كدا اني بشووف مكان معتمد غير المركز الروسي دا عشان بعيد عني و بتخنق من كدا بس طبعا هو اخر احتمال و يارب مش اتدبس فيه

ايه دا ايه دااااااا جوووووكر مخدتش بالي انك مش مصري معلش سوووووووري حسيتك مصري
            طب كدا يا جماعه حد يجاوبلي على الاسئله اللي هريتو بيها
            بس لو انت عايش في مصر جاوبلي طبعا لا مفر هههههههههه

م.مايااااااا بليز بليز جااوبني بما انك قولت فيوجن دلوقتي دخلت على السايت بتاعها لقيتهم كاتبين انهم بقوا معتمدين من اوتوديسك
              سؤال اكيد غبي بس معلش استحملوا هههههه هو ينفع يبقى ماكس معتمد من عنده و يبقى على المايا لا؟؟؟ولا طالما خد الاعتماد يبقى على اي كورس من دول عنده معتمد؟؟؟

و استاذ راغب هو في فيوجن ولا في كارتون لاب؟؟؟

و معلش سؤال ممكن مش ترد عليه خاالص ولا كانك شفته لو مش عايز
              هو حضرتك شغال ايه؟؟يعني بعد ما خدت الكورس اشتغلت فعلا في مجال الانيميشن و كدا ما شاء الله؟

سلام عليكم

بصى بقى

انا هتكلم فى افهمه بس وهو الانميشن

الانميشن بسسسسسسسسسسسسسسس يعنى لو هتفكرى فى تخصص تانى او حاجة تانية هيبقى كلامى كله ميخصكيش

بالنسبة للانميشن الموضوع بيختلف تماما

لان الانميشن ليه دراساته لواحده خالص بعيدا هعن انك هتستخدمى برنامج ايه مايا ولا ماكس ولا سينما ولا لو حتى الرسام بتاع الويندوز

ومبدئيا قبل اى حاجة

السوق طالب المايا ةالماكس وممكن الماكس اكتر بسبب حاجة اسمها الكركتر استوديو (ربنا ياخدوا بوظ المجال ) بس عموما تقدرى تقولى الفرص شبه متساوية

وقبل اى حاجة برده عشان تحركى على اى برنامج منهم محتاجة يوم اما تبقى مستواكى الفكرى منحدر اسبوع بالكتير وتفهمى ادوات كل برنامج منهم

فتتعلمى ايه فيهم مش هى دى المشكلة
                المشكلة بعد اما تتعلمى الادوات هتحركى ازاااااااااااااااااااى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بصى لو عايزة انميشن للاسف للاسف مش هلاقى كورسات محترمة فى مصر
                لو انتى مكسلة تتحركى من بيتكم اصلا ممكن تسجلى فى انميشن مينتور
                دى اشهر مدرسة فى العالم كله للانميشن وهى اون لاين على فكرة يعنى حتى انتى لو فى امريكا هتدرسى اون لاين برده

بس غالية شويتين تلاته اربعة كده
                سنة ونص تقريبا وهتدفعى فيهم حوالى 18000 دولار
                وطبعا الانجليزى بتاع لازم يكون ممتاااااااااز
                لو ده فى امكانياتك صدقينى يبقى حرام متعمليهوش
                وهما كمان بعد الكورس بيرشحوا الطلبة بتوعهم فى اكبر استودياهات العالم وخاصة لو انتى موهوبة ومتميزة فى وسطهم

اما بقى لو مش هينفع

ففى حاجات ممتازة كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير اوى على النت وتقدرى توصلى برده

بس مجهود كبير

هو عموما المجال ده والانميشن بالزات مجهود جبار

عموما انا ادديتلك فكرة
                وانتى حددى انتى عايزة ايه

ممكن تحملى اسطوانة انترودكشن للمايا وتفهمى منها التخصصات ماشية ازاى من خلال شرحه

او تعملى سيرش على الانميشن وتشوفى درس ولا اتنين اون لاين تشوفى ايه الى بيحصل وهتلاقى نفسك فين

ولو استقريتى ابقى اكتبلك شوية حاجات تحمليها دى لازم تبقى عند اى انميتور

بس طبعا لو استقريتى على الانميشن.
                غير كده انا مقدرش افيدك فى حاجة خااااااااااااالص

ربنا يوفقك ويوفقنا

المشاركة الأصلية بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة
                  سلام عليكم

بصى بقى

انا هتكلم فى افهمه بس وهو الانميشن

الانميشن بسسسسسسسسسسسسسسس يعنى لو هتفكرى فى تخصص تانى او حاجة تانية هيبقى كلامى كله ميخصكيش

بالنسبة للانميشن الموضوع بيختلف تماما

لان الانميشن ليه دراساته لواحده خالص بعيدا هعن انك هتستخدمى برنامج ايه مايا ولا ماكس ولا سينما ولا لو حتى الرسام بتاع الويندوز

ومبدئيا قبل اى حاجة

السوق طالب المايا ةالماكس وممكن الماكس اكتر بسبب حاجة اسمها الكركتر استوديو (ربنا ياخدوا بوظ المجال ) بس عموما تقدرى تقولى الفرص شبه متساوية

وقبل اى حاجة برده عشان تحركى على اى برنامج منهم محتاجة يوم اما تبقى مستواكى الفكرى منحدر اسبوع بالكتير وتفهمى ادوات كل برنامج منهم

فتتعلمى ايه فيهم مش هى دى المشكلة
                  المشكلة بعد اما تتعلمى الادوات هتحركى ازاااااااااااااااااااى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بصى لو عايزة انميشن للاسف للاسف مش هلاقى كورسات محترمة فى مصر
                  لو انتى مكسلة تتحركى من بيتكم اصلا ممكن تسجلى فى انميشن مينتور
                  دى اشهر مدرسة فى العالم كله للانميشن وهى اون لاين على فكرة يعنى حتى انتى لو فى امريكا هتدرسى اون لاين برده

بس غالية شويتين تلاته اربعة كده
                  سنة ونص تقريبا وهتدفعى فيهم حوالى 18000 دولار
                  وطبعا الانجليزى بتاع لازم يكون ممتاااااااااز
                  لو ده فى امكانياتك صدقينى يبقى حرام متعمليهوش
                  وهما كمان بعد الكورس بيرشحوا الطلبة بتوعهم فى اكبر استودياهات العالم وخاصة لو انتى موهوبة ومتميزة فى وسطهم

اما بقى لو مش هينفع

ففى حاجات ممتازة كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير اوى على النت وتقدرى توصلى برده

بس مجهود كبير

هو عموما المجال ده والانميشن بالزات مجهود جبار

عموما انا ادديتلك فكرة
                  وانتى حددى انتى عايزة ايه

ممكن تحملى اسطوانة انترودكشن للمايا وتفهمى منها التخصصات ماشية ازاى من خلال شرحه

او تعملى سيرش على الانميشن وتشوفى درس ولا اتنين اون لاين تشوفى ايه الى بيحصل وهتلاقى نفسك فين

ولو استقريتى ابقى اكتبلك شوية حاجات تحمليها دى لازم تبقى عند اى انميتور

بس طبعا لو استقريتى على الانميشن.
                  غير كده انا مقدرش افيدك فى حاجة خااااااااااااالص

ربنا يوفقك ويوفقنا
                  وعليكم السلام و رحمة الله

يااه يا اسلام ثانكيو من القلب

اول حاجه مش هينفع اخد الكورس اللي على النت دا لا صعب جدا كمان
                  و كمان انا حابه انزل من البيت انتوا فهمتوني غلط ههههههه انا حابه انزل بس مش اروح بعيد اوي لدرجه اني انام في الطريق بقى يعني الدقي دي علقه بجد بالنسبالي
                  دلوقتي قولتلي كله فاشل ف مصر

طب بجد مش عارفه كلامك خلاني افكر تاني في كل حاجه
                  انا كنت حابه حوار مايا و ماكس دا عشان لقيت ان الفوتوشوب و الويب ديزاين و الفلاش وكدا منتشر جدااا(قصدي في الديزاين و الجرافيك) فقولت خلاص اروح للقليل عشان الاقي فرصتي
                  اصل انا بكرهه ال[programing مع ان ده كان قسمي في كليتي العزيزة فده مستبعداه للابد
                  في كمان تخصص النيتورك خدتو ده برده بس مش حباه اوي بس شغال يعني مكنتش حباه عشان شيفاه صعب
                  بس بعد كلامك عن الانيميشن كنت هعيط ههههه شكله صعب اخر حاجه

مش عااااااااااااااااااارفه
                  هو صعب اووي كدا؟؟؟و كمان منتشر اوي كدا؟؟
                  انا بصراحه كل ما اشوف طلبات شغل الاقي عايزين ماكس عمري تقريبا ما شفت مايا !!!!!!!!! هو طلبه قليل ولا ايه
                  طب لو خدت ماكس بس انا عايزة شغل الاعلانات و الانيميشن البسيط الكويس مش الواو يعني avetar كدا هعرف ولا ده شغل المايا و الماكس لخمه فيه؟

مش عارفه بقى يا اسلام حاسه اني هعيد التفكير خايفه الموضوع يطلع اكبر مني و احتاس فيه
                  و كمان محدش قلي سهل الاقي شغل ولا لازم خبره كذا سنه
                  و الواحد ينفع يشتغل للشركه من بيته في المجال ده صح؟

انا كنت حابه حوار مايا و ماكس دا عشان لقيت ان الفوتوشوب و الويب ديزاين و الفلاش وكدا منتشر جدااا(قصدي في الديزاين و الجرافيك) فقولت خلاص اروح للقليل عشان الاقي فرصتي
                    اصل انا بكرهه ال[programing مع ان ده كان قسمي في كليتي العزيزة فده مستبعداه للابد
                    في كمان تخصص النيتورك خدتو ده برده بس مش حباه اوي بس شغال يعني مكنتش حباه عشان شيفاه صعب

اختارى حاجة من اتنين يا تدورى على الى تحبيه
                    يا تدورى على السهل
                    طول ما انتى بتدورى على الاتنين مش هتعملى حاجة خالص

لو بتتكلمى على فرص بس البراجرامينج مش وحش بالعكس المجال ده ممتاز لو اهتميتى بيه خاصة الجافا دلوقتى مطلوبين جدا
                    وانتى اكيد عندك خبرة كويسة من الكلية

اما لو بتدورى على الى بتحبيه الموضوع هنا يختلف

ومحدش قال ابدا ان الانميشن مش صعب لازم تكونى بتحبيه (بس لو بتحبيه هتبقى مستمتعة جدا بجد )
                    وانا مقولتش ان كل الى فى مصر فاشلين ولا حاجة
                    انا بس بقولك بالنسبة للانميشن انا مشفتش حد بيدرسه صح
                    كله بيهتم بالادوات وبينسى الفن ده زات نفسه
                    لكن فى بقيت التخصصات هتلاقى حاجات حلوة كتير فى مصر تعلمهالك

وبالنسبة للمايا والماكس والفرص انا جوبتك مرة

وموضوع الشغل من البيت ده موجود بس لازم الاول تكونى اشتغلتى واتعرفتى وشغلك كويس
                    بس طبعا شغلك مع تيم ورك حاجة تانية

وفرص العمل برده بالنسبة للمايا والماكس قولتلك مش هتفرق لان الادوات بتاعت الانميشن تافهة جدا فى كل البرامج مش محتاجة وقت اصلا

المهم تكونى كويسة فعلا ده الى هيشغلك ويخلى فرصتك ممتازة

واكيد لازم تفكرى كويييييييييييييييييييييس

المشاركة الأصلية بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة

اختارى حاجة من اتنين يا تدورى على الى تحبيه
                      يا تدورى على السهل
                      طول ما انتى بتدورى على الاتنين مش هتعملى حاجة خالص

لو بتتكلمى على فرص بس البراجرامينج مش وحش بالعكس المجال ده ممتاز لو اهتميتى بيه خاصة الجافا دلوقتى مطلوبين جدا
                      وانتى اكيد عندك خبرة كويسة من الكلية

اما لو بتدورى على الى بتحبيه الموضوع هنا يختلف

ومحدش قال ابدا ان الانميشن مش صعب لازم تكونى بتحبيه (بس لو بتحبيه هتبقى مستمتعة جدا بجد )
                      وانا مقولتش ان كل الى فى مصر فاشلين ولا حاجة
                      انا بس بقولك بالنسبة للانميشن انا مشفتش حد بيدرسه صح
                      كله بيهتم بالادوات وبينسى الفن ده زات نفسه
                      لكن فى بقيت التخصصات هتلاقى حاجات حلوة كتير فى مصر تعلمهالك

وبالنسبة للمايا والماكس والفرص انا جوبتك مرة

وموضوع الشغل من البيت ده موجود بس لازم الاول تكونى اشتغلتى واتعرفتى وشغلك كويس
                      بس طبعا شغلك مع تيم ورك حاجة تانية

وفرص العمل برده بالنسبة للمايا والماكس قولتلك مش هتفرق لان الادوات بتاعت الانميشن تافهة جدا فى كل البرامج مش محتاجة وقت اصلا

المهم تكونى كويسة فعلا ده الى هيشغلك ويخلى فرصتك ممتازة

واكيد لازم تفكرى كويييييييييييييييييييييس
                      لا الجافا مش خدته بتوسع مليش فيه للاسف الشديد
                      انا ليا في ال سي شارب دي اكتر حاجه خنقونا بيها في الكليه
                      وخدت حاجات كتير اوي و كلها بكرها
                      وخدت زي ما قولتلك ماكس و اشتغلت بيها و عملت مشروع جيم كدا و بلاش اقلكوا كان ازاي بجد كويس اني نجحت هههههههههه
                      بس احنا في الجيم جبنا الصور ثري دي و حطيناها و الحوار كله ان نخليه يمشي و يأدي في اللعبه و كدا لكن مش رسمنا
                      في المايا طبعا برسم و الماكس كمان لكن احنا مش خدنا بتوسع اوي
                      بس كنت حابه الموضوع وانا بشتغل كنت مبسوطه و مسلي اينعم ساعات كنت بشد في شعري بس ارحم من السي شارب مش بشد في شعري من غير تسليه

اانا بس يا اسلام خايفه ادوس في المايا مطلعش قدها و احبط و مكملش الكورس لاني بحبط بسهووووووووووله جدا خصوصا ان مشكلتي في حياتي التيم وورك اللي كان معايا في مشاريعي كل مرة حد شكل و انيل من بعض عقدوني و طبعا في الكورس اكيد هنعمل مشروع سوا خايفه بقى افشل ف الحوار ده ف انسحب

معلش صدعتك مووت بس يعني كنت بقول كل اللي فبالي بالنسبه للموضوع

طيب دلوقتي من كلامي تنصحني اخش في المايا؟؟؟
                      بس انا هاخد كورس ان شاء الله لاني مش هعرف من سي دي ولا اونلاين ممكن اتفرج و اخد فكره اه لكن اتعلم و افهم جامد و اشتغل بقى معتقدش

بصى انا مقدرش انصحك بحاجة خالص انتى الى لازم تقررى

لو كان ينفع كان اشطة اوى مكنش حد غلب

بس هنصحك تقلبى فى المنتدى هنا وافهمى ايه هيا التخصصات ومطلوب منك يكون عندك ايه وتعملى ايه عشان تتمكنى منها

وادخلى مدرسة الانميشن قلبى فى المواضيع وشوفى ازاى بنشتغل

وكده تقدرى انتى تاخدى القرار لوحدك

وفكك من حوار المايا والماكس ده عشان حوار تعبان ركزى بس الاول انتى عايزة تعملى ايه بيهم وبعدين ابقى اختارى

انا شخصيا مبحبش الماكس وبحب اشتغل على المايا جدا بس طبعا المهم هتشتغلى عليهم ايه

يلا ربنا يوفقك

احم احم هو في ايه
                          ايه كل ده كلام انا باخد كورس مايا دلوقتي هبعت لحضرتك التفاصيل في رساله خاصه

بصي يا مريم محمد راغب كان بيدرس في كارتون لاب بس حاليا هو بيدرس في فيوجن .. الحاجة التانية
                            سواء كان المركز متمد من أوتوديسك او مش معتمد فالمهم هو شطارك انتي في البرنامج ...
                            انا بصراحة مخدتش في فيوجن بس أعرف ناس بياخدو مع محد راغب هناك ومبسوطين جدا جدا معاه ..
                            محمد راغب باعتبار انه صحبي فهو الي علمني المايا وانا كملت تعليم مع نفسي ..
                            انا يا ستي شغال في المونتاج والجرافيكس .. بس محصليش فرصة اشتغل بالمايا لأني عايز اطور نفسي فيه اكتر واكتر قبل ما اشتغل بيه ..

والمايا زي ما قولتلك بيعمل شغل هااااااااااااااااااااااااايل واسهل من الماكس كتيرجدا وحبوب اوي عن الماكس .ههههه ..

قال الشاعر المصري الرائع سيد حجاب
                            نقلا عن أستاذه " ليس العظيم من يشعر الناس بضئالتهم
                            إنما العظيم من يفجر العظمة المدفونة
                            في صدور الناس"
                            وهذا ما يقوم به أعضاء المنتدى الكرام

امسح ذنوبك وإن كانت مثل زبد البحر
                            اضغط على الرابط ولن تندم

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

http://The Best Site - I Recommend To Visit It

My Channel On Youtube :

http://www.youtube.com/user/guitariero5?feature=mhum

الى الصديقة التائهة مريم

نفس الاسئلة و نفس التوهان و نفس الحيرة الى كلنا بنتحيرها
                              انا هقول رأئى فى موضوع مريم لان فعلا موضوع مهم و بيهم ناس كتير مش مريم لوحدها

اولا بالنسبة لاختيار البرنامج سواء كان مايا او ماكس او سينما او اى برنامج
                              كلهم شبة بعض
                              و كلهم بيتعمل بيهم افلام و العاب قوية جدا
                              و كلهم فيهم ناس محترفة
                              يعنى بتلاقى اشهر محترفين فى العالم بيستخدمو مايا
                              و تلاقى محترف تانى بيستخدم ماكس و تلاقى محترف تالت بيستخدم سينما فور دى
                              انت استخدم الى انت عايزة و الى تحس انك مرتاح علية
                              انا شخصيا جربت مايا و ماكس
                              و بشوف ان مايا بالنسبالى احسن اكذا سبب
                              اولا فية كل شىء بحتاجة
                              كمان اشهر الافلام بتتعمل ب مايا
                              و دا مش مقياس
                              و الاساس بقة ان عندى كل اسطوانات تعليمية لية
                              من الالف للياء من شركة ديجيتال توتورز
                              و لو خشيت على اى شركة تعليمية عالمية و منهم شركة ديجيتال هتلاقى ان كمية التعليم فى مايا اكتر بكتير من كمية التعليم فى ماكس و سينما و غيرة
                              دا معناة انة برنامج غنى بالافكت و التفاصيل
                              و تعليمة مش صعب
                              زية زى اى برنامج

دى حاجة
                              الحاجة التانية
                              بالنسبة لنظام التعليم
                              انا بشوف ان مفيش اى مكان فى العالم هيديلك كل الى انت محتاجة
                              مهما كان يعنى حتى لو روحت امريكا نفسها
                              مش هيقدر يشرحلك كل حاجة
                              اكيد فى حاجات هتقع منة و لازم انت تكتشفها بنفسك
                              المدرب دا ما هو الا رجل مساعد لك و انت لازم تتعب و تعتمد على نفسك
                              بس فى مدربين كويسيين و مدربين ما بيقدروش يوصلو المعلومة
                              انا عن نفسى ما بدرسش مايا فى اى معهد ولا عند اى مدرس
                              معتمد على نفسى و على الاسطوانات و طبعا على الله فى الاول و الاخر

و مقتنع ان فى ناس ما بتقدرش تتعلم مع نفسها
                              بتحتاج انها تتفاعل مع الطلبة و يبقى فى تنافس و تفاعل ما بين المدرب و المتدرب
                              عموما الى عايز يتعلم يختار اى معهد يكون سمعتة كويسة و لازم تعرف انة مش هياخد كل يعنى لازم تعتمد على نفسك فى الاخر
                              و بعدين فى شىء مهم جدا
                              ان المعهد هيساعدك فى انك تتعلم على البرنامج
                              لكن فى شىء تانى و هو الموهبة
                              يعنى حلو انك اتعلمت كل تفاصيل البرنامج و ازاى الاوامر دى كلها بتشتغل
                              طيب تمام
                              لكن لسة البقية و هى الاهم
                              الموهبو و الافكار دى كلها حاجات هتنبع منك انت
                              مش من المعهد ولا المدرس و حتى لو اتعلمت فى امريكا نفسها
                              و دا الى بيفرق المحترف عن العادى
                              و بالنسبة للشغل دا اولا رزق
                              لا لية علاقة بالمحترف ولا علاقة بالعادى ولا علاقة بالبرنامج الى هنتعلمو
                              يعنى هتيجى تقولى هو المايا مطلوب اكتر ولا ماكس فى السوق
                              هقلك الاتنين
                              بس انت اتعلمت ماكس
                              و الشركة الى طالبة موظفين طلبت حد يكون عارف مايا عشان مثلا فى خواص معينة و يعملو توافق فى الشركة شوف الحظ
                              و ممكن تتعلم مايا و ييجى الطلب على ماكس
                              مع ان الاتنين زى بعض و بيعملو نفس الشغل
                              و احنا بنتكلم عن 2011
                              كان زمان مايا بيتميز عن ماكس فى حاجات و ماكس يتميز عن مايا فى حاجات
                              لكن النهاردة فى 2011 مفيش فرق

عموما دى نصيحة
                              هقولها و اجرى على الله
                              و عليك الاختيار
                              انا بعد تفكير و تجربة
                              اتعلم مايا (انا عن نفسى بحبو اكتر )
                              المعهد (اى معهد كويس يكون فى مدربين كويسيين ) و مش هتدرس كل حاجة لازم تكمل لوحدك
                              الشغل (دا رزق فى ناس مش محترفة و شغالة كويس و بتكسب احسن من المحترفين ) ربنا بيقول (و عزتى و جلالى لارزقن قليل الحيلة ليتعجب كثير الحيلة )
                              فى حاجة تانى
                              لازم تدرس جنب مايا فوتو شوب و ادوب افتر افكت
                              دول تعلمهم سهل بالمقارنة بمايا طبعا
                              فى الاخر بترجع لموهبتك
                              اسأل نفسك هل انا موهوب فى الرسم و التصميم ولا لاء
                              لان مش البرنامج الى هيخليك محترف
                              موهبتك الى هتخليك محترف
                              و ربنا يوفق الجميع
                              و على فكرة انا مبتدأ و بحب مايا و افتر افكت و حلم حياتى انى اشارك فى عمل فلم كرتون
                              بس كل لما اخش فى تعليم مايا يطلعلى ظروف تشغلنى
                              ربنا معانا جميعا

يعمل...
                              X