Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيفية التغلب على المشكلة التي تظهر عند ريندر الفريمات بصيغة png

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيفية التغلب على المشكلة التي تظهر عند ريندر الفريمات بصيغة png

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لي سؤال حول كيفية التغلب على المشكلة التي تظهر عند ريندر الفريمات بصيغة png أو tga

حيث دائماً ما يظهر خط رفيع حول العنصر الذي تم عمل الريندر له، ويظهر هذا لاحقاً عند تجميع الفريمات على الأفتر إفكت على سبيل المثال

وهذا الخط الرفيع والذي يظهر كستروك على العنصر يكون بلون الخلفية التي يتم إختيارها من داخل الماكس

فالسؤال هو: هل يمكن عدم تحديد لون في خلفية الماكس من قائمة إنفيرونمينت environment بمعنى أن يتم الريندر على خلفية شفافة؟

شكراً لكم

نعم عن طريق تفعيل خيار الفا تشانل
    لا اله الا الله محمد رسول الله

الموضوع كله بسبب premultiplied alpha في خيارات الرندر ل tga مثلا
      لكن كحل سريع ممكن تحط فلتر simple chocker في الافتر وتخليه بكسل او نص بيكسل حسب الحاجة وهيشيلك البيكسلات اللي فاضله

السلام عليكم

شكراً إخواني ibra_zidan و doctor 3d على الردود الكريمة

بخصوص الألفا تشانيل، فأنا فعلاً أفعلها دائماً، ولكن المشكلة التي أتحدث عنها تظهر في حدود بكسل على حدود العنصر

بخصوص ال simple chocker فحسب ما فهمت أنه يقوم بمحو قيمة محددة من العنصر، ولكن أظن هذه مشكلة، لأن هذا الخط حول العنصر هو من العنصر ذاته ولكنه يكون شفافاً فيغلب عليه لون الأرضية، أرجو أن تكون قد فهمت قصدي.

بخصوص الpremultiplied alpha ممكن تشرح أكثر أخي دكتور، وهل تتواجد مثل هذه الخاصية في ال Png

شكراً لكم

الموضوع دلوقتي اتلخبط عندي انا مش فاهم مشكلتك ... هل هو اوبجكت شفاف او لامع وبالتالي يعكس لون الخلفية وهذا طبيعي اصلا وتود انت الالتفاف حوله ؟

ام المشكلة مشكلة اخرى ؟

ارجو صورة من الرندر او المشكلة في الافتر وهتركب الاوبجت الالفا على ايه بالظبط في الافتر للتوضيح اكتر المشكلة بقليل من التفصيل .. لكي استطيع مساعدتك ان شاء الله

أخي الكريم عذراً على تأخر الرد

المشكلة ليست بسبب أن العنصر شفاف، وإن كان من الممكن أن تظهر مشكلتي أيضاً في حالة ما إذا كان العنصر شفافاً

ولكنك تقترب من فهم مشكلتي، ما المطلوب لريندر العنصر ((فقط)) من دون ظهور لون الخلفية حتى إذا كان شفافاً؟

سأرفق صورة للمشكلة، حتى تتضح الأمور أكثر، شكراً لك

اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	1.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	44.0 كيلوبايت 
الهوية:	3277007

الإسم:	2.jpg 
الحجم:	38.3 كيلوبايت 
الهوية:	3277008

الإسم:	3.jpg 
الحجم:	35.3 كيلوبايت 
الهوية:	3277009

الإسم:	3png.jpg 
الحجم:	31.6 كيلوبايت 
الهوية:	3277010
                الملف الpng

المشكلة ابسط
                  الالفا تشانيل بتاع ورق الشجر بتاع الماكس مش مظبوط اوي دائما فيه مشاكل
                  وسعات الشجر اللي بيكون بالطريقة دي دائما فيه مشاكل

الشجر بتاع الماكس ده اساسا زبالة وليس بواقعي ولا بكارتوني سيبك منه وشوفلك اي شجر جاهز من افرموشن او من اي حته تانية

شكراً جزيلاً على ردك أخي الكريم
                    المسألة مش مسألة ورق الشجر ده بالذات، أنا بس كنت بأحاول أوضح عليه قصدي، المشكلة دي بتظهر في أي مجسم بيترندر سواء png أو tga
                    أتمنى تكون شفت وجهة نظري (الخطوط البيضا حوالين الشجرة كلها بالجذع والأوراق علماً إن اللون ده بيتغير بناءاً على إختيار اللون في قايمة إنفيرونمينت) ويكون للموضوع ده علاج
                    شكراً ليك

لو كان ده مجرد مثال فهي مشكلة premultoply alpha زي ما قولتك من الاول ده بيكون بيكسلات بين الابيض والاسود في الحواف فبتعكس الخلفية
                      فعل الخيار ده في رندر ال tga
                      premultiplied alpha

ولما تستورد في الافتر بيديك تلات خيارات للتعامل مع الالفا انت قوله انه premultiplied alpha وتقوله matte للكلور اللي في الخلفية الابيض مثلا فهو بيظبط اوتوماتيك البيكسلات دي حسب اللون اللي بتديهوله

بس وادعيلي

كان في واحد افتكس طريقة تانية نفسي افتكر الموضوع قريته فين

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                          لو كان ده مجرد مثال فهي مشكلة premultoply alpha زي ما قولتك من الاول ده بيكون بيكسلات بين الابيض والاسود في الحواف فبتعكس الخلفية
                          فعل الخيار ده في رندر ال tga
                          premultiplied alpha

ولما تستورد في الافتر بيديك تلات خيارات للتعامل مع الالفا انت قوله انه premultiplied alpha وتقوله matte للكلور اللي في الخلفية الابيض مثلا فهو بيظبط اوتوماتيك البيكسلات دي حسب اللون اللي بتديهوله

بس وادعيلي
                          ازيك ياهشام
                          فعلا دى احسن وافضل طريقة . ربنا يوفق الجميع

... تحياتى ...
                          موقع رسول الله صلى الله عليه وسلم www.rasoulallah.net

..............................................

إِذَا مَرَ الزَمَانُ ولَمْ تَرَونِي فَهَذَا خَطَئِ فَتَذَكَرُونِي وَإِنْ غِبْتُ وَلَمْ تَجِدُونِي أَكُونُ وَقْتَهَا بِحَاجٍة إِلَى الدُعَاءِ فَادْعُولِي

المشاركة الأصلية بواسطة Motion Designer مشاهدة المشاركة
                            ازيك ياهشام
                            فعلا دى احسن وافضل طريقة . ربنا يوفق الجميع

... تحياتى ...
                            اهلين عمي اشرف .. كيفك
                            واحشني والله

انا ارندر image sequence بصيغة png واجمع على الافتر ومعنديش مشكلة .. احتمال يكون عندك حاجة غلط

يعمل...
                              X