Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة انغلاق الماكس 2011 لوحده، فما الحل او البديل ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة انغلاق الماكس 2011 لوحده، فما الحل او البديل ؟

السلام عليكم

لدي الماكس 2011 x64 ويندوز 7
    البرنامج ينغلق لوحده وخصوصا عند عمل turbo smooth لمجسم ما رغم انه لا يحتوي على تفاصيل كثيرة
    مع العلم ان مواصفات جهازي كالتالي:
    core 2 duo 2.4 4GB RAM

اذا نصحتموني بتغيير النسخة فما هي النسخة المناسبة للويندوز 7 x64 ؟
    و اذا كان امكن رابط النسخة بدون كراك لانه يمنع وضع البرامج المقرصنة بالمنتدى.

و شكرا
    أريد أن أحسن مهاراتي كفنان, لذا أرجوا أن تقومو بإعطائي رأيكم الصريح, لا تقلقوا بشأن مشاعري

اخي سأحكي لك قصة اراها مشابهة لمشكلتك لدي صدبق لديه لابتوب بمواصفات عالية وكان نظام تشغيله ويندوز سفن اردنا تشغيل لعبة كونامي 2010 لكن عندما فتحنا الاعدادات وجدنا ان كرت الشاشة 64 ميغا فقط مع انه اكبر من ذلك كثيرا فقمنا بتجريب اللعبة علي حهاز اخر نفس الموديل والمواصفات بس بنظام تشغيل اكس بي فوجدنا ان كرت الشاشة هنا 320 ميغا واشتغلت اللعبة بدون مشاكل. خلاصة الكلام جودة الصورة في الويندوز 7 جات على حساب كرت الشاشة نصيحتي ليك لو الوندوز بتاعك اورجنال (يعني جاي مع الجهاز)ما تغيرو ولو ما اورجنال انصحك بالفستا او الاكس بي
    سيد الإستغفار
    اللهم أنت ربي, لاإله الا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت, أعوذ بك من شر ما صنعت, أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فأغفر لي فأنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
    اللهم فرج هم المسلمين
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
    [CENTER]

شكرا اخي ba7med

لاكن حل تغيير الويندوز اراه حلا صعب بالنسبة لي لانني تعودت على 7 كثيرا و اراه جميلا جدا في كل شئ و المشكل الذي ذكرته هو المشكل الوحيد الذي واجهته.

شكرا لك وفي انتظار باقي الاعضاء
      أريد أن أحسن مهاراتي كفنان, لذا أرجوا أن تقومو بإعطائي رأيكم الصريح, لا تقلقوا بشأن مشاعري

نفس المشكلة عندى مع السفن مش عارف اية السبب

بس لو كانت المشكلة ان ذاكره كارت الشاشة قليله زى ماوضح الاخ ba7med وان الكارت بلت ان انت ممكن تزودها من البايوس عادى جدا

ممكن توضح الكارت اللى عندك نوعه اية ؟؟

انا ايضا تعود على السفن لكن لانو مش مستقر معى لاسباب كثيرة فى الشغل .. رجعت فيستا .. لانة مستقر جدا .. معايا على الاقل

دة راى شخصى
          Senior Graphic Designer
          CG Student

نسخة الوندوز السفن اى اصدار
            ياريت لو كانت حاجه غير الألتيمات غيروها
            ultimate
            لأنها فيها مميزات عن النسخ التانيه من حيث الثبات وقبول برامج الأكس بى

انا نصبت ويندوز سيفن 64bit ultimate, الماكس 2008 64 bit (لا احد يسألني لماذا الماكس 2008)
              لدي نفس المشكلة وهي ظهور شاشة زرقاء مع عداد له علاقة بالفيزيكال ميموري عند انتهاء العد يعيد الجهاز الإقلاع
              مواصفات الجهاز جيدة رامات 4 gb كرت الشاشة 1 gb المعالج AMD Phenom II X4 940
              ماهو السبب ؟؟؟

الحكاية وما فيها انه الماكس بجميع أنواعه مع الويندوز xp vista 7
                لازم يتطابقوا مع بعض وبالأخص زيادة حجم الرامات الى 8 جيجا فما أعلى
                وزيادة سرعة CPU الى Core i7 / i3 / i5

بعد كذا نام وأرتاح ............... مفيش اية مشاكل تحدث مستقبلاً .................

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                  نسخة الوندوز السفن اى اصدار
                  ياريت لو كانت حاجه غير الألتيمات غيروها
                  ultimate
                  لأنها فيها مميزات عن النسخ التانيه من حيث الثبات وقبول برامج الأكس بى
                  انا شغال بالسفن التيمات

بس مفيش اى فروق جوهرية بين نسخ السفن

المشاركة الأصلية بواسطة MKanimation مشاهدة المشاركة
                  انا نصبت ويندوز سيفن 64bit ultimate, الماكس 2008 64 bit (لا احد يسألني لماذا الماكس 2008)
                  لدي نفس المشكلة وهي ظهور شاشة زرقاء مع عداد له علاقة بالفيزيكال ميموري عند انتهاء العد يعيد الجهاز الإقلاع
                  مواصفات الجهاز جيدة رامات 4 gb كرت الشاشة 1 gb المعالج AMD Phenom II X4 940
                  ماهو السبب ؟؟؟
                  المشكلة دى احتمال كبير تكون تعريفات حدث تعريفات الجهاز ولو لسة موجود اعمل تست على الرامات والبروسيسور

شكرا جميعا على الرد
                    بخصوص الكارت فهو ضعيف 256 مدمج
                    Windows 7 Intégral

لمن لديه كارت nvidia
                      فل يجرب windows 7 nvidia edition
                      يقولون انه جيد جدا خصوصا مع الالعاب والبرامج التي تتطلب الجرافيك مثل الماكس و المايا وغيرها

المشاركة الأصلية بواسطة hazoom2006 مشاهدة المشاركة
                        انا شغال بالسفن التيمات

بس مفيش اى فروق جوهرية بين نسخ السفن

المشكلة دى احتمال كبير تكون تعريفات حدث تعريفات الجهاز ولو لسة موجود اعمل تست على الرامات والبروسيسور
                        خدت بالك من نقطة تشغيل برامج xp ؟؟؟؟ مش موجوده مع نسخة هوم بريميوم
                        نسخة 2008 ممكن تعمل مشاكل مع وندوز سفن هوم بريميم كان عندى الفلاشsp4 بيعمل مشاكل وبيقفل عليها مع ان جهازى I7 ولما غيرت الالتيمات المشاكل اتحلت يعنى فى فرق يافندم بين النسخ مش بتكلم من دماغى
                        نسخة الماكس المتوافقه مع وندوز سفن هى 2010 وطبعا 2011 متوافقه بشكل اكبر

شوف المشكله فعلا ان كارت الشاشه مش مستغل كله ظبط اعدادات البيوس
                        او الرامات وكمان زود الفيرشوال ميمورى اللى على البارتشن c

شكراً على الإقتراحات تذكرت اني لم اعرّف كرت الشاشة بل تركته على تعريفة الويندوز
                          ربما هذا سبب المشكلة, شكراً

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                            خدت بالك من نقطة تشغيل برامج xp ؟؟؟؟ مش موجوده مع نسخة هوم بريميوم
                            نسخة 2008 ممكن تعمل مشاكل مع وندوز سفن هوم بريميم كان عندى الفلاشsp4 بيعمل مشاكل وبيقفل عليها مع ان جهازى I7 ولما غيرت الالتيمات المشاكل اتحلت يعنى فى فرق يافندم بين النسخ مش بتكلم من دماغى
                            نسخة الماكس المتوافقه مع وندوز سفن هى 2010 وطبعا 2011 متوافقه بشكل اكبر

شوف المشكله فعلا ان كارت الشاشه مش مستغل كله ظبط اعدادات البيوس
                            او الرامات وكمان زود الفيرشوال ميمورى اللى على البارتشن c
                            نظام xp mode ده علشان تشغل البرامج اللى مش اشتغلت معاك على السفن وهو بيكون زى برامج Virtual PC بتنزل الxp mode من ميكروسوفت ولازم يكون البروسيسور بيدعم Virtualization

وبيكون جهاز وهمى داخل جهازك وعليه اكس بى وتشتغل من خلاله يعنى نظامين مختلفين وكل واحد لوحده

غالبا بيكون الفروق فى النسخ فى الشبكات والشيرنج ودعم اللغات

يعمل...
                            X