Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لماذا لا نقوم بدراسه الثري دي من الناحيه العلميه ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لماذا لا نقوم بدراسه الثري دي من الناحيه العلميه ؟

بسم الله الرحمن الرحيم ..

دار في بالي هذا السؤال كثيرا وللاسف تعجبت لعدم وجود اي احد يفكر به .. بالرغم من انه مهم جدا لمشوار الاحتراف ..

يعني مثلا اغلب الموديلرز الاجانب في مجال الاورجانيك يجب ان يدرسوا الـ Anatomy او التشريح الخاص بالأجسام .. وكذلك لا مفر من دراسه الـ Topology

وبالنسبه للمختصين بالاضائه والخامات عى سبيل المثال لديهم دراسه كبيره في مجال الاضائه وتجدهم يتابعون دروس توزيع الاضائه الفوتوغرافيه و الجانب الفيزيائي للضوء غيرها .

الخلاصه ان مجالنا ليس للتصميم وحسب , فمجال الثري دي والتودي يجمع الكثير من الدراسات العلميه .. لكننا للاسف نجهلها لذلك لم يظهر لدينا المحترفين بالشكل اللذي نراه في مواقع اجنبيه اخرى .. فكم منا قد درس الاناتومي .. وكم منا يعلم باساسيات الاضائه الحقيقيه وفيزيائتها ..!

ارى ايضا ان الجانب التعليمي يساهم في هذه المشكله , لا انكر وجود ماده الفيزياء في مراحل التعليم .. لكننا للاسف نتعلم لكي ننجح وليس لكي نستفيد .. آه و آه من العرب
    التعديل الأخير تم بواسطة N.nabil; 13 / 02 / 2010, 07:05 PM.

أوافقك الحديث نادر ..
    سأقول لك شيئا إضافيا .. بعد إذنك بالطبع ..

كثير منا يعمل في المجال الجرافيكي لأجل المال .. أي لا يستمتع ولا يتذوق طعم الفن إلا نادرا ..
    أنا عن نفسي وبحكم أني لا أعمل حاليا ... لا أرسم أو أصمم إلا عندما تأتيني النفسية المجنونة المعهودة ..

أفكر بإنهاء الجامعة .. ثم دخول الفنون الجميلة والتعمق في هذا المجال .. وقد يكون المستهل ..

المشكلة عند البعض .. خذني مثالا .. كلما بدأت عملا .. دخلت في آخر قبل أن أنهيه .. هذا خطأ ..
    أتعلم أكثر من برنامج في وقت واحد .. وهذا خطأ ...

لي رجعة .. " للمناقشة "
    لا إله إلا الله محمد رسول الله

DreamPaint Flickr
    MY DeviantArt
    TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

EGYPT ------>████████████████ : 100% done

LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress

PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project

أوافقك اخي توقع ايضا ان السبب هو جهلنا بالمصادر التعليمية لل3d كـفن
      لذا بعد اذنك اخي وحتى تعم القائدة مارايكم ان يقوم من يعرف مصادر تعليمية للريندر او الاضاءة أو التبولجي ان يتحفنا بها
      وبخصوص الاضاءة كنت قد طرحت استفسار في قسم الماكس عن مراجعها وأفادني الاخوة فيه كثيرا
      وهذه تعليقاتهم على الموضوع
      المشاركة الأصلية بواسطة <<Nobody>> مشاهدة المشاركة
      نعم هناك إسطوانة تتحدث عن ما تريد
      إسمها Mental Ray Concept
      طبعاً لا تسأل لأي برنامج ...لأنه ما تتحدث عن برنامج معين ....هو يحكي عن الإضائة و إنكساراتها بشكل عام .....مثل ما بدك
      المشاركة الأصلية بواسطة yaman مشاهدة المشاركة
      هذا ممكن يفيدك في فهم الإضاءة في الظروف الطبيعية
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=146742
      هذا يعطي اهم النصائح في الإضاءة الليلية
      http://www.mrmaterials.com/jeffs-blo...e-streets.html
      المشاركة الأصلية بواسطة 3Direction مشاهدة المشاركة
      ولو يا اخي تفضل الكتاب الذي ترجمه مشرف منبر الماكس ساينس ترجمه وافيه و مفيده جدا و ان شاء الله تلاقي اللي بدك اياه فيها
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=65476
      المشاركة الأصلية بواسطة AbO-MoRaD مشاهدة المشاركة
      هذا كتاب كتاب المناظر - الحسن ابن الهيثم كتاب جميل :

http://www.4shared.com/file/56107617...67/__-___.html
      وهناك ايضا كتاب واسطوانة جيرمي للإضاءة
      وهي من اروع المصادر لتعلم الإضاءة كـفن
      مع انه يشرح على المايا لكنه رائع مهما كان البرنامج الذي تعمل عليه
      وهذه تعليقات الاخوة في قسم المايا على الـDVD
      المشاركة الأصلية بواسطة toxic15987 مشاهدة المشاركة
      اعتقد ان Lighting and Rendering in Maya: Lights and Shadows DVD
      بواسطة Jeremy Birn
      أقوى بداية للإضاءة ويجى بعد كدة دورس المينتال راى بتاعت جنومن وبعدها بعض الدروس المتفرقة من fxphd
      والله اعلم

المشاركة الأصلية بواسطة omar 3d مشاهدة المشاركة
      اوافقك تماما ً .. هذا افضل مصدر لتعلم الاضاةء..
      مع التركيز على الكتاب أيضا ً فهو اعم و اشمل من الديفيدي ..

بعدها jermey engleman lighting a hallway
      alex alvarez outdoor lighting

بالتوفيق

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
      كما قال الاخوه فعلا هذه افضل مصادر تعلم الاضائه
      بالنسبه للاضائه الارت فيشل ايضا هناك Jeremy Vickery
      wahhammer behind the scenes
      وهذا الموضوع مفيد لمن اراد معرفة من هو جيرمي بيرن
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=135702
      من عاش لأمته
      عاش عظيما ...
      ومات عظيما ...
      وبقي ذكره عظيما ...
      محاضرة الاسبوع موضوع متجدد بإذن الله
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=175301

شكرا يا محمد ويا ابو عبد العزيز , بارك الله فيكم

طبعا جيرمي برين من اعلام الاضائه , حاليا هو يعمل في بيكسار .. كم هي رائعه تلك الشركه

كما كنا نقول .. فمجالنا هو محاكه لطبيعه ما نراه .. سواء كان خيالا او حقيقه .. يجب ان ندرس طبيعه كل شيئ حتى نستطيع التعمل فيه في الثري دي ..

ربما الدراسه لها عامل هام بالفعل , لذلك انصحكم بدراسه هذا المجال علميا ..

مودلنج الشخصيات على سبيل المثال قاعدته الاساسيه تعلم التوبولوجي والاناتومي .. لكن للاسف كثير منا يجهل هذه الاشياء .. فنحن لا نستوعب ان التصميم بالفعل علم وليس لهو .. فنحن لا نلهث وراء قطعه جلد .. ..

لذلك الناحيه العلميه هي الاساس .. فلا اوصيكم بها فانها مهمه جدا في هذا المجال

السلام عليكم

اهلا نادر فعلاً ملاحظاتك قوية جداً

لكن عتبي هو عدم وجود معاهد مختصة في دراسة الثري دي علمياً وخاصة في عالمنا العربي

برأيي ما يحتاجه المصمم هو حس فني وانه يكون عنده ذوق وربما تعلم الرسم اليدوي قليلا
            اما دراسة الاضائة و التشريح والجراحة ^^ لا اعتقد انه مهم فقط بعض الاساسيات ( برأيي ^^ )
            Great minds discuss ideas, Average minds discuss events, Small minds discuss people. - Eleanor Roosevelt

email..magdialafifi@yahoo.com

عملت موضوع مشابه قبل ذلك و لم اجد اي اجابة
              الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
              http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

معك حق اخي .. حتى يصل الفنان الى النتيجة المرجوة يجب ان يعرف معنى هذا في الطبيعة ... فاغلبنا نرسم بدون وعي عندما تأتيه الافكار المجنونة كما قال الاخ Dream Paint .. لا يرسم محاولة فهم الواقع والطبيعة .. وان يفهم كيف هذا واين يذهب ذلك وماذا يفعل هذا ومتى يصبح هذا ( اشاهد برنامج انا لا اعلم على قناة ابو ظبي الوثاثقية )

ولكن اقترح من الاخوة .. ان يكونوا سباقين في هذا المجال وهذه العلوم .. فيضعوا لنا كتب واقراص توضح ذلك او شروحات من خبرتهم ليزيد كل شخص فينا بعض العلم والتخصص في المجال ..

وبارك الله فيكم

أى خريج فنون جميلة هتلاقيه دارس أناتومى و الظلال و الضوء و أشياء كثيرة

موضوع جميل بس المشكله عندنا ان مفيش معاهد او جهات مختصه بتفهم الناس كده معظم اللى بيشتغلوا كورسات بيدرسوا للناس الادوات ووظائف البرامترز والاعدادات ايه
                    لكن برا فى مدارس فنون بيدرسوا النظريات كأساس وبيستعينوا بالادوات ( اللى هيا عندنا اساس ^_^) عشان يطلعوا بيها المنتج الفنى النهائى
                    كمان المشكله عندنا اننا تايهين والتوجيه يعتبر معدوم وكل واحد بيفتى وخلاص
                    يعنى كام واحد فكر يدرس الظل والنور وتوزيع الاضاءه والتشريح ؟ وكام واحد من اللى فكروا بدأ فعلا يدرس الكلام ده ولو مع نفسه

انا بقالى فتره كبير ناوى اتعلم تصوير فوتوغرافى واخراج سينمائى والرسم اليدوى وبحثت عن مصادر وكتب ولقيت بس لغاية اللحظه دى مفتحتش اى موضوع من دول ولو فتحت حاجه فى لحظة حماس و (فراغ) بتبقى مره وبعد كده مشاغل الحياه والشغل بتاخد الواحد

عشان كده انا بنصح كل الناس اللى سنهم صغير ومش مشغولين تقريبا انهم يبتدوا الطريق صح و حتى الناس المشغوله تحاول تخصص جزء من وقتها كل يوم او حتى كل اسبوع لدراسة حاجه معينه بس اهم حاجه تستمر عليه

شكرا يا نادر على الموضوع.

كلام جميل اخي..M-Keshta

اوافقك الراي تماما فيما ذهبت اليه..رابط له صلة بالكلام الموجود في ردك ...... الرابط

تحياتي..
                      لا اله الا الله محمد رسول الله
                      ...قال : كيف قلت ؟ قال : قلت : الحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه مباركا عليه كما يحب ربنا ويرضى . فقال النبي صلى الله عليه وسلم : والذي نفسي بيده لقد ابتدرها بضعة وثلاثون ملكا أيهم يَصعد بها .

مشروع قرآنى شامل بمميزات فريدة

المشاركة الأصلية بواسطة الشحومي مشاهدة المشاركة
                        السلام عليكم

اهلا نادر فعلاً ملاحظاتك قوية جداً

لكن عتبي هو عدم وجود معاهد مختصة في دراسة الثري دي علمياً وخاصة في عالمنا العربي
                        بالظبط .. هذا ما عندنا للاسف .. اشكرك على المرور

المشاركة الأصلية بواسطة I'M HERE مشاهدة المشاركة
                        برأيي ما يحتاجه المصمم هو حس فني وانه يكون عنده ذوق وربما تعلم الرسم اليدوي قليلا
                        اما دراسة الاضائة و التشريح والجراحة ^^ لا اعتقد انه مهم فقط بعض الاساسيات ( برأيي ^^ )
                        طبعا لكن غير الجانب الفني في جانب علمي .. اعرف ناس كتير شغالين ثري دي كويس جدا بس مش معنى كده انهم بيعرفوا يرسموا بشكل جيد

المشاركة الأصلية بواسطة midnight99 مشاهدة المشاركة
                        عملت موضوع مشابه قبل ذلك و لم اجد اي اجابة
                        ربنا يعين ونجد الاجابه هنا

المشاركة الأصلية بواسطة GreatNess Dzn مشاهدة المشاركة
                        معك حق اخي .. حتى يصل الفنان الى النتيجة المرجوة يجب ان يعرف معنى هذا في الطبيعة ... فاغلبنا نرسم بدون وعي عندما تأتيه الافكار المجنونة كما قال الاخ Dream Paint .. لا يرسم محاولة فهم الواقع والطبيعة .. وان يفهم كيف هذا واين يذهب ذلك وماذا يفعل هذا ومتى يصبح هذا ( اشاهد برنامج انا لا اعلم على قناة ابو ظبي الوثاثقية )

ولكن اقترح من الاخوة .. ان يكونوا سباقين في هذا المجال وهذه العلوم .. فيضعوا لنا كتب واقراص توضح ذلك او شروحات من خبرتهم ليزيد كل شخص فينا بعض العلم والتخصص في المجال ..

وبارك الله فيكم
                        للاسف يا اخي القليل القليل .. بل والقليل كمان يعرفون الثري دي من الناحيه العلميه .. وتلك الاقليه ترفض عمل الديفيديهات التعليميه .. ربما بعض التوتريالز البسيطه فقط لتوضيحات ابسط .. لذلك علينا ركوب الموج والتعلم ممن سبقونا في هذا المجال

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
                        أى خريج فنون جميلة هتلاقيه دارس أناتومى و الظلال و الضوء و أشياء كثيرة
                        ازيك يا باشا اولا

بالنسبه لفنون جميله انا للاسف اتخدعت زيك كده لكن مش بيدرسو الاناتومي او الشايد بتعمق زي الجامعات الكبيره في الصين او امريكا

المشاركة الأصلية بواسطة M-Keshta مشاهدة المشاركة
                        موضوع جميل بس المشكله عندنا ان مفيش معاهد او جهات مختصه بتفهم الناس كده معظم اللى بيشتغلوا كورسات بيدرسوا للناس الادوات ووظائف البرامترز والاعدادات ايه
                        لكن برا فى مدارس فنون بيدرسوا النظريات كأساس وبيستعينوا بالادوات ( اللى هيا عندنا اساس ^_^) عشان يطلعوا بيها المنتج الفنى النهائى
                        كمان المشكله عندنا اننا تايهين والتوجيه يعتبر معدوم وكل واحد بيفتى وخلاص
                        يعنى كام واحد فكر يدرس الظل والنور وتوزيع الاضاءه والتشريح ؟ وكام واحد من اللى فكروا بدأ فعلا يدرس الكلام ده ولو مع نفسه

انا بقالى فتره كبير ناوى اتعلم تصوير فوتوغرافى واخراج سينمائى والرسم اليدوى وبحثت عن مصادر وكتب ولقيت بس لغاية اللحظه دى مفتحتش اى موضوع من دول ولو فتحت حاجه فى لحظة حماس و (فراغ) بتبقى مره وبعد كده مشاغل الحياه والشغل بتاخد الواحد

عشان كده انا بنصح كل الناس اللى سنهم صغير ومش مشغولين تقريبا انهم يبتدوا الطريق صح و حتى الناس المشغوله تحاول تخصص جزء من وقتها كل يوم او حتى كل اسبوع لدراسة حاجه معينه بس اهم حاجه تستمر عليه

شكرا يا نادر على الموضوع.
                        الله يكرمك يا حبيبنا .. واتمنى يكون الهدف عجبك من الموضوع

بالنسبه للنقطه الاولى فللاسف انت على حق .. اغلب المراكز المتخصصه عندنا بيدرسوا فيها حاجات سطحيه جدا وقديمه ومش مواكبه للتطور اللي بيحصل حاليا .. وانا فعلا شفت ده بعيني في كتير من الكوراسات الخصه بالثري دي والتودي
                        وفعلا الادوات هنا عندنا هي السلاح الاساسي .. بالرغم من ان السلاح الاقوى هو الفن .. لكن لا حياه لمن تنادي

في نقطه مهمه جدا في الحته دي وهي المبتدئين الجدد في برامج الثري دي ..

دائما ما بنشوف واحد مبتدئ جديد .. يفتح موضوع ويبدأ ينثر سبب مجيئه واختياره لبرنامج كذا وعايز حد يساعده يحترف البرنامج ده من الصفر ..

للاسف الشخص ده مش مستوعب ولا احنا ايضا اغلبيتنا لم تستوعب ان الجرافيك في حد ذاته علم مرتبط بعلوم كثيره وله اقسام قد تكون اكثر من اقسام كليه هندسه !!

في مشكله كبيره لازم نحلها وهي الفهم في الدروس .. للاسف اغلبيه الدروس العربيه لا تركز على نقطه الفهم .. في حال كان الشارح فاهم ما يشرحه اصلا يجب عليه ايضاح ميزه او عيب كل اداه وحالات استخدامها ..

يعني مثال بسيط مينفعش اقول لواحد نظريه فيثاغورث من غير ما يعرف بتتطبق على ايه :EEK2:

لذلك اناشد جميع من يقوم بعمل دروس .. ياريت توضح للشارح تقنيات استخدام الادوات .. لانده هيزود جدا قوة الجرافيك لان المتعلم بالشكل ده هيعتبر الادوات مجرد حاجات تساعده مش حاجات اساسيه زي ما حضرتك قلت يا مستر محمود

بالنسبه للنقطه الثانيه اللي انت طرحتها هي التشتت .. وفعلا انها مشكلها كبيره جدا ويعاني منها الكثير هنا .. كلما بدأ في برنامج يتركه ويذهب لبرنامج اخر .. وفي نهاية المطاف يجد نفسه لم يستفد باي شيئ من تلك البرامج ..

شفت قبل كده محاضره على اليوتيوب عن طريقة التفكير السليم لنجاح اي مشروع او عمل .. طبعا الكلام في جزء منه ينطبق على مجال الجرافيك وجزء اخر ليه علاقه بالحاله النفسه ..المهم هحاول ادور عليه لعلنا نستفيد ..

لكن بجد يا باشا في مشكله كبيره جدا ههه .. حتى لو اخذتني كمثال فانا سني صغير فعلا لكن صعب برده اتعلم كل ده بجانب التعليم والتواصل الاجتماعي ...الخ من جوانب الحياه .. وللاسف الكبير عنده نفس المشكله .. عنده عائلته وعمله ... ومفيش حد مننا بيحاول ينظم وقته ويكون له وقت خاص بيه هو بس .. محدش يشاركه فيه او يطرق باب افاكاره ليزعجه كما يفعلوا طوال اليوم

لكن بحاول على قد وقتي الفاضي اللي هو لا يتجاوز الـ 4 ساعات في 24 ساعه هههه .. بحاول ادرس الضوء والمواد والتصوير الفوتغرافي كبدايه لربط كل هذا بالثري دي

وكمان الجميل في الاجانب انهم بيربطوا كل ده في حاجه واحده .. يعني تلاقي الطفل اللي بيتعلم في المدرسه بيربط حياته الدراسيه بحاياته الاجتماعيه ويطبق بجد الدروس وكمان يربطها مستقبلا بثقافته العامه اللي هتفيده في مستقبله العملي .. منظومه لا يضعها غير مبدعين من الطراز الاول !!

لازم نتعلم ازاي نجعل الحياه الدراسيه مربوطه بالعمليه .. اللي مر على 3ث في مصر هيلاقي في الفيزياء الضوئيه كل حاجه عن الفوتونات وانعكاس الضوء وانكسار الضوء .. وكل ده لو ربطناه مثلا بهوايه الشاب ده هنلاقي انه بالفعل طبق الكلام ده بطريقه عمليه .. لكن اللي بيحصل " خزن في الجمجمه .. وطلع كل حاجه بعد الامتحان برا دماغك "

كده لم يعد لنا امل سوى ان تحدث معجزه الاهيه تنتشلنا من الضياع .. ربنا يتولانا
                        المشاركة الأصلية بواسطة oussabb مشاهدة المشاركة
                        كلام جميل اخي..M-Keshta

اوافقك الراي تماما فيما ذهبت اليه..رابط له صلة بالكلام الموجود في ردك ...... الرابط

تحياتي..
                        شكرا لك اخي اوساب .. شرفتني

اتمنى ان لا ينام الموضوع مره اخرى كحين وضعه .. واتمنى من الجميع ان يحاول ويحاول التطبيق .. ليس مستحيل

ليس عيبا او حرام ان نراجع ما ذاكرناه كمعلومات عامه .. او نستخدم حتى وكيكيبيديا ان كان من الصعب علينا ان نقوم من امام الشاشه لنفتح كتاب !

وكمان اقرأو الـ Articles في السي جي توك ومش عيب ابدا اننا مانكونش بنعرف انجليزي .. نتعلمه مافيهاش حاجه !! .. وده الحل اللي عمله الغرب حتى يترجم كتب العرب في وقت ظلام اوروبا ..

يا جماعه بجد لازم نفتخر بانفسنا .. مش عيب علينا ان مؤسس علم الضوء يبقى عربي .. واحنا مش فاهمين يعني ايه ضوء ولا حتى خواصه !

فعلا موضوعك يا نادر نام منذ شهرين تقريبا ولم اجد تفاعل بالصدفة رايته قلت انشطه ربما نجد الاجابة
                          اذن فالنعتمد علي انفسنا في البحث ربما نجد شيء يفيدنا
                          الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
                          http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

الموضوع مات تاني .. ادعوله بالرحمه

رفع للموضوع ...

يعمل...
                              X