Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لماذا لا نقوم بدراسه الثري دي من الناحيه العلميه ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

الموضوج كبير كما عودتنا استاذ N.nabil .

طبعا انا داخل بالعكس ...

موضوع دراسة التشريح او الفزياء . قبل الادوات بالنسبه للمصم غريبه .. كمثال العربه والحصان

اعتقد تعلم الادوات اكبرواعم من دراسة تشريح وفيزيا .

ببساطه خيال وواقعيه ... وهذه الكلمتين تجدها معروفه عند اي مشاهد للاعمال

اقصد الموضوع نظري مشاهده وتطبيق ...اذا اردت واقعي تستطيع مشاهدت الطبيعه الاصل ( صوره او من الشباك )

واذا اردت ان تتخيل المساحه كبيره ... واذا اردت الجمع بين الواقعيه والخيال ..

دراسة التشريح او الفزياء .. تقليد للطبيعه (( رفرنس ))...

طبعا رائيي كمشاهد فقط .. ليس كمتعلم رغم انه لا يتغير كثيرا .

سلامة عيونك من الشاشه

هذا الكلام لا يؤكل عيش ... ويحتاج الى وقت طويل ..

على فكرة انا الحكية دي حططها من الاواويات وبفكر بجدية اني اعمله لكن لما استقر
        التعديل الأخير تم بواسطة الرهيب sfn; 01 / 06 / 2010, 07:11 PM.
        ادخل هنا لتعرف اغلب ألأمور عني وسبب اخطئي الكتابية

سيرة حياتي باختصار

http://maxforums.net/showthread.php?t=121695

رقم الهاتف

00212601949253

عقدة الخواجة

المشاركة الأصلية بواسطة والدفيصل مشاهدة المشاركة
            الموضوج كبير كما عودتنا استاذ N.nabil .

طبعا انا داخل بالعكس ...

موضوع دراسة التشريح او الفزياء . قبل الادوات بالنسبه للمصم غريبه .. كمثال العربه والحصان

اعتقد تعلم الادوات اكبرواعم من دراسة تشريح وفيزيا .

ببساطه خيال وواقعيه ... وهذه الكلمتين تجدها معروفه عند اي مشاهد للاعمال

اقصد الموضوع نظري مشاهده وتطبيق ...اذا اردت واقعي تستطيع مشاهدت الطبيعه الاصل ( صوره او من الشباك )

واذا اردت ان تتخيل المساحه كبيره ... واذا اردت الجمع بين الواقعيه والخيال ..

دراسة التشريح او الفزياء .. تقليد للطبيعه (( رفرنس ))...

طبعا رائيي كمشاهد فقط .. ليس كمتعلم رغم انه لا يتغير كثيرا .
            الله يخليك يا ابو فيصل انت الاستاذ

بانسبه لرائيك فعلا صحيح لكن الاغلب هنا بيشتغل من دماغه وقليلا جدا لما بتلاقي محاكاة ولو لقيت محاكاة لن تجد صاحبها يفهم ما يقلده ..

مثلا انا لما بشوف رفرنس بحاول افهم طبيعته ..لماذا الظل هكذا .. لماذا المواد او الخامات بهذا الشكل .. الخ .. من المظاهر الطبيعيه

حتى الان اجد مشكله يقع فيها كثير من اصحاب الاعمال الخارجيه وهي عدم وجود ضباب اوما يسمى Fog! واجزم لك ان ذلك موجود حتى لدى المحترفين فهم يهملون اشياء بسيطه يمكن ات تجعل عملهم اجمل من الواقع .. بل اكثر !

وكما ترى يا ابو فيصل لنا اكثر من 3 اعوام لا يوجد تغيير في المستوى العام للاعمال .. ربما فعلا ظهر نجوم جدد لكن لم يتعدوا مستوى من سلفوهم .. لماذا لا نرى احدهم مستواه مثل من في السي جي توك حاليا .. برغم ان المنابر لها وقت طويل دام اكثر من 10 سنوات .. هذا يدل على عدم التجدد والاكتفاء بمرحله معينه او اهمال تفاصيل طبيعيه توجد في الطبيعه من حولنا ونحن لا ندركها

المشاركة الأصلية بواسطة ALSWEEDY مشاهدة المشاركة
            هذا الكلام لا يؤكل عيش ... ويحتاج الى وقت طويل ..
            والثري دي من 30 سنه تقريبا كان لا يؤكل عيش ويحتاج لوقت طوييل ! انظر قصة بيكسار

لكن لان هناك من آمن باهميه ذلك الثري دي الطويييل الذي لا يؤكل عيش .. ظهر لنا الماكس والمايا والسينما وكل تلك البرامج بجانب شركه عظيمه تدعى بيكسار ..

كذلك لو آمنا باهميه تلك الاشياء البسيطه في التصميم ربما نصبح متميزين على الاقل في الاهتمام بشيئ معين في جوانب اللوحه الالكترونيه البسيطه !

المشاركة الأصلية بواسطة الرهيب sfn مشاهدة المشاركة
            على فكرة انا الحكية دي حططها من الاواويات وبفكر بجدية اني اعمله لكن لما استقر
            ان شاء الله يا سفيان ذلك يدل على اتساع افقك .. ولا يجب ان تتعلم كل شيئ نحوهم لكن ان تتعلم ما ستحتاجه ولو ببساطه في مجالك

المشاركة الأصلية بواسطة Sky_Master مشاهدة المشاركة
            عقدة الخواجة
            طيب يا على ذكي

ادرس ياعم حد ماسكك

انا مع رأى الراجل ده جدا
              عشان كده انا بنصح كل الناس اللى سنهم صغير ومش مشغولين تقريبا انهم يبتدوا الطريق صح و حتى الناس المشغوله تحاول تخصص جزء من وقتها كل يوم او حتى كل اسبوع لدراسة حاجه معينه بس اهم حاجه تستمر عليه
              لان الواحد اول مابيخبط ف سوق العمل بيكتش حقيقه مهمه جدا ...

مافيش وقت :d .. وعلى طول فى ضغط وزنقه ..

ولو حصل وبقى عندك وقت فاضي .. زى اليومين دول كده بما ان السوق نايم حبتين ..

فأول حاجة هتيجي على بالك .. عايز اناااااااااااااااااااااااااااااااااااام

لو صحيت ولسه فيه وقت .. نزلك لعبه ولا شوفلك فيلم

فلو عرفت تخصص لنفسك ساعه يوميه .. او حتى اسبوعيه تتعلم فيها حاجه جديده .. ده كويس جدا ..

او الحل التاني اللى انا شايفه كويس ..

تشوفلك كورس ولا حاجة وتحضره من بتوع السي جي وورك شوب او نومون .. بس يكون اونلاين .. مش داونلود ..

وده ان شاء الله ناوى اعمله اول مالاقي حاجة كويسه نزلت للسينما ..
              بيـــــــــــسٌ
              ☺☺

هههههههههههه
                والله شكلك هو يا نادر
                المقصود بعقدة الخواجة اننا شايفينهم احسن فى كل حاجة
                مع انى هنا فى ناس افضل منهم و دون دراسة كمان

الثري دي فن وعلم يدرس بالجامعات
                  و هو كالرسم
                  فيمكن ان يكون هواية و يمكن ان يكون تخصصا
                  فالمتخصص يتبحر في فنه و حتى الفنان العادي يدرس تشريح الانسان و مقاييس الرسم
                  اما بالنسبة للطريقة المنهجية في الثري دي فهي التصميم باحسن الطرق و ابسطها للوصول لافضل نتيجة
                  و فهم طبيعة المنتج و التصميم
                  مثلا لو فكرت في اختراع شيء
                  فبالثري دي يمكنك تجسيده و تحريكه و هكذا تحتاج لتجارب و رسومات يدوية لتجسيد افكارك
                  اما تصميم اشياء عادية مالوفة فهذا يبقى في دائرة الهواية و اكتشاف الثري دي و لا دراسة فيه
                  و لو صممت طاولة بسيطة فيها فكرة ذكية و اعطيتها لشركة مهتمة فستراه عملا عظيما
                  اما لو وضعته للعرض مثلا فلن يهتم به احد لانه ببساطة لا احد سينتجه

HP 8560w - i7 2620M - 8Go - Quadro 2000M 2Go

المشاركة الأصلية بواسطة زند الاسى مشاهدة المشاركة
                    ادرس ياعم حد ماسكك

انا مع رأى الراجل ده جدا

لان الواحد اول مابيخبط ف سوق العمل بيكتش حقيقه مهمه جدا ...

مافيش وقت :d .. وعلى طول فى ضغط وزنقه ..

ولو حصل وبقى عندك وقت فاضي .. زى اليومين دول كده بما ان السوق نايم حبتين ..

فأول حاجة هتيجي على بالك .. عايز اناااااااااااااااااااااااااااااااااااام

لو صحيت ولسه فيه وقت .. نزلك لعبه ولا شوفلك فيلم

فلو عرفت تخصص لنفسك ساعه يوميه .. او حتى اسبوعيه تتعلم فيها حاجه جديده .. ده كويس جدا ..

او الحل التاني اللى انا شايفه كويس ..

تشوفلك كورس ولا حاجة وتحضره من بتوع السي جي وورك شوب او نومون .. بس يكون اونلاين .. مش داونلود ..

وده ان شاء الله ناوى اعمله اول مالاقي حاجة كويسه نزلت للسينما ..
                    انا فعلا بحاول اعمل كده .. لكن انا مش موافقك خالص في حكاية سوق العمل .. ازاي هنتقدم لما كل ما واحد يعرفله كلمتين في الثري دي يروح يدور على شغل ولما مايلاقيش يقولك دي شغلانه زفت ومالهاش لازمه والناس مش بيقدروني ووو .. لكن لو جرب يتميز عن الناس ويروح لاي شركه والله ماحد هيرفضه .. الشركات بتبقى محتاجه ناس متميزين كده لانهم بيبقوا عارفين ان واحد زي ده زي ما موت نفسه في تعلم الثري دي هيموت نفسه في الشغل ويطلعه بشكل كويس .. وده اللي السوق محتاجه ! ولو طبقت الكلام ده على اي مجال في الشغل في العالم العربي هتلاقيه صح .. كلنا عايزين نشتغل بعد ما نتخرج ونخلص تعليم ! .. ليه ما بنرضاش نتميز في دراستنا ونرضي ربنا في دراستنا .. ياراجل ده في ناس بتدخل الجامعه عشان تهلس وخلاص ! لول .. ناس زي دي بيتعلموا على الفاضي والله ما يستاهلو التعليم من اساسه مادام ما بيعدلوش نفسهم ..

فالخلاصه واحد زيك عنده خلفيه حلوه عن البرنامج وخبرته حلوه .. كمل في طريقك لحد ما تلاقي نفسك بروفشنال صح .. وبعد كده اطلب اجر اصاد شغلك البروفشنال ده !!

المشاركة الأصلية بواسطة Sky_Master مشاهدة المشاركة
                    هههههههههههه
                    والله شكلك هو يا نادر
                    المقصود بعقدة الخواجة اننا شايفينهم احسن فى كل حاجة
                    مع انى هنا فى ناس افضل منهم و دون دراسة كمان
                    هههههههه انا فاهم يعني ايه عقده الخواجه بس مش فاهم مين علي ذكي ده .. ؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة seghier مشاهدة المشاركة
                    الثري دي فن وعلم يدرس بالجامعات
                    و هو كالرسم
                    فيمكن ان يكون هواية و يمكن ان يكون تخصصا
                    فالمتخصص يتبحر في فنه و حتى الفنان العادي يدرس تشريح الانسان و مقاييس الرسم
                    اما بالنسبة للطريقة المنهجية في الثري دي فهي التصميم باحسن الطرق و ابسطها للوصول لافضل نتيجة
                    و فهم طبيعة المنتج و التصميم
                    مثلا لو فكرت في اختراع شيء
                    فبالثري دي يمكنك تجسيده و تحريكه و هكذا تحتاج لتجارب و رسومات يدوية لتجسيد افكارك
                    اما تصميم اشياء عادية مالوفة فهذا يبقى في دائرة الهواية و اكتشاف الثري دي و لا دراسة فيه
                    و لو صممت طاولة بسيطة فيها فكرة ذكية و اعطيتها لشركة مهتمة فستراه عملا عظيما
                    اما لو وضعته للعرض مثلا فلن يهتم به احد لانه ببساطة لا احد سينتجه
                    I agree With you

"حبطل السجاير و صير انسان جديد
                      و من اول يناير خلاص حاشيل حديد"
                      هههههه
                      استمتع و استفدت كثيرا بقراءة هذا الموضوع كاملا و لم املك شيء لاضيفه الا اتي نويت ان اغير بنفسي كم شغلة فهذا ما خطر على بالي

السلام عليكم
                        المجموعه هذه تعلمت منها ما هو مفهوم ألـــــــ 3d والحقيقه هيه كنز لمن يرغب في الدخول بطريقه صحيحه في هذا المجال
                        http://www.guerrillacg.org/
                        بسم الله الرحمن الرحيم
                        { وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}
                        صدق الله العظيم

انا فعلا بحاول اعمل كده .. لكن انا مش موافقك خالص في حكاية سوق العمل .. ازاي هنتقدم لما كل ما واحد يعرفله كلمتين في الثري دي يروح يدور على شغل ولما مايلاقيش يقولك دي شغلانه زفت ومالهاش لازمه والناس مش بيقدروني ووو .. لكن لو جرب يتميز عن الناس ويروح لاي شركه والله ماحد هيرفضه .. الشركات بتبقى محتاجه ناس متميزين كده لانهم بيبقوا عارفين ان واحد زي ده زي ما موت نفسه في تعلم الثري دي هيموت نفسه في الشغل ويطلعه بشكل كويس .. وده اللي السوق محتاجه ! ولو طبقت الكلام ده على اي مجال في الشغل في العالم العربي هتلاقيه صح .. كلنا عايزين نشتغل بعد ما نتخرج ونخلص تعليم ! .. ليه ما بنرضاش نتميز في دراستنا ونرضي ربنا في دراستنا .. ياراجل ده في ناس بتدخل الجامعه عشان تهلس وخلاص ! لول .. ناس زي دي بيتعلموا على الفاضي والله ما يستاهلو التعليم من اساسه مادام ما بيعدلوش نفسهم ..

فالخلاصه واحد زيك عنده خلفيه حلوه عن البرنامج وخبرته حلوه .. كمل في طريقك لحد ما تلاقي نفسك بروفشنال صح .. وبعد كده اطلب اجر اصاد شغلك البروفشنال ده !!

ياريت كل الناس تفكر مثل هالتفكير
                          Freelancer
                          Animation - Modeling
                          https://www.behance.net/zaherolabi
                          zaher.arts@gmail.com

من حكم عملي في الثريدي لاكثر من 9 سنوات تقريباً في دبي وسوريا.

انصح اي من يريد دخول هذا المجال بان يقوم بدراسة جامعية متعلقة بهذا العلم بشكل مباشر على الاقل من الناحية الفنية, وإلا فسيكون عنده كما يقال حدود سيقف عندها ولن يستطيع ان يتخطاها.

انت يمكنك ان تتعلم اوامر الثريدي وكانك تتعلم امساك القلم الذي تكتب به ولكن اذا درست هذا الاختصاص ستوفر على نفسك الكثير والكثير والكثييير من الوقت.
                            برامج الثريدي تضحي اسهل يوما بعد يوم, وستكون المنافسة في المستقبل اقوى بكثير من الان
                            "إن قامت الساعة وفي يد أحدكم غرسة فليغرسها"

موقعي الشخصي
                            www.3dmax.tv

اذا تعلمت كل الاوامر في برنامجك المفضل فكأنك تعلمت الإمساك بالقلم وبقي عليك أن تتعلم كيف ترسم ..
                            Maarouf

up up up ...............up
                              الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
                              http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

يعمل...
                              X