Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نصيحة مهمة فلا يتكابر علينا احد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• نصيحة مهمة فلا يتكابر علينا احد

اخواني واخواتي

في البداية اود قول اني مبتدأ في برنامج مايا

ولكن لي ملاحظات :

- يوجد الكثير من من يدعون انهم محترفين في برنامج ضخم كهذا ولكن لا اشاهد اعمال لهم ، انما كلام في كلام
    فقد بحثت في المنتدى لم اشاهد ما يشفي الغليل من الديمو وليس من الدروس .....

- يوجد توهان وتشتت غريب لديكم يا من تدعون الاحتراف بالمتابع لموقع سي جي توك يشاهد اعمال احترافية
    وتنسيق لا يوجد لدينا في هذا المنتدى ذلك ، وحتى من قامو بعمل دروس للمايا ( تم اجترارها من دروس اجنبية )

- التخصص : الكل يريد ان يعمل كل شيء بنفسه بدأ من النمذجة وانتهاء بالكومبيزيشن برغم ان برنامج ال 3ي
    ضخم ومتعدد الجوانب ، ناهيك عن المجال فني ، ففي كل تخصص يوجد فن وخبرة تقاس بعشرات السنوات

- لا اقصد بهذا الكلام احد بعينه ، ولكن الهدف هو المصلحة العامة ،،،،،،،،،،

الدروس الاجنبية موجودة والكتب تملأ المكتبات ، فلا تعتقد اخي الكريم انك عندما تحجب معلومة معينة
    فانك تملك اسرار البرنامج وتقنياته ، واذا كنت تعتقد انك كذلك فقط ارنا عملك قد تجد شخص يطلب منك
    فري لانس بمقابل مجزي طبعا

اتمنى ان ينصلح حالنا وحالكم ، دمتم بود وكفاية تخبط الله يرحم والديكم

اخوكم رمزي كبير

اولا اخي الكريم محدش ادعى هنا انه محترف برنامج المايا وبالنسبة للاعمال والديمو فدي حرية للشخص يضعها في اي مكان يريد دة عمله وهو حر فية

وبالنسبة للدروس فاي درس هيكون طبعا مقتبس من من دروس اجنبية لانهم طبعا هما اللي علمونا الاساسيات دي ولكن طريقة الشرح تختلف وايضا هاتلاقي بعض الدروس تم ابتكار الطرق بتعتها من قبل العضو الذي قام بالشرح

وبالنسبة لوضع دروس عربية هنا فدة علشان الناس اللي ضعيفة في اللغة الانجليزية يقدروا يفهموا الكلام بسهولة ويقدروا يطبقوا من غير مشاكل

سيبك من الكلام دة ونيجي بقى للتخصص

اكترية الناس اللي هنا عارفين هما عاوزين اية من البرنامج سواء مودلنج او ايميشن او اخراج او حتى دينامكس ولكن الناس اللي مش عارفة هي عاوزة اية من البرنامج انا متأكد انهم لسة في بداية الطريق ومشتتين ولم يحددوا هدفهم بعد ولكن بعد التعمق في البرنامج هيبداوا يحددوا هدفهم

اخي العزيز انا من ساعت ما انضميت الى المنابر بوجة عام عمري ما لقيت حد بيبخل بمعلومة عن شخص اخر حاول انت تسأل وانت هاتلاقي الاجابة ان شاء الله بس طبعا اللي هيشرحلك هيشرحلك باسلوبة هو يعني مثلا انا ممكن مفهمش شرحة ولكن طبعا في غيري هيغهم شرحة وهكذا

وربنا يوفقنا جميعا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

...........

سلامة عيونك من الشاشه

احب ان ارد علي كلامك باشياء ..
        بالنسبه لاقتباس الدروس فهنالك اساسيات كلهم يعرفونها ويشرحونها بطريقه واحده .........
        اما بقولك ان بعض المحترفين تجدهم يحتاورن في التخصص فهذه وحدها وضعت في دماغي الف علامه استفهام ....
        كيف محترف ولازال يتعلم !
        بقولك ان هنالك شخص يحجب عنك بعض المعلومات فهذا راجع له لكن غالبيه الاعضاء مارايت منهم سوى كل خير

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
          اولا اخي الكريم محدش ادعى هنا انه محترف برنامج المايا وبالنسبة للاعمال والديمو فدي حرية للشخص يضعها في اي مكان يريد دة عمله وهو حر فية

وبالنسبة للدروس فاي درس هيكون طبعا مقتبس من من دروس اجنبية لانهم طبعا هما اللي علمونا الاساسيات دي ولكن طريقة الشرح تختلف وايضا هاتلاقي بعض الدروس تم ابتكار الطرق بتعتها من قبل العضو الذي قام بالشرح

وبالنسبة لوضع دروس عربية هنا فدة علشان الناس اللي ضعيفة في اللغة الانجليزية يقدروا يفهموا الكلام بسهولة ويقدروا يطبقوا من غير مشاكل

سيبك من الكلام دة ونيجي بقى للتخصص

اكترية الناس اللي هنا عارفين هما عاوزين اية من البرنامج سواء مودلنج او ايميشن او اخراج او حتى دينامكس ولكن الناس اللي مش عارفة هي عاوزة اية من البرنامج انا متأكد انهم لسة في بداية الطريق ومشتتين ولم يحددوا هدفهم بعد ولكن بعد التعمق في البرنامج هيبداوا يحددوا هدفهم

اخي العزيز انا من ساعت ما انضميت الى المنابر بوجة عام عمري ما لقيت حد بيبخل بمعلومة عن شخص اخر حاول انت تسأل وانت هاتلاقي الاجابة ان شاء الله بس طبعا اللي هيشرحلك هيشرحلك باسلوبة هو يعني مثلا انا ممكن مفهمش شرحة ولكن طبعا في غيري هيغهم شرحة وهكذا

وربنا يوفقنا جميعا
          كلام جميل اخي دنجوان
          اتمنى ان نجد اعضاء محترفين نفخر بهم ونتعلم من شغلهم ونشاهد افلامهم
          ولكني للاسف الى الان لا اتعلم الا من ديجتال توتورز وجنومون وسيمبلي مايا واخريات
          واتمنى ان يكون هناك دروس عربية - لا تزيد عن 50 دولار - وقابلة للتحميل - وانا اول من اشتريها
          مع تمنياتي لك بدوام التوفيق والنجاح

المشاركة الأصلية بواسطة والدفيصل مشاهدة المشاركة
            كلامك كبير يا رمزي ...

بالنسبه للمبتدئ لا بد من الثقه اولا .... والبرامج جميعها تستحق ان يتعلمها المصمم ..

بس بالنسبه للاعضاء الذين يذكرون الانتقال حتى لو كنت لا تقصد احد بس التوقيت في طرح الموضوع يقصدهم

انت بحثت عن اعمال او دروس لهم ...وهذا لا يفيد ما تريد الوصول له من بحثك ...

لانك لم تلاحظ اهم نقطه تميز الاعضاء الذين لا تقصدهم ..

هم ملمين ببرامج كثيره شهيره وغير شهيه تذكر هنا او لا تذكر ..

يعني هم لا يعملون على برنامج واحد في الاصل ...

يعني الموضوع شخصي جدا وقت يسمح وتعلم مستمر

ممكن تنتقل لبرنامج ثم تعود للبرنامج الاول ....

الوقت اذا سمح لك طبعا .... موضوع شخصي ... في البدايه والنهايه ..

لازلت اقول كلامك كبير يا رمزي ..

الثقه وتنضيم الوقت والجهد من البدايه ..

المشاركة الأصلية بواسطة riyad_3d مشاهدة المشاركة
            احب ان ارد علي كلامك باشياء ..
            بالنسبه لاقتباس الدروس فهنالك اساسيات كلهم يعرفونها ويشرحونها بطريقه واحده .........
            اما بقولك ان بعض المحترفين تجدهم يحتاورن في التخصص فهذه وحدها وضعت في دماغي الف علامه استفهام ....
            كيف محترف ولازال يتعلم !
            بقولك ان هنالك شخص يحجب عنك بعض المعلومات فهذا راجع له لكن غالبيه الاعضاء مارايت منهم سوى كل خير
            استغرب من شخص يدعي الاحتراف او انه انستريكتور ويحول من برنامج الى برنامج
            كده فجاة ، ولو رغبتم اذكر لكم اشخاص يعملون بسوفت ايمدج من ايام 1.0 ولم يغيروا الى الان

..........

سلامة عيونك من الشاشه

وصلت الرسالة يا ابو فيصل

هههههه
                واو تعديلات كثيرة

هههههههههه .

انا كنت خارج من موضوع الاستاذ هاجد والاستاذ ابو نواف ...

ودخلت موضوعك على طول قريت مايا ورديت ..

طبعا لو كنت قريت موضوعك بتركيز اكيد كنت بعترض على مقارنتك بمواقع ربحيه

بموقع مجاني ..

هنا القوه في كوننا مسلمين واخلاق وكرم عربيه .... كل خدمه مجانيه .

لاكن بمستوى عالمي هنا اعضاء اخذو جوائز عالميه واستحلو رئيسية سي جي توك ..

ومواقع اخرى عالميه ايضا ومازالو ا..

لاكن حلو اني ماقريت بتركيز ...

على العموم انا اقصد الاستاذ هاجد والاستاذ حسين مراد والاستاذ ابو نواف ..

في ردي لانهم يستخدمون برامج كثير ولا يجب على المبتدئ ان يجاريهم في التنقل بين البرامج

لكي لا يتشتت ... طبعا وانا الاول في القائمه لاني مبتدئ مزمن ..

بالتوفيق .

سلامة عيونك من الشاشه

كيف محترف ولازال يتعلم !
                    الانسان بيتعلم لحد ما يموت صحيح المحترف مش بيتعلم زي المبتدأ بس برضو بيفضل يزود في علمه بس مش بقدر المبتدأ طبعا
                    يعني لما تنزل حاجة جديدة في الماكس ولا المايا المحترف ما يتعلمهاش يقول انا محترف
                    اصلا مفيش حد في العالم يعرف كل حاجة عن الماكس او المايا ...اصلا مفيش حد بيعرف كل حاجة في المنتال راي دي مقولة الاستاذ حازم صبري
                    العلماء العلماء بيتعلموا من ابحاث بعض وتجارب بعض لو كل محترف ما اتعلمش حاجة بعد اللي اتعلمه عمره ما بيطور
                    ولا بتزيد خبرته اتمنى تكون وجهة نظري وصلتلك
                    BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

المشاركة الأصلية بواسطة black-wolf مشاهدة المشاركة
                      الانسان بيتعلم لحد ما يموت صحيح المحترف مش بيتعلم زي المبتدأ بس برضو بيفضل يزود في علمه بس مش بقدر المبتدأ طبعا
                      يعني لما تنزل حاجة جديدة في الماكس ولا المايا المحترف ما يتعلمهاش يقول انا محترف
                      اصلا مفيش حد في العالم يعرف كل حاجة عن الماكس او المايا ...اصلا مفيش حد بيعرف كل حاجة في المنتال راي دي مقولة الاستاذ حازم صبري
                      العلماء العلماء بيتعلموا من ابحاث بعض وتجارب بعض لو كل محترف ما اتعلمش حاجة بعد اللي اتعلمه عمره ما بيطور
                      ولا بتزيد خبرته اتمنى تكون وجهة نظري وصلتلك
                      طيب هل رايت دتكور او بروفيسور يتعلم الحروف الابجديه هذه هي الفكره ,,, فتعلم المبتدى يختلف عن تعلم المحترفين المبتدىء يتعلم الاساسيات اما المحترف فيتعلم اشياء اكثر تقدما لكنه يعتبر اتقن الاساسيات

طيب هل رايت دتكور او بروفيسور يتعلم الحروف الابجديه هذه هي الفكره ,,, فتعلم المبتدى يختلف عن تعلم المحترفين المبتدىء يتعلم الاساسيات اما المحترف فيتعلم اشياء اكثر تقدما لكنه يعتبر اتقن الاساسيات
                        كلامك صحيح مية في المية هو مش بيتعلم الاساسيات لاني دي اي انسان محترف لازم بيعرفها بس
                        بيفضل يتعلم بس حاجات متقدمة وبالذات لان البرامج دي بتفضل تتطور
                        بالتوفيق للجميع
                        BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

بالتوفيق للجميع يارب

يعمل...
                          X