Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حلم شاب مصرى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حلم شاب مصرى

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتو
    انا اليوم حابيت انى اسمع اراء المنتدى الرائع فى حكاية شاب
    شاب مصرى كان يهوى الكمبيوتر من صغر سنة 8 سنوات
    ابوية كانو يشجهونة على الابداع
    حتى كان اذا حدثت مشاكل بجهاز اجبرة والدة على ان يصلحها بنفسة
    كان يرفض ان يحضر فنى اللى البيت لاصلاحة وكان يدعمة بلكتب والمراجع
    احب هذا الطفل الكمبيوتر حتى كان من احلامة هو ان يلتحق بكلية الهندسة للدراسة الموسعة
    وفى سن 16 احب برنامج يدعى الفوتوشوب
    واصر على تعلمة ولاكن بما ان المصادر ان ذاك كانت غير متوفرة
    وعدم وجود انترنت لم يستطيع تعلمة الا القليل منة
    وفى سن 18 التحق بكلية التجارة بعدما تحطم حلمة فى ان يلتحق بلهندسة وفقا لمجموعة فى الثانوية العامة
    وكان من احلامة البسيطة هى ان يعمل فى مجال الكمبيوتر كمصمم ويستطيع عمل الخدع السينمائية
    حتى انة كان يعتقد ان كل من يعمل فى هذا المجال هو من خريجى هذة الكلية
    وفجاة ظهر الامل مجددا
    نعم لقد وجد ضالتة التى كان يبحث عنها من سنواتة الصغرى
    اكتشف انة يستطيع ان يحقق حلمة من خلال تعلم البرامج واتقانها
    فبدا بدايات مقننة
    حيث بداء تعلم برنامج الفوتوشوب من البداية
    ثم الاليستريتور
    ثم يطمح فى ان يتقن جميع برامج التصاميم الثابتة 2d
    مثل الانديزين والكورالدرو
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    وها انا الان بدات فى ان اصعد السلم من اول درجة
    حيت انى اومن لكى استطيع ان ادخل الى مجال3d عليا ان ابدا 2d
    فا من خلال خبرتكم الواسعة
    اريد نصائحكم لكى استطيع ان امشى بخطى سليم ومتزن
    مثل هل يمكنن ان اتعلم برامج الثرد دى مع الفوتوشوب والاليستريتور ام تفضلون ان اتقن الفوتوشوب اولا
    واذا كانت الاجابة نعم هل ابدا بلماكس ام المايا
    هل احتاج لتعلم الزيبرش
    ماذا عن الافتر افكت
    عذار ان اطلت عليكم
    لاكنى اريد ارئكم
    follow me on facebook
    Watch my work's on flickr

حتى انا لدي حلم مثل هذا الشاب لكن حالتي لا تسمح لي بتعلم هذه البرامج مثل
    1(Blender)
    2(3dmax)
    3(photoshop)
    وشكرا اخي على الموضوع الطيب

المشاركة الأصلية بواسطة بديع الزمان مشاهدة المشاركة
      حتى انا لدي حلم مثل هذا الشاب لكن حالتي لا تسمح لي بتعلم هذه البرامج مثل
      1(blender)
      2(3dmax)
      3(photoshop)
      وشكرا اخي على الموضوع الطيب
      شكرا اخى على المشاركة
      واتمنى انك تستطيع تحقبق حلمك
      follow me on facebook

نصيحة من شاب كانت أحلامه أكبر من أحلامك هذه
        و فرصه كانت أكثر ..
        و حدث ماا حدث فى حياته من مآسى ..

خلى بالك من الكلية و خلصها الأول و ركز فى الكلية عشان تنجح و ماتسقطش ..
        عشان تخلص و تاخد شهادة الجيش إللى هتخليك تتحرك و تروح تشتغل فى أى حتة ..
        أثناء الكلية ممكن تتعلم ببساطة لكن مش بتفرغ تام لتعلم التصميم و الجرافك ..
        لكن الأولوية للكلية .. ثم بعد ذلك فى وقت فراغ ممكن تذاكر شوية جرافك ..
        لكن الأصل هو أنك تخلص الكلية ..
        صدقنى ديه نصيحة من واحد جرب و شاف و أتبهدل و شبع بهدلة ..
        أعمل بيها ربنا يكرمك و أتعلم من تجارب الآخرين ..

المشاركة الأصلية بواسطة waw1990 مشاهدة المشاركة
          شكرا اخى على المشاركة
          واتمنى انك تستطيع تحقبق حلمك
          المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
          و فرصه كانت أكثر ..

شكرا اخواني
          ربي يوفقكم

بص ياعمى
            انت فى كلية تجاره وكلنا عارفين يعنى ايه كلية تجاره مش صعبه اوى يعنى
            انا زمايلى كتير منهم كانوا تجاره كنت بروح احضر المحاضرات معاهم كلية تافهه تافهه يعنى وهما ماكانوش بيحضروا غير ايام الامتحانات وكانوا بينجحوا بسهوله طبعا انا بقارنها بكليتى العبقؤية المعفنه اللى مالهاش اى لزمه كلية العلوم
            المهم ماتفهمنيش غلط انا اقصد انك ممكن تتعلم اللة انت عاوزه وتاخد دورات كمان فيه اثناء الكلية وتقدر توفق بين الاتنين بمنتهى السهوله انا اتعلمت الماكس والكومبسشن وانا فى الكلية ولك ان تتخيل كلية العلوم دى صعبة ازاى والفوتوشوب اتعلمته وانا فى الثانوية كمان اصلى قديم اوى من ايام وندوز 95 هههههههه
            المهم نصيحتى ليك خد كل الدورات واعمل كل اللى فى دماغك اثناء الكلية علشان لما تخلص تبقى قريب من طريق العمل بدل ما تخلص ويبقى عندك 20 ولا 21 سنه ويمكن كمان جيش 22 سنه ولسه هتبدأ تتعلم تاخدلك كمان سنه سنتين وعلى ماتعمل شغل يشهرك كمان سنه هتلاقيك كبرت ومش عارف تلاقى شغل لسه
            فترة الكلية هى فترة اعدادك الصحيحه خصوصا ان الكلية سهله مش صعبه اوى بس حط الهدف امامك وتحدى نفسك وانت هتوصله بإذن الله وسيبك من اصحابك الفاضيين فى الكلية وخلى هدفك هو اللى بيوجهك وربنا يوفقك

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
              و فرصه كانت أكثر ..

اولا شكرا اخى على ردك الجميل
              وثانيا انا السنة اللى فاتت كنت مش مهتم بلكلية والنتيجة انى سقط
              لاكن الحمد للة قدر اللة وماشاء فعل
              السنة دى نجت واهو انا طالع تالتة
              انا ناوى اخد دورات واحترف ان شاء اللة اثناء فترة الكلية
              follow me on facebook

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                بص ياعمى
                انا زمايلى كتير منهم كانوا تجاره كنت بروح احضر المحاضرات معاهم كلية تافهه تافهه يعنى وهما ماكانوش بيحضروا غير ايام الامتحانات وكانوا بينجحوا بسهوله طبعا انا بقارنها بكليتى العبقؤية المعفنه اللى مالهاش اى لزمه كلية العلوم
                المهم ماتفهمنيش غلط انا اقصد انك ممكن تتعلم اللة انت عاوزه وتاخد دورات كمان فيه اثناء الكلية وتقدر توفق بين الاتنين بمنتهى السهوله انا اتعلمت الماكس والكومبسشن وانا فى الكلية ولك ان تتخيل كلية العلوم دى صعبة ازاى والفوتوشوب اتعلمته وانا فى الثانوية كمان اصلى قديم اوى من ايام وندوز 95 هههههههه
                المهم نصيحتى ليك خد كل الدورات واعمل كل اللى فى دماغك اثناء الكلية علشان لما تخلص تبقى قريب من طريق العمل بدل ما تخلص ويبقى عندك 20 ولا 21 سنه ويمكن كمان جيش 22 سنه ولسه هتبدأ تتعلم تاخدلك كمان سنه سنتين وعلى ماتعمل شغل يشهرك كمان سنه هتلاقيك كبرت ومش عارف تلاقى شغل لسه
                فترة الكلية هى فترة اعدادك الصحيحه خصوصا ان الكلية سهله مش صعبه اوى بس حط الهدف امامك وتحدى نفسك وانت هتوصله بإذن الله وسيبك من اصحابك الفاضيين فى الكلية وخلى هدفك هو اللى بيوجهك وربنا يوفقك
                على الرغم من كل اللى قابلتهم انهم بيقولولى كلية صعبة اول مرة اقابل واحد يقولى على كليتى تافهة
                لاكن بمقارنتها بلعلوم مفيش مقارنة فعلا بلنسبلها تافهة وانا اعترف بذالك
                انا بدائت اخد كورسات انجلش وانا دلوقتى فى ليفل 8
                وبعدين هاخد دبلومة جرافيك من المعهد الثقافى الروسى معتمد من اديوبى
                وهحاول انى الاقى شغل تدريب فى اثناء الكلية
                بس المشكلة هى انى اتعلم الماكس ولا متعلموش دلوقتى
                طب اتعلم الماكس ولا المايا
                هى دى السوال
                طبعا انا عاوز اشتغل بقصى سرعة ولاكن لازم الواحد يتعب عشان كدة انا بحاول ادرس واعلى نفسى فى فترة الكلية
                واخيرا
                شكرا اخى على الاهتمام والرد
                follow me on facebook

ياعمى بص
                  برامج التصميم ثنائى البعد زى الفوتو شوب والالستريتور لازم تتعلمها لانك هتحتاجها كده كده سواء لو اشتغلت بيها او حتى اشتغلت ثلاثى ابعاد هتحتاجها فى بعض الماتريال والتفنيش النهائى
                  لكن على حسب تقبلك انت وعلى حسب دماغك انت
                  انت الوحيد اللى تقدر تحدد هل تقدر تتعلمهم مع بعض ولا تتعلم الافوتوشوب الاول وبعدين تدخل فى الغميق
                  بالنسبه للماكمس او المايا فسؤال تقليدى ومالوش لزمه المهم فيك انت مش فى البرنامج والحين البرنامجين يعتبروا زى بعض مافيش ميزات قوية عن واحد دون التانى
                  نصيحتى اتعلم برنامج كومبوزيت اثناء تعلمك للماكس او المايا
                  وربنا يوفقك

بص ياعمى

هى ديه النتيجة يا عم ميدو

اولا شكرا اخى على ردك الجميل
                    وثانيا انا السنة اللى فاتت كنت مش مهتم بلكلية والنتيجة انى سقط
                    لاكن الحمد للة قدر اللة وماشاء فعل
                    السنة دى نجت واهو انا طالع تالتة
                    انا ناوى اخد دورات واحترف ان شاء اللة اثناء فترة الكلية
                    أنا علوماتى سابق على فكرة و كنت قسم فيزياء و رياضة و قعدت فيها خمس سنوات و عارف إن أقسام بيولوجى و كيمياء خاص أسهل من آداب لغة عربية و عارف أن قسم الرياضيات أصعب من كلية الهندسة نفسها بكل أقسامها ..
                    يعنى الموضوع نسبى .. فأنا ماعرفش أنت قسم أيه .. لكن إللى أعرفه أن مش كل الكليات سهلة زى ما أنت متخيل ..
                    أنا كنت متخيل آداب إنجليزى أنها سهلة .. لكن الحقيقى أنها طلعت صعبة و أصعب من علوم كيمياء ..
                    الموضوع بيتوقف على مدى تعقيد الدكاترة للمناهج ..
                    كلية تجارة محتاجة فى بعض المواد مذاكرة و الناس إللى بتقولك مابنذاكرش و مش عارف أيه .. بيصيعوا عليك و من الآخر بياخدوا دروس فى المحاسبة و فى الرياضة عشان ينجحوا و لما ماذكروش مستحيل ينجحوا ..
                    أنا كنت بشرح لناس فى تجارة رياضة بحته و متأكد إنه لو ماذكرش المادة كويس مستحيل ينجح فيها إلا لو هو غشـــــــــــــــــــــــــــــــــــاش .. و حط تحت غشاش ديه ألف مليون خط .. أنا واحد من الناس برفض تماما إنى أغش أو أغشش .. عندى السقوط أرحم ..

على الرغم من كل اللى قابلتهم انهم بيقولولى كلية صعبة اول مرة اقابل واحد يقولى على كليتى تافهة
                    لاكن بمقارنتها بلعلوم مفيش مقارنة فعلا بلنسبلها تافهة وانا اعترف بذالك
                    انا بدائت اخد كورسات انجلش وانا دلوقتى فى ليفل 8
                    وبعدين هاخد دبلومة جرافيك من المعهد الثقافى الروسى معتمد من اديوبى
                    وهحاول انى الاقى شغل تدريب فى اثناء الكلية
                    بس المشكلة هى انى اتعلم الماكس ولا متعلموش دلوقتى
                    طب اتعلم الماكس ولا المايا
                    هى دى السوال
                    طبعا انا عاوز اشتغل بقصى سرعة ولاكن لازم الواحد يتعب عشان كدة انا بحاول ادرس واعلى نفسى فى فترة الكلية
                    واخيرا
                    شكرا اخى على الاهتمام والرد

زى ما قلت لك يا بن الناس .. لما تخلص الكلية و أنت سنك صغير أحسن ما تخلصها و أنت سنك كبير ..
                    أى شغل عشان تتثبت فيه و يبقى ليك تآمين و عقد و كلام من ده لازم تكون مخلص كلية و جيش ..
                    فركز فى الكلية و تبقى هى الأولوية و اتعلم جرافك لكن بعد ما تكون مخلص مذاكرتك و ماتخليش الجرافك يؤثر على متابعتك للدروس و المحاضرات المكتوبة و الملخصات ..

ياه وبعدين سبت العلوم ورحت اداب انجليزى ؟؟؟ ربنا يوفقك
                      عامة انا مش قصدى ان الكلية تافهه يعنى يسيبه منها ومايذاكرشى لا ولكن على حسب قدرته على التنظيم
                      اما عن ان علوم كيميا سهله او اسهل من اداب عربى فانا اتحفظ على هذا الرد انا كنت علوم كيميا وفيزيا وبصراحه الكيميا اصعب ما يمكن ولكن كلها ميول فردية للشخص

ياه وبعدين سبت العلوم ورحت اداب انجليزى ؟؟؟ ربنا يوفقك
                        عامة انا مش قصدى ان الكلية تافهه يعنى يسيبه منها ومايذاكرشى لا ولكن على حسب قدرته على التنظيم
                        اما عن ان علوم كيميا سهله او اسهل من اداب عربى فانا اتحفظ على هذا الرد انا كنت علوم كيميا وفيزيا وبصراحه الكيميا اصعب ما يمكن ولكن كلها ميول فردية للشخص

لا تتحفظ .. إللى شاف بعينيه و درس بإيديه الإتنين يعرف هو بيقول أيه ..

أنا بدرس مادة اللغة العربية كل سنة كمادة أساسية و عارف يعنى أيه آداب لغة عربية و شوفت الطلاب و دراستهم المفترية .. و مدى التوسع فى كلية الآداب قسم اللغة العربية .. ما بين نحو و بلاغة و نقد آدبى و تاريخ أدب و صوتيات و حاجات تسمعها تتعب .. فعلا مش أى حد يتقن اللغة العربية ..

و أنا درست كيمياء و كنت هخش قسم كيمياء و فيزياء .. و كنت بجيب فى الكيمياء أعلى التقديرات ... لكن كانت ميولى لمجاال علوم الحاسب أكتر .. فدخلت قسم فيزياء و رياضة فى سنة تانية عشان أدخل علوم حاسب فى سنة تالتة .. و كنت كل مرة أشيل مادة .. و إللى يشيل مادة فى سنة تانية ماينفعش يدخل قسم علوم حاسب .. لاقيت نفسى هتزنق فى قسم رياضيات خاصة .. و كنت بشيل مادة الميكانيكا بالأخص مادة الديناميكا .. .. و أنا أصلا مش ناوى أتخصص رياضيات خاصة ... و كل مرة أعرف إنى ساقط من الترم الأول بسبب أنى أطلع شايل مادة الديناميكا بـ ض ج .. فبسيب الإمتحانات الترم التانى .. عشان عارف إنى لو نجحت مش هلاقى غير قسم معفن و مقرف .. يا رياضيات خاصة .. يا رياضيات و إحصاء ..

قرف فى جرف .. و فى الآخر .. مش ينفع أرجع و أحول قسم كيمياء .. و تعقيدات ما بعدها تعقيدات ... رياضيات تدرس عن طريق تخيل لو كرة طايرة جوه كرة و لمست سقف سطح رأس الكرة .. يا ترى هتنزل للقاع إمته ؟؟
                        و حاجات كلها مالهاش أى علاقة بأى حاجة ..

طبعا حولت آدب إنجليزى .. على الأقل هطلع ألاقى شغـــل .. و بدرس حاجة بحبها .. روايات و شعر و آدب و قصص قصيرة غير زيادة قدرتى على فهم اللغة الإنجليزية و كمان بدرس ألمـــانى .. بجوار اللغة العربية طبعا ..
                        دراسة ممتعة جدا بالنسبة لى ..

علوم رياضة ديه هعمل بيها أيه ؟؟ لو لاقيت فرصة مدرس يبقى نعمة و أبوس أيدى وش و ظهر . .. و ده لو طلعت منها أصلا على طول .. كان الواحد هيعلق فى تالتة و رابعة سنة زيادة و لا حاجة ..

شكرا يا جماعة ليكم على ارئكم اللى اكيد هتفيدنى بلمستقبل
                          بس انا بؤمن بحاجة
                          مفيش حد بيستفيد من تجارب الاخرين
                          ولازم الواحد يجرب
                          لاكن انتو نصحتونى نصايح لن انساها انشاء اللة
                          شكرا ليكو مرة اخرى
                          follow me on facebook

انا زمايلى كتير منهم كانوا تجاره كنت بروح احضر المحاضرات معاهم كلية تافهه تافهه
                            دراسة علوم التجارة والاقتصاد هو من افضل المجالات في العالم ولكن ظروف التعليم عندنا هى السيئة.
                            كلية التجارة كلية عظيمة لمن اكمل دراسته فيها ومجالاتها اكثر من رائعة في العالم كله لمن تمكن من هذا المجال واكمل دراسته فيه.

أخي صاحب الموضوع نصيحة من اخ مجرب اكمل في مجال التجارة وانصحك ان تدرس شئ متعلق بمجالك كأن تبدأ في تعلم قواعد البيانات (الاوراكل على وجه التحديد) ومنتجات الـ erp واربط بينها وبين مجالك ولا تشتت نفسك وتدخل في مجال بعيد عن مجالك.
                            لا اريد ان احبطك ولكني ادعوك لبداية تتفق مع وضعك الحالي وهى افضل من حيث سوق العمل الف مرة من الطريق الآخر الذي تريد ان تسلكه.

هذه وجهة نري وارجو ان تكون مفيدة لك واخيرا اذا لا تحكم على مجالك الذي تدرسه من واقع ما تسمعه ولكن من واقع تجربة والله قد اختار لك هذا الطريق وانت كنت تريد دخول كلية الهندسة يعني ميولك رياضية فلماذا لا تقتحم مجال البرمجة المتعلقة بالمحاسبة والبيزنس.

تحياتي لك ولجميع الاخوة المشاركين في الموضوع واتمنى لك التوفيق من كل قلبي واخيرا لا تضيع سنين من عمرك في الطريق الخطأ واستفد من تجارب الآخرين
                            إذا الإيمان ضاع فلا أمان ... ولا دنيا لمن لم يحي دينا

مفيش حد بيستفيد من تجارب الاخرين
                              اسمح لي ان اختلف معك في هذه النقطة تحديدا
                              تجارب الآخرين تجعلك تمضي في تجاربك على بصيرة وثقة
                              ولا تعني معرفة تجارب الاخرين وتحليلها انك لا تكون لك تجاربك الخاصة ولكن (أبدأ من حيث انتهى الأخرون) ولا تبدأ من الصفر فيكون اقصى ما تصل اليه هو ما وصل له الآخرون من سنين طويلة مضت

ربنا يوفقك
                              إذا الإيمان ضاع فلا أمان ... ولا دنيا لمن لم يحي دينا

يعمل...
                              X