Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هابقي معاكم قريبا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هابقي معاكم قريبا

لو حد يسمع عني

انا omareloo

انا عضو في قسم ال cinema 4d

حلمي اني ابقي مصمم جرافيك

عالمي

ولكن لو هاشتغل لازم هاشتغل

باحد البرامج

1- max

2- maya

3- xsi

انا جربت الماكس

بس هوا فعلا معجبنيش

المايا

شوفت له بعض الدروس وسحرني الصراحة

xsi

لم اجربه

ولكنهم يقلون انه جيد

اردت فقط

ان اقول لكم

اني انضممت لكم

ان شاء الله

استفاد من خبراتكم

وياريت تقولولي ابدأ منين

واحمل اي نسخة

وشكرا لكم

Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
    شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

الله يحيك

جرب البرنامج و ان عجبك ضيفني ابغا اعطيك حاجه ..
    K E N 3 D
    ملفي الشخصي

شكرا علي الرد اخي

Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
      شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

أهلا و سهلا بك بيننا ..

لازم تغير شعارك ..

Ich Lebe Graphic Deshalb Lebe Ich Cinema 4d
        i love graphic so i love Cinema 4d
        شعارنا
        ابعد عن التعقيد
        وخليك مع ال 4d
        اقصد
        ال
        Cinema 4d

انا مقولتش ان المايا معقد

ولكن قولت ان ال cinema 4d سهل

وغير معقد

ولكن لا يمكن العمل به في مصر

Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
          شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

أخي الحبيب ..

أنا خبرتي قليلة بالمايا .. بدأت بالتعلم من فترة بسيطة .. و لكن حسب نصيحة المختصين .. إليك خطة لدراسة البرنامج

Introductory
            Gnomon Introduction To Maya -- This is by far the most useful barebone basics introduction I loved it.
            Digital Tutors Introduction -- Everything Else Gnomon Didn't cover and more...

Modeling
            DT Introduction to Modeling -- Create Progression into Nurbs and Poly Modeling
            DT Polygon and Sub-D Modeling in Maya -- Create Sub-D tutorials
            DT Modeling Werewolf -- Good advanced technique tutorials

Texturing
            DT Intro to Hypershade
            DT Mastering Render Nodes
            DT Advanced Shading Networks
            DT Mental Ray Nodes in Maya
            DT Fundamentals UV Layout
            DT Gnomon Intro to Texture Painting
            DT 3d texturing in Photoshop

Rigging/Animation
            DT Character Rigging
            DT Character Binding and Skinning
            DT Character Setup
            DT Walk Cycle
            DT non-linear Animation with Maya Trax

Rendering and Lighting
            Read this book: http://www.amazon.com/Digital-Lighti...308757-8150402
            I think first edition is available from this site
            Gnomon Mental ray 3 Volume Set
            DT Maya to Mental ray Work flow
            DT Mental Ray in Maya
            DT Mental Ray Tips and Tricks
            DT Outdoor Lighting Optional
            DT Rendering Interiors Optional

Mel, Paint Effects, and Dynamics/Unlimited
            Each of these are their own unique rabbit hole, you could spend as much time learning each topic as all topics listed above... but heres how I would do it

DT Introduction to MEL
            DT MEL for artists
            Gnomon Expressions 2 DVD set

DT Intro to Paint Effects
            Gnomon Advanced Paint Effects

Dynamics
            Gnomon 14 DVD Dynamics Training

السيديهات تجدها في هذا المنتدى و في منتديات أخرى .. إذا لم تجدها راسلني على الخاص و سأدلك على كثير منها ..

مرحبا بك واهلا وسهلا ...

سلامة عيونك من الشاشه

جميلة جدا الخطة ديه

Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
                شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

بجد يا omareloo مرحبا بك بيننا بس على فكرة ان لو عاوز تشتغل في مجال الاعلام فانت اكيد ممكن تشتغل ببرنامج cinema 4d بس طبعا لازم يكون ليك ابداعات في البرنامج علشان يقتنعوا به وعلى فكرة انا سمعت ان احدي القنوات التليفيزيونة اتعلم الاعلان بتعها بالسينما فور دي

ولو انت كنت عاوز تشتغل في مجال تصميم الالعاب او مجال افلام الكارتون فاكيد مش هتشتغل في مصر يعني هتشتغل في الخارج وطبعا في الخارج بيهتموا اكثر باتقان التصميم وليس بالبرنامج المستخدم والتأكيد على ذلك ان فلم the Hulk الجزء الاخير تم تصميمة بالسينما فور دي مع ان الاجزاء الاخرى تم تصميمها ببرنامج اخر وعلى ما اعتقد انه المايا

انا مقصدش من كلامي اني اعقدك او اقولك متدخلش عالم المايا لا انا بس قصدي اني اوضحلك بعض الامور لاني بارضوا كنت لاحظت قبل كدة انك كنت عاوز تجرب light wave وتراجعت عن هذة الفكرة

على العموم انا قرأت في احدي المنتديات ان برنامج xsi برنامج قوي جدا وايضا قرأت ان مفيش اقوى من المايا وبارضو قرأت ان مفيش افضل من 3d max وباضرو شفت اعمال ل light wave رائعة تثبت انه برنامج قوي جدا وشفت اعمال لل cinema 4d تثبت انه من اقوى البرامج المستخدمة

بس طبعا كل برنامج له مميزات وعيوب فلو عاوز تشتغل على برنامج معين لازم تكون حابب البرنامج علشان تقدر تبدع فية
                  على العموم ربنا يوفقك وهاتلاقي هنا في القسم اعضاء متميزين وهايسعدوك
                  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                  وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

لا انا حبيت المايا جدا

من ساعة مبعتلي

درس تصميم الحصان

وهوا دخل دماغي اوي

وقولت لما اتمكن من السنيما اتنقل

الماكس جربته

لقيته الصراحة يععع

ال light wave

برضو مريحنيش

Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
                    شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لم أتوقع أن أكثر عضو يشارك في السينما 4دي ينتقل بهذه السهولة

هل ستترك السينما 4دي نهائيا؟؟؟؟

المهم اذا كنت عازم على تركه هذه نصيحتي:

إذا كنت تريد تصميم 3دي للألعاب عليك بـ xsi
                      كما أنني سمعت كثير من المصممين يستعملون السينما 4دي أو الماكس للنمذجة و يستعملون xsi للأنميشن

أما إذا كنت تريد دخول مجال التصميم للأفلام فعليك بالمايا

أرجو أن تبقى مع السينما 4دي على كل حال

بالتوفيق
                      تم انشاء المدونة الخاصة بدروسي
                      http://c4dmadrasah.blogspot.com/
                      أنا offline
                      حتى إشعار آخر

الف مبروك انت جاى للمايا و انا رايح لاحد منتاجات السينما فوردى ايضا قريبا ان شاء الله
                        للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
                        http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
                        https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
                        https://www.facebook.com/MCC4P

المشاركة الأصلية بواسطة Triple-H مشاهدة المشاركة
                          !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لم أتوقع أن أكثر عضو يشارك في السينما 4دي ينتقل بهذه السهولة

هل ستترك السينما 4دي نهائيا؟؟؟؟

المهم اذا كنت عازم على تركه هذه نصيحتي:

إذا كنت تريد تصميم 3دي للألعاب عليك بـ xsi
                          كما أنني سمعت كثير من المصممين يستعملون السينما 4دي أو الماكس للنمذجة و يستعملون xsi للأنميشن

أما إذا كنت تريد دخول مجال التصميم للأفلام فعليك بالمايا

أرجو أن تبقى مع السينما 4دي على كل حال

بالتوفيق
                          فعلا انت من المتميزين في برنامج سينيما فور دي واعمالك جميله جدا وعلى فكرة انا حاولت تصميم الحصان بنفس الطريقة على cinema 4d والطريقة نجحت معايا ولكن للاسف استغرقت وقت طويل لاني كنت نسيت البرنامج وانسيت مكان الادوات على العموم انا عن نفسي استقريت على المايا ان شاء الله
                          بس نصيحتي لك ان تبقى مع السينما فور دي ةممكن ايضا تتعلم المايا كبرنامج مكمل للسينما لان بجد اعمالك جميله جدا وغير كدة كمان انت اتعلمت النمذجة على برنامج cinema 4d انا اقصد انك قطعت مشوار طويل مع برنامج cinema 4d على العموم انت لو استقريت على برنامج المايا فدة هيبقى حاجلة جميل لاعضاء المايا وخسارة كبيرة لاعضاء السينما
                          سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                          وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

انا مش قادر

انسي السنيما

ومش هاقدر

انا هاشتغل علي الاتنين

Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
                            شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

المشاركة الأصلية بواسطة m.ramdan مشاهدة المشاركة
                              الف مبروك انت جاى للمايا و انا رايح لاحد منتاجات السينما فوردى ايضا قريبا ان شاء الله
                              اعتقد انه ال bodypaint ?

وبالنسبة لصاحب الموضوع اولا اهلا وسهلا بك بيننا فى اى وقت يا اخى سواء مايا او ماكس او سينما
                              وبالنسبة لكلام ان المايا افلام بس فدة مش صحيح وكون ال xsi العاب بس فدة غير صحيح لأن xsiمشارك
                              فى فيلم Appleseed.Ex.Machina هو والمايا بقوة ويمكن كان الأعتماد الأكثر على xsi
                              والألعاب فادلوقتى الألعاب كلها زات الرزليوشن العالى او ال next gen game ودة بيخلى المايا محتفظ بمكانته
                              فى صناعة الألعاب ولكن ال xsi متقدم عن المايا لدعمه لمحركات العاب كتيرة جدا ودعم الشركة المنتجة اللى بتحاول
                              تخلى اكثر عدد من المستخدمين فى العالم يعتمدوا على ال xsi والماكس كان زمان بيستخدم بكثرة فى الألعاب ويمكن كان فى كام فيلم اتعملت المؤثرات اللى فيه بالماكس
                              بص عشان ما يحصلش تشتيت لتركيزك لازم يبقى فى برنامج واحد قوى جدا من البرامج المعروفة يكون هو محور او برنامج الأنتاج الرئيسى فى خط انتاج اعمالك بجانب برنامج مثلا نحت مع برنامج دمج او كمبوزتينج
                              المهم ان نصيحتى البسيطة هى انك تنزل نسخة من المايا وموجود الروابط بتاعتها فى كل حته بعد اما تشغلها
                              جيب درس digital tutors intro to maya basics
                              واتفرج عليه هاتلاقى طرق التعامل مع المنافذ والتحركفى البرنامج بعد اول 30 دقيقة هاتلاقى نفسك
                              بتتحرك جوه المايا بين الكاميرات وبقية الأجسام سواء صنع الأجسام المختلفة او التعديل عليها
                              وهاتشوف قد ايه التحرك داخل البرنامج سهل جدا وجميل وبجد هايشدك بقوة للتعامل مع المايا
                              غير كدة هاتحس انك بتوصل للأدوات بمليون طريقة

طبعا الفرق فى المايا انك تحس بتتحرك جواه بنفسك تحس انك بتعيش جواه ودة لسهولة وسلاسة التعامل معاه
                              وموضوع ان المايا صعب فهو مش صعب ولكن الحكاية كلها ان اول ما بتواجهك فكرة فى عقلك عايزة تتنفذ
                              ماينفعش تروح على طول فاتح المايا وتعمل موديل عبيط وتعرف تحركة زى البرامج الأخرى اللى بتحسسك
                              ان كل حاجة سهلة .. وا الا كان العالم كله بقى فنانين جرافيك
                              الفكرة فى ان المايا مشترك بقوة فى اغلبية افلام الحركة والأكشن او الأنيميشن طبعا غير ان المايا من اهدى واثبت البرامج على انظمة تشغيل ويندوز دة غير
                              انه بيشتغل على الماك يعنى من النادر او من المستحيل انك تلاقى المايا عمل كراش او اى تدمير لملفات البروجيكت
                              بتاعك ... انا عارف ان الكلام كتير بس انا بردو مش هاقدر اوصل لك الفكرة كويس انا جربت الماكس فى الأول
                              وجربت السينما وجربت وتعمقت فى xsi حتى انى عملت شغل عليه وهو زى المايا تقريبا فى التعامل ولكن مازال
                              فى تحديثات كتير وتطوير مستمر فى البرنامج ولكن هو اقرب برنامج للمايا من حيث الأستخدام وطرق التعامل معاه
                              واخيرا اسف على التطويل ولكن انا اعتقد ان المايا يفى بكل الأغراض على شرط واحد وهو انك تبقى عارف تنفذ ازاى اللى انت عايزة بواسطة المايا وخلى بالك عشان دة اكثر برنامج محتاج صبر وتركيز ومجهود لأنة زى ماقلت لك ما بيتفاهمش يعنى ماعندوش يا اما ارحمينى عايز تعمل حاجة لازم تبقى فاهم هاتعملها ازاى وليه وهاتعملها من انهى جزئ فى البرنامج
                              انا مش بعقدك بس اللى قصدى اقولة بالظبط اكنك معاك حصان قوى جدا بس انت مش عارف تتعامل معاه اكيد لو قدرت انك تتحكم فيه وتخليه ينفذ اللى انت عايزة!!! تخيل مدى الوقة اللى هاتبقى فى ايدك بأذن الله

ودى شوية روابط عشان اجر رجلك

http://www.maxforums.net/showpost.ph...4&postcount=36

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=127515

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=129245

يعمل...
                              X